شب سیزدهم.mp3
29.83M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب سیزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیتالله حقشناس(ره)
☑️ @mirbaqeri_ir
شب چهاردهم.mp3
26.79M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیتالله حقشناس(ره)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 دعای ابوحمزه، وسعتِ اضطرار میآورد.
«اگر #اضطرارِ انسان به نان است، نان به او می دهند! دلیلش این است که اگر بیشتر از نان به او بدهند، هدر می شود. من که از خدا جز نان نمیخواهم، طبیعی است که اگر بیشتر بدهند، این نعمت من را خسته می کند و حوصلهام را سر میبرد و نمیدانم با آن چه کار کنم!
یکی از اساتید ما میگفت: دیدهاید اینهایی که از بالای ماشین هندوانه پرت میکنند؟ در لحظهای که طرف مقابل حواسش پرت است، اگر پرت کنند، هم هندوانه میشکند، هم طرف آلوده میشود! ما هم وقتی چیزی را نمیخواهیم، اگر به ما بدهند، هم خودمان آلوده میشویم و هم نعمت را ضایع میکنیم.
پس به اندازه #فقر و اضطرارمان به ما میدهند و طبیعی است که گسترش و #توسعه_اضطرار ، #توسعه_رحمت میآورد.
وسعت اضطرار به این است که سحرها بلند بشوید دعای ابوحمزه بخوانید! دعای ابوحمزه، کمکم فضای #جمال_الهی و فضای #افتقار_من، فضای بدیهای من و فضای محاسن او، و موانع و مشکلات من را برایم روشن میکند. آنوقت انسان، #زبان_دعا پیدا می کند، زبان دعا که پیدا شد همان میشود که فرمودند: «مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ أُعْطِيَ الْإِجَابَة».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 رزق حقیقیِ ماه رمضان، رهایی از محیط ولایت طاغوت است.
«بنیامیه #هزار_ماه در آتش جهنم دمیدند و شعلهورش کردند. اولیای طاغوت میخواهند ما را در این آتش اسیر کنند.
رزق ماه رمضان و رزق شب قدر، عتق من النار (رهایی از این آتش) و رسیدن به #حقیقت_ولایت است. این رزق، رزق حقیقیِ ماه رمضان است.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
شب پانزدهم.mp3
28.98M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیتالله حقشناس(ره)
☑️ @mirbaqeri_ir
شب شانزدهم.mp3
28.61M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب شانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیتالله حقشناس(ره)
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 توصیههای راهبردی آیتالله میرباقری در سال ۱۳۹۲: 🔹 برخی میگويند كه برای حل مسائل باید در چارچوب
💥 مأموریتِ «ملی و منطقهای و جهانیِ» جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی چیست و ما الآن در کجای راه هستیم؟
رویکردها و پاسخهای مختلفی که به این پرسش وجود دارد موضعگیری احزاب و جریانهای سیاسی را در نحوۀ مدیریت کلان کشور شکل میدهد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«نکته مهم این است که مأموریت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی چیست، و ما الان کجای راه هستیم. نسبت به انقلاب اسلامی، رویکردها متفاوت است؛ و همین رویکردها موضعگیری احزاب را در نحوه مدیریت کلان کشور شکل میدهد. یک رویکرد این است که مأموریت انقلاب اسلامی تنها یک #مأموریت_ملی بود که به انجام رسید و دیگر دوران انقلاب اسلامی تمام شده است؛ حال ما باید تلاش کنیم به بهترین و معقولترین وجه کشورمان را اداره کنیم و کاری به انقلاب اسلامی نداشته باشیم. اما رویکرد دوم میگوید انقلاب اسلامی مأموریتی معطوف به جامعه جهانی داشته و آن مأموریت بزرگ، هنوز استمرار دارد و از وظایف ماست که آن را به انجام برسانیم؛ آن مأموریت این است که به تعبیر امام(ره)، انقلاب اسلامی مقدمه انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری وجود مقدس امام زمان(عج) است و ما باید به اندازه وسع و توان خود مسیر تحقق آن هدف بزرگ را هموار کنیم؛ لذا ذیل پیامی که در فروردین ۱۳۶۸ به مهاجرین جنگ تحمیلی دارند ـ که به نظر من از مهمترین پیامهای ایشان است که به مناسبت نیمه شعبان، در آخرین سال حیاتشان و بعد از پایان جنگ صادر شده است ـ میفرمایند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت(عج) است که خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظهای مسئولین را از وظیفهای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد».
ايشان مکرر تأکید میکردند که مشکلات باید حل شود ولی نباید مردم دولتمردان را بهگونهای تحت فشار قرار دهند که نتوانند آن مأموریتهای بزرگ را انجام بدهند.
به هر حال این یک نکته بسیار مهم است که ما مأموریت انقلاب اسلامی را تمامشده میدانیم و یا انقلاب، حرکتي است بزرگ به سمت یک هدف بزرگ و آن، انقلاب جهانی اسلام به دست حضرت بقیه الله(عج) و تغییر وضعیت فرهنگی و سیاسی کل جهان است. طبیعتاً ما رویکرد دوم را حق میدانیم و بیان حضرت امام(ره) هم همین است و مقام معظم رهبری(حفظه الله) نیز همین مسیر را دنبال میکنند.
اصولاً به مقداری که ما #موازنه_قدرت را در جهان تغییر دهیم امکان عمل به اسلام در داخل هم فراهم میشود. اینطور نیست که اگر قدرت در دست غرب باشد و آنها بر جهان مسلط و امکانات هم در اختیارشان باشد و ما در تغییر این موازنه قدرت بیاثر باشیم، آنها به ما اجازه دهند که حکومت اسلامی به پا کنیم. اگر دین بخواهد گسترش پیدا کند باید #ظرفیتهای_جهانی را به دست آورد تا امکان تحقق آرمانهای خودش را در مقیاس ملی هم فراهم نماید. اینکه ما به بیش از یک حکومت عقلایی نیاز داریم را خیلیها قبول ندارند؛ که طبیعتاً در برنامهریزیها و عملشان هم ظهور مییابد. بعضیها هم دخالت دین در اداره را مطلقاً نفی میکنند و میگویند حکومت باید عقلایی و حداکثر در چارچوب فقه اسلامی باشد.» (منبع: کتاب تداول قدرت)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3724
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3736
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3738
#انتخابات
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 مأموریتِ «ملی و منطقهای و جهانیِ» جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی چیست و ما الآن در کجای راه هستیم؟
💥 کسی که درک درستی از مأموریت انقلاب اسلامی ندارد، نمیتواند بهگونهای مدیریت کند که به توسعۀ اقتدار اسلام ختم شود؛ يعني دیپلماسیِ او «#دیپلماسیِ افزایش #اقتدار اسلام» نخواهد بود. نمیگویم آدم خوبی نیست، شاید نماز شب هم بخواند، ولی توان، ظرفیت و مهارت دیپلماسیای که به افزایش قدرت اسلام ختم شود را ندارد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«انقلاب اسلامی در جهان بهمثابه یک #ابرقدرت عمل میکند و شاهدش هم ظرفیتهایی است که دشمن بر علیه ما به کار میگیرد. در همین مذاکرات طولانی با غرب، شش قدرت بزرگ جهانی یک طرف قرار گرفتند و در طرف دیگر جمهوری اسلامی قرار داشت که دوازده سال مذاکره کردند. این معنایش اقتدار جهانی ماست. ما باید این قدرت را بفهمیم و تلاش کنیم که آن را بشناسیم و از آن، به نحوی صیانت کنیم که پیوسته جریان چرخش قدرت به نفع اسلام در جهان ادامه پیدا کند.
در طول این چهل سال، حتی موازنه داخلی دنیای اسلام هم تغییر کرد و دو قرائت از #اسلام_آمریکایی که یکی، اسلام سازش و انفعال یعنی اسلام توسعهگرای غربی مثل ترکیه، و ديگري، اسلام تحجر و سلفیت مثل عربستان بود، در موازنه قدرتشان در جهان بهنسبتي تضعیف شدند، و قدرت اسلام ناب و مکتب اهل بيت(ع) افزایش پیدا کرد. میتوان در موازنه، شاخصهای اینها را به دقت بیان کرد. البته در اينجا نیز دو جریان وجود دارد؛ یکی جریانی که واقعاً نه به این قدرت معتقد است و نه میتواند این قدرت را بفهمد؛ شاخصههای قدرت را همان شاخصههای قبلی میداند که براساس آن، ابرقدرتها پنج تا هستند: آنهایی که سلاح اتمی دارند و محورشان هم آمریکاست. کسی که موازنه قدرت را اینگونه میبیند میگوید آمریکا میتواند بهراحتی تواناییهای ما را نابود کند! پیداست که او درکی از فضای جنگ قدرت ندارد و طبیعتاً نمیتواند مدیریتی کند که به توسعۀ #اقتدار_اسلام ختم شود؛ يعني دیپلماسی او دیپلماسی افزایش اقتدار اسلام نیست. نمیگویم آدم خوبی نیست، شاید نماز شب هم بخواند، ولی توان، ظرفیت و مهارت آن دیپلماسی را که به افزایش قدرت اسلام ختم شود، ندارد. او در اسلام چنین قدرتی را نمیبیند تا آن را پی بگیرد. رویکردی که چنین قدرتی را باور ندارد میگوید ما بیجا از اقتصاد به سیاست، سوبسید دادیم، ما باید از سیاست به اقتصاد سوبسید بدهیم! یا آن آقا در کلیپی که پخش کرد صريحاً گفت که کشورهایی مثل ژاپن هزینههای نظامی را پایین آوردند و صرف اقتصاد کردند و رشد کردند.
پس دو رویکرد وجود دارد؛ در یک رویکرد، بايد در مقابل قدرتهای زورگو مقاومت کرد که این مقاومت، برای صیانت از اقتدار اسلام و قدرت ایجادشده انقلاب و افزایش آن است که آن آقایان ممکن است فهمی از آن نداشته باشند، در حالی که صیانت و افزایش این اقتدار، ضروری است و هر تلاش دیگری بخواهد اتفاق بیفتد در سایه این اقتدار است.
#اقتصاد_مقاومتی یعنی اقتصادی که میتواند این قدرت را تبدیل به ثروت کند و ابزار تبدیل این قدرت به ثروت را دارد. کسی که این را نمیبیند میگوید این قدرت، خیالی است و شما با توهم زندگی میکنید و باید این رفتار را کنار بگذارید و اقتصاد علمی (یعنی غربی) داشته باشید! گویا اقتصاد مقاومتی اقتصاد عالمانهای نیست و شیوه علمی ندارد! این دو تا رویکرد در جامعه وجود دارد و ممکن است بگویید هیچ کدامشان هم منکر اسلام نیستند و هر دو هم فیالجمله انقلاب اسلامی را قبول دارند و سابقه خدمت در جمهوری اسلامی را هم دارند و انشاءالله بهشت هم میروند؛ ولی نظام فکری و ظرفیت اندیشه یک طرف، ظرفیتی نیست که بتواند از این قدرت، صیانت کند و اقتصاد را بر مدار گسترش آن پی بگیرد و حل معضل کند. اما اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در آن، ما شرایط اقتدار را حفظ کنیم؛ چون با مقاومت است که میتوان موازنه قدرت را به نفع اسلام تغییر داد و اگر در مقابل اقتصاد غرب، مقاومت نکنیم حتماً قدرت آنها نفوذ میکند و ما را به تسلیم میکشاند». (منبع: کتاب تداول قدرت)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3724
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3735
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3738
#انتخابات
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 کسی که درک درستی از مأموریت انقلاب اسلامی ندارد، نمیتواند بهگونهای مدیریت کند که به توسعۀ اقتدا
💥 مذاکرۀ تمدنی، دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجه چندانی عائد نخواهد شد.
🔰 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔹 مذاکره دو گونه است: مذاکره انفعالی و مذاکره تمدنی.
مذاکره انفعالی یعنی مذاکره کنیم که شاید یک امتیازاتی به ما بدهند و ما را نیز در جامعه جهانی بپذیرند و گشایشهایی برای ما ایجاد کنند.
اما مذاکره تمدنی، مذاکره از موضع ملتی است که آغازگر #عصر_جدید و پرچمدار یک حرکت تمدنی در برابرِ تمدن رقیب است. ما گفتوگو را قبول داریم، اما گفتوگو از موضع قدرت تمدنی، نه از موضع ضعف و انفعال.
🔹 مذاکرۀ تمدنی، تفکر و دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجهای عائد نخواهد شد و به نظر میرسد علت شکست مذاکرات اخیر #برای_رفع_تحریمها، علاوه بر خباثت و بدعهدی دشمن، همین فقدان قدرت روحی و دانشی در جبهۀ خودی برای مذاکرۀ تمدنی بود. البته بنده نمیخواهم زحمات را نادیده بگیرم و بگویم هیچ دستاورد مثبتی نداشتهایم، بلکه ریشۀ نتیجهبخش نبودنِ این نوع مذاکرات را دارم عرض میکنم. حتی وقتی گفتوگوی تمدنها را طرح میکردند، ظرفیتشان ظرفیت گفتوگوی تمدنی نبود. این که با ادبیات تمدن غرب و در چارچوب جهانیسازی غربی با خودِ غرب مذاکره کنیم، گفتوگوی تمدنی نیست؛ گفتوگفت است نه گفتوگو.
🔹 ما باید سرمایهگذاری کنیم و گفتمان مذاکرۀ تمدنی و انقلابی را به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی تبدیل کنیم. به طور کلی، یکی از زمینههای تشکیل #دولت_جوان_حزباللهی این است که گفتمان انقلاب اسلامی را به شعارهای پرجاذبه و فراگیر تبدیل کنیم، بهطوری که آرامآرام به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شود.
🔹 شعارهای انقلاب و ادبیات امام هنوز زنده است. میشود این شعارها را به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد، بهطوری که از کف جامعه هم همین مطالبات دنبال شود و آنوقت، #جریان_قدرت، در مسیر صحیح خودش قرار میگیرد. ما باید گفتمانی براساس شعارهای امام و رهبری شکل بدهیم و از جمله مطالب مهم این است که حتماً نگذاریم شعارهای مثبت را کسانی که نسبتی با آن شعارها ندارند تملّک کنند و معنا کنند! برای مثال، نباید دفاع از آزادی را کسانی که حقیقتاً طرفدار آزادی نیستند مصادره کنند و آن را معادل لیبرالیسم قرار دهند. (۱۳۹۹/۹/۲۸)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3724
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3735
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3736
#انتخابات
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 مذاکرۀ تمدنی، دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این
💥 خدا و رسول خدا، درگیریِ حق و باطل را در عالَم، مُحکم و تثبیت کردهاند؛
#ديپلماسی نمیتواند این درگیری را حلوفصل کند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«به پيامبر گفتند هرچه بخواهی به شما ميدهيم! فرمود: اگر خورشيد را کف دست راستم و ماه را کف دست چپم بگذاريد، من دست برنميدارم، حرف من «لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ» است. «لَكُمْ دينُكُمْ وُلیَ دین»، نه من خداي شما را ميپرستم، نه شما خداي من را ميپرستيد؛ من موحدم و شما بتپرست. بر سر چه چيز معامله کنيم؟!
اين درگيري، در عالَم محکم است. اين جنگ با ديپلماسي حلوفصل نميشود. خدا و پيامبر اين جنگ را تثبيت کردهاند. قرآن ميفرمايد: «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»؛ شأن نزولش دهم هجري است، ولي اين آيه مالِِ سال دهم نيست، مالِ تاريخ است؛ لذا صف، محکم ميشود و آنها #سه_صف ميشوند: منافقين، کفار و مشرکين. بساط اين درگيري هست و هروقت فتنهها جمع شد، جنگ هم تمام ميشود.
ما در اين ميدان بايد به #معيت برسيم. البته در روز عافيت، همه کنار اميرالمؤمنيناند. در جنگ #صفين، يک عده نميآيند؛ در جنگ جمل، يک عده نميآيند. حکميت که اتفاق افتاد، حضرت ميگويد معاويه به عهدش عمل نميکند، بياييد برويم، اما کسي با اميرالمؤمنين(ع) نميآيد و فرياد حضرت بلند ميشود که مثل پارچۀ کهنهاي هستيد که هر طرفش را ميدوزی، از يک طرف ديگر پاره ميشود.
معيت با امام، در وسط جنگ است. مسير #توحيد، از مسير #درگيري عبور ميکند و مسيرِ گُلوبلبل نيست که نماز بخوانيم و روزه هم بگيريم و ششدانگ بهشت هم مال ما باشد! اينطور نيست.» (۱۳۹۸)
#انتخابات
☑️ @mirbaqeri_ir
◾️ برنامه سخنرانی و احیاء #شبهای_قدر توسط آیتالله میرباقری
⬅️ شب ۱۹، حسینیه آیتالله حقشناس (پخش از: شبکۀ قرآن)
⬅️ شب ۲۱، مسجد مقدس جمکران (پخش از: شبکۀ ۴)
⬅️ شب ۲۳، حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) (پخش از: شبکه ۲ و شبکۀ قم)
☑️ @mirbaqeri_ir
شب هفدهم .mp3
29.42M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیتالله حقشناس(ره)
☑️ @mirbaqeri_ir
شب هجدهم.mp3
31.72M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب هجدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیتالله حقشناس(ره)
☑️ @mirbaqeri_ir
🔷 سخنرانیهای استاد میرباقری در مسجد ارک تهران، ماه رمضان ۱۴۰۰
⬇️⬇️
💥 انسان اگر به درک شب قدر رسيد، سال بعدش سال غنی و پرباری خواهد بود.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«انسان در طول سال بايد مراقبه کند تا برای #شب_قدر آماده شود. حداقل اين چند شب را مواظب باشيم، به روزهايش بيشتر دقت کنيم، غفلت نکنيم، مراقب خواب و غذا و چشم و گوش و زبانمان باشيم تا آماده شويم تا از شبها برخوردار شويم.
چه بسا انسان يک غفلت در روزش مانع از برخورداری از شبش میشود. شخصی به حضرت عرض کرد: من موفق به نافله شب نمیشوم. حضرت فرمودند: گناهانت تو را زنداني کرده است: «قَيَّدَتکَ ذُنُوبُک».
انسان اگر #مراقبۀ_در_روز نداشته باشد ممکن است به #شبزندهداري موفق نشود. کما اين که اگر شبزندهداري نکند، زمينه براي لغزش روز مهيا ميشود.
انسان بايد در طول سال آمادگي پيدا کند تا به درک شب قدر برسد و البته اگر به درک شب قدر رسيد سال بعدش #سال_غني_و_پرباري خواهد بود.
عليأيحال اگر کسي الحمدلله از ماه رجب شروع و مواظبت کرده و مراقبههاي لازم را انجام داده است گواراي وجودش باد. ولي اگر اين کار نشده است لااقل در اين چند روز که باقي مانده است مقداري مواظب چشم، زبان، گوش، اخلاق و رفتارش باشد، و خدا را مراقب خود ببيند تا إنشاءالله خداي متعال به فضل خودش همين مقدار کم را از ما بپذيرد و ما را مهمان خود در شب قدر قرار دهد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📺 لینک برنامۀ مستند «نائبالامام»
(روایتی متفاوت و جذاب از فعالیتهای اجتماعی و سیاسیِ آیتالله العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی، آخرین اسطورۀ مشروطۀ مشروعه)
◽️ کارگردان: محمدعلی یزدانی
◽️ تهیه شده در: سازمان هنری رسانهای اوج
◽️ مدتزمان: ۱۰۸ دقیقه
▶️ http://www.telewebion.com/episode/۲۵۶۴۸۵۶