eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
977 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
◈﷽◈ بخش_اول هیئت صاحب الزمان عج روز دوشنبه مورخ ( 1402/9/13) ویژه برنامه ای به مناسبت ایام فاطمیه برگزار کرد. قرائت زیارتنامه و مداحی از عناوین برنامه های این مراسم بود. استاد حسینی آل مرتضی در این مراسم در ادامه تفسیر آیه61/نساء و ارتباط آن با ایام فاطمیه چنین فرمودند: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا» با توجه به قاعده جری و تطبیق وکاربرد آن درتفسیر آیات این آیه در حق مخالفین اهل بیت ع نیز جاری است و کسانیکه از ایشان اعراض کنند در زمره منافقین محسوب می شود. 1⃣ کاربرد قاعده جری و تطبیق 🌠جری وتطبیق یعنی جاری شدن و منطبق شدن یک آیه بربعضی ازمصادیق خارج ازشأن نزول که موجب گسترش شمول آیات الهی بر مصادیق فراوان می‌شود. درموردبه کارگیری قاعده جری وتطبیق و کاربردی کردن آیات قرآن وروایت ائمه اطهار (ع) در زندگی، استادآل مرتضی اظهارداشتند که تنها با تفکرو تدبروتعلیم و تعلم و عمل به آیات وروایات می توانیم آنها را کاربردی کرده وبهره ببریم. ایشان به حدیثی از پیامبر(ص) در این زمینه استناد کردند که : پیامبر(ص) می‌فرماید: 🍃«اَلْحَيَاءُ وَ اَلدِّينُ مَعَ اَلْعَقْلِ حَيْثُ كَانَ؛» حیا ودین جایی هستند که عقل باشد در طی همین مبحث اهمیت حیا وارتباط آن رابا عقل ودین متذکر شده وفرمودند حیا یکی ازویژگیهای مهم وبارز حضرت زهرا (س) وسیدة نساءالعالمین است که الگویی برای همه زنان ومردان جامعه است. و تأکید کردند که حیا شرم از خدا و قانون خداست و تنها مختص حجاب وبانوان نیست. بلکه یک صفت اخلاقی عمومی است.باید جایی حیا کرد که اطاعت خدا نباشد وعلم با عمل همراه نباشد.اگرانسان جایی موجب تضییع حقی ازدیگری شود باید معترف شده وطلب بخشش کند واگرگناه کبیره ای مرتکب شده یا گناهی بوده بین او و خدا اعتراف فقط در پیشگاه الهی جایز است در غیر این صورت حیا از بین می رود.هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد.!! حیا بایددر تمامی شئونات زندگی جاری باشد. سرکار خانم آل مرتضی جهت تطبیق آیات قران وجاری ساختن آنها درزندگی این بخش ازآیه 22/ نور را به عنوان نمونه بیان کردند «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا» یعنی عفو و صفح کنید و اهل قهر و کینه نباشید باید ظرف وجودی خود را پاک کرد تا نورخدا وارد قلبمان شود گاهی انسان حاضر نیست ازحق خود بگذرد و عفو وگذشت داشته باشد واینها همه ناشی از ضعف نفس است، همچنین درارتباط با همین آیه سخن پیامبر اکرم (ص) را نیز یادآور شدند 🍃✨ «خَيرُ الرِّجالِ مَن كانَ بَطيءَ الغَضَبِ ،سَريعَ الرِّضا» بهترین انسانها کسانی هستند که دیر خشمگین شده و وزود راضی می شوند. توجه کنیم که اینها از مصادیق حیاست 2⃣ :جری و تطبیق از نظر مفسرین 👈1-نظر علامه طباطبایی( رحمة الله تعالی علیه) براین است که روایات اسباب نزول موجب انحصار آیات قرآن کریم در موارد خاص نشده بلکه عموم آیات قرآن شامل تمام انسان‌ها در همه دوران است به‌ غیرازآیاتی که شأن نزول خاص داشته و تنها شامل یک مصداق است، ایشان بدون خدشه بودن سند روایات رادر استفاده از جری و تطبیق ملاک قرار می دهدو می‌فرماید هر روایتی را نمی‌توانیم با آیات تطبیق دهیم تنها روایاتی قابل استفاده است که سند بدون خدشه صحیح و معتبر داشته باشد. 👈2-آیت‌الله جوادی آملی حفظه الله عمومیت الفاظ را بر سبب نزول آیه مقدم می داند ومعتقدندآن دسته روایاتی که سند آن‌ها بدون اشکال و صحیح و معتبر است وروایاتی که برای انسان اطمینان‌آور است می‌توان در جری و تطبیق استفاده کرده و بر قرآن منطبق کرد و می‌فرماید جری و تطبیق صرفاً برای بیان برخی از مصادیق آیات نیست و در مرتبه انطباق بر موارد خارجی دیگر است مانند: آیه«... لَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» این آیه مظهر جامعیت کلمات خداوند است و تنها اشاره به قیامت ندارد بلکه مفهوم آن این است که در دنیا هم کافرین نمی توانند برمؤمنین تسلط داشته باشد واین به عنوان حکم عام جریان دارد.. 👈3-امام‌خمینی «قدس سره» ازآیاتی که دارای شأن نزول خاص هستندبا الغای خصوصیت،حکم کلی برداشت می‌کنند و می فرمایند می‌توان آیات قرآن را به مصادیق دیگر تطبیق داد. 👈4-آیت‌الله معرفت (ره) قاعده جری وتطبیق را بسیار توسعه داد. ایشان بررسی سند روایات را در استفاده ازقاعده جری و تطبیق اصل نمی‌داند بلکه آن را فرع و درجه دوم اهمیت قرارمی دهد و می‌فرماید در این قاعده استفاده از متن و محتوای روایت مهم است و عقل هم این روش را تأیید می کند بسیاری ازروایاتی که ازنظر سند ضعیفند وجرح دارند ولی راویان آن ثقه هستند باید به محتوای روایات دقت وتوجه کرد اگر منطبق بر قرآن و سیره اهل بیت (ع) بود می پذیریم. @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر علوم قرآنی 🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨
بخش_دوم 💫استاد محترم آل مرتضی در ادامه بحث جری وتطبیق و سه موضوع دیگر مرتبط با آن یعنی «جرح وتعدیل» ، «تنقیح مناط» و «سبر و تقسیم» بیاناتی به شرح زیر ارائه نمودند ⬅️جرح وتعدیل .❇️جرح وتعدیل قاعده ای درعلم الحدیث است برای بررسی اسناد حدیث جهت شناخت راویان 👈«جرح» در اصطلاح ذكر معايبى از راوى است كه موجب خلل در عدالت يا حفظ و ضبط وى گردد به نحوى كه روايت او را از اعتبار ساقط يا آن را تضعيف كند. مانند: فلانٌ كذّابٌ، مضطرب الحديث، غالٍ و... 👈«تعديل» در اصطلاح توصيف راوى است به اينكه امرى مخلّ به دين و مروّت وى ازاو ظاهر نشده و اينكه وى عادل است و خبر و شهادتش قابل قبول است، مانند: فلانٌ عدلٌ، ثقةٌ، حجةٌ و... (ر.ك: مقباس، ج ۶، ص ۸۸ ⬅️تنقیح مناط ❇️تنقیح یعنی پاکیزه ساختن شاخه‌های ریز و صاف کردن آن‌ها و در اصطلاح یعنی کنار گذاشتن صفاتی که دخلی به حکم ندارد یعنی الغاءخصوصیات با تکیه به دلایل عقل و قطعی مانند الغاءخصوصیت زن یا مرد بودن در دریافت احکام عبادی یا معاملاتی، صرف انسان بودن برای حاکم شرع ملاک است. ⬅️سبر و تقسیم ❇️سبر یعنی آزمودن و تقسیم یعنی جمع کردن و بررسی علتها و انتخاب علت معتبر از بین آن‌ها. سبر و تقسیم از مباحث حجیت بوده و برهانی برای بدست آوردن علت حکم، است. 👈سبر و تقسیم دراصطلاح یعنی گردآوری صفاتی که مجموعه علت‌ها هستند و با ارزیابی این صفات و علت‌ها و حذف بعضی از آن‌ها و انتخاب اوصافی که از نظر دلایل عقلی صلاحیت دارند. 🌠استادآل مرتضی فرمودند جری و تطبیق درحقیقت شبیه تنقیح مناط وسبر وتقسیم در اصول فقه است. روایات رسیده را باید با دقت و دلیل مورد بررسی قرار داد و حکم مشابه را تسری داد. به عنوان مثال وقتی علما بخواهند درباره موضوعی حکمی صادرکنند روایات وارده را درباره این موضوع خاص جمع آوری کرده بعد آن را با دقت وبررسی مورد آزمایش عقل قرار داده حکم مشابه را انتخاب کرده اگرمنطبق بر قرآن و روش اهل بیت علیهم السلام بودحکم را صادرمی کنند. 💥در ادامه چنین بیان داشتند که کل آیات قرآن بر همه زمانها جاری است واین برگرفته ازمکتب اهل بیت علیهم السلام است که تک تک آیات الهی قابل انطباق است وعقل هم برآن صحه می گذارد اگر قرآن کامل نخوانیم وبر معانی وتفسیر آیات تسلط نداشته باشیم نمی توانیم بهره کافی ببریم واعمال خود را برآن منطبق کنیم علم کم و سطحی نمی تواند جوابگو باشد قدرت قانع کردن ندارد 🍃 «العلم سِلاحُ المُؤمِنِ» علم سلاح مؤمن است 💥وهمچنین اگرانسان درعلم وایمان وعمل ضعیف باشد «مَيِّتُ الأحياءِ» می شود یعنی دچار دلمردگی شده دیگر به عبادت وارتباط با خدا عشق وعلاقه نشان نمی دهدواز عبادات خویش هم لذتی نمی برد. سعی کنیم کمالات خود رابا توجه به الگوهای بسیارباارزشی که داریم درزمینه های مختلف افزایش داده ودرصفات وفضایل چون علم، حیا وانفاق و عبادت.. کمی خود را شبیه حضرت زهرا (ع)و ائمه اطهار (ع) کنیم. ✨«اللهم امْنُنْ عَلَيْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْكَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَل» خدایا سرزندگی و کوشایی را به ما هدیه کن و از سستی، تنبلی، ناتوانی، بهانه‌آوری، زیان، دل‌مردگی و ملال، ما را محفوظ دار🤲 میزان الحکمه، ج11، ص5184 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی 🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
•═•••◈﷽◈•••═•* ده روز های طلایی ✳️ اگر تا یک مدت برنامه ها متوقف شود، شروع دوباره برنامه سخت خواهد بود ، چون عادتی که برای انجام برنامه ها ایجاد شده بود از بین رفته است ✳️ اگر میخواهید دوباره عادت انجام برنامه را در خود ایجاد کنید به این نکته توجه کنید که عادت ها در سه دوره 10 روزه ایجاد و ثبت می شوند. ✳️ ده روز اول، روزهای تحمل ناپذیر هستند. فرقی نمی کند چه عادتی را می خواهید در خود ایجاد کنید، ✳️ا ده روز اول روزهای بسیار سختی اند. ✳️ ده روز دوم را ده روز نسبتا سخت می گویند. دیگر تحمل ناپذیر نیست و شاید راحت تر شده است اما باز هم کمی سخت است. ✳️ ده روز سوم را توفق ناپذیر می گویند. ده روزی است که می توانید با قدرت جلو بروید و دیگر هیچ چیز نمی تواند مانع شما شود. در این مرحله دیگر عادت جدید درون تان تثبیت می شود. ✳️ اگر بتوانید سه هفته اول را تحمل کنید و به عادت های جدید و انجام آنها پایبند باشید، مطمئنا برنامه تان را بعد از آن به صورت خودکار انجام می دهید. منبع: کانال حفظ قرآن 📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
من هر صبح به آستان مقدست سلام می کنم و از امواج بهشتی پاسخت سرشار از امید می شوم. من پاسخ پدرانه ی تورا با ذره ذره ی وجودم احساس می کنم... من با تو نفس می کشم، با تو زندگی می کنم، شکر خدا که تو را دارم 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ الفَرَج ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۹) 🔵 ثمره های فاطمیه وخون فاطمه سلام الله علیها ⚫️ یکی از ثمره های فاطمیه و خون فاطمه ی زهراء سلام الله علیها، رسیدن به معرفت امام است 🔹 فاطمیه، یعنی فصل اندیشیدن به این مطلب که مگر اما‌مت چیست که باید خون تنها یادگار سیدالمرسلین که مزد رسالت بود در راه دفاع از آن ریخته شود... 🔹 در معرفی امام و جایگاه امامت، بهترین تعبیر،،، سخن فاطمه ی زهرا سلام الله علیهاست 🕋«مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ «امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند و بیایند ، نه این که او به جانب مردم بیاید. 🔹 همه پرسش در این بخش است مگر چه مشابهتی بین امام و کعبه وجود دارد که حضرت را به این باور عملی رسانده بود که برای حراست از مقام ولایت از جان هزینه کند؟؟؟ ⚡️ ان شاءالله در چند پیام آینده شباهت های بین کعبه و امام را تقدیمتان خواهیم کرد. شاید به این باور برسیم که ما باید با تمام وجود بسوی امام برویم. لباس،، مذلت گناه و تمام دلبستگی ها را از تن و جانمان بیرون کنیم. 🌷 لباس احرام بپوشیم و قصد خیمیه ی حجت خدا را کنیم و کمتر صدا بزنیم آقا بیا،،، که اوست کعبه ی تمام عالم و سال هاست منتظر آمدن ماست @moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ موضوع :سوگند های دروغین وَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْکُمْ وَمَا هُمْ مِنْکُمْ وَلَکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ ؛ و به خدا سوگند یاد مى کنند که آنان قطعا از شمایند در حالى که از شما نیستند لیکن آنان گروهى هستند که مى ترسند.(۵۶/توبه) ⁉️علت متوسل شدن منافقان به سوگند دروغ چیست؟ ✍منافقان که همواره اظهار ایمان می کردند و کفر باطنی خود را پنهان میکردند، برای صحت گفتار و کردار خودقسم دروغ می خوردند. در سوره توبه به موارد متعددی از قسمهای دروغ آنها اشاره شده است از جمله: 1⃣ وَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْکُمْ وَمَا هُمْ مِنْکُمْ وَلَکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ . آنها به خدا سوگند می خوردند که از شما هستند در حالی که نه از شما هستند و نه در چیزی با شما موافقند و گروهی هستند که به شدت خود را از شما دور نگاه میدارند و ترس دارند. آنان به خاطر امنیت کفر خود را پنهان میدارند وبرای حفظ زندگی خود به دروغ اظهار ایمان میکنند. 🔰"یفرقون "از ماده "فرق " بر وزن" شفق " به معنى شدت خوف و ترس است ، راغب در کتاب مفردات مى گوید: این ماده در اصل به معنى تفرق، جدائى و پراکندگى است. گوئى آنچنان مى ترسند که مى خواهد قلبشان از هم متفرق و متلاشى گردد . در واقع منافقان چون تکیه گاهى در باطن ندارند همواره گرفتار ترس و وحشتى عظیم هستند و به خاطر همین ترس و وحشت هیچگاه آنچه در باطن دارند اظهار نمى کنند، و چون از خدا نمى ترسند از همه چیز مى ترسند و دائما درحال وحشت به سر مى برند، در حالى که مؤمنان راستین در سایه ایمان آرامش و شهامت خاصى دارند . 2⃣ یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کَانُوا مُؤْمِنِینَ (۶۲/توبه) براى (اغفال) شما به خدا سوگند یاد مى کنند تا شما را خشنود گردانند در صورتى که اگر مؤمن باشند (بدانند)سزاوارتر است که خدا و فرستاده او را خشنود سازند . 🔰روشن است که هدف آنها از این سوگندها، بیان حقیقت نیست، بلکه مى خواهند با فریب و نیرنگ چهره واقعیت را در نظرتان دگرگون جلوه دهند، و به مقاصد خود برسند، و گرنه اگر هدف آنها این است که واقعا مؤمنان راستین را از خود خشنود سازند، لازم تر این است که خدا و پیامبرش را راضى کنند، در حالى که آنها با اعمالشان خدا و پیامبر را به شدت ناراضى کردند . ⁉️ کاربرد ضمیر به صورت مفرد در عبارت" وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ " اشاره به چه حقیقت مهمی دارد؟ 🔰در جمله "وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ "چون سخن از خدا و پیامبردر جمله در میان است قاعدتا باید ضمیر به صورت تثنیه آورده شود، ولى با این حال ضمیر مفرد به کار رفته است (منظور ضمیر"یرضوه "مى باشد) این تعبیر در حقیقت اشاره به این است که رضایت پیامبر (صلی الله وعلیه وآله) از رضایت خدا، جدا نیست ، و او همان را مى پسندد که خدا مى پسندد، و به تعبیر دیگر این اشاره به حقیقت توحید افعالى است ، چرا که پیامبر( صلی الله وعلیه وآله) در مقابل خدا از خوداستقلالى ندارد، و رضا و غضب او همه به خدا منتهى مى شود، همه براى او و در راه او است. ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مهدی جانم . ما‌منتظر‌لحظہ‌‌دیدار‌بھاریم! آرام‌کنید‌این‌دلِ‌طوفانے‌مارا... عمریست‌همہ‌‌در‌طلب‌وصل‌تو‌هستیـم پایان‌بدهـ‌این‌حالِ‌پریشانے‌مارا.. حُجَّة‌اللّٰهِ‌فِى‌أَرْضِهِ✋🏻 صَدْ ݜُڪرْ کہ اݫ ٺبآر زهڔاٮیم ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فضیلت عجیب یاری کردن امام زمان 🔵 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: 🌕 من در روز قیامت چهار گروه را شفاعت میکنم اگر چه با گناهان اهل دنیا بیایند: 1⃣ کسی که فرزندانم را یاری کند. 2⃣ کسی که در هنگام سختی اموالش را به فرزندانم ببخشد. 3⃣ کسی که فرزندانم را با زبان و قلب دوست بدارد 4⃣ کسی که در برآورده کردن حاجات فرزندانم تلاش کند زمانی که آنان رانده و آواره شده اند. 📚 الوافی ج ۱ ص ۳۶۴ 🌕 این روایت در سه کتاب از چهار کتاب معتبر شیعه ذکر شده است: کافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب الاحکام 🔺 آیا پیامبر ما در این عصر فرزندی عظیم الشان تر و گرامی‌تر از مهدی علیه السلام دارد؟! @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ویژگی منحصر به فرد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ⬅️ حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، وجود بی‌پایان با زوایای بی‌منتها و اعجاب‌برانگیز است. ↩️ایشان: ✨ در سخن، خالق خطبه فدکیه، ✨در تربیت فرزند، مادر امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ✨و به تعبیری مادر ائمه علیهم‌السلام، ✨ در عبادت و زهد و تقوا، راضیه مرضیه ✨و در مهر و عطوفت، ام ابیها هستند. 👈سخن از حضرت صدیقه طاهره، زهرای مرضیه (سلام الله علیها)، سخن از مظلوم است و فریادش، سخن از ستمدیده است و دادخواهی ایشان، سخن از شناخت ظلم است و ظالم. 👈سخن از فضیلت است و فضیلت مدار، علم است و عالم، سخن از زهد است و زاهد، از عفت است و پاکدامنی، تقوا و پارسایی، شب زنده داری و دعا، تربیت فرزند و ادب نسبت به پدر و مادر، شوهرداری و خانه داری، مسئولیت اخلاقی و دلسوزی نسبت به دین، امر به معروف است و جهاد، مبارزه و خلاصه دفاع از حریم ولایت است و ارزش‌های دینی. 👌آری؛ سخن از او سخن از همه این‌ها است که در وجود دخت گرامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، همسر باوفای امیرالمؤمنین علیه السلام، مادر امامان و پیشوایان دین گرد آمده است.   ↩️سخن از او، علاوه بر سخن از حضرت زهرا سلام الله علیها، سخن از فضایل والای انسانی و اوج خلقت بنی آدم است، بلکه مصحف او یکی از منابع علوم امامان علیهم السلام بوده و الگوی آنان خود او است.  آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ««وَ مَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا؛ و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، بزودی او را در آتشی وارد خواهیم ساخت؛ و این کار برای خدا آسان است»(نساء،۳۰). ✅ موضوع: تعليل و تهديد ❓مفسران در مورد «تعلیل» و «تهدید» ذکر شده در آیات ۲۹ و ۳۰ چه نظراتی را ارائه داده اند؟ ✍ عبارت إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا در آیه ۲۹ بیانگر «تعلیل» و عبارت وَ كَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا در آیه ۳۰ بیانگر «تهدید» است. 👈 مفسران در این زمینه ۳ نظر ارائه داده اند : 1⃣ نظر علامه طباطبایی: ⬅️ ذلک در عبارت «وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا» اشاره به نهى از قتل انفس است، به شرط آن که جمله «انّ اللّه كان بكم رحيما» ناظر باشد به تعليل نهى از كشتن. ◀️ در اين صورت بين دو ذيل آيه ها مناسبتى كامل برقرار مى شود، زيرا ظاهر آيه اين است كه مى خواهد بفرمايد: خداى تعالى شما را تنها از اين جهت نهى از قتل كرد كه مهربان و رؤ وف به شما است، و گرنه مى توانست نهى نكند، و هر كس مرتكب قتل نفس شد در آتش بسوزاند، و اين كار براى او آسان و بدون دشوارى است، خوب، با اين حال ديگر هيچ عيبى ندارد كه تعليل نامبرده در آيه ۲۹ و تهديد در آيه ۳۰ را به مجموع هر دو عمل یعنی «نهى از اكل مال به باطل» و «نهى از قتل نفس» برگردانيم. 2⃣ نظر گروه دوم: ⬅️ تعليل و تهديد هر دو، و يا تهديد به تنهايى مربوط به كارهاى زشتى است كه از اول سوره تا اين آيه از آنها نهى شده اند. 3⃣ نظر گروه سوم: ⬅️ كلمه «ذلك» اشاره است به تمامى نهى هايى كه از آيه هفدهم (يا ايها الّذين آمنوا لايحل لكم ان ترثوا النساء كرها...) تا اينجا آمده است (براى اينكه در هيچيك از اين نهى ها كيفر متخلف ذكر نشده است ) ⏺ علامه به دلیل ذیل این اقوال را معتبر نمی داند: 👈 در جمله «ان اللّه كان بكم رحيما» خداى تعالى غايب فرض شده و در جمله «فسوف نصليه نارا» متكلم، اين التفات و تغيير سياق تابع التفاتى است كه گفتيم در كلمه «ذلك» به كار رفته، در آنجا نيز از خطاب به عموم مؤمنين عدول شد و خطاب متوجه شخص رسول خدا ص گرديد، كه در هر دو خداى تعالى گوينده بود. 👈 اما ناگهان در جمله «وكان ذلك على اللّه يسيرا» خداى تعالى غايب فرض شده تا به اين وسيله اشاره كند به تعليلى كه گذشت، و بفهماند اين كار براى خداى تعالى آسان است، براى همين كه او خدا است جلّ جلاله. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام پدرمهربانم 🍃این قرص ها دیگر آرامم نمی کند 🌹دلم قرص ماه می خواهد ، 🍃چیزی شبیه روی شما 🍃دلم سخت تنگ روی ماهتان شده ! 🍃جان ناقابلم بلاگردان شما آقا جانم 🌤به امید صبح ظهور که همه منتظران ، دور مولای غریبمون جمع بشیم و عرض ادب کنیم ، اولین سلام صبحگاهی رو به محضر آقا بقیة الله الاعظم هدیه می کنیم 🥀 السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اَباصالحَ المَهدی یا خَلیفةَالرَّحمنُ و یا شَریکَ الْقُرآن 📖✨ اَیُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مولای الامان الامان ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۱۰) 🔵 فاطمه الگوی منتظران 🔹 شرط بسیار لازم در مسیر انتظار، داشتن الگو و اسوه ی نیکوست.. و چه شخصیتی بهتر از حضرت زهراء سلام الله علیها که الگوی حسنه ی امام منتظران است.. امام زمان ارواحنافداه می فرمایند :فی ابنه رسول الله (صلی الله علیه و آله) لی اسوه حسنه... 🔹 چشم به راه منجی عالم بشریت باید الگوی مولا و مقتدای خود را نیک بشناسد تا در فراز و فرود ایام، توانایی موضع گیری مناسب را داشته باشد... ⚡️نماز و عبادت منتظر، نماز فاطمیست ✨رفتار منتظر، رفتار فاطمیست 💫اخلاق منتظر، اخلاق فاطمیست 💥جهاد منتظر، جهاد فاطمیست 🔹 احترام والدین، همسرداری، فرزند و همسایه داری و هزاران رفتار و کردار دیگر از فاطمه زهرا سلام الله علیها، سرمشق واقعی منتظران است که باید با تمام وجود کردار صدیقه ی طاهره را سر لوحه ی زندگی خویش قرار دهند. 🔹 بزرگترین زینت بندگی و قرب الهی در تمام طول حیات بشریت، مدال انتظار است، که تنها نصیب کسانی خواهد شد که فاطمی سیرت و فاطمی صورت شده اند.. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍فلسفه نماز خواندن چیست؟ یک کلیپ بسیار تاثیرگذار با بیان شیوای حجت‌الاسلام قرائتی @moassese_nooralyaghin