eitaa logo
کانال میز معارف
7.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.9هزار ویدیو
989 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
1_95346300.doc
51.2K
سير مطالعات سياسي ويژه دانشجويان و طلاب شامل 15 جلد کتاب در حوزه‌هاي تاريخ معاصر، جريانشناسي، غربشناسي و انقلاب اسلامي
1_95346650.doc
84K
سير مطالعاتي تاريخ معاصر و جريان‌شناسي در دو سطح براي کساني که علاقه به مطالعات بيشتر در حوزه تاريخ معاصر و جريان‌شناسي فکري سياسي دارند. ______________________________
بررسی مبانی فقهی ولایت فقیه نویسنده: آیت‌الله سید احمد خاتمی تدوین، تحقیق و نگارش: علی احمدی‌خواه(کوه‌نانی) ناشر: دفتر نشر معارف نوبت چاپ: اول/1398 قیمت: 60000تومان در این کتاب که نگارش درس‌های فقه آیت‌الله سید احمد خاتمی در بارة ولایت فقیه است، و در هشت فصل با532 صفحه سامان یافته به تبیین فقه‌الحکومه با این نگاه که مدل حکومت و کیفیت آن از نگاه دین چگونه است و ملک‌داری در عرصة فرهنگ و سیاست و اقتصاد باید چگونه باشد پرداخته شده است. تفاوت اساسی این بحث با مباحثی که در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود این است که این کتاب به سبک فقه جواهری وارد مباحث شده و هیچ سخنی بی مدرک پذیرفته نیست و کاملاً به سبک سایر مباحث فقهی است. در این کتاب خواهیم دید که فقهای شیعه در اصل بحث ولایت فقیه شکی ندارند و اگر اختلافی هست بر سر حدود و اختیارات آن است زیرا با استناد به آیات و روایات، ارتباط داشتن دیانت و سیاست، ادله ارتباط دین با سیاست، شواهدی از قرآن مبنی بر ارتباط دین و سیاست، مهندسی دین در باب حکومت، مهندسی دین برای حکومت در عصر غیبت کبرای حضرت ولی‌عصر×، ولایت فقیه(نظریه‌ها، پیشینه، واژه‌ها، ادله و شبهات)، نقش مردم در حکومت دینی، ویژگی‌های ولی فقیه، محدوده ولایت فقیه، و پاسخ به شبهات در باره ولایت فقیه از جمله مباحث این کتاب است. #کتاب_شناسی
کتاب زبان‌ زد مجموعه داستان‌های کوتاه(ج1) نویسنده: محمد جاجانی(عبداللهی) ناشر: دفتر نشر معارف نوبت چاپ: اول/1398 قیمت: 16000تومان قصه ابزار ارزشمندی است که نقش مهمی در تکوین شخصیت افراد دارد. مخاطب هر قصه با شخصیت‌های داستان به صورت غیر مستقیم ارتباط برقرار می‌کند و تجربیات و اطلاعاتی رد و بدل می‌شود لذا قصه خوب باعث می‌شود که شنونده و خواننده، مفاهیم و نظرات شخصی خود را با آموزه‌های قصه مقایسه کند و در صورت تضاد آن‌ها را بازسازی نماید. شالوده و اساس بیشتر داستان‌های این کتاب192 صفحه‌ای که با هدف اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی تدوین شده، در بردارنده بیش از 130 قصه است که از فضای مجازی استخراج گردیده و با حذف و اضافاتی تقدیم خوانندگان گرامی گردیده است. برخی از داستان‌های این کتاب در بارة رزق خدا، تهذیب نفس، توجه به داشته‌ها، شرط جوانمردی، پرواز شاهین، روباه و شتر، زهی خیال باطل، حجاب، گربه را دم حجله کشتن، تفاوت سنگ و طلا، حکیم و پیاز، خواستگاری، پیرمرد مریض، آروغ زدن ممنوع، پیرزن ساده، عروسی بدون کادو، بادکنک هم را نترکانیم، دو ریالی دست فروش، باغبان نابینا، پیرمرد دزد، دندان‌های پادشاه، پول و آرامش، تلفن پسری کوچک، و..... است. #کتاب_شناسی
🔰🔰 ✅کربلا نشان داد که زن در حاشیه تاریخ نیست زینب کبرى‌ یک نمونه برجسته تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکى از مهمترین مسائل تاریخ نشان می‌دهد. اینکه گفته می‌شود در عاشورا، در حادثه کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزى، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه نظامى با شکست ظاهرى نیروهاى حق در عرصه عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزى که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهرى، تبدیل به یک پیروزى قطعىِ دائمى شود، عبارت بود از منش زینب کبرى‌؛ نقشى که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلى چیز مهمى است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخى قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددى به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثه زنده و ملموس است که انسان زینب کبرى‌ را مشاهده می‌کند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌اى در عرصه ظاهر می‌شود؛ کارى می‌کند که دشمنى که به حسب ظاهر در کارزار نظامى پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزى تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدى را به پیشانى او می‌زند و پیروزى او را تبدیل می‌کند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبرى‌ است. ✅انقلاب ما انقلاب زینبى است انقلاب ما انقلاب زینبى است. از اول انقلاب، زنان یکى از برجسته‌ترین نقش‌ها را در این انقلاب ایفاء کردند. هم در خود حادثه بزرگ انقلاب، هم در حادثه بسیار بزرگ هشت سال دفاع مقدس، نقش مادران، نقش همسران، از نقش مجاهدان اگر سنگین‌تر و دردناک‌تر و تحمل‌طلب‌تر نبود، یقیناً کمتر نبود. مادرى که جوان خودش را، عزیز خودش را، دسته گل خودش را هجده سال، بیست سال - کمتر، بیشتر - پرورش داده، با آن محبت مادرانه او را به ثمر رسانده، حالا او را به طرف میدان جنگ می‌فرستد، که معلوم نیست حتّى جسد او هم برخواهد گشت یا نه. این کجا، رفتن خود این جوان کجا؟ که خوب، این جوان، با شور و هیجان جوانى، همراه با ایمان و روحیه‌ى انقلابی‌گرى، حرکت می‌کند و می‌رود. کار این مادر، از کار آن جوان اگر بزرگتر نباشد، کوچکتر نیست. بعد هم که جسد او را برمی‌گردانند، افتخار می‌کند که بچه من شهید شده. اینها چیز کمى است؟ این، حرکت زنانه، حرکت زینب‌گون در انقلاب ما بود. ... (1389/2/1 بیانات در دیدار با پرستاران)
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📕کتاب «نقش ارتباطات غیرکلامی در تربیت از دیدگاه اسلام» 📝مولف: محمد لطیف محبی 📚نشر: بوستان کتاب 📝تعدا د صفحات کتاب : 136 صفحه 📝تعدا د صفحات تلخیص: 45 صفحه 🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
1_101918340.pdf
1.03M
📕کتاب «نقش ارتباطات غیرکلامی در تربیت از دیدگاه اسلام» 📝مولف: محمد لطیف محبی 📝تعدا د صفحات تلخیص: 45 صفحه 🖥فرمت فایل پیوست: PDF
#فرهنگ_کتابخوانی 📣«همراه داشتن کتاب»📣 مقام معظم رهبری(حفظه الله): با خود کتاب همراه داشته باشید و از وقت های اضافه خود برای کتابخوانی استفاده کنید (75/2/22) #پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 2⃣4⃣ ◀️ آغاز مذاکرات و زمینه ای برای ایجاد فرصت/ بخش پنجم ▶️ 🔸شرودر، صدراعظم آلمان: مسئله ما معاهدات بين المللي نيست، مسئله اعتماد به ايران است. اين مذاکرات بايد بتواند اعتماد ايجاد کند. مهم اين است که از طريق اعتماد اروپا به ايران، جهان به ايران اعتماد پيدا کند. بدون اين اعتماد توسط اروپا و جهان، امکان حل مسئله وجود ندارد. من به فرمايشات شما اعتماد دارم، اما جهان هم بايد اعتماد کند. اروپا مي تواند اين اعتماد را به وجود آورد. من متخصص اتم نيستم، حدس مي زنم که شما مي خواهيد از طريق صلح جويانه از انرژي اتمي استفاده کنيد. صحيح ترين راه اين است که فعلاً از غني سازي چشم پوشي کنيد. انصراف از غني سازي ما را از تمامي مشکلات بعدي نجات مي دهد. من نمي دانم راه حل ديگري وجود دارد يا خير. فکر مي کنم اين راه حل، رضايت جهاني را جلب کند. اگر بتوانيد انصراف داوطلبانه از غني سازي را براي مردم خود توضيح بدهيد، جهان به شما اعتماد خواهد کرد و ملت شما از مزاياي زيادي، از جمله مزاياي اقتصادي بهره مند خواهد شد. من راه حل ديگري نمي شناسم. ما نمي توانيم کنترل کنيم که شما بعد از غني سازي بمب اتمي توليد خواهيد کرد يا خير؟ ما هر دو به لحاظ سياسي، افراد بالغي هستيم. صريح صحبت کنيم، NPT کافي نيست، چون در مورد عدم انحراف، ترديدهايي جدي وجود دارد. براي ادامه کار تنها يک راه مي بينم. واقعاً مطمئن نيستم غير از انصراف، براي اينکه شما با غني سازي بمب اتم نسازيد، راه حل ديگري وجود داشته باشد يا خير. (ص 418) 🔸آنجلا مرکل: به دو نکته اشاره مي کنم. اعتمادسازي بسيار مهم است. ايران فعاليت شديدي در زمينه توليد موشک هاي ميان برد دارد. به چه منظوري اين کار انجام مي شود؟ اين موشک ها در ارتباط با سلاح هاي کشتار جمعي بسيار خطرناک شمرده مي شوند. مهم اين است که شما موجوديت اسرائيل را قبول نداريد. نکته بعدي اين است که چرا ايران نمي خواهد آمريکايي ها وارد مذاکرات شوند؟ اگر آنها وارد شوند، هماهنگي براي دستيابي به نتيجه راحت تر خواهد شد. (ص 422) 🔸آنجلا مرکل: چه مي شود کرد براي اينکه ايران دست از غني سازي بردارد؟ مثلاً منافع ايران در عراق تأمين شود؟ يا تضمين سوخت براي ايران قطعي گردد؟ ورود به سازمان تجارت جهاني يا امتيازات سياسي – اقتصادي و...؟ و يا اينکه هدف شما تنها غني سازي است و مي گوييد ما فقط غني سازي مي خواهيم و از آن دست برنمي داريم. شما اگر فهرستي به من بدهيد که در برابر تعليق بلندمدت غني سازي چه مي خواهيد، آماده ام با آمريکا مذاکره کنم و به شما پاسخ دهم. (ص 423) 🔸پذیرش تعلیق از سوی ایران، ایجاد شرایط مشاعد برای بستن پرونده ایران در آژانس، تکمیل فناوری و جلوگیری از ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل بود؛ البته هدف تعليق از طرف غرب نيز اين بود که مقدمه اي براي توقف يا تعليق بلند مدت باشد. (ص 429) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 4⃣4⃣ ◀️یادداشت های سال 1347/ بخش یازدهم▶️ 🔸 یکشنبه 47/7/21 در هواپيما پاي شاه را بوسيدم و حقيقتاً از ته دل و صميم قلب بوسيدم. 🔸سه شنبه 47/7/23 امروز استاندار آذربايجان غربي صبح زود پيش من آمد. مي گفت مردم آن جا از هر سه نفر يک نفر عضو حزب پارت کردستان آزاد شده اند. خيلي ناراحت شدم. دلايل زيادي ذکر مي کرد از جمله نفوذ آخوندها که چون حالا عايدي ندارند (زيرا مالکين از بين رفته اند) به نفع ما فعاليت نمي کنند. 🔸جمعه 47/7/26 عصري هم جشن مهرگان فرهنگيان بود. من رفتم، اجازه گرفتم با [علينقي] عاليخاني، وزير اقتصاد، به شکار قرقاول به دشت نظير رفتم. امروز عصر ساعت 30/9 برگشتم. شکار خوبي کردم و خوش گذشت، ولي به محض مراجعت، مطابق معمول، اخبار بد داشتم. يعني اين که ترتيباتي که براي گردش روز جمعه شاهنشاه داده بودم، درست از کار در نيامده بود. خيلي ناراحت شدم، ولي ديگر کار از کار گذشته، دير شده بود. تمام تفريح 24 ساعت از دماغم در آمد. 🔸پنجشنبه 47/8/2 شاهنشاه شکايت داشتند که گاهي از مجراي ادرارشان خون خارج مي شود، البته لکه خون (چون سال پيش سنگ کليه پيدا کردند). عرض کردم، ممکن است حالا هم گاهي سنگ دفع شود. قرار شد يک اورولوژيست متخصص از خارج بخواهيم. بيچاره شاه مي فرمودند: اين خواهر و برادران من همه هر کدام يک نقص دارند. عرض کردم، خدا به آنها نقص داده که شما را کامل کند. درست مي گفتم، تعارف نبود. 🔸جمعه 47/8/3 اين ديگر خوي ايراني ست که از هيچ چيز راضي نمي شود. 🔸شنبه 47/8/4 شب به تالار رودکي تشريف بردند. مارگوت فونتين و نوريف باله رقصيدند، خيلي خوب بود. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
1_100950503.pdf
727.1K
💢 قیام امام حسین علیه‌السلام و مبانی قرآنی آن 🔸حضرت امام حسین(ع) که وارث انبیاء و به ویژه پیامبر اکرم(ص) می‌باشد، همچون آن بزرگواران درپی ترویج آیین توحید در پرتو برقراری عدالت و امنیت و عمل به احکام الهی می‌باشد که در خطابه گرانقدر خویش در «منی» نیز صریحاً این موضوع را بیان داشتند و برای تاکید هرچه بیشتر، در همه مراحل قیام الهی خود آیات قرآن تلاوت نمود و یاران و مخالفان خویش را متوجه این مبانی وحیانی می‌سازد که در این مقاله به‌طور خلاصه به بررسی این جنبه از قیام امام حسین(ع) می‌پردازیم... 🔹متن کامل در👈 yon.ir/zCttj ا---------------------------ا @tamadone_novine_islami
📚چهره ها و جلوه های حق و باطل در کربلا(1) 🔰عاشورا تابلویی برای عبرت تاریخ است و مخاطب آن نه فقط مسلمانان و شیعیان، که تمام کسانی که فطرت انسانی دارند. شاخصه های مسیر حق و باطل در تابلوی کربلا در قالب چهره های حاضر در دو جبهه مصداق یافت. 🔶عبدالله بن عمر از شخصیتهای مورد توجه زمان خود بود. جزو چند تنی است که معاویه درباره آنها به یزید توصیه خاص کرده بود. معاویه به یزید گفت او در ابتدا با تو بیعت نخواهد کرد، ولی بالاخره به تو خواهد پیوست. خود گفته بود خواهان اختلاف نیست و اگر همه مردم بیعت کنند، بیعت میکند. خود را زاهد نشان میداد، سعی میکرد هر جا پیامبر نماز خوانده است، نماز بخواند. با هر جنگی مخالف بود. میگفت من در هیچ جنگی شرکت نمیکنم، و پشت سر هر کسی پیروز شود نماز میخوانم! ✳️امام علی(ع) ویژگی او را چنین معرفی کردند: نه حق را یاری و نه باطل را خوار و نابود کرد. هنگام حرکت امام حسین(ع) به سمت کربلا، دعوت او را اجابت نکرد، ولی از حضرت خواست اجازه دهد، جای بوسه گاه پیامبر (ص) در سینه امام(ع) را ببوسد. ❇️سالها پس از واقعه کربلا، شبانه به سراغ حجاج بن یوسف رفت و اظهار کرد میخواهد بدون بیعت با امام حق نمیرد. حجاج نیز پایش را از رختخواب بیرون آورد و گفت با پایم بیعت کن!! ⚠️مقدس مأبانی که به ظواهر دین اهمیت میدهند ولی باطن دین و ولایت را درک نمیکنند، سعی میکنند با میانه روی چهره صلح طلب و محبوب همگان از خود بسازند، بین خطوط حرکت کرده و مرزهای حق و باطل را کمرنگ جلوه میدهند، بالاخره به ولایت شیطان خواهند مُرد. 🔰احنف بن قیس تمیمی مردی دارای نفوذ کلام و مؤثر بود. در جنگ صفین و نهروان از یاران و فرماندهان سپاه حضرت علی(ع) بود. هنگامی که معاویه خواست برای یزید بیعت بگیرد بزرگان را جمع آوری کرد و نظرشان را جویا شد. احنف پاسخ داد: اگر میدانی صلاح کار امت اسلام در این است چنین کن، با ما مشورت مکن، شأن ما گفتن «سمعاًَ و طاعة» است! ✅از معدود کسانی است که امام حسین(ع) در جریان کربلا مستقیماً به او نامه نوشت، ولی احنف سرباز زد. پس از عاشورا نیز به عبدالله بن زبیر گروید و در مقابل مختار قیام کرد. ⚠️غیاب مبنای معرفتی، سبب میشود انتخابهای صحیح نیز پایدار نبوده و همراهی مقطعی با جبهه حق، اثر ماندگار نداشته باشد. حق را به خاطر حق خواستن، هدایت بخش خواهد بود. 👤عبدالله محمدی استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانhttps://eitaa.com/abmohammadi