eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
979 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* موضوع بقاء بر تقلید مرجع میت تقلید از مجتهد میت بر دو قسم است . 1⃣ تقليد ابتدایی 2⃣ تقلید بقایی ✅ معنای تقليد ابتدایی تقليد ابتدایی يعنی تقليد کردن از مجتهد فوت شده‌ بدون آن که قبلا در زمان حیات وی از او تقليد کرده‌ باشد. ✅حکم تقليد ابتداییآیا تقلید ابتدایی از مرجعی که فوت نموده و نسبت به مراجع زنده اعلم بوده است، جایز می باشد؟ 🔸 آیات عظام امام، خویی، بهجت، تبریزی، فاضل، سیستانی، صافی و نوری: تقلید ابتدایی از مجتهدی که از دنیا رفته جایز نیست .  🔸آیات عظام خامنه ای و مکارم شیرازی: تقلید ابتدایی از مجتهدی که از دنیا رفته بنابر احتیاط واجب جایز نیست. 🔸آیات عظام وحید خراسانی و شبیری زنجانی: اگر بچه ای در سنّ تمییز (سنی که بچه در آن سن خوب و بد را بفهمد) مجتهدی را درک کند اما قبل از تقلید از او آن مجتهد بمیرد، می تواند ابتداءاً از او تقلید نماید. همچنین تقلید ابتدایی از مجتهد فوت شده برای کسی که فتوای او را یاد گرفته طبق مبنای کسی که در بقاء بر میّت یاد گرفتن فتوا را کافی می داند، جایز است. در غیر این دو مورد تقلید ابتدایی از میّت(ایت الله زنجانی:احتیاط واجب) جایز نیست. ✅ معنای تقليد بقایی تقليد بقایی يعنی باقی بودن بر تقليد از مجتهد فوت شده ای که‌ در زمان حيات وی از او تقليد کرده‌ است. ✅حکم تقليد بقایی مرجع تقلید من فوت کرده است، آیا می توانم همچنان از او تقلید کنم؟ 🔸همه مراجع: ابتدا شما باید از میان مراجع تقلید زنده آن شخصی را که اعلم است به نظر ایشان در مورد بقاء بر تقلید میت مراجعه کنید، و طبق نظر ایشان عمل کنید. بقاء بر تقلید مجتهدی که از دنیا رفته است در صورتی که اعلم باشد به شرح ذیل است: 🔸 امام (ره) : جایز است مطلقا (چه در مسائلی که قبلا عمل کرده و چه در مسائلی که قبلا عمل نکرده است). 🔸مقام معظم رهبری: بقا بر تقلید میت در هر صورت جایز است ولی سزاوار است که احتیاط در بقا بر تقلید میت اعلم ترک نشود. (احتیاط مستحب) 🔸 آیات عظام سیستانی، وحید، شبیری، و صافی(احتیاط واجب): واجب است مطلقا (چه تا کنون عمل کرده باشد و چه عمل نکرده باشد). 🔶آیت الله مکارم: بقا بر اعلم در مسائلی که عمل کرده واجب است ولی در مسائلی که در زمان حیات مرجع قبلی عمل نکرده باید به دستور مرجع زنده عمل کند. 📚 توضیح المسائل مراجع، اجوبه الاستفتائات 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بزرگ پروردگارا.خدای من با توانگری آبرویم را نگهدار و به تنگدستی حرمتم را از بین مبر🙏 👈 که بر اثر آن از کسانی روزی بخواهم که روزی خوار تو هستند و از بندگان پست و بدکردار تو عطا و بخشش طلبم و در نتیجه، به ستایش آن که به من بخشیده و نکوهش آن که از من دریغ کرده است، گرفتار شوم. ⭐ حال آن که بخشیدن و نبخشیدن در حقیقت به دست توست. 📓(صحیفه سجادیه، از دعای 20) ┄┄┄┅••🌺✻🌺••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام مولای من امام زمانم✋🌸 🏝شکر خدا که صبحم با سلام بر شما به خیر می‌شود... و قلبم با نام شما جلا می.یابد... شکر خدا که عطر یاد شما در لحظه هایم جاری است... شکر خدا که دوستتان دارم... و دلتنگتان هستم ... شکر خدا که مرغ دلم اسیر کوی شماست.... شکر خدا که شما را دارم ...🏝 ⚘فَإِنَّهُ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ الْقَائِمُ الْمُهْتَدِي وَ الطَّاهِرُ التَّقِيُّ الزَّكِيُّ النَّقِيُّ الرَّضِيُّ الْمَرْضِيُّ الصَّابِرُ الشَّكُورُ الْمُجْتَهِدُ و به درستى که او هدایتگر و هدایت شده و قیام کننده ی ره یافته، و پاک و پرهیزگار و پاکیزه و بی عیب، و خشنود و پسندیده و شکیبا و سپاسگذار و کوشاست،⚘ 📚مفاتیح الجنان،دعای عصر غیبت الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج🙏 ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•* (صلی الله علیه واله) ⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد: ⭐معجزات نوع ششم ⬅️نوع ششم: در معجزات آن حضرت است در مستولى شدن بر شیاطین و جنیان و ایمان آوردن بعضی از ایشان و ما در این جا اکتفا مى کنیم به ذکر چند امر: 💫ایمان اوردن جنیان ↩️اوّل: على بن ابراهیم روایت کرده است که حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم از مکه بیرون رفت با زید بن حارثه به جانب بازار عُکاظ که مردم را به اسلام دعوت نماید، پس هیچ کس اجابت آن حضرت نکرد، پس به سوى مکه برگشت و چون به موضعى رسید که آن را (وادى مجنّه) مى گویند به نماز شب ایستاد و در نماز شب تلاوت قرآن مى نمود، پس گروهى از جن گذشتند و چون قرائت آن حضرت را شنیدند بعضى با بعضى گفتند: ساکت شوید. چون حضرت از تلاوت فارغ شد به جانب قوم خود رفتند، انذارکنندگان گفتند اى قوم ما! به درستى که ما شنیدیم کتابى را که نازل شده است بعد از موسى در حالتى که تصدیق کننده است آن چه را که پیش ‍ از او گذشته است، هدایت مى کند به سوى حق و به سوى راه راست؛ اى قوم! اجابت کنید داعى خدا را و ایمان آورید تا بیامرزد گناهان شما را و پناه دهد شما را از عذاب الیم؛ پس برگشتند به خدمت آن حضرت و ایمان آوردند و آن جناب ایشان را تعلیم کرد شرایع اسلام، و حق تعالى سوره جن را نازل گردانید و حضرت والى و حاکمى برایشان نصب کرد و در همه وقت به خدمت آن حضرت مى آمدند و امر کرد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را مسائل دین را تعلیم ایشان نماید و در میان ایشان مؤمن و کافر و ناصبى و یهودى و نصرانى و مجوسى مى باشد و ایشان از فرزندان جن اند. 📓 (بحارلانوار) ۱۸/ ۸۹ـ۹۰٫ ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌸امام علی علیه السلام فرمودند: ⚘ كانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ الله وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الْآخَرَ. أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ الله (صلی الله علیه وآله)، وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالاسْتِغْفَارُ.⚘ بر روى زمين مردم را از عذاب خدا، دو چيز مايه امان بود: يكى از آن دو برداشته شد و ديگرى برجاست آنرا بگيريد. ⬅️آن امان كه برداشته شد، رسول الله (ص) بود ⬅️و آن امان كه برجاى ماند، استغفار است. 📖 نهج البلاغه (حکمت 88 ) ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز بزرگداشت شیخ مفید☘ ✍در میان دانشمندان اسلامی، بزرگانی یافت می شوند که در پیشرفت احکام الهی در جوامع تاثیر بسیار داشته، آثاری جاویدان از خود به جای گذاشته اند؛ شیخ مفید، در شمارچنین دانشمندانی جای دارد. شیخ مفید در آیینه کلام رهبری 👈مقام معظم رهبری به مناسبت برگزاری کنگره جهانی شیخ مفید، در پیامی از مقام والای این عالم و دانشمند فرزانه تجلیل کرد. در متن این پیام آمده است: «شیخ مفید در سلسله علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سرآمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقه جریان علمیِ رو به تکاملی است که در دو رشته کلام و فقه، تا امروز در حوزه های علمی شیعه امتداد یافته است و با وجود بر کنار نماندن از تأثرات تاریخی و جغرافیایی و مکتبی، ویژگی های اصلی و خطوط سیاسی آن همچنان پابرجا مانده است. شیخ مفید نقش مؤثر و تعیین کننده ای در تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت علیهم السلام ، بنیان گذاری شکل و قالب علمی صحیح برای فقه شیعه، آفرینش شیوه جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام داشت» روحش ویادش گرامی باد🌹 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: إعراب آیه ۶ سوره بقره 👈انَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَوآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ‏. کسانی که کافر شدند، برای آنان تفاوت نمی‌کند که آنان را (از عذاب الهی) بترسانی یا نترسانی؛ ایمان نخواهند آورد. اِنَّ: حرف مشبهه بالفعل ،مبنی بر فتح، عامل، محلی از إعراب ندارد. الّذینَ: اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، اسم إنَّ کَفَروا: فعل ماضی، مبنی بر ضم/ ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل (جمله صله برای «الّذین» و محلی از اعراب ندارد.) سَواء: خبر مقدم ومرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عَلَی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از إعراب ندارد. هِم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ عَلَیهِم: جارومجرور ، متعلّق به «سَواء» ءَ: همزه تسویه، مبنی بر فتح، محلی از إعراب ندارد. اَنذَرتَ: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «تَ»، مبنی ، محلا مرفوع ،فاعل هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب ، مفعولٌ‌به برای «اَنذَرتَ» (این جمله به تأویل اِنذارُهُم می رود که مبتدای مؤخر است برای «سَواء» است.) أمْ: متصله عاطفه، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لَم: حرف جازم، مبنی برسکون، عامل، محلی از إعراب ندارد. تُنذِرْ: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر « أنتَ» ،مبنی ،محلا مرفوع، فاعل هم: ضمیر متصل، مبنی ،محلامنصوب، مفعولٌ‌به برای « تُنذِر» (سَواء عَلَیهِم ءاَنذَرتَهُم اَم لُم تُنذِرهُم: جمله معترضه ومحلی از اعراب ندارد) لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از إعراب ندارد. یُؤمِنونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل (لا یُومِنون: خبر إنّ، محلا مرفوع) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: انواع أَم 👈 یکی از حروف عطف، حرف «أمْ» می‌باشد که بر دو قسم است: ۱.متصله ۲.منقطعه 🔹«أَم» متصلّه: حرفی است که ماقبل و مابعد آن به هم متصل باشند. به گونه ای که هر یک نیازی به دیگری داشته باشد؛ و پس از موارد ذیل میآید: الف) بعد از همزه تسویه و داخل بر جمله مؤوّل به مصدر می آید: این جمله و جمله معطوفٌ‌علیه بر آن، یا فعلیه یا اسمیه و یا مختلفند. مثال۱: سَوَاءٌ عَلَیهِم ءَاَنذَرتَهُم اَم لَم تُنذِرهُم لا یُومِنُون. {۶/بقره} 🍃دو جمله فعلیه «اَنذَرتَهُم» و «لَم‌تُنذِرهُم» با حرف «أم» به هم عطف شده‌اند. (تأویل مصدر👈سواءٌ عَلَیهم الإنذارُ و عَدَمُهُ.) مثال۲: وَ لَستُ اُبالی بَعدَ فَقدیَ مالِکًا / أَمُوتیَ ناءٍ أَم هُوَ الآن واقِعُ. (قول شاعر) 🍃دو جمله اسمیه «أَمُوتیَ ناءٍ» و «هُوَ الآن واقِعُ» ، با حرف «أم» بر هم عطف شده اند. مثال۳: سواءٌ عَلَیکُم أَدَعَوتُمُوهُم اَم اَنتُم صامتون. {۱۹۳/أعراف} 🍃جمله فعلیه «أَدَعَوتُمُوهُم» بر جمله اسمیه «اَنتُم صامتون » عطف شده است که دو جمله مختلف می باشند. نکته: گاهی همزه از استفهام حقیقی خارج شده و به چند معنای دیگر می‌آید؛ همزه تسویه، یکی ازآن موارد است که بعد از کلمه «سواء» یا «ما اَدری» وغیره می‌آید. دراین حالت جمله بعد از همزه تسویه، به تأویل مصدرمی‌رود. ب) بعد از همزه استفهام که همراه با «اَم»، طلب تعیین و تشخیص می کنند. مثال۱: أَ أَنتُم اَشَدُّ خَلقًا أمِ السَّمَاءُ بناهَا. {۲۷/نازعات} مثال۲: أَ أَنتُم تَخلُقُونَه أم نَحنُ الخَالِقُونَ. {۵۹/واقعه} نکته: حرف «أم» که برای تعیین است، بر خلاف «أم» بعد از همزه تسویه، جوابی را طلب میکند. . 🔹«اَم» منقطعه (منفصله): بر خلاف «أم» متصله، ماقبل و مابعدش از نظر معنا، متصل نیستند و بعد از همزه استفهام و تسویه قرار نمی‌گیرد و مانند «بَل»، همیشه معنای اِضراب و ترقی میدهد و فقط برای عطف جمله ها می‌باشد؛ و در جایگاههای ذیل می‌آید: الف) بعد از خبر محض: مثال: تَنزِیلُ الکِتَابِ لارَیبَ فیه مِن رَبِّ العَالَمِین * اَم یَقُولُونَ افتراهُ.. . {۲/سجده} 🍃 شبه جمله «مِن رَبِّ العَالَمِین» بامتعلّق محذوف، خبر برای «تَنزِیلُ» می‌باشد که «أم» منقطعه بعد از آن واقع شده است. ب) بعد از همزه غیر استفهام: مثال: أَ لَهُم أَرجُلٌ یَمشُونَ بِهَا اَم لَهُم اَیدٍ یَبطِشونَ بِها... {۱۹۵/أعراف} 🍃در این آیه شریفه، همزه منفصله برای انکار و به منزله نفی است. ج) بعدازاستفهام به وسیله غیر همزه: مثال: هل یَستَوِی الأعمی والبصیرُ أم هل تَستَوِی الظُلُماتُ والنّورُ. {۱۶/رعد} 🍃 در این مثال «هل» از ادات استفهام (غیر همزه) می‌باشد و «أم» منقطعه بعد از آن واقع شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•🍃🌸••◈﷽◈••🌸🍃•═• 🌿اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ 🌿بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ 🌿عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ 🌿وَمَغارِبِها،سَهْلِها وَجَبَلِها،وَبَرِّها وَبَحْرِها، 🌿وَعَنِّي وَعَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ، وَمِداد 🌿َ كَلِماتِهِ، وَمَا أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَأَحاطَ بِهِ كِتابُهُ . 💎خدایا برسان، مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•🍃🍃🌸••◈﷽◈••🌸🍃🍃•═•* آقاجان شرمنده ایم ... 🔹 پیامبر_اکرم(ص) فرمودند… نگه داشتن و حفظ_دین_و_ایمان در آخرالزمان همانند.. نگه داشتن ذغال گداخته در کف دست است.. 🔹همچنین فرمودند: در آخرالزمان کارهای زشت بعنوان کارهای خوب توجیه میشوند..! و زنان موی سر خودشان را همانند کوهان شتر زینت میدهند..! 🔹دوران آخرالزمان دورانی است که..! بعضی از آقایون دوست دارند خودشان را شبیه خانوم ها آرایش کنند.! و بعضی از خانوم ها دوست دارند خودشان را مثل آقایون زینت دهند.! دوران_آخرالزمان_دورانی_است_که..👇 💤لذت گناه حرام برای بعضی ها از عسل شیرین تر میشود.. و اگر کسی بخواهد جلوی حرام خودرا بگیرد یا نهی از منکر کند, بدجوری او را مورد عنایت قرار میدهم آن هم چه عنایتی.. 💤در آخرالزمان آنقدر حق و باطل با هم آمیخته میشوند که نمی توانیم تشخیص بدهیم که چه کسی خوب است.. 💤و بعضی ها هم حکم خدا را زیر پا گذاشته و علنا هرچه میل دلشان است, انجام میدهند 🔹امـــــروزه.. در زمانی به سر میبریم که.. اگه یک مادر نـجـیـبـی به دختر کوچیـــکش روسری بستن را یاد میدهد... بعـــضی ها به این مادرنـجـیـب تیکه می اندازند ومیگویند مــگر میخواهی با این روسری بستن دخترت رو خــفــه کنی.. ولـــش کن هنوز بچه است و چیزی نمی فهمه.. ⚜امـــــــــــــا اگر مادری دخترش را از کوچیکی آرایش بکنه و مثل عروسک به همه نشونش بده همه به این مــادر میگن...چه مادر باکلاسی! چه مادر با سلیقه ی! که اینگونه دخترش رو بزک میکنه. ♻️امــــــــروزه.. در زمانی به سر میبریم که اگر یک بچه حزب اللهی ریش بذاره.. همه بهش تیکه می اندازند و میگویند مگر پیرمردی که ریش میذاری.. اول جونیته بقول خودشان برو حال کن ⚠️ولـــــــــــی… اگر آقا پســــری که صورتشو همانند خـــانوم ها آرایـــش میکنه و..شـــلواره پاره میپوشه.. همه بهش میگن.. چه آقا پسر مــدرنیته ی که همیشه با مْــــد روز آپــدیت میشه.. 😭کجـــایند_سربـــداران_ســـر_بریده_ما..؟!سربدارانی که برای بقای اســـلام عزیز و برای شـــادی دل امام عصر(عج) اینگونه ســــرهایشان را بریدند.. 😔ولـــــی_امــــروزه… کسانی که پیروی کردن از دستورات شرع را مایه عقــب افتادگی میدانند.. کسانیکه برهنگــی را نشانه مـنـورالـــفکری مــیدانند. اینگونه پا روی خــون های ریخته شده شـــهدا میگذارند.. 💠بعضی از دختر خانومها برداشتن روسری برایشان عـادی شده.. بعضی از آقایون هم رقصیدن در خیابان برایــشان عـادی شده. خواسـتم به این اشخاص با کلاس بگم که اگر شیــعه هستید شک نکنید… همه این مســـائل را امــــام عصر(عج) دیـــده است.. شرمنده ام مولا جان که در این زمانه در میان محبانت چقدر..غـــــریــــبــــــی.. ⬅️بخدا من دیگه حرفی ندارم فقط میتونم بگم مولا جان شرمنده ایم😭 اللهم عجل لولیک الفرج ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔰کلید گنجینه‌های خداوند در دستان توست ✍️امیرالمومنین علیه السلام: خداوند کلید گنجینه‌های رحمتش را در دستان تو قرار داده است، که به تو اجازه داده از او درخواست کنی تا هرگاه بخواهی، درهای نعمتش را با دعا بگشایی و بارش باران رحمتش را طلب نمایی. 📚نهج البلاغه، خطبه 230 تو مگو ما را بدان شه بار نیست با کریمان کارها دشوار نیست ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* نهج البلاغه اقیانوسی از معارف عالی و انسان ساز است ولی متأسفانه در بین ما غریب است. ⁉️ کدام یک از ما بعنوان شیعه، یک دور کامل این میراث گرانقدر مولایمان را خوانده ایم؟ ⁉️ آیا نگران پیچیدگی و دشواری فهم عبارات آن هستید؟ •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 🌴حکمت بیست و یکم نهج البلاغه میفرماید: وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛ وفرصت ها چنان ابرها میگذرند پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• بیایید از فرصت بدست آمده استفاده کنیم و با حکمت های زندگی بخش امیر کلام مأنوس شویم. ⚡آموزش شرح و مفاهیم حکمت ها با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته است👇 ✨چهارشنبه هر هفته با ما همراه باشید✨ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* 📖 شرح موضوع اول: طمع أَزری بِنَفسِهِ مَن اِستَشعَرَ الطَمَع؛ هر کس طمع راپیشه کند خود را حقیر ساخته است. ترجمه لغات أزری: کوچک وخوار کرد نَفسِهِ: خودش را استشعر: (لازم خود)کرد، در باطن(خوی و روش خود) قرار داد. اَلطَمَع: طمع، آز، امید، علاقه نفس ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ 📖 درمان طمع در مقابل هر رذیله، حسنه ای قرار دارد که با پروراندن آن در جان، به تدریج رذیله زدوده شده و جای خود را به حسنه می دهد تا موجبات سعادت آدمی فراهم آید از آنجا که صفت رذیله طمع امید به دیگران، به جای امید به ایزد منان است، دو عامل زیر می تواند در درمان طمع، مفید باشد. الف)تدبر در فواید استغنا طمع نوعی احساس نیاز است و در مقابلش استغنا به معنی بی نیازی از مردم می باشد که بسیار ممدوح و پسندیده است. 👈 سربلندی و عزت طمع منحصر به اموال مردم نیست، بلکه برخی در پست و مقام، صنعت، هنر و... به دیگران چشم طمع می دوزند که کار درستی نیست. اگر آدمی به شرف و آبرویی که با قناعت و ابراز بی نیازی از مردم کسب خواهد کرد، بیندیشد بی شک از طمع ورزی دوری می کند تا همواره بین مردم با عزت و سربلندی زندگی کند. امام علی(علیه السلام) می فرماید: «الغَنیُ الاَکبَرُالیَأسُ عَمّا فی اَیدیِ النّاس؛ بالاترین بی نیازی مأیوس بودن از آن چیزی است که در دست مردم است». نهج البلاغه، دشتی، ح۳۴۲ 👈 کسب خیر هر کس چشم امید به مردم داشته باشد در قبال ذلت و شقاوت فراوان شاید به بهره مندی اندک و موقتی از آنها نائل شود، در حالی که با امید به خداوند رحمان، تلاش مثبت و بی نیازی از مردم به درجات بالایی از کمال و تمام خیر و نیکی دست خواهد یافت. به تعبیر امام سجاد(علیه السلام)که فرمود:« رَأَیتُ الخَیرَکُلَّهُ قَدِ اجتَمَعَ فی قَطعِ الطَّمَعِ عَمّا فی اَیدیِ الناس؛ تمام خیر را دیدم که فراهم آمده بود و جمع شده بود در قطع طمع از آنچه که در دست مردم است». کافی، کلینی، ج۲، ص۳۲۰ ب)کسب تقوی(ورع) انسان برای رسیدن به این مقام، مراحلی را طی می کند. 👈 کوتاهی آرزوها انسان های پرهیزکار، آرزوهایی نمی کنند که ناچار باشند برای رسیدن به آنها دست نیاز به سوی مردم دراز کنند. امام علی(علیه السلام) می فرماید: «أشرَفُ الغِنی تَرکُ المُنی؛ عالی ترین غنا و بی نیازی این است که انسان دست از آرزوهایش بردارد». نهج البلاغه، دشتی، ح۳۴ 👈 افزایش معرفت انسان های با تقوا و پارسا هنگام نیاز، فقط سر بر آستان درگاه ربوبیّت می‌سایند و تنها به او چشم امید دارند. در انسان های عادی نیز هر چه معرفت بالاتر رود بیش از پیش، نیاز به خالق هستی احساس می شود تا جایی که طمع و چشم داشت به دیگران بی معنی شده و احساس فقر و تواضع در برابر دهنده بی منّت، سر تا پای وجود را می گیرد، فقر الی الله هر چه بیشتر شود و انسان خود را در برابر خدا فقیرتر بداند زمینه بی نیازی از دیگران حاصل می شود. سیری در حکم نهج البلاغه، دکتر شهاب الدین ذولفقاری، ص۵۹ امام علی(علیه السلام) می فرماید:« ضادّوالطّمَعَ بِالوَرَعٍ؛ با پارسایی به جنگ طمع بروید». غررالحکم، عبدالواحد آمدی،ح۴۷۶۲ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه‌ نورالیقین مرکز‌ تخصصی‌ تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدایا!✨ ☘بر محمّد و آل او درود فرست ☘ و مرا از کسب روزیِ همراه با رنج، بی نیاز گردان واز جایی که گمان نمی رود، روزی ام ده، تا به خاطر طلب روزی، از عبادت تو باز نمانم و بارسنگین مشکلات کسب روزی را به دوش نکشم🙏 📖(صحیفه سجادیه، از دعای 20). ┄┄┄┅••🌷✻🌷••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام مولای مهربانم✋🌸 عطـر تو 🍃 بـراے زنده شدڹ همہ شہر، ڪافي است و نسیم هر روز، تو را در لا بہ لاے رگہاے ما، جارے مي‌ڪند ڪاش هرگز عطر تو را، در لا بہ لاے شلوغي‌هاے دنیا گم نڪنیم🙏 اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج🌼. ┄┄┄┅••🌷✻🌷••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا