eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
985 دنبال‌کننده
146 عکس
7 ویدیو
72 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 تفسیر سوره جمعه (طرح امت سازی نبی اکرم (ص) با اقامه صلات و ابتغاء فضل و نقشه جریان یهودسازی برای پراکنده سازی جامعه با برپایی لهو و تجارت) 1️⃣ صوت گفتار اول: طرح امت سازی نبی اکرم(ص) و امکانات آن (آیات ۱-۴) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1200 2️⃣ صوت گفتار دوم: مقابله جریان یهودسازی با طرح پیامبر (ص) و خصوصیات آن (آیات ۵-۸) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1201 3️⃣ صوت گفتار سوم: تفسیر ظاهری فراز سوم و توسعه معنای آن (آیات ۹-۱۱) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1202 4️⃣ صوت گفتار چهارم: تفسیر باطنی فراز سوم (آیات ۹-۱۱) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1203 🔽 متن کامل (۴گفتار) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1204 ╭┅────────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅────────────┅╯
📖 تفسیر سوره منافقون (طرحهای جبهه نفاق و وظایف مؤمنین برای مقابله با آنها) 1️⃣ صوت گفتار اول: معرفی جریان نفاق و خصوصیات آنها (آیات ۱-۴) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1206 2️⃣ صوت گفتار دوم:استکبار در برابر نبی اکرم(ص)، سبب محرومیت جریان نفاق از مغفرت و تطهیر الهی (آیات ۵و۶) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1207 3️⃣ صوت گفتار سوم: محاصره اقتصادی، طرح جبهه نفاق برای پراکنده¬سازی امت از پیرامون نبی اکرم (ص) (آیات۷ و ۹-۱۱) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1208 4️⃣ صوت گفتار چهارم: طرح منافقان برای جابجایی مدار عزت جامعه و پاسخ خداوند به آنان (آیه۸) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1209 🔽 متن کامل (۴گفتار) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1210 ╭┅────────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅────────────┅╯
📖 تفسیر سوره جمعه و منافقون ـ دو گفتار ضمیمه (طرح جریان نفاق در سوره بقره و جایگاه اهل بیت(ع) برای مقابله با طرحهای منافقین) 1️⃣ صوت گفتار اول: طرح افساد منافقین از طریق قطع رشته رحامت و محبت امام و تغییر ولیّ جامعه (در سوره بقره) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1214 2️⃣ صوت گفتار دوم: اهل بیت(ع) محور مقابله با طرحهای نفاق و لوازم همراهی با ایشان(ع) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1215 🔽 متن کامل (2گفتار) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1216 ╭┅────────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅────────────┅╯
تاملات قرآنی - روایی
برای نماز استغاثه به امام زمان (عج) 👈 مراجعه کنید به: کتاب شریف مفاتیح الجنان، بخشهای ابتدایی، قبل از مناجات خمس عشر. التماس دعا.
📣📣 بستۀ (گفتارهای تفسیریِ استاد میرباقری) در کانال بارگذاری شد.‌ (۷۰ جلسه) 📜 مقام بسم‌الله eitaa.com/jariehekmat/699 📜 سوره کافرون eitaa.com/jariehekmat/705 📜 سوره عصر eitaa.com/jariehekmat/710 📜 سوره تکاثر eitaa.com/jariehekmat/715 📜 سوره همزه eitaa.com/jariehekmat/719 📜 سوره فجر eitaa.com/jariehekmat/724 📜 سوره هل اتی eitaa.com/jariehekmat/727 📜 سوره انشراح eitaa.com/jariehekmat/729 📜 سوره ضحی eitaa.com/jariehekmat/733 📜 سوره فیل و ایلاف eitaa.com/jariehekmat/737 📜 سوره کوثر eitaa.com/jariehekmat/741 📜 سوره اعلی eitaa.com/jariehekmat/743 📜 سوره ناس eitaa.com/jariehekmat/747 📜 سوره فلق eitaa.com/jariehekmat/757 📜 سوره مسد eitaa.com/jariehekmat/760 📜 سوره نصر eitaa.com/jariehekmat/762 📜 سوره ماعون eitaa.com/jariehekmat/765 📜 سوره قارعه eitaa.com/jariehekmat/769 📜 سوره بلد eitaa.com/jariehekmat/773 📜 سوره علق eitaa.com/jariehekmat/777 📜 سوره بینه eitaa.com/jariehekmat/780 📜 سوره جمعه eitaa.com/jariehekmat/786 📜 سوره منافقون eitaa.com/jariehekmat/792 🗂 جدول بستۀ «تفسیر ترتیبی» ▶️ eitaa.com/jariehekmat/697 💽 بسته‌های مجموعۀ «جاری حکمت» ↙️ 🆔 eitaa.com/jariehekmat/685 📢 «جاری حکمت» به‌مثابۀ یک نظام فکری ☑️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/2252
🌟 روابط مؤمنانه، ریشه شادی های جامعه اسلامی 💞 شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد: گاهی اوقات بدون اینکه عاملی برای آن پیدا کنم غصه دار می شوم. علت آن چیست؟ حضرت نکته بسیار لطیفی فرمودند که: «الْمُؤْمِنُ أَخُ الْمُؤْمِنِ لِأَبِيهِ وَ أُمِّهِ أَبُوهُ النُّورُ وَ أُمُّهُ الرَّحْمَة». تمام مؤمنین از رحمت و نور الهی متولد میشوند و در این شریک می باشند و این به نحوی محکم است که حزن و شادی یک مؤمن، به مؤمنی دیگر منتقل می شود. اینکه گاهی شما غصه دارید شاید علتش این است که ریشه غصه در جان برادر مؤمن شماست و چیزی او را محزون کرده است که شما هم محزون شده اید. این است که مبدأ و منشأ پیدایش این غصه و شادی می شود. 💖 همچنین مؤمن با امام خودش ارتباط محکم و وثیقی دارد که به تعبیر روایات: «إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا» یعنی ، از اتصال و پیوند شعاع خورشید به خورشید شدیدتر است. لذا نسبت مؤمنین با امام، نسبت شعاع خورشید با خورشید است. این روابط، مبدأ انتقال حالات می گردد. به همین خاطر مؤمن کسی است که با حزن امام، محزون و با شادی او شاد می گردد. در روایتی آمده است: «إن شيعتنا منا خلقوا من فاضل طينتنا و عجنوا بماء ولايتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» شیعیان از ادامه خلقت و گِل ما خلق شده اند و لذا ارواح آنان متمایل به ماست و با خوشی های ما خوشحال و با غصه های ما غصه دار می گردند. ✅ ریشه غصه ها و شادی های انسان، در و عالمی است که در آن زندگی می کند. ╭┅────────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅────────────┅╯
🌟 نه بیخودی غصه بخوریم و نه بیجهت شادی بکنیم! ❤️ انبیاء و اولیاء الهی دنبال این بودند که ما بیخودی غصه نخوریم. ما در دار امتحان هستیم که در آن از یک دست می دهند و از دست دیگر می گیرند و دنیا یعنی همین. در هر کدام از این داد و ستدهایی که برای ما پیش می آید، یک راه برای ما وجود دارد. انسان زاهد نمی شود بلکه دستش را از یک سفره ای بیرون می آورد و در سفره بزرگتری می برد. انسان زاهد هم می برد اما از نوعی دیگر. کار انسان زاهد به جایی می رسد که می گوید: «أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ وَ مِنْ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ وَ مِنْ كُلِّ شُغُلٍ بِغَيْرِ طَاعَتِك» خدایا هر لذتی بردم که ریشه آن در ذکر تو نبوده است، متناسب با شأن من نبوده است. من باید در راه بروم که فقط از ذکر تو لذت ببرم و از قرب تو مسرور شوم نه از قرب امکانات و چیزهایی که امروز با من هستند و فردا من را رها می کنند. 💥 مسأله این نیست که ما غصه بخوریم و یا خوشحال باشیم، بلکه مسأله این است که برای چه چیزی محزون باشیم و برای چه چیزی خوشحال باشیم؟ آیا اینکه حزن و شادی ما و باشد امر ناپسندی است؟! برخی گمان می کنند که ما باید فقط خوشحال باشیم و هیچگاه حزنی نداشته باشیم. و حال اینکه هم شادی و هم حزن خوب داریم و هم شادی و حزن بد. همین شادی ها و غصه هاست که ما را می دهد یا می کند. ✅ ما حتما شادی می خواهیم ولی باید این شادی تربیت شود. و همچنین حتما حزن می خواهیم اما باید تربیت و هدایت شود. هم شادیهای فردی می شود و هم شادی های اجتماعی. انسان نباید برای هرچیزی خوشحال یا نارحت شود و به هر نحوی که خواست آن را ابراز کند. یکی از امور مورد توجه پیامبران همین بوده است که انسانها بی جهت خوشحال و یا ناراحت نشوند و همچنین شادی و غصه آنان در حد عالم طبیعت باقی نماند. ╭┅────────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅────────────┅╯
🌟 نزول شادیها از آستان امام! 🌟 برای چیزی شاد یا ناراحت شوید که امیرالمؤمنین(ع) برای آن شاد یا ناراحت می گردد! ❤️ شادی ها و غصه های اقوام و ملتها ، آینه شادی ها و غصه های والیان شان است. که متولی به ائمه جور است، مانند نگاه ائمه جور است و همانگونه که او به عالَم نگاه می کنند او نیز به عالَم می نگرد. پس همان چیزی که ولیّ او را خوشحال می کند، او را نیز خوشحال می کند و همان چیزی که ولیّ او را غصه دار می کند او را نیز غصه دار می کند. 🧡 غصه و شادی انسان، تعریف می شود و در واقع در دل او می آید. وقتی انسان به شیطان تولی پیدا می کند، شادی ها و غصه های شیطانی در دلش پیدا می شود و این، تنزل و تجلی غصه ها و شادی های شیطان در دل متولیان اوست. 💚 کما اینکه وقتی به امیرالمؤمنین تولی پیدا می کند، غصه ها وشادی های حضرت در دلش تجلی می کند. برای چیزی شاد یا ناراحت می شود که امیرالمؤمنین برای آن شاد یا ناراحت می گردد. این جوامع مادی که می بینید کودکانه خوشحال و کودکانه ناراحت می شوند، به خاطر این است که ائمه آنان طفل هستند. کسی که خودش چگونه می تواند شما را کند؟ 💞 روایت «يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا» یعنی دلت به دل ما وصل شده و غصه ها و شادی های ما در تو تجلی کرده و تو را غصه دار و شاد می کند. انسانی که به امامش وصل شد، غصه ها و شادی هایش غصه و شادی امام می شود؛ خواه باشد یا . ╭┅────────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅────────────┅╯
🔻 انتشار برای نخستین بار 🔻