هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 اگر انسان به مقامِ مشاهدۀ حکمت و زیباییِ صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمینویسد؛
همچون حضرت زینب(س) که میفرماید: من در این ابتلا جز زیبایی ندیدم.
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
"کار شیطان این است که انسان را (در ابتلائات و فتنهها،) به خدا و اولیای خدا بدبین کند.
اگر در سختیها و فتنههایی که پیش میآید، دچار غفلت شویم، بدیها را به خدا نسبت خواهیم داد؛ ولی انسانی که خدا را تسبیح میکند هیچچیزی نمیتواند او را از تسبیح زیبایی صنع خدا جدا کند.
کار شیطان این است که انسان را در سختیها با خدا و اولیای خدا، دشمن میکند؛ مثلاً حتی انسان ممکن است بر اثر گناه خود به ابتلایی دچار شود؛ ولی متأسفانه برخی به خدا بدبین میشوند.
اگر انسان این مسئله را دریابد، در اوج سختیها غرق در تسبیح و حمد خدا میشود و جز زیبایی چیزی نمیبیند. انسانی که در محضر حضرت حق است چه کمبودی به بیرون دارد که بخواهد این کسری را از بیرون جبران کند.
اگر انسان به مقام مشاهده حکمت و زیبایی صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمینویسد؛ همچون حضرت زینب(س) بیان میکند که من در این ابتلا هیچچیز جز زیبایی ندیدم".
"اينکه حضرت ميفرمایند «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا»، معنياش اين نيست که در کار شمر هم جمال ميديدم؛ خیر! بلکه کار شمر، زشت و مستحق لعن و طعن است.
خداي متعال ولي و سرپرست سيدالشهدا(ع) است، «وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّه». اگر سيدالشهدا(ع) وفاي به عهد ميکنند اين وفاي به عهد سيدالشهدا(ع)، ذيل لطف خداست، اگر خدا لطفش را بردارد سيدالشهدا(ع) نميتواند وفاي به عهد کند.
اگر سيدالشهدا(ع) در گودي قتلگاه ميگويند «يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِين»، چون در همين بندگي، احتياج به امداد دارند؛ اگر خدا امدادشان نکند نميتوانند زيبا بندگي کنند، همين زيبايي بندگي سيدالشهدا(ع)، لطف خداست.
هم کار سيدالشهدا(ع) و جمال بندگي آن حضرت به لطف خدا برميگردد و هم عنايتي که خدا به سيدالشهدا(ع) ميکند، آن هم خيلي زيبا است.
درهرصورت، هم لطف و امدادي که ميکنند و هم جزا و مزدي که ميدهند _ که مزدش هم مقامات خودشان و مقام شفاعت و مقام محمود است _ [زیباست]. بنابراين، آنچه که جمال دارد، کار خدا است [نه کار جنایتکاران و ملعونین]».
☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 شرح حدیث «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا»
1️⃣ منبر اول: نقش خدای متعال در جمال و زیبایی بلای عاشورا
http://mirbaqeri.ir/articles/حادثه-عاشورا/904-شرح-حدیث-«ما-رایت-الا-جمیلا»-جلسه-اول-نقش-خدای-متعال-در-جمال-و-زیبایی-بلای-عاشو
2️⃣ منبر دوم: وفای خداوند در ربوبیت و فراهم کردن دستگاه شفاعت
http://mirbaqeri.ir/articles/حادثه-عاشورا/954-شرح-حدیث-«ما-رایت-الا-جمیلا»-جلسه-دوم-وفای-خداوند-در-ربوبیت-و-فراهم-کردن-دستگاه-شفاعت
3️⃣ منبر سوم: مقام محبت و رضای زینب کبری(س) بستر رویت جمال صنع الهی
http://mirbaqeri.ir/articles/حادثه-عاشورا/982-شرح-حدیث-«ما-رایت-الا-جمیلا»-جلسه-سوم-مقام-محبت-و-رضای-زینب-کبری-س-بستر-رویت-جمال-صنع-الهی
╭┅──────────┅╮
🏴 @mirbaqeri_tafsir
╰┅──────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | چرا فضائل امیرالمؤمنین جزء اسرار است و چه زمانی این اسرار آشکار میشود؟
╭┅──────────┅╮
📖 @mirbaqeri_tafsir
╰┅──────────┅╯
تاملات قرآنی - روایی
🔰 کتاب صوتی 📖 تأملات قرآنی ـ جلد۳ سوره های پیرامون نبی اکرم (ص) 1️⃣ سوره فیل و ایلاف ـ سه گفتار م
🔰 کتاب صوتی
📖 تأملات قرآنی ـ جلد۴
1️⃣ سوره أعلی ـ سه گفتار
2️⃣ سوره ناس ـ سه گفتار
3️⃣ سوره فلق ـ دو گفتار
4️⃣ سوره مسد ـ یک گفتار
5️⃣ سوره نصر ـ دو گفتار
╭┅──────────┅╮
📖 @mirbaqeri_tafsir
╰┅──────────┅╯
💥 ریشه شرّ و راه نفوذ آن در روابط انسانی
🔹 آنچه خدا آفریده، تمامش خیر است؛ «الَّذی أَحْسَنَ كُلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ»[سجده:7]. خدا شرّ نیافریده؛ حتی خلقت ابلیس هم شرّ نیست. اینگونه نیست که #دو_عالم داشته باشیم، یکی #عالم_شرور باشد و دیگری #عالم_خیرات، هرکدام هم خالق خود را داشته باشد!
🔸 پس شرّ از کجا پیدا میشود؟ بعضی گفته اند: شرّ عدمی است؛ اصلاً شرّ وجود ندارد! این حرف که قابل قبول نیست و اصلاً گفتنی نیست.
شرّ وقتی پیدا میشود که مخلوقی از مدار بندگی خدا بیرون میرود. میدانید وقتی یک سلول از سلولهای بدن، از مداری که برای آن تنظیم شده خارج میشود، یک فاجعه رخ میدهد؛ سرطان میشود، یک #بیماری_لاعلاج میشود.
🔹 این عالم یک اله دارد، همه عالم هم مخلوقات خدا هستند، همه هم یک مسیر را دارند. اگر هیچ کدام از مسیر خارج نشوند، شرّ محقق نمیشود. ارتباطات این مخلوقات، فراوان است؛ ما با عالم مرتبط هستیم، با آدمها، با طبیعت و با خودمان مرتبط هستیم. اگر این روابط بر اساس ارتباط با خدا و بندگی باشد، اصلاً شرّی به وجود نمیآید و همه عالم خیر محض میشود.
شرّ از آن جایی پیدا میشود که مخلوقی از #مدار_بندگی_خدا خارج میشود. در این صورت #روابطش با بقیه مخلوقات هم برای آنها شرّ ایجاد میکند؛ هم خودش شرّ میشود، هم برای دیگران شرّ ایجاد میکند. مثل ابلیس؛ وقتی بر خدا استکبار میکند، با انسانها هم که ارتباط میگیرد برای آنها شرّ ایجاد میکند، با طبیعت هم که ارتباط میگیرد برای آنها شرّ ایجاد میکند.
🔸 پس شرّ به #اختیارات_مخلوقات برمیگردد. خداوند این انسان را در پذیرش توحید آزاد گذاشته، ««لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ»» [بقره:256]؛ ما را مجبور نکرده سجده کنیم؛ آزادمان گذاشته.
انسان میتواند [به گونهای باشد که] همه روابطش و همه زندگی اش سجده در مقابل خدای متعال باشد، «حَتَّى تَكُونَ أَعْمَالِی وَ أَوْرَادِی كُلُّهَا وِرْداً وَاحِداً»[دعای کمیل]. از این آدم هیچ شرّی صادر نمیشود، همه روابطش خیر است. همینطور میتواند از دایره بندگی خارج شود؛ وقتی از دایره بندگی خارج شد، اول برای خودش شرّ درست میکند، بعد هم در ارتباط با دیگران، اگر ارتباطش خروج از بندگی باشد، شرّ خواهد بود.
🔹 پس «شَرِّ ما خَلَقَ» [فلق:1] به این معناست؛ نه دو تا عالم داریم که یکی عالم شرور باشد و یکی عالم خیرات باشد و هرکدام خالق خود را داشته باشند، و نه - العیاذ بالله - شرّ به خدا برمیگردد! «وَ الشَّرُّ لَیسَ إِلَیكَ» [دعای افتتاح]؛ اصلاً نمیشود شرّ را به خدا نسبت داد. کما اینکه به اولیائش نمیشود نسبت داد؛ «نَحْنُ أَصْلُ كُلِ خَیرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ... وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ كُلُّ قَبِیحٍ وَ فَاحِشَةٍ» [الکافی: ج8،ص242]. ریشه شرّ در #خروج_از_مدار_بندگی است.
#سوره_فلق
#معوذتین #کرونا
╭┅──────────┅╮
📖 @mirbaqeri_tafsir
╰┅──────────┅╯
💥 نظام شرور و نقش سران شرارت
🔹 ما وقتی از طریق موبایل با هم تماس میگیریم ـ حتی اگر کنار هم نشسته باشیم ـ از طریق #مرکز_شبکه با همدیگر ارتباط برقرار میکنیم. وقتی از طریق اینترنت با هم مرتبط میشویم، با شبکه مرکزی به هم وصل میشویم.
🔸 این شروری که در عالم وجود دارد، #از_هم_گسیخته نیست، محور دارد؛ کما اینکه خیرات در عالم، محور دارد. فرمود «نَحْنُ أَصْلُ كُلِ خَیرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ»[کافی:ج8،ص242]؛ ما #اصلِ_همه_خیرات هستیم؛ «إِنْ ذُكِرَ الْخَیرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاهُ» [زیارت جامعه کبیره]. هر خیری هم که از ایشان ناشی میشود، بر محور نبیاکرم (ص) است.
آن طرف، شرور هم مبادی [و اصولی] دارد. آنهایی که بر خدا استکبار کرده اند و بعد هم استکبار خودشان را در عالم منتشر میکنند، #اصل_شرور میشوند. لذا فرمود «عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ»؛ دشمنان نبیاکرم (ص) و اهلبیت ایشان (عهم)، ریشه همه شرور هستند. «وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ كُلُّ قَبِیحٍ وَ فَاحِشَةٍ»؛ هر فحشا و زشتی و قبیحی، از فروع دشمنان است [کافی:ج8،ص243].
🔹 در حدیث عقل و جهل [کافی: ج1،ص21]، نبیاکرم (ص) اصلِ خیرات هستند؛ خیر از لشکر ایشان است. شرّ هم از لشکر جهل است؛ وقتی [جهل] بر خدا تمرّد میکند، [طبیعتاً] همه قوایش شرّ میشوند؛ [لذا] با هر کس ارتباط بگیرد [شرّ خواهد بود.] البته اگر ارتباطش بر محور تمرد باشد؛ چون گاهی میبینید آدم مذبذب است، با یکی بر اساس تقوا ارتباط میگیرد و با یکی هم بر اساس شهواتش.
👈 پس ارتباطهایی که ما با هم برقرار میکنیم، یا از #بستر_ارتباط_با_خداوند_و_اولیاء_الهی عبور میکند یا از #بستر_ارتباط_با_شیطان؛ ارتباط مستقل نداریم. این یکی برای طرف مقابل خیر میشود و آن یکی شرّ.
حتی ارتباط انسان با طبیعت هم اگر نفسانی شد، برای خودش و برای طبیعت شرّ ایجاد میکند، ««ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ»» [روم:41]، فسادش در طبیعت آشکار میشود.
👈 پس شرور، یک #نظام دارند و محور این نظام هم اولیاء طاغوت هستند؛ آنهایی که طاغی علی الله هستند و طغیان را در عالم اقامه میکنند و به یک فرهنگ تبدیل میکنند، آنهایی که طغیان را به معروف و بندگی را به منکر تبدیل میکنند، محور شرّ میشوند. اینها همه روابطشان شرّ است؛ اگر #تمدّنی هم بسازند، شرّ است.
گاهی نظام شرور، خیلی هم پیچیده میشود. دستگاه و علم و صنعت و قدرت، همگی میتواند ابزار همین شرّ بشود؛ یعنی اگر مسخّر قوای ابلیسی شد، از دلش شرّ بیرون میآید؛ ظاهرش هم به نظر میآید خیر است، ولی درواقع جهنم است، محیط شرّ است.
💠 پس یکی از شروری که باید از آن به خدا پناه ببریم، «شَرِّ ما خَلَقَ» [فلق:1] است. محور این شرّ هم اولياء طاغوت و #شياطين_جن_و_انس هستند که از مدار بندگی خارج شده اند و میخواهند ديگران را هم از مدار بندگی خارج بکنند؛ این همان است که حضرت در خطبه قاصعه فرمود: بیماری شيطان مسری است، مواظب باشيد شما را به بيماری استکبار علي الله و طغيان و سرکشی بر خدا مبتلا نکند. [اگر شما را] مبتلا کرد، [شما هم] شرّ میشويد.
#سوره_فلق
#معوذتین #کرونا
╭┅──────────┅╮
📖 @mirbaqeri_tafsir
╰┅──────────┅╯
💥مراقب بیماریِ مُسریِ شیطان باشیم!
💥راههای نفوذ سرانِ شرارت
🔹 وقتی شیاطین و اولیاء طاغوت میخواهند با ما ارتباط برقرار کنند، با بعضی مستقیم ارتباط برقرار میکنند و با بعضی از طریق یک شبکه. یعنی از طریق مخلوقات با ما ارتباط میگیرند و نفوذ میکنند «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ» [فلق:1].
گاهی ابلیس از طریق قوا و جنود و لشکرش رابطه برقرار میکند. [بله،] سراغ حضرت ابراهیم (ع) خودش میرود؛ ولی وقتی میخواهد سراغ ما بیاید مستقیم نمی¬آید، بلکه قوا و لشکرش را میفرستد. گاهی یک شیطانک (شیطان ضعیف) هم برای ما کفایت میکند، احتیاج به لشکرکشی نیست.
🔸 گاهی #آدمها طریق دام شیطان میشوند و با زبان آنها نفوذ میکند؛ وقتی دلی اسیر شیطان شد، میتواند دام شیطان باشد و دیگران را هم گرفتار کند. حضرت در نهج البلاغة میفرماید: «اتَّخَذُوا الشَّیطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ»؛ عدهای شیطان را ملاک میگیرند، شیطان هم [آنها را شریک خود میگیرد و] درون آنها تخمگذاری و جوجهکشی میکند و به تعبیری نیروهای خودش را سر قوای آدم مینشاند. آن وقت «فَنَظَرَ بِأَعْینِهِمْ»؛ با چشم انسان میبیند.
🔹 شیطان خیلی وقتها از طریق #اشیاء در ما تصرف میکند. مثلاً قرآن درباره خمر و قمار و امثال آن میفرماید «مِنْ عَمَلِ الشَّیطانِ». در روایات هم بیان شده که شیطان چطور در انگور و خرما تصرف کرد تا با آنها شراب درست شود؛ خداوند میفرماید: «إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیطانِ» [مائده:90]؛ خمر و قمار، از عمل شیطان است، مصنوع شیطان است. در آیه بعد هم میفرماید: «إِنَّما یریدُ الشَّیطانُ أَنْ یوقِعَ بَینَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ»؛ در این خمر و میسر میدمد و از طریق آن در شما دشمنی ایجاد میکند.
👈 پس شیطان خيلی وقتها در موجوداتی که خدا مسخّر او قرار داده تصرف میکند و آنها را به #ابزار_شيطنت و #ابزار_شرّ تبديل ميکند؛ هر کجا #نفوذ میکند، آن را هم به شرّ تبديل میکند و از طريق او با ما #ارتباط میگيرد [و نتیجه اش برای ما هم] شرّ میشود. لذا ممکن است ابلیس یک دستگاه عظیم داشته باشد که تمامش شرّ باشد؛ یعنی ممکن است یک #تمدن درست کند که تمامش شرّ باشد؛ هر کجایش دست میزنید، #نفوذ_شیطان است.
💠 حضرت در خطبه قاصعه فرمود: شیطان دچار #بیماری_مسری است، مواظب باشید شما را به بیماری استکبار علی الله و طغیان و سرکشی بر خدا مبتلا نکند. [اگر شما را] مبتلا کرد، [شما هم] شرّ میشوید.
#سوره_فلق
#معوذتین #کرونا
╭┅──────────┅╮
📖 @mirbaqeri_tafsir
╰┅──────────┅╯
💥تنها راه مصون ماندن از شرور
🔹 ما تا وقتی در اين دنیا هستيم، با عالم خير و شرّ #اختلاط داريم و با #اختيار خودمان باید يکی را انتخاب کنيم. [بله،] در عالم قيامت [تمام شرور] متراکم می شوند و در جهنم می روند؛ لذا بهشتی ها از شرّ جهنمی ها کاملاً در امان هستند. خدای متعال میفرماید: «لِيَميزَ اللَّهُ الْخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ يَجْعَلَ الْخَبيثَ بَعْضَهُ عَلى بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَميعاً فَيَجْعَلَهُ في جَهَنَّمَ» [انفال:37].
🔸 اما راه در امان ماندن از شرور چیست؟ اين است که آدم وارد #پناه_الهی بشود. «كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي»، «وَلَايَةُ عَلِيِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي»؛ حصن ديگری وجود ندارد. تکيهگاهِ ديگری هم نيست که ما را از اين شرّ شامل نجات بدهد. #پناهگاههای_شخصی_و_تاريخی که ما در برابر تهدید خطرات درست کرده ايم، از پدر و مادر و برادر و دوست و رفيق و قبيله و جامعه و دولت و علم و صنعت و حتی تمرکز و خلوت و عرفانهای تصنعی که درست شده، سپری در مقابل اين نفوذ نيستند.
👈 [صحبت از] «شَرِّ ما خَلَقَ» [فلق:1] است؛ شرّی است که از طريق مخلوقات نفوذ میکند؛ اينطور نيست که خيال کنيد خودش مستقيم میآيد. لذا «غاسِقٍ إِذا وَقَبَ» [فلق:3] است؛ تاریکی و ظلمتی است که خودش را پنهان میکند.
#سوره_فلق
#معوذتین #کرونا
╭┅──────────┅╮
📖 @mirbaqeri_tafsir
╰┅──────────┅╯
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 بهار طبیعت، آیه و نشانهای از بهار حقیقی است.
احسنالحال این است که منتظر عصر ظهور باشیم.
🔹 استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری:
«راه رسیدن به "احسنالحال" این است که انسان وقتی بهار فرا میرسد متوجه شود که یک نفس رحمانی در عالم طبیعت دمیده و عالم را زنده کرده و حقیقت بهار، همان نفس رحمان الهی است.
بهار حاصلِ فعلوانفعالات طبیعی نیست، بلکه یک نفسِ رحمانی از عالم بالا دمیده میشود و ظهور پیدا میکند و درنتیجه، بهار حاصل میشود؛ از این رو آنچه که سرچشمه حیات است بهار حقیقی نیز آنجاست. اگر انسان توجه به حضور ولی و خلیفه خداوند داشته باشد درواقع بهار، شأنی از شئون او و تصرفی از تصرفات در عالم طبیعت است.
اگر انسان بهدنبالِ بهار حقیقی است و میخواهد یک حیات طیبه در زندگیاش جاری شود و به دوران بهار خویش برسد باید رو به ولی خدا کند؛ تعبیری که در زیارت حضرت ولی عصر(عج) آمده، ایشان «ربیع الانام» است و قبل از عصر ظهور، بهار حقیقی عالَم اتفاق نخواهد افتاد، بلکه این بهار، آیه و نشانهای از آن بهار حقیقی است که در تاریخ انسانی تا قبل از رسیدن به عصر ظهور اتفاق نمیافتد.
اگر فصل بهار، ما را به آن دوران هدایت کند و ما نیز منتظر و آماده دستیابی به دوران ظهور شویم، در واقع این همان احسنالحالی است که باید در درون انسان شکل بگیرد».
☑️ @mirbaqeri
⬇️ انتشار برای نخستین بار ⬇️
تفسیر ترتیبی سوره مبارکه #مدثر به مناسبت عید مبعث
💠 طرح کلی نبی اکرم(ص) و موانع راه 💠