eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
871 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 تقلید معصوم از غیر معصوم؟؟!!! آیا معصوم از دیگران تقلید می کند؟ استاد حسینی نسب می فرماید: معصوم از دیگران تقلید نمی کند، ولی مواردی وجود دارد که با دیگران و به ویژه متخصصین مشورت کرده اند. 📱 @mobahathah_ir البته، بايد به این نکته توجّه داشت كه معصومان (ع) در امورى با مردم به مشورت مى پرداختند كه مربوط به خود مردم بود نه در امور منحصر به خدا مثل احكام دين.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1906&pid=7195#pid7195
📚 به چه جهت علم منطق داخل در اصول نشده است؟؟!!! استاد شهیدی دو راه برای خروج منطق از اصول بیان نمودند: الف: مرحوم حائری در کتاب درر الفوائد فرموده اند: علم اصول قواعدی هستند که برای قرار گرفتن در طریق استنباط تمهید شده است؛ در حالی که علم منطق برای استدلال فقهی تمهید نشده است، بلکه برای مطلق استدلال تمهید شده است. ب: علم منطق مواد استدلال را تبیین نمی کند، بلکه شکل استدلال را بیان می کند، در حالی که مسائل اصولی، بحث محتوایی کرده و شکل استدلال را مورد بررسی قرار نمی دهد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1521
📚 جعل اماریت درفرض شک متساوی الطرفین! !!!!؟؟ مرحوم شیخ انصاری اماره را چیزی می دانند که خودش کشف ناقص از واقع داشته باشد و شارع نیز از همین جهت آن را حجت کرده است. مرحوم سید یزدی به کلام شیخ اشکال می کنند.... به نظر ما در مورد شک بالحمل الشایع که متساوی الطرفین است نیز می توان جعل أماره کرد؛ مثلا بعید نیست که اصل صحت در فعل مسلم و ید مسلم نیز از این قبیل باشد... 📱 @mobahathah_ir استاد در نقد کلام سید فرمودند: اگر قائل به تعبد محض در أمارات شدیم به اینکه مودای آن همان واقع است، پس برای حجیت لوازم آن هیچ دلیلی نخواهیم داشت.... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1695&pid=6701#pid6701
📚 دلیل عدم کفایت رویت هلال با چشم مسلح ؟؟!!!؟؟ در مواردی که تطبیق حکم بر مصداق برای نوع مردم ممکن نیست شارع مقدس حکم را برای موضوع واقعی جعل نکرده است. لذا در رویت هلال هم باید گفت: حکمی که تطبیقش بر مصادیق واقعیه در زمان صدور برای نوع افراد امکان پذیر نیست به این معناست که شارع مقدس در موضوع آن حکم، حکم را برای موضوع واقعی قرار نداده است، پس ملاک رویت هلال با چشم غیر مسلح است[.این مبنا در مساله ی اجتناب از رنگ خون نیز تاثیر خود را نشان خواهد 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1948&pid=7276#pid7276
📚 ماجلیویه کیست؟؟؟!!! در روایتی آمده است: سَعْدٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ مَاجِيلَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ .... سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) .... در «مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ مَاجِيلَوَيْهِ»، «عن» زائد است و صحیح آن «مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ مَاجِيلَوَيْهِ» می باشد. ماجیلویه لقب خانوادگی آن ها می باشد. بندار کنیه اش ابوالقاسم و نامش عبدالله بوده و دو پسر به نام های علی و محمد داشته است که محمد بن بندار در سند مورد بحث ما آمده است. علی پسری به نام محمد داشته و محمد پسری به نام علی داشته است. محمد بن علی ماجیلویه استاد شیخ صدوق می باشد. علی بن محمد بن بندار استاد شیخ کلینی است. و...... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1549
📚 تعلق زکات به مال مقروضه و عدم تعلق خمس به ان ؟؟!!!؟؟ استاد سید احمد مددی فرمودند: اگر کسی مالی را قرض کند و یک سال بر آن بگذرد خمس به آن تعلق نمیگیرد اما زکات به ان تعلق میگیرد. زیرا موضوع زکات مال و دارایی است و موضوع خمس درآمد است. ظاهر ایه شریفه در مورد زکات هم همین مطلب را اقتضا میکند. «خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تذکیهم» در این ایه اموال موضوع واقع شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1904
📚 تحمیل معنای زائد بر اطلاق؟؟!!! اطلاق دلیل نسبت به مواردی است که شمول اطلاق در آن مورد نیازمند تحمیل معنایی زائد بر اطلاق نداشته باشد. اگر برای شامل شدن بعضی موارد نیاز به تحمیل زائدی بر دلیل داشته باشد صرف اطلاق و عموم مجوز شمول دلیل نیست. 📱 @mobahathah_ir این قاعده موارد زیادی در اصول دارد.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1858&pid=7050#pid7050
📚 مراد از ضعیف فی الحدیث ؟؟!!! نجاشی در مورد موسی بن سعدان فرموده است: ضعیف فی الحدیث . البته او از راویان کامل الزیارات و تفسیر قمی است که محقق خویی رحمه الله ورود راوی در این دو کتاب را دال بر وثاقت می دانستند. و لذا قائل به تعارض شده و حکم مجهول الحال را بر او بار کرده است. استاد می فرمایند: قول به تعارض این دو تضعیف و توثیق صحیح نیست؛ زیرا در تعبیر نجاشی دو احتمال وجود دارد: ممکن است معنایش این باشد که در حدیث گفتن دروغ می گوید یا خلط می کند، احتمال دیگر این است که در علم حدیث ضعیف است مثلا در مورد محمد بن خالد برقی آمده است که ضعيف في الحديث مع أدبه و علمه، یعنی در علم حدیث اطلاعات آنچنانی ندارد. پس تعارضی با توثیق کامل الزیارات یا تفسیر قمی نخواهد داشت. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1568
📚 حقیقت انشا از نظر مشهور و مناقشه در آن !!!!؟؟ مشهور در مورد حقیقت انشاء گفته اند: این جملات برای ایجاد معنای خودشان به وجود انشائی وضع شده اند. به عنوان مثال «لیت زیداً قائمٌ» برای ایجاد تمنی انشائی وضع شده است. استاد شهیدی در اشکال به قول مشهور فرموده اند: به نظر ما کلام مشهور صحیح نیست؛ چون در کلام مشهور اثر جملات انشائی بیان شده است، در حالی که اثر استعمال جمله انشائی، غیر از معنای تصوری آن است. کلام مشهور همانند این است که در معنای چاقو، بریدن ذکر شود..... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1671
📚 دوران بین یک نقل مجمل و یک نقل مبین ؟؟!!!؟؟ اگر روایتی را به دو صورت نقل کنند که یک نقل آن اجمال داشته باشد و نقل دیگرش اجمالی نداشته باشد، آیا می توانیم نقل مبین را صحیح بدانیم؟ با توجه به این که نقل به معنا اجازه داده شده است، نقل مبین، حجت است اما نقل دیگر به خاطر اجمالش معلوم نیست برخلاف نقل مبین باشد، در نتیجه نقل مبین معتبر است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1901
📚 نظرات پیرامون ماهیت احکام عقلی !!!!؟؟ 1- ظاهر کلام محقق اصفهانی این است که این أحکام از سنخ بنائات است ولی غیراز بنائاتی است که در سیره های عملیه بحث می شود 2. مرحوم آخوند در فوائد فرموده اند: احکام عقل عملی ملائمت با نفس است 3. علامه طباطبایی ماهیت احکام عقل عملی را اعتبار می دانند 4. برخی نیز أحکام عقل عملی را واقعی می دانند ابن سینا، شیخ طوسی و فارابی می فرمایند قضایای حسن عدل و قبح ظلم صدق و کذب می پذیرند.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1683
📚 پالایش روایات به حسب مضمون !!؟؟ استاد شبیری فرمودند: با مقایسه برخی از کتب موجود با مصادر موجود آنها،می توان حدس زد اصحاب ما احادیث را بر اساس مضمون گزینش می کردند نه سند.مثلا کافی به خصوص در جلد 5 و 6 از محاسن برقی بسیار نقل کرده و با مقایسه، به دست می آید در بیشتر موارد، مضامین تازه و جدید محاسن نقل شده و غالب موارد حذف شده، دارای مضمونی تکراری بوده اند. جالب اینجاست که با مقایسه تعداد روایات ضعیفی که مثلا احمد بن محمد(صاحب محاسن) از پدرش نقل میکند با روایات ضعیفی که در کافی از پدر احمد بن محمد نقل کرده است به این نتیجه می رسیم نسبت روایات ضعیف السند هر دو نزدیک به هم است این در حالیست که مرحوم کلینی بنایش بر صحیح نگاریست و علی القاعده باید روایات صحیح السند بیشتری داشته باشد و این شاهدیست بر اینکه نقل روایات و پالایش آن ها بر محور صحت و سقم اسناد نبوده. @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1612
📚 موضوع علم اصول ادله اربعه باشد اشکالی ندارد؟؟!!! طبق معنای مرحوم آخوند از مفاد حجیت، منجزیت و معذریت برای خبر جعل می شود؛ یعنی خبر منجز می کند واقع را که همان قول معصوم است؛ پس سنت تنجیز و تعذیر پیدا می کند و عقاب بر مخالفت قول معصوم منجز خواهد شد پس تنجز، حمل بر سنت واقعی و قول معصوم می شود و لذا تنجز و تعذر، عارض بر سنت خواهد بود. پس قول معصوم تنجز و گریبان گیر مکلف خواهد شد. پس اشکال مرحوم آخوند به مرحوم شیخ در موضوعیت ادله اربعه برای علم اصول، بر طبق نظر مشهور، صحیح است اما طبق نظر مرحوم آخوند، اشکال صحیح نیست و پس موضوع بودن ادله اربعه مانعی ندارد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1553
📚 معامله با مال غیر مخمس و غیرمزکی!!!!؟؟ خرید با مالی که سال بر آن گذشته و خمس آن پرداخت نشده و یا به حد نصاب رسیده و زکات آن پرداخت نشده است؛ صور مختلفی دارد: ۱. این‌که ثمن عینِ مال غیر مخمس یا عینِ مال غیر مزکی باشد. ۲. این‌که خریدار اگر چه در زمان معامله، ثمن را به نحو کلی فی الذمه معین کرده باشد، ولی قصد اداء ثمن از مال غیر مخمس و یا مال غیر مزکی را داشته است. ۳. این‌که خریدار در زمان معامله، ثمن را به نحو کلی فی الذمه معین کرده باشد، ولی بعد از انعقاد معامله تصمیم به قصد اداء ثمن از مال غیر مخمس و یا مال غیر مزکی بگیرد. در صورت اول، معامله فضولی است. در صورت سوم، معامله صحیح است. و اما صورت دوم، محل خلاف است؛ مشهور معامله را صحیح ؛ اما مرحوم امام قائل به فضولی بودن است؛ زیرا در معامله مذکور، خرید به مال غیر عرفا صادق است؛ چرا که عرف حساب کرده و می‌بیند قصد خریدار این بوده که با پول متعلق غیر ثمن را پرداخت کند، فلذا خرید مذکور را صحیح نمی‌‌داند..... 📱 @mobahathah_ir استاد دو اشکال به کلام مرحوم امام مطرح کرده اند؛ تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1679
📚 عدم صحت قاعده عدم خلو واقعه از حکم ؟؟!!! استاد گنجی فرمودند: این که گفته شده است هر واقعه ای باید حکم داشته باشد صحیح نیست و دلیلی ندارد. بلکه ظاهر بعضی از کلمات مرحوم خویی این است که در بعضی از موارد که برای موضوعی اباحه جعل شده است، معنایش عدم حرمت است نه این که اعتبار اباحه شده باشد.ظاهر بعضی از روایات نیز این است که خداوند بعضی از وقایع را از لحاظ حکم بیان نکرده و در مورد ان سکوت کرده است نه اینکه از روی نسیان ان را بیان نکرده است. روایت إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ‏ إِلَيْهِ‏ الْعِبَادُ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ ظاهرش این است که خداوند به قدر احتیاج عباد جعل حکم کرده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1958
📚 انواع جهت صدور؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب می فرماید: سه نوع تصرف جهتی وجود دارد: تصرف در اصاله التطابق بین مراد استعمالی و مراد جدی- تصرف در اطلاق حدیث نسبت به همه افراد موضوع- جلوگیری از اتفاق نظر شیعه در حکم مساله 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1949
📚 آیا ممکن است وظیفه مدعی قسم باشد ؟؟!!!؟؟ مرحوم بجنوردی صاحب قواعد فقهیه فرمودند: گاهی بعضی افراد مدعی هستند اما با این وجود نیازی به اقامهی بینه ندارند و یمین بر عهدهی آن هاست در بحث تصدیق قول زن هم با وجود این که زن مدعی است اما بر خلاف قوانین باب قضا نیازی به اقامه‌ی بینه ندارد و با قسم قول او پذیرفته می شود.... دو ایراد به کلام ایشان وارد است: اول اینکه مدعی کسی است که قولش مخالف اصل و حجت فعلیه باشد ودر مورد امور زنانه، کلام زن به جهت روایات، خلاف اصل نیست لذا زن منکر محسوب می شود. ثانیا روایت نبوی« انما اقضی بینکم بالبینات و الایمان» درمقام بیان اصل تشریع است واز این جهت که حتما باید یمین و قسمی در کار باشد در مقام بیان نیست لذا مدعی وظیفه اش فقط اقامه‌ی بینه است که اگر ساقط شود، دلیلی بر لزوم یمین نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1919
📚 نقدی بر نظریه ی خطابات قانونیه ی مرحوم امام !!!!؟؟ قضیه‌ی کلیه اگر موضوع نداشته باشد، فعلیت ندارد. دلیل آن نیز روشن است؛ زیرا اگر قضیه‌ی حقیقیه «المسافر یقصر» بر من تطبیق نشود، اصلا تکلیفی بر من نیست و نمی توانم بگویم من تکلیف دارم. با همین بیان به امام رحمه الله که قائل به خطابات قانونیه است اشکال می کنیم که خطابات قانونی چه ارتباطی به ما دارد؟! اگر آن کلی به من تطبیق نشود به من چه ربطی دارد؟! برای این که فعلیت برای من پیدا کند باید تطبیق شود. اگر تطبیق نشود هیچ ربطی به مکلف نخواهد داشت. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1705&pid=6720#pid6720
📚 تفاوت بیع و قرض؟؟!!!؟؟ مرحوم شیخ فرموده است: تعریف بیع (انشاء تملیک عین بمال) شامل قرض نمی¬شود. تقریب وجه شمول: در قرض هم شخص قرض دهنده عین را به تملیک مقترض در میاورد و چون عین باقی نمیماند در مقابل مالیت آن تملیک میکند پس همان تملیک عین بمال شد. جواب داده شده است به این که در باب قرض تملیک عین علی وجه تضمین است بر خلاف بیع که علی وجه تضمین نیست. 📱 @mobahathah_ir برخی طلاب به این مطلب اشکالی نموده اند . تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1908
📚 نظر عجیب شیخ انصاری در مورد بنی فضال؟؟!!! مرحوم شیخ انصاری فرموده اند: از حسین بن روح راجع به کتب شلمغانی سؤال شد که با تکلیف در قبال کتب وی چیست؟ ایشان در جواب چنین فرمودند: «اقول فیها ما قال ابومحمد الحسن بن علی علیهما السلام و قد سئل عن کتب بنی فضال فقالوا کیف نعمل بکتبهم و بیوتنا منها ملاء فقال علیه السلام خذوا منها بما رووا و ذروا ما رأوا». بنابر این تمامی روایات بنی فضال مشمول اطلاق «خذوا بما روو» بوده حتی اگر واسطه میان بنی فضال و امام علیه‌السلام مجهول باشد. 📱 @mobahathah_ir استاد شهیدی در مناقشه فرمودند اولا: ناقل مطلب مذکور، عبدالله کوفی خادم حسین بن روح است که از مجاهیل است و سند نقل مذکور ضعیف است. ثانیا: ظاهر تعبیر «خذوا ما رووا و ذورا ما رأوا» این است که فساد بنی فضال مانع از عمل به روایات آنان نیست چرا که ایشان از ثقات می‌باشند هر چند فساد عقیده داشته باشند. نه این‌که دلالت بر حجیت مطلق روایات بنی فضال کند؛ چرا که این مطلب موقوف به استقراء تامی است که احراز کند بنی فضال هیچ روایت مرسل و مسندی از ضعفاء نقل نکرده اند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1952&pid=7286#pid7286
📚 کراهت در فرض اضطرار مرتفع نمی شود ؟؟!!!؟؟ محقق خوئی اضطرار را رافع کراهت دانسته‌اند. به این بیان که نهی تنزیهی در حقیقت ارشاد مکلف است به این که عمل مذکور منقصتی دارد که موجب قلت ثواب آن می شود، فلذا شایسته است فرد دیگری که افضل بوده و منقصتی ندارد، اتیان شود. و بالطبع وقتی مکلف مضطر بوده و قادر بر اختیار فرد دیگری نیست، ارشاد وی به اختیار کردن فرد افضل بدون معنا بوده و نهی تنزیهی شامل وی نخواهد بود. اما مرحوم تبریزی قدس سره فرموده اند: در صورتی که اضطرار مستند به علم و عمد مکلف باشد، وجهی برای عدم شمول نهی تنزیهی نسبت به این شخص وجود ندارد؛ چرا که اثر نهی کراهتی این است که مکلف این حالت را اختیار نکرده و خود را مضطر به این حالت نکند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1936
📚 ضرورت وقوع اشتراک در همه لغات؟؟!!! به حسب حکمت وضع، تحقق اشتراک ضروری است؛ زیرا حکمت وضع، استعمال به داعی تفهیم است و با کثرت استعمالات، وضع صورت می گیرد. بنابر این وقوع اشتراک ضروری است؛ چرا که معانی مورد نیاز بیشتر از الفاظی است که حسن استعمال دارند، چرا که هر گونه ترکیبی بین حروف، در هر زبانی حسن استعمال ندارد.... و کثرت استعمالات قهرا مستتبع وضع تعینی است پس برای مفاهیم متعدده نیاز به وضع های متعدد بوده؛ زیرا افاده تمامی آن با معانی کلیه و معانی مجازیه، مقدور نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1968
📚 آیا پزشکانی که در اثر کرونا کشته می شوند، شهید هستند؟؟!!! آقای کعبی در این مورد فرموده است: به نظرما جهاد، اعم از قتال است؛ چرا که آیات جهاد در مکه نازل شده است و به نظر ما تعریف صحیح جهاد« بذل الجهد والطاقة والوسع لاعلاء كلمة الله في الحفاظ على الدين او نفوس المسلمين اوالضعفاء و المظلومين او اعراضهم وكرامتهم وشرفهم او اموالهم .» و به همین سبب، افرادی که در تلاش برای حفظ جان دیگران بوده و در این راه، کشته می شوند، شهید خواهند بود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1964&pid=7320#pid7320
📚 صدق اکراه با تهدید به آسیب رساندن به مسلمانی دیگر ؟؟!!!؟؟ در صدق اکراه و یا شمول حکم اکراه لازم است که توعید به ضرر یا حرج یا عدم منفعت یا عدم انتفاع وجود داشته باشد. قدر متیقن این است که توعید به ضرر معتبر یا امثال ذلک، نسبت به خود مکره باشد. اما اگر از بستگانی باشد که این شخص به امور آن ها اهتمام داشته باشد نیز اکراه در مورد آنها نیز مقبول علماء است...أما اوسع از این که بگوییم هر کسی که که برای او مهم است را اگر تهدید کند اکراه محقق می شود محل بحث است...به روایت« مَنْ لَمْ يَهْتَمَّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» بر این مدعا استدلال شده است!! 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1849&pid=6991#pid6991
📚 دوران بین زیاده و نقیصه در روایت ؟؟!!!؟؟ اگر حدیثی دو نقل ، داشته باشد که یکی واجد زیاده و دیگری فاقد آن باشد ، بحث دوران امر بین زیاده و نقیصه مطرح میشود ، مانند قید علی مومن که در ذیل حدیث لاضرر در برخی نقلها وارد شده و در نقل دیگر وارد نشده است، استاد شبیری به نکاتی مبنایی در دوران بین زیاده و نقیصه اشاره فرمودند : ۱. باید دید اختلاف نقل مذکور مصداق اخبار علاجیه هست یا نه مثلا آیا یاتی عنکم الخبران صادق است یا نه؟ ۲. باید دید آیا مطلق رجحان در یک نقل باعث ترجیح میشود یا نه حال یا ذاتا مطلق رجحان را مرجح بدانیم یا از باب تعدی از مرجحات منصوصه؟ ۳. باید دید آیا مقدمات انسداد صغیر را در نقلهای کتبی قبول داریم یا نه که در نتیجه بتوان با ظن یک نقل را ترجیح داد؟ ۴. در اینجا به دو مرحله الغای خصوصیت نیاز داریم ؛ یکی تعدی از مرجحات منصوصه به غیر منصوصه و دیگری از آنچه اصطلاحا روایت محسوب میشود به آنچه روایت محسوب نشده و صرفا اختلاف در نقل است؟ 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1944