🔰 #اصول
💠 استحقاق ثواب با موافقت تکالیف غیری
👤 #استاد_قائینی
📝معروف است که موافقت و مخالفت با تکالیف غیری موجب استحقاق ثواب و عقاب نیست اما ازنظر حضرت استاد اگر چه مخالفت با تکالیف غیری موجب استحقاق عقوبت نیست اما موافقت با تکالیف غیری موجب استحقاق ثواب است...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2403
#وجوب_غیری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #نشست_های_علمی
💠 چالش های فقه و روانشناسی
🔻از جمله مباحث چالشهای فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی – به عنوان یکی از رشتههای علوم انسانی – و فقه است. برای اینکه این بحث به خوبی مطرح شود، باید به چند نکته توجه شود:
۱. اولین نکته این است که این بحث یکی از مصادیق بحث رابطهی علم و دین است. روانشناسی یکی از....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 fa.mfeb.ir/?p=17863/#ZNeshast
چالشهای فقه و روانشناسی (بخش اول)
fa.mfeb.ir/?p=17863/#ZNeshast
چالشهای فقه و روانشناسی (بخش دوم)
fa.mfeb.ir/?p=19083/#ZNeshast
چالشهای فقه و روانشناسی (بخش آخر)
fa.mfeb.ir/?p=19125/#ZNeshast
#چالش_های_فقه_و_روانشناسی
#روانشناسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 جملهی شرطیه اخباری مفهوم ندارد
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
🔻در جملات اخباری، تشریعی وجود ندارد. در بین علما اتفاق نظر وجود دارد که جملهی شرطیهی اخباری، مفهوم ندارد. مثلاً این احتمال داده نمیشود که جمله «اگر سم بخوری، میمیری» مفهوم داشته باشد. توضیح مفهوم نداشتن جملهی شرطیه خبریه این است که هیأت یا ادات شرط علامت است برای نسبت استلزامیه یعنی.......
📚 درس خارج اصول 1400/10/11
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2436
#مفهوم
#مفهوم_شرط
#جمله_اخباریه
#نسبت_استلزامیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 بررسی وثاقت #رجال_کامل_الزیارات
✍️ یکی از توثیقات عامی که در علم رجال از آن سخن به میان آمده، رجال کتاب کامل الزیارات است. مستند آن، ادعای ابن قولویه (مؤلف کامل الزیارات) در مقدمهی کتاب است که پس از ذکر دلیل تصنیف آن، مینویسد:
«در این کتاب، حدیثی از غیر ائمه نیاوردهام، زیرا احادیثی که از معصومین (درود خدا بر ایشان باد) به ما رسیده، ما را از سخنان دیگران بینیاز میکند. ما به خوبی آگاهیم که نمیتوانیم به همهی اخبار روایت شده از معصومین در این موضوع (زیارت) و غیر آن دسترسی پیدا کنیم، از این رو در این کتاب فقط روایاتی را که از راویان شیعه ثقه (که خداوند آنان را مشمول رحمت خود کند) به ما رسیده، ذکر کردم و از راویان گمنام که احادیثی از امامان نقل کردهاند، اما به نقل روایت معروف و به ذکر حدیث و علم مشهور نیستند، حدیثی نیاوردهام…».
مؤلف وسائل الشیعه با استناد به این عبارت، به وثاقت راویانی که ابن قولویه بیواسطه یا باواسطه از آنان در کتابش نقل حدیث نموده، حکم کرده است.
شیخ حر عاملی معتقد است دلالت عبارت ابن قولویه بر توثیقِ تمامِ راویانِ کتابِ کامل الزیارات، از عبارت مقدمهی تفسیر علی بن ابراهیم قمی بلیغتر و رساتر است.
برخی از علما با شیخ حر در توثیق تمام مشایخ ابن قولویه همراه شده و برخی دیگر از این عبارت، تنها توثیق مشایخ بلاواسطه وی را برداشت کردهاند....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZRejal
#رجال_کامل_الزیارات
#ابن_قولویه
#توثیقات_عام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 مخل نبودن عدم توثیق مشایخ صدوق به اعتبار روایت
👤 #استاد_قائینی
📝مرحوم صدوق مشایخ متعددی دارد که در مورد آنها توثیق صریح وارد نشده است. از نظر حضرت استاد عدم ورود توثیق نسبت به مشایخ مرحوم صدوق به اعتبار روایت خللی وارد نمیکند....
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2430
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 دیدگاه آیت الله شبیری دام ظله در اختصاص احکام به عالمین
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻آیت الله والد معقتدند احکام به عالمین اختصاص دارند ولی نه عالم بالفعل بلکه عالم شانی به این معنا که اگر فحص کند علم به حکم پیدا می کند.
با این بیان اساسا معنا ندارد ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2424&pid=8771#pid8771
#اختصاص_احکام_عالمین
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 #اعتماد
🔻آقای حسنزاده آملی مکرّر نقل میکرد و من هم از ایشان شنیدم، میگفت:
ابتدای ورودم به قم، در همسایگی حاج آقای زنجانی (والد ما) منزلی گرفتم. به نسخهای خطی نیاز پیدا کردم که ایشان آن را داشت.
به منزل ایشان رفتم و از وی خواستم نسخه را چند روزی به من امانت بدهد. ایشان بدون اینکه مرا بشناسد یا التزامی بگیرد، نسخه را به من داد.
من هم زود استفاده کردم و برگرداندم، ولی با تعجّب به ایشان عرض کردم: شما نشناخته، کتاب خطی به من دادید؟!
ایشان فرمود: اگر ما که هملباس هستیم به همدیگر اعتماد نداشته باشیم، از دیگران چه توقعی داریم؟!
آقای حسن زاده میگفت: این حرف در من خیلی تأثیر گذاشت.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZJore
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 حد ترخص کاشف از مسافت خاص نیست!!( ۲ )
👤 #استاد_مفیدی
آنچه که در روایت آمده تواری من البیوت است نه توارت البیوت عن المکلف.
یکی از مناشی فهم مشهور از این روایت استفاده از باب تفاعل است که ظهور در مشارکت دارد و لو به نحو فاعل و مفعول.استاد معتقدند که تواری معنای مشارکت ندارد بلکه تواری عن القوم به معنای بیرون رفتن و مخفی شدن از قوم است در آیه ی شریفه هم به همین معناست «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيم يَتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ». اما این ملازمه ی قطعی ندارد که دیگران هم از او مخفی شوند.
چون مشهور فهمشان از دو معیار حد ترخص مسافت خاص بوده لذا بین منطوق روایت خفاء اذان و مفهوم روایت خفاءجدران تعارض دیده اند چون .....
🔻
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۵
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2414
#معنای_تواری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 زراره و اجتهاد !!!!؟؟
🔻
تردیدی نیست که زراره رویکرد اجتهادی در مواجهه با نصوص داشته است و شواهد متعددی گویای این امر است (توجه به وجوه مختلف کلام امام، تمییز حدیث تقیه ای، نقد مضمونی و ...). اما برخی تصور کرده اند که زراره تحت تاثیر جریان اهل رای قرار گرفته و گاهی در استباط، به نظر شخصی خودش عمل می کرده است. ...
شاهد این مطلب روایتی است که .....
این استدلال مخدوش است؛ زیرا.....
📚 تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2310&pid=8409#pid8409
#رجال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 شرطیت استقلال در قیام نماز
🔻 یکی از مسائل مربوط به قیام نماز، شرطیت استقلال در آن است که در کلمات فقها مطرح شده است.
در مورد شرطیت قیام در نماز از دو جهت میتوان بحث را ارائه کرد:
جهت اول به لحاظ اصل اولی و جهت دوم به لحاظ روایات است.
در این مختصر به بیان شرطیت استقلال در قیام نماز از منظر روایات پرداخته میشود....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZFeqh
#استقلال
#شرطیت_استقلال
#قیام_نماز
#نماز
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض
👤 #استاد_شهیدی
📝شهید صدر در جمع عرفی مبنایی دارد که در فقه بسیار تاثیر گذار است...
اگر دو نص تعارض کنند و یک ظاهری موافق یکی از دو نص بود. ظاهر؛ سالم در معارضه مانده و حجت خواهد بود؛ همانگونه که اگر دو خاص با یکدیگر تعارض کنند، عام فوقانی موافق با یکی از آنها سالم از تعارض بوده و بعد از تعارض و تساقط نصوص؛ مرجع ظاهر خواهد بود؛ زیرا...
اشکال ما به شهید صدر این است که نباید مسئله را عقلی کرد باید عرفی و عقلائی دیده شود...
📚درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2442
#تعارض_نصوص
#جمع_عرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 روایت مسیرة یوم حکمت تشریع قصر
👤 #استاد_مفیدی
🔻در بحث صلاه مسافر بحثی مطرح شده که وقتی معیار هایی مثل فرسخ ومیل و برید با دقت بسیار بالا موجود بوده تا جایی که صاحب عروه در تعیین مسافت شرعی بسیار دقیق بحث کردند چطور برای حد ترخص از خفاء اذان و جدرانی استفاده شود که هم دقیق نیستند و هم با یکدیگر تعارض هم دارند طبق فهم مشهور.این امر استبعاد دارد.
به این استبعاد اشکال شده است که در ادله ی بیان مسافت شرعی هم تخمین وجود دارد مصداق واضح آن روایت مسیره یوم است که برخی با شتر می رفتند برخی با اسب.
در مقام دفع این اشکال گفته شده.....
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۶
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2440&pid=8814#pid8814
#مسیرة_یوم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 مسأله ی لزوم بررسی طرق به کتب
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻با توجه به این که نوع احادیث مجامع حدیثیِ در دسترس ما، از کتب متقدم تر برگرفته شده است، اصالت نسخی که مولفین این مجامع از آن ها بهره گرفته اند اهمیت می یابد. سه مسلک برای اثبات این جهت قابل طرح است: اطمینان، شهادت، انسداد صغیر. آیا بنا بر این مسالک، نیاز به اعتبار سنجی طرق مذکور در مشیخه است؟ و نیز اگر احراز کردیم که مرحوم کلینی، حدیث را از کتاب فرد مذکور در میانه ی سند اخذ کرده اند، طریق ایشان تا آن فرد نیاز به بررسی دارد؟...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2443&pid=8820#pid8820
#طریق
#مشیخه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
نشست نقش روایات در تفسیر آیات الاحکام.docx
40.2K
#متن_نشست_علمی
✅ شماره 50
🗓 موضوع: نقش روایات در تفسیر آیات الأحكام
🎤 استاد معظم سید محمد جواد شبیری
📆 زمان: سهشنبه 1400/11/5
🏫 مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 انکار ترتب و انکار مقدمه موصله
👤 #استاد_قائینی
📝از نظر حضرت استاد، علت اینکه مرحوم آخوند مقدمه موصله را انکار کرده است، این است که ایشان در ذهنشان ترتب را محال میدانند و لذا کسی که ترتب را معقول میداند چارهای ندارد جز اینکه خصوص مقدمه موصله را مصداق واجب غیری بداند.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2439
#ترتب
#مقدمه_موصله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🌹 #معرفی_بزرگان
💠 اساتید و آثار مرجع عالیقدر، حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی(ره)
قال رسول الله (ص):
🏴إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
🔸️هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمى پوشد.
🌺شادی روح این مرجع عالی قدر فاتحه و صلواتی هدیه می کنیم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
▪️با توسل به تو مشمولِ عنایت شده ایم
▪️ما به دستِ كلماتِ تو هدایت شده ایم
▪️ای به مانند علی جاذبه و دافعه ات
▪️چارده آینه جمع آمده در جامعه ات
🏴شهادت جانسوز حضرت امام هادی علیه السلام تسلیت باد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 حمل بر تقیه گاهی می تواند جمع عرفی باشد نه مرجح
👤 #استاد_شهیدی
📝محقق همدانی فرموده است گاهی اوقات روایتی معارض ندارد اما نمی توان بدان عمل کرد؛ زیرا اصاله الجد در مورد آن جاری نمی شود...
با توجه به آنچه محقق همدانی فرموده ممکن است گفته شود حمل بر تقیه گاهی مقتضای جمع عرفی است نه اینکه صرفا مرجح در فرض تعارض و نبود جمع عرفی باشد.
مثلا در مواردی که جمع عرفی وجود دارد اما جمع مشکل است و ساده نیست؛ درحالیکه یک طائفه از روایات موافق با شعار عامه است؛ ممکن است گفته شود عرف با لحاظ شرایط ائمه و تقیه آنها؛ اصاله الجد جاری نکند و اینگونه بین روایات جمع کند که روایات موافق عامه تقیه ای است..
📚درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2447
#تقیه
#جمع_عرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 آیا شرط در احکام وضعی یا انتزاعی مفهوم دارد؟
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
احکام شرعی در نظر ما سه دسته هستند: احکام تکلیفی؛ احکام وضعی و احکام انتزاعی (احکامی مانند جزئیت، شرطیت و...) هرجا جزا، سنخ طلب باشد، جمله واجد مفهوم است و هر کجا جزا شخص طلب باشد، مفهوم اصطلاحی وجود ندارد. همین مطلب را در اینجا هم بیان میکنیم.......
📚 درس خارج اصول 1400/10/29
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2446
#مفهوم
#مفهوم_شرط
#احکام_وضعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 بررسی شخصیت رجالی #الحسن_بن_السری
یکی از راویانی که در وثاقتش اختلاف شده «الحسن بن السّری» است. برای تعیین وثاقت یا عدم وثاقت او به وجوهی استدلال شده است که ابتدا طرق توثیق، و سپس نکتهی تضعیف او را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
[برگرفته از دروس حضرت آیت الله شبیری زنجانی دام ظله]
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZRejal
#الحسن_بن_السری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فراخوان_مقالات
|| کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
مهلت ارسال چکیده و اصل مقاله:
15 اسفند 1400
🌐 http://allameh1400.com
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جشنواره
🖋چهاردهمين جشنواره علامه حلی
فراخوان مقاله، كتاب و پايان نامه در موضوعات علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دين
آخرين مهلت ثبت نام و ارسال آثار
۳۱ ارديبهشتماه ۱۴۰۱
🌐 www.jhelli.ir
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 شرطیت ادعای منجز در صحت دعوا
👤 #استاد_قائینی
📝یکی از شرایط صحت دعوا که از کلام مشهور علماء قابل استفاده است اشتراط تنجیز در دعوا ست به این معنا که ادعا در صورتی مسموع است که مدعی ادعای تنجز مدعا بر مدعی علیه را با قطع نظر از خود ادعا داشته باشد. به عبارت دیگر صرف ادعای ثبوت تکلیف یا حق واقعی با اعتراف به عدم تنجز آن بر مدعی علیه برای صحت دعوا کافی نیست بلکه مدعی باید ادعا کند بر اساس وجود یک منجِز، حق بر مدعی علیه هم منجَز شده است. به اینکه یا بینه وجود داشته باشد یا مدعی باشد که خود مدعی علیه عالم به حق است و ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2361
#شرایط_صحت_ادعا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir