🌺امام باقر عليه السلام :
🍃المؤمنُ أصْلَبُ مِن الجَبلِ، الجَبلُ يُسْتَقَلُّ مِنه، والمؤمنُ لا يُسْتَقَلُّ مِن دِينِه شَيءٌ؛
❇️ مؤمن از كوه سختتر است.
از كوه كم میشود اما از دين مؤمن چيزى كاسته نمیگردد.
📚 کافی، ج۲، ص۲۴۱، ح۳۷
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•
#معرفتی
#معجزات_پیامبر_اسلام
#قسمت_ششم
⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد:
⬅️معجرات نوع چهارم
معجزاتی از آن حضرت است در زنده کردن مردگان و شفاى بیماران و معجزاتى که از اعضاى شریفه آن حضرت به ظهور آمده مانند خوب شدن درد چشم امیرالمؤمنین علیه السلام به برکت آب دهان مبارک آن حضرت که بر آن مالیده و زنده کردن آهوئى که گوشت آن را میل فرموده و زنده کردن بزغاله مرد انصارى را که آن حضرت را میهمان کرده بود به آن و تکلم فاطمه بنت اسد رضى اللّه عنهم با آن حضرت در قبر و زنده کردن آن حضرت آن جوان انصارى را که مادر کور پیرى داشت و شفا یافتن زخم سلمه بن الاکوع که در خیبر یافته بود به برکت آن حضرت و ملتئم و خوب شدن دست بریده معاذ بن عفرا و پاى محمد بن مسلمه و پاى عبداللّه عتیک و چشم فتاده که از حدقه بیرون آمده بود به برکت آن حضرت و سیر کردن آن حضرت چندین هزار کس را از چند دانه خرما و سیراب کردن جماعتى را با اسبان و شترانشان از آبى که از بین انگشتان مبارکش جوشید الى غیر ذلک،از حکایات بسیارومادراینجا اکتفامی کنیم به ذکر چند امر:
📓منبع:(بحارالانوار) ۱۸/۱ـ۴۵، باب ۶ـ۷٫
⭐اثر دست مبارک پیامبر
↩اوّل: راوندى و طبرسى و دیگران روایت کرده اند که کودکى را به خدمت حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم آوردند که براى او دعا کند چون سرش را کچل دید دست مبارک بر سرش کشید و در ساعت مو برآورد و شفا یافت. چون این خبر به اهل یمن رسید طفلى را به نزد مُسَیْلمه آوردند که دعا کند، مُسیلمه دست بر سرش کشید آن طفل کچل شد و موهاى سرش ریخت و این بدبختى به فرزندان او نیز سرایت کرد.
📚منابع: (خرائج) راوندى ۱/۲۹، (اعلام الوری(
طبرسی۱/۸۲
⭐ دندان هاى آسیب ناپذیر
↩دوم: سید مرتضى و ابن شهر آشوب روایت کرده اند که نابغه جَعْدى که از شُعراى حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم تعداد شده قصیده اى در خدمت آن حضرت مى خواند تا رسید به این شعر: بَلَغْنَا السَّمآءَ مَجْدنا وَجدُودَنا × وَاِنّا لَنَرجُوفَوْقَ ذلِکَ مَظْهَرا
مضمون شعر این است که ما رسیدیم به آسمان از عزت و کرم و امیدواریم بالاتر از آن را، حضرت فرمود: که بالاتر از آسمان کجا را گمان دارى؟ گفت: بهشت یا رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم! حضرت فرمود: که نیکو گفتى خدا دهان تو را نشکند.
راوى گفت: من او را دیدم صد و سى سال از عمر او گذشته بود و دندان هاى او در پاکیزگى و سفیدى مانند گل بابونه بود و جمیع بدنش درهم شکسته بود به غیر از دهانش و به روایت دیگر هر دندانش که مى افتاد از آن بهتر مى روئید.
📚منابع:(امالى) سید مرتضى ۱/۱۹۲، (مناقب) ابن شهر آشوب ۱/۱۱۷
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هفتم
✅ موضوع: مبدا فاعلی، قابلی و غایی
ادامه مطلب جلسه قبل ⬇️
تفسیرتسنیم، ج ۱۷، ص۸۷، آیه ۱: «خداوند سبحان همه انسان ها را از يك نفس، اصل، ذات، ريشه، حقيقت و گوهر آفريد و همه مردان و زنان، حتی آدم و حوّا (عليهماالسلام) از يك حقيقتاند و حقيقت اين دو نيز يكی است، بنابراين مبدأ فاعـلی همگان واحد و مبدأ قابـلی همه يكی است، پس بايد روابط آنان با يكديگر به لحاظ مبدأ فاعلی برپايه تقوا و به لحاظ مبدأ قابلی برپايه برادری و برابری باشد تا زندگی مسالمت آميز داشته باشند.»
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
⬅️ مبدأ فاعــلی
✍ علت فاعلی همان منشأ پيدايش معلول است و منظور از آن در طبيعيات، منشأ حركت و دگرگونی اجسام، و در الهيات، منشأ وجود میباشد.
👈 فاعلی كه وجودش نيازمند به فاعل ديگری نباشد «فاعل حق» ناميده میشود و مصداق آن منحصر به ذات مقدس الهی میباشد.
🔸مبدا فاعلی همگان خداوند متعال است.
خداوند با بیان دو صفت خالقیت و ربوبیت که ناظر به مبدا فاعلی هستند خود را معرفی می کند.
◀️ خالقیت تأمین اصل هستی و ربوبیت عهده دار شیء موجود و اعطای کمال به آن است.
«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
⬅️ راههای شناخت مبدأ فاعلی
برای شناخت مبدا فاعلی، سه راه هماهنگ برای انسان وجود دارد:
1⃣ ادله نقلی: که مستند به وحی یعنی قرآن کریم است و یا مستند به سنت معصومین علیهمالسلام میباشد.
2⃣ برهانهای عقلی: انسان با تحلیل عقلی به این گونه معارف، راه می یابد.
مثال اول 👈 برهان نظم
مقدمه اول(صغری): جهان دارای نظم است.
مقدمه دوم(کبری): هر نظمی ناظمی دارد.
نتیجه: پس این جهان ناظمی دارد.
مثال دوم 👈 برهان حدوث
مقدمه اول(صغری): هستی حادث است.
مقدمه دوم(کبری): هر حادثی محدث نیاز دارد.
نتیجه: پس جهان هستی به محدث نیاز دارد.
مثال سوم 👈 برهان امکان
✍ برهان امكان و وجوب كه گاهی به اختصار از آن به برهان امكان تعبیر میشود، یكی از استوارترین براهین عقلی بر اثبات وجود خداوند است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
3⃣ شهود مبدأ هستی: کسی که به شهود دست یابد، معرفت بلندی را که با علم الیقین، حاصل شدنی است به دست می آورد و در همین دنیا قادر به دیدن نشانه های نهایی مانند بهشت و جهنم می شود. این همان شهودی است که پیامبران خدا و از جمله ابراهیم خلیل با آن به دیدار باطن هستی و ملکوت آسمانها و زمین، نایل شدهاند. البته این راه، منحصر به پیامبران نیست. بلکه خداوند، دیگران را هم به پیمودن آن تشویق کرده است.
ادامه دارد...↩️
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
کلامی بامولا...
✨✨🍃✨✨🍃
⚜آقاجان یا بقیه الله
✨بنفسی انت من مغیب لم یخل منا
✨بنفسی انت من نازح ما نزح عنا
⚜جانمان به فدای شما که غایبی و از ما کناره نمیگیری
بلکه در میان ما هستی و نگهبان و ناظر و حافظ مائی
⚜جانمان به قربانت ای آن کسی که پنهانی، ولی از ما خالی نیستی
و دوری، ولی از ما جدا نیستی
⚜محبوب من، امروز تجدید بیعت میکنیم با شما و قول میدهیم نسبت به قبل بهتر باشیم و بعنوان یک منتظر واقعی شما، همه، ما را بشناسند ...
👌و هیچ چیزی نخواهیم جزء ظهور موفور السرور شما.
🍃@moassese_nooralyaghin
✍آیت الله بهجت :
🌷کسی که بداند در مقابل دیدگان خدا است، نمیتواند گناه کند. تمام انحرافات ما از این است که خدا را ناظر و شاهد نمیبینیم.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••••◈﷽◈•••••═•*
✅قرآن تنها برای تلاوت و تبرک نیست بلکه وسیلهای برای تعقل و رشد بشر است.
✅در میان کتب آسمانی، قرآن و در میان سورههای قرآن، سوره یوسف علیه السلام «احسن القصص» است.
✅داستان یوسف، برای جویندگان حقیقت، آیت، برای خردمندان، عبرت و برای اهل ایمان، مایه هدایت و رحمت است.
═══ ✾ ✾═══
آزمون مجازی سوره یوسف علیه السلام
ویژه عموم خواهران
✍ محتوا آزمون :
آزمون در ۷ سطح برگزار خواهد شد:
۱ - تفسیر و مفاهیم
۲- تفسیر و حفظ
۳- تفسیر و ترتیل
۴- تفسیر و تجزیه و ترکیب
۵- تفسیر و حفظ و ترتیل
۶- حفظ و ترتیل کل سوره
۷- حفظ و ترتیل ۵۰ آیه اول سوره یوسف علیه السلام (ویژه کودکان واحد حفظ موسسه نورالیقین)
📚 منبع آزمون:
گزیدهای از تفاسیر نمونه، نور، تسنیم و المیزان
📱 بازه ثبت نام اینترنتی:
۲۵ مهر الی ۲۵ آبان
⏳ زمان آزمون :
یک شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ مصادف با ۱۵ ربیع الثانی
═══ ✾ ✾═══
📞شماره تماس : ۰۲۵۳۷۷۸۲۷۲۱
⏰ساعت تماس: ۹ الی ۱۲
📝 جهت ثبت نام و شرکت در آزمون به سایت موسسه نورالیقین قسمت "سامانه آزمون آنلاین" به آدرس زیر مراجعه نمائید.
http://nooralyaghin.com/
═══ ✾✾═══
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═
🍃امام علی (ع)«لَوْ حَفِظْتُمْ حُدُودَ اللَّهِ لَعَجَّلَ لَکُمْ مِنْ فَضْلِهِ الْمَوْعُودِ؛
اگر حدودالله را حفظ کنید، قطعاً خداوند از روی فضلش در امر موعود تعجیل میکند.»
⁉️ آیا می دانید طبق فتوای اکثر مراجع عظام :
🍃 مسائلی را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد (مساله ۱۱ رساله)
آموزش مسائل احکام رساله شانزده مرجع با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته اند
🍃"این مطالب ماحصل تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین با روشی نوین در کلاسهای حضوری می باشد"
ویژگیهای مطالب احکام 👇👇
⬅️ ۱- استفاده از روش پرسش و پاسخ
➡️ ۲- شرح اصطلاحات فقهی و اصولی
⬅️ ۳- موضوع بندی و دسته بندی مسائل
⬅️ ۴- بیان اختلاف مراجع عظام
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
👈 روزهای دوشنبه با ما همراه باشید.
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#احکام_عمومی
#جلسه_هفتم
✅ موضوع: اصطلاحات فقهی
✅فتوی
◀️تعریف: نظر قطعی مجتهد در مسئله است که با عبارات "فتوی، اقوی، اظهر، بعید نیست، اقرب، اصحّ، لااشکال و ..." بیان می شود.
👈وظیفه مقلد:
مقلد در این مسئله نمی تواند به مرجع دیگر رجوع کند و باید به فتوای همان مجتهد عمل نماید.
(مگر در موارد رجوع از مساوی به مساوی که حکم آن قبلا گذشت.)
👌نکته: طبق نظر آیت الله شبیری در رساله های گذشته عبارت احتیاط واجب یا احتیاط وجوبی دلالت بر فتوی دارد. البته در رساله های چاپ جدید دیگر این گونه نیست.
✅ احتیاط واجب
◀️تعریف: مجتهد در مسئله، فتوی ندهد و نظر خود را با احتیاط بیان کند که با عبارات "احتیاط، احتیاط واجب، محل اشکال، محل تامل، مشکل، احتیاط لازم و..." بیان می شود.
👈 وظیفه مقلد:
مقلد در این مسئله می تواند یا به احتیاط مجتهد خود عمل کند یا به فتوای مجتهد دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کند.
👌نکته: طبق نظر آیت الله شبیری احتیاط مطلق (احتیاط بدون قید) به منزله احتیاط واجب است.
✅ احتیاط مستحب
◀️تعریف: احتیاطی که مجتهد قبل یا بعد از فتوی بیان می کند و با عبارات "احتیاط مستحب، احتیاط استحبابی، بهتر است، شایسته است، سزاوار است و..." بیان می شود.
👈 وظیفه مقلد:
مقلد در این مسئله مخیر است یا به فتوای مجتهد عمل کند یا به احتیاط مستحب.
(توضیح المسائل مراجع، م۷-۸.)
✍راه تشخیص احتیاط مستحب(ویژگیهای احتیاط مستحب)
۱. احتیاط همراه فتواست.
۲. موضوع احتیاط با فتوا یکی است.
۳. حکم احتیاط سخت تر از فتواست.
❗️اگر احتیاط بدون فتوی باشد یا موضوع فتوی با احتیاط متفاوت باشد احتیاط واجب است.
🔅مانند عرق جنب از حرام نجس نیست ولی بنابراحتیاط نمی توان با آن نماز خواند.
👈اینجا موضوع فتوی با احتیاط متفاوت است👈پس منظور از احتیاط، احتیاط واجب است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••
📚منبع : فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول از عیسی ولائی و توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه: هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚘بزرگْ پروردگارا،
🍃زمین و آسمان، و همه آفرینش، شب و روز، سرشار از آیات و نشانه هایی است که تو را فریاد می زنند؛ تو را که مالک زمین و آسمانی و گستره توانایی ات، فزون از حد است.
⭐ این نشانه ها، اهل خرد و اندیشه را به سوی تو می خواند تا هر لحظه بنگرند و تو را در یاد آورند.
ای، که بیهوده کاریْ سخت از تو دور است و تو منزّه از آنی. به یقین هدفی در کار است و حسابی برقرار.
💫پس ای مهربان، در فهم این آفرینش پر از حکمتت ما را یاری ده و در روز حساب، از آتش عقاب نگاهمان دار.
الهی امین🙏
@moassese_nooralyaghin
*السلام علیڪ یاصاحب_الزمان🌸🤚🏻*
ای دل شــده ای ڪه یار مهــدے باشی!
یڪـ عمــــــر در انتـــظار مهــدے باشی!
امــروز در ایـن جمـع مشو غافــل از او
شـاید ڪــہ تـو در ڪنار مهـ.دے باشی
☘*اللهم عجل لولیک الفرج*☘
همراه باامام عصر(عج) به محضر اباعبدالله
⚘*السلام علیک یااباعبدالله*⚘
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍀 رسول خدا(ص) در حدیث گران سنگ ثقلین که عالمان هر دو مذهب ـ عامه و شیعه ـ آن را به طور اجماع قطعی الصدور می دانند. فرمودند:
⚘إنّی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ـ أهل بیتی ـ ما إن تمسّکتم بهما لن تضلّوا و لن تزلّوا.⚘
👈من در میان شما دو چیز سنگین گران بها را به جا می گذارم؛ کتاب خدا و عترت ـ اهل بیت ـ ام. مادامی که به آن دو چنگ بزنید، هرگز گمراه نخواهید شد و هرگز نخواهید لغزید
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#معجزات_ پیامبراسلام _(صلی الله علیه واله)
#قسمت_هفتم
⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد:
⬅️معجرات نوع چهارم
نوع چهارم: معجزات آن حضرت است در زنده کردن مردگان و شفاى بیماران و معجزاتى که از اعضاى شریفه آن حضرت به ظهور آمده مانند خوب شدن درد چشم امیرالمؤمنین علیه السلام به برکت آب دهان مبارک آن حضرت که بر آن مالیده و زنده کردن آهوئى که گوشت آن را میل فرموده و زنده کردن بزغاله مرد انصارى را که آن حضرت را میهمان کرده بود به آن و تکلم فاطمه بنت اسد رضى اللّه عنهم با آن حضرت در قبر و زنده کردن آن حضرت آن جوان انصارى را که مادر کور پیرى داشت و شفا یافتن زخم سلمه بن الاکوع که در خیبر یافته بود به برکت آن حضرت و ملتئم و خوب شدن دست بریده معاذ بن عفرا و پاى محمد بن مسلمه و پاى عبداللّه عتیک و چشم فتاده که از حدقه بیرون آمده بود به برکت آن حضرت و سیر کردن آن حضرت چندین هزار کس را از چند دانه خرما و سیراب کردن جماعتى را با اسبان و شترانشان از آبى که از بین انگشتان مبارکش جوشید الى غیر ذلک،از حکایات بسیارومادراینجا اکتفامی کنیم به ذکر چند امر:
📓منبع:(بحارالانوار) ۱۸/۱ـ۴۵، باب ۶ـ۷٫
🔆خرمای بابرکت
↩سوّم: روایت شد که ابوهریره خرمائى چند به خدمت حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم آورد و خواستار دعاى برکت شد پیغمبر آن خرما را در کف دست مبارک پراکنده گذاشت و خداى را بخواند و فرمود اکنون در انبان خود افکن و هرگاه خواهى دست در آن کن و خرما بیرون آور.
ابوهُریره پیوسته از آن مـِزْوَدِ خرما خورد و مهمانى کرد، هنگام قتل عثمان خانه او را غارت کردند و آن انبان را نیزبردند
ابوهریره غمناک شد و این شعر در این مقام بگفت: لِلنّاسِ هَمُّ وَلی فى النّاسِ هَمَّانِ هَمُّ الجِرابِ وَ قَتْلُ الشَیْخ عُثْمانِ.
📓منبع:مناقب ابن شهر اشوب،۱/۱۱۸
🔆خرماى تازه از درخت خشک
↩چهارم: و نیز روایت شده که حضرت پیغمبر صلى اللّه علیه و آله و سلم با گروهى از اصحاب به سراى ابوالهَیثَم بن التَّیِّهان رفت. اَبُوالْهیْثَم گفت: مرحبا به رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم و اصحابِهِ، دوست داشتم که چیزى نزد من باشد و ایثار کنم و مرا چیزى بود بر همسایگان بخش کردم.
حضرت فرمود: نیکو کردى جبرئیل چندان در حق همسایه وصیت آورد که گمان کردم میراث برند، آن گاه نخلى خشک در کنار خانه نگریست، على علیه السلام را فرمود قدحى آب حاضر ساخت، اندکى مزمزه کرده بر درخت بیفشاند، در زمان درخت خرماى خشک خرماى تازه آورد تا همه سیر بخوردند؛ این از آن نعمت ها است که در قیامت شما را باشد.
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
امام علی (ع) می فرمایند :
اَلْعِلْمُ ثَلاثَهٌ: اَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ، وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ ؛
دانش بر سه قسم است: فقه برای دین، و پزشکی برای تن، و نحو برای زبان.
آیامی دانید :
⁉️لازمه آموزش تفسیر قرآن ، تسلط به علم صرف و نحو است
⁉️اصلیترین عامل پیدایش علم نحو و صرف، صیانت قرآن از تحریف لفظی و معنوی بوده است
⁉️آیامیدانید إعرابهای مختلف ازآیات قرآن ، موجب تنوع معانی و تفاسیر میشود
⁉️نقش علم نحو در دستیابی به قرائت صحیح تا چه میزان است
✅نخستین گام برای دریافت پیام روح بخش کلام الله مجید و فهم عمیق آیات وروایات وادعیه، یادگیری علم نحو و صرف و إعراب است.
ما با آموزش نحو و صرف به روشی نوین در کانال قرآن و عترت نورالیقین کنار شما هستیم.
👈 سه شنبه هر هفته با ما باشید.
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_هفتم
✅ موضوع: إعراب آیه ۳ سوره بقره
👈الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
-آنان که به غیب ایمان دارند و نماز را بر پا میدارند و از آنچه به آنان روزی داده ایم، انفاق میکنند.
الَّذِينَ : اسم موصول و مبنی،
•بدل از «ٱلمُتَّقین» در آیه قبل و محلاً مجرور بنابر تبعیت
•نعت برای «ٱلمُتَّقین» و محلاً مجرور بنابر تبعیت
يُؤْمِنُونَ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون.
ضمیر متصل «واو»، مبنی، فاعل و محلاً مرفوع
بـِ : حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از إعراب ندارد.
الغَیبِ : اسم مجرور بحرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
بِالْغَيْبِ : جار و مجرور متعلق به «يُؤمِنون»
وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلّی از اعراب ندارد.
يُقِيمُونَ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون.
ضمیر متصل «واو»، مبنی، فاعل و محلاً مرفوع
الصَّلَاةَ : مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلّی از اعراب ندارد.
مِمَّا : (مِن +ما)
مِن : حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلّی از إعراب ندارد.
ما : موصول اسمي و مبنی، محلاً مجرور به حرف جر
مِمَّا : جار و مجرور، متعلّق به «يُنْفِقُونَ»
رَزَقْنَا : فعل ماضي، مبنی بر سکون.
ضمیر متصل «نا»، مبنی، فاعل و محلاً مرفوع
هُمْ : ضمير، مبنی، مفعولٌبه و محلاً منصوب
يُنْفِقُونَ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون.
ضمیر متصل « واو»، مبنی، فاعل و محلاً مرفوع
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin