تفسیر روز بیست و هشتم. منافقون9ـ10.mp3
4.48M
🎙اگر امکانات، اضطرار انسان را نسبت به خداوند زیاد نکند، حجاب او می شود!
✨ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ✨
#سوره_ِمنافقون(9)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(28)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙اگر امکانات، اضطرار انسان را نسبت به خداوند زیاد نکند، حجاب او می شود! ✨ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آم
🔸امکانات وسایل سیر و سلوک الهی است.
🔹 اگر امکانات، اضطرار انسان را نسبت به خداوند زیاد نکند، حجاب او می شود.
🔸امکانات را در راه خدا قرار بدهید تا هم خودتان بارور شوید وهم رزق هایتان بارور شود.
💠 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ * وَ أَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ 💠
🔻«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ » ای مؤمنین مواظب باشید که مثل دیگران نشوید. یعنی اموال و اولاد شما که بهترین نعمتهای خداست، لهو شما نشود. لهو چیزی است که انسان را از هدف بزرگتر باز می دارد.
🔻«وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ» اگر مال و فرزندان لهو شما شد و شما را از خدا غافل کرد، شما جزو بازنده ها هستید. امکاناتی که خدا به ما عطا کرده اینها همه وسایل سیر وسلوک ما هستند و نعمت و مرکب ما هستند.
🔻اگر امکانات ما را از هدف غافل کنند، به طوری که امکاناتی که باید ما را به هدف برسانند لهو ما شوند، این خسارت ما می شود. لذا در قرآن داریم:«يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ»(شعراء/88) در روز قیامت هیچ کس از مال و فرزند بهره مند نمی شود مگر کسانی که با قلب سلیم به محضر خدا می آیند.قلب سلیم یعنی قلبی که به ملاقات خدا می رود و جز خدا چیزی در آن نباشد.
🔻کسی که در این دنیا جز با خدا سر و کار نداشته باشد، همه این امکانات را در راه خدا قرار می دهد. بعد امکانات بارور می شود و خودش به خدا می رسد. ولی اگر اینها باعث شود توجه او از خدا کم شود و معطوف به غیرشود و به جای این که توجه انسان را به خدا افزایش دهد و اضطرار او زیادتر شود از خدا غافل شود، این خسارت انسان می شود. اینها حجاب انسان می شود.
🔻«وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناكُمْ» رزقی که به شما داده ایم (که متقین این طور هستندکه همه چیز را رزق می بینند) قبل از اینکه فرصت های تان تمام بشود، (که آبرو و مال همه رزق الهی است) در راه خدا انفاق کنید و به خدا برگردانید و خودتان رشد کنید، قبل از اینکه موت بیاید و التماس کنید که «فَيَقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَني إِلى أَجَلٍ قَريبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَكُنْ مِنَ الصَّالِحينَ» چرا به من فرصتی نمی دهید که صدقه بدهم و خودم را جزو صالحین قرار بدهم.
🔻اگر انسان بتواند خوب در راه خدا انفاق کند جزء صالحین می شود. قبل از این که فرصت از دست برود از فرصت ها استفاده کنید و امکانات تان را در راه خدا بدهید. اگر این امکانات را نگه داشتید جزو خاسرین خواهید بود. رزق ها و امکانات را در راه خدا قرار بدهید تا هم خودتان بارور شوید وهم رزق هایتان بارور شود.
#سوره_ِمنافقون (9-10)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء 28)
💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢
🔘 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و نهم. معارج19.mp3
5.04M
🎙سه گونه نمازگزار!
✨الْمُصَلِّينَ * الَّذينَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ دائِمُونَ✨
#سوره_ِمعارج(22ـ23)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(29)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙سه گونه نمازگزار! ✨الْمُصَلِّينَ * الَّذينَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ دائِمُونَ✨ #سوره_ِمعارج(22ـ23) #
🔰 سه گونه نمازگزار!
1⃣ بعضی انسان ها در حالی که رو به خدا ایستاده اند، ولی از تکبیره الاحرام تا سلام آخر، وارد نماز نمی شوند.
2⃣ عده ای با تکبیر وارد نماز می شوند، و عروج و تقربی با آن پیدا می کنند، ولی با سلام آخر نماز از نمازشان بیرون می آیند.
3⃣ عده ای هم در نمازشان می مانند. اینها به #دوام_در_صلاة می رسند.
💠 الْمُصَلِّينَ * الَّذينَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ دائِمُونَ 💠
🔻 «إِنَّ الْانسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا * إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا * وَ إِذَا مَسَّهُ الخَْيرُْ مَنُوعًا» انسان هلوع آفریده شده است. هلوع یعنی انسان میل به لذت دارد. اگر این میل هدایت نشود کار دست انسان می دهد. لذا آیه می گوید اگر به انسان سختی برسانیم، این انسان جزع و فزع می کند و اگر به او نعمت بدهیم، سد نعمت ها می شود.
🔻اگر انسان نعمت را از دست ما بگیرد و با دست دیگر به ما بدهد، رشد می کند. وقتی انسان نعمت را سد کرد و آنرا نگه داشت نعمت از بین می رود که «ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ»(نحل/96) و با از بین رفتن نعمت، خودش هم ضایع می شود.
🔻 گاه انسان بر روی کشتی برای اینکه خودش حفظ شود باید بارش را به آب بیاندازد. قرآن می فرماید «تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِم»(بقره/265) یعنی برای حفظ و تثبیت خودتان انفاق کنید. ولی بعضی ها مال شان را نگه می دارند و خودشان را می بازند. و این مال او را از خودش بی نیاز نمی کند و دردی از او دوا نمی کند که «ما أَغْنى عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَب»(مسد/2) یعنی خودش را خرج مال می کند بجای اینکه مال را خرج تقرب به خدا بکند.
🔻پس گاهی نعمت را از او می گیریم که ما را پیدا کند و جزو صابرینی باشد که وقتی نعمتی از آنها گرفته می شود، خدا را پیدا کند که قرآن می گوید «الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون»(بقره/156) ولی چنین آدمی که هلوع است باز هم خدا را پیدا نمی کند.
🔻ولی یک دسته اند که اینگونه نیستند؛ آن هم مصلّین هستند «إِلاَّ الْمُصَلِّينَ». مصلین یعنی اهل نماز. ولی در روایات داریم که مصلین در این آیه اصطلاح است. در میدان مسابقه به کسی که اسبش پشت سر اسب اول است، مصلی گفته می شود. فرمود: کسانی که دنبال سابقون بروند (که سابقون اهل بیت هستند) از این وادی نجات پیدا می کنند. اگر به این فرد نعمت داده شود رشد می کند و اگر نعمت گرفته شود باز رشد کرده و خدا را پیدا می کند.
🔻 پس کسانی که دنبال امیرالمومنین(ع) حرکت می کنند اول ویژگی آنها این است که «إِلَّا الْمُصَلِّينَ * الَّذِينَ هُمْ عَلىَ صَلَاتهِِمْ دَائمُون» یعنی در نمازشان دائمی هستند.
🔻بعضی انسانها، گاهی از تکبیرة الاحرام تا سلام آخر، وارد نماز نمی شوند. یعنی رو به خدا می ایستد ولی وارد مقام نماز نمی شود و حضوری ندارد و فقط اسقاط تکلیفی می کند. البته همین هم خوب است و نعمت خداست. اما عده ای با تکبیر وارد نماز می شوند، و عروج و تقربی با آن پیدا می کنند ولی با سلام آخر نماز از نمازشان بیرون می آیند.
🔻عده ای هم در نمازشان می مانند. اینها به دوام در صلاة می رسند. و کسانی که اهل نافله هستند را خدا به مقامی می رساند که نمازشان برایشان می ماند.
🔻پس اگر کسی مصلی شود و پیرو راه ولی خود شود، به دوام در نماز می رسد. این همان است که گذشت که اگر کسی وارد خانه های رسول الله(ص) شود اینها چیزی از دنیا آنها از یاد خدا غافل نمی کند. اگرانسان در وادی ولایت بود تجارتش لطمه ای به نمازش وارد نمی کند وگرنه نمی تواند دائم الصلاة باشد. یکی از راههای این وادی هم نوافل است که اگر نوافل را خواندیم نمازهای مان به گونه ای می شود که حالات نماز برای ما می ماند که هر نمازی ما را یک قدم جلوتر می برد. نه اینکه با پایان نماز آنچه داشتیم را از دست می دهیم و با نماز بعدی باز همین تکرار شود. پس بهترین صفت و اولین ویژگی برای کسانیکه در داد و ستدهای عالم رشد می کنند و دچار هلع نمی شوند را در این آیه دوام صلاة بیان می کند.
#سوره_ِمعارج (19-23)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء 29)
💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🌹 در دعای وداع ماه رمضان چنین دارد که خدایا ماه های رمضانی می آید که ما زنده نیستیم؛ بندگان تو می آیند بندگی می کنند، خدایا هر چه به آنها می دهی به ما هم بده.
👈 این خیلی طمع بزرگی است! اینگونه باید انسان در کرم خدای متعال طمع کند.
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
عید فطر.mp3
3.44M
🎙شرح فرازی از قنوت نماز عید فطر (برگرفته از آیه آخر سوره مدثر)
❓ دعای آیت الله بهجت در سجده آخر نماز چه بود؟
✨أهْلُ التَّقْوى وَ أَهْلُ المَغْفِرَةِ✨
#سوره_مدثر(56)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر سوره حجرات.pdf
1.62M
🔰 گزارش اجمالی از ۳جلسه تفسیر #سوره_حجرات در ماه رمضان۹۸
جلسه اول: حقیقت ایمان و تفاوت آن با اسلام
جلسه دوم: ویژگی های ایمان
جلسه سوم: حقیقت ایمان
🔻دریافت صوت🔻
https://eitaa.com/mirbaqeri/1742
https://eitaa.com/mirbaqeri/1747
https://eitaa.com/mirbaqeri/1748
🔰سنگینی مأموریت نبی اکرم (ص)
🔸حضرت میخواهند قلوب مرده را زنده کنند. اگر حضرت عيسی (ع) مرده را زنده میکردند؛ يک پرنده را در قالب گِل خلق میکردند، در آن میدمیدند، به اِذن الهی پرنده ميیشد و پرواز ميکرد؛ رسول خدا (ص) میخواهند در جانهای مرده بدمند و به آنها #حیات بدهند تا #پرواز کنند، آن هم نه [مثل] پروازِ يک پرنده، بلکه پرواز در عالم ملکوت و بالاتر از عالم ملکوت.
🔹 مأموريت حضرت، مأموريتی است که همه عالم ملکوت بايد پشتسر ایشان قرار بگيرند و فرمان ببرند. همه مُلک و ملکوت، ذيل این مأموریت قرار ميگيرد. در دعای ندبه میخوانیم: «وَ حَفَفْتَهُ بِجَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ الْمُسَوِّمِينَ مِنْ مَلَائِكَتِكَ»؛ وقتی حضرت مبعوث شد، خدای متعال ایشان را با نامداران از ملائکه مثل جبرئيل و ميکلائيل حمايت کرد و آنها را پشت سر حضرت قرار داد.
🔸اين مأموریت ـ که نياز دارد تا صفوف ملائکه مقربين پشتسر حضرت قرار بگيرند ـ يک بار ساده نيست. مسأله ايجاد #توسعه_اقتصادی و [امثال آن] نيست؛ مأموريتی رفيعتر از اينهاست. بحث پرکردن شکمها و ارضاء شهوات و بسط ارضاء شهوات در عالم بهوسيله برنامه توسعه نيست. البته همان هم رنجهای فراوان دارد و کمرهای بسیاری را خم کرده؛ ولي رسالت پيامبر که اين توسعه نيست؛ اینکه احتياج ندارد عالم ملائکه دنبال سر حضرت قرار بگيرند.
❇️ #سنگينی_رسالت پیامبر (#وِزرَک) اینست که باید ديگران را به مقصد برساند. بهتعبير ديگر ایشان عهده دار #شفاعت هستند و ميخواهند هدايت الهی، توحيد، نبوت و انواری را که به وجود ايشان عطا شده، به قلوب برسانند و اين کارِ سختی است.
#سوره_انشراح
📚 تأملات قرآنی، جلد۳
@mirbaqeri_tafsir
🔰 مشکل نبی اکرم(ص) با ما!
🔸رسالت حضرت خيلي دشوارتر از تصویرهای ماست. گاهی پدری که میخواهد فرزند خودش را نمازخوان کند، خسته میشود؛ کار آسانی نيست. حال پيامبر گرامی اسلام میخواهند همه عالم را موحد کنند و در همه قلوب مرده، #حيات بدمند و همه موجوداتی که در فضای ظلمت هستند، #نورانی کنند.
🔹 یک جهت #سنگينی_بار_رسالت، #دوستان_خسته ای اند که همراه نيستند و حاضر نيستند اين راه را با حضرت بروند و بارشان هم بر دوش حضرت است، میفرمايد: «شَيَّبَتْنِي سُورَةُ هُودٍ».
گاهی که آدم دست یک کودک را میگيرد تا او را به مقصد برساند، اين کودک رهوار است و با آدم راه می آيد؛ اما گاهی [این کودک] بارش را بر دوش آدم مياندازد.
باز گاهی [این کودک] ناراحت نیست که چرا بارش را میبريد، و با شما می آید؛ اما گاهی بارش را بر دوش شما می اندازد، وقتی هم [بارش را] می بريد، غر میزند، اذيت میکند، میخواهد استراحت کند و مسافرت شما را هم متوقف کند.
👈 #مشکلات_ما_با_حضرت اینچنین است. ایشان که حاضر شده اند بار ما را بردارند؛ مشکل اين است که ما اصلاً حاضر نيستيم [با ایشان] برويم.
🔹در حدیث قدسی آمده است: «مَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي عَنْ مَوْتِ الْمُؤْمِنِ»؛ در هيچ چيز بهاندازه قبض روح بنده مؤمن تردد نميکنم. «تردّد» یعنی رفت و آمد، نه شکّ.
علت این تردّد چیست؟ «يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ»؛ مؤمن دوست ندارد بميرد و من هم نمیخواهم او را آزرده کنم. يعنی خدای متعال میخواهد ما را عروج بدهد، [ولی] ما سختمان است عروج کنيم! خدای متعال برای اينکه به ما لطف کند، اينقدر رفت و برگشت میکند تا ما را برای اين کار آماده کند.
#سوره_انشراح
📚 تأملات قرآنی، جلد۳، گفتار دوم
@mirbaqeri_tafsir
🔰آیا پیامبر(ص) نگران آن بودند که نامشان در عالم بلندآوازه نشود؟!
🔹 «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ»؛ ذکر شما را رفعت داديم. یعنی نام شما را در عالم، بلند کرديم و شما در عالم بلندآوازه شديد.
👈 گويا نبی اکرم (ص) نگران اين بودند که آوازه ایشان جهانگير نشود؛ خداوند میفرمايد: ما به شما #رفعت_ذکر داديم، بار را سبک کرديم و شما بلندآوازه شديد.
🔹 وجود مقدس نبی اکرم (ص) قطعاً نگران رفعت ذکر خودشان نیستند. قدم اول در وادی تقوا این است که انسان برتری جویی در زمين نداشته باشد. «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ»[قصص/83]؛ وجود مقدس نبی اکرم (ص) همه مقامات را طی کرده اند. پس نگرانی ايشان از اين رفعت ذکر، چه بوده؟
🔸 قصه اين است که اگر نبوت نبی اکرم (ص) و نام نبی اکرم (ص) رفعت پيدا کند، توحيد در عالم رفعت پيدا می کند. #طريق_رفعت_توحيد، رفعت ذکر حضرت است. حضرت نگران اين هستند که دعوت خودشان، که دعوت به توحيد است، جهانگير نشود.
نکته این است که اگر خدای متعال [به پیامبرش] می فرمايد ما شما را بلندآوازه کرديم، حضرت بهدنبال نام خودشان نبودند، بلکه بهدنبال رفعت نام الهی بودند و اين از طريق رفعت ذکر خود حضرت واقع می شود. [لذا میفرماید تا به حال اسمی از شما نبود، ولی ما دعوتِ شما را به جایی رساندیم که نام شما کنار نام خدا آمد.
❇️توحيد به این شکل محقق میشود؛ و الا قرآن درباره بت پرستان هم می فرمايد که اگر به آنها بگویی آسمان را چه کسی آفريده، میگویند خدا آفريده است[عنکبوت/61]؛ [اما] اينکه توحيد نيست. توحيد همان است که خدا به پيامبر عطا کرده و پيامبر به جامعه عطا میکند؛ «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ»[کهف/110]. همه، مهمان اين توحيد هستند.
بهاندازهای که شعاع توحيد نبی اکرم (ص) در دلی بيفتد، خداشناس می شود. «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»[کافی،ج1ص145]. اين روايتِ عجيبي است. میفرماید توحيد و معرفت و عبادت خدا، از طریق ما واقع میشود و نبیاکرم (ص) حجاب است؛ يعني بدون حجابِ حضرت، کسي موحد نمی شود.
#سوره_انشراح
📚 تأملات قرآنی، جلد۳، گفتار دوم
@mirbaqeri_tafsir
بازار مکاره.pdf
922.9K
🔰 تحلیل بازار سوداگرانه کنونی و ارائه راهکارهای قرآنی برای مقابله با توطئه اقتصادی دشمن
(بر اساس تفسیر سوره جمعه)
💥 چرا قرآن در سوره جمعه، مومنین را از «بیع» و «تجارت» منع کرده، و در مقابل دستور به «ابتغاء فضل الهی» داده است؟ تفاوت اینها در چیست؟
💥 طرح دشمن برای تعطیلی صلات و توحید از طریق راه اندازی بازار دلالی و سوداگرانه
🌟 وظایف مؤمنین در مقابل بازار مکاره دشمن
🔻دریافت صوت کامل در🔻
https://eitaa.com/mirbaqeri/619
🔰 معیار ارزیابی توحید در جوامع!
🔸 انسان به اندازهای موحد می شود که ذکر نبی اکرم (ص) در دلش رفعت پيدا می کند. اصلاً #توحيد_بدون_نبی اکرم (ص) امکان ندارد. خدای متعال میتوانست توحید را #بدون_واسطه در عالم به پا کند، اما #طريق_اقامه_توحيد و رفعت نام خودش را، نام انبياء و اولياء قرار داده است(1).
هر دلی بهاندازهای که نبی اکرم (ص) در نظرش عظمت دارد، به همان اندازه موحد است. اگر کسی نبی اکرم (ص) را آدمی می داند که عارف بوده و رياضت میکشيده و مکاشفه داشته، به همين اندازه موحد است و بيشتر از اين به دين نرسيده است. اگر کسي ائمه (عهم) را در حد يک امامزاده می شناسد ـ و [مثلاً معتقد است ائمه (عهم)] آدمهای خوبی بودند که گناه نمی کردند و علومی هم داشتند ـ [او] به همین اندازه موحد است، بيش از اين نمی تواند به توحيد برسد.
🔹عظمت نبی اکرم (ص)، عظمت الله است. اصلاً حضرت [در عرض خدای متعال] چيزی نيست که عظمتش در عرض عظمت خدای متعال باشد. مگر خود خدای متعال نمی فرماید «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ». آیا خدا ـ العیاذ بالله ـ يک بت در عالم درست کرده؟! یعنی آیا در مقابل رفعت خودش، به پيامبرش هم رفعت داده؟! آیا خودش بتی درست کرده، بعد هم گفته اين بت را نپرستيد؟! [قطعاً چنین نیست؛] پس #رفعت_ذکر نبیاکرم (ص)، رفعت توحيد است.
🔸 در هر #جامعهای ـ نه فقط در آن دوران ـ بهاندازهای که ذکر نبی اکرم (ص) رفعت پيدا می کند، توحيد اقامه می شود؛ اگر می خواهيد ببينيد در یک جامعه چقدر توحيد اقامه شده، ببينيد پيامبر چقدر در آن عظمت دارد.
حتی در #باطن_خود_انسان [هم به همین صورت است]؛ اگر کسی میخواهد ببيند چقدر توحيد در باطنش اقامه شده، اگر میخواهد ببیند چقدر موحد است، بايد ببيند چقدر نام نبی اکرم (ص) در نظرش رفعت دارد؛ بهاندازهای که نام حضرت در نظر او رفعت دارد، به همان اندازه موحد است.
(1) لَا يُعْرَفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِنَا ... إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ الْعِبَادَ نَفْسَهُ؛ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِيلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ؛ فَمَنْ عَدَلَ عَنْ وَلَايَتِنَا أَوْ فَضَّلَ عَلَيْنَا غَيْرَنَا فَإِنَّهُمْ «عَنِ الصِّراطِ لَناكِبُون» [الكافی، ج1، ص184]
#سوره_انشراح
📚 تأملات قرآنی، جلد۳
@mirbaqeri_tafsir
🔻 معیار ارزیابی توحید در جوامع! 🔻
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/881
🌟بهاندازهای که #ذکر نبی اکرم (ص)، #رفعت پيدا کند، توحید و ذکر خداوند متعال رفعت پیدا میکند.
⚡️صلوات هرکس، بهاندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست. هرچه انسان بيشتر و بهتر صلوات بفرستد، عظمت نبی اکرم (ص) و اهل بيت ایشان در وجود او بيشتر میشود. اين [صلوات]، #طريق_عظمت_توحيد است.
💫 سلوک جز با درک عظمت امام و تعظيم و مودت واقع نمیشود. #مقام_صلوات، همين است. صلوات #اقرار به مقامات و #تعظيم است.
🔰صلوات هرکس، بهاندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست!
🔸 بعضی ها خيال می کنند آدم برای تعظيم خدای متعال بايد اهل بيت (ع) را کوچک کند! خیال میکنند بايد امام در نظر انسان کوچک شود تا خدا بزرگ شود! خيال می کنند بين اين دو کبريائی رقابت است! توجه ندارند که کبرياء امام، شعاع کبرياء الهی است و چيزي جز آن کبريا نیست.
اگر بخواهيم به کبرياء الهی برسيم، از طريق درک عظمت امام ممکن است.
🔹 مودت امام، #طريق_سلوک است. اصلاً سلوک جز با درک عظمت امام و تعظيم و مودت واقع نمیشود.
#مقام_صلوات، همين است. در زیارت جامعه عرض میکنیم: «وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَيْكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَايَتِكُمْ طِيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنَا وَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا»؛ از سرشت ما تا هدايت ما، همه در صلوات خلاصه ميشود. صلوات چيست؟ صلواتْ #اقرار به مقامات و #تعظيم است.
🔸بهاندازهای که عظمت نبی اکرم (ص) در دلی تحقق پيدا می کند، به همان اندازه آدم اهل صلوات می شود؛ صلوات هرکس، بهاندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست. هرچه انسان بيشتر و بهتر صلوات بفرستد، عظمت نبی اکرم (ص) و اهل بيت حضرت (ع) در وجود او بيشتر ميشود. اين [صلوات]، #طريق_عظمت_توحيد است.
🔹بهاندازهای که #ذکر نبی اکرم (ص) و ذکر امام، #رفعت پيدا کند، توحید و ذکر خداوند متعال رفعت پیدا میکند، چه در باطن انسان، چه در جامعه و چه در تاریخ. لذا شيطان هم با همين مقابله می کرده و میخواسته نام حضرت رفيع نباشد.
#سوره_انشراح
📚 تأملات قرآنی، جلد۳
@mirbaqeri_tafsir
🔰 تفسیر سوره انشراح (۳جلسه صوتی)
➕ فهرست تفصیلی
1⃣ تفسیر سوره در مقیاس تربیتِ فردی
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/894
2⃣ تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/895
3⃣ ادامه تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت
+ بحثی پیرامون ختم نبوت
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/896
➕ فهرست تفصیلی
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/898
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
انشراح1.mp3
20.11M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۱
❇️ تفسیر سوره در مقیاس تربیتِ فردی
#تفسیر_سوره_انشراح(1)
#تفسیر_صوتی
(41 دقیقه، 19مگ)
انشراح2.mp3
18.47M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۲
❇️ تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت
#تفسیر_سوره_انشراح(2)
#تفسیر_صوتی
(38 دقیقه، 17مگ)
انشراح3.mp3
8.32M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۳
❇️ ادامه تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت
+ بحثی پیرامون ختم نبوت
#تفسیر_سوره_انشراح(3)
#تفسیر_صوتی
(17 دقیقه، 8مگ)
⚡️ جنگ اقتصادی و تفاوت آرزوهای ما با مقاصد الهی!
🔹 خدای متعال در اوایل سوره مبارکه انفال ماجرای جنگ بدر را اینگونه بیان میکند:
قریش با مسلمانها دشمنی زیادی داشتند. در این بین، مسلمانان مطلع شدند یک کاروان تجاری، که کاروان بزرگی هم بود و مبلغ فراوانی مال التجاره داشت، به رهبری ابوسفیان از شام بهسمت مکه میرود. مسلمانان تصمیم گرفتند این کاروان را مصادره کنند.
🔸 «وَ إِذْ یعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَینِ أَنَّها لَكُمْ»؛ خدای متعال به شما وعده داد که با یکی از این دو طائفه روبهرو میشوید و این مواجهه، با هر کدام از این دو طائفه باشد به نفع شماست، «أَنَّها لَكُمْ»؛ یا با گروه جنگی و مسلح مواجه میشوید، یا با کاروان مال التجاره، در هر صورت این مواجهه به نفع شماست.
🔹بعد میفرماید: «وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَیرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ»؛ شما دوست داشتید با کاروانی روبهرو شوید که «ذاتِ الشَّوْكَةِ» نباشند. یعنی قدرت و شوکت نظامی ندارند. بعضی هم گفته اند یعنی خار در آن نیست، یعنی شما بهره بیخار میخواستید، میخواستید آنکه خار ندارد و هموار است از آنِ شما باشد، میخواستید مال التجاره را بگیرید و به مدینه ببرید.
👈 [ولی] خدای متعال میخواست اساس کفار را به هم بزند و ادامه راهشان را قطع کند؛ «وَ یریدُ اللَّهُ أَنْ یحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ یقْطَعَ دابِرَ الْكافِرینَ». بنابراین اراده شما با اراده خدای متعال متفاوت بود.
✅ اگر انسان [وجود] این دو اراده را نفهمید، راهی را دنبال میکند که غیر از نقشه خدای متعال است و طبیعتاً در تنگنا قرار میگیرد. ولی اگر آدم متوجه بود که در مسیر حرکت اولاً خودش باید دنبال چه باشد، و ثانیاً خدای متعال دنبال چه راهی است و کجا را خراب میکند و کجا را درست، آنوقت دیگر زیاد دنبال «غَیرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ» نمیگردد، چون میداند خدای متعال مقصد بزرگتری دارد.
@mirbaqeri_tafsir
شهادت امام صادق.ع.mp3
4.88M
🏴 چرا امام صادق (ع) قیام نکردند؟
🚩 برای #ظهور امام زمان(عج) کدام #شرایط_اقتصادی باید آماده شود؟
🔘 @mirbaqeri_tafsir