eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
821 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰یادداشت محقق ✅عزل ولیّ قهری در فقه(۱) 🔹ولایت قهری پدر و جد پدری، اصلی مبتنی بر مقررات شرعی است. پدر و جد پدری از آن¬رو بر صغیر ولایت دارند که سنت نبوی (صلی الله علیه وآله) و امامان معصوم (علیهم السلام) و نیز سیره متشرعه، این دو را متصدی امور صغیر شناخته است. پس، بدون آن که رابطه ولایت نیاز به تأیید مراجع رسمی داشته باشد، دارای اعتبار است و مقام‌های قضایی از مداخله در امور ولی و صغیر منع شده‌اند. 🔸با وجود این، گاه ولی قهری، شایستگی این سمت را در ابتدا و یا اثنای تصدی ندارد. پس، چنانچه پدر یا جد پدری، شرایط لازم برای عهده‌دار شدن امور ولایت را نداشته باشند و یکی از آنها محجور یا به علتی ممنوع از تصرف در اموال مولی‌علیه گردد ولایت قانونی او ساقط می‌شود و دیگری ولایت طفل را به عهده می‌گیرد در این مورد نیاز به حکم دادگاه نیست؛ و در حقیقت ولی منعزل می‌شود. 🔹اما برکنار ساختن ولی قهری از سمت خویش نیازمند دلیل شرعی است و حذف این دو، جز از سوی مقام صلاحیت‌دار ممکن نخواهد بود. 🔸نظریه عزل ولی قهری می‌تواند مستند به دو دلیل شرعی گردد: قاعده لاضرر و عقل. ✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/e65121 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔸 💠 تفکیک بین تقیه دلالی و جهتی در مسبوقیت به سوال 👤 🔻حمل بر تقیه جهتی در مواردی است که امام در مقام تقیه بوده و جهت صدور کلامشان تقیه ای است لذا تصرف در دلیل تصرف در جهت صدور کلام تلقی می شود ولی تقیه دلالی در مواردی است که خود امام تقیه نمی کند بلکه وظیفه مکلفین در ظرف تقیه را بیان می کند لذا تصرف در جهت صدور کلام نیست بلکه تصرف در دلالت است. در جایی که امام علیه السلام ابتدا به بکلام نموده باشد نشانه اینست که... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۲/۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2485 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تقوای مرحوم مقدس اردبیلی (ره) در مقام قدس و تقوای ایشان همین بس که شخصیتی مانند صاحب جواهر رحمة الله علیه، در بحث عدالت به معنای اخصّی که می‌رسد، در تعریض بر کسانی که شرایط عدالت را خیلی سخت گرفته‌اند، می‌فرماید: «با این حساب، جز محقق اردبیلی و سید هاشم بحرانی کسی باقی نمی‌ماند.» یعنی محقق اردبیلی نمونه‌ی اعلای تقوا و عدالت است. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZJore رحمه اللّٰه رحمه اللّٰه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 دایرۀ شمولیت الفاظ عام یا مطلق 👤 📝 مرحوم نائینی می فرمایند: الفاظ عموم یا مطلق تنها زمانی شامل جمیع افراد و مصادیق زیر مجموعشان می شود که حکم آن افراد نزد عرف واضح نباشد و الا اگر حکم بعضی از افراد زیر مجموعه نزد عرف مسلم و واضح بود، از همان ابتدای امر الفاظ عموم و مطلق شامل آن فرد نمی شود بلکه افراد دیگر که چنین حالی ندارند، مشمول عموم یا مطلق می باشند. جناب استاد شب زنده دار این بیان را نپسندیدند و به دو دلیل آن را رد نموده‌اند... 📚درس خارج فقه 1400/12/15 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2488 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 (شماره نهم) 💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه های فقهی تا اجتهاد" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1⃣بازخوانی روایات نشر حرمت ابدی در ازدواج معتده (آیت الله سید موسی شبیری زنجانی) 2⃣ بازخوانی انتقادی مستندات اشتراط جزم در بررسی دعاوی (محمد قائینی، علی بهادرزایی) 3⃣ ارزیابی جواز اشتغال به سرگرمی در فقه امامیه (مجید اسماعیلی، علی‌اصغر انصاری‌پور) 4⃣ بازپژوهی «ضمان رشوه‌گیر در تلف مال موضوع رشوه» در رویکرد فقه امامیه و قوانین موضوعۀ ایران (محمدرسول آهنگران، احمد صابری مجد) 5⃣ مصداق شناسی تعبیر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» در قرآن کریم با بررسی رویکرد فقه (سعید توکلی‌زاده، رسول رضوی) 6⃣ نقدی بر نظریۀ علامه طهرانی مبنی بر حرمت تقویم هجری شمسی (محمدحسین کمالی) ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠صُور بیع غیر مالک لنفسه 👤 📝 مرحوم نائینی می فرمایند: که «بیع غیر مالک لنفسه» باطل است و این امر از اوضح واضحات است، لذا مشمول اطلاقات و عمومات مثل «لا تبع ما لیس عندک» و نظایر آن نمی گردد. استاد شب زنده دار علاوه بر اینکه مبناءً، بیان ایشان را قبول نکردند و رد نموده اند، فرموده‌اند: «که بیع غیر مالک لنفسه، صُوری دارد که بیان مرحوم نائینی فقط در بعضی از صُور، صادق است...» 📚درس خارج فقه 1400/12/15 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2490 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 شبهه عام در بحث توثیق مشایخ ثلاث 👤 📝در بحث توثیق مشایخ ثلاث در جایی که فقط یک مورد پیدا می کنیم که یک راوی از مشایخ ابن ابی‌عمیر یا صفوان و بزنطی باشد، شبهه عامی وجود دارد که این نسخه شاید در آن سقط باشد ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2492 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
✅ اطلاعیه پذیرش متمرکز مراکز و مدارس فقهی 🗓 سال تحصیلی 1402-1401 🔻ثبت نام از طریق👇🏼 🆔️ https://paziresh.ismc.ir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تعریف مدعی 👤 مدعی و مدعی علیه موضوع آثار و احکام متعدد فقهی قرار گرفته‌اند لذا بیان تعریف و ضابطه آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعاریف متعددی برای مدعی ذکر شده است که اگر چه این تعاریف حد منطقی نیستند اما اشکالات متعددی به آنها وارد شده است. از نظر حضرت استاد ضابطه صحیح مدعی عبارت است از ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2493 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی مرجعیت شورایی (بخش اول) بحث مرجعیت شورایی از مباحثی است که به مناسبت بحث اجتهاد و تقلید و در ذیل بحث شرطیت اعلمیت در مرجع تقلید در کلام برخی فقها ذکر شده است که در ادامه صور مختلف آن مطرح شده و ضمن تبیین ادله هر یک از صور، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. مفهوم‌شناسی تعبیر «مرجعیت شورایی» از تعابیری است که مفهوم آن به صورت اجمالی روشن است. با توجه به این جهت.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. https://fa.mfeb.ir/?p=17848/#ZNeshast ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 عدم مبغوضيت علت تامه ترک واجب 👤 📝مرحوم آقای بروجردی می‌‌فرمود: علت عرفیه ترک واجب یا علت عرفیه عدم تمکن از اداء واجب مبغوض است، شما چرا نماز تام را در داخل وقت نمی‌توانی بخوانی(در فرض قرائت سور طوال)؟ به فیلسوف بگویی می‌‌گوید بخاطر این‌که اراده نکردم نماز تام را در وقت بخوانم، به عرف بگویی می‌‌گوید چون داری سوره بقره می‌‌خوانی ، اگر سوره بقره نمی‌خواندی و سوره توحید می‌‌خواندی می‌‌ توانستی تماز کامل را در وقت درک کنی، علت این‌که شما نماز کامل را در وقت درک نمی‌کنی همین قرلئت سوره بقره است. و لذا قرائت سوره بقره علت عدم ادراک صلات فی الوقت است، علت ترک واجب است عرفا. این مبنا به نظر ما تمام نیست ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2499 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠دلیل عدم اعتبار استصحاب عدم ازلی 👤 یکی از شکل‌هایی که برای استصحاب مطرح است، استصحاب عدم ازلی است. به نظر مشهور ارکان استصحاب در استصحاب عدم ازلی تام است و لذا آن را جاری می‌دانند؛ اما به نظر ما استصحاب عدم ازلی جاری نیست؛ زیرا هرچند ارکان چهارگانه‌ی آن (یقین بالوجود، شک در بقا، وحدت قضیه متیقَّنه و مشکوکه و داشتن اثر عملی) تام است، اما رکن دیگری در جریان استصحاب معتبر است که استصحاب عدم ازلی وجود ندارد........ 📚 درس خارج اصول، 3 و 4 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2474 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
شماره 51 نشست علمی با موضوع: نقش روایات در تفسیر آیات معاملات 🎤 ارائه توسط استاد معظم سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆زمان: یکشنبه 22 اسفند ماه ⏱ساعت 19:15 🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام 🆔 https://www.instagram.com/mfeb.ir 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ثمره وجوب مقدمه 👤 ثمرات متعددی برای مساله اصولی وجوب مقدمه مطرح شده است که از نظر حضرت استاد همه آنها ناتمام هستند. از نظر حضرت ایشان بین قول به وجوب مطلق مقدمه و انکار آن دو ثمره وجود دارد. 📚 درس خارج اصول، ۴، اسفند، ۱۴۰۰. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2489 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠عدم کلیت حمل مطلق بر مقید در صورت تعارض 👤 📝یکی از مباحث مهم اصولی که در رابطه با جمع عرفی بین روایات مطلق و روایات مقید مطرح می باشد، این است که آیا هر زمانی که روایت مطلق و مقیدی وجود داشت، باید برای رفع تعارض بین آنها، جمع عرفی نمود و روایات مطلق را حمل بر روایات مقید نمود؟ استاد شب زنده دار در این زمینه می فرمایند: حق این است که این قاعدهٔ حمل مطلق بر مقید، کلیت ندارد؛ به این بیان... 📚درس خارج فقه 1400/08/29 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2497 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ضابطه جمع عرفی در کلام مرحوم نایینی 👤 🔻مرحوم شهید صدر می فرماید یکی از بهترین ادراکات اصولی ضابطه ای است که مرحوم نایینی برای جمع عرفی ارائه می دهند. ضابطه مذکور به این شکل است که دلیل منفصل را متصل انگاشته و چنانچه عرف بین صدر و ذیل کلام تناقض احساس کرد معلوم می شود دلیلین متعارض هستند امام اگر بین آنها جمع کرد معلوم می شود چگونه باید رفتار کرد. بطور مثال یکی از مواردی که عرف احساس تناقض می کند نفی و اثبات است مثلا اگر دلیلی بگوید فی مال الیتیم زکاه و دلیل دیگر بگیود لیس فی مال الیتیم زکاه چنانچه این دو را بهم متصل کنیم عرف احساس تناقض میکند. استاد ضابطه مذکور را صغرویا و کبرویا نقد نمودند: اشکال صغروی اینست که... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۲/۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2486=2485 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 شواهدی بر دقت ویژه ی مرحوم کلینی در نقل روایات 🔻در متن کافی، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مرحوم کلینی اهتمام ویژه ای به نقل های مختلف یک حدیث داشته اند. از جمله این که در کافی در حدود 170 مورد، بعد از بیان حدیث، سند دیگری برای حدیث با تعبیر "مثله" بیان شده است. مرحوم کلینی در پاره ای از این موارد، بعد از تعبیر "مثله" اشاره به اختلاف دو نقل کرده اند. اختلافاتی که مرحوم کلینی به آن تذکر داده اند، بسیار جالب توجه است... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2494 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
۲٨ 💠 موضوع : بررسی حکم فقهی سیگار کشیدن 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد حیدری 📆زمان: چهارشنبه 24 اسفند ماه 1400 ساعت 11:15 ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی اشتراط تکلیف در مأمور و منهی 👤 📝آیا در باب امر به معروف و نهی از منکر، در مأمور و منهی، «تکلیف» شرط هست یا خیر؟ در مسأله سه قول رئیسی وجود دارد: الف: اشتراط مطلقاً ب: عدم‌الاشتراط مطلقاً ج: تفصیل صاحب جواهر قول اول را اختیار کرده است و دلیل ایشان این است که اساساً، «معروف» و «منکر» نسبت به غیر بالغین، معنایی ندارد و وزان غیر بالغین در تکلیف وزان احجار و اشجار هست و همانطور که احجار و اشجار تکلیف ندارند، ایشان هم تکلیفی ندارند. به نظر می رسد که بیان ایشان تمام نباشد به دلیل اینکه.... 📚درس خارج فقه 1396/09/14 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2508 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 آیا اسلام اجازه استمتاع جنسی از صغیره را داده است؟ 👤 📝 به اینکه اسلام به ولی دختر غیربالغ اجازه داده دخترش را به ازدواج دیگری درآورد اشکال شده که این قانون سبب تضییع حق دختر و ظلم به اوست. دختری که در نکاح مردی قرار می گیرد و از او تلذذ جنسی برده می شود، این سابقه و نام بد روی او می‌ ماند و حتی اگر بعد از بلوغ، این نکاح را فسخ کند، همین سابقه باعث لکه دار شدن آبروی او می شود. چنین پاسخ داده می شود که .... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2505 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 دلالت تعبیر صالح بر وثاقت 👤 🔻درباره خالد بن جریر در رجال کشی؛ ص: 346 این عبارت نقل شده است: مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ: سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحَسَنِ، عَنْ خَالِدِ بْنِ جَرِيرٍ الَّذِي يَرْوِي عَنْهُ الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ فَقَالَ كَانَ مِنْ بَجِيلَةَ وَ كَانَ صَالِحاً. کان صالحا در تعبیر علی بن حسن بن فضال می تواند به یکی از دو معنا باشد: ... 📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/۸/۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2358 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
نقش روایات در تفسیر آیات معاملات.docx
27.7K
شماره 51 نشست علمی با موضوع: نقش روایات در تفسیر آیات معاملات 🎤 ارائه توسط استاد معظم سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆زمان: یکشنبه 22 اسفند ماه 🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐 کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠سروده ای از مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) 🔹با عنوان "غم هجر" دلم ز هجر تو ای یار خوب رو، خون است نپرسی از من مسکین که حال تو، چون است شبم ز هجر تو روز است و روز همچون شام ز دوریت غم و دردم هماره افزون است بیا به کلبه بیمار خویش از سر مهر که از فراق تو حالش بسی دگرگون است به من ببین که ز هجران روی دلجویت ز چشمم اشک روان همچو شطّ جیحون است ایا امین خدا ای که زیر رایت تو مسیح و آدم و نوح و کلیم و هارون است طفیل هستی تو جن و انس و حور و ملک سپهر و مهر و مه و کوه و دشت و هامون است خوشا به دور تو و عصر و عهد و دولت تو که حکم، حکم خداوند و عدل و قانون است ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🍀شب رفته وهنگامِ سحر آمده است 🍀بر کلِّ جهانیان خبر آمده است 🍀ای منتظران و عاشقانِ مهدی 🍀میلادِ امامِ منتَظَر آمده است 🌸🍃 ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) مبارک باد ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 91 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=19524 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir