eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
964 دنبال‌کننده
141 عکس
7 ویدیو
65 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره مدثر ـ گفتار سوم.mp3
34.05M
دقایق پایانی جلسه ضبط نشده است متاسفانه.
❇️ هیچ پیامبری با توسعه اقتصادی شروع نکرده است! 💠 يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ * قُمْ فَأَنْذِرْ * وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ [مدثر: 1_3] 💠 🔸 پیامبر(ص) پروردگارِ خودش را «تکبیر» می کند و عظمت الهی را در قلوب می نشاند. وقتی کبریای الهی در قلوب نشست، بقیه در چشم ها کوچک می شوند. 🔹 ، از «تکبیر رب» شروع می شود و هیچ پیامبری با توسعه اقتصادی شروع نکرده است. بر خلاف دیگران که معطوف به توسعه اقتصادی برنامه ریزی می کنند، بعد به عنوان خدماتِ اقتصاد، فرهنگ را متناسب با آن در نظر می گیرند. 🔸 انبیاء از تغییر فرهنگ شروع کردند. تکبیر الهی، در قلوب واقع شد و نگاه انسان ها عوض شد. سپس همان هایی که شکست خورده کسراها و قیصرها بودند، کل این امپراطوری ها را درنوردیدند. ✅ روی «و ربک فکبر» تامل كنيد. تكبير رب، حرف نيست. پیامبر(ص) با ما ترکیب می شود. اصلا معنای شفاعت این است. اما چگونه شفاعت می کند؟ فرمود: جوانی که قرآن را تلاوت می کند با گوشت و پوستش آمیخته می شود. این است. حضرت جاذبه وجودی خودش را در وجود ما قرار می دهد، کبریای الهی که در وجودش است را در قلب ما تجلی می دهد و بعد قدم های بعدی برداشته می شود. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
💥تنها راه مصون ماندن از شرور 🔹 ما تا وقتی در اين دنیا هستيم، با عالم خير و شرّ #اختلاط داريم و با #
💥 آیا شرّ شیاطین میتواند در مؤمنین نفوذ کند؟ 💥آیا مؤمن هم موجب سرایت شرّ میشود؟ 🔹 شرِّ موجودات زمانی به ما می‌رسد که بتوانند با ما بگیرند و آن شیطنتشان را در ما بدمند. خود ما هم اگر از مدار بندگی خارج بشویم، تبدیل به شرّ می‌شویم. در این صورت رابطه ما با دیگران هم ـ ولو محبت‌آمیز باشد ـ شرّ میشود؛ برای او مشکل ایجاد می‌کند، گرفتارش می‌کند. هم شرور اخلاقی اینطورند و هم شرور رفتاری. 🔸 اما اگر شیاطین نتوانستند در ما بدمند، هرچه هم شرّ داشته باشند، ما از آن هستیم. [بله،] ممکن است برای ما درست کنند؛ ولی سختی، شرّ نیست. خداوند درباره میفرماید: «فَوَقاهُ اللَّهُ سَیئاتِ ما مَكَرُوا» [غافر:45]؛ خدا مؤمن آل فرعون را از بدی مکر آنها حفظ کرد. مکر کردند؛ ولی بدی مکرشان به او نرسید. حضرت فرمود: او را کشتند، قطعه قطعه کردند، ولی نتوانستند او را کافر کنند، نتوانستند او را از خدا جدا کنند. 🔹 درست است که بنی‌اميه عاشورا را به پا کردند، آن بساط را برای اهل‌بيت (علیهم السلام) درست کردند، ولی شرّشان نرسيد؛ اين همان است که حضرت زينب (سلام الله علیها) مي‌فرمايد: «مَا رَأَيْتُ‏ إِلَّا جَمِيلًا»؛ من در کار خدا جز زيبايي نديدم. [اقدام بنی امیه،] آن بزرگواران را به مقامات رساند. بله، آنها می خواهند شرّ برسانند، ولی خدا جلو شرّشان را می گيرد. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
💥 سران شرارت در چه بستری شرشان را نفوذ میدهند؟ 🔹«وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ» [فلق:3]؛ از شرّ شب تاریک وقتی که فراگیر می‌شود. این یعنی چه؟ آیا همین شب است؟ بعضی مفسرین همینطور معنا کرده اند؛ گفته اند: شب [به نوعی] محیط نفوذ شرّ است؛ ممکن است شیاطین از این تاریکی استفاده کنند و شرّ برسانند؛ چون خیلی وقت‌ها از تاریکی شب برای شرّ رساندن استفاده می‌شود. ولی این معنا، معنای زیبایی برای این آیه نیست؛ مگر شب شرّ دارد؟! 🔸این تاریکی باید چیز دیگری باشد؛ تاریکی و ظلمتی است که گویا شیاطین از آن تاریکی استفاده می‌کنند و بعد می‌دمند. وقتی [شیطان] می‌خواهد شرّش را برساند، یک ایجاد می‌کند و آن بستر تاریکی را نفوذ می‌دهد؛ در این تاریکی و ظلمت، دیگر فرق بین طلا و سفال معلوم نیست؛ می‌شود طلا را به جای سفال قالب کرد؛ تاریک است دیگر، هیچ چیزی دیده نمی‌شود. در فضای نورانی است که فرق خوب و بد، ، معلوم می‌شود. آنها فضا را تاریک می‌کنند. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
💥 سحر و ارتباط با قوای پنهانی، یکی از ابزارهای مدیریت فرعون-ها 🔹 «وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» [فلق:4]. همیشه یکی از طرق نفوذ شیاطین، سحر بوده. واقعاً هم سحر می کردند. 🔸 طبق روایات سحر، کهانت و امثال آن بیشتر در دوره‌هایی که انبیاء نبوده اند (دوره فترت) وجود داشته؛ وقتی پیغمبرها می‌آمدند، هوا روشن می‌شده؛ وحی می آمده، بساط سحر جمع می شده؛ مثل موسای کلیم (ع). فرعونْ سِحر و سَحَره‌ای داشت، از طریق این سحره تصرف می کرد، واقعاً می کرد، بود؛ واقعاً قوایی را به رخ مردم می‌کشید و از طریق آن قوا، رعب ایجاد می‌کرد و مردم را در برابر خودش میکرد؛ موسای کلیم (ع) آمد، بساط سِحرِ سَحَره را با معجزه جمع کرد. 🔹 سحر، کهانت، ارتباط با قوای پنهانی و شیطانی، ارتباط با جنّیان، ارتباط با قوای افلاک و امثالهم و سایر انواع مخلتفی که برای سحر وجود دارد، وسیله ای بوده که آدمها را با آن مسخّر می کردند و مسیر آنها را عوض می کردند؛ سحر یکی از راه‌هایی بوده که شیاطین و مبادی شرور برای نفوذ شرّشان ایجاد کردند تا دیگران را تسلیم خودشان کنند و از خدا دور کنند. 🔸 یکی از طُرق سحر، دمیدن است؛ در عقده ها و گره هایی می دمیدند و سحر میکردند «النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» [فلق:4]. این هم یک نوع سحر است؛ واقعاً معنای غلطی هم نیست؛ وجود دارد، واقعیت خارجی هم دارد، آثار هم دارد. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
🌙 ماه شعبان، تجلی نبی اکرم(ص) است.
💥 انواع سحر و استفاده قدرتهای استکباری از آن 🔹 «وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» [فلق:4] یکی از مسیرهایی که شیاطین برای تصرف در اراده‌های انسانی و شرّ رساندن به آنها به کار می گیرند، سحر است. شرّ رساندن یعنی چه؟ یعنی بالاخره آنها را از مسیر خدا دور کنند، نگذارند بندگی واقع بشود، در آنها نسبت به دین تردید ایجاد کنند. کما اینکه سَحره در مقابل انبیاء می‌آمدند، تصرفاتی ظاهری و خیالی می‌کردند و بعد می‌گفتند اگر انبیاء معجزه می کنند، ما هم این کارها را می کنیم. 🔹 بخشی از سحر، است؛ قرآن راجع به سِحر سَحَره فرعون میفرماید: «یخَیلُ إِلَیهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعى‏» [طه:66]؛ اینها با سحرشان در خیال‌ها تصرف می‌کردند، مردم خیال می‌کردند واقعاً این ریسمان‌ها و این چوب‌دستی‌ها مثل مار و اژدها حرکت می‌کنند. بخشی از سحر اینگونه است؛ در تخیل آدم‌ها تصرف می‌کنند. یک قسمش هم است؛ سِحرْ اثر و تصرّف واقعی هم دارد، در روایات هم آمده است؛ کما اینکه چشم‌زخم هم درواقع وجود دارد و اثر میگذارد. 🔸 همین الآن قدرت‌های استکباری جهان از سِحر هم استفاده می کنند. تردید نکنید از این قوا دارند؛ کَهَنه و سَحَره ای دارند که برایشان کار میکنند. منتها ممکن است سحرشان پیچیده‌تر هم شده باشد. استادی داشتیم - خدا رحمتش کند - می گفت: بعضی از این شاخصهایی که ارائه میدهند و منحنی‌هایی که می کشند، مثل همان سِحر سَحره فرعون است؛ توهم و خیال باطل ایجاد می‌کند؛ [انسان را] امیدوار به کفار می کند و مأیوس از خدا! این منحنی ها را طوری می‌کشند که آدم وقتی نگاه می کند می گوید: برویم تسلیم کفار بشویم. 🔹 بنابراین سحر، [واقعیت داشته و دارد؛] تصرف می‌کردند، خیال ایجاد می کردند، رعب و ترس ایجاد می کردند، در راه انبیاء تردید ایجاد می کردند. آنهایی که [به این سحر] تن می دهند، آرام آرام تحت تأثیر آن قرار می گیرند و کارهایی می کنند که قابل تصویر نیست؛ مسخّر می شوند و گناهان نگفتنی مرتکب میشوند. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
💠 داستان ولادت سیدالشهداء علیه‌السلام در قرآن کریم 🔸 در سوره‌ی احقاف، درباره‌ی تولد سیدالشهداء و بعد مهيّاسازی خود ایشان برای عاشورا، چنین می‌فرماید: «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً» ما انسان را به احسان به والدين توصيه کرديم، مادرش با ناراحتی و زحمت دوران بارداری و وضع حمل او را گذراند. ظاهر این آیه يک دستور عام است؛ ظاهراً خدای متعال انسان را به احسان بر پدر و مادر توصیه کرده است؛‌ ولی مگر یک مادر در دوران حمل و هنگام وضع حمل چقدر برای فرزند خود سختی تحمل می‌کند؟! کدام مادری هنگام حمل و وضع حمل فرزند خود کراهت دارد؟ هيچ مادری! 🔹 امام صادق علیه‌السلام ذیل این آیه فرمودند: منظور از «وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً» سيدالشهداء علیه‌السلام است. خدای متعال اراده کرد تا اين فرزند را به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عطا کند؛ جبرئيل آمد و عرض کرد: قرار است چنين فرزندی به شما بدهيم، ولی بلای عظيم عاشورا هم در راه است که هیچ‌کس تاکنون اين بلا را تحمل نکرده است. حضرت ـ به تعبیر من ـ با خدا رفت و برگشت کردند و التماس کردند تا خدا یک چیز بیشتری در مقابل این بلا به سیدالشهداء بدهد تا این‌که خدای متعال وعده داد که در پاداش ابتلای سیدالشهداء علیه‌السلام، ائمه علیهم‌السلام و امام زمان علیه‌السلام را از نسل ايشان قرار دهد؛ بدین ترتیب حضرت قبول کردند. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
💠 وفا یعنی جای «ای‌کاش» باقی نگذاشتن 🌸 «أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ الْمُرْسَلِ» 🌸 [زیارت‌نامه‌ی حضرت عباس علیه‌السلام] (۱) 🔸 در همين زيارت‌نامه‌ی کوتاهی که برای قمر بنی‌هاشم ذکر شده، خصوصيات و صفات ممتازی هم‌چون «تسليم»، «تصديق»، «وفا» و «نصيحت [یعنی خیرخواهی] نسبت به امام» برای این وجود نورانی بيان شده است. 🔸 «وفا» يعنی پيمانه را پر کردن. يعنی کاری بکند که ديگر جای اِی کاش باقی نگذارد. «وافی» آن کسی است که پيمانه را پر می‌کند. 🔸 استاد عزيزی داشتيم، می‌گفت: ديده‌ايد وقتی کسی برای همسری که تازه اختيار کرده، می‌خواهد هديه‌ای تهيه کند، اول محاسبه می‌کند، علاقه‌ی او را در نظر می‌گيرد، بعد می‌رود بهترين‌ها را می‌خرد. بعد آرايش می‌کند، زيبا می‌کند، گل‌کاری می‌کند، تزيين می‌کند. بعد هم تازه وقتی می‌برد، شرمنده است و نمی‌داند او قبول می‌کند يا نمی‌کند. 🔸 وفا يعنی: به عهدهايی که با امامش بسته، به گونه‌ای عمل می‌کند که جای خالی باقی نمی‌گذارد، جای ای کاش ندارد؛ همه‌ی پيمانه‌اش را پر کرده و هيچ عهدی با امامش نداشته که عمل نکرده باشد؛ اين آدم می‌شود «وافی». 🔹 چه‌طور می‌شود که انسان، تمام توانش را در اختيار قرار بدهد و خودش را هم بدهکار بداند؟! «عبد وافی» يعنی اين. [به همین خاطر] روز قيامت، همه‌ی شهدا و خصوصاً شهدای کربلا ـ که گُل سرسبد گل‌ها هستند ـ وقتی جايگاه حضرت ابالفضل را نسبت به حضرت سيدالشهداء می‌بينند، غبطه می‌خورند. 📖 ۱. کامل الزیارات، ص۲۵۶ ‌ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘@mirbaqeri_tafsir
طرح تاریخی امام سجاد (ع)
تاملات قرآنی - روایی
🔰 کتاب صوتی 📖 تأملات قرآنی ـ جلد۴ 1️⃣ سوره أعلی ـ سه گفتار 2️⃣ سوره ناس ـ سه گفتار 3️⃣ سوره فلق
🔰 کتاب صوتی 📖 تأملات قرآنی ـ جلد۵ 1️⃣ سوره ماعون ـ سه گفتار 2️⃣ سوره بلد ـ سه گفتار 3️⃣ سوره قارعه ـ سه گفتار 4️⃣ سوره علق ـ دو گفتار ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
تاملات قرآنی - روایی
💥 انواع سحر و استفاده قدرتهای استکباری از آن 🔹 «وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» [فلق:4]
💥 آیا شرّ شیاطین در انبیاء و اولیاء نفوذ میکند؟ 🔹 ذیل آیه «وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» [فلق:4]، روایات متعددی آمده که نبی‌اکرم (ص) را سحر کردند و ایشان نمی‌دیدند! برخی بزرگان گفته اند که این روایات سند [معتبری] ندارد و اینطور سحری در پیامبر واقع نمی‌شود. 🔸 بله، نمی‌خواهیم بگوییم که جسم انبیاء تحت تصرف واقع نمی‌شد؛ بسیاری از انبیاء و اولیاء (علیهم السلام) شهید شدند؛ سیدالشهدا (ع) شهید شدند؛ بنا نیست که این تصرفات در جسم ایشان واقع نشود. البته آنها هم به اذن الله و [بلکه] گاهی به اذن خودشان است. عمان سامانی در اشعارش میگوید: روز عاشورا شمشیر‌ها و نیزه‌ها می‌گفتند ما در اختیار تو هستیم، اجازه بدهی دشمن را می‌زنیم؛ فرمود: نه، اگر شما تحت فرمان هستید، در دست دشمن باشید؛ مصلحت در این است. 🔹 نمی‌خواهیم بگوییم نفوذ آنها در جسم امام بدون اذن امام است؛ وگرنه امامِ عالَم نیست! ولی به هر حال در جسمش نفوذ می‌کنند. بنابراین نمی‌خواهیم بگوییم سحر مطلقاً اثر نمی‌کند یا شیطان در جسم نفوذ نمی‌کند؛ کما اینکه در حضرت ایوب آمده «مَسَّنِی الشَّیطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ‏». 🔸 اما بعضی از آن چیزهایی که نسبت به وجود مقدس نبی‌اکرم (ص) نقل شده، سخیف است. [بزرگانی] مثل شیخ طوسی در تبیان و علامه مجلسی در بحار می‌گویند که اینها خیلی سند ندارد. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
💠 شرح صلوات شعبانیه | مقامات ائمه، راههای سلوک الی الله! 🔹 در صلوات شعبانیه، ما به شؤون و مقامات مختلف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) صلوات ‌می‌فرستیم. هر یک از این مقامات، راهی به سوی خداست. اگر به این باب سلام کردید، همین در به روی شما باز می‌شود. 🔅 «اللهم صل علی محمد و آل محمد شجره النبوة» 👈 یعنی خدایا بر این پیامبر و آل او که درخت نبوت هستند درود فرست. نبوت، شجره‌ای است که ریشه‌اش نبی اکرم هستند. شاخ و برگ‌هایش هم معصومین‌اند. این‌ها شجره‌ی نبوت هستند. هر خبری که از غیب می‌آید، به هر قلبی که می‌رسد، از این شجره است. همه‌ی انوار غیبی در نبی اکرم خلاصه می‌شود. حتی پیامبران، اگر نبی بودند، از شاخ و برگ این درخت استفاده کرده‌اند. یعنی خبر عالم الهی از پیغمبر ما منتشر می‌شود. 🔅 «و موضع الرساله» 👈 یعنی محلی که آن را لایق دانستی و رسالتت را در آن‌جا انجام دادی. همه‌ی رسالت‌های الهی این‌جا فرود آمده و رسولان از این‌جا مبعوث می‌شوند. خدای متعال مبعوث‌شان می‌کند، اما ذیل نبی اکرم. 🔅 «و مختلف الملائکه» 👈 یعنی همه‌ی ملائکه ذیل نبی اکرم رفت‌وآمد می‌کنند. و فرمود: ملائکه خادم ما هستند و به تبع ما در خدمت شیعیان ما هستند. 🔅«و معدن العلم» 👈 یعنی همه‌ی علم الهی در آن‌جا نازل شده است. به هر کسی چیزی از علم رسیده، شعبه‌ای از این علم است. 🔸 هر شأنی از امام، بابی به سوی معرفت الله و توحید است. امام هیچ چیزی از خودش ندارد. فقط صراط الله است. دیده‌اید فلش هیچ وقت خودش را نشان نمی‌دهد؛ فقط هدف را نشان می‌دهد. امام هم فقط هدف را نشان می‌دهد؛ اصلا خودش را نشان نمی‌دهد. این است که گفته شده: «من عرفکم فقد عرف الله». امام، اخلاص و تسلیم و رضای محض است. بنابراین اگر انسان به امام برسد، به خدا رسیده است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘@mirbaqeri_tafsir