eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
474 عکس
512 ویدیو
61 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ محمد جعفری 📮آسیب شناسی آثار فردی و اجتماعی دو ماه مناسک عزا 🔶 در تمام رواياتى كه سخن از فلسفه احكام به ميان آمده، اشاره به تأثير عبادت در تهذيب نفوس و پالايش روح و صفاى دل شده است؛ از جمله، در كلمات قصار اميرمؤمنان على(عليه السلام) آمده است: «فَرَضَ اللّهُ الاْيِمانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّركِ، وَالصَّلوةَ تَنْزيهاً عَنِ الْكِبْرِ وَ الزَّكاةَ تَسْبيباً لِلرِّزْقِ، وَ الصِّيامَ اِبتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ»( نهج البلاغه، کلمات قصار)؛ خداوند ايمان را براى تطهير دل از شرك واجب فرموده، و نماز را براى پاك شدن از تكبّر، و زكات را سبب روزى قرار داده، و روزه را وسيله اى براى پرورش اخلاص بندگان ... شبيه همين معنى با مختصر تفاوتى در خطبه معروف بانوى اسلام فاطمه زهرا(عليها السلام) ديده مى شود آنجا كه مى فرمايد: «فَجَعَلَ اللّهُ الاْيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّركِ، وَ الصَّلوةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الْكِبْرِ، وَ الزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِى الرِّزْقِ، وَ الصِّيامَ تَثْبِيتاً لِلاِْخْلاصِ ... »( بحار الانوار، جلد 43)؛ خداوند ايمان را سبب پاكسازى شما از شرك قرار داده است و نماز را وسيله اى براى تطهير قلوب از كبر، و زكات را موجب تزكيه نفس [از بخل و حرص و دنيا پرستى] و نموّ روزى، و روزه را عامل تثبيت خلوص نيّت. با این وصف، ارزش و تاثیر اعمال عبادی، باید در آثار و پیامدهای فکری و عملی پس از آن دیده شود. 🔺 بی تردید دو ماه عزاداری محرم و صفر، از برکات و اختصاصات سبک زندگی دینی ما در مذهب شیعه امامیه است که به پیرایش و پالایش معرفتی، اخلاقی و رفتاری ما بسیار کمک می نماید. اما آن چه موجب دغدغه است، عدم توازن و تناسب رفتار و عملکرد افراد جامعه ما با انتظارات برآمده از معارف و مناسک محرم و صفر است. مراد و منظورم مشخصا این است که هم از جنبه فردی، باید اخلاق و عمل ما بعد از این دو ماه تغییر محسوس یابد و هم در بعد اجتماعی باید، آثار روشن و محسوسی را در جامعه از نظر تحول در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی احساس کنیم که مع الاسف احساس نمی کنیم. توجه داریم و دارید که قطعا امتداد خط مشی حسینی و اربعینی پس از این دو ماه در فرد و اجتماع ما قابل انکار نیست؛ اما سخن در حجم و وزن و کم و کیف آن است که با انتظارات فاصله دارد. 🔶 با این توصیف، مضاف بر ضرورت بازبینی که تک تک ما باید در تحول اخلاقی و رفتاری مان در عرصه زندگی فردی و اجتماعی ( خصوصا خانوادگی) داشته باشیم، بر دین اندیشان وفرهنگ پژوهان لازم است که آسیب شناسی دقیق و عمیقی نسبت به چرایی این فاصله و چگونگی حل و اصلاح آن داشته باشند. بعدا هم در کانال، این مساله و دغدغه را دنبال خواهیم نمود. 🆔@mjafari_ir
📸 تصویری از یک بنر درخصوص بدحجابی در شهرستان بهارستان مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت! 📎 📎 📎 🆔@mjafari_ir
33.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نقدی کلی بر اندیشه ها و روش علمی آیت الله سید کمال حیدری 🎤 استاد ابوالقاسم تاریخ ضبط این کلیپ اواخر سال ۹۹ می باشد. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 یکم دیگه از پیامبرا انتقاد کن معروف‌تر میشی! ▫️وقتی که مرامنامه فکری کسی، اسلام رحمانی به معنای غلط شد، این پیامبر است که حتی بعد از 950 سال تلاش برای هدایت امت خودش، باز متهم به کم کاری و بی محبتی می شود!! خدا عاقبتمان را ختم به خیر کند. 🙏 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از عرفان نما
0004.mp3
9.06M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۴) خاستگاه معنویت دینی ۱ 🎙 دکتر محمد جعفری 🔹 انسان تنها به مادیات محدود نیست؛ در درون او نیازی عمیق به معنویت و حقایق متعالی وجود دارد که او را به سمت کمال می‌کشاند. 🔸 سه نوع گرایش به معنویت وجود دارد: 🔺 یکی برای دستیابی به قدرت‌های پنهان، 🔺 دیگری برای یافتن آرامش بدون توجه به خداوند، 🔺 سومی برای شناخت حقیقت و تقرب به خدا. 🔹تنها گرایش سوم اصالت دارد و انسان را به کمالات حقیقی و معنای واقعی زندگی می‌رساند. قسمت قبل قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
آقا ردای سَبزِ اِمامَت مُبارک پوشیدَنِ لِباسِ خِلافَت مُبارَک اِی آخَرین ذَخیرهِ زَهراییِ حسین آغاز روزِگار اِمامَت مُبارَک... 🔷 آغاز امامت و زعامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد💐💐 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1_6855999038.pdf
148.1K
✍️ محمد جعفری 📮تبری یا تفرقه ⚠️ نهم ربیع الاول و برخی مناسبتهای تاریخی مورد ادعای آن، دست مایه ای برای برخی از مومنین فراهم می نماید که به برگزاری جشنهای برائت پرداخته و در آن به لعن و سب برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت بپردازند. متاسفانه این امر ، همیشه زمینه ساز تفرقه بوده و بهانه خوبی را در اختیار دشمنان دین و تشیع قرار داده که احساسات اهل سنت را بر انگیخته و آن را علیه شیعه در جای جای عالم به کار گیرند. هنوز فراموش نکردیم که قتل عام 1700 سرباز شیعه پایگاه اسپایکر ( در عراق ) توسط داعش مصادف با برگزاری مراسم لعن یکی از همسران پیامبر در لندن توسط یاسر الحبیب،صورت گرفت. 🔺البته بدیهی است که ما هم تبری را از ارکان اعتقادی و رفتاری تشیع دانسته و هیچ گاه از آن تنزل نخواهیم نمود اما این نحوه مجالس تبری و بی احترامی مبتذل به مقدسات دیگران، هیچ مبنای عقلانی و دینی ندارد . در مقاله کوتاه «تبری یا تفرقه»👆👆، به موارد مختلف در بیان و سیره اهل بیت اشاره کرده ایم که قطعا با برگزاری مجالس عید الزهرا در این ایام منافات دارد . حال قضاوت با خود این دوستان برائتی است که آیا اساسا برای سیره اهل بیت در این مورد ارزشی قائل هستند یا این که بنا دارند بر اساس امیال خود عمل نمایند؟! 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
🔖 نکته معرفتی... کسانی که بر برگزاری و حضور در مراسمهای عید الزهرا، اصرار دارند، تکلیف خود را با این روایت روشن کنند: مرحوم صدوق در من لا يحضره الفقيه از امام صادق نقل نموده است که :« يَجِي‏ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ إِلَى رَجُلٍ حَتَّى يُلَطِّخَهُ بِالدَّمِ وَ النَّاسُ فِي الْحِسَابِ فَيَقُولُ يَا عَبْدَ اللَّهِ مَا لِي وَ لَكَ فَيَقُولُ أَعَنْتَ‏ عَلَيَ‏ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا بِكَلِمَةٍ فَقُتِلْت». روز قيامت شخصي خون آلود به سراغ شخص ديگري مي رود و او را به خون خود آغشته مي سازد و او از وی مي پرسد که تو کيستي و با من چه کار داري؟ ( نشان از آن که هيچ ارتباط يا آشنايي بين آن دو از قبل نبوده است). پاسخ می شنود که تو در فلان روز سخني گفتي که آن سخن باعث قتل من شد.(من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 93). بي ترديد کساني که در امنيّت کامل زبان به سب و لعن مقدسات ديگران مي گشايند، در خون شيعيان مظلومي که در ایران، عراق، سوريه ، پاکستان، افغانستان، يمن و ساير مناطق به شهادت مي رسند، شريکند و بايد در محضر عدل الهي پاسخ گو باشند. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
💎 تـعـجـب کـنيـد! 💠 امام علی علیه‌السلام: «از اين انسان تعجب کنيد که با يک قطعه پيه مى‌بيند، با قطعه گوشتى سخن مى‌گويد، با استخوانى مى‌شنود و از شکافى تنفس مى‌کند!». «اِعْجَبُوا لِهَذَا اَلْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ‏». 📚نهج البلاغه حکمت ٨ 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 👀به چشمای معصومش نگاه کن! 😁 گاهی زبان طنز بهترین روش برای نقد برخی مطالب و سخنان نسنجیده است. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری  نسبی گرایی رویکردی است که معتقد است حقیقت پیچیده تر از آن است که تصور می کنیم و امری عینی نیست . افراد طرفدار نسبی گرایی معتقدند که هیچ اطمینانی به توانایی انسان برای شناخت حقیقت وجود ندارد. رئیس جمهور محترم در مصاحبه اخیر خود جملات و مطالبی گفتند که گرایش به این اندیشه در آن دیده می شود. البته این که هر کسی می تواند خطا کند و انسان‌ها باید جزم گرا نباشند، امری کاملا صحیح است اما این که بگوییم در حادثه ای مانند فتنه، موافقین و مخالفین آن همه برحق اند و هر کسی از ظن خود یار شده است، سنگ بنای تفکر و حقیقت و واقع گرایی را زیر سوال می برد. رییس جمهور محترم باید نسبت به نتایج و لوازم سخنان خودشان توجه بیشتری نمایند. مضاف بر این نکته معرفتی ، رهبر معظم انقلاب در موارد مختلف بر خط قرمز بودن فتنه تاکید داشته اند و لذا این امر، سلیقه و تفاوت نظر را برنمی تابد خصوصا که خود دکتر پزشکیان هم بر رعایت نظر رهبری در این ایام تاکید داشته اند. 🔴رهبر معظم انقلاب دیدار با اعضای هیئت دولت در تاریخ 10 شهریور 1393 بیان کردند : در موضوع جناح بندی های سیاسی همواره تأکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است اما در برخی موارد هم مسئله متفاوت است و باید حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند. مسئله فتنه و فتنه گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همانگونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله گذاری با آن تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند. 🆔@mjafari_ir
🔘حادثه انفجار پیجرها در لبنان، نمونه بارز تأثیر و ابزارهای ارتباطی در بحران‌های انسانی است. عجیب این جاست که به جای تاکید بر بازبینی سخت افزارهای ارتباطی، اکثریتی ناآگاه به دنبال رهاشدگی بیشتر فضای مجازی هم هستند. هر روز بیشتر از پیش به لزوم استقلال در حاکمیت ارتباطات پی می بریم. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
💎 شناخت خدا! 💠 امام علی علیه السلام: «خداوندِ پاك، با شكسته شدن تصميم‌ها، و برهم خوردن اراده‌ها، و برطرف شدن سختى و بلا از كسى كه نيّت را برايش خالص مى‌گرداند، شناخته شده است». 🔹«عُرِفَ اللّهُ سُبحانَهُ بَفَسخِ العَزائِمِ ، وحَلِّ العُقودِ ، وكَشفِ الضُّرِّ وَالبَلِيَّةِ عَمَّن أَخلَصَ لَهُ النِّيَّةَ» 📚 غرر الحكم : ح ٦٣١٥ 🆔@mjafari_ir
آسیب شناسی دوره های قانون جذب و شکر گزاری.mp3
54.9M
⚜️آسیب شناسی دوره های قانون جذب و شکر گزاری 🎙حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری 🆔@mjafari_ir
0013.mp3
9.18M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۱۳) معنویت و آرامش ۱ 🎙 دکتر محمد جعفری 🔺 در معنویت دینی، آرامش واقعی از شناخت و پذیرش حقایق جهان و التزام به اصول اخلاقی ناشی می‌شود. 🔺برخلاف معنویت‌های سکولار که ارزش‌های اخلاقی را نسبی و سلیقه‌ای می‌دانند، معنویت دینی بر ارزش‌های عینی و پایدار تکیه دارد. 🔺این اصول همانند گاردریل‌های یک جاده امن، انسان را در مسیر درست نگه می‌دارند و از انحرافات محافظت می‌کنند. 🔺بنابراین، شریعت نه تنها آرامش را سلب نمی‌کند، بلکه با ارائه چارچوب‌های مشخص، به فرد کمک می‌کند تا زندگی‌اش را با اطمینان و آرامش پیش ببرد. 🔗 قسمت قبل عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه| 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدای خالق یا خدای مخلوق؛ مسئله این است! میگه: مادرم نماز میخواند و من آواز! او خدای خودش را دارد و من خدای خودم! ☘️ جوابش چیه حالا؟ ایرادی نداره شما خدا را از درون و از طریق تجربیات و نیازت دریافت کن! منتهی خدایی که تو را به اطاعت و بندگی و نماز نکشاند، خدای ذهنیت و ساختگی است. یعنی دیگر خالق تو نیست بلکه مخلوق خودت هست! برای کسب آرامش و به تعبیر خودت برای آغوش گرفتن تو! اومانیسم فقط سیطره انسان بر طبیعت و مخلوقات نیست؛ بلکه انسان، خالق هستی می شود. او در این مقام حتی خدا را هم خلق می کند تا همه چیز متناسب میل خودش باشد، حتی خدا. 🆔@mjafari_ir
آیت الله جوادی آملی .mp3
1.61M
جنايات اسرائيل در لبنان و وعده الهی به خاموشی آتش ظالمان 🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «ذات اقدس الهی يك وعده زنده برای ابد داد فرمود: ﴿كُلَّما أَوْقَدُوا نارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ﴾ ـ اين درباره اسرائيلی هاست. در قرآن كريم ـ فرمود هر وقت اين یهود خائن[اسرائیل] آتشی روشن كرد خدا شخصاً خاموش كرد... اسرائيل اگر در برابر مردم مظلوم لبنان جنگنده دارد، در برابر خدا چه دارد؟! فرمود خدا اين آتش را خاموش كرد. جهانی عليه ايران هشت سال آتش روشن كردند، ﴿أَطْفَأَهَا اللّهُ﴾؛ ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾از خدا راستگوتر كيست... ۷۵/١/٣١ 🆔@mjafari_ir
معاونت پژوهش مدرسه علميه تخصصي حضرت قاسم بن الحسن علیهما السلام با همكاري پژوهشكده زن و خانواده (واحدتهران) برگزار میکند: 📌کرسی علمی ترویجی 📚 مسئله جنسيت و نفس در مدرسه كلامي اصفهان 🏷ارائه دهنده: ❇️ خانم دكتر تاجيك عضو هيئت علمي پژوهشكده زن و خانواده 🏷نا قـــــد: ❇️ حجت الاسلام والمسلمين آقاي دكتر جعفري دانشيار مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني ره دبیر علمی: ❇️اکرم السادات باقرپور ⏰دوشنبه، 9 مهر 1403، ساعت 9 📮تهران- بلوار كشاورز خيابان نادري كوچه حجت دوست پلاك 56 طبقه دوم سالن كنفرانس 🆔@mjafari_ir
0014.mp3
8.32M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۱۴) معنویت و آرامش ۲ 🎙 دکتر محمد جعفری 🔺 آرامش در زندگی امری اساسی است، اما تفاوت مهمی بین آرامش در معنویت دینی و معنویت‌های سکولار وجود دارد. 🔺 در معنویت دینی، انسان با تکیه بر حضور خداوند به عنوان ناظر و حامی، آرامش واقعی و پایدار را تجربه می‌کند. این ارتباط عمیق با خداوند است که احساس امنیت و رضایت درونی را به ارمغان می‌آورد. 🔺 در مقابل، آرامش‌های ناشی از معنویت‌های سکولار یا تمرینات ذهنی، اغلب سطحی و مقطعی هستند و نمی‌توانند آرامش بنیادین و ماندگاری را فراهم کنند. 🔺 آرامش واقعی از ارتباط با منبع حقیقی هستی یعنی خداوند حاصل می‌شود. 🔗 قسمت قبل 🔗 قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه| 🆔@mjafari_ir
اظهار نظر آقای پزشکیان در مورد خلع سلاح همزمان ایران و اسرائیل، فارغ از حواشی مختلف آن، متضمن به رسمیت شناختن اسرائیل است که بی تردید با مواضع و مبانی نظام و رهبری معظم، هیچ سنخیتی ندارد. امیدواریم که ایشان و وزیر خارجه به صورت صریح موضع خودشان را در این مورد اصلاح و اعلام نمایند. از سوی دیگر گویا جناب رئیس جمهور محترم از سرنوشت کشورهایی مانند عراق، لیبی، سوریه، سودان و.... بی اطلاعند که بعد از خلع سلاح، مورد حمله و تجاوز همین نیروهای به اصطلاح بین الملل قرار گرفتند و همه زیر ساخت‌های خود را از دست دادند. 🆔@mjafari_ir
0015.mp3
8.24M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۱۵) معنویت و معنای زندگی 🎙 دکتر محمد جعفری 🔺 در مقایسه میان معنویت دینی و سکولار، یک تفاوت اساسی در نحوه درک معنای زندگی وجود دارد. 🔺 انسان دینی بر اساس باور به حکمت و علم الهی، معنای زندگی خود را کشف می‌کند و آن را از نظم و هدفی که خداوند برای جهان قرار داده، استخراج می‌نماید. 🔺 اما در معنویت سکولار، به دلیل انکار یا بی‌توجهی به نقش خدا، انسان مجبور است برای زندگی خود جعل معنا کند؛ که اغلب به اهداف سطحی و مادی مانند لذت‌جویی یا منفعت‌طلبی محدود می‌شود. 🔺 این تفاوت بین کشف معنا و جعل آن، عمق زیادی دارد و به مسیرهای متفاوتی برای انسان منتهی می‌شود. 🔗 قسمت قبل 🔗 قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه| 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔴 پرچم نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن نباید در داخل کشور برافراشته شود. ۱۴۰۳/۷/۴ 🆔@mjafari_ir