eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
982 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان عج مولاےغريبم کاش یک نشانے از شما داشتم کاش مے‌دانستم باید کنار کدام جاده چشم به راهتان بنشینم تا بیایید و با یک لبخندتان همه غم‌هاے عالم فراموشم شود ... کاش مےدانستم از کدامین جاده عبور خواهے کرد؟ آقاےمن آنقدر جاده‌ے پرپیچ و خم انتظار را مےپیمایم تا بالاخره با آمدنت به مقصد برسم. در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم... ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
۵۱ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۶۰ ------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💫 «اضطرار» 👤 استاد 🔺 محوری‌ترین و کلیدی‌ترین موضوع در مهدویت اضطرار است. @moassese_nooralyaghin
ویژگی‌ها وخصوصیات امام زمان(عج) 🔵 قسمت 0⃣2⃣ ۱۹۱-آن حضرت خود هدایت شده است و هدایت کننده‌ی خلق می‌باشد. ۱۹۲-آن حضرت انتخاب شده و پاک از هرگونه بدی است. ۱۹۳-آن حضرت نجیب‌ترین مخلوق است. ۱۹۴- آن حضرت با فضیلت ترین مخلوق خدای تعالی است. ۱۹۵-امام زمان ارواحنا فداه چراغ تابان و نورافشان هدایت است. ۱۹۶-امام زمان ارواحنا فداه نور نفوذ کننده‌ و روشن کننده‌ی قلب‌هاست. ۱۹۷-آن حضرت راه روشن و آشکار سعادت و موفقیت است. ۱۹۸-آن حضرت علامت و نشانه‌ی آشکار هدایت است. ۱۹۹-آن حضرت صاحب تمامی علوم و دانش‌هاست. ۲۰۰-امام زمان ارواحنا فداه در آثار گذشتگان معرفی شده است؛ در کتاب‌های آسمانی مانند تورات و انجیل و زبور، مخصوصا قبل از تحریفشان،‌ مطالب مهمی درباره‌ی خاندان عصمت علیهم‌السلام و امام عصر ارواحنا فداه بیان گردیده است که خدای تعالی در قرآن هم به آن اشاره فرموده است. از جمله در آیه 105 سوره انبیاء می‌فرماید: و تحقیقا ما در زبور بعد از تورات نوشتیم که قطعا زمین را بندگان صالح من به ارث می‌برند. که طبق روایات، این آیه مربوط به امام عصر ارواحنا فداه می‌باشد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مراسم عزاداری سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام صادق علیه السلام از سوی هیئت صاحب الزمان عج و مؤسسه نورالیقین در سالن اجتماعات موسسه در روز شنبه مورخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ شوال ۱۴۴۵ برگزار شد.🏴 این مراسم با سخنرانی و تدریس تفسیر سوره مبارکه "حج" (از طرح تفسیری جامع رضوان، تفسیر کل قرآن کریم) توسط استاد حسینی آل مرتضی آغاز گردید. ایشان بیانات خود را با اشاره به یاران مکتب جعفری و کتابهایشان آغاز نموده و فرمودند ما اگر نمیتوانیم شبیه اهل بیت علیهم السلام باشیم باید تلاش کنیم تا شباهتی به یاران اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم. ◾️در بخش بعدی این مراسم نمایش مناظره هشام بن حکم و عمرو بن عبید توسط دو نفر از بانوان قرآنی به اجرا درآمد. سپس دو نفر از خواهران به معرفی دو تن از یاران و شاگردان امام صادق علیه‌السلام پرداختند. ◾️ و در نهایت این مراسم نورانی با قرائت زیارتنامه آن حضرت و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام و سینه زنی و قرائت دعای فرج امام زمان عج به صورت دسته جمعی به پایان رسید. ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا؛ مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و بخاطر هزینه هایى که از اموالشان (در مورد زنان) مى کنند. و زنان شایسته، زنانى هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى که خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى کنند. و زنانى را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید. و (اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید. و (اگر راهى جز شدت عمل نبود) آنها را تنبیه کنید. اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجویید. خداوند، بلند مرتبه و بزرگ است.»(نساء، ۳۴) ✅ اصطلاحات آیه ۳۴ نساء 1⃣ انواع باء (سببیّت و تعلیل، استعانت، ظرفیت، تعدیه، بدل، عوض، تبعیض، مجاوزه، زائد، قسم، تفدیه، به معنی فی، به معنی مَعَ و مصاحبت) 2⃣ حکم ، موضوع حکم و متعلَّق حکم 3⃣ تناسب بین حکم و موضوع ✅ موضوع: مقصود از رجال و نساء ❓مفسران درباره «رجال» و «نساء» در عبارت الرجال قوامون علی النساء چه نظراتی ارائه داده‌اند؟ ⬅️ نظر علامه طباطبایی 👈 علامه طباطبایی قدس‌سره عبارت «اَلرِّجالُ قَوّامونَ عَلَي النِّساء» را برای بيان احكام مطلق زن و مرد می‌داند (نه خصوص زن و شوهر) و می فرمايد: 👈 «مراد از جمله «بما فضل اللّه بعضهم على بعض» آن زيادتهايى است كه خداى تعالى به مردان داده، به حسب طاقتى كه بر اعمال دشوار و امثال آن دارند، چون زندگى زنان يك زندگى احساسى و عاطفى است، كه اساس و سرمايه اش رقت و لطافت است، و مراد از جمله: «بما أنفقوا» مهريه‌اى است كه مردان به زنان مى‌دهند، و نفقه‌اى است كه همواره به آنان مى پردازند. از عموميت علت به دست مى آيد كه حكمى كه مبتنى بر آن علت است يعنى قيم بودن مردان بر زنان نيز عموميت دارد، و منحصر به شوهر نسبت به همسر نيست، و چنان نيست كه مردان تنها بر همسر خود قيمومت داشته باشند، بلكه حكمى جعل شده براى نوع مردان و بر نوع زنان است.» ⬅️ نظر علامه جوادی آملی 👈 علامه جوادی آملی در این باره می فرماید: 👈 اين آيه برای بيان احكام مطلق مرد و زن نيست، بلكه با توجّه به قرائن داخلی و خارجی، اين آيه برای بيان احكام زن و شوهر است. ❇️ قرائن داخلی: 1⃣ عهده‌داری تمامی هزينه های اختصاصی زن و تأمين نيازهای منزل: «و بِما اَنفَقوا مِن اَموالِهِم». 2⃣ ذيل آيه كه می‌فرمايد اگر زنی به معصيت خدا آلوده شد يا در شُرف ارتكاب گناه قرار گرفت شايسته ترين فرد برای بازداشتن وی از گناه و امر به معروف و نهی از منكر، شوهر اوست كه وظيفه عموم مؤمنان را او در اينجا برعهده گرفته است تا 👈 در مرحله نخست او را موعظه كند و 👈 چنانچه مؤثر واقع نشد از او اظهار انزجار كند و 👈 در مرحله سوم زن را مانند هر معصيت كاری تنبيه بدنی كند. 🔸 برخی از فقها در كتاب‌های فقهی حق اقامه حدود بر زن را، حتی در زمان غيبت ـ چنانچه شوهر عالم به احكام و عادل باشد ـ به وی (شوهر) داده اند. ❇️ قرینه خارجی: ◀️ آيه بعدی كه حكم شقاق ميان زن و شوهر را بيان می‌كند: «واِن خِفتُم شِقاقَ بَينهما». ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السـلام علیکــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج) یادِ شما؛ ابر بهارے‌ست که بر چشمانم مے‌بارد و هر قطره‌اش،‌ قلبم را پُر از شکوفه مے‌کند آرےبا شما از قلب پاییزےام؛ نغمه‌ےِ بهار مے‌آید! وقتےبیایے فصلِ دنیا؛ همیشه بهار مےشود سلام‌زیباترین‌بهار چه روزے شود روزے که با سلامِ به شما شروع شود مولاے من هر گاه سلامتان مےدهم بند بند وجودم لبخندتان را احساس مےکند سلام بر تو اے یگانه روزگار و اے تنهاترینِ عالم؛ سلام بر تو و بر روزے که براے هدایت و محبّت قیام خواهےکرد السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا اَلْإِمَامُ اَلْوَحیدُ و القَائِمُ الرَّشیدُ... در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج رامےبینم. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
ویژگی‌ها وخصوصیات امام زمان(عج) 🔵 قسمت 1⃣2⃣ ۲۰۱-آن حضرت معجزه‌ی موجود زمان ماست. ۲۰۲-آن حضرت راهنمای آشکار انسان‌ها به هر خیر و خوبی است. ۲۰۳-آن حضرت خبر عظیم است. ۲۰۴-آن حضرت در نزد خدای تعالی، بلند مرتبه است. ۲۰۵-آن حضرت آیه و نشانه‌ی روشن پروردگار است. ۲۰۶-وجود مقدس امام زمان علیه‌السلام حجت کامل الهی است؛ یعنی وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه بر تمام موجودات و مخلوقات عالم حجت است و خدای تعالی حجتی بزرگ‌تر از آن وجود مقدس ندارد که در روایات هم داریم که اگر پیامبران گذشته اقرار به ولایت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام نمی‌کردند به مقام پیامبری نمی‌رسیدند. ۲۰۷-نعمت کامل الهی است؛ یعنی آن موجود و آن نعمتی که اگر انسان آن را داشته باشد در حقیقت و واقعیت، به تمام نعمت‌های الهی به طور کامل دسترسی پیدا کرده است، وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه است. ۲۰۸-تجلی آیات محکم الهی است؛ یعنی وجود مقدس آن حضرت، تمام وجود مبارکش بیانگر نشانه‌های متقن خدای تعالی است و تمام حرکات و سکنات و کلام مبارکش فقط خدای تعالی و حقیقت و هدایت را معرفی می‌نماید و انسان را به خدای تعالی می‌رساند. ۲۰۹-مایه‌ی حیات موجودات است؛ همان‌طور که در زیارت روز جمعه خدمت مقدس حضرتش عرض می‌کنیم: سلام بر شما ای چشمه‌ی حیات،‌ باید این معرفت را نسبت به آن وجود مقدس داشته باشیم که حیات ما و بلکه تمامی موجودات عالم به آن وجود مقدس بستگی دارد و خدای تعالی آن حضرت را مایه‌ی حیات موجودات قرار داده است. ۲۱۰-مایه‌ی ارتباط با خداست. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 فقط کافیه راست بگی! بقیه‌اش رو امام زمان(عج) درست میکنن .. امام_زمان استاد_پناهیان @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵۰ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۶۱ ------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام نمازتفاوت غروب ومغرب 🌷 مغرب: 👈مغرب موقعی است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب پیدا می شود از بین برود 📚آيات عظام امام خامنه ای،امام خمینی، زنجانی،.. 👈سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان بگذرد 📚آیات عظام:اراکی،گلپایگانی،صافی،فاضل،... 👈بنابر احتیاط واجب سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان بگذرد 📚آیات عظام، تبریزی، وحید، سیستانی، .. 🌷غروب : زمانی است که خورشید از نظر پنهان می‌شود. ✅ اوقات نماز مغرب وعشاء 🌷وقت مخصوص مغرب 👈وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب تا وقتی که از مغرب به انداره خواندن سه رکعت نماز بگذرد. 🌷وقت مخصوص عشاء 👈به اندازه خواندن نماز عشاء(مسافر ۲ رکعت غیر مسافر ۴رکعت) به نصف شب مانده می باشد واگر کسی تا این وقت نماز مغرب را عمدا نخواند باید اول نماز عشاء وبعد نماز مغرب را بخواند . 🌷وقت فضیلت نماز مغرب 👈از اول مغرب تا ناپدید شدن حمره مغربیه (سرخی طرف مغرب یا شفق ،از لحاظ وسعت از اذان مغرب تا ۵۱ دقیقه ادامه دارد. 🌷 وقت فضیلت نماز عشاء 👈از پایان وقت فضیلت نماز مغرب و تا یک سوم شب ادامه دارد واز لحاظ ساعت ۵۱ دقیقه بعد از مغرب تا گذشت ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه ادامه دارد. 🌷وقت مشترک 👈بین وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشاء وقت مشترک نماز مغرب وعشاء می باشد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ خواندن نماز عشاء قبل از مغرب در وقت مخصوص (مسافر ) 👇 🌷عمدا بخواند⬅️ نماز باطل است. 🌷سهوا بخواند⬅️ صحیح است احتیاط مستحب بعد از نماز مغرب،نماز عشاء دوباره بخواند.(امام خمینی) 📚 آیات عظام:صافی،فاضل، بهجت، سبحانی، زنجانی، گلپایگانی، مکارم، ..... باطل است. ✅ ادامه دارد..... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◈﷽◈ 🍃آیه ۶۴ نساء وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا در اولین جلسه تفسیر تخصصی در سال ۱۴۰۳ مورخ ۱۰ اردیبهشت، استاد حسینی آل مرتضی در بیان ارتباط آیه ۶۴ نساء با آیات قبل (۵۹ الی ۶۳) فرمودند: این آیات دارای سیاق واحدند و موضوع آنها حول محور اطاعت مطلق از پیامبر و عدم مراجعه به طاغوت است. ایشان ضمن مرور این آیات افزودند: 🌠 در آیه ۵۹ نساء دستور به اطاعت بدون غیر شرط از رسول اکرم و الوالامر درتمامی حوزه های دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و... داده شده است که بیانگر عصمت پیامبر و همچنین ائمه اطهار است؛ یاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ. 🌠در آیه ۶۰ نساء خداوند متعال منافقین و عده‌اي از مسلمانان را که به تبع آنها به طاغوت مراجعه می کنند تا برای آنها داوری کنند سرزنش می کند؛ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ...﴿۶۰﴾ 🌠در آیه ۶۱ نساء به اعراض منافقین از رسول خدا اشاره کرده ومی فرماید آنها تظاهر به اطاعت از رسول خدا دارند ولی درواقع آنها نه تنها اطاعت نمی کنند بلکه دیگران را هم از این راه باز می دارند؛ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا ﴿۶۱﴾ 🌠در آیه ۶۲ نساء می فرماید: وقتی منافقین در نتیجه اعراض از پیامبر و حی الهی به مشکلات ومصیبتهایی دچار شدند در آن موقع برای توجیه کارشان و عذر خواهی نزد پیامبر رفتند و با توسل به قسم و دروغ که علت رجوع به طاغوت تنها رعایت ادب و برای خیر و صلاح بوده است؛ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا ﴿۶۲﴾ 🌠در همین راستا خداوند متعال در آیه ۶۳ نساء این عذر تراشیها و توجیهات منافقین را بهانه‌ای برای مخالفت با پیامبر می داند و می فرماید خداوند از دلهای مملو از کینه و دشمنی و فساد و تباهی آنها آگاه است و به پیامبر اسلام دستور می دهد از آنها اعراض کند ولی در عین حال آنها را به حال خود نگذارد بلکه در خلوت با قول بلیغ آنها را موعظه کند؛ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا ﴿۶۳﴾ 👈برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) ادامه دارد... @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈ آیه ۶۴ نساء 🍃«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا» در ادامه مباحث، استاد محترم مدیریت موسسه نورالیقین باتوجه به سیاق واحد آیه ۶۴ با آیه ۵۹ نساء در تفاوت این دو آیه فرمودند: 👈در آیه ۶۴ خداوند دستور به اطاعت از همه انبیاء الهی می دهد ( نبوت عام) چه پیامبرانی که صاحب شریعت بودند و یا پیامبرانی که حافظ شریعت بودند و رسالت پیامبر قبل از خود را تبلیغ می کردند. این آیه عصمت همه انبیاء را اثبات می کند که آنها چه قبل از بعثت و چه بعد از بعثت از خطا و اشتباه مصون بودند. 👈آیه ۵۹ نساء دستور به اطاعت بی قید و شرط از رسول خدا و الوالامر (نبوت خاص) در تمامی حوزه ها می دهد که نشان دهنده عصمت پیامبر اکرم و امامان علیهم السلام در تمامی دوران زندگی (چه قبل از بعثت، چه بعد از بعثت، در کودکی، جوانی و مسائل شخصی) است که دچار خطا و اشتباه و فراموشی نمی شدند و این یعنی عقیده تنزیه الانبیاء که شیعیان به آن معتقدند. 👈نظر برخی از مفسرین در ابعاد عصمت پیامبران: صاحب تفسیر المنار معتقد است که انبیاء الهی سه گونه افعال و اقوال دارند: 💥1- اوامر واحکامی که از طریق وحی دریافت و ابلاغ می کنند در اینجا اطاعت بدون قید و شرط لازم است در این بخش پیامبران عصمت دارند. 💥2- افعال شخصی انبیاء که ربطی به دیگران ندارد و اخبار و انشائ هم ندارد در این مورد پیامبران از خطا واشتباه مصون نیستند و عصمت ندارند. 💥3- اوامر و احکامی که پیامبر از طریق اجتهاد بیان می کند مثل احکام حکومتی در این حوزه ممکن است پیامبر دچار خطا واشتباه شود و عصمت ندارد. هرچند خداوند آنها را از خطا و اشتباه و فراموشی حفظ می کند و این خطا و اشتباه گناه محسوب نمی شود. استاد محترم آل مرتضی با توجه به این نظریه فرمودند متاسفانه بعضی از علما با انحراف فکری که دارند در بعضی حوزه ها با دشمنان اسلام همدستی می کنند. شأن و مقام و منزلت قرآن و پیامبر را پایین می آورند. دشمنان اسلامی در جایی که با علم و استدلال حریف اسلام و پیامبر نمی شوند با ایجاد شک و شبهه اعتماد مردم نسبت به پیامبر را کم می کنند. 👈مگر می شود خداوند دستور به اطاعت مطلق از پیامبر بدهد و از طرف دیگر پیامبران را از گناه وخطا و اشتباه نهی کند و در عین حال پیامبر دچار خطا واشتباه شود؟! این می شود 👇👇 توارد ایجاب وتحریم در شئ واحد که جمع بین دو ضد است. عدم اعتقاد به عصمت انبیاء یعنی اغراء به جهل 👈 قاعده‌ی فقهی «اغراء به جهل» یعنی به نادانی و گمراهی کشاندن. یعنی به جای راهنمایی و ارشاد، انسان سعی کند با رفتار یا گفتارش نادانی یا خلاف واقعی را به کسی یا کسانی بچسباند. 👈 برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی