در محضر آیتالله میرباقری
⚡️ آیتالله فاطمینیا از کسانی بود که غیر از مطالعات و اطلاعات گسترده، حامل دین بود و نَفَس او راهگشا بود.
⚡️ «علم» و «محبت» از خصائص مرحوم فاطمینیا بود که باعث میشد جوانان مجذوب او میشدند. یکی از ویژگیهای مرحوم فاطمینیا این بود که مردم را با محاسن علوم اهل بیت(ع) به حرکت درمیآورد و بهسمت امام هدایت میکرد.
🔵 استاد میرباقری در مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فاطمینیا در مسجد اعظم قم:
▪️همه اسرار و رموز بندگی در اختیار انبیاء و حجج الهی است که این هم ثمره اخلاص و عبودیت و مقام بندگی آنهاست.
▪️خداوند قلبی را مملو از علم میکند که اراده نورانیت آن را داشته باشد و شرط اول برای رسیدن به حقیقت علم، خلع مالکیت کردن از خود است و در این صورت، انفاق در راه خدا برایتان آسان میشود.
▪️حقیقت علم که نورانیت است متعلق به بندگان خاص خدا، انبیاء و اولیای الهی است و جامع همه آنها در اختیار پیامبر اکرم(ص) و پس از ایشان در اختیار ائمه معصومین(ع) است.
▪️تمام غیب در اختیار امام معصوم است و علم ائمه(ع) سرچشمه حیات است که اگر انسان به آن برسد، زنده شده و به حیات طیبه دست مییابد.
▪️دستهای از عالمان تلاش میکنند که حامل علم شوند و به این علم و معارف برسند. مردم با سروصدا و قیل و قال هدایت نمیشوند بلکه قلوب انسانها را با معارف الهی میتوان هدایت کرد.
▪️آیتالله فاطمینیا از کسانی بود که غیر از مطالعات و اطلاعات گسترده، حامل دین بود و نَفَس او راهگشا بود و همین سبب شد که از دیرباز گرد او جمع شوند.
▪️«علم» و «محبت» از خصائص مرحوم فاطمینیا بود که جوانان مجذوب او میشدند.
یکی از ویژگیهای مرحوم فاطمینیا این بود که مردم را با محاسن علوم اهل بیت(ع) به حرکت درمیآورد و بهسمت امام هدایت میکرد.
▪️ کسی که میخواهد مردم را هدایت کند باید شرح صدر و تحمل داشته باشد، درد مردم را بچشد، همدرد آنها باشد و گرفتاریها و آلام آنان را احساس کند و تسکین دهد و استاد فاطمینیا واجد این خصوصیات بود.
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی آیت الله میرباقری .mp3
47.14M
🎧 سخنرانی پرنکتۀ آیتالله میرباقری دربارۀ #جهاد_تبیین، ۱۴۰۰/۲/۲۶
در مدرسۀ علمیۀ حقانی
💥 ضرورت، موضوع و منطقِ #جهاد_تبیین و زیربنا و شبکۀ پشتیبان آن
◀️ دشمن روی تحریف و وارونهسازی و روایت غلط و تلخ از: ماهیت انقلاب اسلامی و ماهیت امپراطوری غرب تمرکز کرده است.
در مقابل، باید تصویرسازی درست از گذشته و حال و آینده انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گیرد.
◀️ موضوع جهاد تبیین، از اعتقادات بنیادین تا مسائل خُرد است. آن اعتقادات به یک حرکت تاریخی و به یک انقلاب تمدنی تبدیل شده است که ما باید آن را درست تبیین کنیم.
ما باید یک نظام فکری و اعتقادی به جامعه ارائه دهیم که بتواند موضعگیری تمدنی ایجاد کند و قدرت برانگیزانندگی در مقابل جبهه تاریخی باطل و تمدن مادی به وجود بیاورد.
◀️ تبیین براساس یک نظام فکری و اعتقادی، ما را از انفعال در مقابل دشمن و پاسخگوییِ مورد به مورد به شبهات جزئی مستغنی میکند.
◀️ نتیجۀ همه تبیینها باید ایجاد امید باشد. هر تبیینی باید پیوستِ ایجاد امید داشته باشد.
◀️ جهاد تبیین به «منطق تفاهم» نیاز دارد. اگر تبیین کنید ولی به تفاهم نرسد، فایده ندارد! پایگاه تفاهم، تعلقات و هویت افراد است. باید مشخص باشد هویت دینی یا هویت ملی یا هویت دینی، کدامیک را محور تفاهم قرار میدهیم.
◀️ اگر از چالشها و تعارضهای هویتی در تقابل بین اسلام و مدرنیته عبور نکنیم و بهسمت دولتسازی اسلامی و جامعهسازی نرویم، بستر و زیربنای پذیرشِ تحریفها و شبهات و روایتهای غلط، همیشه وجود خواهد داشت!
◀️ تبیین، به شبکهسازی نیاز دارد.
☑️ @mirbaqeri_ir
✅ پذیرش حوزههای علمیه سراسر کشور
مرکز مدیریت حوزههای علمیه برادران از بین جوانان و نوجوانان با استعداد و شایسته جهت تحصیل و تربیت در حوزههای علمیه طلبه میپذیرد.
داوطلبان واجد شرائط پس از کسب امتیاز لازم و سپری کردن موفقیت آمیز مراحل پذیرش در یکی از مدارس علمیه سراسر کشور به عنوان طلبه رسمی مشغول به تحصیل میشوند.
📖 اطلاعات بیشتر:
www.paziresh.ismc.ir
📢 سفارش عبادی برای فعالان رسانهای
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
◽️ هر روز نماز امامزمان(عجّل الله فرجه الشریف) که در اعمال روز جمعه وارد شده و در مفاتیح آمده است را بخوانید. این نماز را بهتر است صبح یا قبل از شروع کار بخوانید.
کسی که وارد میدانهای بزرگ میشود و میخواهد گرههای بزرگ را باز کند، باید توسّلاتش محکم باشد.
◽️ در آخر شب هم دعای «یونس بن عبدالرّحمن» را که در مفاتیحالجنان بعد از دعای عهد آمده است، بخوانید (اللّٰهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِیِّک...).
◽️ تنظیمات کاریتان هم بهگونهای باشد که زودتر بخوابید و سحر بیدار شوید.
فکرکردنها و طراحیهایتان را به سحر انتقال بدهید؛ در این صورت، برکت پیدا میکند و زمین تا آسمان متفاوت میشود. فکرِ در سحر بعد از بیداری شب، غیر از فکرِ خستۀ ساعت یازده شب است و نهفقط خستگی، بلکه فضا، فضای مناسبی نیست.
البته این کار احتیاج دارد به خوابیدن در اولِ شب. نمیشود انسان دیر بخوابد و سحر بیدار شود! کار را تعطیل نکنید، منتها اگر میخواهید شانزده ساعت کار کنید این کار را از آن طرف شروع کنید.
حضرت نماز عشا را میخواندند و میخوابیدند؛ از آن طرف هم: «قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا. نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا. أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا».
عمدۀ عبادات، برای فرصتِ بیداری بعد از خواب ابتدای شب است. بهوقت خوابیدن، و بهوقت از خواب بیدار شدن، و حتی تجزیۀ کردن خواب، اینها چیزهایی است که مؤثر است. برای توفیق در بیداری سحر، مداومت بر تلاوت دو سوره مزمّل و مدثّر، مؤثر است. در روز هم خواب قیلوله را فراموش نکنید».
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
📢 سفارش عبادی برای فعالان رسانهای 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◽️ هر روز نماز امامزمان(عجّل
زندگی در سحر .mp3
1.68M
📣 سفارش عبادی دیگر به جمعی از مدیران رسانهای
◀️ کسانی که در صف مقدماند و با بحرانهای بزرگ مواجه هستند، پیشنهاد میدهم که نماز امام زمان (که در مفاتیحالجنان در اعمال روز جمعه نقل شده است) را هر روز بخوانید و نیر دعاهای مرتبط با امام عصر(عج) و ظهور را هر روز بخوانید و آنها را دعاهای اصلیِ سحرهای خودتان و دعاهای اصلیِ بعد از نمازهایتان قرار دهید.
◀️ دعاهای مرتبط با امام زمان(عج) و عصر ظهور، تصویرها و افقهای درست را جلوی چشم ما قرار میدهد و در روح ما منعکس میکند و انگیزش روحی و درک عقلانی به ما میدهد و در این صورت، با آن حضرت همافق میشویم و میتوانیم با استواری و استقامت در برنامه حضرت کار کنیم. کسی که با آن حضرت همافق نباشد، هر کاری بکند، بیرون از طرح حضرت است.
◀️ اصلاح سبک خواب و بیداری، محور تغییر الگوی خوراک و پوشاک و الگوهای دیگر است. امروز سبک خواب ما غلط است. باید به هر قیمت، ابتدای شب بخوابیم و سحر بیدار شویم. بیداری سحر خیلی پرخاصیت است. زندگی را باید از سحر آغاز کنیم نه از طلوع آفتاب.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 علوم و معارفی که امام صادق(ع) منتشر کردند، بشر را تا قبل از ظهور کفایت میکند.
▪️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«وجود مقدس امام صادق(ع)، حيات طیبه و علم و معارف را تا آن اندازهای که میتوانست در قبل ظهور تحقق پیدا کند، در عالم انسانی دمیدند و بسط دادند؛ زيرا بنا بر فرمایشهای ائمه اطهار(ع)، حقايق تا دوره ظهور، محجوب است و آن مقداری که ممکن بود واقع و ظاهر شود، بهوسيله امام صادق(ع) - هم به نحو کلی به دوستان اهل بيت(ع) و هم به نحو جزئی برای خواص- واقع شد؛ هم در زمان اهل بيت(ع) بوده و هم در بعد از آن زمان تاكنون.
اگر هم اکنون افرادی مثل جابر وجود داشته باشند، علم امام صادق هم هست! اگر کسی "ظرف" شد امام صادق(ع) هم منتظرند؛ امام صادق(ع) ابايی ندارند که تعليم کنند.
فقط مسئله اين نيست که امام صادق(ع) "فقه" فرمودهاند، بلکه حياتی در عالم انسانی دميدند و نوری را در عالم انسانی تجلی دادند که اين نور، شیعه را تا عصر ظهور میبرد. اين علم و حقيقتی که از آستان آن حضرت اظهار شد، دريايی از نور و حيات است تا در آن شناوری کنيم و در آن زنده و متنعم باشيم و تا قبل از ظهور کفايت میکند و انسانها به اندازه ظرفشان از اين دريا و از اسرار آن و از ظاهر و باطن آن بر میدارند».
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی در امامزاده قاضیالصابر .mp3
37.2M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در شب شهادت امام صادق علیهالسلام
در امامزاده قاضیالصابر
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضعگيري تاريخي آن حضرت همانند موضعگيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضعگيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«به نظر میرسد اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضعگيري تاريخي آن حضرت همانند موضعگيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضعگيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
يكي از كارهاي حضرت، هجرت ايشان است كه به دنبال هجرت امام رضا(ع) و به منظور ادامه حركت ايشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظيم تاريخي شده است. لذا بسياري از مصادر و منابعي كه شما براي تحليل شخصيت فاطمه معصومه(س) نياز داريد، مصاديقي است كه نسبت به امام رضا(ع) در تاريخ آمده است و بيانگر نوع حركت و موضعگيري امام رضا(ع) و شرايط آن زمان است. در آن شرايط، بار محوري بر دوش امام رضا(ع) و در درجه دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلي بر دوش فاطمه معصومه(س) است كه با آن حركت عظيم و هماهنگيهايي كه نيازمند يك تحول عظيم است همراه شدهاند.
اصولاً تحليل شخصيتِ اينگونه افراد به تبعِ تحليل شخصيت معصوم است، چون تابع معصوم هستند و تابع ایشان موضع ميگيرند. بايد ديد معصوم چه موضعي گرفته است؛ زيرا اقتضاي بعديِ اين حركت در مرحله بعد، به عهده شخصيت درجه دوم ولايي است كه چگونه موضع بگيرد. امام رضا(ع) هجرت را آغاز كردند و قدم بعد فاطمه معصومه(ع) براي تكميل و تبعيت از همان هدف، از مدينه به ايران و قم هجرت کردند.
تحقيقات ميداني به شما در اين زمينه بهشدت كمك ميكند در اينكه جامعه تشيع، بر محور فاطمه معصومه (س)شكل گرفته، و حوزه عمليه و علما در اين سرزمين جمع شدهاند، و محدثين و روّات دوام پيدا كردند. اگر چه قبل از هجرت ايشان هم قم ويژگي خاص داشت ولي دوام و بقا و محوريت يافتنِ آن بر تشيع علوي، بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 سخنرانی بهمناسبت میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها در حسینیه آیتالله حق شناس/ امام مظهر اسماء الحسنی و جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها در نظام اسماء
https://b2n.ir/t79614
☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 پروندۀ نکتهها از آیتالله میرباقری دربارۀ شاخصهای دینداریِ مردم ایران
(آیا ایرانیان بعد از انقلاب اسلامی دیندارتر شدهاند یا خیر؟)
🌀 ولایت، عمود خیمه دین است و سرپا نگه داشتن این عمود در عصر غلبۀ لیبرالدموکراسی، بزرگترین شاخصۀ دینداری ملت ایران است.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3988
🌀 بزرگترین شاخصۀ دینداری ملت ایران، بالا نگه داشتنِ پرچم اسلام و جمهوری اسلامی است.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3989
🌀 اينکه کسی در درگيری بين جبهۀ کفر و نفاق با جبهۀ ايمان، بهنفع مکتب اهل بيت(ع) کار کند و مدافع مکتب اهل بيت(ع) باشد، مهمترين شاخصه دینداری محسوب میشود.
🌀 شاخصه اصلی دينداری این است که وقتی پرچم در دست اميرالمؤمنین (ارواحنا فداه) قرار دارد و ایشان با قاسطین و ناکثين و مارقین میجنگند، انسان در کنار حضرت امير(ع) بايستد و بجنگد و از آن حضرت دفاع کند.
🌀 جامعه ايران متدينترين مردم تاريخ هستند؛ زيرا بیش از چهار دهه است که در مقابل فشارهاي سنگين ابرقدرتهای مادی و جریان نفاق، پرچم اسلام و پرچم اهل بيت(ع) را بالا نگه داشتهاند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3991
🌀 رشد دینداری مردم بعد از انقلاب اسلامی (#قطعه_صوتی)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3993
🌀 نفْسِ اینکه ملت ایران در دورۀ لیبرالدموکراسی، نظام ولایت فقیه را پذیرفته و در پای این پرچم استقامت کرده است، این، علامتِ رشد دینداری در جامعۀ ماست. (#قطعه_صوتی)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3999
🌀 جایگاه مناسک شرعی در تعریف دینداری/ تعریف تشیع (#قطعه_صوتی)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4000
🌀 دو انحراف جدی در تعریف دینداری (#قطعه_صوتی)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4001
🌀 در روايات میفرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسقاند. اگر جايی ارادهشان تخلف كرد، فاسقُالعملاند نه فاسقُالوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3994
🌀 «دینداری» یعنی «تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3998
🌀 مظاهر غربی در جامعه ما، درونجوش نیست، بلکه بُرونجوش است؛ یعنی از بیرون به ما تحمیل میشود.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4002
🌀 باطن دينداري، پذيرش توحید و ولايت است. لذا این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4003
🌀 كسی كه با ولیِّ خدا عَداوت دارد، عباداتش هم گناه و معصیت است؛ چون عباداتش خرجِ توسعهٔ ولايتِ اولياءِ طاغوت میشود.
🌀 عبادتی که در جبههٔ معاويه واقع میشود، آبرویِ دروغین درست میکند و مردم را فریب میدهد و در مقابلِ ولیّالله قرار میدهد.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4004
🌀 شرایع، مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعهای بدون امام اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمیآورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم میشوند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4005
🌀 اگر کسی امامِ جائر را بپذیرد و زیر چتر ولایتِ طاغوت برود، حسناتش از بین میرود. در روایت آمده است که خوبیهای امامِ عادل، بدیهای طرفدارانش را میپوشاند و بدیهای امامِ جائر، خوبیهای طرفدارنش را از بین میبرد.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4006
🔴 تبیین اجمالی استراتژی مواجهه با علم و تکنولوژی غربی در بیانات آیتالله میرباقری
🌀 از دستاوردهای غربی حتماً باید استفاده کنیم؛ گمان من این است که حتماً باید قلّههای علم و تکنولوژی غربی را فتح و استحاله کنیم، و الّا نمیتوانیم آن را کنترل کنیم و بر تمدّن غرب چیره شویم. رویکرد ما فتح قلّههای علم مدرن و عبور از آن مرزهاست. پس، در عمل باید به همین نسخه عمل کنیم که قلّههای دانش غرب را فتح کنیم؛ حتماً نباید از آنچه در جهان میگذرد بیخبر باشیم؛ باید آنها را بگیریم و تسخیر کنیم و سپس استحاله کنیم. قبل از تسخیر نمیشود اصلاح و ترمیم و استحاله کرد. شما تا به علوم روز مسلط نشوید، اصلاً نمیتوانید کاری با آن انجام دهید.»
▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2261
🌀 در پنج گام تمدنسازی که رهبر معظم انقلاب فرمودهاند، باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقهای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولتسازی و جامعهسازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.
▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1371
🌀 اینکه بدون توجه به یکپارچگی غرب، علم و تکنولوژی را وارد کنیم و بکوشیم که صرفاً جلوی ورود اخلاق و فرهنگ غربی را بگیریم و به اصطلاح بخواهیم «ژاپن اسلامی» به وجود آوریم، نوعی سادهانگاری و غفلت از سیستم و پیوستار سبک زندگی و تأثیر و تأثر ابعاد آن بر یکدیگر است و در عمل هم شدنی نیست، وقتی بیدار شویم خواهیم دید که نظریهٔ «ژاپن اسلامی»، همهٔ هویت ما را فروپاشیده است. ما باید به قله علم کنونی سوار شویم و آنرا مسخر خودمان کنیم و در دستگاه خودمان استحالهاش کنیم. مثل کودی که شما پای یک درخت سیب میریزید، استحاله میشود و به سیب تبدیل میشود. تمدن غرب را باید اینگونه در جهاز هاضمه فرهنگ اسلام هضم کنیم. فرهنگ اسلام ظرفیت این هضم را دارد.
▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1351
🌀 میتوانیم در چهارچوب ارزشهای خودمان، پدیدههای نو را استحاله کنیم. منتها استحاله سطوحی دارد، از مراحل ساده تا مراحل پیچیده.
▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2262
🌀 نهضت علمی در کشور بهمعنای منزوی شدنِ اساتید و دانشجویان نیست؛ بلکه بهمعنای رسیدن به قلههای علمِ مدرن، و نقد آن، و عبور از آن بهسمتِ مرزهای جدیدِ علمی است و همین دانشگاهیان، فرماندهان و افسرانِ انقلاب اسلامی در این جهاد علمی هستند. مقدمهٔ عبور از توسعهٔ غربی، تسلّطِ به [قلههای] آن است. این «تسلّط» بهمعنای «مسخّر شُدن» نیست.
▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1352
🌀 «دههٔ پنجم انقلاب اسلامی» باید دههٔ شفافسازی و تثبیتِ استراتژیِ «استحاله غرب در هاضمه تمدن اسلامی» باشد.
استراتژی «پذیرش» و «گزینش» و... در چهل سال گذشته به ما صدمه زد.
▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1278
🌀 اگر مهندسی تکامل تکنولوژی براساس يک فرهنگ صحيح انجام گرفت، میتوان در نرمافزارها و مفاهيم حاکم بر تکنيک دست برد و آرامآرام تغييرات مورد نظر را در لايههای عميقتر بهوجود آورد؛ آن وقت میتوان در مرحلهای ادعا کرد که اين تکنولوژی مربوط به ما است وگرنه تکنولوژیای که منطق و فلسفه حاکم بر آن در اختيار ما نباشد، در اختيار ما نخواهد بود و ما فقط مصرفکننده خواهیم بود، نه صاحب و مالک و واجد آن. واجديت علم و تکنولوژی به تسلط بر آن است و نه مصرف آن. در اين هنگام است که میتوان از علم و تکنولوژی عبور کرد و به توليد مورد نظر رسيد. اشکال مهمی که به حوزههای دانشی برخی کشورها وارد است همين است که خودشان صاحب علم و تکنولوژی نيستند. آنها وقتی صاحب علم و تکنولوژی هستند که بر صفر تا صد تکنولوژی، مسلط باشند، حتی اگر آن را خودشان توليد نکرده باشند.
▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1049
▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1545
☑️ @mirbaqeri_ir