eitaa logo
موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
267 دنبال‌کننده
567 عکس
48 ویدیو
4 فایل
کانال رسمی موسسه فرهنگي ميرداماد در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
اکنون 🍃نشست چهلم نسل ماندگار با استقبال خوب علاقمندان به تاریخ شفاهی دفاع مقدس و با روایتگری یادگاران ارزشمند دوران حماسه عصر سه شنبه 15 اسفند 1402در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
📣 چهلمین نشست برگزار شد 🔶نشست چهلم نسل ماندگار در میان استقبال علاقه مندان عصر سه شنبه ۱۵ اسفندماه در موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد. 🔸در این نشست عبدالحسین رحیمی برادر شهیدان علی و محمدقاسم رحیمی خاطراتش از عملیات بیت المقدس ۷ و نحوه شهادت برادر طلبه اش را برای حضار بیان کرد و گفت: شهیدمحمدقاسم بسیار اهل مطالعه و اندیشه بود حتی تا روز آخر در جبهه کتاب در دست داشت. آرزویش رسیدن به مدارج علمی بالا و مرجعیت بود. 🔸رحیمی در ادامه گفت: در میان آتش دشمن و شرایط سخت وقتی موقع نماز صبح شد به نماز ایستاد، فرمانده و دیگر بچه ها هم وقتی این صحنه را دیدند به ایشان اقتدا کردند و در خط مقدم نماز بی نظیر اقامه شد» 🔹محمد حسن پناه دیگر رزمنده ای بود که به بیان خاطرات خود پرداخت، او گفت: «بر بالای قله تته مستقر بودیم، عراقی ها از پشت ارتفاع داشتند به سمت بالا می‌امدند تا ما را غافل گیر کنند. یکی از رزمندگان نوجوانی که برای انجام کاری به طرف دیگر قله رفته بود متوجه آنها شد. همین موجب شد تا ما بتوانیم آن‌ها را اسیر بگیریم» 🔸گفتنی است در نشست چهلم نسل ماندگار دو رزمنده ای که خاطرات شان را بیان کردند، به صورت داوطلبانه و بدون هماهنگی قبلی از بین جمع به جایگاه آمده و به بیان خاطرات شان پرداختند. اجرای موسیقی زنده به خوانندگی آقای حسینی و اهدای جایزه به چند تن از حاضرین از دیگر برنامه های این نشست بود تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🌿 و مهرورزی های پنهان 🔶اثر نویسنده و پژوهشگر گرگانی است که زندگی اندیشمند بزرگ ایرانی را به صورت داستان به رشته تحریر درآورده است. ادامه 👇👇 تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🌿 و مهرورزی های پنهان 🔶اثر نویسنده و پژوهشگر گرگانی است که زندگی اندیشمند بزرگ ایرانی را به صورت داستان به رشته تحریر درآورده است. نویسنده در دیباچه کتاب اشاره کرده است این داستان از ناهموارهای روزگار و افت و خیزهای زندگی برگرفته شده مانند همه داستان های دیگر عین واقعیت نیست. 🔸نویسنده در پایان کتاب، زیر نام آوری ها و پیشگامی های ابوریحان، برداشت های دقیق تری از دستاوردهای علمی برگرفته از نوشته ها، کتابها و نامه های ابوریحان بیرونی آورده است. نصرت اله علیمی در کتاب اظهار امیدواری کرده تا بتواند این بخش از کتاب را به صورت جداگانه در گستره ی بارزتری به خوانندگان دانش پژوه پیشکش کند. 🔹علیمی در نگارش این کتاب داستانی از زندگی ابوریحان سه شیوه ی نگارش را به کار برده است. 🔸شیوه نخست برای توصیف فضاها و بیان رخدادهای گوناگون در سراسر داستان است. 🔹شیوه دوم برای بیان گفت و گوهای بین شخصیت های داستان است که نویسنده از نوشته های ابوریحان و ترجمه های کتاب های او سود برده است. 🔸شیوه سوم همان است که ابوریحان در نسخه فارسی کتاب التفهیم برای آموزش ریاضی به کار برده است. 🔹ابوریحان و مهرورزی های پنهان در 193 صفحه توسط انتشارات سفیر اردهال در سال 1397 منتشر شد. 👈این کتاب جزو کتاب های «گنجینه امضای مولف» است. 🔸کتابخانه میرداماد با هدف ارج نهادن به مقام نویسندگان و مولفین و همچنین به یادگار ماندن کتاب های ایشان، با رایزنی و در حد امکان یادداشت و امضای مولفین را در صفحات ابتدایی کتاب شان هدیه می گیرد. ✍️نصرت اله علیمی تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
14.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 نشست چهلم نسل ماندگار (تاریخ شفاهی دفاع مقدس) با روایتگری یادگاران ارزشمند دوران حماسه که عصر سه شنبه 15 اسفند 1402در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
82 پیام پنجم 🍃عامل اصلي شادکامي در زندگي بر محور دوست داشته شدن و دوست داشتن است و اين محبت و دوستي چه بصورت کلامي و چه بصورت غيرکلامي در ساحت خانواده، دوستان، آشنايان و ديگران بايد نماد پيدا کند و لطف مقابل آن‏ها هم مشمول حال گردد بطوري که هرکدام احساس کنند جاي ويژه در قلب شما دارند 🗞 متن کامل مقاله👇 http://mirdamad.org/fa/news/755/82 تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️ عرفاني توسط استاد برجسته دانشگاه تهران 🔸دکتر اميرعباس علي زماني 🔹زمان: شنبه 19 اسفندماه 1402 ⏰ ساعت 21 از طريق اسکاي روم، با لينک زير👇 📡 https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/tafsir تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🔶نِپار( نِفار، تِلار، تالار) بنایی تابستانی که معمولاً در دو طبقه از چوب می ‏سازند. سقف نپارها؛ شیب‏دار، چهار تَرک یا دو تَرک و معمولاً سفال پوش یا لَته(تخته)پوش یا گالی پوش است. 🔹(تالار) ایوانی است که در مازندران هنگام خواب از آن استفاده می‎کنند 🔸(مک گرگر .1368؛158) در منطقه‎ی مازندران و انواع مختلفی از وجود دارد که برخی از آن‎ها عبارتنداز: 1ـ نپار اعیانی 2ـ نپارهای کشاورزی 3ـ نپارهای جنگلی 4ـ سقانپار یاسقاتالار 🗞 متن کامل در کتاب آلبوم خانه استرآباد تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🎁📚 = 🍃 خانم سمانه شهری نژاد   اهدا کننده 21 عنوان کتاب به کتابخانه عمومی میرداماد 👈 « آماده دریافت منابع اهدایی شما برای استفاده سایر افراد اهل مطالعه است.» تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروشآپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🔊 🟠 کتابخانه میرداماد در ایام ماه مبارک رمضان از 👈 ساعت 7:30 الی 17:45 پذیرای شما عزیزان می‏ باشد. تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروشآپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
💫🌺 حلول ماه مبارک رمضان، بهار قرآن، ماه سرشار از برکت و رحمت تهنیت باد تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🔥💥🔥 ‏سوری در ( ) 🔶 آیین ‏های چهارشنبه آخر سال در که غالباً مختص بانوان و کودکان بود، اندکی پس از اذان ظهر و عصر و نیز پس از صرف ناهار شروع می‏شد. غذای این روز نیز غالباً آش گزنه با رب انار بود. زنان به این منظور در ابتدای صبح مقداری تازه و نورسته از اطراف خانه یا کنار جوی‏های آب می‏چیدند البته گاهی آش گزنه تنها خوراک ناهار آن‏ها نبود، بلکه در کنار غذاهای دیگر خورده می‏شد. 🔹مراسم چهارشنبه آخر سال در استرآباد، براساس زمان برگذاری، شامل سه بخش بوده است که عبارتند از: الف- پریدن از حوض دباغ‏خانه ب- پریدن از روی پشته آتش. ج- قاشق‏ زنی و فال‏گوش. الف- پریدن از 🔸در ایام گذشته در شهر استرآباد ‏های متعددی وجود داشت، در بعدازظهر آخرین چهارشنبه ‏ی پیش از تحویل سال نو، زنان از یک محله به محله دیگر رفته و در دباغ‏خانه ‏ها حاضر می‏شدند. آن‏ها از روی حوض دباغ‏خانه ‏ها، که حوض ‏هایی باریک و عمیق بود، می‏پریدند و برای دوری از چشم ‏زخم و باز شدن بخت خود و یا حل مشکلات و گره ‏های زندگی، آرزو و دعا می‏کردند. گاهی نیز همزمان با پریدن از روی حوض‏ ها، اشعار و ترانه ‏هایی را به صورت دسته ‏جمعی می‏خواندند. ب- پریدن از روی آتش 🔹اندکی پیش از اذان مغرب و پس از مراسم دباغ‏خانه، زمانی که مردان هر محله برای شرکت در نماز جماعت به مساجد رفته بودند و کوچه ‏ها خالی از مردان بود، زنان از خانه بیرون آمده و در کوچه و معبر و میدانگاه نزدیک خانه خود به اجرای این مراسم می‏پرداختند. 👈زنان میانسال که برای سال نو کوزه‏ای جدید و نمک تازه و تمیز تهیه کرده بودند، کوزه ‏های نمک (نمک کوزه) خود را از خانه بیرون آورده و به زمین می‏کوبیدند و می‏شکستند و جاروهای کهنه و یا وسایل قابل اشتعال فرسوده و مستعمل خود را به آتش می ‏سپردند. 🔸این مراسم تا زمانی که مردان از مساجد بازگردند ادامه یافته و پس از تبدیل شدن پشته ‏های آتش به تلّی از خاکستر، مراسم خاتمه می ‏یافت. ج- و 🔹زمانی که مراسم پریدن از آتش خاتمه می‏ یافت، گروهی از نوجوانان و کودکان، اعم از دختر و پسر، که البته تعداد دختران نوجوانِ دم بخت غالب بود، در دسته ‏های دو- سه نفری چادری بر سر کشیده، روی خود را می‏ پوشانیدند، در کوچه ‏ها به راه می ‏افتادند و با کوبیدن قاشق‏ های چوبی به یکدیگر، یا کوبیدن قاشق به کاسه مسی و یا کوبیدن به در ورودی خانه ‏ها، ضمن جمع ‏آوری خوراک‏ها یا اشیاء نذری و یا پول نقد از صاحبان خانه ‏ها، پشت درِ خانه‏ ها فال‏گوش می‏ ایستادند و حرف‏هایی که بین اهالی خانه ردّ و بدل می‏شد را به نیکی یا بدی تعبیر می‏کردند و بخت خود در سال آینده را در گرو آن تعابیر می‏دانستند. البته در این شب بعضی خانواده ‏ها که مبادی آداب بودند، سعی می‏کردند حرف‏های خوب بزنند و از بدی‏ها و سختی ‏ها و شرّ و گرفتاری سخن نگویند، تا حرف‏های آنان به نیکی تعبیر شود و نوجوانان از جلوی خانه آن‏ها با رضایت خاطر عبور کنند. 🔸یکی دیگر از آیین ‏های وابسته به قاشق‏ زنی، جمع‏ آوری مواد خوراکی برای پختن آش بیمار یا آش شفا بود؛ یعنی کسانی که در خانه خود مریضی داشتند، نذر می‏کردند که با جمع ‏آوری مواد خوراکی نذری آش بپزند و آن را بین همسایگان توزیع کنند تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃 و مهرورزی های پنهان 🔶جشن مهرگان از شانزدهم مهرماه آغاز میشد و اوج آن در بیست و یک مهرماه بود که فتنه ی ضحاک به دستور فریدون شاه از میان رفته بود و به همین سبب آن را رام روز می نامیدند و باشکوه ترین بخش های این جشن در همین روز اجرا می شد. 🔹در صبح «رام روز» شهر خوارزم جلوه یی دیدنی داشت. دهقانان اطراف خوارزم با لباس های رنگارنگ به شهر آمده بودند تا به دیدن امیر خوارزم بروند. بیشتر دهقانان سبدهای گل و میوه در دست داشتند و بسیاری از آنان در راه انار می خوردند و گلاب به سر و صورت یکدیگر می پاشیدند و بر آن بودند که این کار آفت را از انسان دور می سازد. 🔸ابوریحان نیز آن روز مانند دیگر مردم خوارزم با آن که کارهای فراوانی داشت از خانه بیرون آمد تا به دیدار امیر برود. او در رام روز سحرگاه از خواب برخاسته و به مطالعه ی دوازدهمین کتابی که « » به او تقدیم کرده پرداخته بود زیرا فکر می کرد که ممکن است ابوسهل که از بزرگ ترین فیلسوفان و پزشکان دوران خود بود و در پاره ای موارد استاد و معلم ابوعلی سینا به شمار می رفت امروز در بارگاه حاضر باشد. نگارش و پژوهش نصرت اله علیمی تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
💠 ویژه برنامه جزء خوانی همراه با تفسیر و بیان احکام"ویژه عموم بانوان" 🔶شروع برنامه : از سه شنبه ۲۲ اسفندماه مصادف با ابتدای ماه مبارک رمضان بمدت یک ماه ⏰ساعت شروع: ۱۰:۳۰ صبح 🏡مکان: چهارراه میدان، خیابان شهید رجایی، بین گلشن هشت و ده، موسسه قرآنی الزهرا(س) وابسته به مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(س) تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
75 🍁پیام پنجم عالم بی عمل 🔶چهار پایی بر پشت خود بارى از كتاب‎هاى نفيس و با ارزش حمل مى‏كند. كتاب‎هايى كه هر كدام در اندرون خود دنيايى از معارف و حكمت و علوم مورد نياز بشر را اندوخته دارند. خردمند آن‎ها را وسيله ‏اى براى رشد و كمال خود و هدايت و دست يافتن به سرچشمه حقيقت مى ‏سازد. ليكن الاغ بيچاره چه مى‏داند كه چه بر پشت گرفته! قرآن عالمان بی عمل را به این گونه چهار پایان تشبیه کرده است. 🟠 چرا که علم عالمان آنگاه ارزشمند مى ‏شود كه علومى را كه مى‏ آموزند خود به كار ببندد و به ديگران نيز بي آموزاند. و الّا هيچ كس، الاغ را با آن همه كتاب بر پشت، دانا نمى‏ خواند، و نفيس بودن كتاب بر ارزش الاغ نمى ‏افزايد. و او را از عالم حيوانيّت خارج نمى ‏سازد. 🗞 متن کامل مقاله 👇 📡 http://mirdamad.org/fa/news/754 تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁 بخونیم یا نه⁉️ 💠 کلیپ زیبا از پژوهشگر جوان در مورد 👈لطفا تا آخر فیلم حتما همراه باشید. تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃 تپه ای باستانی درروستای بازگیرشهرستان 🔶تپه بازگیرتقریباً به شکل بیضی با محور شمالی- جنوبی، اندازه ی آن در حدود 160×140 متر و بلندی آن بیش از 5/6 متر از زمین های اطراف بالاتر است. این تپه به شماره 3547، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و امروزه بیش از 80 درصد از عرصه و حریم تاریخی تپه، در محدوده ی روستای بازگیر و زیر ساختمانهای مسکونی و غیرمسکونی قرار گرفته است. 🔹 در اسفند1379 ش، یک مجموعه فلزی در روستای بازگیر کشف و به موزه ی گرگان منتقل شد این یافته ها،در پی کندن چاهی بر روی محوطه بازگیر به دست آمد. 🔸کرانه های شرقی دریای ، یکی از نخستین خاستگاه امپراتوری اشکانی است که با تثبیت آن، در دورهی اشکانی میانه، حضور گسترده ی انسانی مهیا شده و محوطه های بسیاری در دشت ، ازجمله رونق بیشتری یافته و در راستای آن، استحکامات دفاعی از خشت برفراز این تپه طراحی و ساخته شده بود... ادامه در http://www.gpedia.ir ✍️ قربانعلی عباسی تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛