eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
521 عکس
534 ویدیو
63 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
ZEHN_Volume 24_Issue 94_Pages 93-120.pdf
971.6K
🔹 مقاله جهت داری معرفت شناختی علوم از منظر فرهنگستان ✍️ نویسندگان: سید روح الله نور افشان و محمد جعفری فرهنگستان علوم اسلامی، نامِ آشنایی، برای حوزویان و دانشگاهیانِ دغدغه مندِ تمدن اسلامی است . این مرکز علمی، دارای مبانی فکری خاصی است که مورد مداقه و نقادی اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است . هدف این پژوهش معرفی و نقد نظریه فرهنگستان علوم اسلامی درباره جهت داری معرفت شناختی علوم است و روش آن توصیفی-تحلیلی و از نوع کتابخانه ای است. یافته ها نشان گر آن است که جهت داری علوم به معنای معرفت شناختی از نظر فرهنگستان، دارای پنج مبناست: اصل فاعلیت به جای اصل علیت، تناسب صورت با خارج به جای تطابق آن دو، ارزیابی معرفت با سنجه حق و باطل به جای صدق و کذب، نسبیت در فهم و آمیختگی انگیزه و انگیخته. همه این مبانی با نقد جدی مواجه هستند. این دیدگاه به نتایجی از جمله نسبیت گرایی منتهی می گردد که آن را غیرقابل پذیرش می کند. 🆔@mjafari_ir
آقا ردای سَبزِ اِمامَت مُبارک پوشیدَنِ لِباسِ خِلافَت مُبارَک اِی آخَرین ذَخیرهِ زَهراییِ حسین آغاز روزِگار اِمامَت مُبارَک... 🔷 آغاز امامت و زعامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد💐💐 🆔@mjafari_ir
27.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مدتی قبل ویدئویی در فضای مجازی، پربازدید شده و شبکه های ماهواره ای هم روی آن به عنوان نشانه ای از بی تمایلی مردم به دین، مانور دادند! بدیهی بود که سوال کننده هم به صورتی خاص و جهت دار سوالات را تنظیم کرده و هم به صورت گزینش شده مخاطبان را تا پاسخ مورد نظر خودش را از برخی مخاطبان کلیپ کرده و منتشر سازد. برای اینکه مغالطه‌شون روشن بشود، دوربین حامین مدیا هم مثل خودشون رفتار کرده است . می توانید نتایج را ببینید . @hamin_media 🆔@mjafari_ir
1_6855999038.pdf
148.1K
✍️ محمد جعفری 📮تبری یا تفرقه ⚠️ نهم ربیع الاول و برخی مناسبتهای تاریخی مورد ادعای آن، دست مایه ای برای برخی از مومنین فراهم می نماید که به برگزاری جشنهای برائت پرداخته و در آن به لعن و سب برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت بپردازند. متاسفانه این امر ، همیشه زمینه ساز تفرقه بوده و بهانه خوبی را در اختیار دشمنان دین و تشیع قرار داده که احساسات اهل سنت را بر انگیخته و آن را علیه شیعه در جای جای عالم به کار گیرند. هنوز فراموش نکردیم که قتل عام 1700 سرباز شیعه پایگاه اسپایکر ( در عراق ) توسط داعش مصادف با برگزاری مراسم لعن یکی از همسران پیامبر در لندن توسط یاسر الحبیب،صورت گرفت. 🔺البته بدیهی است که ما هم تبری را از ارکان اعتقادی و رفتاری تشیع دانسته و هیچ گاه از آن تنزل نخواهیم نمود اما این نحوه مجالس تبری و بی احترامی مبتذل به مقدسات دیگران، هیچ مبنای عقلانی و دینی ندارد . در مقاله کوتاه «تبری یا تفرقه»👆👆، به موارد مختلف در بیان و سیره اهل بیت اشاره کرده ایم که قطعا با برگزاری مجالس عید الزهرا در این ایام منافات دارد . حال قضاوت با خود این دوستان برائتی است که آیا اساسا برای سیره اهل بیت در این مورد ارزشی قائل هستند یا این که بنا دارند بر اساس امیال خود عمل نمایند؟! 🆔@mjafari_ir
1_6120701097.pdf
2.61M
📣 دانلود دومین فصلنامۀ علمی_تخصصی مطالعات شبهه پژوهی ☝️☝️ صاحب امتیاز : مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) سردبیر : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🔻مقالات ارسالی به این نشریه، در سطح علمی پژوهشی و در موضوعاتی پیرامون فلسفۀ شبهه مانند مفهوم شناسی، تبارشناسی، پیامدها، تبیین روان‌شناختی و جامعه‌شناختی شبهه، شیوه‌های القاء شبهه، پیش نیازهای شبهه پژوهی، اصول، مبانی و شیوه‌های شبهه پژوهی، جریان شناسی شبهه، رسانه‌های شبهه افکن و پاسخگو با تأکید بر نگاه درجۀ دوم و بیرونی به شبهه می باشد. ➖گفتنی است در اين شماره‌‌، مقالاتی با عناوين ذيل ارائه گرديده است:👇👇 📝 ملاحظات روش‌شناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد ✍️ حمیدرضا شاکرین 📝 خاستگاه و مبادی شبهات علم دینی ✍️ رمضان علی‌تبار 📝 گونه‌شناسی شبهات تاریخی و ترفندهای آنان ✍️مصطفی محسنی 📝 نیازسنجی پژوهشی در گستره شبهه‌پژوهی ✍️ احمدرضا فامیل دردشتی 📝پاسخ‌گویی به سؤالات از منظر قرآن کریم (مبانی، اهداف، شیوه‌ها و نمونه‌ها) ✍️مجید خاموشی 📝 تعینات شخصيتی شبهه‌گران و حاملان شبهه در پارادایم نظری اسلام ✍️ فرانک بهمنی ـ سعید بهمنی 🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: https://www.shobhepajouhi.ir/ 🆔@meshkatnoor
🔖 نکته معرفتی... کسانی که بر برگزاری و حضور در مراسمهای عید الزهرا، اصرار دارند، تکلیف خود را با این روایت روشن کنند: مرحوم صدوق در من لا يحضره الفقيه از امام صادق نقل نموده است که :« يَجِي‏ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ إِلَى رَجُلٍ حَتَّى يُلَطِّخَهُ بِالدَّمِ وَ النَّاسُ فِي الْحِسَابِ فَيَقُولُ يَا عَبْدَ اللَّهِ مَا لِي وَ لَكَ فَيَقُولُ أَعَنْتَ‏ عَلَيَ‏ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا بِكَلِمَةٍ فَقُتِلْت». روز قيامت شخصي خون آلود به سراغ شخص ديگري مي رود و او را به خون خود آغشته مي سازد و او از وی مي پرسد که تو کيستي و با من چه کار داري؟ ( نشان از آن که هيچ ارتباط يا آشنايي بين آن دو از قبل نبوده است). پاسخ می شنود که تو در فلان روز سخني گفتي که آن سخن باعث قتل من شد.(من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 93). بي ترديد کساني که در امنيّت کامل زبان به سب و لعن مقدسات ديگران مي گشايند، در خون شيعيان مظلومي که در ایران، عراق، سوريه ، پاکستان، افغانستان، يمن و ساير مناطق به شهادت مي رسند، شريکند و بايد در محضر عدل الهي پاسخ گو باشند. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
💡 "چــــــراغ" 🎙کارشناس این هفته : استاد دکتر محمد جعفری 📤بامــــــوضوع : پاسخ به شبهات دین ستیزان ⏱ روز چهارشنبه 5 مهرماه ساعت پخش: 19:30 به وقت تهران 🔹این برنامه از طریق سایت شبکه ولایت به صورت زنده پخش می شود. 👇👇 https://velayat.tv/ 🆔@mjafari_ir
🖼 | علم زدگی «من نمی‌خواهم به خدا ایمان داشته باشم، بنابراین آنچه را که از نظر علمی غیرممکن است باور می‌کنم که؛ زندگی به‌طور خود به خودی و تصادفی پدید آمده است!» 💬 جرج والد (زیست‌شناس، بیوشیمی‌دان آمریکایی و برندهٔ جایزهٔ نوبل) 🆔@mjafari_ir
12.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☄ علم و معنویت در نگاه آیت الله مشکینی 🌀تاثیر معنویات بر فعالیت های علمی و اجتماعی 🔹دلمان برای درس اخلاقهای مرحوم حضرت آیت الله مشکینی با آن صدای گرم، معنوی و دلنشینش تنگ شده است. دقایقی چند، گوش جان بسپریم به معارف اخلاقی و آسمانی که نیاز امروز همه ماست در زندگی پر تلاطم معاصر. واقعا شنیدنی است.... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿 🆔@mjafari_ir
🔰لعن های کذایی 💠سیره علماء حاج آقا رضا صدر از حاج انصاری مرحوم، واعظ معروف و ایشان از مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکرده: دریکی از ملاقاتهای عمومی میرزای بزرگ شیرازی میبینند که نظر ایشان به یک شخص معین معطوف است. هرچه اشخاص جلو می آیند و بعد از دستبوسی میرزا میروند، بازهم توجه میرزا به همان شخص و همان نقطه است؛ تا اینکه بالاخره نوبت به آن شخص موردنظر میرزا میرسد و می آید دست میرزا را می بوسد. میرزا از او سؤال میکند اهل کجایی؟ میگوید: اهل کربلا. می پرسد برای چه اینجا آمده ای؟ میگوید: آمده ام تا در سامرا درس بخوانم. میرزا میفرماید: من به شما حکم میکنم که همین حالا مراجعت کنید به کربلا و شهریه و حقوقی هم که در اینجا به طلبه ها داده میشود در کربلا به شما داده می شود و همین حالا برگردید. میرزا نوکرش را صدا میزند و به او میگوید: قطار کی حرکت میکند؟ میگوید مثلاً نیم ساعت دیگر. می فرماید این آقا را الآن ببرید پای قطار و آنجا باشید تا ایشان مشرف شوند کربلا و بعد مراجعت کنید. نیم ساعت بعد میرزا مرتب می پرسد: خادم نیامد؟ همینطور منتظر بوده و دقیقه شماری میکرده که خادم برگردد. بالاخره خادم برمیگردد، میرزا میگوید: او را راه انداختی؟ میگوید بله. میگوید: خودت آنجا بودی موقع حرکت قطار؟ میگوید بله. میگوید: قطعی شد حرکتش؟ میگوید: بله. میرزا خیلی استنطاق میکند تا قطعی شود که آن شخص به کربلا برگشته است. بعداً بعضی از اصحاب از ایشان می پرسند: چرا این شخص را با این اهتمام به کربلا برگرداندید؟ ◀️میرزا میفرماید: «از خصوصیات این شخص فهمیدم که اگر در اینجا بماند کار دست ما می دهد و از آن لعن های کذایی می خواند و ما که زحمت کشیدیم مشکله اختلاف بین شیعه و سنی را به زحمت حل کردیم، او با یک عملش ممکن است این زحمات را از بین ببرد، یک لعن در حرم بخواند و تمام این زحمات به هدر رود». (آیت الله العظمی شبیری زنجانی، جرعه ای از دریا، ج 1، ص 120-119) •┈┈••••✾•🌿🌺 🆔@mjafari_ir
بخشی از کتاب انسان ٢۵٠ساله در بخش بعد از سقیفه و سکوت امیرالمؤمنین در غصب خلافتش👇👇 یکی از نویسندگان تاریخ، ماجرایی را نقل می کند، می گوید دوتا زن آمدند پیش امیرالمؤمنین سر یک دعوایی، یک بچه ای را آورده بودند. این زن میگفت: آقا این بچه برای من است، من او را زاییدم. آن یکی میگفت: نه خیر، برای من است ، دروغ می گوید، این برداشته. دعوا سر یک بچه، بین دو مادر، دو مدعی مادری. بالاخره هرکسی یک دلیل، استدلال، بينه ، روشن نشد؛ روی مبادي قضای شرعی معلوم نشد که بالاخره بچه برای این است یا برای آن است. خب، قاضی باید برطبق بينه و دلیل شرعی حکم کند. برطبق نقل این شخص و این مورخ، امیرالمؤمنین فرمود: من حالا دعوا را فیصله میدهم. شما دعوا دارید سر این بچه، صلح هم نمی کنید، کنار هم که نمی‌آیید، بنده بچه را نصف میکنم برایتان، نصف بچه برای تو، نصف بچه برای تو؛ وقتی کنار نمی آیید راه همین است دیگر. شمشیرش را کشید، تا امیرالمؤمنین شمشیر را کشید بیرون، یکی از این دوتا زن گفت که آقا من از حق خودم صرف نظر کردم، بچه را نکشید، برای او باشد، بچه زنده باشد، دست من نباشد. امیرالمؤمنین فرمود بچه برای توست بردار و برو. این مادر بود که حاضر نشد بچه اش نصف بشود، این مادر بود که گفت بچه بماند، ولو دستم من نماند، دست دیگری بماند. بعد این نویسنده میگوید که ای علی! ای علی عزیز! ای علي مظلوم ! مادر اسلام تو بودی. تو بودی که وقتی مدعیان مادری، مادرها و عزیزهای بی جهت، آمدند خلافت را و اسلام را و جامعه را به طرف خود بردند، تو از حق خودت صرف نظر کردی، گفتی برای شما؛ اسلام بماند، ولو رياستش دست من نماند؛ جامعه اسلامی بماند، ولو دیگران در آن حکومت کنند. تو بودی آن مادر دلسوز، و حاضر نشدی تجزیه بشود. اینجا امیرالمؤمنین صبر کرد. صَبرتُ و في العين قذيََ و في الحلق شجََا، پس صبر کردم درحالی‌که در چشمم خار و درگلویم استخوانی بود. (نهج البلاغه خطبه ٣،معروف به خطبه شقشقیه) بیست و پنج سال، امیرالمؤمنین به خاطر وحدت امت اسلامی و انسجام جامعه اسلامی و برقراری حکومت اسلامی، از حق خود - که آن را برای خود مسلم میدانست - هیچ نگفت. اینها شوخی است؟ اینها آسان است؟ اینهاست که یک انسان را این طور بر قله آفرینش بنی بشر می نشاند. اینهاست که انسان را تبدیل میکند به یک خورشید فروزان در طول تاریخ بشری، که غروب ندارد. بخشی از کتاب انسان ٢۵٠ساله نوشته مقام معظم رهبری صفحه 131 •┈┈••••✾•🌿🌺 🆔@mjafari_ir