*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_چهارم
✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام
◀️ سخن صحابه درباره امیرالمؤمنین
⬅️ حذیفه بعد از بیعت مردم با علی علیه السلام گفت:
👈«إنّ الناس قد بایعوا علیا فعلیکم بتقوى اللّه و انصروا علیا و وازروه، فو اللّه إنّه لعلى الحق آخرا و أولا و إنّه لخیر من مضى بعد نبیکم و من بقی إلى یوم القیامة»؛
👈👈ای مردم! همانا مردم با علی بیعت کردند. بر شما باد تقوای الهی، علی را یاری کنید و پشتیبان او باشید. قسم به خدا او از ابتدا تا آخر بر حق بوده و و در میان گذشتگان و آیندگان تا روز قیامت بهترین فرد بعد از پیامبر شماست.
⬅️ بریده اسلمی نقل می کند:
👈پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند سلام کنید بر علی علیه السلام به عنوان امیرالمومنین، عمر پرسید: آیا این فرمان از جانب خداست یا رسولش؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: از جانب خدا و رسولش.
⬅️ عکرمه از ابن عباس نقل می کند که گفت: در قرآن آیه ای به این تعبیر
👈«الذین آمنوا و عملوا الصالحات» وجود ندارد مگر این که علی علیه السلام امیر آن و شریف آن است و از اصحاب محمد صلی الله علیه و آله کسی نیست مگر این که خداوند او را مورد عتاب قرار داده، اما علی علیه السلام را جز به نیکی یاد نکرده است.
⬅️ محمد بن منصور گفت، از احمد بن حنبل شنیدم که گفت:
👈برای هیچ یک از اصحاب پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فضایلی بیشتر از آن چه برای علی بن ابی طالب علیه السلام آمده، نقل نشده است. این سخن را حاکم نیز از ابن حنبل نقل کرده است.
⬅️ ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید: همه مردم اجماع کردند بر این که احدی از صحابه و علماء نگفته
👈«سلونی قبل ان تفقدونی» مگر علی بن ابیطالب علیه السلام.
⬅️ عمر بن خطاب می گوید:
👈ای کاش سه فضیلتی که نصیب علی علیه السلام شد نصیب من شده بود، و آن سه فضیلت عبارتند از:
1⃣ پیامبر دختر خود را در عقد علی درآورد،
2⃣تمام درهایی را که به مسجد باز می شد بست، جز در خانه علی علیه السلام،
3⃣در جنگ خبیر پیامبر صلی الله علیه و آله پرچم را بدست علی علیه السلام داد.
⬅️ ابو مسعود انصارى گفت:
👈 ما او را «خیر البشر»؛ (بهترین افراد بشر) می دانستیم.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
۵۸ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فضیلت ،
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_صدوبیستوششم
وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِيَ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ ۚ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا؛ برای هر کسی، وارثانی قرار دادیم، که از میراث پدر و مادر و نزدیکان ارث ببرند؛ و (نیز) کسانی که با آنها پیمان بستهاید، نصیبشان را بپردازید! خداوند بر هر چیز، شاهد و ناظر است.(نساء، ۳۳)
✅ موضوع: موالی
❓مراد از «موالی» در آیه ۳۳ سوره نساء چه کسانی هستند؟
✍ واژه «مولا» هم بر «ولی» اطلاق میشود و هم بر «مُولّی عليه» كه در سايه ولی و سرپرست مدبّر و تحت ولايت اوست و بدين لحاظ كه وارث نيز ولی و در حكم مورّث و جايگزين اوست مراد از «موالی» در اين آيه، صاحبان ولای ارث، يعنی وارثان و متوليان امور ميت هستند كه پس از او به اموال و اطفال وی رسيدگی می كنند.
❇️ ضمير «هم» در «فَآتوهُم نَصيبَهُم» به موالی بازمیگردد كه همان ورثهاند.
⬅️ به استناد اين جمله، جمله «الَّذينَ عَقَدَت اَيمانُكُم» بايد عطف بر «الوالِدانِ والاَقرَبون» باشد و هر سه گروه، وارث و بيان موالی باشند نه مورّث، بنابراين، «والَّذينَ عَقَدَت اَيمانُكُم» ارث بر و مصداقی ديگر برای موالیاند.
◀️ حاصل اينكه آيه شريفه عوامل ارث بری را برشمرده و میفرمايد:
◀️ موالی و اوليای ارث بر از ميت سه گروه اند:
👈 «الوالِدان»،
👈 «الاَقرَبون» و
👈 «والَّذينَ عَقَدَت اَيمانُكُم».
◀️ همه وارثان زيرمجموعه اين سه گروه اند:
👈 وارثان نسبی جزوِ «الوالِدانِ والاَقرَبون»، و
👈 ورثه سببی جزوِ «الَّذينَ عَقَدَت اَيمانُكُم» هستند؛ يعنی «الَّذينَ عَقَدَت اَيمانُكُم» عوامل سببی ارث را بيان كرده و
👈 پيوند سببی عقد يمين در اين جمله، همه اقسام عقد ولاء، اعم از ولای عتق، ولای ضمان جريره، ولای امامت و امثال آن ها، همچنين عقد زوجيت و نكاح را دربرمیگيرد كه از عوامل سببی ارث بری و عقدی است كه به دست زوج و زوجه يا ولی زوجه است.
🔸 گفتنی است كه وقتی به ارث ولا ـ اعم از ولای عتق، ضمان جريره و امامت ـ نوبت میرسد كه از طبقات سه گانه نسبی و طبقه سببی، كسی نباشد،
◀️ بنابراين، در ضمان جريره با بودن طبقات قبلی، طرف تعهّد اصلاً ارث نمیبرد و در صورت نبود هيچ كس از طبقات مزبور همه مال به طرف تعهد میرسد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
دنیاے ما دیگر
چیز با ارزشے ندارد
براے امید داشتن
که صبحها به امیدش برخیزے
مولاے غریبم
من تنها
به امید سلام به شما
هر روز
چشم باز مےکنم .
آقاجانم
انتظار میکشیم
آنچنان که
پرنده پرواز را
شب روز را
روز شب را
و سکوت فریاد را ...
انتظار میکشیم
آنچنان که خفتگان بیدارے را
و بیداران ظهور را ...
پدر مهربانمان
تو را چون جان خسته به خواب
چون کام تشنه به آب
انتظار میکشیم
ای وعده ی تضمین شده ی خدا
السَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه...
در افق آرزوهایم
تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم...
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ حق والدین
💫سخنران استاد عالی
@moassese_nooralyaghin
✍ ویژگیها وخصوصیات امام زمان(عج)
🔵 قسمت 8⃣1⃣
۱۷۱-شفیعی مقربتر از آن حضرت در نزد خدای تعالی وجود ندارد.
۱۷۲-کسی که بخواهد قصد خدای تعالی کند باید به امام عصر ارواحنا فداه توجه نماید.
۱۷۳-حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه راه به سوی خداست؛ گرچه این مطلب شاید به نظر ساده بیاید و بسیاری از ما حتی این مطلب را به زبان بیاوریم ولی اعتقاد واقعی به آن و اینکه در همهی زندگی و شئون آن این مطلب را عملا پیاده کنیم خیلی مهم است. تا جایی که امام عصر ارواحنا فداه به میرزا مهدی اصفهانی رحمه الله علیه میفرمایند: کسی که معارفش را از غیر طریق ما بخواهد به دست بیاورد، این مساوی با انکار ماست. بنابراین تنها در راه امام عصر ارواحنا فداه قرار گرفتن و پیروی از آن حضرت است که ما را به خدای تعالی میرساند.
۱۷۴-امام عصر ارواحنا فداه برگزیدهی الهی است.
۱۷۵-امام زمان علیهالسلام خورشید تابندهی عالم خلقت است؛ و همانطور که اگر خورشید نباشد همهی موجودات از بین میروند، امام عصر ارواحنا فداه هم آن خورشیدی واقعی هستند که همهی عالم به وجود ایشان حیات دارند و میتوانند رشد کنند و بدون آن حضرت نابود خواهند شد.
۱۷۶-آن حضرت ماه نورانی و ستارهی درخشان است؛ همان طور که در شب تاریک، انسان به وسیلهی ماه و ستاره میتواند راه را ببیند و جهت شمال و جنوب و شرق و غرب را تشخیص دهد، در شب تاریک غیبت نیز اگر چشم دلمان را متوجه ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه بکنیم، میتوانیم راه را پیدا کنیم و از گمراهی و خلاف جهت حرکت کردن نجات پیدا نماییم.
۱۷۷-آن حضرت نشانهی دین و ستون محکم علم است.
۱۷۸-امام زمان آشکار کننده علوم در زمان ظهور است همانطور که روایت میفرماید از بیست و هفت قسمت علم تا قبل از ظهور فقط دو قسمت از آن آشکار میشود و آن حضرت بیست و پنج قسمت دیگر و آن دو قسمت را برای انسانها بیان خواهد کرد. در نتیجه دانشمندان امروز هر چند با توجه به زمانی که ما زندگی میکنیم به علم زیادی دست پیدا کرده باشند ولی در مقابل مردم آن زمان در جهل به سر میبرند.
۱۷۹-آن حضرت ریشه کن کنندهی ظالمان و متجاوزان و طغیان گران و از بین برندهی هر گونه ظلم و دشمنی و فسق و گناه و انحراف و شرک و عناد و گمراهی است.
۱۸۰-آن حضرت احکام و معارف و سنتهای پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله را برای ما به ارمغان میآورد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_صد_و_بیستم
✅ موضوع: احکام نماز
✅ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر
م(۷۳۳)
👈در روز جمعه انسان می تواند به جای نماز ظهر دو رکعت نماز جمعه بخواند ولی احتیاط مستحب آن است که اگر نماز جمعه خواند،نماز ظهر را هم بخواند واین احتیاط ،خیلی مطلوب است 👇
🌻نظر فقها در این زمینه متفاوت است
قول اول:
📚آیات عظام امام خمینی رحمتالله علیه،
امام خامنه ای حفظهالله، سیستانی، مکارم، وحید، نوری، خوئی، فاضل،بهجت،
کفایت می کند (امام،فاضل،رهبری،مکارم:احتیاط مستحب آن است که نماز ظهر را هم بخواند.)
قول دوم:
📚آیات عظام گلپایگانی، صافی، زنجانی،..
احتیاط واجب آن است که نماز ظهر را هم بخواند(زنجانی:بنابر احتیاط اکتفا نکرده؛بلکه باید نماز را بخواند.)
قول سوم:
📚آیت الله تبریزی:مجزی از نماز ظهر نیست.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅نماز جمعه واجب تخییری یا واجب تعیینی
🌷واجب تعیینی:آن است که یک عمل مشخص از مکلفین خواسته شده است وبدل و جایگزین ندارد:مانند نماز مغرب وعشاء
🌷واجب تخییری:آن است که دو یا چند عمل از مکلف خواسته شده واو مخیر است هر کدام را بخواهد انجام دهد:مثل وجوب نماز جمعه وظهر در روز جمعه.
✅ ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin