eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا؛ و اگر از جدایى میان آن دو (همسر) بیم داشته باشید، یک داور از خانواده شوهر، و یک داور از خانواده زن انتخاب کنید (تا به کار آنان رسیدگى کنند).اگر این دو (داور)، تصمیم به اصلاح داشته باشند، خداوند دل هاى آن دو را به هم نزدیک مى سازد. زیرا خداوند، دانا و آگاه است».(نساء، ۳۵) اصطلاحات: 1⃣ انصراف 2⃣ مناشی انصراف (۱. غلبه وجودی ۲. کثرت استعمال ۳. قدر متیقّن در مقام تخاطب) 3⃣ اقسام مفهوم (مفهوم موافق و مفهوم مخالف) ✅ بعثِ حَکَم ❓ با توجه به عبارت وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا حکم «بعث حکم» چگونه تبیین می شود؟ ✍ بر اساس محور بحث آیه که بیان گر خوف شقاق و یا هراس اختلاف است احکام ذیل در خصوص بعث حکم مطرح می شود: 1⃣ لغو بعث حکم: ⬅️ در اين آيه عنوان «خوف شقاق» مطرح شده است نه علم به آن، بنابراین در صورت قطع به تخالف هر دو جانبه و اصلاح ناپذيري، مجالي براي تعيين دو حكم نيست و چنين بعثي لغو خواهد بود 2⃣ استحباب بعث حکم: ⬅️ بعث دو حَكَم هنگامي كه احتمال شقاق بين زن و شوهر باشد، مستحب است 3⃣ وجوب بعث حکم: ⬅️ ظاهر امر (فَابعَثوا) وجوب بعث دو حَكَم است؛ اما برخی از فقها رحمهم‌الله گفته اند اين امر دالّ بر وجوب نيست، چون : 👈 اولاً: امر ارشادي است. 👈 ثانياً: مربوط به امور دنيوي مردم است نه آخرت و احكام شرع. 🔸 ليكن هيچ يك از اين دو دليل تام نيست؛ ◀️ دليل اول درست نیست: چون ارشادی بودن امری به معنای وجوبی نبودن حكم آن نيست، بلكه بدين معناست كه حكم امر ارشادي تابع مرشَدٌ اليه است؛ 👈 اگر مرشَدٌ اليه واجب باشد، آن امر واجب مي شود و 👈 اگر مستحب بود آن نيز استحبابی می‌شود؛ مانند دستورهای دينی به روزه كه بعضی از آن ها واجب است؛ مانند روزه ماه رمضان و برخی از آن ها مستحب است؛ مانند روزه اول ماه، بعد دستور رسيده است: 💥 (اَطيعُوا اللهَ واَطيعُوا الرَّسول)؛ 👈 امر(اَطيعُوا) ارشاد به دستور خداست، 🔸 اگر مرشدٌ اليه واجب باشد مانند روزه ماه رمضان، امر وجوبي است و 🔸 اگر مستحب باشد مانند روزه اول ماه، امر استحبابی است، پس بين ارشادی بودن حكم و وجوب آن منافاتی نيست. ❇️ بر اين اساس بعث دو حَكَم هنگامی كه احتمال شقاق بين زن و شوهر باشد، شايد مستحب باشد؛ امّا زمانی كه بين آن ها شقاق و ناسازگاری حتمی شد در اين صورت بعث حَكَمين واجب می‌گردد و هيئت حاكمه يا مؤمنانِ عادل حتماً بايد اقدام كنند. ❇️ دليل دوم نيز نادرست است، چون اسلام عهده دار تبيين امور و احكام دنيوی و آخرتی هر دو است و چنين نيست كه در اسلام احكام دنيا و آخرت از يكديگر جدا باشند. ❇️ همان گونه كه انسان در انجام احكام تكليفی مسئول است و به ترك آن‌ها در قيامت كيفر می‌شود، در امور دنيوی مانند پرهيز از غذای زيانبار يا مصرف داروی شفابخش نسبت به بيماری وظيفه‌ای دارد؛ يعنی خوردن آن غذا بر او حرام و مصرف اين دارو بر او شرعاً واجب است و اگر چنين نكند، روز قيامت مسئول است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔴🔵 مراقبات شب و روز دحوالارض 🌺 روز دحوالارض (۲۵ ذی‌القعده) روزی است که زمین از نقطه‌ای که کعبه بنا شده است، سر از زیر آب بیرون آورد و پهن و گسترده شد. از کعبه هست که زمین شایسته‌ی سکونت خلیفه‌الله می‌شود. دحوالارض روز گسترش رحمت الهی و روز تفضّلات بزرگ خدای متعال است. ♦️ شب دحوالارض هم از ليالی شریف و شبی بسیار عظیم است. شب ظهور و تولّد انبیاء بزرگ؛ حضرت ابراهیم علیه السّلام و حضرت عیسی بن مریم علیه السّلام و شب عنایات خاصّه‌ی الهی به اهل عبادت و خلوت است. شبی است که رحمت خدا در آن نازل می‌شود و قیام به عبادت در آن اجر بسیار دارد. 🍃 اعمال روز دحوالارض: 🌼 ۱- غسل 🌼 ۲- روزه ▫️ روز دحوالارض یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است و از برای روزه‌دار این روز هرچه بین آسمان و زمین است، استغفار می‌کنند. ▫️روزه اين روز همانند روزه هفتاد سال است و در روايت ديگر آمده كه كفاره هفتاد سال است، و هر كه اين روز را روزه بدارد و شب را به عبادت به سر آورد، براى او عبادت صد سال نوشته شود. 🌼 ۳- دو رکعت نماز که مستحبّ است در آغاز روز، هنگامی که آفتاب کمی بلند شود (هنگام چاشت) خوانده شود و بخواند در هر رکعت: ▪️سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «شمس» ۵ بار ▫️و بعد از نماز هم بگوید: ▪️لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلیِّ الْعَظيمِ ▫️سپس دعا كند و بخواند: ▪️يا مُقيلَ العَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی، يا مُجيبَ الدَّعَواتِ اَجِـبْ دَعْـوَتی، يـا سامِعَ الاَْصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی، وَارْحَمْنی وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتی وَما عِنْدی، يا ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ. ▫️ای ناديده‏ گيرنده‌ی لغزشها! لغزشم را ناديده‏ گير، ای اجابت كننده‌ی دعوت ها! دعوت‌هايم را اجابت كن، ای شنوای صداها! صدايم را بشنو و به‏ من رحم كن، و از بدی‌هايم و آنچه نزد من است درگذر، ای صاحب جلال و اکرام. 🌼 ۴- خواندن دعایی که شیخ طوسی رحمت الله علیه توصیه نموده است: ▪️اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ كَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِی هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَ بِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ ..... (برای خواندن متن کامل دعا به مفاتیح‌الجنان مراجعه فرمایید) 🌼 ۵- زیارت امام رضا علیه‌السّلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام صاحب ما ، مهدے جان هرچند دیدگان ما از دیدار روے دلرباے زهرایےات ، محروم است اما قلبهاے شکسته‌ےما حضورِ مهربان و امیدآفرینت را احساس میکند . تو با دعاے خیرت با نوازش هاے مداومِ پدرانه ات با نگاه سبز و بارانےات با توجه گرم و حیات آفرینت همواره به ما امان میدهے از ما مراقبت میکنے و جان پناهمان هستے شکر خدا که در سایه سار توایم ... در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم.. ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
دحو الارض جزو چهار روز سال که به فضیلت روزه گرفتن ممتاز است 🔵 طبق حدیثی از امام صادق و امام باقر (ع)، که در انتهای مطلب آمده است،مضمون آن چنین است که در طول سال، چهار روز است که در فضیلت روزه، امتیاز ویژه‌ای دارند: 1⃣ روز هفدهم ربیع الاول؛ که ولادت پیامبر اکرم (ص) است. 2⃣ روز بیست و هفتم ماه رجب؛ که پیامبر اکرم (ص) در آن روز به پیامبری مبعوث شدند. 3⃣ روز بیست و پنجم ذى القعده؛ که روز دحو الارض است. 4⃣ روز هجدهم ذى الحجه؛ که عید غدیر است و روزی است که پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی(ع) را به امامت نصب کردند.   🌕 قَدْ وَرَدَ الْخَبَرُ عَنِ الصَّادِقِینَ ع‏ بِفَضْلِ صِیَامِ أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ‏ فِی السَّنَةِ إِلَى أَنْ قَالَ یَوْمُ السَّابِعَ عَشَرَ مِنْ رَبِیعٍ الْأَوَّلِ- وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی وُلِدَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ ص فَمَنْ صَامَهُ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صِیَامَ سِتِّینَ سَنَةً وَ یَوْمُ السَّابِعِ وَ الْعِشْرِینَ مِنْ رَجَبٍ‏ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی بُعِثَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ ص- وَ مَنْ صَامَهُ کَانَ صِیَامُهُ کَفَّارَةَ سِتِّینَ شَهْراً وَ یَوْمُ الْخَامِسِ وَ الْعِشْرِینَ مِنْ ذِی‏ الْقَعْدَةِ (فِیهِ دُحِیَتِ الْأَرْضُ) وَ یَوْمُ الْغَدِیرِ- فِیهِ نَصَبَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع إِمَاماً 📚 وسائل الشیعه ج ۱۰ ص ۴۵۶ ح ۱۳۸۳۶ 💫 طبق روایت مندرج در مفاتیح الجنان روزه گرفتن دحوالارض معادل ۷۰ سال روزه گرفتن و در روایت دیگر کفاره ۷۰ سال است. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 امام خمینی ( رحمة الله علیه) : 🌕 مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت - ارواحنافداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی *اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین* را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند. 📚 صحیفه امام جلد ۲۱ ص ۳۲۷ 🏴 سی و پنجمین سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب (رحمة الله علیه) را محضر امام عصر ارواحنا فداه ، مقام معظم رهبری و منتظران گرامی تسلیت عرض می نماییم. @moassese_nooralyaghin
۲۲ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۸۹ ------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️پیام تسلیت مدیر موسسه نورالیقین در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و قیام پانزده خرداد بسم الله الرحمن الرحیم نیمه خرداد یادآور دو حادثه تلخ و مهم تاریخی است؛ ارتحال بینانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد و قیام تاریخی ۱۵ خرداد، قیام همیشه جاوید و منشأ پیدایش انقلاب اسلامی که قیام عظیم امام، از این روز به کارخانه انسان سازی منتهی شد و همت ها، چمران ها، سلیمانی ها و رئیسی ها و... در آن متولد شده، رشد کردند. به تعبیر خود امام (ره) این انسان سازی "فتح الفتوح" انقلاب بود. امام خمینی (ره)، با امامت قلوب، امت واحده ای را رقم زد که در حال گسترش در سراسر جهان است. روزی او از قلب اروپا پیام مبارزه با استکبار را به مردم ایران مخابره می کرد تا امروز که شاهدیم نامه جانشین بر حق، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، امام خامنه ای (مدظله العالی)، میان جوانان اروپا و آمریکا دست به دست می شود و این، نشانه حیات نهضت امام است. ▪️آری، قیام پانزده خرداد نه تنها سرآغاز نهضت انقلاب ایران بلکه آغازگر جبهه مقاومت جهانی است. ان شاءالله به زودی به نابودی استکبار جهانی و ظهور حضرت حجت ختم خواهد شد. ▪️سالگرد ارتحال عارف فرزانه، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و شهدای قیام خونین 15خرداد را محضر امام زمان عج، رهبر عزیز انقلاب، خانواده شهدا و ایثارگران تسلیت عرض می نماییم. ┄┄┅••🏴✻🏴┄┄┅•• مدیریت موسسه قرآنی نور الیقین @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام نمازعدم التفات به دخول وقت (م ۷۴۵) 👈اگر انسان ملتفت نباشد که باید با یقین به داخل شدن وقت نماز بخواند 👇👇👇 1⃣ بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را در وقت خوانده⬅️ نماز او صحیح است. 2⃣ بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را پیش از وقت خوانده ⬅️ نمازش باطل است. 3⃣ اگر بفهمد که در بین نماز وقت داخل شده است ⬅️ نمازش باطل است. ✅ شک بعد از یقین به دخول وقت در اثنای نماز 👈اگر یقین کند وقت داخل شده ومشغول نماز شود ودر بین نماز شک کند که وقت داخل شده یا نه (شک ساری:قاعده یقین) ⬅️ نماز باطل است. اگر در بین نماز یقین داشته باشد که وقت شده وشک کند که آنچه از نماز خوانده در وقت بوده یا نه (شک لاحق: قاعده استصحاب :⬅️ نمازش صحیح است. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ تفاوت قاعده یقین با استصحاب ✍اگر در مورد یک موضوع در زمان قدیم یقین داشته باشیم ودر زمان حال نسبت به آن مساله شک پیدا کنیم ،بر اساس اصل استصحاب، اصل را بر یقین سابق می گذاریم وبه شک جدید (شک لاحق )توجه نمی کنیم. 👈مثلا اگر به اینکه دو ساعت قبل وضو داشته ایم یقین داشته باشیم و اکنون در بقای آن وضو شک کنیم بر اساس استصحاب به این شک جدید اعتنا نمی کنیم وبر اساس همان یقین سابق عمل می کنیم ودر نتیجه می گوییم :هنوز هم وضو باقی است .اما گاهی اوقات مساله به شکل دیگری است ،فرض کنید این شک جدید ما ،به یقین سابق سرایت کند وآن یقین را هم تبدیل به شک کند،به این حالت ،شک ساری یا قاعده یقین می گوییم . 👈یعنی شکی که در مجرای یقین رخ داده ویقین سابق را متزلزل کرده است. ⁉️حالا سوال این است که آیا میتوانیم یقین سابق را استصحاب کنیم؟ جواب:خیر،زیرا دیگر یقینی وجود ندارد (یعنی یقین سابق ما از بین رفته وبه شک تبدیل شده است.) ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهدےجان ماییم و هوایِ بغض آلود فقط دلواپسی و غصّۂ مشهود فقط والله که آسان شود این سختی ها با آمدنِ حضرتِ موعود (عج) فقط! ✨صبحت بخیر تپش قلبـــم✨ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✨چرابرای امام زمان (عج) بایدصدقه داد؟! وقتی حضرت صاحب (عج) بدنیا آمدند ، ابلیس (ل) فریاد بلندی به آسمان کشید ، که تا آن زمان اینطور فریاد نزده بود. همهء فرماندهان ابلیس جمع شدند و جویای علت شدند؛ ابلیس گفت: آخرین حجت خدا بدنیا آمد. با ظهور او ، مرگ ما فرا می‌رسد.! هرکدام ازشیاطین پیشنهادی دادند. یکی گفت؛ در کودکی او را بکشیم. ابلیس گفت: اگر او را بکشیم ، خودمان هم نابود می‌شویم (اشاره به حدیث لو لا الحجه لساخت الارض باهلها) شیاطین در آن جلسه به نتیجه نرسیدند لذا تصمیم گرفتند که سلامتی حضرت را به خطر بیندازند. هر روزه ، نه تنها من ، بنوعی باعث آزردگی قلب نازنین آن حضرت می‌گردم ؛ بلکه شیاطین هم دست بدست هم داده‌اند تا سلامتی آن مهر عالم آرا را به خطر بیندازند. 📚 شیخ عباس قمی (ره) ، منتهى الامال: ج ۱ ، ص ۱۸. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ تظاهرات ۱۵ خرداد، معروف به قیام ۱۵ خرداد مجموعه وقایعی است که در خرداد ۱۳۴۲ در پی بازداشت روح‌الله خمینی، در انتقاد به لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد. ⬅️ این تظاهرات درشهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی برگزار شد و به زد و خورد بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید. ↩️در دی ۱۳۴۱ اصلاحات اقتصادی-اجتماعی توسط محمدرضاشاه با عنوان انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم، اعلام و طی یک همه‌پرسی تصویب شد. طرح انقلاب سفید با مخالفت‌هایی از سوی جبهه ملی و همچنین محافل مذهبی روبه‌رو شد. 👌 یکی از مهم‌ترین مخالفان این طرح‌ها، امام خمینی بود. وی ضمن مخالفت با موضوعاتی چون اصلاحات ارضی و حق رأی زنان به نفوذ بیشتر آمریکا در ایران معترض بود. اعتراضاتی که در خرداد ۱۳۴۲ در شهرهای بزرگ ایران رخ داد. ✨ برخی تحلیل‌گران و نیز امام خمینی معتقدند که تظاهرات ۱۵ خرداد نقطه عطفی در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ به‌شمار می‌رود. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، روز ۱۵ خرداد به عنوان تعطیل رسمی در تقویم جمهوری اسلامی اعلام شد. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قیام ۱۵ خرداد مبداء جنبش مردم ایران علیه استبداد و استعمار 🔵 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: 🌕 يخْرُجُ قَوْمٌ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ ، فَيُوَطِّئُونَ لِلْمَهْدِيِّ سُلْطَانَهُ 🔺 مردمى از مشرق قيام می‌كنند و زمينه حاكميت مهدى را فراهم می‌آورند. 📚 بحار الأنوار، ج ۵۱ ص ۸۷ @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۱۷ سوره بقره 👈بَدِیعُ السَّمٰواتِ و الارضِ و إِذا قضی أمراً فإِنّما یقُولُ لهُ کُن فیکُونُ. هستی بخش آسمانها و زمین اوست! و هنگامی که فرمان وجود چیزی را صادر کند، تنها می‌گوید: «موجود باش!» و آن، فوری موجود می‌شود. بَدِیعُ: خبر برای مبتدای محذوف و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری السَّماواتِ: مضاف إلیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محل اعراب ندارد. الارضِ: معطوف بر «السماوات» و مجرور بنا بر تبعیت و َ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محل اعراب ندارد. إِذا : ظرف و متضمن معنای شرط، متعلق به جواب شرط، مبنی بر سکون و محلا منصوب قَضَی: فعل ماضی، مبنی بر فتحه مقدر. ضمیر مستتر «هُوَ» ، مبنی، محلا مرفوع، فاعل أمراً: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری فَ: حرف ربط برای جواب شرط، مبنی بر فتح، غیر عامل، محل اعراب ندارد. إِنّما: ادات حصر، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. یقُولُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر لَهُ: جار و مجرور، متعلق به «یقُولُ» کُن: فعل امر تام، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «أنتَ»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. یکُونُ: فعل مضارع مرفوع تام، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا