eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.7هزار دنبال‌کننده
946 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 تفاوت انقلاب نسبت با شاهد جمع ؟؟!!! اگر دو دلیل متباین (یجب اکرام العلماء، لا یجب اکرام العلماء) داشته باشیم و دلیل سومی بگوید که لا یجب اکرام العالم الفاسق، دراین صورت، بحث انقلاب نسبت پیش می آید، به این بیان که اول، دلیل اول با دلیل سوم تخصیص بخورد و پس از تخصیص که نسبت به دلیل دوم، اخص می شود، آن را تخصیص بزند. بنا بر این، در مساله ی انقلاب نسبت با 3 دلیل مواجهیم. اما در مساله ی شاهد جمع، علاوه بر دلیل سوم که دلیل اول را تخصیص می زند، دلیل چهارمی هم داریم که دلیل دوم را تخصیص می زند (مثلا یجب اکرام العالم العادل) در این صورت، بحث انقلاب نسبت پیش نمی آید؛ چرا که تخصیص دلیل دوم، نه به دلیل اولِ بعد التخصیص، بلکه به دلیل چهارم است. البته دلیل چهارم، می تواند منفصل و یا متصل با دلیل سوم باشد (مثلا در یک خطاب، آمده باشد که العالم الفاسق لا یجب اکرامه و العالم العادل بجب اکرامه) بلکه دلیل چهارم، می تواند مفهوم دلیل سوم باشد (اگر مفهوم داشته باشد). 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2119&pid=7694#pid7694
📚 تسری حکم مولای عرفی به مولای حقیقی ؟؟؟!!! مرحوم شهید صدر فرموده: اشتباه اصولیونی که قائل به قبح عقاب بلا بیان هستند این است که حق الطاعه ی مولا را امری متواطی دانستند و بین مولای عرفی و مولای حقیقی فرق نگذاشتند وحکم برائت را به مولای حقیقی تسری دادند. استاد درنقد این کلام فرمودند: آن عده از اصولیون حکم مولای عرفی را به مولای حقیقی تسری ندادند بلکه حکم قوه ی عاقله را حتی نسبت به مولای حقیقی این طور می بینند وآن را برامری اعم مستقر می دانند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2019
📚 مرحوم بروجردی نیز امر را به معنای انشاء الزام دانسته، اما به بیانی دیگر ؟؟!!! مرحوم بروجردی مفاد امر را این دانسته است که طلب بنفسه برای انبعاث مخاطب کافی باشد نه اینکه نیاز به خواهش و رغبت به ثواب و... نیست؛ هر چند که ممکن است متکلم علاوه بر امر، رغبت به ثواب و خواهش و.. نیز داشته باشد. بنابر این در مفاد امر، علو و استعلاء شرط نیست؛ مگر اینکه استعلا را به معنای این بدانیم که طلب به تنهایی برای تحریک کافی باشد و لذا اگر سافل، امر به عالی کند توبیخ براین می شود که به چه جهت از حد خود تجاوز کره و حق نداشته که امر کند و بر امر کردن توبیخ می شود. این مطلب از مرحوم بروجردی ممکن است به همان مختار ما که انشای الزام باشد رجوع کند؛ زیرا در انشای الزام است که امر مخاطب، به تنهایی برای انبعاث مکلف کفایت میکند؛ چرا که در اوامر استحابی، صرف امر کافی نیست و نیاز به ترغیب به ثواب و ... نیز می باشد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2127&pid=7715#pid7715
📚 علت ذکر زیدی مذهبان در رجال شیعه ؟؟؟!!!! استاد سید محمد جواد شبیری فرمودند: موضوع رجال شیعه، «اصحابنا» می باشد و زیدیه خارج از «اصحابنا» است؛ لذا اگر شخصی از زیدیه را در کتب رجالی ترجمه می کنند، زیدیه ای است که روایاتش در احادیث ما نقل شده باشد برخی شواهد این مدعا عبارتند از: ترجمه ی ابوالجارود که ابن غضائری راجع به او گفته حدیث او در احادیث اصحاب ما بیشتر از زیدیه است و درترجمه ی سعید بن خثیم ویا صباح بن یحیی زیدی مذهب گفته شده حدیث آنها دربین احادیث اصحاب ما موجود است شیخ طوسی در فهرست در ترجمه‌ی ابن عقده ی زیدی فرموده که به این علت او را درفهرست اصحاب امامیه ذکر کردم که اختلاط فراوانی با اصحاب ما داشته است وروایات فراوانی از آنها نقل کرده است و برای آنها کتاب نیز نگاشته است. همین مطلب در مودر روات عامی نیز وجود دارد؛ مثلا ابن غضائری پیرامون وهب بن وهب ابوالبختری که قاضی هم بوده گفته است عامی و کذاب است اما او احادیثی از امام صادق دارد... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1996
📚 تمسک به عمومات و مطلقات در مسائل مستحدثه؟؟؟!!!! یکی از تقریب های حجیت عمومات و اطلاقات در مسائل مستحدثه تمسک به دلالت التزامی طایفه ای از روایات است که فرموده هر آنچه که امت به آن احتیاج داشته باشنداشکالی که به این تقریب وارد شده این است که ممکن است خود وجود امام دلیل باشدبر احتیاجات امت لذا در مسائل مستحدثه باید به امام معصوم رجوع کرد واحتیاج خود را برطرف نمود 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2093
📚 اسلام نظام اقتصادی دارد؟؟؟!!! اسلام وقتی می‌‌گوید ربا نگیرید؛ زیرا ربا ظلم است، این نشان می‌‌دهد یک طرز تفکری دارد که این محتوا را ظلم می‌‌داند. عرفی نیست بگوییم این شکل ظلم است. این شکل را عوض بکنید ظلم نیست. اسلامی که می‌‌گوید ما زکات را واجب کردیم تا فقر را در جامعه برطرف کنیم و ان الله اشرک الفقراء فی اموال الاغنیاء و لو علم انه لایکفیهم لزادهم، یا آیه که لکیلا یکون دولة بین الاغنیاء منکم، یعنی هدف از تشریع احکام زکات این است که ثروت در بین یک طبقه خاصی در گردش نباشد و این نظام باید حفظ بشود. اگر بناء باشد با تغییر شکل این نظام مختل بشود این کشف می‌‌کند آن تغییر شکل‌ها مشکل دارد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2181
📚 تعدد و عدم تعدد عقاب در صورت ترک اهم و مهم ؟؟؟!!! مرحوم آخوند می¬فرماید: یکی از مواردی که موجب استحاله ترتب شود این است که مکلف اگر اهم و مهم را ترک کند باید دو عقاب داشته باشد و در حالی که این گونه نیست پس ترتب محال است. استاد گنجی فرمودند: این که دو عقاب وجود ندارد، صحیح است؛ زیرا تفویت یک غرض قهری و غرض دیگری اختیاری است و نتیجه ان این است که یک عقاب وجود داشته باشد و اما لازمه اش عدم صحت ترتب نیست 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2167
📚 اعتبار آزمایش حاملگی در جریان احکام حمل ؟؟؟؟!!! انقضاء عده ی حامل مطلقه، به وضع حمل است. بحثی مطرح است که کمترین حدی که صدق حمل و وضع حمل می کند، چیست؟ برخی مضغه را اقل حمل دانسته اند و برخی معیار دیگری معرفی کرده اند و ... گفته شده که مرحله ی اولیه ی انعقاد نطفه، عرفا مصداق حمل محسوب نمی شود. سوال این است که هر چند در عرف گذشته، به نطفه اطلاق حمل نمی شده، اما دلیل آن تشخیص ندادن آن بوده و لذا در زمان ما که با تست آزمایشگاهی، حاملگی زن را تشخیص می دهند، به چنین زنی حامله صادق است. استاد شبیری در پاسخ به این سوال فرمودند: تشابه این مساله با مساله ی خون و رنگ خون را مطرح کردند. در آن مساله هم در صورتی که صرفا رنگ خون باقی باشد، به دقت علمی، خون وجود دارد اما عرفا خون تطبیق داده نمی شود و لذا احکام خون مترتب نمی شود. ... 📱 @mobahathah_ir سوالات و جوابات با استاد شبیری در تالار مطرح شده شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2138&pid=7745#pid7745
📚 انگاره ی تکلیف بما لا یطاق بودن درفرض عدم علم به تکلیف؟؟؟!!! مرحوم شیخ انصاری از قول مرحوم ابن زهره نقل می کند که ایشان فرموده تکلیف به چیزی که مکلف طریقی برای علم به آن دارد تکلیف بما لا یطاق است. محقق در معارج، علامه در نهایة الوصول، فاضل تونی در وافیه و محقق قمی در قوانین و عده‌ی دیگر این مطلب را دارند. اشکالی که در بدو امر به ذهن می رسد این است که روشن است که عدم وصول تکلیف، موجب فقد قدرت بر فعل نمی‌شود ولذا مرحوم شیخ این طور توجیه می کنند که مکلفی که علم ندارد نمی تواند عمل را به قصد طاعت و امتثال به جا آورد استاد در مناقشه به این توجیه فرموده اند: اولا اینکه تمام تکالیف عبادی نیستند ثانیا درعبادیات هم می توان فعل را به داعی محبوبیت واحتیاط و رجاء آورد ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1991
📚 ریشه های اشتباه در شناسایی راوی؟؟!!! در بحث توحید مختلفات منشأهایی برای اشتباه نام راوی بیان شده است از قبیل:تلخیص، تنوع در تعبیر از یک راوی، احتمال تصحیف، به وجود آمدن خطا از ناحیه عالم رجالی. 📱 @mobahathah_ir توضیح و تفصیل منشی این اشتباهات در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1866
📚 وجود یا عدم وجود نظامهای مختلف اسلامی(نظام اقتصادی،طبی و...) ؟؟؟!!! در بحث وجود طب اسلامی یا اقتصاد اسلامی یا... گاهی دو بحث با هم خلط میشود . یک بحث اینست که آیا اسلام کامل بحقیقته که عند الله تعالی و امام زمان علیه السلام است چنین مطالبی دارد یا نه؟ بحث دیگر اینست که آیا این مطالب در کلمات شارع بیان شده و به دست ما رسیده یا نه؟ بحث اول قابل تشکیک نیست؛ یعنی اگر دسترسی به یکی از معصومین علیهم السلام داشتیم و سوال میکردیم حتما جوابی برای گفتن داشتند... اما آیا بیاناتی از آنها به ما رسیده است یا نه مساله مهم همین قسمت دوم است که اثبات آن مشمل است؛ زیرا اولا ما در امثال طب و... به دنبال واقعیت صحت بدن هستیم و اصطلاحا واقع محور است نه حجت محور ثانیا اساسا معلوم نیست معصومین علیهم السلام تمکن از بیان نظام لازم برای زمان خود را داشته اند چه برسد همه زمانها چون همانطور که میدانید غالب ائمه علیهم السلام در خفقان و تنگنا بودند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2179
📚 احتمال وجود قرینه ی حالیه، مانع تمسک به ظهور خطاب ؟؟؟؟!!! مشهور اصوليين، احتمال وجود قرینه ی متصله را مانع عمل به ظهور ادله نمی دانند. اما شهید صدر بین انواع قرائن متصله تفکیک نموده. در قرینه ی متصله ی لفظیه و همچنین قرینه ی حالیه ی شخصیه که اختصاص به مجلس تخاطب داشته، وثاقت راوی اقتضا می کند که در صورت وجود، چنین قرائنی را نقل کند. امادر قرائن حالیه ی نوعیه، چنین نیست؛ چرا که اصلا مورد التفات نیست و بلکه اگر هم مورد التفات باشد، راوی داعی برای نقل آن ندارد. به همین جهت در مواردی مانند امر به اقامه و یا غسل روز جمعه و یا غسل احرام، که ظاهر اولیه ی ادله وجوب است اما احتمال وجود ارتکاز متشرعیه مبنی بر عدم وجوب این اعمال می رود، نمی توان به این ظواهر استناد کرد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2161
📚 نفوذ قضای مقلد ؟؟؟!!!! برخی از فقها به روایت ابی خدیجه برای حجیت قضای مقلد استدلال کرده اند که در آن آمده است « إِيَّاكُمْ أَنْ يُحَاكِمَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً إِلَى أَهْلِ‏ الْجَوْرِ وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ- يَعْلَمُ‏ شَيْئاً مِنْ‏ قَضَايَانَا فَاجْعَلُوهُ بَيْنَكُمْ فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ قَاضِياً فَتَحَاكَمُوا إِلَيْه‏» گفته اند در این روایت آمده است «يَعْلَمُ‏ شَيْئاً مِنْ‏ قَضَايَانَا» مقلد نیز علم به مقداری از قضایای ائمه علیهم السلام دارد. استاد قائینی(دامت توفیقاته) می فرماید: این عنوان بر مقلد صادق نیست بلکه عالم به حکم مجتهدش است نه عالم به قضای ائمه علیهم السلام. اگر گفته شود که مجتهد نیز عالم به احکام نیست و بر اساس اخبار حکم می کند، در جواب می گوییم در مورد مجتهد عرفا عالم صدق می کند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2091
📚 استناد آیت الله سیستانی به قرآن برای معنای ضرر ؟؟؟!!!! آیا ضرر به معنای ضیق و حرج است یا نه؟ آقای سیستانی به آیه ای از قرآن برای نفی این مطلب استناد فرموده اند : لا تضاروهن لتضیقوا علیهن، در این آیه خداوند میفرماید به زنان ضرر نزنید برای این که آن ها را در ضیق قرار دهید، این آیه کاشف از اینست که ضرر به معنای ضیق نیست چون یک شی نمی تواند علت خودش باشد استاد در نقد این استناد میفرماید اگر ضرر به معنای ضیق باشد باز هم چنین تعلیلی در مقام حصر معنا دارد به این صورت که حق ندارید به زنان ضرر بزنید بدون هدف و صرفا برای این که آنها را در ضیق قرار دهید 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2054
📚 مراد از احمد بن محمد و ابی جعفر در اسناد ؟؟!!!؟؟ در مورد احمد بن محمد مطلق یا ابی جعفر مطلق که آیا به بن عیسی منصرف است یا بن خالد استاد شبیری فرمودند : احمد بن محمد در کلام محمد بن علی بن محبوب، سعد بن عبد الله، محمد بن الحسن الصفار، احمد بن ادریس ابو علی الاشعری و محمد بن یحیی العطار منصرف به احمد بن محمد بن عیسی است. در کلام علی بن ابراهیم و محمد بن احمد بن یحیی بن عمران اشعری، روشن نیست احمد بن محمد در کلام آنها، منصرف به بن عیسی یا بن خالد است و از هر دو، فراوان روایت می کنند. ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1792
📚 حقیقت اعتبار؟؟؟!!! گاهی در تعریف اعتبار، گفته می شود: اعطاء حد شیء لشیء آخر. طبق این تعریف، سعی می شود که همه ی امور اعتباری، برگرفته از امور واقعی معرفی شود. مثلا در مورد ملکیت گفته می شود که برگرفته از ملکیت واقعی است یا در مورد وجوب، گفته می شود که برگرفته از ضرورت تحقق معلول عند تحقق علت است. گاهی هم اعتبار به "فرض" تعریف می شود و به اعتبار قانونی و اعتبار ادبی تقسیم می شود. اعتبار ادبی مثل این که فرض می کنیم زید اسد است و می گوییم زید اسد. و اعتبار قانونی هم به داعی ترتیب آثار است. به نظر می رسد که این تعارف، درست نیست و با ارتکازات ما سازگاری ندارد. ما در وجوب، هیچ التفاتی به ضرورت علی نداریم یا اگر اعتبار ملکیت می کنیم فرضا ملکیت واقعی نمیکنیم؛ زیرا فرض کردن عملیاتی است که ذهنی بودن آن و واقعی نبودن آن، کاملا مورد التفات شخص است به نظر می رسد که در امور اعتباری، ما دو ایجاد داریم. ایجاد اول، اختراع اصل مفهوم اعتباری است. ایجاد دوم، ایجاد جزئیات آن مفهوم است. در ایجاد اول، اصل امر اعتباری اختراع می شود. یعنی اختراع می کنیم که چیزی به عنوان ملکیت، اسمیت (اسم بودن لفظ)، ریاست و ... داشته باشیم پس از این که امر اعتباری اختراع شد (به این معنی که ما واقعیتی به نام ملکیت را اختراع کردیم) از این نوعِ اختراع شده استفاده می کنیم و با چهارچوب های پذیرفته شده، مصادیق آن را ایجاد می کنیم.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1367
📚 عمومی دال بر تمام بودن نماز، وجود ندارد ؟؟؟؟!!! مرحوم بروجردی و محقق داماد در فرضی که مصلی (در کشتی یا قطار و.. )وسط نماز از حد ترخص خارج شود فرموده اند ادله وجوب قصر مانند: «المسافر یقصر و اذا خفی الاذان فقصر» از چنین موردی انصراف دارد یا اینکه دلالت آن مجمل است. بنابر این _ با توجه به اجمال در ادله لزوم قصر_ به عمومات لزوم اتمام نماز های ظهرین و عشاء تمسک نموده اند و حکم به لزوم تمام نموده اند. استاد شهیدی در اشکال به این بیان فرمودند: اولا به نظر ما ادله لزوم قصر ناظر به بعد از تشهد است... ثانیا: عمومی دال بر تمام بودن نماز وجود ندارد؛ زیرا در بسیاری از آنها مانند صحیحه فضیل، جعل دو رکعت سوم و چهارم، بر غیر مسافر شده است و در دیگر روایاتی که به صورت کلی نماز ظهرین و عشا چهار رکعتی دانسته شده است؛ قرینه متصله بر تقیید به غیر از سفر وجود داشته است؛ زیرا مسلمین بر عدم لزوم تمام در سفر اتفاق دارند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2142&pid=7760#pid7760
📚 ملاک تبعیض در حجیت ؟؟!!! تبعیض یا عدم تبعیض در حجیت وابسته به این است که آیا نکته ای که بخشی از روایت را از حجیت ساقط کرده است، به سایر فقرات روایت تسری می کند یا تسری نمی کند. ضمن دو مثال مطلب را توضیح می دهیم: 1- مکن است در بخشی از روایت، ظهور امر در وجوب باشد و ما آن را حمل بر استحباب کنیم؛ زیرا مثلا در بیان حکم اخلاقی می باشد. و بعید است که صدر آن در مقام بیان نکته‌ی اخلاقی باشد و ذیل آن در مقام بیان نکته‌ی فقهی باشد.پس ذیل آن یز حمل بر استحباب می شود 2- گاهی ممکن است راوی در ذیل روایت اشتباه کرده باشد. اشتباه راوی در ذیل روایت باعث نمی شود که بگوییم راوی در صدر روایت هم اشتباه کرده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1505
📚 وجوب بیان تکالیف برخداوند سبحان و استفاده قاعده برائت از آن ؟؟؟!!! در روایت محمد بن حکیم معرفت را صنع خدای متعال دانسته اند ودر روایت برید بن معاویه وظیفه ی خدای سبحان را بیان و وظیفه ی عباد را قبول آن معارف معرفی کردند درروایت عبدالاعلی تصریح شده که بیان به عهده ی خداوند است عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى قَال‏: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَصْلَحَكَ اللَّهُ هَلْ جُعِلَ فِي النَّاسِ أَدَاةٌ يَنَالُونَ بِهَا الْمَعْرِفَةَ؟ قَالَ فَقَالَ لَا. قُلْتُ فَهَلْ كُلِّفُوا الْمَعْرِفَة؟َ قَالَ لَا عَلَى اللَّهِ الْبَيَان مرحوم ملا خلیل قزوینی درشرح این روایت فرموده واجب است بر خداوند که حکم تکلیفی را بیان کند به وسیله ی رساندن امر به مکلفین. استاد درنقد کلام مرحوم قزوینی فرمودند:این روایت پیرامون معرفت حق تعالی و رسول اکرم است وتعدی به تمامی معارف از جمله احکام تکلیفی دشوار است. ثانیا این روایت صرفا دلالت بر نفی تکلیف دارد اما استنباط قاعده ای عام «لا تکلیف الا بعد البیان» از آن نمی شود..... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1986
📚 مذهب راوی؟؟!!! بسیاری از علمای رجال مانند علامه بحر العلوم و محقق خویی معتقدند که اگر نجاشی به مذهب و اعتقاد راوی تصریح نکند نشانه این است که او را امامی مذهب دانسته است. 📱 @mobahathah_ir استاد ترابی شهرضایی(ره) فرموده است این کلام کلیت ندارد. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1987
📚 تمسک به عمومات و مطلقات در مسائل مستحدثه؟؟؟!!!! یکی از تقریب های حجیت عمومات و اطلاقات در مسائل مستحدثه تمسک به دلالت التزامی طایفه ای از روایات است که فرموده هر آنچه که امت به آن احتیاج داشته باشند، بین شدهاست اشکالی که به این تقریب وارد شده این است که ممکن است خود وجود امام دلیل باشد بر احتیاجات امت لذا در مسائل مستحدثه باید به امام معصوم رجوع کرد واحتیاج خود را برطرف نمود... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2093&highlight=%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D8%AB%D9%87
📚 نقد کلام مرحوم شیخ در تحقق اکراه در صورت وجود تفصی؟؟؟؟!!! مرحوم شیخ قائل است که عجز از تفصی، در اکراه شرط نیست. یعنی اگر شخص مکرَه بتواند توریه کند و در معامله قصد انشا نکند، اکراه محقق شده است و معامله باطل است. دلیل ایشان این است که اگر اکراه را در جایی محقق بدانیم که هیچ تفصی نداشته باشد، حدیث«رفع ما استکرهوا» حمل بر فرد نادر میشود و بعید است. پس باید بگوییم که مراد از اکراه اعم از وجود تفصی و عدم وجود تفصی است. خیلی از فقها به این بیان اشکال کرده اند که میتوان همه آنها را به این بیان برگردانده که( اکراه به معنای این است که هیچ راه فراری نداشته باشد. در این صورت اکراه یک معنای ضیقی دارد و حمل بر فرد نادر لازم نمیاید. بعلاوه که اکراه فقط در معاملات نیست بگوییم حمل بر فرد نادر میشود بلکه در احکام تکلیفیه هم جاری است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2169
📚 جریان ترتب در دو واجب طولی؟؟؟!!! بحث معروف ترتب در دو تکلیفی که در عرض هم هستند حال اگر دو واجب طولی باشند نیز ترتب در آنها جاری است؟ مثلا مکلف یک قدرت و دو تکلیف دارد یکی انجام قیام متصل به رکوع و دیگری انجام سجده اختیاری اما هردو را نمی تواند انجام دهد. در این فرض دو واجب طولی هستند؛ زیرا وجوب سجده بعد از قیام رکوع است. بنابر اینکه قیام متصل به رکوع اهم است (لا صلاة لمن لا یقیم صلبه)اگر مکلف عمدا قیام متصل به رکوع را انجام نداد میتوان سجده اختیاری را به سبب ترتب، مامور به دانست؟ 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2174
📚 مفاد امر، دستور و الزام است ؟؟؟!!!! به نظر ماده و صیغه امر(ثبوتا) تنها یک معنا دارد و آن انشاء دستور و الزام است؛ حتی اگر از دانی صادر شده باشد و یا اینکه ارشادی و یا وضعی باشد؛ زیرا در تمامی این موارد الزام از ناحیه آمر وجود دارد ولی التزام عملی مامور، حتمی نیست. همچنین استعمال ماده امر در مستحبات، مجاز است و عرفا در اینگونه موارد اصلا امر محقق نشده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2112
📚 حمل آیه‌ی «تجویز اکل از بیوت آباء و امهات» به حکم ظاهری ؟؟!!!؟؟ اگر چه نسبت بین آیه‌ی «تجویز اکل از بیوت آباء و امهات» و موثقه سماعه لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه عموم من وجه است؛ ؛ اما بعد از انصراف آیه‌ی شریفه از فرض علم به کراهت مالکین، تداعی این معنا در نزد عرف می‌شود که: حکمی واقعی وجود دارد که بیان باشد از «حرمت تصرف در مال غیر بدون طیب نفس مالک»؛ و حکمی ظاهری وجود دارد که بیان باشد از «جواز ظاهری أکل از بیوت مذکورین در آیه در فرض عدم علم به کراهت.که ثمره اش این است که: در صورت اکل از اطعمه‌ی بیوت مذکورین در آیه و کشف عدم رضایت مالکین آن؛ طبق جواز ظاهری، تصرف حرمت واقعی و حلیت ظاهری داشته است و ضمان ثابت است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1777