🔻بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده میشود، مهمتر از بابی است که در عرفات گشوده میشود.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
🔹 «بنابر روایات، بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده میشود، مهمتر از بابی است که در عرفات گشوده میشود.
... عرفه غير از فيض زمانی، يک فيضی هم دارد که از دو مکان [کربلا و عرفات] منتشر میشود.
در اين فيوضاتی که منتشر میشود ما هم میتوانيم شريک باشيم. ما هم با دلمان میتوانيم در آن صحنهها باشيم. البته هر کس به اندازه خودش سهم و درجه دارد... . آن بیقراری است که مهم است. اگر کسی دلش از محيط، کنده شده باشد و دلش در عرفه و در کربلا باشد ان شاء الله در ثوابها شريک است...
عرفه روزی است که انسان بايد به معرفت برسد و با زوار امام حسين(ع) و اهل عرفات شريک شود. دلش آنجا باشد».
🔹 «در دريای ظلمانی و امواج فتنههای شياطين، تنها چراغ و پناهْ وجود مقدس سيدالشهدا(ع) است. در روز عرفه خودمان را به آن حضرت برسانيم. محور سلوک و تهذيب ما زيارت سیدالشهداست».
🔹 «در روز عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) جزء اعمال اصلی است که نبايد فراموش شود. حتی از راه دور هم باشد؛ چه بسا از راه نزديک بيشتر قبول کنند. جواب حضرت هم میرسد...
دومين کار اين است که در روز عرفه، دعاهاي عرفه را هم بخواند، بهخصوص دعايی در صحيفه است که در آن قسمت عمدهاش دعا برای امام زمان(عج) است. اصل دعای بعدازظهر عرفه را صلوات قرار بدهيد و دعا بر امام زمان(عج). بقيه حاجات، فرع بشوند.»
🔹 «ما در روز عرفه بايد خودمان را به عِتْق از آتش جهنم برسانيم. در روايت، وارد شده که اگر کسی در ماه رمضان آمرزيده نشد، بايد منتظر روز عرفه باشد. پس بايد خودمان را برای روز عرفه آماده کنيم.
در عرفه چه کار بايد کرد که به خدا برسيم، درحالی که در عرفات نيستيم؟ روايت آمده است که فردی به حضرت عرض کرد که من نتوانستم به مکه بروم و به کربلا رفتم. حضرت فرمود: تو کم نياوردی. طرف برايش جای سوال شد. حضرت طوری از فضيلت کربلا گفتند که فضيلت عرفات محو شد...».
☑️ @mirbaqeri_ir
99-05-14 mirbagheri.mp3
9.19M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی به مناسبت میلاد امام هادی، علیهالسلام، ۹۹/۵/۱۴
⚡️ معرفت به امام (شرح فرازی از زیارت جامعه کبیره)
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ محبت و عشق واقعی ایثار و فداکاری میآورد، در حالی که در عشقهای نفسانی با کمترین عدم تمکین، دعوا درست میشود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
مناسک شادی در اعیاد .mp3
17.63M
🎧 استاد میرباقری | مناسک شادی در اعیاد اسلامی، ۹۹/۵/۱۰
☑️ @mirbaqeri_ir
متن خطبۀ غدیر .pdf
681.8K
📜 متن عربی و ترجمۀ فارسیِ خطبه غدیر
#رَنگی
🔸 استاد میرباقری:
«در خطبۀ غدير، اسرار ولايت بيان شده است؛ لذا توصيه میشود این خطبه را مطالعه کنيد».
☑️ @mirbaqeri
⚡️ در عید غدیر در هر سال، درهايی باز میشود که در غير غدير باز نمیشود.
«واقعههای عظيم (مثل مبعث، شب قدر، عید غدیر و ...)، مثل خورشيد هستند که يک عدد بيشتر نيست ولی هر روز طلوع مجدد دارد.
در عید غدیر در هر سال، درهايی باز میشود که در غير غدير باز نمیشود؛ لذا روزه روز غدير فضيلت شصت سال روزه را دارد که اين شصت سال، مالِ سال اول نيست؛ بلکه هر سال اين روزه، اين فضيلت را دارد.
اين فضيلت، قراردادی نيست. اين ظرف، ظرف خاصی است که عبادت در آن با فضيلت بيشتری واقع میشود».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🔸 «غدیر، پردهبرداری از #نَبَأِ_عَظيم (خبر بزرگ) است. اگر انسان به آن خبر راه پيدا کرد، همه اخبار غيبی در عالم را میفهمد والا همه عالَم برای او حجاب خواهد شد».
🔸 «مهمترين فرمانی که پيامبر اسلام(ص) بعد از #توحيد يا در ادامه توحيد، در طول دوران نبوتشان صادر کردهاند، فرمان #غدير است».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ چرا غدیر عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر است؟
«اینکه غدیر عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر میشود به این خاطر است که #مائدهٔ_ولایت در آن نازل شده است.
اگر نزول یک مائدهٔ آسمانی برای تمام امت حضرت عیسی مبدأِ عید میشود، باید نزول این مائده آسمانی، یعنی حقیقت ولایت، برای تمام انبیاء عید باشد.
پس چنین مائدهای که حقیقتِ ولایت است، «تَكُونُ لَنَا عِيدًا لّأِوَّلِنَا وَ ءَاخِرِنَا» میشود.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
جریان غدیر در جامعه .pdf
1.09M
📜 گفتاری از استاد میرباقری | حرکت غدیر در رگ حیات اجتماعی (منتشر شده در روزنامه فرهیختگان) | PDF
⚡️ غدیر، مبدأِ بقاء و اقامۀ توحید و ولایت
⚡️ غدیر، موضوع اصلی درگیریِ جبهه حق و جبهه باطل
⚡️ موانع و مقدورات اجتماعی شدن غدیر
⚡️ درگیری با فرهنگ غرب، پیشنیاز جریان فرهنگ غدیر
⚡️ هویتبخشی بر مبنای گذر از مشارکت در عمل به مشارکت در اقامه
https://b2n.ir/688652
☑️ @mirbaqeri_ir
از غدیر تا ظهور .mp3
1.59M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «از غدیر تا ظهور»
◀️ آنچه در #غدیر ابلاغ شد، از مراحل پیچیدۀ تاریخی عبور میکند و در عصر #ظهور محقق میشود.
☑️ @mirbaqeri_ir
99-05-19 mirbagheri.mp3
10.82M
استاد میرباقری | مقام معرفت به نورانیت امام، ۹۹/۵/۱۹
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🔷 @astanfatemi
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اگر انسان به امام نرسد، حتی در دینش هم مبتلا به ضلال است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ یک توضیح کوتاه
«چند وقت پیش عرض شد که با اینکه فوتیهای بیماری دیابت، بسیار بیشتر از کرونا است، ولی یک شیرینیفروشی هم تعطیل نمیشود، یا سالانه میلیونها نفر بابت آلودگی هوا یا بابت دخانیات میمیرند، اما هیچ شهری در دنیا تعطیل نمیشود یا کارخانۀ تولید سیگار بسته نمیشود.
متأسفانه برخی، با این حرف، عدالتآمیز برخورد نکردند. عرض حقیر این نبود که "باید شیرینیفروشیها را تعطیل و بیماران دیابتی را قرنطینه کنند!"؛
چون راه مبارزه با دیابت، بستن شیرینیفروشیها و تعطیلی صنایع مولّد مواد قندی نیست، بلکه راهش تغییر #سبک_زندگی و اصلاح #الگوی_تغذیه است. کمااینکه میلیونها نفر بهخاطر آلودگی هوا میمیرند اما هیچ شهری را تعطیل نمیکنند و کارِ درستی میکنند که تعطیل نمیکنند، چون راه مبارزه با آلودگی هوا تعطیل کردن صنعت و شهر صنعتی نیست، بلکه راهحل مبارزه با لوازم منفیِ زندگیِ صنعتی و زندگیِ شهریِ متمرکز این است که "شهرسازی" دارای پیوستِ بهداشتی و محیطزیستی باشد و توسعۀ صنعت هم باید پیوست محیطزیستی داشته باشد.
نسبت به کرونا هم عرض حقیر همین بود که راهحل مبارزه با کرونا تعطیل کردنِ جامعه و قرنطینه کور و بیهدف نیست، بلکه راهش این است که از #صنعت_ایمنسازی استفاده کنیم و #الگوی_معاشرت را تغییر دهیم و با قواعد علمی، سبک زندگی را بهگونهای تنظیم کنیم که #سلامت_حداکثری تأمین شود.
این نکته جزوِ اطلاعات عمومی کودکان است که دیابت مسری نیست! همه میدانند که دیابت مسری نیست و نیاز به یادآوری ندارد. این تفاوت، تأثیری در نکتۀ عرض بنده نداشت؛ عرض حقیر این بود که همچنانکه در مبارزه با دیابت و بیماریهای غیرمُسری یا مُسریِ دیگر، قرنطینه کور و تعطیلی جامعه جواب نمیدهد و #راهحل_پایدار و اساسی نیست، در مبارزه با کرونا هم _ که یک #خطر_جدی و واقعی برای بشریت است _ نباید جوامع را تعطیل کنند و میلیاردها نفر را به قرنطینه ببرند؛ این نوع مقابله، پایدار نمیماند و به فروپاشی نظام اجتماعی میانجامد. راهحل اساسی، بهرهگیری از ابزارهایی مثل #صنعت_ایمنسازی است.
حدس حقیر از ابتدا این بود که کسانی در جهان، بهجای تمسک به راهحلهای پایدار و ماندگار، با ایجاد رعب و وحشت و دفاع از قرنطینه کور، و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، بهدنبال انتقال از دوران حکمرانی حقیقی به #حکمرانی_مجازی هستند تا تسلطشان را بر جوامع گسترش دهند. توضیح کلیاتِ این فرضیه را در مناسبتهای مختلف تقدیم کردهام.» (۹۹/۵/۱۶)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 متأسفانه بخشی از صوتهای داخل کانالِ #جاری_حکمت، بهخاطر تغییراتی که در پیامرسان ایتا انجام شده، دچار مشکل شده است و دانلود نمیشود. کارهایی در دست انجام است تا در فضای دیگری (شاید در قالب یک سایت)، صوتها مجدداً بارگذاری شوند. انشاءالله. #ادمین
🎬 مصاحبۀ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR با استاد سید محمدمهدی میرباقری
💥 تحلیل عدالت و مقیاس عدالتخواهی
💥 آسیبشناسی عدالتخواهی و توصیههایی به عدالتخواهان جوان
💥 «عدالتخواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است.
▶️ farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46239
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورتهای انقلاب اسلامی است
«پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورتهای انقلاب اسلامی است، یعنی جزو اصلیترین معروفهایی است که ما به اقامۀ آن، به امر به آن، و دعوت به آن مکلف هستیم، و به نظر من، یکمقدار هم دیرهنگام داریم به آن میپردازیم و باید زودتر این بحث را جدی میگرفتیم، و الآن هم خیلی مبارک است. و رهبر معظم انقلاب، بعد از تأکیدهای طولانیای که از قدیم داشتهاند، دوباره هم در بیانیۀ گام دوم و هم در نامه به مجلس یازدهم، باز هم مؤکداً این نکته را بیان فرمودند.» (۹۹/۵/۲۱)
▶️ farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46239
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ بزرگترین حجابِ عدالت «مدرنیزم» است.
⚡️ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است.
«مانع اصلی تحققِ #عدالت در کشور _گرچه عوامل متعددی دخیلاند_ چالشی است که ما با «تمدن مدرن» داریم. یعنی نظامِ سیاست، فرهنگ و اقتصاد لیبرال در طرفِ چالش با انقلاب اسلامی است و این مسئلهای است که ما به آن مبتلا هستیم. یعنی دوگانۀ ادبیات و فرهنگِ انقلاب اسلامی و فرهنگ غرب؛ مانع اصلی دستیابی به عدالت است و ما تا اصلاحات اساسی نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید.
ما وقتی میخواهیم قیام برای عدالت کنیم حتماً باید در مقیاسِ تاریخی و مقیاسِ جهانی باشد. بعد، ذیل آن، برای تحقق عدالت در مقیاسِ ملی اقدام کنیم. به تعبیر دیگر، موانع تحقق عدالت یکسلسله موانع تاریخی و اجتماعی هستند، آن هم در مقیاس جامعهی جهانی، که اگر به آن توجه نکنیم و صرفاً بخواهیم عدالت را در حوزۀ کشور خودمان و در _مثلاً_ مقیاس اقتصاد اقامه کنیم با موانع جدی روبهرو میشویم. لذا به نظر من، مهمترین مانع تحقق عدالت، تمدن جدیدِ غرب هست.
به تعبیر دیگر، بزرگترین حجابِ عدالت، #مدرنیزم است که به هیچ وجه نمیگذارد عدالت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محقق شود. تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. یعنی آن ظلمی که در دورۀ نظام بردهداری وجود داشته، اکنون تبدیل شده است به یک #ظلم_پنهان در دورۀ دموکراسی تبدیل شده است. این بزرگترین مانعی است که ما اگر بخواهیم به عدالت برسیم باید با آن مقابله کنیم.
به تعبیر دیگر، عدالتخواهی باید حتماً ضمن اقامۀ تاریخی و اجتماعیِ عدالت باشد. درگیریِ بین انبیاء و فراعنه بر سر عدالت بوده و بعد هم کشیده شده به دوران ما؛ یعنی درگیری انقلاب اسلامی و غرب مدرن، درگیریِ اساسی است. ما در این مقیاس باید دنبال عدالت باشیم. بر همین اساس، به نظر من اصل انقلاب اسلامی و مراحل پنجگانهای که حضرت آقا برای آن بیان فرمودند مراحلِ اقدام برای دستیابی به عدالت است.
وقتی ما در فضای فرهنگ مدرن زندگی میکنیم و نرمافزارهای ادارۀ ما مبتنی بر بُنیانهای تمدن مدرن هست، آدمهای خوب هم در این ساختار گرفتار میشوند. من قبول دارم که شرایط، انسان را مجبور نمیکند و انسان مؤمن و انقلابی در زندگی شخصی، در سبک زندگی خصوصی و در اقدامات اجتماعی باید برعلیه این شرایط قیام کند، ولی باید توجه داشته باشیم که این موج، برخلاف تحقق عدالت در انقلاب اسلامی است و کسانی که میخواهند برای تحقق عدالت قیام کنند باید برعلیه این موج حرکت کنند و بر این موج غلبه پیدا کنند. طبیعی است که بسیاری از آدمهایی که آدمهای خوبی هم بودند، آرامآرام در مسیر مبارزه با این موج تغییر وضعیت دادند، استحاله شدند و گاهی خودشان هم در مسیر رقیب قرار گرفتند. بنابراین، دستپاک بودن، آلوده نشدن به اشرافیت و امثال اینها برای مدیرانی که میخواهند برای تحقق عدالت و قسط در جمهوری اسلامی عمل کنند یک ضرورت است و فقدان آن موجب بخشی از بیعدالتیها شده است.
ما وقتی دنبال تعریف عدالت یا تحقق عدالت هستیم صرفاً نباید دنبال مثلاً توزیع درآمد یا توزیع دارایی و ثروت باشیم، بلکه باید در یک مقیاس کلان، عدالت را دنبال کنیم. الان گاهی وقتی بحث از عدالتخواهی میشود فقط ضریب جینی یا نحوۀ توزیع دارایی و ثروت را دنبال میکنند؛ اینها کافی نیست؛ نه اینکه لازم نیست. گمانم این است که یکی از شاخصهای تحقق عدالت این است که باید مبتنی بر #مکتب باشد. ما عدالت مبتنی بر مکتب خودمان را دنبال میکنیم. مکتب را اگر بخواهم یک مقدار تفصیل بدهم، هم باید از مبانی عدالت بحث کنیم و هم نظریۀ اجتماعیِ مبتنی بر آن مبانی و هم نظریۀ عدالت را و عدالت را مستند به این سه، ما باید تعریف کنیم.
ما برای تحقق عدالت در یک قدم نیاز به مکتب داریم و بعد در قدم بعد نیاز به علم داریم. یعنی این مکتب باید فرآوری شود و تبدیل به دانش شود و بعد نیاز به برنامهریزی داریم، یعنی باید به مدلهای علم برنامهریزی تبدیل شود. و الّا اگر علم برنامهریزی همان علم برنامهریزی غربی باشد و علومی هم که مبتنی بر آن ما بخواهیم تحقق عدالت را دنبال کنیم همان #علوم_مدرن هستند، مکتب ما تحقق نخواهد یافت.
پس عدالتخواهی باید مبتنی بر مکتب باشد. اگر شما دنبال مکتب اسلام هستید ولی میخواهید از علم مدرن استفاده کنیدبه چالش برمیخورید. ما الان مشکلمان همین است که انقلاب ما دنبال تحققِ مکتب اسلام است ولی سازوکارهایی که برای تحقق عدالت به کار میگیریم سازوکارهای مدرن است و همین بحران ایجاد کرده است.
و حتماً توجه هم باید داشته باشیم که وقتی ما دنبال تحقق عدالت هستیم نمیشود عدالت سیاسی را از عدالت اقتصادی و عدالت فرهنگی جدا کرد؛ یعنی عدالت در قدرت، اطلاع و ثروت به هم پیوسته هستند.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir