JRCP.IR_Volume_9_Issue_1_Pages_95-118.pdf
888.4K
📜 «بنیانهای نظری جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی» در اندیشۀ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری
#مقاله_پژوهشی
☑️ @mirbaqeri_ir
🗂 پروندههای موضوعی (بخش ۱)
📋 دربارۀ طرح نبی اکرم(ص)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4899
📋 دربارۀ شاخصهای دینداری
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4569
📋 دربارۀ نظام فکری
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2250
📋 دربارۀ شُکر
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3932
📋 دربارۀ فلسفه
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3912
📋 دربارۀ عدالت
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3272
📋 دربارۀ ولایت فقیه
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2922
📋 دربارۀ کرونا
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2592
📋 درباره غلوّ و تقصیر
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3339
📋 دربارۀ یک دیدار
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5085
📋 دربارۀ دیپلماسی
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3766
📋 دربارۀ شاکله
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2193
📋 از کتاب عصر جدید
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2295
📋 از کتاب حکمت حکومت
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2457
📋 دربارۀ بدحجابی
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638
📎پینوشت: پروندههای موضوعی متعدّدی (ازجمله پروندۀ علم دینی)، سالها قبل در فضای تلگرام بارگذاری شد، که انشاءالله در آینده بهصورت بستۀ کاملتر، در فضای ایتا بازنشر خواهد شد.
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 ویژگی مهم شهید چمران و امثال او چه بود؟
💠 آیتالله میرباقری:
«مراکز آموزشی ما باید بهگونهای طراحی شود که خروجی آن، اشخاصی باشند که در عین اینکه بهدنبال فتح #قُلّههای_علمی هستند، #آرمانهای_بزرگ هم داشته باشند. یعنی علم را فقط برای جلب منافع خصوصی و رسیدن به زندگی راحت و پردرآمد نیاموزند. حتی علمآموزی آنان تنها برای خدمت کردن به مردم و ضعفاء - که این نیز کار بسیار ارزشمند و پسندیدهای است - نباشد.
بلکه افق نگاه آنان، افقی بلندتر باشد؛ کسانی باشند که همچون شهید احمدیروشن و سایر شهدای هستهای، و مثل #شهید_چمران و امثال او، بهدنبال تغییر موازنۀ قدرت به نفع اسلام باشند و در میدان درگیری تمدنی، با بصیرت مجاهدت کنند. بصیرت یعنی بدانند پرچم حق و باطل در کجا قرار دارد. انسان بصیر، میدان درگیری را میشناسد. به همین خاطر، تمام امکانات خود را در میدان اسلام خرج میکند. اما اگر به زمان خود و آرمانهای حقیقی آگاه نبود، دانشمندی میشود که کشور و جبهۀ حق را را رها میکند و به کشورهای اروپایی میرود و به آنان و پیشرفت هستهای و علمی آنان خدمت میکند! در نتیجه کشورهای اروپایی، زمام انرژی هستهای جهان را به دست میگیرند و به سایر کشورها میگویند که شما حق ندارید حتی یک عدد سانتریفیوژ داشته باشید!
اگر دانشمند ما میدان درگیری تمدنی را شناخت، همین دانش و علم را در اینجا به کار میبرد و به یک چالش بزرگ با غرب تبدیل میشود. درواقع، موازنۀ قدرت را به نفع دین تغییر میدهد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
🎤 نظرسنجی در ویراستی، دربارۀ پُستهای اخلاقی و تربیتی
https://virasty.com/Mirbaqeri_ir/1687415912270747867
دعای عظم البلا.mp3
3.92M
🎧 دعای فرج با صدای استاد میرباقری
اِلٰهي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ،
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ،
یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.
☑️ @mirbaqeri_ir
🗳 نتایج نظرسنجی در «ویراستی» درباره پروندۀ نکتههای اخلاقی و تربیتی
✉️ تعداد آراء: ۷۰۲ نفر
🔸 عالی: %۷۴/۳۶
🔸 خوب: %۲۱/۷۹
🔸 متوسط: %۲/۲۸
🔸 ضعیف: %۱/۵۷
☑️ @mirbaqeri_ir
بیشترِ گفتوگوهای ما در باب حادثۀ #غدير، در خط مرزیِ طرفداران و مخالفان اتفاق میافتد؛ هدف اين است كه اثبات کنيم غدير وجود داشته است.
اين کار هم لازم است و زحمتها برای آنها کشیده شده، اما در حال حاضر، کافی نيست. ما بعد از اثبات اصل غدير، بايد بهدنبال گسترش معارف غدير و ارتقاء درک از امامت باشیم.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
يَمُصُّونَ اَلثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ اَلنَّهَرَ اَلْعَظِيمَ. قِيلَ لَهُ وَ مَا اَلنَّهَرُ اَلْعَظِيمُ؟ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلْعِلْمُ اَلَّذِي أَعْطَاهُ اَللَّهُ. إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سُنَنَ اَلنَّبِيِّينَ مِنْ آدَمَ وَ هَلُمَّ جَرّاً إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. قِيلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ اَلسُّنَنُ؟ قَالَ عِلْمُ اَلنَّبِيِّينَ بِأَسْرِهِ وَ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَيَّرَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَأَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ؟ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اِسْمَعُوا مَا يَقُولُ، إِنَّ اَللَّهَ يَفْتَحُ مَسَامِعَ مَنْ يَشَاءُ. إِنِّي حَدَّثْتُهُ أَنَّ اَللَّهَ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِلْمَ اَلنَّبِيِّينَ وَ أَنَّهُ جَمَعَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَسْأَلُنِي أَ هُوَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ.
(اصول کافی، ج۱، ص۲۲۲)
ترجمه:
امام باقر عليه السلام فرمود: مردم رطوبت را میمكند و نهر بزرگ را رها میكنند. عرض شد: نهر بزرگ چيست؟ فرمود: رسول خداست و علمى كه خدا به او عطا فرموده است. همانا خداى عزوجل سنتهاى تمام پيغمبران را از آدم تا برسد به خود محمد صلّى اللّٰه عليه و آله، براى او گرد آورد. عرض شد آن سنتها چه بود؟ فرمود: همه علم پيغمبران، و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله تمام آن را به امير المؤمنين عليه السلام تحويل داد. مردى عرض كرد: اى پسر پيغمبر! اميرالمؤمنين أعلم است يا بعضى از پيغمبران؟ امام باقر (به اطرافيان توجه كرد و) فرمود: گوش دهيد اين مرد چه ميگويد؟! همانا خدا گوشهاى هر كه را خواهد باز ميكند. من به او ميگويم: خدا علم تمام پيغمبران را براى محمد صلّى اللّٰه عليه و آله جمع كرد و آن حضرت همه را به امير المؤمنين تحويل داد، باز او از من میپرسد كه على أعلم است يا بعضى از پيغمبران (و نميفهمد كه معنى سخن من اين است كه آنچه همه پيغمبران میدانستند امیرالمؤمنین بهتنهایى میدانست).
📢 امام باقر (علیهالسلام) فرمودند: مردم، رطوبت (ثِماد) را میمَکَند و نهر عظیم را رها میکنند!
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِيمَ» [مردم، رطوبت را میمَکَند و نهر عظیم را رها میکنند!].
سؤال شد نهر عظيم چيست؟
فرمودند: وجود مقدس رسولالله(صلی الله علیه وآله)، که همه علوم و معارف الهی يکجا به ایشان عطا شده است، نهر عظيم هستند. سپس فرمودند هر علمی که خدای متعال به نبیاکرم(صلی الله علیه وآله) عنایت فرمود، آن حضرت به اميرالمؤمنين (علیه السلام) عطا کردند.
بنابراين، اميرالمؤمنين (علیه السلام) و يکیکِ ائمه(علیهم السلام) نهر عظيماند و دیگران ثِمادند.
اين روایت، هشداری به همۀ ماست که مصداقِ «يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِيمَ» نشویم.»
#نَهر_عظیم
#رطوبت
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ محکوم شدن عالِمِ شامیِ مدعیِ فقه و کلام، در مباحثۀ کوتاه با امام صادق (علیهالسلام):
📜 عنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ، قَالَ:
كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، فَوَرَدَ عَلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ، فَقَالَ: إِنِّي رَجُلٌ صَاحِبُ كَلَامٍ وَ فِقْهٍ وَ فَرَائِضَ، وَ قَدْ جِئْتُ لِمُنَاظَرَةِ أَصْحَابِكَ.
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «كَلَامُكَ مِنْ كَلَامِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَوْ مِنْ عِنْدِكَ؟»
فَقَالَ: مِنْ كَلَامِ رَسُولِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ مِنْ عِنْدِي.
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «فَأَنْتَ إِذاً شَرِيك رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؟»
قَالَ: لَا،
قَالَ: «فَسَمِعْتَ الْوَحْيَ عَنِ اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- يُخْبِرُكَ؟»
قَالَ: لَا.
قَالَ: «فَتَجِبُ طَاعَتُكَ كَمَا تَجِبُ طَاعَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؟»
قَالَ: لَا.
فَالْتَفَتَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَيَّ، فَقَالَ: «يَا يُونُسَ بْنَ يَعْقُوبَ، هذَا قَدْ خَصَمَ نَفْسَهُ قَبْلَ أَنْ يَتَكَلَّمَ»
(كافي، ج1، ص: 417)
ترجمه:
يونس بن يعقوب گويد: خدمت امام صادق عليه السلام بودم كه مردی از اهل شام بر آن حضرت وارد شد و گفت: من علم كلام و فقه و فرائض ميدانم و برای مباحثه با اصحاب شما آمدهام.
امام صادق(ع) فرمود سخن تو از گفتار پيغمبر است يا از پيش خودت؟
گفت: از گفته پيغمبر و هم از خودم.
امام فرمود: پس تو شريك پيغمبری؟ گفت: نه.
فرمود: از خدای عزوجل وحی شنيدهای كه به تو خبر دهد؟
گفت: نه.
فرمود: چنانكه اطاعت پيغمبر را واجب ميدانی اطاعت خودت را هم واجب ميدانی؟
گفت: نه!
حضرت به من متوجه شد و فرمود: ای يونس پسر يعقوب! اين مرد پيش از آنكه وارد بحث شود خودش را محكوم كرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ محکوم شدن عالِمِ شامیِ مدعیِ فقه و کلام، در مباحثۀ کوتاه با امام صادق (علیهالسلام):
📜 يونس بن يعقوب گويد: خدمت امام صادق عليه السلام بودم كه مردی از اهل شام بر آن حضرت وارد شد و گفت: من علم كلام و فقه و فرائض میدانم و برای مباحثه با اصحاب شما آمدهام.
امام صادق(ع) فرمود سخن تو از گفتار پيغمبر است يا از پيش خودت؟
گفت: از گفته پيغمبر و هم از خودم.
امام فرمود: پس تو شريك پيغمبری؟ گفت: نه.
فرمود: از خدای عزوجل وحی شنيدهای كه به تو خبر دهد؟
گفت: نه.
فرمود: چنانكه اطاعت پيغمبر را واجب ميدانی اطاعت خودت را هم واجب ميدانی؟
گفت: نه!
حضرت به من متوجه شد و فرمود: ای يونس پسر يعقوب! اين مرد پيش از آنكه وارد بحث شود خودش را محكوم كرد!
(اصول كافی، ج۱، ص۴۱۷)
☑️ @mirbaqeri_ir
دعای شب عرفه.mp3
36.16M
🎙 دعای شب عرفه با صدای استاد میرباقری
📜 اللَّهُمَّ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى یا عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ یا مُنْتَهَى كُلِّ حَاجَةٍ
يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ عَلَى الْعِبَادِ يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا جَوَادُ يَا مَنْ لاَ يُوَارِي مِنْهُ لَيْلٌ دَاجٍ وَ لاَ بَحْرٌ عَجَّاجٌ وَ لاَ سَمَاءٌ ذَاتُ أَبْرَاجٍ وَ لاَ ظُلَمٌ ذَاتُ ارْتِتَاجٍ
يَا مَنِ الظُّلْمَةُ عِنْدَهُ ضِيَاءٌ أَسْأَلُكَ بِنُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ الَّذِي تَجَلَّيْتَ بِهِ لِلْجَبَلِ فَجَعَلْتَهُ دَكّاً وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً وَ بِاسْمِكَ الَّذِي رَفَعْتَ بِهِ السَّمَاوَاتِ بِلاَ عَمَدٍ وَ سَطَحْتَ بِهِ الْأَرْضَ عَلَى وَجْهِ مَاءٍ جَمَدٍ وَ بِاسْمِكَ الْمَخْزُونِ الْمَكْنُونِ الْمَكْتُوبِ الطَّاهِرِ الَّذِي إِذَا دُعِيتَ بِهِ أَجَبْتَ وَ إِذَا سُئِلْتَ بِهِ أَعْطَيْتَ وَ بِاسْمِكَ السُّبُّوحِ الْقُدُّوسِ الْبُرْهَانِ الَّذِي هُوَ نُورٌ عَلَى كُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ يُضِيءُ مِنْهُ كُلُّ نُورٍ إِذَا بَلَغَ الْأَرْضَ انْشَقَّتْ وَ إِذَا بَلَغَ السَّمَاوَاتِ فُتِحَتْ وَ إِذَا بَلَغَ الْعَرْشَ اهْتَزَّ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي تَرْتَعِدُ مِنْهُ فَرَائِصُ مَلاَئِكَتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَمِيعِ الْمَلاَئِكَةِ...
☑️ @mirbaqeri_ir
#عرفه فيضی دارد که از دو مکان منتشر میشود: #کربلا و #عرفات.
بنا بر روایات، بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده میشود، مهمتر از بابی است که در عرفات گشوده میشود.
در اين فيوضاتی که منتشر میشود ما هم میتوانيم شريک باشيم. ما هم با دلمان میتوانيم در آن صحنهها حاضر باشيم.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
«عید، آن روزی است که یک مائدۀ آسمانی و یک حقیقتی از عالم غیب نازل میشود، یک نشانهای از طرف خدا میآید و بابی بهسوی توحید به روی ما باز میشود.
چنین روزی را حق داریم عید بگیریم و اِلّا مؤمن با آمَدوشُدِ دنیا، نه خوشحال میشود نه غُصّه میخورد.
عید، مبتنی بر رفتوآمَدِ دنیا نیست.»
#استاد_میرباقری
#عید_قربان
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 صلوات غیر خدای متعال عبارت است از: ورود به وادی ولایت، همراه با اقرار و خشوع در مقابل مقامات اولیای الهی
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«براساس روایات، حقیقت صلواتی که خدا بر نبیاکرم(ص) و اهلبيت ايشان(ع) میفرستد، #تطهیر_از_نقص است؛ یعنی آنها را از نقص بیرون میبرد و حتی امتشان را پاک میکند؛ در صلوات بر موسیبنجعفر (ع) آمده است: «خدایا! صلواتی بر او بفرست که بهواسطه آن، قرون و امتها را شفاعت کند». این، صلوات خداوند است که او را از نقص پاک میکند و در مقامات عالی و مقامات قدس قرار میدهد.
اما #صلوات_ما براساس این روایت، #اقرار به این مقامات است. باطن صلوات برای ما همین نکته است. وقتی انسان به مقامی اقرار میکند یعنی خود را ذیل آن مقام تعریف میکند؛ نه اینکه فقط به زبان اقرار کند.
انبیا(ع) به مقامات چهارده معصوم(ع) اقرار کردهاند. آیا اقرار آنها فقط به زبان بوده است و رسیدن به این مقام بلند فقط با اقرار زبانی برایشان بهدست آمده است؟ این اقرار یعنی انسان خود را تحت مقامات آنها قرار دهد؛ وقتی ما صلوات میفرستیم #ظاهرش این است که از خدا میخواهیم صلواتش را بر او بفرستد و درجات او را بالا ببرد، اما #باطنش این است که ما خود را زیردست او تعریف میکنیم، درجات او را میپذیریم و اقرار میکنیم که او شایسته است و ما پاییندست او هستیم و اگر چیزی به ما برسد به برکت صلوات بر اوست؛ ازاینرو اگر انسان خود را در طول معصوم تعریف کرد، درهای ولایت معصوم به رویش باز میشود.
پس صلوات غیر خدای متعال عبارت است از: ورود به وادی ولایت همراه با اقرار، خشوع در مقابل مقامات ايشان. نبايد اشکال شود که این کار شرک است؛ زیرا اگر این کار شرک بود، اولین کسی که به ملائکه دستور به شرک داده، خداوند متعال است؛ اتفاقاً برخی که نمیخواهند در برابر پیامبر (ص) و اهلبيت ايشان(ع) تواضع کنند، معتقدند ابلیس چون موحد بود، سجده نکرد!! آنها ابلیس را تطهیر میکنند و خدای متعال و ملائکه را تنقیص؛ یعنی خداوند دستور به شرک داد، جناب جبرائیل و میکائیل هم مشرک شدند و فقط ابلیس مخلص و موحد ماند و سجده نکرد! این سخنِ بسیار زشتی است. امیرالمؤمنین(ع) در توصیف ابلیس، عکس این سخن را میفرمایند و او را «إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِینَ وَ سَلَفُ الْمُسْتَكْبِرِینَ» توصیف ميکنند؛ ابلیس را لعنت میکنند که بر آدم(ع) سجده نکرد؛ حال، برخی معتقدند که او موحد بود و سجده نکرد!
وقتی خدا به ملائکه فرمود که به آدم(ع) سجده کنید، با آنکه آدم(ع) در حجاب جسم بود، ملائکه بر او سجده کردند و باب معرفت خلیفةالله برايشان باز شد؛ #معرفت_خلیفةالله، باب الله است؛ ابواب الهی بر آنها باز شد؛ بنابراین حضرت آدم(ع) کجا و حضرت محمد(ص) کجا! صلوات بر حضرت، خشوع بر پیامبر(ص) و اهلبيت ايشان(ع)، ابواب توحید را به روی انسان باز میکند.»
☑️ @mirbaqeri_ir