eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
982 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ◀️ بعضی آیات نازله در شأن امیرالمؤمنین ⬅️ به جز آیه ولایت و آیه لیله المبیت، آیات فراوان دیگری از قرآن در شأن امام علی علیه السلام نازل شده، یا ایشان یکی از برترین مصادیق آن به شمار می آیند. برخی از این ایات عبارتند از: ✨آیه تطهیر: «...إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»؛  جز این نیست که همواره خدا می خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت [که به روایت شیعه و سنی محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام اند] برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همه گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند. ✨آیه مباهله که منظور آیه ۶۱ سوره آل عمران است: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ...»  (از آن پس که به آگاهی رسیده ای، هر کس درباره او [حضرت عیسی(ع)] با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم، ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را، ما زنان خود را و شما زنان خود را، ما خودمان را و شما خودتان را. آنگاه دعا کنیم...) ⬅️که در جریان مباهله پیامبر با مسیحیان نجران نزل شد. پیامبر در این ماجرا حسنین علیهما السلام را به عنوان «ابناءنا» و فاطمه سلام الله علیها را به عنوان «نساءنا» و علی علیه السلام را به عنوان «انفسنا» با خود همراه نمود و این فضیلت بزرگی برای امام علی علیه السلام به شمار می آید که نفس رسول الله صلی الله علیه و آله است. ✨آیه «  قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ».  کافران رسالت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله را انکار کرده و گفتند تو پیغمبر نیستی. این آیه در پاسخ آنان به حضرتش نازل شد که بگو (من برای رسالت خود دو شاهد دارم یکی) خدا است که برای شهادت میان من و شما کافی است و دیگری کسی است که علم کتاب در نزد اوست. ⬅️ثعلبی در تفسیر آیه مزبور می نویسد آن که علم کتاب در نزد اوست علی بن ابیطالب علیه السلام است. همچنین ابوسعید خدری گوید از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسیدم آن کس که علم کتاب در نزد اوست کیست؟ فرمود: «آن کس برادرم علی بن ابیطالب است.» همچنین شیخ سلیمان بلخی از ابن عباس نقل می کند که گفت آن که علم کتاب در نزد اوست علی علیه السلام است زیرا او به تفسیر و تأویل و ناسخ و منسوخ آن عالم بود. ✨آیه: «وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ»؛ آن ها را نگهدارید که مورد سؤال خواهند بود. ⬅️ابوسعید خدری از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل می کند که: «آن چه مورد سؤال خواهد بود ولایت علی بن ابیطالب است.» ✨آیه: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»؛ و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید. ⬅️ صاحب کتاب مناقب الفاخرة از عبدالله بن عباس روایت کرده است که ما در خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله بودیم، عربی آمد و عرض کرد: یا رسول الله شنیدم که می فرمودی «اعتصموا بحبل الله» حبل خدا کدام است که به او تمسک جوئیم؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله دست خود را بر دست علی علیه السلام زد و فرمود: «به این شخص تمسک جوئید که این حبل المتین است.» ✨آیه: «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ»؛ آن گاه در آن روز از نعمت ها پرسیده شوند ابونعیم و حاکم حسکانی به سند خود از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که فرمود: «مقصود از نعیم در این آیه ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و ما است که از آن پرسیده خواهد شد.» ⬅️ علی علیه السلام چهار درهم پول داشت یکی را در موقع شب انفاق نمود و یکی را در روز و یک درهم آشکارا و یک درهم در نهان، آنگاه این آیه نازل شد که: «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ». مفسرین شأن نزول آن را در مورد انفاق آن حضرت دانسته اند. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
۶۰ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═•* 🦋 گاهی فراموش می کنیم که تمام امور بدست خداست... 🦋 تقسیم روزیها در دست قدرتمند خداست.. 🦋 چه پشتوانه ای قوی تر از خدا وجود داره که ما رو به اهدافمون برسونه؟ 🌿اگر نظر خداوند بر این باشد که بنده‌ای رو در امری موفق بدارد چه تضمینی بهتر از آن هست؟ هرچند باید در امور مختلف تلاش کنیم اما همه چیز تمرین نیست. 🌿چه کند پیش بریم و چه حافظه‌ی ضعیفی داشته باشیم و چه با مشکلات سختی مواجه بشیم در معرض امتحان الهی هستیم. مهم اینه که شاکر باشیم🙏 منبع: کانال حفظ قرآن 📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مولاے غریبم به راستے چه چیزے منتظرانت را آرام می‏کند و انتظار آنها را پایان می‏دهد؟ چه چیز در روشنے چشم‌هایشان است و دل بے‌قرارشان که آنها را قرار و آرام مےبخشد؟ آیا آنان که عمرے به جادّه انتظار چشم دوخته‏‌اند و در همین مسیر با همه سختے‏‌هایش راه پیموده‏‌اند تا به دشت سرسبز موعود منتظر پاے گذارند به پاداشے کمتر از هم‏نشینے‌ات راضےمی‏شوند؟ و چه فرجامے از این زیباتر و چه لحظه‏‌اے از این باشکوه‌‏تر . . . در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم... ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱کلیپ «عقل مردم آخرالزمان» 💫 آیت الله فاطمی‌نیا 🔸 خداوند به مردم یه عقل خاصی داده، با اینکه امامشان را نمی‌بینند ولی اینقدر معتقدند که انگار او را می‌بینند... @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی‌ها وخصوصیات امام زمان(عج) 🔵 قسمت 7⃣1⃣ ۱۶۱-به وسیله‌ی آن حضرت تفرقه به الفت تبدیل می‌گردد. ۱۶۲-با موالات آن حضرت اطاعت واجب، قبول می‌شود. ۱۶۳-مودت آن حضرت (و اجداد طاهرینش) واجب است. ۱۶۴-درجات رفیع مخصوص آن حضرت (و اجداد طاهرینش) می‌باشد. ۱۶۵-مقام محمود مخصوص آن حضرت (و اجداد طاهرینش) است. ۱۶۶-مکان معلوم نزد خدای عزوجل مخصوص آن حضرت (و اجداد طاهرینش) است. ۱۶۷-جاه عظیم و شأن کبیر و شفاعت مقبول، مخصوص آن حضرت (و اجداد طاهرینش) می‌باشد. ۱۶۸-گناهانی که بین ما و خدای تعالی وجود دارد خدای تعالی جز به رضایت امام عصر ارواحنا فداه از بین نمی‌برد. ۱۶۹-سرپرستی کار خلق را خدای تعالی به آن حضرت سپرده است. ۱۷۰-خدای تعالی اطاعت خود را با اطاعت آن حضرت قرین نموده است. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ✅موضوع : معذوران از جهاد وَجَاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ لِیُؤْذَنَ لَهُمْ وَقَعَدَ الَّذِینَ کَذَبُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ سَیُصِیبُ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ● لَیْسَ عَلَى الضُّعَفَاءِ وَلَا عَلَى الْمَرْضَى وَلَا عَلَى الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ مَا یُنْفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ مَا عَلَى الْمُحْسِنِینَ مِنْ سَبِیلٍ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ ● وَلَا عَلَى الَّذِینَ إِذَا مَا أَتَوْکَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُکُمْ عَلَیْهِ تَوَلَّوْا وَأَعْیُنُهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا یَجِدُوا مَا یُنْفِقُونَ ● إِنَّمَا السَّبِیلُ عَلَى الَّذِینَ یَسْتَأْذِنُونَکَ وَهُمْ أَغْنِیَاءُ رَضُوا بِأَنْ یَکُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَطَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ● و عذرخواهان بادیه نشین (نزد تو) آمدند تا به آنان اجازه (ترک جهاد) داده شود و کسانى که به خدا و فرستاده او دروغ گفتند نیز در خانه نشستند به زودى کسانى از آنان را که کفر ورزیدند عذابى دردناک خواهد رسید . بر ناتوانان و بر بیماران و بر کسانى که چیزى نمى یابند (تا در راه جهاد )خرج کنند در صورتى که براى خدا و پیامبرش خیرخواهى نمایند هیچ گناهى نیست (و نیز) بر نیکوکاران ایرادى نیست و خدا آمرزنده مهربان است و (نیز) گناهى نیست بر کسانى که چون پیش تو آمدند تا سوارشان کنى (و) گفتى چیزى پیدا نمى کنم تا بر آن سوارتان کنم برگشتند و در اثر اندوه از چشمانشان اشک فرو مى ریخت که (چرا) چیزى نمى یابند تا (در راه جهاد) خرج کنند . ایراد فقط بر کسانى است که با اینکه توانگرند از تو اجازه (ترک جهاد) مى خواهند (و به این)راضى شده اند که با خانه نشینان باشند و خدا بر دلهایشان مهر نهاد در نتیجه آنان نمى فهمند.(۹۰- ۹۴ سوره توبه) ⁉️ معذوران از جهاد چه کسانی هستند؟ ✍این آیات برای روشن ساختن تکلیف همه مسلمانان از نظر معذور بودن یا نبودن درباره جهاد، آنها را طبقه بندی کرده است که به پنج گروه تقسیم میشوند: 1⃣ لَیْسَ عَلَى الضُّعَفَاءِ :کسانی که ضعیف و ناتوان هستند(براثرپیری یا نقص اعضاء همچون فاقد بینایی) 2⃣ وَلَا عَلَى الْمَرْضَى: بیماران 3⃣ لَا یَجِدُونَ مَا یُنْفِقُونَ حَرَجٌ: کسانی که فاقد تجهیزات جنگی و عاجز از تامین معاش خانواده هستند. 4⃣ مَا أَتَوْکَ لِتَحْمِلَهُمْ: آنها که برای جهاد مرکب ندارند( وقتی پیامبر گفتند مرکبی در اختیار ندارم بخاطر اندوه چشمانشان اشکبار شد) 5⃣ "إِنَّمَا السَّبِیلُ عَلَى الَّذِینَ یَسْتَأْذِنُونَکَ وَهُمْ أَغْنِیَاءُ"منافقانی که با دروغ گفتن و عذر تراشی از جهاد فرار میکنند. ⬅️چهار گروه با عذر واقعی خود از حضور در جهاد معاف هستند اما گروه پنجم دروغگویان منافق می باشندکه با عذر تراشی قصد فرار از جهاد را دارند که عذرشان پذیرفته نیست و خدا بر دلهایشان مهر زده از این رو نمی فهمند ⁉️حکم معافی برای معذوران از جهاد،مشروط به چه امری است؟ ✍ارزش انسان ها،به انگیزه ها و روحیات آنان است،نه فقط حرکت و امکانات مادی و مالی.خداوند متعال کسانی را می ستاید که پول و امکانات ندارند،ولی ایمان و سوز و شورجبهه رفتن دارند و از شرکت نداشتن در جبهه،ناراحت و گریانند«اُعْیُنُهُمْ تَفیضُ مِنَ الدَّمْعِ» و این احساس تکلیف آنها باعث شده گرچه در جبهه حضور فیزیکی ندارند اما از هر گونه خیرخواهی و نصیحت مردم درباره خدا و رسولش دریغ نورزند. ⬅️معذوران باید مجاهدان را تشویق و ترغیب کنند و برای حفظ و نگهداری از خانواده و زندگی آنها و حفاظت از شهر ،قول مساعد بدهند و از ایشات رفع نگرانی کنند. خلوص و نصیحت ویژه جهاد نظامی نیست و جهاد فرهنگی را نیز در بر میگیرد و راه این گونه مجاهدت همیشه باز است و اثر کار در جهاد فرهنگی از نظامی بیشتر است. ═✼🌺🌸🌺✼═ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیعه از هجرِ رُخت جامِ بلا می نوشد خرّم آن سینه که در وصلِ شما می کوشد بار الها ..همه یِ عمر سلامت دارش کوثری را که از آن آبِ بقا می جوشد. الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج ✋ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼زیارت حضرت امیرالمٶمنین امام (علیه السلام)و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در روز ﷽ 🔆اَلسَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِیَّةِ، وَ الدَّوْحَةِ الْهاشِمِیَّةِ الْمُضیئَةِ، الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ،الْمُونِقَةِبِالْإِمامَةِ، وَ عَلى ضَجیعَیْكَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلى اَهْلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقینَ بِكَ، وَ الْحآفّینَ بِقَبْرِكَ 🔆یامَوْلاىَ یا اَمیرَالْمُوْمِنینَ، هذا یَوْمُ وَهُوَ یَوْمُكَ وَ بِاسْمِكَ، وَاَنَا ضَیْفُكَ فیهِ وَ جارُكَ، فَاَضِفْنى یا مَوْلاىَ وَاَجِرْنى، فَاِنَّكَ كَریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَیْكَ فیهِ، وَ رَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَیْتِكَ عِنْدَاللَّهِ، وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ وَسَلَّمَ، وَ عَلَیْهِمْ [وَعَلَیْكُمْ] اَجْمَعینَ. 🔆اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذى خَلَقَكِ، فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، اَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ، صابِرٌ عَلى ما اَتى بِهِ اَبُوكِ وَ وَصِیُّهُ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِما، وَ اَنَا اَسْئَلُكِ اِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ اِلاَّ اَلْحَقْتِنى بِتَصْدیقى لَهُما لِتُسَرَّ نَفْسی فَاشْهَدى اَنّى ظاهِرٌ بِوَِلایَتِكِ، وَ وَِلایَةِ آلِ بَیْتِكِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ @moassese_nooralyaghin
🌼دعای روز یکشنبه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خدا كه رحتمش بسيار و مهربانیاش هميشگى است بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لا أَرْجُو إِلا فَضْلَهُ وَ لا أَخْشَى إِلّا عَدْلَهُ وَ لا أَعْتَمِدُ إِلّا قَوْلَهُ وَ لا أُمْسِكُ إِلّا بِحَبْلِهِ بِكَ أَسْتَجِيرُ يَا ذَا الْعَفْوِ وَ الرِّضْوَانِ مِنَ الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ مِنْ غِيَرِ الزَّمَانِ وَ تَوَاتُرِ الْأَحْزَانِ وَ طَوَارِقِ الْحَدَثَانِ وَ مِنِ انْقِضَاءِ الْمُدَّةِ قَبْلَ التَّأَهُّبِ وَ الْعُدَّةِ وَ إِيَّاكَ أَسْتَرْشِدُ لِمَا فِيهِ الصَّلاحُ وَ الْإِصْلاحُ وَ بِكَ أَسْتَعِينُ فِيمَا يَقْتَرِنُ بِهِ النَّجَاحُ وَ الْإِنْجَاحُ وَ إِيَّاكَ أَرْغَبُ فِي لِبَاسِ الْعَافِيَةِ وَ تَمَامِهَا وَ شُمُولِ السَّلامَةِ وَ دَوَامِهَا وَ أَعُوذُ بِكَ يَا رَبِّ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَ أَحْتَرِزُ بِسُلْطَانِكَ مِنْ جَوْرِ السَّلاطِينِ، فَتَقَبَّلْ مَا كَانَ مِنْ صَلاتِي وَ صَوْمِي وَ اجْعَلْ غَدِي وَ مَا بَعْدَهُ أَفْضَلَ مِنْ سَاعَتِي وَ يَوْمِي وَ أَعِزَّنِي فِي عَشِيرَتِي وَ قَوْمِي وَ احْفَظْنِي فِي يَقَظَتِي وَ نَوْمِي فَأَنْتَ اللَّهُ خَيْرٌ حَافِظا وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْآحَادِ مِنَ الشِّرْكِ وَ الْإِلْحَادِ وَ أُخْلِصُ لَكَ دُعَائِي تَعَرُّضاً لِلْإِجَابَةِ وَ أُقِيمُ عَلَى طَاعَتِكَ رَجَاءً لِلْإِثَابَةِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَيْرِ خَلْقِكَ الدَّاعِي إِلَى حَقِّكَ وَ أَعِزَّنِي بِعِزِّكَ الَّذِي لا يُضَامُ وَ احْفَظْنِي بِعَيْنِكَ الَّتِي لا تَنَامُ وَ اخْتِمْ بِالانْقِطَاعِ إِلَيْكَ أَمْرِي وَ بِالْمَغْفِرَةِ عُمْرِي إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ◀️ سخن صحابه درباره امیرالمؤمنین ⬅️ حذیفه بعد از بیعت مردم با علی علیه السلام گفت: 👈«إنّ الناس قد بایعوا علیا فعلیکم بتقوى اللّه و انصروا علیا و وازروه، فو اللّه إنّه لعلى الحق آخرا و أولا و إنّه لخیر من مضى بعد نبیکم و من بقی إلى یوم القیامة»؛ 👈👈ای مردم! همانا مردم با علی بیعت کردند. بر شما باد تقوای الهی، علی را یاری کنید و پشتیبان او باشید. قسم به خدا او از ابتدا تا آخر بر حق بوده و و در میان گذشتگان و آیندگان تا روز قیامت بهترین فرد بعد از پیامبر شماست. ⬅️ بریده اسلمی نقل می کند: 👈پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند سلام کنید بر علی علیه السلام به عنوان امیرالمومنین، عمر پرسید: آیا این فرمان از جانب خداست یا رسولش؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: از جانب خدا و رسولش. ⬅️ عکرمه از ابن عباس نقل می کند که گفت: در قرآن آیه ای به این تعبیر 👈«الذین آمنوا و عملوا الصالحات» وجود ندارد مگر این که علی علیه السلام امیر آن و شریف آن است و از اصحاب محمد صلی الله علیه و آله کسی نیست مگر این که خداوند او را مورد عتاب قرار داده، اما علی علیه السلام را جز به نیکی یاد نکرده است. ⬅️ محمد بن منصور گفت، از احمد بن حنبل شنیدم که گفت: 👈برای هیچ یک از اصحاب پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فضایلی بیشتر از آن چه برای علی بن ابی طالب علیه السلام آمده، نقل نشده است. این سخن را حاکم نیز از ابن حنبل نقل کرده است. ⬅️ ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید: همه مردم اجماع کردند بر این که احدی از صحابه و علماء نگفته 👈«سلونی قبل ان تفقدونی» مگر علی بن ابیطالب علیه السلام. ⬅️ عمر بن خطاب می گوید: 👈ای کاش سه فضیلتی که نصیب علی علیه السلام شد نصیب من شده بود، و آن سه فضیلت عبارتند از: 1⃣ پیامبر دختر خود را در عقد علی درآورد، 2⃣تمام درهایی را که به مسجد باز می شد بست، جز در خانه علی علیه السلام، 3⃣در جنگ خبیر پیامبر صلی الله علیه و آله پرچم را بدست علی علیه السلام داد. ⬅️ ابو مسعود انصارى گفت: 👈 ما او را «خیر البشر»؛ (بهترین افراد بشر) می دانستیم. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
۵۸ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِيَ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ ۚ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا؛ برای هر کسی، وارثانی قرار دادیم، که از میراث پدر و مادر و نزدیکان ارث ببرند؛ و (نیز) کسانی که با آنها پیمان بسته‌اید، نصیبشان را بپردازید! خداوند بر هر چیز، شاهد و ناظر است.(نساء، ۳۳) ✅ موضوع: موالی ❓مراد از «موالی» در آیه ۳۳ سوره نساء چه کسانی هستند؟ ✍ واژه «مولا» هم بر «ولی» اطلاق می‌شود و هم بر «مُولّی عليه» كه در سايه ولی و سرپرست مدبّر و تحت ولايت اوست و بدين لحاظ كه وارث نيز ولی و در حكم مورّث و جايگزين اوست مراد از «موالی» در اين آيه، صاحبان ولای ارث، يعنی وارثان و متوليان امور ميت هستند كه پس از او به اموال و اطفال وی رسيدگی می كنند. ❇️ ضمير «هم» در «فَآتوهُم نَصيبَهُم» به موالی بازمی‌گردد كه همان ورثه‌اند. ⬅️ به استناد اين جمله، جمله «الَّذينَ عَقَدَت اَيمانُكُم» بايد عطف بر «الوالِدانِ والاَقرَبون» باشد و هر سه گروه، وارث و بيان موالی باشند نه مورّث، بنابراين، «والَّذينَ عَقَدَت اَيمانُكُم» ارث بر و مصداقی ديگر برای موالی‌اند. ◀️ حاصل اينكه آيه شريفه عوامل ارث بری را برشمرده و می‌فرمايد: ◀️ موالی و اوليای ارث بر از ميت سه گروه اند: 👈 «الوالِدان»، 👈 «الاَقرَبون» و 👈 «والَّذينَ عَقَدَت اَيمانُكُم». ◀️ همه وارثان زيرمجموعه اين سه گروه اند: 👈 وارثان نسبی جزوِ «الوالِدانِ والاَقرَبون»، و 👈 ورثه سببی جزوِ «الَّذينَ عَقَدَت اَيمانُكُم» هستند؛ يعنی «الَّذينَ عَقَدَت اَيمانُكُم» عوامل سببی ارث را بيان كرده و 👈 پيوند سببی عقد يمين در اين جمله، همه اقسام عقد ولاء، اعم از ولای عتق، ولای ضمان جريره، ولای امامت و امثال آن ها، همچنين عقد زوجيت و نكاح را دربرمی‌گيرد كه از عوامل سببی ارث بری و عقدی است كه به دست زوج و زوجه يا ولی زوجه است. 🔸 گفتنی است كه وقتی به ارث ولا ـ اعم از ولای عتق، ضمان جريره و امامت ـ نوبت می‌رسد كه از طبقات سه گانه نسبی و طبقه سببی، كسی نباشد، ◀️ بنابراين، در ضمان جريره با بودن طبقات قبلی، طرف تعهّد اصلاً ارث نمی‌برد و در صورت نبود هيچ كس از طبقات مزبور همه مال به طرف تعهد می‌رسد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا