*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_صدویکم
«يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ* وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا* يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا؛ خدا مى خواهد براى شما توضيح دهد و راه [و رسم] كسانى را كه پيش از شما بوده اند به شما بنماياند و بر شما ببخشايد و خدا داناى حكيم است (۲۶) خدا مى خواهد تا بر شما ببخشايد و كسانى كه از خواسته ها[ى نفسانى] پيروى مى كنند مى خواهند شما دستخوش انحرافى بزرگ شويد (۲۷) خدا مى خواهد تا بارتان را سبك گرداند و [مى داند كه] انسان ناتوان آفريده شده است (۲۸)».
✅ موضوع: هدف و مصلحت از تشریع احکام
⬅️ اصطلاحات:
◀️ عامل و معمول
❓ عبارت «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ» در مقام بیان چه اهدافی از تشریع احکام الهی است؟
✍ اين آيه در مقام بيان هدفى است كه در تشريع احكام نکاح منظور بوده و بيان مصلحت هائى است كه بر اين احكام اگر بدان عمل شود مترتب مى شود، مى فرمايد: خدا مى خواهد براى شما بيان كند، يعنى احكام دين خود را بيان كند، كه چه مصالحى براى دنيا و آخرت شما در آنها است، و چه معارف و حكمت هائى در آن نهفته است، در مورد جمله مورد بحث دو احتمال وجود دارد :
1⃣ معمول جمله «يبين» حذف شده، تا اشاره باشد به اينكه آنقدر عظيم و بااهميت است كه قابل بيان نيست.
2⃣ هر دو جمله «يبين لكم» و «و يهديكم» يك معمول داشته هر دو در آن يك معمول تنازع داشته باشند، و آن يك معمول عبارت باشد از «سنن الّذين».
✅ موضوع: سنن الهی
❓خداوند متعال در آیه ۲۶ «سوره نساء»، انسان ها را به کدام سنتها هدایت می کند؟
✍ خداوند متعال در این آیه همگان را به طريقه هاى زندگى سابقين (سنن) هدایت می کند(وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ). در مراد از هدایت به این سنن دو احتمال وجود دارد:
1⃣ هدایت به سنن حق به صورت اجمالی
👈 يعنى هدایت به سنت های انبيا و امت هاى صالح گذشته، كه زندگى خود را در دنيا مطابق رضاى خدا پيش بردند، و در نتيجه سعادت دنيا و آخرت خود را به دست آوردند.
2⃣ راهنمائى به سنن حق و باطل به طور تفصيل:
◀️ مراد از هدایت راهنمائى به همه سنت هاى امت هاى گذشته، چه آنها كه بر حق بودند، و چه آنها كه در سنت هايشان راه باطل مى پيمودند، و معناى آيه اين است كه ما مى خواهيم براى شما همه سنتهاى سابق چه حق و چه باطلش را بيان كنيم، تا شما مردم داراى بصيرت شويد، و سنتهاى حق و صحيح را بگيريد و باطلش را رها كنيد.
👈 تا كسى اشكال نكند كه چگونه اين آيات بيانگر سنت هاى گذشتگان است، با اينكه عينا همين آيات بعضى از آنان را نسخ مى كند، نظير ازدواج برادران با خواهران در سنت آدم ابوالبشر، و جمع بين دو خواهر در سنت يعقوب كه در زمان واحد دو خواهر را در ازدواج داشت، يكى ليا مادر يهودا و ديگرى راحيل مادر يوسف، آنطور كه در بعضى اخبار آمده است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم💗
زمیڹ رو بہ روشنایي ميرود
ولي دڸهاے ما هنوز
از سیاهي مبہم بیروڹ نیامده
طلوعت دیر نشود؛
تنہا روشني بخش دڸهاے اهڸ زمیڹ
🌤أللَّہمَ؏َـجِّڸْ لولیِڪَ ألْفـرج🌤
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 استاد_پناهیان :
#|ذِکرامام زمان علیه السلام ..!(:📿
@moassese_nooralyaghin
✍اگر خداوند همه جا هست پس چرا هنگام دعا دست به سوى آسمان بلند می کنیم؟
✅غالباً این سؤال براى مردم مطرح است که در عین اینکه خداوند، مکان و محلى ندارد چرا هنگام دعا کردن دست به سوى آسمان بلند میکنیم؟
💠بلند کردن دست سوی آسمان، به این جهت نیست که خداوند مکان خاصی دارد،
⚡️کما اینکه رو به قبله ایستادن به هنگام نماز ، هم به معنای این نیست که خداوند جهت معینی دارد،
🔵بلکه این رفتارها، هر یک حکمت خاص خود را دارد...
👈امام علی (علیه السلام) میفرماید:
«هر وقت از نماز فارغ شدید دستهاى خود را به سوى آسمان بلند نمایید براى دعا کردن»
💥شخصی از آنحضرت پرسید: اى مولاى من! آیا خداوند در هر مکان و جهتى نیست؟
امام(علیه السلام) فرمود:
«بله»
❓ پرسید: پس چرا باید دستهاى خود را به طرف آسمان بلند کنیم؟
🌺امام(علیه السلام) فرمود:
«مگر آیه “وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ” را قرائت نکردهاى!
🍃روزى باید از محلش طلب شود
و محل آن آسمان است که خداوند بیان فرموده؛ چون باران از آسمان نازل میشودو به سبب آن از زمین قوت خلایق روئیده و بیرون میآید...
☘وقتی انسان دست به دعا برداشت، مستحب است آنرا بر سر و صورت خود بکشد،
برای اینکه لطف خدا شامل این دست میشود و دستی که عطای الهی را دریافت کند، گرامی است،
بنابراین، خوب است آنرا به سر و صورت بکشد.
🌺چنانکه در این زمینه امام صادق(علیه السلام) فرمود:
«هیچ بندهاى دست به درگاه خداى عزیز جبار نگشاید جز اینکه خداى عزّ و جلّ شرم کند که آنرا تهى بازگرداند تا اینکه به مصلحت خود چیزی از فضل رحمتش در آن بنهد...
🌟پس هرگاه یکى از شماها دعا کرد تا دستش را به سر و روى خود نکشیده، آن را پس نکشد...
📘بحار جلد 3 صفحه 330
اذا فَرِغَ احَدُکُمْ مِنَ الصَّلوةِ فَلْیَرْفَعْ یَدَیْهِ الَى السَّماءِ، وَ لِیَنْصَبَّ فى الدُّعاء
📗بحارجلد 90 صفحه 308 حدیث 7
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_نود_و_هشتم
✅ موضوع: احکام تیمم
✅ ضرر داشتن استعمال آب
یکی از موارد وجوب تیمم ضرر داشتن آب است که به بر خی از مصادیق آن در ذیل اشاره می شود:👇👇
🌹 مصادیق ضرر داشتن آب ↪️
1⃣ از استعمال آب بر جان خود (موجب مرگ او شود) بترسد.
2⃣ بترسد که بواسطه استعمال آن مرض یا عیبی در او پیدا شود.
3⃣ مرضش طول بکشد یا شدت پیدا کند.
🌸نکته:اگر کسی آب گرم برای او ضرر ندارد باید با آب گرم وضو بگیرد.
🌹ضرر آب برای چشم
👈کسی که مبتلا به درد چشم است وآب برای او ضرر دارد ⬅️ باید تیمم کند.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ انجام تیمم با علم به ضرر وکشف خلاف
🌹تیمم با علم به ضرر
1⃣ پیش از نماز بفهمد که آب برایش ضرر ندارد↪️
تیمم او باطل است.
2⃣ بعد از نماز بفهمد که آب برایش ضرر ندارد↪️
نمازش صحیح است.(اختلافی)
✍در مورد علم به عدم ضرر بعد از نماز نظرات فقها مختلف است👇👇
🔻قول اول:
آیات عظام امام خمینی رحمتالله علیه، گلپایگانی...
نمازش صحیح است (گلپایگانی :بنابر احتیاط مستحب دوباره نماز را با وضو بخواند واگر وقت گذشته قضا نماید.)
🔻قول دوم
آيات عظام:خوئ،تبریزی،صافی،مکارم،..
اگر وقت باقی باشد احتیاط واجب باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند واگر وقت گذشته قضا ندارد.
🔻قول سوم:
آيات عظام وحید،سیستانی،زنجانی...
اگر وقت باقی باشد باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند،واگر وقت نباشد قضا واجب نیست (سیستانی مگر در صورتی که وضو یا غسل در حالت یقین یا احتمال ضرر ،موجب نگرانی روحی باشد که تحملش مشکل است.
🔻قول چهارم آیتالله بهجت:اگر بعد از نماز بفهمد دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند ،واگر وقت گذشته نماز قضا ندارد.
✅ ادامه دارد....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم
سَلامٌ عليٰ آلِ يٰس ...
پدرمهربانم، سلام ...
صبح یعنی شما بتابید،
و مرا؛
زنده به خود گردانید...
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin