6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ یه طوری درس بخونیم، اینطوری غوغا و شور بپا کنیم.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
30.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ره چنان رو که رهروان رفتند.
🔺بیاناتی عالی در رابطه با تحصیل علوم از مرحوم آیت الله ممدوحی
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تقریر و أمالی نویسی
🔺محمد جواد عامِلی، صاحب مفتاح الکرامه را اولین تقریر نویس دانسته اند که درس استادش، سید محمد مهدی بحر العلوم را تقریر کرد. پس از رواج سنت تقریر نویسی، کتاب های تقریر شده فراوانی در رشته های مختلف نوشته شد. آقا بزرگ تهرانی در "الذریعة"، از آنها یاد می کند. أمالی نویسی، از نمونه های تقریرنویسی است، و عبارت است از نگاشتن مطالبی که استاد در مجالس برای شاگردان خود می خواند. به أمالی، "المجالس" یا "عرض المجالس" نیز می گویند. معروف ترین أمالی ها، أمالی شیخ مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی و سید مرتضی رحمة الله علیهم است.
🔺برخی از معروف ترین تقریرها:
الف) مطارح الأنظار مرحوم ابوالقاسم طهرانی (تقریرات درس اصول فقه شیخ اعظم)
ب) فوائد الأصول مرحوم کاظمی (تقریرات درس مرحوم میرزا نائینی)
ج) أجود التقریرات مرحوم خوئی (تقریرات درس مرحوم میرزا نائینی)
د) نهایة الأفکار مرحوم محمد تقی بروجردی (تقریرات درس مرحوم آقاضیاء عراقی)
ه) تهذیب الأصول آیت الله سبحانی (تقریرات درس مرحوم امام خمینی)
و) تقریر درس حکمة الاشراق خواجه نصیر که توسط قطب الدین شیرازی نوشته شد تحت عنوان شرح حکمت الإشراق. پس این کتاب در حقیقت تقریر درس خواجه است نه تالیف مستقلی از قطب.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⁉️ کتب علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه که در طول عمر بابرکتشان تحصیل کردند چه بود، نزد کدام اساتید و در کدام منطقه؟
💢پاسخ را در مطلب جدید وبگاه میراث علمی سلف ببینید:
https://mirath.blog.ir/post/79
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ لطیفتان
🔺1) غایات مانند "بعد، قبل و ..."، بر خلاف حروفی مانند إلی، خودشان فی نفسه قابل بیان هستند و معنای کلی در ذهن می آورند، گرچه ادراک کاملشان وابسته به شناخت ما بعدشان است مانند: «بعدَ الحمد، بعد الثناء»، اما این باعث نمی شود که معنای حرفی (غیرمستقل اصطلاحی) پیدا کنند، لذا اینها معانی اضافی و اسمی دارند نه حرفی.
🔺2) غایات وقتی مضاف الیه شان، لفظاً محذوف باشد، حالات مختلفی در ذهن دارند. یکی از این حالات، آن است که لفظ و معنا در ذهن نباشد و کاملاً فراموش شده باشد (نسیاً منسیا). در اینجا اشکالی رخ می دهد که اگر کلاً همه چیز فراموش شده، "بعدیت" هم با توجه به معنای اضافی اش، بکماله فهم نمی شود و فقط یک عنوان کلی بعدیت در ذهن می آید که آوردنش در کلام معنا ندارد.
پاسخ آن است که نسیان مذکور، بخصوصه است یعنی خصوص معنای مضاف الیه در ذهن نمی آید اما یک امر عامی به عنوان معنای مضاف الیه که بعدیت را به ما بفهماند، در ذهن هست. لذا مشکلی پیش نمی آید.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ لطیفتان 🔺1) غایات مانند "بعد، قبل و ..."، بر خلاف حروفی مانند إلی، خودشان فی نفسه قابل بیان هستن
همین دقت ها که در کتب ابتدائی مانند حاشیه میرزاابوطالب بر سیوطی، حواشی میرسیدشریف بر شرح شمسیه یا شرح تفتازانی بر شمسیه، آمده است، طلبه را توانمند می کند تا در آینده علمی خود موفق باشد، حرفهای نو تولید کند و کلمات علما را صحیح بفهمد یا نقد کند. بعد ما چکار می کنیم؟ این همه کتب ارزشمند را به بهانه سیر تحصیل سریع، حذف می کنیم، بعد فراخوان می دهیم که بیایید مقاله پژوهشی بنویسید!
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تقریر و أمالی نویسی 🔺محمد جواد عامِلی، صاحب مفتاح الکرامه را اولین تقریر نویس دانسته اند که درس ا
🔺این مطلب از کتاب تشنه دانش نقل شد اما به طور دقیق تر، در کتاب الذریعة الی تصانیف الشیعه مرحوم آقابزرگ طهرانی، چنین آمده است که قابل توجه است و نشان می دهد که تقریرات با أمالی تفاوت دارد:
التقريرات عنوان عام لبعض الكتب المؤلفة من أواخر القرن الثاني عشر و بعده حتى اليوم، و هو نظير الأمالي في كتب الحديث للقدماء، و الفرق أن الأمالي كانت تكتب في مجلس إملاء الشيخ الحديث عن كتابه أو عن ظهر قلبه، و كان السامع يصدر الكتاب باسم الشيخ، و يعد من تصانيف الشيخ، بخلاف التقريرات فإنها مباحث علمية يلقيها الأستاد على تلاميذه عن ظهر القلب و يعيها التلاميذ في حفظهم، ثم ينقلونها إلى الكتابة في مجلس آخر، و يعد من تصانيفهم، و لذلك لاحظنا الترتيب في الأمالي على حسب أسماء المشايخ، و في التقريرات حسب أسماء التلاميذ، و الذي لا بد من ذكره هو أن كتب التقريرات أكثر من أن يستقصيها أحد، و لا سيما التقريرات الأصولية (1)
(1) الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج4، ص: 367
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ لطیفتان 🔺1) غایات مانند "بعد، قبل و ..."، بر خلاف حروفی مانند إلی، خودشان فی نفسه قابل بیان هستن
🟢🔴 در شرح کافیه؛ یعنی الفوائد الضیائیّة معروف به شرح جامی، به زیبایی زائدالوصفی چنین آمده است:
مما سبق من التحقيق ظهر أنه لا يختلّ حدّ الاسم جمعا، و لا حدّ الحرف منعا بالأسماء اللازمة الإضافة، مثل: (ذو، و فوق، و تحت، و قدام، و خلف) إلى غير
ذلك؛ لأن معانيها مفهومات كلية مستقلة بالمفهوميّة، ملحوظة في حدّ ذاتها، و لزمها تعقّل متعلقاتها إجمالا من غير حاجة إلى ذكرها، لكن لمّا جرت العادة باستعمالها في مفهوماتها مضافة إلى متعلقات مخصوصة ( لأنه الغرض من وضعها) لزم ذكرها، لفهم هذه الخصوصيات، لا لأجل فهم أصل المعنى فهي دالة على معانيها المعتبرة في حدّ نفسها لا في غيرها، فهي داخلة في حدّ الاسم خارجة عن حدّ الحرف.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
عکسی کمتر دیده شده از مرحوم آیت الله شعرانی به همراه فرزندان
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
عکسی از اواخر عمر مرحوم آیت الله شعرانی
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
ضعف خودم را با تدریس برطرف کنم؟ 😳 شاگرد چه گناهی کرده؟
کسی که به مرحله مکاسب رسیده و احساس ضعف می کند، اگر کتب قبلی ادبی را خوب خوانده و فقط به دلائلی مانند فترت زمانی، ملکه ادبی اش ضعیف شده، بهتر است مباحثه کند نه تدریس. تدریس اصلا برای جبران ضعف مناسب نیست. اگر هم کتب قبلی را خوب نخوانده که باید آموزش ببیند و مباحثه کند.