•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_شصت_و_پنجم
✅ موضوع: اعراب آیه ۶۰ سوره بقره
👈 وَإِذِ اسْتَسْقَىٰ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ كُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ.
وَ: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اِذ: ظرف زمان، مبنی، مفعولٌ به برای «اُذکُروا» مقدر، محلا منصوب
استسقی: فعل ماضی، مبنی بر فتح مقدر
موسی: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر
لِ: حرف جرّ، مبنی برکسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
قَومِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
لِقومِ: جار و مجرور، متعلق به «استسقی»
هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
فَ: حرف عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قُلنا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
اِضرِب: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «انتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
عصا: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره مقدر
بِعَصَاكَ :جار و مجرور، متعلّق به «اِضرب»
کَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
الحَجَرَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
فَ: فاء فصیحه رابطه، مُشعِر به شرط محذوف وتقدیر کلام چنین است: اِذا ضُرِبَ اِنفجرَت
اَنفجرَت: فعل ماضی، مبنی بر فتح
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
منه: جار و مجرور، متعلّق به «انفجرت»
اِثنتا عشرةَ: فاعل برای «اَنفجرَت» (عدد مرکب)
جزء اول: مرفوع، علامت رفع «ا»
جزء دوم: مبنی بر فتح
عیناً: تمییز و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
قد: حرف تحقیق، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عَلِمَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح
کُلُّ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
اُناسٍ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره
مشربَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه
هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
کلوا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
وَ: حرف عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اِشرَبوا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
من: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
رزقِ : اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره
مِن رزقِ: جار و مجرور، متعلق به «کُلوا و اشربوا»
اللهِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره
وَ: حرف عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لا: حرف نهی، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
تعثَوا: فعل مضارع و مجزوم، علامت جزم حذف «نون». ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
فی: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الاَرضِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره
فی الارض: جار و مجرور، متعلق به «تعثوا»
مفسدینَ: حال برای فاعل «تعثوا» و منصوب، علامت نصب «یاء»
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_شصت_و_پنجم
✅ موضوع: مجرورات (مجرور به اضافه)
اسمها از نظر «مضاف» واقع شدن، به سه دسته تقسیم می شوند:
1️⃣ ممتنع الاضافه
اسمهایی هستند که هیچگاه مضاف قرار نمیگیرند؛ برخی از آنها عبارتند از:
ضمایر، اسماء اشاره، موصولات، اسماء شرط، اسماء استفهام
مثال۱: إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
مثال۲: ... أَنْبِئُونِي بِأَسْمَآءِ هَٰٓؤُلَآءِ...
مثال۳: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ....
مثال۴: ....مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيٓئَتُهُ فَأُولَٰٓئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ....
مثال۵: كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ....
2️⃣ دائم الاضافه
اسم هایی هستند که همواره مضاف اند
مانند:« کُلّ، بَعض، عِند، فَوق.....»
مثال۱: كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ....
مثال۲: ....قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ...
مثال۳: .... وَرَفَعْنَا فَوْقَــكُمُ الطُّورَ....
3️⃣ جائز الاضافه
اسم هایی هستند که گاه به صورت «مضاف» استعمال می شوند، اکثر اسم ها از این دسته اند؛ مانند: « کتاب، رسول، میزان....»
🍃 مشهور ترین اسماء دائم الاضافه عبارتند از:«کُلّ، بعض، جمیع، کِلا وکِلتا، لَدُن، عند، اَیُّ، مثل، ذو، غیر، اُولو»
و جهات ششگانه: «یمین، یسار، فوق، تحت، خَلف، وَراء، اَمام»
و همچنین: «بَین، قبل، بَعد، مَعَ، اِذ و اِذا»
📌 این اسم ها یا مضاف به مفردند یا مضاف به جمله.
مثال۱: اِذا جاء نصرُ اللهِ و الفتح
مثال۲: اِنَّ معَ العُسرِ یُسراً
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۶۰ سوره بقره:
🍃 «اِذ» در «اِذِاستَسقی موسی لِقَومِه» و «کُلّ» در «کُلُّ اُناسٍ» از اسماء دائم الاضافه است.
🍃ضمایر به کار رفته در آیه، «ممتنع الاضافه» هستند.
🍃واسماء «قوم، عصا، مشرب، رزق» جائز الاضافه هستند.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف، نحو متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌷 صلوات خاصه امام هادی علیهالسلام:
🔹️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ
🔹️ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ
🔹️ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِين.
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج 🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#سخنان_مقام_معظم_رهبری
۱۹#دی_۱۴۰۱
#بخش_نهم
✅موضوع: راز موفقیت نهضت قم
✍ یک نکته دیگر هم من در مورد این حادثه قم عرض بکنم و آن، این است که چه در این حادثه، چه در جریانی که در دنباله این حادثه رخ داد و پیش آمد، افراد یا گروهها و جریانهای پُرمدّعا و بیریشه نتوانستند نفوذ کنند؛ این خیلی مطلب مهمّی است.
◀️ [اینجا] مثل مشروطه نشد؛ مشروطه را علما راه انداختند، برای رفع استبداد راه انداختند، افرادِ معلومالحال یا مجهولالحالی وارد میدان شدند، راه را کج کردند به طرف سفارت انگلیس! آنجا رفتند. برای درخواستی که مال مردم عادی بود، سفارت انگلیس واسطه شد.
◀️ وقتی آدمهای ناباب وارد یک نهضت میشوند، [نتیجه] این میشود.
💥 در نهضت قم، چنین چیزی اتّفاق نیفتاد؛ در جریانی که با این نهضت راه افتاد، چنین جریانی اتّفاق [نیفتاد]. همه، [حتّی] آن کسانی که مخالف هم بودند، مرعوب شدند؛ مرعوبِ مردم، مرعوبِ این حرکت عظیم، مرعوبِ آن نهیبهای امام.
⬅️ انسان در نجف در مجلس درس طلبگی بنشیند، آنچنان فریادی بزند که دنیا را بلرزاند! ما امام را هم درست نشناختیم؛ شخصیّت امام [را درست نشناختیم]. این حرکت، حرکتی بود که دیگران نتوانستند واردش بشوند؛ مرعوبش شدند. حتّی آنهایی که مخالف بودند ــ در ایران کمونیستها بودند، افراد گوناگون بودند که دلشان با این نهضت، با این حرکت نبود ــ نه جرئت میکردند مخالفت کنند، نه جرئت میکردند واردش بشوند؛ چون حرکتِ مردم حرکتِ عظیمی بود.
◀️ اینهایی که من عرض میکنم، تجربههای شخصیِ از نزدیکِ بنده است؛ که آنچه از نزدیک دیدم، آنچه میدانم را دارم به شما عرض میکنم.
❓خب، حالا چرا نتوانستند نفوذ کنند؟
✍ خود این هم یک نکته مهمّی است.
❓چرا جریانهای دیگر نتوانستند وارد بشوند، اخلال کنند، نفوذ کنند؟
✍ علّت، این بود که سردمدار این حرکت، در رأس این حرکت، شخصیّتهای دینی بودند؛
👈 شخصیّتهای دینی با جرئت وارد میدان شدند. در همه شهرها ــ در تهران، در قم، در جاهای دیگر، در مشهدِ ما همین طور ــ علمای بزرگ، شخصیّتهای موجّه دینی وارد میدان شدند و اینها شدند پرچم. در شهرهای مختلف، ما اینها را دیدیم.
👈 یک عدّه از علما هم که اینجا و آنجا تبعیدی بودند، هر جا که تبعید بودند، آنجا را همراه کردند با خودشان، با حرفهای خودشان و همه دلها را متوجّه خودشان کردند.
ادامه دارد ↩️
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام امام زمانم مهدی جان
کی شود دل ما با شوق نگاهت ببری؟
غم دل را ز وجود رخ ماهت ببری؟
ظلم و جورست که جهان را به تباهی فِکَند
رنگ ظلم را ز سر شوکت و جاهت ببری؟
شاه خوبان جهانی و جهان در ید توست
نظری کی تو کنی همره شاهت ببری؟
اللهم عجل لولیک الفرج
اجرک الله یا صاحب الزمان
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
هدایت در دوران غیبت کبری
🔵 امام هادی علیه السلام فرمودند:
🌕 اگر نبودند کساني از علما که بعد از غيبت قائم شما (عجّل اللَّه فرجه الشريف) به او دعوت کنند و بر او دلالت نمايند، از دين او با دلايل خداوند دفاع کنند، و بندگان ضعيف خداوند را از دامهاي ابليس و سرکشان او رها سازند، و از شبکه هاي ناصبيان خلاص نمايند، [اگر اينان نبودند]
👈هيچ کس نمي ماند مگر اينکه از دين خدا بر مي گشت، ولي اينان هستند که زمام دل هاي شيعيان ضعيف را به دست مي گيرند، همچنان که ناخداي کشتي سکّان آن را در دست دارد، آنان برترين کسان نزد خداي عزّ و جلّ مي باشند.
📚 مکیال المکارم ج ۲ ص ۳۳۰
⚫️ فرا رسیدن سالروز شهادت امام هادی علیه السلام بر همه منتظران به ویژه امام عصر ارواحنا فداه تسلیت باد.
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
دعای مخصوص امام هادی(ع) برای حاجتمندان
🔵 امام هادی علیه السلام فرمودند:
🌕 دعایی را که خواهم گفت من آن را بسیار می خوانم و از خدا تقاضا کرده ام هر کس بعد از من آن را نزد قبرم بخواند او را نا امید نفرماید و دعا این است :
یا عُدَّتی عِندالعُدَدِ و یا رَجائی و المُعتَمَد و یا کَهفی وَ السَّنَد و یا واحِدُ یا اَحَدُ یا قُل هُوَ الله اَحَد اَسالُکَ اللهمَ بِحَقِ مَن خَلَقتَهُ مِن خَلقِکَ وَ لَم تَجعَل فی خَلقِکَ مِثلَهُم اَحَداً اَن تُصَلّیَ عَلَیهِم و .... ( حاجت خود را ذکر کند)
🔹 به قصد رجا و به امید استجابت از راه دور بعد از زیارت نامه امام هادی بخوانید.
@moassese_nooralyaghin
امام زمان (عج) هم آداب و قواعد دعا کردن را رعایت میکند
🔵 نقل شده امام هادی علیه السلام بیمار شدند و کسی را اجیر کردند به عراق بیاید و برای شفای آن حضرت تحت قبه دعا کند.
🌕 شخصی سوال کرد شما که خودتان امام هستید چرا این سفارش را می کنید. امام هادی(ع) فرمودند:
خداوند استجابت دعا تحت قبه را ضمانت کرده است.
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
اهداف حکومت امام مهدی(عج) در بیان امام هادی علیه السلام
🌕 امام هادی در زیارت امام مهدی علیهما السلام به نکاتی اشاره می فرمایند که علاوه بر زیارت به برخی از اهداف حکومت ایشان اشاره می فرمایند:
🔹 بار خدایا! وعدهای را که به اهل بیت (ع) دادهای تحقق ببخش و زمین خود را با شمشیر قائم آنان پاک گردان
🔹 و به وسیله او، حدود تعطیل شده و احکام فرو نهاده و تغییر یافته ات را برپا دار
🔹 و به برکت وجود او، دلهای مرده را زنده ساز
🔹 و خواستههای پراکنده را یک پارچه گردان
🔹 و زنگار ستم را از راه خود پاک کن
🔹 تا اینکه حقّ، با دست او، در زیباترین چهره اش آشکار شود
🔹 و در پرتو نور دولت او، باطل و باطل گرایان نابود شوند
🔹 و چیزی از حق و حقیقت به واسطه ترس از هیچ انسانی، پوشیده نماند.
📚 مصباح الزائر، ص۴۸۰
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
▪️ به مناسبت شهادت امام هادی علیه السلام
✍ علی بن محمد مشهور به امام هادی و امام علی النقی علیه السلام (۲۱۲-۲۵۴ق) دهمین امام شیعیان است که از سال ۲۲۰ تا ۲۵۴ قمری به مدت ٣٤ سال، امامت شیعیان را به عهده داشت.
✅ دوره امامت آن امام همام، همزمان با حکومت چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل بود. بیشتر سالهای امامت آن حضرت در سامرا، تحت نظارت مستقیم حاکمان عباسی سپری شد.
✅ از امام هادی(ع) احادیثی در امور اعتقادی، تفسیر، فقه و اخلاق روایت شده است. بخشی از روایات آن حضرت درباره مباحث کلامی از جمله تشبیه و تنزیه و جبر و اختیار است. زیارت جامعه کبیره و نیز زیارت غدیریه از آن حضرت روایت شده است.
✅ امام هادی(ع) از طریق سازمان وکالت با شیعیان ارتباط داشت.
عبدالعظیم حسنی،
عثمان بن سعید،
ایوب بن نوح،
حسن بن راشد
و حسن بن علی ناصر از اصحاب وی به شمار میآیند.
✅ در زمان امامت امام هادی غالیان فعال بودند آنان خود را از اصحاب و نزدیکان حضرت امام هادی(ع) معرفی میکردند و مطالبی را به امامان شیعه از جمله امام هادی(ع) نسبت میدادند که امام از آنان اعلام بیزاری کرد و از شیعیان خواست از آنان دوری کنند.
✅ بارگاه این امام همام که در سامرا به حرم عسکریین مشهور است، در سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶شمسی، طی حملات تروریستی جریان وهابی تکفیری تخریب شد. ستاد عتبات عالیات ایران از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴شمسی آن را بازسازی کرد.
📚مروج الذهب، ج۴، ص۱۱.
📚تاریخ امامت، ص۲۵۳
📚شیخ طوسی، الغیبة، ج۱، ص۳۴۹- ۳۵۰
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
Banifatemeh-ShahadatImamHadi1395[01].mp3
5.08M
🥀تنهای تنهایی
مغموم غم هایی
🥀خونت رو سوزوندن
آخه تو پسر زهرایی...
🎙 سیدمجید بنیفاطمه
#شهادت_امام_هادی (علیه السلام)
@moassese_nooralyaghin
═•••🍃 ••◈﷽◈•• 🍃•••═
امام خمینی (قدس سره):
«ولایت فقیه استمرار حرکت انبیا الهی است»
مؤسسه نورالیقین برگزار می نماید:
۱- مسابقه کتابخوانی بامحوریت کتاب رهبری آیت الله خامنه ای مبانی فقهی حقوقی تالیف دکتر سید علی مومن(آل مرتضی)(از صفحه ۹۹ تا آخر کتاب)
۲- مسابقه کتابخوانی گام دوم و دلالتهای قرآنی تالیف استاد حسینی آل مرتضی و گروه پژوهش موسسه نورالیقین( ۱۰۰ صفحه اول کتاب)
✅ویژه عموم خواهران
✅ جهت ثبت نام به سایت موسسه نورالیقین(قسمت آزمون آنلاین، ثبت نام در آزمون) مراجعه نمایید👇
www.nooralyaghin.com
👈زمان مسابقه: ۱۹ بهمن سال ۱۴۰۱
👈زمان ثبت نام: ۴ الی ۱۸ بهمن
نحوه برگزاری : مجازی
بازه زمانی آزمون: ۱۴ الی ۱۷
♦️👈شایان ذکر است شرکت در هر دو مسابقه بلا مانع است
🎁 به نفرات برتر مسابقه، جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد.
📞شماره تماس جهت تهیه کتب: ۰۲۵۳۷۷۸۲۷۲۱
آدرس : بلوار۱۵خرداد، کوچه آتش نشانی، فرعی دوم سمت چپ، موسسه نورالیقین
═══ ✾🌸 ✾═══
لینک کانال موسسه نورالیقین
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
#موسسه_نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی