eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.7هزار دنبال‌کننده
935 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 نگرشی به اهمیت بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد در فقه؟؟!!!؟؟ اهمیت بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد به این جهت است که در مسائل فقهی متعددی مطرح شده است 1- گاهی خطاب عام متضمن امر به یک شیء است، اما دلیل وجود دارد که برخی از افراد آن واجب نیست. به عنوان مثال خطاب به صورت «أکرم کل عالم» بوده و دلیل وجود داشته باشد که اکرام عالم فاسق واجب نیست. در این فرض برخی مانند صاحب کفایه فرموده اند: نسبت به عالم عادل نمی توان تمسک به ظهور «أکرم کل عالم» در وجوب کرد؛ زیرا مستلزم استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد خواهد بود که محال است. همینگونه است «اغتسل للجمعه و الجنابة» 2- برخی مانند محقق اصفهانی فرموده اند: اگر خطابی وجود داشته باشد که با توجه به دلیلی نسبت به بعض مدلولش حمل بر ارشاد شود، دیگر امکان نخواهد داشت که از آن وجوب تکلیفی به وفاء فهمیده شود. به عنوان مثال خطاب «أوفوا بالعقود» نسبت به صحت یا لزوم عقودی مانند بیع ارشادی است و لذا مفاد آن حکم تکلیفی نیست. حال اگر عقدی وجود داشته باشد که صرفا متضمن التزام طرفین به یک فعل باشد، امکان نخواهد داشت همینگونه در ﴿أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُول َ﴾ امر به اطاعت خدای متعال ارشاد به حکم عقل است؛ لذا نسبت به نبی اکرم صلّی الله علیه وآله وجوب مولوی باشد، استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد خواهد شد 3- گاهی در روایات معنایی برای آیاتی از قرآن کریم ذکر می شود که غیر از معنای ظاهر آن است.این مساله مطرح است و لذا برخی به روایاتی در آن بیان شده است که قرآن کریم دارای هفت یا هفتاد بطن است، بر جواز استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد بلکه وقوع آن استدلال کرده اند 4- در مورد سوره حمد که در نماز به عنوان قرائت و همراه با قصد قرائت قرآن خوانده می شود، داشتن قصد دعاء در فقره «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» و یا قصد انشای حمد در آیه شریفه «الحمد لله ربّ العالمین» و یا طلب هدایت در آیه «اهدنا الصراط المستقیم» مورد اختلاف واقع شده است که برخی از فقهاء قائل به جواز شده اند، اما شیخ طوسی فرموده اند: این عمل جایز نیست؛ چون جمع بین قصد قرآنیت و قصد دعاء، انشای حمد یا طلب هدایت از موارد استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد است که جایز نیست. همینگونه در مورد جواب دادن به سلام در نماز، از تعبیر «سلام علیکم» استفاده شده و در عین حال قصد قرائت آیه شریفه ﴿سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ﴾ بشود 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1887
📚 ارزیابی مرسلات مرحوم صدوق ؟؟!!!؟؟ اشکال مرحوم خویی به اعتبار مرسلات مرحوم صدوق : ما مبنای مرحوم صدوق در اعتبار روات را نمی دانیم. پاسخ آقای سیستانی: احتمال حسی بودن توثیق این روات در نظر مرحوم صدوق وجود داشته و این احتمال موضوع اصاله الحس را تامین می کند و مراد از حسی بودن اعم از حس مع الواسطه است . اگر قرار باشد اصاله الحس جاری نشود توثیقات ایمه رجال نیز معتبر نخواهد بود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1913&pid=7208#pid7208
📚 سور مومن شفا است یا عامل انتقال بیماری ؟؟!!!؟؟ فقها فتوا به استحباب سور مومن داده اند و در روایات متعددی مانند عبد الله بن سنان، قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: في سؤر المؤمن شفاء من سبعين داء. و .... این مضمون آمده سوال از صحت سند و دلالت این روایات است؟ برخی در پاسخ گفته اند: اولا روایت عبد الله بن سنان صحیحه است و دیگر روایات ضعیفند اما هیچیک در کتب اربعه ذکر نشده اند ثانیا در مضمون این روایات محتملاتمتعدد است احتمال اول:این روایت مشیر به امور روحانی مثل تاکید تواضع یا ارتباط روحی بین مومنین و... است و لذا مراد از شفاء نیز شفاء روحی باشد. بلکه همانگونه که زیارت مومن مستحب است اما مشروط به عدم مریضی واگیردارد، در مورد شرب سور مومننیز همین است و مقید به نبود مریضی واگیردارد است. بله اگر عموما شرب سور مومن موجب مریضی شود، اشکال به این روایات است اما اینگونه نیست. ... پنج محتمل در حدیث سور مومن ذکر شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1917
📚 نقض استاد شهیدی به اشکال استاد لاریجانی در بحث حق الطاعه؟؟!!!؟؟ استاد شهیدی نقضی نسبت به استاد مطرح کردند که قبل الفحص شما حکم به وجوب احتیاط می کنید و احتمال تکلیف را منجز می دانید و حال آنکه احتمال اباحه ی اقتضایی که ملاکش اقوی از لزوم می باشد را می دهید پس نباید حکم به احتیاط کنید. استاد درمقام پاسخ بیان کردند که ماقبل از فحص هم احتمال را منجز نمی دانیم بلکه به علم اجمالی به تکالیف عمل می کنیم استاد شهیدی درجواب فرمودند که این علم اجمالی، بعد از فحص به میزانی که به اندازه ی معلوم بالإجمال تکالیف الزامی پیدا شود، منحل می شود و به اقتضای انحلال حکمی لازم هم نیست یقین کنیم که همان ها که معلوم بالاجمال است پیدا شده اند. استاد در جواب فرمودند:طبق مبنای کسانی که بعد از انحلال هم علم اجمالی را باقی می دانند باز به علم اجمالی عمل می شود.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1907
📚 میزان تاثیر روایات مرسل در اطمینان آوری؟؟!!!؟؟ وقتی طرق یک روایت متعدد است بنحوی که عادتا تواطی بر کذب در موردش نمیشود خبر متواتر محسوب میشود.حال اگر برخی از نقلها مرسل باشد چه میزان در حصول اطمینان موثر است چون در اینصورت احتمال اتحاد طریق مرسل با دیگر نقلها را دارد. استاد شبیری فرمودند: در میزان تاثیرگذاری نقلهای مرسل باید به نکاتی توجه کرد : ۱.بررسی ارتباط خاص بین منابع مثلا اگر فهمیدیم کتاب الف این حدیث را از کتاب ب نقل میکند دیگر نباید این دو منبع را دو نقل مستقل محسوب کرد. ۲. بررسی اینکه آیا امثال علامه حلی به منابعی غیر از منابع در دسترس ما دسترسی داشته اند که اگر نداشته باشند دیگر تعدد طریق منتفی است ۳.بررسی اجمالی ارتباط عام بین منابع به این که بطور متعارف فلان کتاب از کتاب ب و ج نقل می کند احتمال اتحاد بیشتر میشود ..... با در نظر گرفتن مجموع این نکات باید حساب احتمالات نمود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1912&pid=7207#pid7207
📚 منشا طرح بحث جابریت و کاسریت عمل اصحاب ؟؟!!!؟؟ بحث جابریت حدیث به عمل اصحاب و اعراض آنها بعد از علامه مطرح شد. نکته این بحث این بود که نوشته های رجالی مرحوم علامه جوابگوی سیل عظیم میراث های روایی احادیث نبود. لذا فقهاء نسبت به بعضی روایات از جهت رجالی به ضعف آن میرسیدند ولی کسانی مثل شیخ طوسی به آن عمل کرده بودند. لذا بحث جابریت ضعف به وسیله عمل اصحاب مطرح شد. عکس العمل مخالف این تفکر، تفکر اخباریها بود که اخبار را حجت می¬دانستند. بعد از اخباریها مرحوم بهبهانی ظاهر شد که روش معتدلی را اخذ کرد. ایشان خیلی از افراد را توثیق کرد هر چند که طبق مبانی مرحوم علامه ضعیف بودند. 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1882
📚 چرا مرحوم آخوند علم منطق راخارج از اصول میدانند؟؟!!! در عین حال که مرحوم آخوند تداخل علوم را در بعض مسائل می پذیرد اما تداخل در همه مسائل به نحو تساوی یا عموم و خصوص مطلق، را نمی پذیرند؛ زیرا در صورت تساوی مسائل، یک علم تدوین می شود که جامع مسائل دو غرض باشد و وجهی برای تدوین دو علم نیست و در صورت عموم و خصوص مطلق بودن، مسائل اخص در علم مستقل بررسی می شود پس در علم اعم، این مسائل تکرار نمی شود پس از آنجا که علم منطق که غرض از آن عصمت از خطای در فکر است، انحصار به علم اصول ندارد هر چند که در غرض اصولی دخیل است؛ پس در علم جدایی تدوین می شود و دیگر در علم اصول تکرار نمی شود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1552
📚 تفاوتی بین جمله مفاد جمله اسمیه و فعلیه نیست !!؟؟ شهید صدر در فرق جمله اسمیه و جمله فعلیه فرموده اند: معنای «زید قام» و «قام زید» متفاوت است؛ زیرا قواعد ادبی آنها متفاوت است؛ مثلا... استاد شهیدی در پاسخ از کلام شهید صدر فرموده اند: در زبان فارسی تعابیر «زید و عمرو ایستادند» و «ایستادند زید و عمرو» به کار برده می شود و بین آنها تفاوتی نیست در حالیکه اگر نکات ذکر شده تفاوت معنوی دو جمله باشد، نباید در زبان های مختلف تغییر ایجاد شود؛ چون در نکات ارتکازی بین زبان فارسی و عربی تفاوتی وجود ندارد. @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1657
📚 مناهج رجالی؟؟!!! یکی از مناهج رجالی، منهج تجرید الأسانید است.در این منهج طرق موجود در کتب روایی را بدون بررسی متن آن، مقابله می کنند. از فواید این منهج ، کشف بعض از رواتی که در این بین ساقط شده است یا کشف اختلاف و اشتباه نسخ و کشف مشترکات و .... است 📱 @mobahathah_ir این منهج توسط آیة الله العظمی بروجردی در کتب تجرید الاسانید پیاده شده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1902&pid=7188#pid7188
📚 دلیل بر عدم تداخل اسباب؟؟!!!؟؟ مرحوم آخوند میفرماید: قول به تداخل اسباب مخالف با ظاهر جمله شرطیه است. زیرا جمله شرطیه ظاهر در حدوث عند الحدوث دارد. ان قلت: جزاء مطلق است و (مثلا وجوب وضو) ظاهر در این است که یک امتثال کفایت میکند. زیرا مثلا اذا بلت فتوضا و اذا نمت فتوضا، وجوب وضو قید فرد اخر را ندارد تا وجوب تکرار را برساند قلت: ظهور جزاء اطلاقی است و ظهور تعلیقی دارد( معلق به عدم بیان) و ظهور جمله شرطیه وضعی و تنجیزی است پس ظهوری برای جزاء دراطلاق محقق نمیشود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1909
📚 تمسک به قاعده عدل و انصاف برای بطلان عقد مکره !!!!؟؟ به قاعده ی عدل و انصاف برای بطلان عقد مکره تمسک شده است. مثلا در مواردی که مال مردد بین زید و عمر باشد، اگر بخواهیم تمام مال را به یک نفر از این دو بدهیم، ممکن است ظلم به دیگری بشود، قاعده ی عدل و انصاف اقتضای تقسیم را می کند. 📱 @mobahathah_ir اولا: این قاعده مسلم نیست و محقق خویی تنها در موارد خاص به دلیل وجود دلیل خاص حکم می کنند ثانیا: در صورتی می توانیم بگوییم صحت آن مخالف عدل است که مصالح و ملاکات نفس الأمریه امور در دست ما باشد، همانطور که در جواب از دلیلیت عقل گفته شد ظلم بودن را نمی توان احراز کرد، در اینجا نیز عدل بودن و خلاف عدل بودن را نمی توان احراز کرد تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1741
📚 صغروی یا کبروی بودن نزاع اخباری و اصولی دربرائت !!!!؟؟ محقق عراقی فرموده ما در بحث برائت در کبری هیچ بحثی نداریم که قبح عقاب بلابیان است یا دفع ضرر محتمل یعنی ... فقط بحث در دو جهت است که آیا اخبار احتیاط و علم اجمالی قبل الفحص بیان بر واقع هستند یا نه؟ قائلین به برائت می گویند که علم اجمالی منحل است و اخبار هم دلالت بر احتیاط ندارند ولی اخباری احتیاط را ثابت می داند. ... 📱 @mobahathah_ir البته مرحوم شهید صدر با طرح نظریه ی حق الطاعه نزاع را در کبرا هم جاری می دانند.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1719
📚 اختلاف در حدود تکلیف، کاشف از الزامی نبودن حکم؟؟!!!؟؟ برخی از فقهاء همچون محقق همدانی برآنند که اختلاف روایات در تحدید، کاشف از تنزیهی بودن حکم است.تطبیق مبنا بر بعض موارد فقهی: ۱. برخی روایات باب استظهار راجع به زنی که بعد از ایام عادت نیز خون می‌بیند، دلالت بر آن دارد که این زن اگر احتمال تجاوز خون از ده روز را می دهد، استظهار کند؛ ... لکن مشهور متأخرین گفته اند از آن جا که روایات استظهار اختلاف زیادی دارد؛ چرا که برخی تعبیر به «تستظهر بیومین»، برخی دیگر تعبیر به «تستظهر بیوم أو یومین»، بعضی تعبیر به «تستظهر بثلاثة أیام» و بعضی دیگر تعبیر به «تستظهر بعشرة أیام» دارند؛ فلذا معلوم می شود این حکم استحبابی است. ۲. در باب عدم محاذات زن و مرد در حال نماز خواندن برخی روایات فاصله بیش از ده ذراع را مطرح کرده‌اند، طائفه‌ای دیگر دلالت بر کفایت یک وجب می کنند؛ از همین رو مشهور متأخرین محاذات را مانع ندانسته و آن را مکروه می‌دانند. ۳. اختلاف روایات در منزوحات بئر نیز موجب فتوا به استحباب نزح شده است. 📱 @mobahathah_ir نظر استاد بر فساد این مبنا می‌باشد. به نظر ایشان اگر قدرمشترک و حداقلی وجود داشته باشد که مورد اتفاق تمامی روایات است، وجهی برای رفع ید از ظهور روایات در الزامی بودن قدرمتیقن مذکور وجود ندارد.... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1935
📚 حجیت اجماع معلوم المدرک ؟؟!!!؟؟ مرحوم آقای خویی اجماع معلوم المدرک یا محتمل المدرک را حجت نمی دانند چرا که ممکن است مجمعین به خاطر این مدرک اجماع کرده باشند لذا حجیتی ندارد... آیت الله زنجانی اشکال می کنند که حدس راه کشف قول معصوم نیست، بلکه وجه حجیت اجماع تقریر است و شرط تقریر، اتصال اجماع به زمان معصوم است به این بیان که در زمان معصوم اجماع بوده است و با عدم ردع معصوم، تقریر معصوم استفاده میشود لذا اجماع معلوم المدرک هم حجت است.....گاهی به خاطر مدرکی بودن اجماع احتمال می دهیم که زمان معصوم چنین اجماعی نبوده است. در دو صورت با وجود مدرکی بودن اجماع حجت است اول مطلبی که خیلی محل ابتلاست و امکان ندارد این مطلب در زمان معصوم مورد ابتلا نباشد. مثلا تعداد رکعات نماز صبح حتما در زمان معصوم هم محل ابتلا بوده است. دوم گاهی از تکرر روایات در موضوعی استفاده می شود که مطلبی در زمان معصوم مطرح بوده است. 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1874
👨👨👦👦مباحثه، تالار علمی فقاهت🏆🏆 نکات ناب از دروس سطح و خارج فقه و اصول و مطالب آزاد علمی با قابلیت بحث و تبادل نظر ➕ نظارت توسط اساتید و مسئولین مرتبط 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir آدرس کانال در سروش 👇👇👇👇 https://sapp.ir/mobahathah_ir آدرس کانال در ایتا 👇👇👇👇 https://eitaa.com/mobahathah_ir آدرس کانال در بله 👇👇👇👇 http://ble.im/join/NzY3ZTEzYT آدرس کانال در تلگرام 👇👇👇👇 T.me/mobahathah
📚 رئوس ثمانیه در علم رجال؟؟!!! استاد سید محمدجوادشبیری زنجانی می فرماید «اخذ حدیث» هشت طریق معروف دارد که به آن «رئوس ثمانیه» گفته می‌شود. آنها عبارتند از سماع، قرائت، اجازه، مناوله، کتابت، اعلام، وصیت، وجاده. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1918
📚 جواز رجوع به پزشک نامحرم ارفق؟؟!!! مرحوم تبریزی فرموده است صرف اضطرار به اصل علاج،موجب جواز رجوع به پزشک غیرهم جنس ارفق می شود مستند این فتوا روایت معتبره ابوحمزه ثمالی است. 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید کلام مرحوم تبریزی تمام نیست. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1879
📚 مجعول در باب وضو و ثمره آن در بحث تعدد شرط و اتحاد جزاء؟؟!!!؟؟ اگر شرط متعدد شد و جزاء واحد، تداخل اسباب لازم می¬آید و یا عدم تداخل؟ مثل اذا بلت فتوضا و اذا نمت فتوضا. بعضی قائل به عدم تداخل شدند (مرحوم اخوند و نائینی..) در عین حال فرمودند: قرینه خاصه وجود دارد که در باب وضو قائل به تداخل هستیم. صاحب منتقی الاصول می¬گوید: وجهش این است که مفاد روایات باب وضو، جعل طهارت نه وضو پس وقتی یکی از نواقض طهارت محقق شد، نقض طهارت دیگر قابل تکرار نیست وجه چنین استظهاری از روایات باب وضو این است که از روایات به دست می¬آید که یک امر مستمری جعل شده است و این امر مستمر نمیتواند نفس وضو باشد زیرا نفس وضو یک امر متصرم الوجود است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1903
📚 تقلید معصوم از غیر معصوم؟؟!!! آیا معصوم از دیگران تقلید می کند؟ استاد حسینی نسب می فرماید: معصوم از دیگران تقلید نمی کند، ولی مواردی وجود دارد که با دیگران و به ویژه متخصصین مشورت کرده اند. 📱 @mobahathah_ir البته، بايد به این نکته توجّه داشت كه معصومان (ع) در امورى با مردم به مشورت مى پرداختند كه مربوط به خود مردم بود نه در امور منحصر به خدا مثل احكام دين.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1906&pid=7195#pid7195
📚 به چه جهت علم منطق داخل در اصول نشده است؟؟!!! استاد شهیدی دو راه برای خروج منطق از اصول بیان نمودند: الف: مرحوم حائری در کتاب درر الفوائد فرموده اند: علم اصول قواعدی هستند که برای قرار گرفتن در طریق استنباط تمهید شده است؛ در حالی که علم منطق برای استدلال فقهی تمهید نشده است، بلکه برای مطلق استدلال تمهید شده است. ب: علم منطق مواد استدلال را تبیین نمی کند، بلکه شکل استدلال را بیان می کند، در حالی که مسائل اصولی، بحث محتوایی کرده و شکل استدلال را مورد بررسی قرار نمی دهد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1521
📚 جعل اماریت درفرض شک متساوی الطرفین! !!!!؟؟ مرحوم شیخ انصاری اماره را چیزی می دانند که خودش کشف ناقص از واقع داشته باشد و شارع نیز از همین جهت آن را حجت کرده است. مرحوم سید یزدی به کلام شیخ اشکال می کنند.... به نظر ما در مورد شک بالحمل الشایع که متساوی الطرفین است نیز می توان جعل أماره کرد؛ مثلا بعید نیست که اصل صحت در فعل مسلم و ید مسلم نیز از این قبیل باشد... 📱 @mobahathah_ir استاد در نقد کلام سید فرمودند: اگر قائل به تعبد محض در أمارات شدیم به اینکه مودای آن همان واقع است، پس برای حجیت لوازم آن هیچ دلیلی نخواهیم داشت.... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1695&pid=6701#pid6701
📚 دلیل عدم کفایت رویت هلال با چشم مسلح ؟؟!!!؟؟ در مواردی که تطبیق حکم بر مصداق برای نوع مردم ممکن نیست شارع مقدس حکم را برای موضوع واقعی جعل نکرده است. لذا در رویت هلال هم باید گفت: حکمی که تطبیقش بر مصادیق واقعیه در زمان صدور برای نوع افراد امکان پذیر نیست به این معناست که شارع مقدس در موضوع آن حکم، حکم را برای موضوع واقعی قرار نداده است، پس ملاک رویت هلال با چشم غیر مسلح است[.این مبنا در مساله ی اجتناب از رنگ خون نیز تاثیر خود را نشان خواهد 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1948&pid=7276#pid7276
📚 ماجلیویه کیست؟؟؟!!! در روایتی آمده است: سَعْدٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ مَاجِيلَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ .... سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) .... در «مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ مَاجِيلَوَيْهِ»، «عن» زائد است و صحیح آن «مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ مَاجِيلَوَيْهِ» می باشد. ماجیلویه لقب خانوادگی آن ها می باشد. بندار کنیه اش ابوالقاسم و نامش عبدالله بوده و دو پسر به نام های علی و محمد داشته است که محمد بن بندار در سند مورد بحث ما آمده است. علی پسری به نام محمد داشته و محمد پسری به نام علی داشته است. محمد بن علی ماجیلویه استاد شیخ صدوق می باشد. علی بن محمد بن بندار استاد شیخ کلینی است. و...... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1549
📚 تعلق زکات به مال مقروضه و عدم تعلق خمس به ان ؟؟!!!؟؟ استاد سید احمد مددی فرمودند: اگر کسی مالی را قرض کند و یک سال بر آن بگذرد خمس به آن تعلق نمیگیرد اما زکات به ان تعلق میگیرد. زیرا موضوع زکات مال و دارایی است و موضوع خمس درآمد است. ظاهر ایه شریفه در مورد زکات هم همین مطلب را اقتضا میکند. «خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تذکیهم» در این ایه اموال موضوع واقع شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1904
📚 تحمیل معنای زائد بر اطلاق؟؟!!! اطلاق دلیل نسبت به مواردی است که شمول اطلاق در آن مورد نیازمند تحمیل معنایی زائد بر اطلاق نداشته باشد. اگر برای شامل شدن بعضی موارد نیاز به تحمیل زائدی بر دلیل داشته باشد صرف اطلاق و عموم مجوز شمول دلیل نیست. 📱 @mobahathah_ir این قاعده موارد زیادی در اصول دارد.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1858&pid=7050#pid7050