eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
384 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز مباهله_ استاد میرباقری.mp3
9.52M
🎧 استاد میرباقری | درباره روز مباهله ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخن‌نگاشت | عزم مردم بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب به نمایش درآمد 🔻 رهبر انقلاب: [ملت ایران] با انتخاب شخصیّتی مردمی و عالیقدر از تبار سیادت و علم، و مزیّن به پرهیزکاری و خردمندی، و دارای سوابق درخشان مدیریّت، عزم راسخ خود را بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب که مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزّت است نشان داد. ۱۴۰۰/۵/۱۲ 💻 @Khamenei_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔰 سخن‌نگاشت | عزم مردم بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب به نمایش درآمد 🔻 رهبر انقلاب: [ملت ایران] با ان
🗂 پروندۀ نکته‌ها دربارۀ شاخص‌های دینداریِ مردم ایران (آیا ایرانیان بعد از انقلاب اسلامی دین‌دارتر شده‌اند یا خیر؟) ⬇️⬇️
📢 ولایت، عمود خیمه دین است و سرپا نگه داشتن این عمود در عصر غلبۀ لیبرال‌دموکراسی، بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران است. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ سؤالی که امروز مطرح می‌کنند این است که شما وقتی می‌گویید امام(ره) احیاگر تفکر دینی در جهان مدرن امروز است، آیا می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید که دین‌داری در رژیم پیشین میان مردم بیشتر رواج داشته است یا در انقلاب اسلامی و در زیر سایۀ ولایت‌فقیه؟ در جواب باید بگوییم اولاً دین‌داری یعنی چه؟ آیا دین‌داری یعنی عمل به شریعت؟ بله، قطعاً عمل به شریعت، دین‌داری است ولی دین، باطنی دارد و ظاهری. باطنِ دین، ولایت حقه است و باطن دین‌داری هم استقامت بر ولایت حقه است و شریعت، ظاهر آن است و به‌اندازۀ ظاهر اهمیت دارد، اما اهمیت آن به‌اندازه ولایت حقه نیست. ◀️ اگر دین‌داری را با مقیاس خُرد یعنی شریعت بسنجید، ممکن است انسان فریب بخورد و بگوید سطح دین‌داری کاهش یافته، اما اگر دین‌داری را با مقیاس کلان بسنجیم، لازم است یک شاخصه برای مطالعه معرفی کنیم؛ یک جمعیتی به‌نام ملت ایران، حکومتی دینی در دوره غلبۀ لیبرال‌دموکراسی تشکیل داده است. در چنین شرایطی که غرب به اوج حکومت خود رسیده و با شکست سوسیالیسم، جهان تک‌قطبی تشکیل داده است، ملتی دیگر، مدل متفاوتی از زندگی را در برابر تک‌صدایی در جهان عرضه کرده و گفته که ما می‌توانیم از مسیر انبیاء به سعادت برسیم؛ سپس انقلابی کرده و مدلی جدید ارائه داده است. حالا این مدل از مرزهای خود عبور کرده و تبدیل به یک موج جهانی شده که موازنه بین‌الملل را تغییر داده است. امروز علی‌رغم همۀ مشکلات و بعد چند دهه، قدرت جمهوری اسلامی روزبه‌روز افزایش می‌یابد. سؤال این است چه کسی انقلاب را پیش می‌برد؟ دست خدا و ولایت امام زمان، محترم و اصل است، اما بار این مبارزه بر دوش چه کسانی است؟ این مردم گرسنگی نکشیدند؟ جنگ را تحمل نکردند؟ ولی هنوز هم به‌پای این انقلاب ایستادگی می‌کنند. چه کسی پرچم حکومت دینی را در مقابل لیبرال دموکراسی بر دوش خود نگه داشته است؟ جز همین مردم؟ ◀️ ما نباید دین و دین‌داری را غلط معنا کنیم. سنی و شیعه نقل کرده‌اند که نبی اکرم (ص) فرمودند اگر کسی بین رکن و مقام به‌اندازه عمر حضرت نوح عبادت کند، بدون ولایت علی در جهنم است. اگر ولایت این همه اهمیت دارد پس شما چگونه دین را تنها به شریعت معنا می‌کنید؟. بر اساس احادیث، ولایت، عمود خیمه دین است. سرپا نگه داشتن این عمود، امروز اصلی است که مردم ایران به آن پایبندند. عقیده من این است که ملت ایران پای «مصلحت اسلام» پایداری می‌کند و این بالاترین مرحله دین‌داری است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران، بالا نگه داشتنِ پرچم اسلام و جمهوری اسلامی است. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ چهار دهه است که پرچم جمهوری اسلامی درمقابلِ هجوم همه‌جانبه دشمن، پابرجاست و این پابرجا ماندن، ناشی از استقامت در راه دین خداست و این بزرگ‌ترین شاخصهٔ دین‌داری ملت ایران است. ◀️ آخرین جنگ آمریکا با ما همین محاصره اقتصادی است و مطمئنم اگر استقامت کنیم پیروز خواهیم شد و این پیروزی مقدمه‌ای برای افول بیشتر آمریکا خواهد شد. و ما در دلِ همین سختی‌هاست که ساخته می‌شویم و پیش می‌رویم. ☑️ @mirbaqeri_ir
«ولایت، عمود خیمه دین است. سرپا نگه داشتن این عمود، امروز اصلی است که مردم ایران به آن پایبندند. عقیده من این است که ملت ایران پای «مصلحت اسلام» پایداری می‌کند و این بالاترین مرحله دین‌داری است.» ☑️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3988
📢 اينکه کسی در درگيری بين جبهۀ کفر و نفاق با جبهۀ ايمان، به‌نفع مکتب اهل بيت(ع) کار کند و مدافع مکتب اهل بيت(ع) باشد، مهم‌ترين شاخصه دین‌داری محسوب می‌شود. 📢 شاخصه اصلی دين‌داری این است که وقتی پرچم در دست اميرالمؤمنین (ارواحنا فداه) قرار دارد و ایشان با قاسطین و ناکثين و مارقین می‌جنگند، انسان در کنار حضرت امير(ع) بايستد و بجنگد و از آن حضرت دفاع کند. 📢 جامعه ايران متدين‌ترين مردم تاريخ هستند؛ زيرا بیش از چهار دهه است که در مقابل فشارهاي سنگين ابرقدرت‌های مادی و جریان‌ نفاق، پرچم اسلام و پرچم اهل بيت(ع) را بالا نگه داشته‌اند. 🔴 استاد سید محمدمهدی میرباقری: ◀️ «چند سال پيش بعضی از روشنفکران سکولار ادعا کرده بودند که انقلاب اسلامی هنری نکرده است و مردم دين‌دارتر نشده‌اند! من عرض کردم: شاخصه دين‌داری چيست تا بگوييم دين‌دارتر شده‌اند يا نشده‌اند؟ به نظر من اصلی‌ترين شاخصه دين‌داری، دفاع از اسلام و دفاع از مکتب اهل بيت(ع) است؛ يعنی مثلاً وقتی پرچم در دست حضرت اميرالمؤمنین (ارواحنا فداه) است و با خوارج و معاويه و ناکثين و با جبهه جمل می‌جنگند، اين‌که کسی کنار حضرت امير(ع) بايستد و بجنگد، اين شاخصه اصلی دين‌داری است. ◀️ اينکه کسی در درگيری بين جبهه نفاق و ايمان به نفع مکتب اهل بيت(ع) کار کند و مدافع مکتب اهل بيت(ع) باشد و در درگيری اسلام و کفر، مدافع اسلام باشد، مهم‌ترين شاخصه دین‌داری است؛ ولو اين که کمتر بتواند تلاوت قرآن کند، ولو اين که يک‌بار نماز صبحش خدای‌ناکرده قضا بشود. در اين صحنه اگر کسی از اميرالمومنين(ع) جدا شد و به آن طرف رفت و شروع به نماز خواندن و قرآن خواندن کرد، و مثل ابوموسی اشعري پنجاه دور هم در دوران جنگ صفين ختم قرآن کرد، می‌شود: «رب تال القرآن و القرآن يلعنه» [چه بسا تالی قرآن که قرآن لعنتش می‌کند]! ◀️ ما بايد يک آدمی تربيت کنيم کنار حضرت امير(ع) بايستد و از آن حضرت دفاع کند؛ البته اين آدم، نمازخوان هم مي‌شود، خوش‌اخلاق هم می‌شود و مؤدی به آداب هم می‌شود؛ حتماً کسي که کنار حضرت امير(ع) است، بايد مناسک هم رعايت کند؛ کنار حضرت امير(ع) بودن، آداب دارد. ولی اصلش اين است که به زير پرچم اميرالمومنين(ع) برود و فداکاری کند. اصلی‌‌ترين شاخصه دين‌داری‌ اين است. ◀️ بر اساس شاخصه‌ای که گفته شد، جامعه ايران متدين‌ترين مردم تاريخ هستند؛ زيرا بیش از چهار دهه است که در مقابل فشارهاي سنگين دشمن پرچم اسلام را بالا نگه داشته‌اند؛ پرچم اهل بيت(ع) را بالا نگه داشته‌اند. و این در حالی است که ابرقدرت‌های دنیا با ما می‌‌جنگند، جریان‌های تکفیری با ما می‌جنگند، و در اين ترديدی نيست که انواع اسلحه‌ها و امکاناتشان را بر عليه ما به کار می‌گيرند. در اين درگيري وسيع، بیش از چهار دهه است پرچم اسلام ناب در دست ملتي است که با وجود غيبت امام معصوم(ع)، به نماينده آن حضرت و کسی که معتقدند منصب مرجعيت و فقاهت را از طرف حضرت تصدي می‌کند، اقتدا کرده‌اند و مشغول دفاع هستند و اين پرچم را بالا نگاه داشته‌اند؛ اينها متدين‌ترين مردم‌اند. البته در اين تهاجم ممکن است يک مؤمنی، يک جوانی مبتلا به گناهی هم بشود؛ زيرا فشار دشمن زياد است؛ شما اگر می‌خواهيد به يک جوان نمره بدهيد و تشخيص دهيد که چقدر متدين است يا نيست، بايد ببينيد فشار شيطان چقدر است و در کدام فشار، شما به او نمره می‌دهيد؟». ☑️ @mirbaqeri_ir
🔶 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری روز پنج‌شنبه (۱۴ مرداد ۱۴۰۰)، با حضور در مرکز واکسیناسیون میدان روح‌الله در قم، دُز اولِ واکسن ایرانی برکت را دریافت کرد. ☑️ @mirbaqeri_ir
مردم دیندارتر شده‌اند .mp3
9.21M
🎧 استاد میرباقری | رشد دینداری مردم بعد از انقلاب اسلامی، ۱۳‌۸۸ ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه فاسقُ‌الوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. ✔️ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه فاسقُ‌الوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. اما اعداءِ امیرالمؤمنین(ع) فاسقُ‌الوجودند. پس، فسقِ در عمل، غير از فسقِ در ايمان است. مؤمن، فسقِ در ايمان ندارد؛ در ايمان و در محوری‌ترين اراده‌اش، از حوزه ولايت ولی‌ّالله خارج نيست؛ ممکن است در بعضی از اراده‌های فرعی‌اش، از اراده ولیّ‌الله خارج شود؛ اين خروج، جبران‌شدنی‌ست؛ چون مؤمن، تحت ولايت است و اثر ولايت الله همين است: ««يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»». معنای این آیه چیست؟ خدای متعال آن‌ها را از ظلمات بيرون مي‌برد؛ يعنی از ذنوب پاكشان می‌كند. ولايت الهيه، مطهِّرِ آن‌هایی‌ست كه اصل ولايت را قبول دارند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📽 آغاز به کار صفحۀ رسمی استاد میرباقری در آپارات 🌐 https://www.aparat.com/mirbaqeri_ir
📽 فضیلت زیارت امام حسین (علیه السلام) از زبان استاد میرباقری 🌐 https://www.aparat.com/v/scSNH/
در محضر آیت‌الله میرباقری
📢 در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه ف
📢 «دین‌داری» یعنی «تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت» 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: یعنی جریان "الوهیت، ولایت و شریعت". یعنی "تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت". ☑️ @mirbaqeri_ir
شاخصه رشد دینداری مردم.mp3
9.72M
🎧 نفْسِ این‌که ملت ایران در دورۀ لیبرال‌دموکراسی، نظام ولایت فقیه را پذیرفته و در پای این پرچم استقامت کرده است، این، علامتِ رشد دین‌داری در جامعۀ ماست. (۱۳۸۵) ☑️ @mirbaqeri_ir
رابطه تشیع و مناسک.mp3
6.58M
🎧 جایگاه مناسک شرعی در تعریف دین‌داری/ تعریف تشیع بشنوید... ☑️ @mirbaqeri_ir
دو انحراف در دینداری.MP3
19.67M
🎧 دو انحراف جدی در تعریف دین‌داری بشنوید... ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 مظاهر غربی در جامعه ما، درون‌جوش نیست، بلکه بُرون‌جوش است؛ یعنی از بیرون به ما تحمیل می‌شود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «برخی خيال می‏‌کنند انقلاب اسلامي در خلأ پيش می‏‌رود و لذا متوقع هستند که هيچ مقاومتي در مقابل اين انقلاب صورت نگيرد و آن مقاومت، بازتاب‏‌ها و هزينه‏‌هايي در داخل کشور ما نداشته باشد! و لذا هرگاه بازتابي از جريان نظام جهاني در درون نظام ما مي‌‏بينند، آن را علامت شکست ما تلقي مي‏‌کنند! اين‌گونه نيست. ما با مستکبريني مي‏‌جنگيم که اکثر مناشئ و سنگرهاي کليدي قدرت در جهان را در دست دارند و با تمام وجود براي پيشبرد و جهانی‌سازی انديشه و تفکر خودش در لايه‌‏های مختلف حيات اجتماعي جهاني برنامه‏‌ريزي مي‏‌کنند. بنابراين وقتي در اين فضا پيش مي‏‌رويم بايد ببينيم دشمن چقدر سرمايه‌‏گذاري مي‏‌کند و ما چقدر سرمايه‌‏گذاري مي‌‏کنيم. و ما چه قدر در متن تمدن دشمن پيشرفت مي‌‏کنيم و او چقدر در متن تمدن ما حضور دارد. به نظر مي‌‏آيد در مجموع، در موازنه جهاني وضع ما رو به پيش است. ◀️ گاهي تصور مي‏‌شود که اين مظاهر تمدن غرب که در جامعه وجود دارد، درون‌جوش است! اين‌گونه نيست، بلکه مظاهر تمدن غرب در جامعه ما برون‌جوش است؛ يعني از بيرون به ما تحميل مي‌‏شود. آن‌وقت که شوروي با آمريکا جنگ سرد داشت تنها يک راديوي تک‌موج بر عليه شوروي وجود داشت، ولي امروز انقلاب اسلامي با هزاران کانال ماهواره‏اي و با سايت‌‏ها و شبکه‌‏هاي مجازي دشمن مواجه است و در عين حال انقلاب اسلامي مسير خود را طي مي‌‏کند. آنها سعي مي‏‌کنند هويت غربي را به الگوهاي فراگير و سبک زندگي تبديل کنند، اما در عين حال، پرچم انقلاب اسلامي به دست اين ملت هنوز بر فراز است. پس، انقلاب اسلامي در اين جنگ پيروز است و آنها نتوانسته‌اند مظاهر تمدن غرب را در لايه‏‌هاي عميق هويتي ما نفوذ دهند که اگر نفوذ مي‏‌دادند معناي آن، اعراض از انقلاب اسلامي و به رسميت شناختن استکبار غرب بود. ◀️ ما در خلأ زندگي نمي‏‌کنيم، بلکه در فضاي عيني درگيري با تمدن غرب هستيم و طبيعي است که در اين درگيري، هم ضربه مي‌‏زنيم و هم ضربه هم مي‏‌خوريم؛ «إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ». و در مجموع، در اين چند دهه، ما غالب بوده‌‏ايم و پيشرفت داشته‌‏ايم؛ ما هم در متن سبک زندگي و فرهنگ غرب، نفوذ کرده‌‏ايم و گرايش به معنويت، اخلاق و عرفان در غرب، متأثر از انقلاب اسلامی است». ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 باطن دينداري، پذيرش توحید و ولايت است. لذا این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست» 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ "«دین» یعنی جریانِ «اُلوهیّت، ولایت و شریعت». «دین‌داری» یعنی «تألُّهِ به اُلوهیِت، تولّیِ به ولایت و تشرُّعِ به شریعت». ◀️ باطن دينداري، پذيرش ولايت و توحید است كه اين پذيرش ولايت و توحيد، در سرشت انسان هم آرام آرام جاری می‌شود. سرشت انسان گاهی نوراني است و گاهي هم ظلماني است. اما در عين حال اين مناسك ظاهري هم بايد باشد. تمسك به اين ظواهر، طريق تمسك به باطن دين است و نمي‌شود نسبت به اين ظواهر تمسك نكرد و باطن دين را دارا بود. يعني لااُبالي‌گري نسبت به اين ظواهر با ايمان سازگار نيست! كمااين‌كه از آن طرف هم اگر كسي ظواهر را بدون تولي به باطن به جا بياورد، نتيجه‌اي ندارد و عبادت خداي متعال واقع نمي‌شود. عبادت خداي متعال، روح و باطنش پذيرش ولايت حقه و سرّش سجده در مقابل خداي متعال است. تعظيم اولياء الهي و سجده در مقابل خداي متعال، باطن عبوديت و بندگي است و اين مناسك، مناسك ظاهري است. لذا اگر آن مناسك باطني نباشد، مثل عبادت بدون نيت است. ◀️ اشکال اول اين است كه ما فرع و اصل را با همديگر اشتباه بگيريم و خيال كنيم اساس دين، عمل به ظواهر است... . اين طرز فکر در بعضي افراد وجود دارد که خيلي جاي تعجب است و همه شنيده‌اند؛ از سيد جمال نقل شده است که وقتي به غرب رفته و برگشته بود، گفته بود: «آنجا اسلام بود و مسلمان نبود. اينجا مسلمان هست ولي اسلام نيست»! [مُنکِر تلاش‌ها و مبارزات سیدجمال الدین نیستیم، ولی این سخنِ او (اگر واقعا چنین حرفی زده باشد)، پذیرفتنی نیست. این حرف] همان خلط ظاهر و باطن است. حداكثر چيزي كه آنجا بوده، ظواهر بوده است. البته ظواهر شريعت هم نبوده. من معتقد به اين نيستم. آن‌چه كه آنجا هست، تقواي مادي است، نه تقواي الهي. اين حدود را براي رسيدن به اهداف مادي رعايت مي كنند. انگيزه، الهي نيست. بر فرض اگر چيزي هم باشد، مي‌شود ظواهر. خلط بين ظواهر و باطن نباید کرد. ◀️ تمدن امروزِ غرب با صداي بلند فرياد مي‌زند ما مي خواهيم دين را زميني و عرفي‌سازي کنيم؛ این تمدن، تمدني است که سکولاريزم، روح و جان آن است. نمی‌توان با استفاده از این تعبیر که «اسلام را در آنجا ديدم مسلمان نديدم»، تمدن امروز غرب را تایید کرد. مگر اسلام با سکولاريزم جمع مي‌شود؟! بله، ممکن است در کاخ فرعون هم مؤمنانی پيدا شوند و يا صفت خوب در يک کافر هم پيدا شود. اين غير از اين مطلب است که اين تمدن، تمدني باشد که روح اسلام در آن جريان داشته باشد. اگر بر سردرِ تمدن غرب «بسم الله» نوشتيم که اسلامي نمي‌شود." ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 كسی كه با ولیّ‌ِ خدا عَداوت دارد، عباداتش هم گناه و معصیت است؛ چون عباداتش خرجِ توسعهٔ ولايتِ اولياءِ طاغوت می‌شود. 📢 عبادتی که در جبههٔ معاويه واقع می‌شود، آبرویِ دروغین درست می‌کند و مردم را فریب می‌دهد و در مقابلِ ولیّ‌الله قرار می‌دهد. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «كسی كه عداوت با ولیّ‌الله دارد، عباداتش هم معصيت است؛ عباداتش خرج توسعه ولايت اولياء طاغوت می‌شود، خرج طريق ضلال می‌شود. عبادتی که در جبهه معاويه واقع می‌شود، از گناه اهل معصیتی كه در جبهه معاويه نيستند، بدتر است. چرا؟ چون اين عبادت، جبهه معاویه را آبرومند می‌كند؛ وجهه برايش درست می‌كند تا مردم را فريب دهد. مثل ابوموسی اشعری كه قاری و حافظ قرآن است و دائم ختم قرآن می‌كند؛ این آبرويی که به دروغ كسب كرده ـ چون همه عباداتش برای حب نفس است؛ مثل ابليس كه برای حب نفس عبادت می‌كرد ـ او را در مقابل ولی‌ّالله، يك «قطب» می‌كند؛ بعد هم با وجود این‌که امیرالمؤمنین(ع) حاضر نيستند او را حَكَم قرار دهند، او حَكَم می‌شود؛ نمی‌گويد حضرت (ع) راضي نيستند. پیش از حکمیت هم، با انزوا و کناره‌گیری می‌خواهد بگوید راه درست همين است كه گوشه‌ای بنشينيم و قرآن بخوانيم و وارد جنگ اميرالمؤمنین(ع) و معاويه نشويم!» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 شرایع، مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعه‌ای بدون امام اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمی‌آورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم می شوند. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «شرایع و مناسک، لازم هستند و حتی هیچ مکروهی را نمی‌شود کم و زیاد کرد چه برسد به حرام؛ و هیچ مستحبی را نمی‌شود کم و زیاد کرد تا چه رسد به واجبات؛ اما اگر شرایع را اصل قرار دادید و ولایت را حذف کردید، آن وقت ممکن است این شرایع، یک پوششی بر حاکمیت باطل بشوند؛ یعنی ممکن است آنها از شما بیشتر نماز بخوانند و در اجرای بعضی از حدود و احکام، بیشتر اهتمام بورزند، اما اما ملتزم به امامت و ولایت نباشند. مناسک شرعی، در واقع مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعه‌ای بدون امام، اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمی‌آورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم می شوند؛ زیرا آنچه در جامعه جاری می‌شود ولایت باطل در پوشش بعضی از شرایع خواهد بود.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 اگر کسی امامِ جائر را بپذیرد و زیر چتر ولایتِ طاغوت برود، حسناتش از بین می‌رود. در روایت آمده است که خوبی‌های امامِ عادل، بدی‌های طرفدارانش را می‌پوشاند و بدی‌های امامِ جائر، خوبی‌های طرفدارنش را از بین می‌برد. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ "روایتی از ابن‌ابی‌یعفور نقل شده که به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: من با مردم معاشرت دارم و تعجب می‌کنم که گاهی دوستان شما رفتار بدی دارند، ولی از آن طرف، دشمنان شما اهل امانت و اهل صدق‌اند؛ راوی می‌گوید حضرت یک نگاه غضب‌آلود به من کردند و فرمودند: «لَا دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لَا عَتْبَ عَلَى هَؤُلَاء» (آنها دین ندارند و اینها هم سرزنش نمی‌شوند). من خیلی حیرت کردم. حضرت در ادامه، فرمودند: «أَ لَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» (قرآن نخواندی که «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور»؟). ◀️ آنهایی که دنبال امام عادل می‌روند و در این موضوع به حرف خدا گوش می‌دهند و تبعیت می‌کنند، خدای متعال خودش ولایت آنها را به عهده می‌گیرد و آنها را از ظلمات به سمت نور بیرون می‌برد (همه گناهان و صفات رذیله، ظلمات‌اند). بعضی، حتی نور اسلام هم داشتند ولی چون به دنبال امام جائر رفتند، همان حقایق هم از آنها گرفته می‌شود. ◀️ در بعضی روایات، تعبیر این است که: «إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ إِنَّ اللَّهَ لَيَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَة». ◀️ در بعضی روایاتِ دیگر، دلیل آن را این‌گونه توضیح دادند که: «لِأَنَّ سَيِّئَاتِ الْإِمَامِ الْجَائِرِ تَغْمِرُ حَسَنَاتِ أَوْلِيَائِهِ، وَ حَسَنَاتِ الْإِمَامِ الْعَادِلِ تَغْمِرُ سَيِّئَاتِ أَوْلِيَائِهِ» (چون: خوبی‌های امامِ عادل بدی‌های طرفدارانش را می‌پوشاند و بدی‌های ائمۀ جور خوبی‌های طرفدارنش را از بین می‌برد." ☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 پروندۀ نکته‌ها از آیت‌الله میرباقری دربارۀ شاخص‌های دینداریِ مردم ایران (آیا ایرانیان بعد از انقلاب اسلامی دین‌دارتر شده‌اند یا خیر؟) 🌀 ولایت، عمود خیمه دین است و سرپا نگه داشتن این عمود در عصر غلبۀ لیبرال‌دموکراسی، بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3988 🌀 بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران، بالا نگه داشتنِ پرچم اسلام و جمهوری اسلامی است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3989 🌀 اينکه کسی در درگيری بين جبهۀ کفر و نفاق با جبهۀ ايمان، به‌نفع مکتب اهل بيت(ع) کار کند و مدافع مکتب اهل بيت(ع) باشد، مهم‌ترين شاخصه دین‌داری محسوب می‌شود. 🌀 شاخصه اصلی دين‌داری این است که وقتی پرچم در دست اميرالمؤمنین (ارواحنا فداه) قرار دارد و ایشان با قاسطین و ناکثين و مارقین می‌جنگند، انسان در کنار حضرت امير(ع) بايستد و بجنگد و از آن حضرت دفاع کند. 🌀 جامعه ايران متدين‌ترين مردم تاريخ هستند؛ زيرا بیش از چهار دهه است که در مقابل فشارهاي سنگين ابرقدرت‌های مادی و جریان‌ نفاق، پرچم اسلام و پرچم اهل بيت(ع) را بالا نگه داشته‌اند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3991 🌀 رشد دینداری مردم بعد از انقلاب اسلامی () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3993 🌀 نفْسِ این‌که ملت ایران در دورۀ لیبرال‌دموکراسی، نظام ولایت فقیه را پذیرفته و در پای این پرچم استقامت کرده است، این، علامتِ رشد دین‌داری در جامعۀ ماست. () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3999 🌀 جایگاه مناسک شرعی در تعریف دین‌داری/ تعریف تشیع () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4000 🌀 دو انحراف جدی در تعریف دین‌داری () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4001 🌀 در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه فاسقُ‌الوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3994 🌀 «دین‌داری» یعنی «تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3998 🌀 مظاهر غربی در جامعه ما، درون‌جوش نیست، بلکه بُرون‌جوش است؛ یعنی از بیرون به ما تحمیل می‌شود. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4002 🌀 باطن دينداري، پذيرش توحید و ولايت است. لذا این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4003 🌀 كسی كه با ولیّ‌ِ خدا عَداوت دارد، عباداتش هم گناه و معصیت است؛ چون عباداتش خرجِ توسعهٔ ولايتِ اولياءِ طاغوت می‌شود. 🌀 عبادتی که در جبههٔ معاويه واقع می‌شود، آبرویِ دروغین درست می‌کند و مردم را فریب می‌دهد و در مقابلِ ولیّ‌الله قرار می‌دهد. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4004 🌀 شرایع، مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعه‌ای بدون امام اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمی‌آورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم می‌شوند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4005 🌀 اگر کسی امامِ جائر را بپذیرد و زیر چتر ولایتِ طاغوت برود، حسناتش از بین می‌رود. در روایت آمده است که خوبی‌های امامِ عادل، بدی‌های طرفدارانش را می‌پوشاند و بدی‌های امامِ جائر، خوبی‌های طرفدارنش را از بین می‌برد. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4006
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا