.
ســـلام
روزتــون بخیـــر
میــلاد خجسته حضرت فاطمــه س رو بــه همــه شمـــا تبــریـــک عــرض میکـنـم
.
.
هــــو العلـیــــم
✅ حضــرت صدیقــه طـــاهره سلام الله علیهــا خطبهای بــه نـــام فدکیـــه دارند که دارای دو بــخش است؛ بخشی بـه عنوان خطبـــه و بخشی به عنوان خطابـــه که مربوط به استــــرداد فــدك میباشد که البتـــه این بخش استرداد فدك هم محتواي فراوان قــرآني دارد.
اما در بخشی از این خطبــه مباحثی مانند عقائد و معارف دین بیان شده است که در این بخش حضـرت به دو شبهـه که از سوی بعضی ماديّين درباه معـرفت به حضــرت حــق مطرح شده پـاسخ دادند که عینــا همیـــن جـــواب ۲۵ سال بعد در بیان حضرت علی علیه السلام در نهــجالبــلاغه هم مطرح شده است.
#جوادی
1
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
مرحــوم کلینی در جلد اول کافی، شبهه مادیّین را مطرح میکند و آن شبهه این است:
خدا جهان را از چه چيزي آفريد؟
يا «من شيء» آفريد يا «من لا شيء»:
👈 اگـــر خداي سبحان جهان را از يك سلسله مــوادّ ازلي خلق كرد پس آن مادهها ازلي است و نيـــازمندي به خالق نيست
👈 اگر «من لا شيء» خلـق كرد «لا شيء» كه عدم است نميتواند مـــاده براي چيزي باشد كه خــدا از عدم, عـالَم آفريده باشد
پس اگــــــر «من شيء» باشد لازمهاش ازليّت ماده است و بينيازي از مبدأ و اگــــــر «من لا شيء» باشد كـــه اين محال است چون «لا شيء» نميتواند مــاده باشد، انسان نميتواند از عدم چيزي را به بار بياورد
و اين شيء هم خــالي از دو نقيــض نيست
هر دو نقيض, محذور دارد
پس معاذ الله خلقتي در كار نيست!
پــــاسخ حضـــرت زهــــراء س امشب تقدیمتون میشه
2
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
📌 شبهـه بـــه صورت قــیـــاس منطقی:
۱. مخـلوقـــات یـا من شی خلق شدهاند یـا لا من شی
۲. اگـــــر مــن شی خلق شده بــــاشند خلقتـــی نیست
۳. اگـــر من لاشی خلق شده باشند باز هم خلقتی نیست
پس به هر حــال، در هر حـــال خلقتی در کار نیست 😧
#قیاسذوحـــدین
3
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
پـــاسخ شبـهـه:
حضرت زهـــــرا سلام الله علیها در خطبه فدکیــه به این شبهه پاسخ میدهند، و میفرمایند:
اينكه گفتيد اگر خدا جهان را «من شيء» خلق كرده باشد لازمهاش ازليّت ماده است، این مطلب درست است، خدا جهان را «من شيء» خلق نكرد
امـــا اينـكه گفـتيـد اگــــر «من شيء» خـلــق نكـــرد پس «من لا شيء» خلق كـــــرده و اين محال است، اين حرف درست نیست
👈 چون نقيض «من شيء»، «من لا شيء» نيست، بلکه نقيض «من شيء»، «لا من شيء» است چــــون «نقيض كلّ شيء رفعه»، نقيض مِن ألف، من لا ألف نيست «لا من ألف» است
4
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
خطبه نــــوراني صديقــه كبـــری بــه ايــن شبهه پــاسخ داد و فرمـــود: «خلق الأشياء لا من شيء» نــــــــه «من لا شيء»
ايـــن «لا من شيء» يعني چيزي در عـالــم نبود و خـــدا «بديع السماوات و الأرض» است نـــوآور است.
خداوند مـــاده را از چيزي خلق نكرد «لا من شيء» خلق كرد نه «من لا شيء»; زيرا نقيض موجبه محصّله, موجبه معدوله نيست، سالبه محصّله است، نقيض «من شيء», «من لا شيء» نيست اين «من لا شيء» موجـــبه معدوله است نقيض «من شيء», «لا من شيء» است.
#جــــوادی
@mizan_alhekmah
5
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
برای رد قیـــاس ذوالحدین جـعلــی سه راه وجود دارد:
یک: گـــرفتن دو شاخ
دو: عبــور از میــان شاخ ها
سه: زیـــر و رو کــــردن قیـــاس
👈 در شبهه بالا راه اول انتخاب شده یعنی رد کردن یکی از شرطیهها به تعبیر دیگر رد کـــردن ملازمــــه در یکی از شرطیهها
لطفاً شبهه و پاسخ حضرت زهرا رو مجدداً مطالعه کنید
6
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
میدونید این شبهه رو میتونیم ادامه بدیم و به نفی خدا برسیم، مثلاً بگیم:
اگر مخلوقی نیست پس خدای هم نیست
لیکن مخلوقی نیست
پــس خـــدای نیست
👈 قیـــاس استثنایی بــا وضع مقدم
👈 برهان إنّی: سیر از معلول به علت
7
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
مباحث منطقی که حول خطـبه فــدکیـــه مطرح شد:
۱. قضیه محصله
۲. قضیـــه معــدوله
۳. قضیـــه مــنفصلــه
۴. قضایــــای مـتــناقــض
۵. قیـــاس استثــنایــی متصله
۶. قیـــاس ذوحــدین و دوشـــاخ
۷. مـــغالطــه ذوحـــدین جــــعـــلی
۶. بــــــرهـــــان انّــــــــــی و دلــیـــل
👈 اینگونه منطق را بخوانید به این میگن منطق مهارتی
8
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
سلام و صد سلام🌷
روزتــون بخیـــر و شــادی🌹
امیدوارم که حال دلتون عالی باشه🤲
.
.
👈 رسالت منطق در توزین صحیح است ولا غیــر
👈 رسالت منطق در توزین صحیح است ولا غیر
👈 رسالت منطق در توزین صحیح است ولا غیــر
👈 رسالت منطق در توزین صحیح است ولا غیر
(معرفت شناسی در قرآن، ج۱۳، ص۱۳۳)
#جوادی
۱
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
✅ با ابـزار منطق ضــرورت تــوحيد و ضــرورت وحي و نبوت و معاد و ساير اركان اساس ديني ثابت شده است.
البته هرگز منطق به جاي وحي نخواهد نشست؛ زيرا منطق وسيله شناخت ضروري وحي است و محال است بتوان منطق (و يا حتّی علوم ديگر) را جايگزين علوم پيامآوران الهي قرار داد.
منطــق جـــای هيچ عـلم ديگری نمينشيند؛ زيرا منطق ميـــزان تفكر صحيح و تــرازوي انديشه درست است و هــــرگز ترازو كــارِ موزونْ (يعني كــالاي توزين شده) را نخــواهد كرد. بلــکه علوم ديگر عهدهدار تأمين كالا هستند و منطق عهدهدار توزين تماميت و سلامت آن كالاست و هر كـــدام رسالت خاص خود را ايفا ميكنند نه بيشتر
(معرفت شناسی در قرآن، ج۱۳، ص۶۲)
#جوادی
۲
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
❇️ منطق از علـــوم جزئي بوده و هيــچ يك از علوم جزئي به اثبات مـــوضوع مربوط به خود نميپردازد و موضوع علـــوم جزئي را فلسفـــه اثبات ميكند.
❇️ منطــق نه تنها هستي موضوع خود و هستي موضوعات مسائل خود را اثبات نميكند، بلكه به دليل اينكه يك علم آلي است كه به شيوه انديشه ميپردازد، اثبات و يا ابطال هيــچ امر واقعي و خارجي را بر عهده نميگيرد.
❇️ منطق علــم مـيــزان است و عهـدهدار روش اثبــات و راه انــديشه است و با آنكه همه علوم حقيقي و اعتباري در تعــاريــف و تصـــديقـات و در قياسات و براهين خود به روشي منطـقــی عمل می نمايند، هيچ يك از قضايـــای منطقــی ناظر به موضوعی خاص از موضوعات خارجــی كه در حوزه علم كلی و يا ساير علوم جزئی قرار می گيرند نمی باشد
(رحیق مختوم، ج4، ص414ـ 415)
#جوادی
۳
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
☫بِسْـــــمِالـلَّـهِالرَّحْـمَنِالرَّحِیـــــمِ☫
✍ شیـــوه تـــدریس دوره جــــــامـــع اجمــــالاً:
✅ تــدریس منطـــق: 👇
اولاً به شکــل کــاربردی و کــارگاهی است.
ثانیاً فقط محور منطق «باب قیاس» است.
ثالثاً درس مذکور به صورت آفـــلاین است.
📌 دورههای برگزار شده:
۱. آذر ماه سال ۴۰۱
۲. تیرماه سال ۴۰۲
۳. مهرماه سال ۴۰۲
👈 ثبـــت نـــام دوره چهارم به امیـد خدا در بهمن مــاه خواهد بود
.
✅ تـدریس فلسفه:👇
اولاً به سبک منطقـــــی و قـیـــــاسی است
ثانیا بر اساس کتـاب بدایــة الحکمــــة است.
ثالثاً کـــتاب میـــزانالحکمــــة محـــور است.
رابعاً درس مـذکور به صورت آفـــــلاین است.
📌 دورههای برگزار شده:
۱. مهرماه سال ۴۰۱
👈 ثبــــت نـــــام دوره دوم به امـید خدا در بهمن مــــاه خواهد بود
✅ تــدریس کـــلام👇
اولاً به سبک منطقـــــی و قـیـــــاسی است.
ثانیا بر اساس کتاب تجـــرید الاعتقاد است.
ثالثاً درس مذکور به صورت آفـــــلاین است.
👈 ثبــت نــام دوره اول به امـــید خدا در اسفند مــــاه خواهد بود
👈👈 هفتم بهمـن ماه در مورد دوره منطــــق و فلسفـه مفصل توضیح خواهم داد
🔗 رو پـیــوستــن کلیک کن ما رو گم نکنی⬇️⬇️
1
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
💯 اینجا یاد میگیری:
✅ چطور منطق رو در فلسفه
✅ و فلسفه رو در کلام بکار بگیری
📜ثبتنام دوره👈 @mizanehekmat
📚 خرید کتاب 👈 @mizanalhekmah
📣 کـانـال دوّم 👈 @arabie_mobin110
✉️ پیامضروری👈 @mohammadi_92
👨💻 پیشنهادات 👈 b2n.ir/g45758
3
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
✅ ویـــژگـــیهـــای فنّ فـلسفــه: 👇
۱. عقلــی بـــودن روش آن
۲. یقـینــی بــــودن مسائـل آن
۳. انتــــزاعــی بـــودن مفاهیــم آن
۴. کــلــــی بــــــودن قضــــــایــــای آن
۵. ضــــــــروری بـــــــودن احــــکــــــام آن
۶. استثـــنــانـــــاپــــذیـــر بـــــودن عــوارض آن
0
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
⭕️ اما معنای ویژگی اول👇
منظور از عقلــی بــــودن روش فلسفه آن است که برای حل مسائل آن از عـقـل استفاده میشود و سایر روشها از جمله نقــل /حس / تجربه / شهود برای حل مسائل آن کاربردی ندارد
۱
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛
.
منظور از حل مسائل فلسفه به واسطه عقل اقامه قیاس برهانیست و سایر قیــــاسها از جمله قیـــــــاس جدلی / خطابی /مغالطی/ شعری برای حل مسائل آن کـــاربردی ندارد
✅ قیــــــاس بــــــرهـــــانـــی
⛔️ قیـــــــاس جـــــــدلـــــی
⛔️ قیـــاس خطـــابــــــی
⛔️ قیـــاس مغالطــی
⛔️ قیاس شعـــری
۲
┏━ ⚖ 📙📕 ━━━━━━━┓
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑 ━━━┛