eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣ دفاع مقدس آزمونی برای بروز استعدادها مسئله‌ی دفاع مقدس علاوه بر اینکه یک آزمون بزرگی بود برای ملت ایران، آزمونی هم بود برای بروز استعدادها، هم استعداد اشخاص، هم استعداد مناطق کشور؛ حالا در مورد استعداد اشخاص به نظر من این نکته‌ی مهم و قابل توجهی است که به آن توجه نمیشود؛ یعنی از بس واضح است مورد غفلت قرار میگیرد، از کثرت وضوح مخفی میماند؛ و آن این است که این دفاع مقدس وسیله‌ای شد برای اینکه استعدادهای مکنون در انسانها، به شکل عجیبی بروز کند. مثلا در سپاه، شما ملاحظه میکنید یک جوانی وارد میدان جنگ میشود و در حالی که از مسائل نظامی هیچ اطلاعی ندارد و وارد نیست، در ظرف یک سال، یک سال و نیم، دو سال تبدیل میشود به یک استراتژیست نظامی؛ این خیلی مهم است. خب، شما الان در حالات شهدا و سرداران بزرگ و مانند اینها که نگاه میکنید، مثلا فرض کنید شهید حسن باقری من‌باب مثال، بلاشک یک طراح جنگی است. هرکس منکر این معنا باشد، اطلاع ندارد؛ والا کسی اطلاع داشته باشد، خواهد دید که واقعا این جوان بیست و چند ساله یک طراح جنگ است. کی؟ در سال ۱۳۶۱؛ کی وارد جنگ شده است؟ در سال ۱۳۵۹. این مسیر حرکت از یک سرباز صفر به یک استراتژیست نظامی، یک حرکت بیست ساله، بیست و پنج ساله است؛ این جوان در ظرف دو سال این حرکت را کرده است! این خیلی نکته‌ی مهمی است. یا فرض بفرمایید فلان سردار جنگی - حالا از شهدا و رفتگان اسم بیاوریم؛ زنده‌ها هم زیادند، همین آقا مرتضای خودمان که اینجا نشسته و دیگران، همه از همین قبیلند - مثلا شهید باکری؛ ایشان در آغاز جنگ یک جوان دانشجو است که تازه فارغ‌التحصیل شده؛ حالا چند ماه یا یک مدتی هم در پادگانها گذرانده، بعد هم به دستور امام که [گفتند] از پادگانها بیایید بیرون، آمده بیرون؛ مثلا مهر ماه سال ۵۹ شهید باکری یک چنین حالتی دارد. بعد شما نگاه کنید در عملیات بیت‌المقدس، در عملیات خیبر، قبل آن در عملیات فتح‌المبین، این جوان یک فرمانده‌ی زبده‌ی نظامی است که میتواند یک لشکر را، در بعضی جاها یک قرارگاه را حرکت بدهد و هدایت کند و کار کند. این عجیب نیست؟ این معجزه نیست؟ اینها معجزه‌ی انقلاب است. این در مورد بروز شخصیت‌ها؛ حالا در این زمینه حرف زیاد است، منتها عرض کردم این مطالبی است که از بس روشن است مورد غفلت قرار گرفته؛ یعنی کسی توجه به این [مطلب‌] نمیکند که اینها که بودند؟ چه بودند؟ یک جوان بیست‌وهفت بیست‌وهشت ساله و حداکثر سی ساله در وقت شهادت، و در اوج توانایی‌های نظامی یک انسان، یک جوان؛ او از کجا شروع کرد که به اینجا رسید؟ در چه مدتی به اینجا رسید؟ این خیلی مهم است. دلیل مهارت اینها و عظمت کار اینها این است که پختگان نظامی ما، برادرانی که در ارتش بودند و سالها کار کرده بودند - که در طراحی عملیات با همدیگر می‌نشستند، در فتح‌المبین، در بیت‌المقدس، در خیبر، جاهای دیگر، تبادل نظر میکردند - همه، کار اینها را و فکر اینها را تصدیق و تأیید میکردند. و دلیل روشن‌تر اینکه اینها توانستند یک ارتش مجهز پشتیبانی‌شده‌ از سوی قدرتهای بزرگ را، با آن همه سازوبرگ در عملیات‌های فوق‌العاده عجیبی، آنچنان در محاصره بیندازند که آنها خودشان حیرت کنند. فرض کنید در عملیات فتح‌المبین طراحی‌های همین نیروهای جوان ما، همین بچه‌های ما موجب شد که - دشمنی که آن صحرای عظیم را [پر کرده بود] که بنده آن صحرا را همان زمان جنگ رفتم کاملا از بالا دیدم؛ استقرار نیروهای دشمن را از آن دیدگاه‌ها بنده نگاه کرده بودم که چطور تمام این صحرا را، دشت‌عباس و این طرف و آن طرف را اینها [فرا] گرفته‌اند - دشمن ناگهان احساس کند که این نیرویی که در مقابل او است و دارد با او میجنگد، از پشت سر دارد به او حمله میکند. این مهم نیست؟ این کوچک است؟ این قابل این نیست که روی این حرکت عظیم کار بشود، فکر بشود، تحقیق بشود، کار هنری بشود، کار تحقیقی انجام بگیرد؟ اینها شوخی است؟ یا در عملیات بیت‌المقدس دو سه لشکر مجهز دشمن ناگهان احساس میکنند در محاصره قرار گرفتند؛ در این صحرای منطقه‌ خوزستان از شمال دارد به آنها حمله میشود، از شرق دارد به آنها حمله میشود، از این طرف دارد به آنها حمله میشود. پس اهمیت و صحت طراحیهای جوانهای ما، این استعدادهای برجسته، از جمله اینجا معلوم شد که یک لشکر مجهز، یک نیروی مسلح از همه جهت مجهز که هم ژنرالهای کارکشته و قدیمی و افسران برجسته به قول خودشان داشتند،هم از طرف دشمنان ما در سطح جهانی به اینها کمک میشد، به اینها دستور داده میشد،روش یاد داده میشد، حتی تاکتیک به اینها تعلیم داده میشد؛ این ارتش آنچنانی در مقابل طراحی‌های جوانهای ما دست و پایشان بسته میشد، کم می‌آوردند و مغلوب میشدند؛ این دلیل چیست؟ این دلیل این است که کار در اینجا دارای یک‌چنین عظمت و اهمیتی است. [بنابراین‌] این استعدادها بروز کرد. ۱۳۹۲/۰۹/۲۵ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری بزرگداشت شهدای استان مازندران
3⃣ شکست‌ناپذیری ایران در جنگ علی‌رغم فقدان امکانات؛ ما در دهه‌ی اوّل انقلاب، بخصوص در سالهای اوّل، دستمان از اغلب ابزارهای مادّی کوتاه بود؛ پول نداشتیم، سلاح نداشتیم، تجربه نداشتیم، سازماندهی نداشتیم، نیروی مسلّح کارآمد نداشتیم، ابزارهای جنگی نداشتیم؛ و دشمن ما - چه دشمنی که در صحنه‌ی جنگ با ما میجنگید، یعنی رژیم بعثی صدّام؛ و چه دشمنی که پشت سر او قرار داشت، یعنی همین آمریکا و ناتو و شوروىِ آن روز - اینها در اوج قدرت بودند، در اوج توانایی بودند. همین دولت آمریکا آن روز در زمان ریگان یکی از دولتهای محکم و قوی و توانای در عرصه‌های سیاسی و نظامی در دنیا بود، و ما در تهیدستی و فقر و تنگدستی قرار داشتیم، [ امّا] نتوانستند با ما کاری بکنند.۱۳۹۲/۰۸/۱۲ بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان
4⃣ قدرت جمهوری اسلامی بعد از جنگ چشمها را خیره کرد؛ هشت سال همه‌ی قدرتهای سیاسی و نظامی و مالی بزرگ دنیا پشت سر رژیم بعثی عراق ایستادند، با ایران اسلامی جنگیدند، همه‌ی توان خودشان را به میدان آوردند تا جمهوری اسلامی را شکست بدهند یا تضعیف کنند؛ نتیجه چه شد؟ وقتی که این هشت سال تمام شد، دنیا با کمال حیرت، ناظر به پا خاستن جمهوری اسلامی با یک قدرت دفاعی و نظامی بمراتب قویتر و عظیم‌تر از هنگام جنگ شد. قدرت جمهوری اسلامی بعد از جنگ آنچنان در دنیا طلوع کرد که چشمها را خیره کرد. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ خطبه‌های نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)
5⃣ پیروزی بر قدرتهای نظامی دنیا در دفاع مقدس؛ از تجربه های دوران دفاع مقدس حداکثرِ استفاده را بکنید. در آن روز، همین نیروی هوایی و همین ارتش و سپاه و بسیج، با امکانات کم، با محاصره‌ی اقتصادی و با تحریم عمومی توانستند در مقابل جبهه‌یی بایستند که اگر چه صفوف مقدمش نظامیان بعثی صدام بودند؛ اما صفوف مؤخر آن، همه ی قدرتهای نظامىِ شرق و غرب بودند و پشتیبانی فنی و علمی و اطلاعاتی و سازماندهی و مدیریتی از سوی آنها انجام می گرفت. در مقابل چنین جبهه‌ی وسیعی، ما توانستیم به همت جوانهایمان، به همت بسیجمان، سپاهمان، ارتش مان، خلبانان و فنی های شجاع مان و عناصر کارآمد رسته های مختلف نیروهای مسلحمان بر دشمن پیروز شویم. ۱۳۸۳/۰۷/۲۲ بیانات در مراسم مشترک دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ ✅قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَي كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَي (50) ❇️موضوع: پاسخ جامع موسی ع ✨این آیه از "غرر آیات" قرآن کریم است و دربردارنده برهانی قاطع و عقلی در برابر پرسش فرعون است که گفت: خدای شما کیست؟ 👈و خلاصه ترین و جامع ترین معرفی خدا را به فرعون داشت. 💐 در ايـن سـخـن كوتاه، موسى اشاره به دو اصل اساسى از نظام آفرينش و هستى مى كند كه هر يك دليل مستقل و روشنى براى شناسائى پروردگار است: 🔸1. خداوند به هر موجودى که خلقش کرده, آنچه نياز داشته, بخشيده است و ساختار داخلیش را هماهنگ با نظام آفرینش قرار داده است. 🔸2. رب ما کسی است که بعد از تامین نیازمندیها، همه را به مقصدشان هدایت کرده ﴿ثُمَّ هَدَي﴾ و برای همه مخلوقاتش از جمله انسان هدفی دارد و راه را برایش مشخص کرده که اگر جز این بود مي‌شد عبث ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، می‌توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاه‌تر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵). ✅ موضوع: تقابل اخدان و مسافحات ❓تقابل به کار رفته در عبارت «غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ» از چه نوع است؟ ✍ کلمه‏ «اَخدان»، جمع «خِدن» به معناى دوست و رفیق است، امّا معمولاً در مورد کسانى به کار مى‏رود که ارتباط با آنها به صورت پنهانى و براى امور نامشروع است. 👈 این کلمه در مقابلِ «مسافحات» بکار رفته که به معناى کسانى است که زناى آشکار و علنى دارند. 🔸 در ایـنـجـا مـمـکن است این سؤ ال پیش آید که با نهى از زنا با تعبیر «غیر مسافحات» نیازى به نهى از گرفتن دوست پنهانى (اخدان) نبوده است؛ 👈 باید توجه داشت که جمعى در جاهلیت عقیده داشتند که تنها زناى آشکار ناپسند است اما انـتـخـاب دوسـت پـنـهـانـى مانعى ندارد. ◀️ غَیْرَ مُسافِحاتٍ :زناى علنى انجام ندهند. ◀️ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ: زناى مخفى انجام ندهند. ⬅️ بنابراین تقابل در عبارت" غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ" از نوع ضدین است. ✅ موضوع: کاربرد اخدان به صورت جمع ❓چرا در عبارت «مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ» کلمه «أخدان» به صورت جمع بکار رفته است؟ ✍ كلمه «اخدان» جمع كلمه «خدن» به كسره خا است، كه به معناى دوست است و اين كلمه مذكر و مؤنثش و مفرد و جمعش يكسان است، يعنى هم به دوست مذكر «خدن» گفته مى شود، و هم به دوست مؤنث، هم به جماعت دوستان «خدن» گفته مى شود و هم به يك فرد. 👈 و اگر در مورد بحث به صيغه جمع آمده، براى اين بود كه در دلالت بر كثرت و زيادى تصريح داشته باشد، و بفهماند وقتى كسى به منظور فحشا و زنا كردن دوستى مى گيرد، به او و به مثل او قناعت نمى كند، چون نفس آدمى حريص است، اگر قرار باشد خواست نفس را برآورد، و آنرا اطاعت كند حتما دوستان زيادى براى فحشا مى گيرد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_امام_زمانم🌸🌱 چہ شود اگر ببینم زتو گوشھُ نگاهے کہ نشسته در هوایت دݪ خسته ای براهے چہ بگویمت که آخࢪ دل مازپا درآمد سࢪعشق چشم مستے🌿 خم گیسوے سیاهے...! ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍آرزوهای پس از مرگ 👈9 آرزویی که انسان بعد از مرگ می‌کند و در قرآن ذکر شده است: 1⃣ يَا لَيْتَنِیٖ كُنْتُ تُرَابًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ خاک می‌بودم. (ﺳﻮﺭه نبأ‏، آیه 40) 2⃣ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِیٖ؛ ﺍی ﮐﺎﺵ برای آخرت خود چیزی پیش می‌فرستادم.(سوره فجر، آیه 24) 3⃣ يَا لَيْتَنِیٖ لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ؛ ﺍی ﮐﺎﺵ نامه اعمالم برایم داده نمی‌شد. (ﺳﻮﺭه حاﻗﺔ، آیه 25) 4⃣ يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِیٖ لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ فلان انسان را به دوستی نمی‌گرفتم. ‏(ﺳﻮﺭه فرﻗﺎﻥ، آیه 28) 5⃣ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَ؛ ﺍی ﮐﺎﺵ فرمانبرداری الله و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم را می‌کردیم. ‏ (ﺳﻮﺭه أﺣﺰﺍﺏ، آیه 66) 6⃣ يَا لَيْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ راه و روش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را تعقیب می‌کردم. ‏ (ﺳﻮﺭه فرﻗﺎﻥ، آیه 27) 7⃣ يَا لَيْتَنِیٖ كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمً؛ ﺍی ﮐﺎﺵ من هم با آنها می‌بودم، حال کامیابی بزرگ حاصل می‌کردم. ‏ (ﺳﻮﺭه نساء، آیه 73) 8⃣ يَا لَيْتَنِیٖ لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّی أَحَدًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ با رب خود کسی را شریک نمی‌آوردم. ‏(ﺳﻮﺭه کهف، آیه 42) 9⃣ يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِين؛ ﺍی ﮐﺎﺵ راهی پیدا شود که دوباره به دنیا برگردیم و نشانی‌های رب خود را انکار نکنیم و از جمله مؤمنین شویم‏. (ﺳﻮﺭه أﻧﻌﺎﻡ، آیه 27) اینها آرزوهایی هستند که انسان بعد از مرگ دارد در حالیکه در آن زمان، دیگر فرصتی برای جبران وجود ندارد؛ پس امروز به فکر باشیم. والعاقبه للمتقین ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محمّد(ص) وارث پیغمبران است که او سلطانِ شهرِ دلبران است به حق فرمود حق لایزالی محمّد(ص) علت خلقِ جهان است 🌺پیشاپیش میلاد حضرت رسول اکرم صلوات‌الله‌عیله و امام جعفر صادق علیه السلام بر مسلمانان جهان مبارک 🌺 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ رهبر معظم انقلاب: عظمت حادثه‌ی ولادت پیغمبر به قدر علو مرتبه‌ی پیغمبر است 👈 امام خامنه‌ای: عظمت حادثه‌ی ولادت پیغمبر(ص) به قدر علوّ مرتبه‌ی پیغمبر است. همان رتبه‌ی عظیمی که در عالم وجود از اول خلقت تا آخر با این عظمت خدای متعال موجودی نیافریده است و عظمت امانتی که خداوند بر دوش او گذاشته است. 👈خداوند متعال کتاب مکنون را بر قلب مقدس پیغمبر نازل کرد. بر زبان مطهر و پاک آن بزرگوار جاری کرد. برنامه‌ی سعادت بشر را به طور کامل به او سپرد، بر دوش او گذاشت و او را مأمور کرد که این برنامه را هم عمل کند، هم ابلاغ کند، هم از پیروان خود مطالبه کند. 👈ولادت پیامبر در واقع شروع یک دوره‌ی جدید در زندگی بشر است. بشارتی است برای اینکه یک دوره‌ی تازه‌ای از اراده‌ی الهی و تفضّلات الهی بر بشریت آغاز شد. ⚡️رهبر معظم انقلاب: وحدت مسلمانان تاکتیکی نیست بلکه یک امر اصولی است ✨ وحدت و اتحاد مسلمانها یک امر تاکتیکی نیست که بعضی خیال کنند حالا به خاطر شرائط خاصی ما بایستی باهمدیگر متحد باشیم، نه یک امر اصولی است. هم‌افزایی مسلمانها لازم است؛ اگر مسلمانها متحد باشند هم‌افزایی میکنند، همه‌شان قوی میشوند. اتحاد مسلمانان یک فریضه‌ی قطعی قرآنی است. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ ✅قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَي ﴿51﴾ گفت: تکلیف نسل هاى گذشته چه خواهد شد؟! ❇️موضوع: پرسش فرعون درباره گذشتگان ✍فرعون وقتی پاسخ قاطع و جامع حضرت موسی (ع) را می شنود، می ترسد که این حرف در دلها جا بگیرد، لذا به ایجاد شبهه می پردازد تا اشتباه فکری ایجاد کند و سوال دیگری مطرح می کند: «قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَي» پس مردم گذشته چه وضعی داشتند؟ آیا آنها هم ربّی داشتند؟ آیا ربّ مورد ادعای تو، بر آنها هم فرمانروایی داشته؟ تکلیف گذشتگان چه می شود؟ 🔸مفسران در ايـنـكـه مـنـظـور فـرعون از اين جمله چه بوده است, نظرات گوناگونى اظهار داشته اند: ⬅️1. چـون مـوسـى در آخـريـن جـمـله خـود، مـخـالفـان و منکران تـوحـيـد را مشمول عذاب الهى دانست، «إِنَّا قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنَا أَنَّ الْعَذَابَ عَلَي مَن كَذَّبَ وَتَوَلَّي» فرعون سؤ ال كرد پس چرا آن همه اقوام مشركى كه در گذشته بوده اند به چنان عذابى مبتلا نشده اند؟! ⬅️2. چـون مـوسـى، خـداوند عالم را رب و معبود همگان معرفى كرد «رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَي كُلَّ شَيْ‌ءٍ ..»، فرعون گفت: نياكان و گذشتگان ما هم همه مشرك بودند، یعنی کار آنها هم غلط بوده؟ پس اين نشان مى دهد كه شرك و بت پرستى كار نادرستى نيست! ⬅️3. مفهوم سخن موسى اين بود كه سرانجام همه به نتيجه اعـمـال خـود مـى رسـنـد و آنـهـا كـه از فرمان الهى سرپيچى كرده اند مجازات خواهند شد، فـرعـون پـرسـيـد: پـس تكليف اينها كه فانى شدند و ديگر بازگشتى به اين زندگى ندارند چه خواهد شد؟ ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 ✅ موضوع: احکام تیمم (قسمت اول) ✅ تیمم در لغت 👈به معنای قصد واراده کردن است. 👈در اصطلاح فقه :عملی است که در شرایط خاص، جایگزین وضو وغسل می شود ✅ مراحل تیمم 1⃣ نیت 2⃣ زدن کف دو دست بر خاک یا هر چیزی که تیمم بر آن صحیح است 3⃣ کشیدن دستها به پیشانی وپشت دستها 🌹فایده اخلاقی تیمم ✍تیمم یکی از عبادات است؛زیرا نیازمند قصد تقرب است🤲 وشارع آن را وضع کرده است.به عبارت دیگر انسان برای تقرب به خدا پیشانی خود را که شریف ترین عضو او است_با دستی که بر خاک زده ،لمس می کند تا فرو تنی وتواضع خود را در پیشگاه خداوند متعال آشکار سازد 👌وبه دنبال این کار،متوجه نماز ویا سایر عباداتی شود که در آن وضو وغسل شرط است.به این ترتیب می توان یکی از اثرات تیمم(یا فلسفه تیمم)را پرورش تواضع وعبودیت وشکر گزاری در بندگان دانست.👌 ✍طهارت ناشی از تیمم مانند وضو وغسل است وتا زمان باقی بودن عذر تیمم،تفاوتی با طهارت ناشی از آنها ندارد. به تیمم ،طهارت ~ترابیه یا اضطراری ~نیز گفته می شود انتقال از معنای لغوی به اصطلاحی آن یا بر اساس حقیقت شرعیه یا حقیقت متشرعه است.به این معنا که تیمم در لغت به معنای قصد واراده کردن است یا شارع (پیامبر اسلام) برای این لفظ جدید طهارت ترابیه وضع کرده است یا بر اساس کثرت استعمال متشرعه (مسلمانان)تیمم در معنای طهارت ترابیه معین شده است. (فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج۵ص۲۴۳) •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ حقیقت شرعیه و متشرعه 👈حقیقت شرعیه عبارت است از استفاده از پارهایی از کلمات واصطلاحات اسلامی (که در احکام مورد استعمال قرار گرفته اگر چه از عرف گرفته شده باشند)برای مقاصد خاص شرعی .👇 به بیان دیگر اگر شارع حالتهای خاصی (وضع تعیینی وتعینی )را برای فهماندن معانی مورد نظر خود وضع کرده باشد ؛حقیقت شرعیه است.👇 👈مثلا لفظ صلاه در لغت به معنای دعاست .حال اگر پیامبر اکرم فرموده باشد من لفظ،صلاه را برای نمازبا کیفیت مخصوص قرار داده ام ،حقیقت شرعیه یا وضع تعیین ثبت شده است.😍 👈اگر شارع این قالب هارا برای فهماندن معنای خاص وضع نکرده باشد ،بلکه در اثر کثرت استعمال مسلمانان ومتشرعه چنین معنایی پیدا کرده باشد ؛حقیقت متشرعه گویند. 👈یا اگر فرموده نماز بخوانید، آنگونه که من میخوانم وآنگاه ایستاده واقدام به نماز خوانده کرده ولفظ صلاه را به طور مجاز آنقدر در ارکان مخصوص به کار برده که با کثرت استعمال حقیقت در آن ایجاد شده است.حقیقت متشرعه با وضع تعینی ثابت است.به طور خلاصه می توان گفت وضع تعینی معنای جدید در اثر کثرت استعمال به وجود می آید. (فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول ،ص۱۷۲) ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
51.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ⬅️ ویژگیهای منحصر به فرد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ⁉️چرا کسی مانند پیامبر «صلوات الله علیه و آله» از اول الخلائق تا قیامت آفریده نخواهد شد؟ ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا