آشنایی با مدرسۀ حکمت .pdf
236.3K
📜 معرفی مدرسه فکری حکمت
(درآمدی بر دورههای آموزشی بینش معارفی)
#مدرسه_حکمت
#طرح_حکمت
#بینش_معارفی
🔗 لینک اطلاعیۀ ثبتنام در دورۀ تابستانی بینش معارفی، ۱۴۰۲:
⏩ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5401
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضعگيري تاريخي آن حضرت همانند موضعگيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضعگيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«به نظر میرسد اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضعگيري تاريخي آن حضرت همانند موضعگيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضعگيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
يكي از كارهاي حضرت، هجرت ايشان است كه به دنبال هجرت امام رضا(ع) و به منظور ادامه حركت ايشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظيم تاريخي شده است. لذا بسياري از مصادر و منابعي كه شما براي تحليل شخصيت فاطمه معصومه(س) نياز داريد، مصاديقي است كه نسبت به امام رضا(ع) در تاريخ آمده است و بيانگر نوع حركت و موضعگيري امام رضا(ع) و شرايط آن زمان است. در آن شرايط، بار محوري بر دوش امام رضا(ع) و در درجه دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلي بر دوش فاطمه معصومه(س) است كه با آن حركت عظيم و هماهنگيهايي كه نيازمند يك تحول عظيم است همراه شدهاند.
اصولاً تحليل شخصيتِ اينگونه افراد به تبعِ تحليل شخصيت معصوم است، چون تابع معصوم هستند و تابع ایشان موضع ميگيرند. بايد ديد معصوم چه موضعي گرفته است؛ زيرا اقتضاي بعديِ اين حركت در مرحله بعد، به عهده شخصيت درجه دوم ولايي است كه چگونه موضع بگيرد. امام رضا(ع) هجرت را آغاز كردند و قدم بعد فاطمه معصومه(ع) براي تكميل و تبعيت از همان هدف، از مدينه به ايران و قم هجرت کردند.
تحقيقات ميداني به شما در اين زمينه بهشدت كمك ميكند در اينكه جامعه تشيع، بر محور فاطمه معصومه (س)شكل گرفته، و حوزه عمليه و علما در اين سرزمين جمع شدهاند، و محدثين و روّات دوام پيدا كردند. اگر چه قبل از هجرت ايشان هم قم ويژگي خاص داشت ولي دوام و بقا و محوريت يافتنِ آن بر تشيع علوي، بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
#ادمین: دورۀ دوم تابستانی برای آموزش کلیات نظام فکری، با شرایط جدید ثبتنام (دانشجویان کارشناسی + طلاب سطح ۲/ شرکت برادران بهصورت حضوری و شرکت خواهران بهصورت مجازی)
در زمان دیگر (۱۴ الی ۲۰ مرداد) و در مکان دیگر (ظاهراً نراق) و با گسترۀ محتوایی دیگر.
⬇️⬇️
💥 اردوی آموزشی تابستانه با موضوع اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
⚡️از جمله سرفصلها:
نظام ولایت الهیه
فلسفه تاریخ
الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت
سبک زندگی
و.....
🔸 شرایط ثبتنام:
طلاب سطح 2
دانشجویان کارشناسی
قبولی در مصاحبه
⚡️ نکته مهم:
دوره برای برادران فقط به صورت حضوری
برای خواهران به صورت مجازی برگزار میشود
📅 مهلت ثبتنام: 16 اردیبهشت الی 15 خرداد402
📅 زمان برگزاری اردو: 14 الی 20 مردادماه 1402
🔸آیدی ثبتنام:
شماره تماس و شبکه مجازی، مدرک تحصیلی و نام و نام خانوادگی را به آیدی زیر ارسال کنید:
@Amozeshfarhangestan
09015353224
#بیانیه گام دوم
#تمدن نوین اسلامی
#اردوی تابستانه
@farhangestan1 @farhangestan_edu
1402.02.23_1.mp3
46.18M
🎧 آیتالله میرباقری | سخنرانی در یادوارۀ شهدای روحانیت، درباره اهمیت معرفی شهدای انقلاب و فرهنگ شهادت، ۱۴۰۲/۲/۲۳
💥 دعوای حضرت موسی(ع) و فرعون، بر سر درآمدهای رود «نیل» نبود! بلکه: «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ».
دعوای امروزِ انقلاب اسلامی و نظام استکبار هم همین است: «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ».
💥 «پیام امام به مهاجرین جنگ تحمیلی (۲ فروردین ۱۳۶۸)» منشور مقاومت است و مِحَک ارزیابی دولتهاست.
💥 به نظر من، تلقّی امام راحل(ره) از مردم ایران این بود که این مردم، تربیتشدۀ فرهنگ عاشورا و ذخیرۀ هزار و چهارصد سالۀ عاشورا هستند و اهلبیت(علیهم السلام) روی این مردم سرمایهگذاری کرده و با آنها میخواهند آیندۀ جهان را بسازند. البته ملّت ایران خودشان این مسیر را انتخاب کرده و پذیرفتهاند و پای سختیهای این فتح بزرگ خواهند ایستاد.
💥 مردمی که پرچمدار زمینهسازی ظهور امام زمان(عج) هستند، درست نیست که در زیر چرخدندههای توسعه، خُرد شوند! این کار خیانت است. مشکلات مردم حتماً باید حل شود. الگوهای غربی و بنیان سرمایهداری فاسد غربی است که چنین مشکلاتی را ایجاد کرده است.
💥 ما امروز چارهای جز این نداریم که برای نسل جدید، تصویری از انسان مطلوبِ الهی و ایثارگر، در مقابل رؤیاهای غربی، خلق کنیم.
بعد از انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) فرهنگ شهادت را در قلّۀ انسانهای وارسته به نمایش گذاشتند و بعد از ایشان هم رهبر عزیز انقلاب، فرهنگ شهادت را تبدیل به فرهنگ عمومی و یک گفتمان بیدارگر و شورانگیز کردند.
🖇https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5385
☑️ @mirbaqeri_ir
آیت الله مير باقري 30-2-402.mp3
6.97M
💠 آیت الله میرباقری | حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام، محل شفاعت
⏱ 30 اردیبهشت 1402
🆔 @astanfatemi
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
1402-02-30(mirbagheri).mp3
13.78M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_میرباقری
📚 موضوع: تقرب، سبقت و شفاعت در مکتب اهل بیت علیهمالسلام
🗓 شنبه سی ام اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
🗂 حجم : ۱۳ مگابایت
💠 @samtekhoda3
حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) در قم، محل شفاعت است.
روز قیامت از این نعمت، سؤال میکنند.
روز قیامت از ما میپرسند: "مگر در دنیا به شما نگفتند که به زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) بروید تا بهشتی شوید. راهِ به این آسانی را چرا نرفتید؟"
آیا خداوند از کفرانِ این نعمت، میگذرد؟
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 معنی ندارد طلبه، روزی یکبار به حرم نرود
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«یکی از کارهایی که در سلوک طلبگی بسیار مؤثّر است توسّل است. معنی ندارد طلبه، روزی یک بار به حرم نرود و سلامی ندهد؛ نمیگویم حتماً باید یک ساعت بنشیند. انسان روزی سه وعده غذا میخورد، خب، یک وعده هم به حرم برود! در طول هفته صدها هزار نفر از اقصینقاط کشور به جمکران میآیند؛ این بد است که بعضی از ما طلبهها، اهتمام کافی و جدّی نداشته باشیم. روزی یک بار به حرم رفتن یا روزی یک بار زیارت عاشورا خواندن، مزاحمتی برای درس ایجاد نمیکند. بله، باید منظّمش کرد و برنامهریزی کرد؛ آن حرفِ دیگری است و حرف درستی است. درس خواندن برای ما شاید واجب عینی باشد، ولی این واجب عینی مزاحم با عبادتمان نیست؛ با تنبلی و با بینظمی مزاحم است، ولی با عبادتْ مزاحم نیست.»
#تربیت_ولایی
☑️ @mirbaqeri_ir
آیتاللهمیرباقری.mp3
1.7M
🎙 خدا رحمت کند سردار شهید قاسم سلیمانی میگفتند:
اگر به منِ سرباز بگویند "برو فلان پُل را بگیر"، اگر ببینم قُلّههای اطراف آن پُل در دست دشمن است، آن پُل هم درواقع سقوط کرده است و لذا نمیروم روی آن پُل بایستم!
حالا، ما وقتی بخشی از قُلّههای اطراف خانوادۀ اسلامی و عفاف اسلامی را بهتدریج در الگوهای سرمایهداری از دست دادهایم، شما بهراحتی نمیتوانید با بدحجابی مبارزه کنید! بدحجابی، محصول لیبرالیسم اقتصادی و لیبرالیسم فرهنگی است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5385
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
نهی از معروف!؟.mp3
1.97M
🎧 آیتالله میرباقری | کلید مبارزه با بدحجابی
🔵 اقامۀ مُنکَر بدتر از اشاعۀ مُنکَر و ارتکاب مُنکَر است. یکعدّهای فرهنگ مردم را عوض میکنند تا مُنکَر به معروف تبدیل میشود. در نتيجه، این آدمی که تا دیروز از گناه بدش میآمد حالا خوشش میآید! این آدمی که تا دیروز به نظرش میآمد که باید باعفّت باشد امروز به نظرش میآید که اصلاً حجاب چیست؟!
در اقامۀ بدحجابی، بستری درست میکنند که حجاب میشود ضدّارزش. و بیعفّتی میشود ارزش. لذا آنکسی که با هفتقلم آرایش و بدحجاب بيرون میآید احساس عزّت و شرافت میکند! و در مقابل، آن کسی که میخواهد باحجاب باشد، احساس حقارت میکند.
🟤 بر این اساس، وقتی بیحجابی به معروف تبدیل شده باشد، نهی از بیحجابی، نهی از معروف قلمداد خواهد شد!
در جامعهای که «معروف بشود مُنکَر و مُنکَر بشود معروف»، دیگر اصلاً نمیشود نهی از منکر کنی! در نهی از مُنکَر، انسان اول باید مُنکَر را مُنکَر کند و بعد، از آن نهی کند. مُنکَری که در نگاه جامعه معروف است، چطوری میتوانی از آن نهی کنی؟! چون به نظر آنها، داری منع از معروف میکنی!
🔴 راه اصلیِ مبارزه با بدحجابی این است: شما اول باید آن پرچمدارانی که دارند اقامۀ بدحجابی میکنند را بزنید و جلوی اقامه را بگیرید، بهطوری که مُنکَر بشود مُنکَر. و معروف هم بشود معروف. آنوقت میتوانید بگویید اگر یک کسی گناه کرد، او را نهی کنید. ولی وقتی مُنکَر شد معروف، بیحجابی هم میشود عرف، میشود خوبی، اسمش هم میشود آزادی!
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5414
☑️ @mirbaqeri_ir
🔰جشن میلاد امام رضا (علیه السلام)
◽️سخنران: آیتالله میرباقری
◽️مداحان: حاج عباس حیدرزاده و حاج میثم مطیعی
🗓 زمان: سهشنبه ۹ خرداد ماه
🕗 ساعت: ۲۰
📍مکان: قم، بلوار بهار، جنب درب ۱۷ حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حسینیه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی
(خواهران و برادران)
https://eitaa.com/sarallahqom
☑️ @mirbaqeri_ir
● اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةًمُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ
○ سالروز میلاد باسعادت حضرت امام رضا(علیه السلام) مبارک باد
📢 آثار تاریخی و تمدّنی هجرت امام رضا علیهالسلام به ایران
💠 آیتالله میرباقری:
«مهاجرت وجود مقدس امام رضا(ع) به ايران، حاوی مسائل مهمی است که توجه به آنها ديد تاريخی ژرفی به ما میدهد. اول اينكه اين هجرت، كاملاً آگاهانه بود و حضرت(ع) میدانستند كه آثار هجرتشان چيست و چه پيامدی خواهد داشت. و آنچه ما میبينيم تنها گوشهای از آن چيزی است كه امام رضا(ع) میديدند و تا زمان ظهور اتفاق خواهد افتاد.
يكی از نمونههای آثار مهاجرت امام رضا(ع)، جابهجايی مرز جغرافيای شيعه است. وقتی حضرت(ع) به ايران تشريف آوردند تشيع را با خود جابهجا كردند و شيعه دارای كانون جغرافيايی گرديد. امّتی كه در يك نقطه تمركز جغرافيايی ندارد، بسياری از امكانات اجتماعی را از دست میدهد؛ اين هجرت غالب شيعيان را در ايران متمرکز کرد. در ادامه، كمكم با فروپاشی عبّاسيان، دولت پادشاهی شيعی با زمامداری صفويه آغاز شد. بنابراين، شيعه به نقطهای رسيد كه از فرهنگ مدوّن، كانون جغرافيايی مقتدر و روحانيّت متمركز برخوردار شد. سپس حركتي اجتماعی برای بنيانگذاری دولت دينی و حاكميت شكل گرفت كه در نهايت نيز به وسيله مرجعی مورد وفاق همچون امام خمينی(ره)، به سرانجام رسيد و شيعه، نظام پيدا كرد. اكنون در اين مرحله از تاريخ میتوان ادّعا كرد که جريان تشيّع، جريانِ هدايت شده است: «اِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَلا ناسینَ لِذَکْرِکُمْ، وَلَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ الَّلاْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَْعْداءُ».
اينکه بر مهاجرت به طرف امام رضا(ع) بسيار تأكيد شده است و در زمره هدايتهای تاريخی است؛ بايد در همين راستا تحليل و تبيين شود.
از سوی ديگر، بر اساس برخی نقلها، امام رضا(ع) بعد از هجرت خودشان امامزادگان را نيز دعوت كردند؛ يعنی هجرت امامزادهها، ادامه مهاجرت امام رضا(ع) است. جامعه شيعه و فرهنگ تشيع، گرد امامزادهها شكل میگيرد. اين همان چيزی است كه برخی در بحث جامعهشناسی، هنگام مطالعه جامعههای شيعی اذعان میکنند که «جوامع شيعی جوامعی هستند كه [عمدتاً] گرد امامزادههايشان شكل گرفتهاند و فرهنگ و هويت آنها متأثر از امامزادههاست». در دورترين روستاهای ايران امامزادههايی وجود دارد كه اصلاً دين مردم آن روستاها به آن امامزاده بستگی دارد؛ و اگر اين امامزادهها نبودند تاريخ دينداری مردم عوض میشد. درواقع، محور حفظ تشيع، همين امامزادهها هستند و فرهنگ شيعی، چه در گذشته و چه در حال، بهوسيله آنها حفظ میشود. اگر آدمی در دوره كهنسالی و ميانسالی هم باشد، چنانچه رگههايی از محبت اين امامزادهها در روحش نقش بسته باشد، نمیتواند از آنها جدا شود. به هر ترتيب، اين امر نيز، يكی از آثار هجرت امام رضا(ع) بوده که اثر عميقی بر فرهنگ جامعه ما بر جای گذشته است.
تلقی ما در خصوص هجرت حضرت معصومه(س) نيز نبايد تلقی منفعلانهای باشد؛ مثل اينكه گفته شود: ايشان برای برادرشان دلتنگ شده بودند و به قصد ديدار برادر هجرت كردند ولی در بين راه مريض شده و رحلت فرمودند و موفق به ديدار برادر نشدند. البته اين هم امر مهمی است ولی هدف از اين هجرت را هم بايد بيش از اين مطلب، تفسير کرد. حركت ايشان را هم بايد يك حركت آگاهانه، از سر يك بصيرت و احتمالاً با يك برنامهريزی دقيق تاريخی دانست؛ حضرت معصومه(س) می.آيند و در قم مدفون میشوند تا اتفاقات خاصی را رقم بزنند. گرچه اين كار برای ايشان سخت و سنگين است ولی با آمدن خودشان، به جابهجايی در قطب معنويت کمک كردهاند. آمدن ايشان به قم منشأ پيدايش خيرات عظيمی در عالم بوده است؛ يعنی همانگونه که آمدن امام رضا(ع) به ايران يك جابهجايی در جغرافيای عالم اسلام به وجود آورده، تشيع به ايران منتقل شده و محور خاصی پيدا كرده و از اينجا به دنيا منتشر میشود، حضور حضرت معصومه(س) در قم هم، تحولات عظيمی را با خود به همراه آورد است و آن حضرت(س) در حركت خود همه اين عواقب را میديدهاند.
البته ممكن است اين جريانات تصادفی به نظر بيايد، ولی انسان بصير و دارای فلسفه تاريخ اسلامی، دقيقاً يك جريان رو به پيش را مشاهده میكند، تا جايی كه امروزه میبينيم اسلام شيعی كه اسلام ناب است، به يكی از قطبهای فرهنگی مهم و به يكی از كانونهای تأثيرگذار در فرهنگ جهان تبديل شده است، بهطوری كه فرهنگ جهانی از شيعه الهام میگيرد. دشمنان نيز مستقيم و غيرمستقيم به اين واقعيت اقرار میكنند. میبينيد وقتی رئيس جمهور ما به كشورهای آفريقايی میرود، بسیار از او استقبال میكنند. اين امر را نمیتوان صرفاً يك جوشش سياسی دانست، بلكه يك جوشش عميق معنوی است كه گاهی چهره سياسی به خود میگيرد. اين جوشش عميق و متراکم معنوی که از ايران بر میخيزد از مديريت تاريخی اهل بيت عصمت و طهارت(ع) جان میگيرد.»
☑️ @mirbaqeri_ir