eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫*بزرگ پروردگارم* ☘خدای من، خردمندان و عاقبت اندیشانْ یک سره در یاد تواَند و ذکر تو بر لب دارند. لحظه ای دل به جز تو نمی بندند و امید به غیر تو روا نمی دارند. در هستی می نگرند و تو را می یابند. ☘ ای مهربان ترین، چه زیبا ندایشان را اجابت می کنی، و از پاداش بی کران خود، لبریزشان می سازی که هیچ عملی در بارگاه عدل و قدرت تو، بی پاداش نمی ماند. 🍃پس لطیفا، رحیما، ما را از نیکان و خردمندان قرار ده و یاری مان کن تا نور ایمانت را دریابیم، به سوی تو ره سپریم و تنها تو را بستاییم. گناهانمان را ببخش و از لطف خود بر ما فراوان ببار. الهی امین🙏 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghinوخ
*سلام_امام_زمانم🤚🏻* عشـق، هر روز به تڪرار تو برمی خیزد اشڪ هـر صبح به دیدار تو برمی خیزد ای مسـافر! به گلاب نگهم خواهم شسٺ گرد و خاڪی ڪه ز رخسارتوبرمی خیزد با ولی‌عصر (عج) عرضه میداریم خدمت خانم حضرت معصومه سلام الله علیها السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِنا فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ 🏴شهادت شفیعه روز جزا، حضرت معصومه سلام الله علیهارا به محضر مقدس امام زمان ارواحنا فداه تسلیت عرض می‌نماییم.🏴 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*امام صادق عليه السلام :  إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ. 👈خداوند حرمى دارد كه مكه است پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است و حضرت على (علیه السلام) حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود – زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى (علیه السلام) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند . 📓منبع: بحارالانوار، ج 57 ، ص 228 ، ح 5 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* ▪️توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد: ⬅️معجزات نوع چهارم ↩️نوع چهارم: معجزات آن حضرت است در زنده کردن مردگان و شفاى بیماران و معجزاتى که از اعضاى شریفه آن حضرت به ظهور آمده که دراینجااکتفا میکنیم به چند امر: ⭐طعام بابرکت ↩️نهم: جماعتى از محدثان خاصّه و عامّه روایت کرده اند که جابر انصارى گفت: در جنگ خندق روزى حضرت پیغمبر صلى اللّه علیه و آله و سلم را دیدم که خوابیده و از گرسنگى سنگى بر شکم مبارک بسته، پس به خانه رفتم و در خانه گوسفندى داشتم و یک صاع جو، پس زن خود را گفتم که من حضرت را بر آن حال مشاهده کردم این گوسفند و جو را به عمل آور تا آن حضرت را خبر کنم. زن گفت: برو و از آن حضرت رخصت بگیر اگر بفرماید به عمل آوریم؛ پس رفتم و گفتم: یا رسول اللّه! التماس دارم که امروز چاشت خود را به نزد ما تناول فرمائى. فرمود: که چه چیز در خانه دارى؟ گفتم: یک گوسفند و یک صاع جو. فرمود: که با هر که خواهم بیایم یا تنها؟ نخواستم بگویم تنها. گفتم: هر که مى خواهى و گمان کردم که على علیه السلام را همراه خود خواهد آورد؛ پس برگشتم و زن خود را گفتم که تو جو را به عمل آور و من گوسفند را به عمل مى آورم و گوشت را پاره پاره کردم و در دیگ افکندم و آب و نمک در آن ریختم و پختم. و به خدمت آن حضرت رفتم و گفتم: یا رسول اللّه، طعام مهیا شده است. حضرت برخاست و بر کنار خندق ایستاد و به آواز بلند ندا کرد که اى گروه مسلمانان! اجابت نمائید دعوت جابر را؛ پس جمیع مهاجران و انصار از خندق بیرون آمدند و متوجه خانه جابر شدند و به هر گروهى از اهل مدینه که مى رسید مى فرمود اجابت کنید دعوت جابر را؛ پس به روایتى هفتصد نفر و به روایتى هشتصد و به روایتى هزار نفر جمع شدند. جابر گفت: من مضطرب شدم و به خانه دویدم و گفتم گروه بى حد و احصا با آن حضرت رو به خانه ما آوردند. زن گفت: که آیا به حضرت گفتى که چه چیز نزد ما هست؟ گفتم: بلى. گفت: بر تو چیزى نیست حضرت بهتر مى داند. آن زن از من داناتر بود، پس حضرت مردم را امر فرمود که در بیرون خانه نشستند و خود و امیرالمؤمنین علیه السلام داخل خانه شدند و به روایت دیگر همه را داخل خانه کرد و خانه گنجایش نداشت هر طایفه که داخل مى شدند حضرت اشاره به دیوار مى کرد و دیوار پس مى رفت و خانه گشاده مى شد تا آن که آن خانه گنجایش همه به هم رسانید پس حضرت بر سر تنور آمد و آب دهان مبارک خود را در تنور انداخت و دیگ را گشود و در دیگ نظر کرد و به زن گفت که نان را از تنور بکن و یک یک به من بده. آن زن نان را از تنور مى کند و به آن حضرت مى داد حضرت با امیرالمؤمنین علیه السلام در میان کاسه ترید مى کردند و چون کاسه پر شد. فرمود: اى جابر، یک ذراع گوسفند را با آبگوشت بیاور. آوردم و بر روى ترید ریختند و ده نفر از صحابه را طلبید که خوردند تا سیر شدند. و در مرتبه چهارم که حضرت ذراع از جابر طلبید جابر گفت: یا رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم! گوسفندى بیشتر از دو ذراع ندارد و من تا حال سه ذراع آوردم؟! حضرت فرمود: که اگر ساکت مى شدى همه از ذراع این گوسفند مى خوردند؛ پس به این نحو ده نفر ده نفر مى طلبید تا همه صحابه سیر شدند، پس حضرت فرمود: اى جابر! بیا تا ما و تو بخوریم؛ پس من و محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم و على علیه السّلام خوردیم و بیرون آمدیم و تنور و دیگ به حال خود بود و هیچ کم نشده بود و چندین روز بعد از آن نیز از آن طعام خوردیم. 📓منبع:(بحارالانوار) ۱۸/۳۲ـ۳۴ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
▪️کریمه ای و به در گاه تو گدا بسیار ▪️و من مثال همیشه برای تو سربار ▪️تو جلوه گاه حجابی تو از تبار کرم ▪️تویی ملازم زهرا ملازمت مریم 🏴سالروز شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها را تسلیت عرض می نماییم. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
امام علی (ع) می فرمایند : اَلْعِلْمُ ثَلاثَهٌ: اَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ، وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ ؛ دانش بر سه قسم است: فقه برای دین، و پزشکی برای تن، و نحو برای زبان. آیامی دانید : ⁉️لازمه آموزش تفسیر قرآن ، تسلط به علم صرف و نحو است ⁉️اصلی‌ترین عامل پیدایش علم نحو و صرف، صیانت قرآن از تحریف لفظی و معنوی بوده است ⁉️آیامیدانید إعرابهای مختلف ازآیات قرآن ، موجب تنوع معانی و تفاسیر میشود ⁉️نقش علم نحو در دستیابی به قرائت صحیح تا چه میزان است ✅نخستین گام برای دریافت پیام روح بخش کلام الله مجید و فهم عمیق آیات وروایات وادعیه، یادگیری علم نحو و صرف و إعراب است. ما با آموزش نحو و صرف به روشی نوین در کانال قرآن و عترت نورالیقین کنار شما هستیم. 👈 سه شنبه هر هفته با ما باشید. http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: إعراب آیه ۴ سوره بقره 👈وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ -و آنان که به آنچه به سوي تو و به آنچه پیش از نازل شده، مؤمن هستند و به آخرت یقین دارند. وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الَّذِينَ : اسم موصول و مبنی، معطوف به اسم موصول در آیه قبل، محلاً مجرور بنابر تبعيت يُؤْمِنُونَ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون .ضمیر متصل «واو»، مبنی، فاعل و محلاً مرفوع بِـ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلّی از اعراب ندارد. مَا : موصول اسمي، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِما : جار و مجرور، متعلق به «يُؤمِنون» أُنْزِلَ : فعل ماضي مجهول، مبنی برفتح. ضمیر مستتر«هُوَ»، مبنی، نایب فاعل و محلاً مرفوع إلی : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلّی از اعراب ندارد. کَـ : ضمیر متصل ،مبنی، محلاً مجرور به حرف جرّ إلیکَ : جار و مجرور، متعلق به «أنزلَ» وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلّی از اعراب ندارد. مَا : موصول اسمي، مبنی، معطوف بر «ما» در «بِما» و محلاً مجرور بنابر تبعیت أُنْزِلَ : فعل ماضی مجهول، مبنی برفتح. ضمیر مستتر « هُوَ» ، مبنی ،فاعل و محلاً مرفوع مِن : حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلّی از اعراب ندارد. قبلِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری کَـ : ضمیر متصل، مبنی، مضافٌ‌إليه و محلًا مجرور مِن قبلِکَ : جار و مجرور •متعلق به أنزلَ، مفعولٌ‌بِه باواسطه برای «أنزلَ» •متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «أنزلَ» وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلّی از اعراب ندارد. بِـ : حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلّی از اعراب ندارد. ٱلآخرةِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری بِالآخرةِ : جار و مجرور، متعلق به «يُوقِنُونَ» هُم : ضمیرمنفصل، مبنی، مبتدا و محلًا مرفوع يُوقِنُونَ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل « واو»، مبنی، فاعل و محلا مرفوع (جمله فعليه، خبر برای مبتدا و محلا مرفوع) •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺••• موضوع: اقسام متعلَّق جارومجرور 👈تعریف: جارومجرور، برای تکمیل معنای خویش، وابسته ونیازمند به لفظی است که برآن تکیه کند و این لفظ، متعلَّق نام دارد. 🔹انواع متعلَّق برحسب وجود یا عدم وجود: ۱.متعلَّق موجود ۲.متعلَّق محذوف 👈انواع متعلّق موجود: ۱.فعل: کلمه ای است که بر وقوع عملی یا تحقق حالتی در زمان مشخص دلالت میکند و بر سه نوع است: الف- فعل ماضی مثال:صِراطَ الَّذِینَ اَنعَمتَ عَلَیهم. 🍃فعل ماضی «أنعمتَ» متعلق برای «عَلیهِم». ب- فعل مضارع مثال: قُل اَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ. 🍃فعل مضارع «أعوذُ» متعلق برای «بِرَبِّ» ج- فعل امر مثال: تَعَاوَنوا عَلَی البرِّ و التَّقوی. 🍃فعل امرِ «تَعاوَنوا» متعلق برای «عَلی‌البرِّ» ۲.شبه فعل مقصود اسمهایی هستند که در دلالت بر حَدَث (رویداد)، شبیه فعل ها می باشند؛ یعنی شبیه فعل عمل می کنند. 🖌شبه فعل ها شامل مصدر، مشتقات، اسم جامد مؤوّل‌به مشتق و اسم فعل می باشند. الف- مصدر •ثلاثی مجرد • غیرثلاثی مجرد مثال۱ : اِن تَرَکَ خَیراً الوَصیَّۀُ لِلوالِدَینِ. 🍃«ٱلوَصیّة» مصدر ثلاثی مجرد، متعلق برای «لِلوالدینِ» مثال۲: فَرَضَ اللّهُ الایمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرک. 🍃«تَطهیراً» مصدر ثلاثی مزید، متعلّق برای «مِنَ ٱلشّرکِ» ب- مشتقات منظور از مشتق: اسم فاعل، اسم مفعول، صفت مشبهه، صیغه مبالغه، اسم تفضیل، اسم مکان، اسم زمان می‌باشد. مثال۱ : اِنِّی جاعِلٌ فِي ٱلارضِ خلیفةً. 🍃«جاعِلٌ» اسم فاعل و متعلّق برای «في ٱلأرضِ» مثال۲ : اِلا عِبَادُکَ مِنهُمُ المُخلَصینَ. 🍃«المُخلَصینَ» اسم مفعول و متعلّق برای «مِنهُم» مثال۳ : اِنّ النَّفسَ لَاَمّارَۀٌ بِالسُّوءِ. 🍃«امّارةٌ» صیغه مبالغه و متعلّق برای «بِالسّوءِ» مثال۴ : اَنتَ اَکرَمُ مِن اَخیکَ. 🍃«اَکرَمُ» اسم تفضیل و متعلّق برای «مِن أخیکَ». ج- اسم جامد مُؤوّل به مشتق اسم جامدی که معنای مشتق میدهد. مثال: رَأَیتُ اَسَداً فِی الحَربِ. 🍃«اَسَداً» اسم جامد و متعلّق برای «في ٱلحربِ». (اَسد به معنای شجاع به کار رفته که صفت مشبهه است) د- اسم فعل عبارت است از لفظی که از نظر معنا و عامل، جانشین فعل می شود و عوامل در آن تأثیری ندارند. مقصود از قرار دادن و وضع اسم فعل، مبالغه است. اسم فعل از جهت معنا دارای سه قسم است: •دارای معنای ماضی مانند: هَیهَاتَ(بَعُدَ = دور شد)، شَتَّانِ (شَتّ= جدا شد)، سَرعَانِ (اَسرَعَ = شتاب کرد) مثال: هَیهَاتَ هَیهَاتَ لِمَا تُوعَدونَ. 🍃«هَیهَاتَ» اسم فعل ماضی و متعلّق برای «لِما». •دارای معنای مضارع مانند: آه (اَتَوجَعُ = درد میکشم)، اُفِّ (أتضَجَّرُ = بیزاری و نفرت و نارضایتی دارم) مثال: آه مِن قِلَّۀِ الزّادِ وَ طُولِ الطّریقِ. 🍃«آه» اسم فعل مضارع و متعلّق برای «مِن قِلَّة» •دارای معنای امر مانند: اِلَیکِ (اَبعَد = دور شو)، عَلیکَ (اِلزَم = همراه باش)، آمّینَ (اِستَجِب = اجابت فرما) مثال: یا دُنیَا إلَیکِ عَنّی. 🍃«اِلَیکِ» اسم فعل امر و متعلّق برای «عَنّي» •••┈✾~💠~✾┈••• ✅باتوجه به توضیحات در آیه۴ سوره بقره👇 🍃«بِما» متعلق به یُؤمِنونَ (فعل مضارع، متعلق موجود) 🍃«إلیکَ» متعلق به أنزلَ (فعل ماضی، متعلق موجود) 🍃«مِن قبلِکَ» متعلق به أنزلَ ( فعل ماضی، متعلق موجود) •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( برمبنای کتب «المباحث النحویه شرح سیوطی» و «ترجمه و شرح مغني الأديب» و «موسوعة النحو و الصرف والاعراب») 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin ادامه دارد...↩️
🥀السلام علیڪ یاصاحب_الزمان ای دل شــده ای ڪه یار مهــدے باشی! یڪـ عمــــــر در انتـــظار مهــدے باشی! امــروز در ایـن جمـع مشو غافــل از او شـاید ڪــہ تـو در ڪنار مهـ.دے باشی ☘اللهم عجل لولیک الفرج☘ همراه باامام عصر(عج) به محضر اباعبدالله ⚘السلام علیک یااباعبدالله⚘ ┄┄┄┅•🍃🍃✻🍃🍃••┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•🍃🍃🌸••◈﷽◈••🌸🍃🍃•═•* 🌿اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ 🌿بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ 🌿عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ 🌿وَمَغارِبِها،سَهْلِها وَجَبَلِها،وَبَرِّها وَبَحْرِها، 🌿وَعَنِّي وَعَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ، وَمِداد 🌿َ كَلِماتِهِ، وَمَا أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَأَحاطَ بِهِ كِتابُهُ . 💎خدایا برسان، مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🏴حضرت_صادق(ع) می فرمایند: ✍ أَلَا وَ إِنَّ قمَّ الْکوفةُ الصغِیرَةُ أَلَا إِن لِلْجنَّةِ ثَمَانِیةَ أَبْوَابٍ ثلَاثَةٌ منْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ 🍃 قم کوفۀ کوچک ماست. برای بهشت هشت در است که سه در آن به سوی قم است. زنی در قم وفات می کند که از اولاد من و نامش فاطمه است. در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می شوند. 📖 الاحادیث الشیعه، ج12، ص 617. 🥀دهم ربیع الثانی، سالروز رحلت شهادت گونه حضرت_فاطمه_معصومه سلام الله علیها تسلیت باد. اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•🍃🏴••◈﷽◈••🏴🍃•═•* ⚜حضرت معصومه ‏عليها السلام نمايى از حضرت زهرا عليها السلام‏ ✍شباهت‏هاى متعددى را مى ‏توان بين حضرت زهرا (س) و حضرت معصومه (س) بيان كرد كه همه، حكايت از شرافت ذاتى حضرت دارند. مرحوم آيه اللّه العظمى مرعشى نجفی ‏قدس سره از پدر بزرگوار خود -آيه اللّه سيد محمود مرعشى- نقل مى‏ كند كه او در نجف اشرف زندگى مى ‏كرد و بسيار مشتاق بود به طريقى محل دفن جده‏ اش حضرت زهرا عليها السلام را پيدا و زيارت كند. براى اين مقصود ختم مجرّبى را -كه شامل چهل شب عبادت در حرم اميرالمؤمنين‏ عليه السلام و امور ديگر بود- انجام داد تا شايد حضرت على‏ عليه السلام او را به محلّ قبر شريف حضرت زهرا عليها السلام راهنمايى كند. شب چهلم، بعد از انجام ختم و توسّل فراوان، به بستر خواب رفت. در عالم خواب به محضر امام باقر عليه السلام يا امام صادق‏ عليه السلام رسيد. امام به او فرمود: «عليك بكريمه اهل البيت- به زيارت كريمه اهل بيت‏ عليهم السلام برو-» پدرم تصور كرده بود منظور امام، زيارت حضرت زهرا عليها السلام است لذا به امام عرض مى‏ كند: قربانت گردم من نيز برنامه ختم را براى همين منظور انجام داده ‏ام تا قبر آن حضرت را نشانم دهيد. امام مى ‏فرمايد: «منظور من قبر شريف حضرت معصومه ‏عليها السلام در قم است. محلّ دفن حضرت زهرا از اسرار الهى است. طبق وصيت خانم بايد قبر مخفى بماند و من نمى ‏توانم قبر حضرت فاطمه‏ عليها السلام را بر خلاف وصيّت او معلوم كنم. به زيارت حضرت معصومه‏ عليها السلام برو گويا به زيارت حضرت زهراعليها السلام رفته‏ اى» 📚منبع: کريمه اهل بيت‏ عليهم السلام، على اكبر مهدى پور، ص 43 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃ما از ازل فقط در این خانه را زدیم جایی نرفته ایم و به این سمت آمدیم ⚜دلداده ی کریمه ی آل محمدیم یعنی گدای خواهر سلطان مشهدیم 🍃حاجت به آستانه ی دیگر نمیبریم ما ریزه‌خوار‌سفره‌ی موسی‌بن‌جعفریم 🏴السلام علیک یافاطمةالمعصومه(س) 🏴یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه
*•═•••◈﷽◈•••═•* نهج البلاغه اقیانوسی از معارف عالی و انسان ساز است ولی متأسفانه در بین ما غریب است. ⁉️ کدام یک از ما بعنوان شیعه، یک دور کامل این میراث گرانقدر مولایمان را خوانده ایم؟ ⁉️ آیا نگران پیچیدگی و دشواری فهم عبارات آن هستید؟ •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 🌴حکمت بیست و یکم نهج البلاغه میفرماید: وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛ وفرصت ها چنان ابرها میگذرند پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• بیایید از فرصت بدست آمده استفاده کنیم و با حکمت های زندگی بخش امیر کلام مأنوس شویم. ⚡آموزش شرح و مفاهیم حکمت ها با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته است👇 ✨چهارشنبه هر هفته با ما همراه باشید✨ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* 📖 شرح موضوع اول: طمع أَزری بِنَفسِهِ مَن اِستَشعَرَ الطَمَع؛ هر کس طمع راپیشه کند خود را حقیر ساخته است. ترجمه لغات أزری: کوچک وخوار کرد نَفسِهِ: خودش را استشعر: (لازم خود)کرد، در باطن(خوی و روش خود) قرار داد. اَلطَمَع: طمع، آز، امید، علاقه نفس ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ 📖 انواع طمع طمع را به دو دسته تقسیم می کنند که در ذیل به توضیح مختصر هر یک می پردازیم: الف) طمع پسندیده ب) طمع ناپسند ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ ✍ ب) طمع ناپسند گاه حرص و طمع نادرست منجر به سقوط انسان از کمال به قعر دره ضلالت می شود. مانند طمع در اموال و کمک های دیگران طوری که انسان خواستار آن باشد که بدون تلاش از دیگران بهره مند شود که بسیار زشت و ناپسند است. ✍ نمونه های بارز طمع ناپسند 👈 طمع در مال دنیا دنیا دار فانی است و تنها باید پلی برای رسیدن به آخرت باشد، ولی برخی چنان از زینت های دنیوی مست هستند و طمع در فزونی نعمت ها و تجملات دارند که از آخرت غافل می شوند و عذاب الهی در انتظار آنها خواهد بود. خداوند در نکوهش طمع و فزونی مال و نعمت می فرماید:« ذَرَنی وَ مَن خَلَقتُ وَحیدًا وَ جَعَلتُ لَهُ مَالًا ًمَمدُودًا وَ بَنینَ شُهُوداً وَ مَهَّدتُ لَهُ تَمهیداً ثُمَّ یَطمَعُ أَن أَزیدَ؛ ای رسول! به من واگذار کار آن کس که او را تنها آفریدم و به او مال و ثروت فراوان، بخشش کردم و پسران حاضر به خدمت نصیب گردانیدم و اقتدار و عزت و مکنت دادم و باز هم از من طمع افزونی دارد». مدثر/ ۱۱ الی ۱۵ 👈 طمع در شهرت و مقام درست است که طمع در وجود هر کسی رخنه می کند، اما علما و صاحب منصبان، باید بیشتر در پرهیز از این رذیله تلاش ورزند. زیرا کسانی هستند که به طمع مال، مقام و ... به طور شایسته عمل به وظیفه نکرده و در حق خود و دیگران ظلم می کنند و در دنیا و آخرت روسیاه می شوند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرماید: « انَّ الصَّفا اَلزلزال الَّذی لا تَثبَت علیه اِقدام العُلماء الطمع؛ همانا صخره لغزانی که پاهای دانشمندان بر آن ثابت نمی ماند، طمع است». شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۱۸، ص ۲۵۰ 👈 طمع در شهوت غریزه جنسی از قویترین غرایز انسانی به شمار می رود، پس هرگز نباید با عملی زمینه طمع در شهوت رانی را برای دیگران فراهم کرد. خداوند در قرآن کریم خطاب به زنان پیامبر می فرماید:«...فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً؛ به نرمی سخن نگویید تا مردی که در قلب او مرضی است به طمع افتد، وسخن پسندیده بگویید». احزاب / ۳۲ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه‌ نورالیقین مرکز‌ تخصصی‌ تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘ای خدای مهربان و لطیف، 👈 بنگر این صف در هم پیوسته را از عاشقان و بندگان مخلصت که چگونه گردهم آمده اند و تو را می خوانند. به امید کَرَمتْ همه دست به سوی تو بلند کرده اند و در آرزوی رحمت و لطفت، نام تو را می خوانند. 💫 چشم هاشان از نور ایمان به تو می درخشد و دل هاشان از امیدواری و توکل بر تو می تپد. ⭐خدایا، امیدشان را ناامید مکن و دل هاشان را شکسته و نااُمید مپسند. تیرگی گناهان را به زلال بخششت بشوی. ⚡غبار غفلت و فراموشی را به نسیم معرفت بزدای و مهدی زهرا(عج) را اذن ظهور ده، ای همه امید امیدواران. الهی امین🙏 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin