eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 ✅ موضوع:احکام استحاضه (قسمت چهارم) 🍃تعریف استحاضه کثیره ❤️نظر ایات عظام امام خمینی رحمت‌الله علیه،امام خامنه ای حفظه‌الله، سیستانی،صافی،مکارم،وحید،نوری..... خون از پشت پنبه ظاهر شود وبه پارچه زیر آن برسد. ❤️ نظر آیت‌الله سبحانی:خون از پشت پنبه ظاهر شود وبه پارچه زیر آن جاری شود. ❤️ نظر آیت‌الله زنجانی:خون در پنبه فرو رودواز پشت پنبه جریان داشته باشد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ وظیفه مستحاضه کثیره برای کسب طهارت 1⃣ تطهیر ظاهر فرج 2⃣ تعویض پنبه وتطهیر پارچه زیر پنبه 3⃣ غسل برای هر نماز(صبح،ظهروعصر،مغرب وعشا) 4⃣ وضو برای هر نماز 5⃣ تحفظ(جلوگیری از خروج خون در وقت نماز باعدم خوف ضرر) 👈 مستحاضه کثیره پیش از هر نماز باید غسل کند،ولی با یک غسل برای نماز ظهر،می تواندنماز عصر راهم بخواند؛به شرطی که میان آن دو فاصله نیفتد. 👈 همچنین است نماز مغرب وعشا وچنانچه فاصله افتاد ،برای نماز عصریاعشاء دوباره باید غسل کند👌 البته با غسل که برای نماز واجب کرده است،می تواند نمازهای نافله رانیزبخواند😍ولی باید پیش از هر کدام یک وضو بگیرد. 🍃مستحاضه کثیره پیش از هر نماز باید وظیفه قلیله را نیزانجام دهد؛بدین جهت فرموده‌اند:حتی اگر بخواهد نماز ظهر وعصر ویا مغرب وعشاء رابایک غسل بخواند باید برای نماز عصروعشاءوضوبگیرد. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✅ وجوب وضو برای مستحاضه کثیره ❤️ قول اول :ایات عظام امام خمینی رحمت‌الله علیه،امام خامنه ای حفظه‌الله، زنجانی،سبحانی،... وضو واجب است وبهتر است قبل از غسل وضو بگیرد. ❤️قول دوم:آیات عظام :سیستانی،نوری،وحید،.. غسل کثیره مکفی از وضوست، هر چند ضمیمه کردن وضو احتیاط مستحب است واگر بخواهد وضو بگیرد،باید قبل از غسل وضو بگیرد. ❤️ قول سوم:آیت‌الله مکارم،غسل کثیره مکفی از وضوست ومستحب است قبل یا بعد از غسل وضو بگیرد. 📚توضیح المسائل مراجع عظام العروه الوثقی ،ج۱،فی الاستحاضه،مسائل ۱،۲،۸ العروه الوثقی، ج۱،فی الاستحاضه، مساله۱ 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* ۱۹ موضوع: تجربه و عبرت تاریخی أیام‌الله ✍ این حوادث[حادثه ۱۹ دی قم و امثال آن]، همین ‌طور که عرض کردیم، 👈 یا متضمّن یک تجربه‌ تاریخی است 🔸 که خب اگر چنانچه شما با خدا از سرِ مکر و حیله وارد شدید، وَ اللهُ خَیرُ الماکِرین‌؛ خدای متعال از شما [بهتر مکر می‌ورزد]؛ اِنَّهُم یَکیدونَ کَیدًا * وَ اَکیدُ کَیدًا؛ خیلی خب، [حالا که] وارد میدان خدا می‌شوید، خدا مالک‌المُلک است؛ این یک تجربه‌ای است که در زندگیِ تاریخیِ بشر اتّفاق افتاده؛‌ 🔸 منِ آدمِ زنده‌ در این دوران باید این را بدانم، باید بفهمم؛ آن تجربه‌ای که بر سر اصحاب سَبت آمد، من ‌باید بدانم [و کار آنها را] نباید دیگر تکرار کنم. 👈 و یا متضمّن یک سنّت الهی است. 🔸 وقتی که کسانی قیامت را منکر می‌شوند، قضیّه‌ اصحاب کهف پیش می‌آید؛ خدای متعال افرادی را سیصد و اندی سال می‌خواباند، بعد بیدار می‌کند، نشان می‌دهد که ببینید این‌جوری است. یا قضایای متعدّد دیگری که در قرآن زیاد هست. 🔸 تدبّر در قرآن ما را به خیلی از این حقایق می‌رساند؛ ‌این چیزهایی که می‌تواند چراغ راه ما در این دوره‌ زندگی‌مان قرار بگیرد. ما بالاخره یک اوّلی داریم و آخری داریم؛ در این مدّت باید تلاش کنیم، کار کنیم. اتّفاقاً دوره‌ ما دوره‌ حسّاس و مهمّی هم هست. این دوره‌ای که من و شما داریم در آن زندگی می‌کنیم، بخصوص شما جوانها [باید] به این دوره خیلی اهمّیّت بدهید؛ این دوره، دوره‌ حسّاس و مهمّی است. ◀️ از این سنّت‌های الهی خیلی باید بهره ببرید. خب، پس اهمّیّتِ حادثه [۱۹ دی] این است. ادامه دارد ↩️ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✨﷽✨ 🕊 🍃 یا رحمت للعالمین جبریل می خواند تو را 🍃 ای منجی کل بشر بیرون بیا از این سرا 🍃 تو شهریار عالمی تا چند در غار حرا 🍃 ای یوسف مصر وجود از چاه تنهایی درآ الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج سلامتی و فرج مولایمان صاحب الزمـــان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔵 روش توسل به امام عصر علیه السلام در سختی ها و مشکلات با سر برهنه رو به قبله مي ايستي و ۵۷۰ مرتبه مي گويي : يا حُجَّةُ الْقائِمُ تأثير اين عمل مجرّب است. 📚 صحیفه مهدیه بخش ۶ دعای ۸ @moassese_nooralyaghin
وظایف منتظران در کتاب مکیال المکارم جلد دوم نوشته آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی (ره) برای هر شیعه ۸۰ وظیفه ذکر شده است : ۱-تحصیل شناخت صفات و آداب و ویژگیهای آن جناب ۲- رعایت ادب نسبت به یاد او ۳- محبت خاص نسبت به آن حضرت ۴- محبوب نمودن او در میان مردم ۵- انتظار فرج و ظهور آن حضرت ۶- اظهار اشتیاق به دیدار آن حضرت ۷- ذکر مناقب و فضایل آن حضرت ۸- اندوهگین بودن مومن از فراق آن حضرت ۹- حضور در مجالس فضایل و مناقب آن حضرت ۱۰- تشکیل مجالس ذکر مناقب و فضایل آن حضرت ۱۱و۱۲- سرودن و خواندن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت ۱۳- قیام،هنگام یاد شدن نام یا القاب آن حضرت ۱۴و۱۵و۱۶- گریستن و گریاندن وخود را به گریه کنندگان شبیه نمودن بر فراق آن حضرت ۱۷- درخواست معرفت امام عصر از خداوند ۱۸- تداوم درخواست معرفت آن حضرت ۱۹- مداوت به خواندن دعای غریق ۲۰- دعا در زمان غیبت آن حضرت ۲۱- شناختن علامتهای ظهور آن حضرت ۲۲- تسلیم بودن و عجله نکردن ۲۳- صدقه دادن به قصد سلامتی آن حضرت ۲۴- صدقه دادن به نیابت آن حضرت ۲۵و۲۶- حج رفتن به نیابت از آن حضرت و فرستادن نایب از طرف آن جناب ۲۷و۲۸- طواف بیت الحرام به نیابت از امام و نایب ساختن دیگری تا از طرف ایشان طواف نماید ۲۹- زیارت مشاهد رسول خدا و ائمه به نیابت از مولایمان ۳۰- استحباب اعزام نایب برای زیارت از سوی آن حضرت ۳۱- سعی در خدمت کردن به آن حضرت ۳۲- اهتمام ورزیدن به یاری آن جناب ۳۳- تصمیم قلبی بر یاری کردن آن جناب در زمان حضرت و ظهور او ۳۴- تجدید بیعت با آن حضرت بعد از فرائض همه روزه و هر جمعه ۳۵- صله آن حضرت به وسیله مال ۳۶- صله شیعیان و دوستان صالح امام به وسیله مال ۳۷- خوشحال کردن مومنین ۳۸- خیرخواهی برای آن حضرت ۳۹- زیارت کردن آن حضرت ۴۰- دیدار مومنین صالح و سلام کردن بر آنان ۴۱- درود فرستادن بر آن حضرت ۴۲- هدیه کردن ثواب نماز به آن جناب ۴۳- هدیه نماز مخصوص ۴۴- نماز هدیه به آن حضرت به گونه مخصوص و در وقت معین ۴۵- اهدا قرائت قرآن به آن حضرت ۴۶- توسل و طلب شفاعت نزد خداوند به وسیله آن حضرت ۴۷- دادخواهی و توجه نمودن و عرض حاجت بر آن حضرت ۴۸- دعوت کردن مردم به آن حضرت ۴۹-رعایت حقوق آن حضرت و مواظبت بر ادای آنها ورعایت وظایف نسبت به آن بزرگوار ۵۰- خشوع دل هنگام یاد آن حضرت ۵۱- عالم باید علمش را آشکار سازد ۵۲-تقیه کردن از اشرار و مخفی داشتن راز از اغیار ۵۳- صبر کردن بر اذیت و تکذیب و سایر محنتها ۵۴- درخواست صبر از خدای تعالی ۵۵- سفارش یکدیگر به صبر در زمان غیبت حضرت قائم ۵۶- پرهیز از مجالسی که نام آن حضرت در آنها مورد تمسخر باشد ۵۷- تظاهر با ستمگران و اهل باطل ۵۸- ناشناس ماندن و پرهیز از شهرت یافتن ۵۹- تهذیب نفس ۶۰- اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت ۶۱- موفق شدن بر توبه واقعی و بازگرداندن حقوق به صاحبان آنها ۶۲و۶۳- پیوسته به یاد آن حضرت بودن و به آدابش عمل کردن ۶۴- دعا به درگاه الهی برای جلوگیری از نسیان یاد آن حضرت ۶۵- اینکه بدنت نسبت به آن جناب خاشع باشد ۶۶- مقدم داشتن خواسته آن حضرت برخواسته خود ۶۷- احترام کردن نزدیکان و منسوبین به آن حضرت ۶۸- بزرگداشت اماکنی که به قدوم آن حضرت زینت یافته اند ۶۹و۷۰- وقت ظهور را تعیین نکردن وتکذیب وقتگذاران ۷۱- تکذیب مدعیان نیابت خاصه از آن حضرت در زمان غیبت کبری ۷۲- درخواست دیدار آن حضرت با عافیت و ایمان ۷۳- اقتدا و تاسی جستن به اخلاق و اعمال آن حضرت ۷۴- حفظ زبان از غیر یاد خداوند ومانند آن ۷۵- نماز آن حضرت ۷۶- گریستن در مصیبت مولایمان حضرت امام حسین(ع) ۷۷- زیارت قبر مولایمان امام حسین(ع) ۷۸- بسیار لعنت کردن بر بنی امیه در آشکار و پنهان ۷۹- اهتمام در ادای حقوق برادران دینی ۸۰- مهیا کردن سلاح و اسب در انتظار ظهور آن جناب @moassese_nooralyaghin
توسل به امام زمان (عج) در سختی ها 🔵 روايت شده است اگر مؤمني که امري از امور دنيوي يا اخروي بر او سخت شده، به صحرا رود و اين دعا را هفتاد مرتبه بخواند، امداد و کمکي از جانب حضرت بقيّة اللَّه ارواحنا فداه به او مي‏رسد. يا فارِسَ الْحِجازِ أَدْرِکْني، يا أَبا صالِحِ الْمَهْدِيَّ أَدْرِکْني، يا أَبَا الْقاسِمِ أَدْرِکْني أَدْرِکْني وَلاتَدَعْني، فَإِنّي عاجِزٌ ذَليلٌ 📚 منتخب الختوم ص ۱۹۶ 📚 صحیفه مهدیه بخش ۷ دعای چهارم البته مرحوم رازی توصیه کردند این توسل در سحر شب جمعه انجام شود و دعا را هم به طریق زیر با اندکی اختلاف نقل کردند: يا فارس الحجاز ادركني يا اباصالح المهدي ادركني يا اباالقاسم المهدي ادركني يا صاحب‌الزمان ادركني ادركني ادركني و لا تَدع عَنِّی فاِنِّی عاجِزٌ ذَلِیلٌ. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَلا بِذِكرِ الله تَطمئنُّ القُلوبُ 🍃🌹🍃🌹🍃 🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃 🌹🍃 🍃 توسل امروز سه شنبه یا اَبَا الْحَسَنِ یا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَیْنِ یا زَیْنَ الْعابِدینَ یَا بْنَ رَسُولِ اللهِ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ یا اَبا جَعْفَرٍ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الْباقِرُ یَا بْنَ رَسُولِ اللهِ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ یا اَبا عَبْدِ اللهِ یا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الصّادِقُ یَا بْنَ رَسُولِ اللهِ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ 🍃 🌹🍃 🍃🌹🍃 🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃🌹🍃 @moassese_nooralyaghin
۲۷ دیماه سالروز شهادت نواب صفوی 🔵 شهید سید مجتبی نواب صفوی: ‏آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل بشود و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابان‌هایش باشم. 🌷 شهادت ۲۷ دیماه ۱۳۳۴ 🌷 تیرباران بدست رژیم پهلوی مقام معظم رهبری : سلام بر آن پیشاهنگ جهاد و شهادت در زمان ما. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
◀️ 27 دی ؛ شهادت نواب صفوی، طهماسبی، برادران واحدی و ذوالقدر از فدائیان اسلام (1334 ه ش) ⬅️ بیست و هفتم دی، سالروز شهادت نواب صفوی، طهماسبی، برادران واحدی، ذوالقدر از فدائیان اسلام می باشد. ↩️ شهیدان نواب صفوی و یارانش در دوران رژیم ستمشاهی با دعوت حوزه‌ها به حضور در عرصه سیاسی کشور، ایجاد ایده تشیع انقلابی و با هدف تشکیل حکومت اسلامی و تدوین قانون اساسی کشور براساس آموزه‌های قرآن دست به مبارزه با رژیم شاه زدند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ ⬅️ چهره های شاخص فداییان اسلام   ↩️ آنها معتقد بودند: روحانیون باید سکوت در مقابل حکومت را کنار بگذارند، حکومت اسلامی جایگزین مشروطه و حکومت غربگراها شود و جنبش‌های انقلابی مسلمان در سراسر جهان متحد شوند. تدوین قانون اساسی براساس آموزه‌های قرآن و دین اسلام از برجسته‌ترین تفکرات این گروه محسوب می‌شد. 🏴25 تیر ماه 1334 بیدادگاه دژخیم به سید مجتبی نواب صفوی و سه یار فدا کارش حکم اعدام میدهد. آنان در 27 همان ماه مطابق با سالگرد شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س) به خیل شهدا میپیوندند. 🌷وی به هنگام شهادت در لحظه آخر حیات با لحنی دلنواز آیاتی از قرآن کریم را تلاوت نموده بانگ اذان سر میدهد و نزدیکیهای طلوع فجر به آسمانیها میپیوندد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ ⬅️ نواب صفوی، رهبر فداییان اسلام   ↩️ شهدا در مسگر آباد به خاک سپرده میشوند. وقتی تصمیم گرفته می شود آنجا پارک شهر شود شبانه از تهران به قم انتقال یافته و در وادی الاسلام جای میگیرند.شهید نواب صفوی که در دی ماه 1326 با نیره السادات احتسام رضوی ازدواج کرده بود، طی 8 سال زندگی با هم دارای سه فرزند دختر میشوند، تولد فرزند سوم پس از شهادت اوست. روحشان شاد وراهشان پررهرو باد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۵۹ سوره بقره 👈فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزًا مِنَ السَّمَآءِ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ. ولی ستمكاران، سخنی را كه [بیرون دروازه شهر] به آنان گفته شده بود [پس از ورود به شهر] به سخنی دیگر تبدیل كردند [به جای درخواست ریزش گناهان، درخواست امور مادی نمودند]. ما هم بر ستمكاران به سبب آنكه همواره نافرمانی می‌كردند، عذابی از آسمان فرود آوردیم. فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. بَدَّلَ: فعل ماضي، مبنی بر فتح الَّذِينَ: اسم موصول، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ظَلَمُوا: فعل ماضي، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل (جمله صله) قَوْلًا: مفعولٌ‌به برای «بَدَّلَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری غَيْرَ: نعت برای «قَولاً» و منصوب بنابر تبعیت الَّذِي: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور، مضافٌ‌الیه قِيلَ: فعل ماضي مجهول، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، نایب فاعل لَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُم:ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَهُم: جارّ و مجرور، متعلِّق به «قِیلَ» فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اَنزَلنَا: فعل ماضي، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل عَلی: حرف جرّ، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. الَّذِينَ: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ عَلَی الَّذِينَ: جارّ و مجرور، متعلِّق به «أنزلنا» ظَلَمُوا: فعل ماضي، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل (جمله صله) رِجْزًا: مفعولٌ‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری مِنَ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. السَّمَاءِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِنَ السَّمَاءِ: جارّ و مجرور، متعلِّق به «أنزلنا» يا متعلِّق به عامل مقدر نعت برای «رِجْزًا» بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: ما مصدریه/ جمله بعدش تأویل به مصدر شده و مصدر مؤول مجرور به حرف جرّ واقع می شود : بِکَونِهِم کَانُوا: فعل ماضي ناقص، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کانوا» يَفْسُقُونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل جمله فعليه، خبر «کانوا» و محلا منصوب •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب جملات (جمله تابع و جمله خبریه) 🔹تعریف: تمام اقسام جمله در حکم کلمات مبنی هستند و تمام کلمات مبنی، اعرابشان محلی است؛ پس جمله های گوناگون اگر إعرابی داشته باشند، اعرابشان محلی خواهد بود. 🔹اقسام جمله : جمله ها به لحاظ داشتن یا نداشتن محل اعراب به دو دسته تقسیم می شوند: الف) جملاتی که محلی از اعراب دارند. ب) جملاتی که محلی از اعراب ندارند. هر کدام از این جملات بر هفت قسم می‌باشند. (در اینجا با دو قِسم از جملاتی که محلی از اعراب دارند آشنا می‌شویم.) 🔹جمله خبریه: دو نوع اعراب دارند: ۱.محلامرفوع: آن در صورتی است که خبر مبتدا، خبر حروف مشبه بالفعل و خبر لای نفی جنس باشد. مثال۱: والسّارِقُ والسّارِقَةُ فَاقطَعوا ایدِیَهُما 🍃جمله «فاقطَعُوا ایدِیَهُما» خبر مبتدا (السّارِقُ) و محلا مرفوع است. مثال۲: اِنَّ اللهَ قَد بَعَثَ لَکُم طالوتَ مَلِکاََ. 🍃جمله فعلیه «قَد بَعَثَ» خبر «انَّ» و محلا مرفوع می باشد. ۲.محلا منصوب : آن در صورتی است که خبر افعال ناقصه، مقاربه و حروف شبیه به «لیسَ» باشد. مثال: وَ دَمَّرنا ما کانَ یَصنَعُ فِرعَونُ وَ قَومُهُ 🍃جمله فعلیه «یَصنَعُ» خبر «کانَ» و محلا منصوب می‌باشد. 🔹️ جمله تابع: جمله تابع که خود بر دو قِسم است: ۱: جمله تابع مفرد: جمله ای که بعد از اسم نکره قرار می‌گیرد، نعت و صفت آن اسم نکره می‌شود (الجُمَلُ بعدالنَکِرات صفاتُُ) مثال: واتّقوا یوماََ لا تَجزِی نَفسُُ عَن نَفسِِ شَیئاََ 🍃جمله فعلیه «لا تَجزِی» نعت برای «یوماََ» و محلا منصوب می‌باشد. ۲: جمله تابع جمله: جمله تابع جمله ای که محلی از اعراب دارد. غالبا توسط یکی از حروف عطف که در مباحث قبلی بیان شد از اعراب جمله قبلی تبعیت می‌کند. مثال: اِنَّهُ یَبدَوُالخَلقَ ثُمَّ یُعیدُهُ 🍃جمله فعلیه «یَبدَوُالخَلقَ» خبر «انَّ» و محلا مرفوع است. 🍃جمله فعلیه «یُعیدُهُ» عطف بر «یَبدَوالخَلقَ» و محلا مرفوع است و توسط حرف عطف «ثُمَّ» به جمله فعلیه قبلی عطف شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅نتیجه: در آیه ۵۹ سوره بقره: 🍃 جمله «فانزَلنا علی الذین ظلموا» توسط حرف «فاء» عطف بر جمله «بَدّلَالذین ظلموا» شده و بنابر این در اعراب از آن تبعیت کرده است و محلا مجرور می باشد که خود این جمله اعراب خود را به تبعیت از جمله «قُلنا» که مضاف إليهِ «إذ» است، گرفته است. 🍃جمله فعلیه «یفسُقون» خبر برای «کانوا» و محلا منصوب است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، مبادی‌العربیه ج۲، سرآغازنحو، نحو متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 💎 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
صبح از خداوند نشانه‌ای می‌طلبم، هدایتی روشن... و آرامشی بر قلب. هر صبح به عزمِ بهترینِ خودم بودن چشم می‌گشایم 👌و سرانجام امورم را به خداوند می‌سپارم. می‌دانم هر لحظه در پناهِ عشق الهی هستم. سلام. صبحتون بخیر و آرامش •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
*•═•••◈﷽◈•••═•* ۱۹ موضوع: بازخوانی رویداد مهم «یوم الله» ۱۹ دی ✍ در خودِ حادثه‌ نوزدهم دی هم درسهایی هست. بنده غالباً به بعضی از این حوادث، در این صحبتهایی که با مردم عزیز قم داشتم، یک اشاره‌ای کرده‌ام امّا اگر کسی یک نگاه جامع بکند به این حادثه، [می‌فهمد] حادثه‌ خیلی عجیبی است؛ این حادثه متضمّن درسهایی است. 👈 قضیّه این‌جوری شروع می‌شود که یک مقاله‌ سخیفی به دستور خود دربار یعنی به دستور آن بالابالایی‌های رژیم طاغوت ــ کار این وسطی‌ها و این پایینی‌ها نبود؛ از آن بالا ــ علیه امام و متضمّن اهانت به امام بزرگوار، که تبعید بود و در نجف بود، و  تازه هم فرزندش به شهادت رسیده بود، از دنیا رفته بود، چاپ می‌شود. مردم همدردی کردند با امام بزرگوار به‌ خاطر درگذشت این فرزند محترم و معزّز ــ حاج آقا مصطفیٰ واقعاً آدم برجسته‌ای بود ــ اینها دیدند باید یک کاری بکنند، [ولی] بی‌عقلی کردند، به دست خودشان برای خودشان مشکل درست کردند و آمدند این مقاله را منتشر کردند. فَاَتاهُمُ اللهُ مِن حَیثُ لَم یحتَسِبوا؛ از جایی که گمان نمی‌کردند، سیلی را خوردند. ⬅️ خب حالا مقاله منتشر شد. معمولاً حدود ساعت دو بعدازظهر این روزنامه چاپ می‌شد.‌ تا از تهران برسد به قم، مثلاً‌ دو ساعت هم طول می‌کشید. این مالِ کِی است؟ روز هفدهم دی. ◀️ به مجرّد اینکه این روزنامه رسید به قم و مردم نگاه کردند دیدند یک چنین چیزی است، یک عدّه بیرون آمدند؛ یعنی شروع قضیّه از هفدهم دی است. سریع عکس‌العمل نشان دادند، آمدند بیرون در خیابان، تعدادی از شماره‌های این روزنامه را گرفتند آتش زدند، اظهار نفرت کردند؛ این روزِ هفدهم است. ◀️ صبح هجدهم نوبت طلبه‌ها است؛ درس و بحث را تعطیل کردند، آمدند در خیابان به صورت دسته‌جمعی به طرف منزل مراجع [حرکت کردند]؛ تا شب حرکت طلّاب طول کشید و بارها در این یک روز، درگیری و برخورد با نظامی‌های رژیم و مأمورین رژیم رخ داد. ◀️ روز نوزدهم دی که روز اصلی حادثه است، مردم وارد میدان شدند؛ جوانها آمدند، بازاری‌ها آمدند، مردم عادی آمدند، همه آمدند. دستگاه طاغوت برای سرکوب مردم همیشه آماده بود؛ آنها هم وارد میدان شدند، یک تعدادی را شهید کردند، تعداد زیادی را زخمی کردند، عدّه‌ای را کتک زدند، بالاخره حادثه آن روز با شهید شدن و مانند اینها تمام شد، 🔸 امّا [در واقع] تمام نشد، شروع شد؛ این شروع بود. ادامه دارد ↩️ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
ماییم و هوایِ بغض آلود فقط دلواپسی و غصّۂ مشهود فقط والله که آسان شود این سختی ها با آمدنِ حضرتِ موعود (عج) فقط! •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی