eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 امکان تغایر ملاک ثبوتی با موضوع تکلیف 👤 🔻گاهی ملاک ثبوتی حکم شیئی است ولی مولا عنوان دیگری که احیانا با عنوان اصلی مغایر است را در موضوع تکلیف اخذ می کند. فرض کنید قانونگذار می خواهد به منظور جلوگیری از دزدی قانون دستگیری دزد ها توسط پلیس را جعل کند اما اگر ملاک ثبوتی را موضوع قرار دهد و مثلا بگوید هر پلیسی موظف است دزد ها را دستگیر کند و تشخیص دزد را به خود پلیس واگذار کند هم تشخیص دزد از غیر دزد مشکل است و هم زمینه سوء استفاده برخی پلیس ها را فراهم میکند لذا برای ضابطه مند شدن ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2509 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠حد فحص از مخصص برای تمسک به عام 👤 مشهور بین علما این است که عام قبل از فحص از مخصص حجت نیست و باید از مخصص فحص کرد. اما چه مقدار باید در بین آیات یا روایات فحص کرد تا بتوان به عام تمسک کرد؟ برخی اطمینان و برخی خروج مخصص از معرضیت را معیار دانسته‌اند اما نظر مختار این است که........ 📚 درس خارج اصول، 17 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2520 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 برداشتی اشتباه از وثاقت یونس بن عبدالرحمن!! 🔻 یکی از روایاتی که در بحث حجیت خبر واحد بدان استناد می شود سوال راوی از حضرت راجع به وثاقت یونس بن عبدالرحمن است. به این تقریب که در نزد راوی حجیت خبر ثقه مفروغ بوده فقط از امام راجع به صغرای آن که یونس باشد سوال پرسیده است و امام کبرای مفروغ در ذهن او راتخطئه نکردند اما این برداشت درست نیست زیرا..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2523&pid=9051#pid9051 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 صحت انتساب کتاب "المسائل الصاغانية" موجود به شیخ مفید 👤 📝یکی از تالیفاتی که در کلام دانشمندان رجالی از کتب شیخ مفید دانسته شده است، کتاب "المسائل الصاغانیة" می باشد. ولکن آقای خوئی معتقد است که این کتابی که دست ما هست ، معلوم نیست آن کتابی باشد که شیخ مفید به نام المسائل الصاغانیة تالیف کرده است، چرا که گاهی مستنسخین کتاب‌های دیگران را به اسم کتاب یک بزرگی به صورت اشتباهی مطرح می‌‌کردند. و ایشان می فرماید: علائم وضع بر شیخ مفید هم در این کتاب محسوس است. "فی الکتاب اماراة تدل علی انه موضوع علیه". استاد در پاسخ از این تشکیک می فرماید : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2514&pid=9012#pid9012 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 شرطیت احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر 👤 📝یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، است. حال سوال این است که آیا احتمال تأثیر شرط واجب نیز هست یا خیر؟ مقتضای اطلاق این است که بگوییم، شرط واجب نمی باشد و بلکه شرط وجوب می باشد. کلام فقهاء هم موافق با شرطیت آن برای اصل وجوب است نه واجب. سوالی که اینجا ممکن است بشود این است که آیا یک چیزی می تواند هم شرط واجب و هم شرط وجوب باشد؟ پاسخ این است که بله چنین صورتی امکان دارد به این بیان که اگر آن شیء در اصل وجود مصلحت دخیل باشد، شرط وجوب است و اگر.... 📚درس خارج فقه ۱۳۹۵/۱۲/۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2526 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 هر عموم خصوص من وجهی تعارض نیست 👤 📝 معمولا ما در برخورد با دو روایتی که نسبتشان عموم خصوص من وجه است حکم به تعارض می کنیم و تخصیص را صرفا در موارد عام و خاص مطلق می دانیم. گاهی یک طائفه از روایات به لحاظ موضوع، اطلاق یا عمومیت دارد و طائفه دیگر از ناحیه حکم اطلاق یا عمومیت دارد. و لذا رابطه عموم خصوص من وجه شده است و مشهور قواعد باب تعارض را جاری نموده اند لکن مرحوم آقای خویی، شهید صدر و مرحوم آقای تبریزی بر این باورند که.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2463 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اقسام مخالفت روایات با کتاب 👤 مخالفت آیه با روایت به چهار صورت قابل تصور است: مخالفت به تباین، مخالفت به تفسیر، مخالفت به تطبیق و ........ 📚 درس خارج اصول، 25 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2527 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠عدم دلالت فقرۀ«رضیً منه» بر رضای متأخر از بیع فضولی و رد دیدگاه مرحوم خوئی (ره) 👤 📝 از جمله ادلۀ منکرین صحت بیع فضولی، توقیع حمیری است به این بیان که در آن توقیع بیان شده است، که جواز ابتیاع کالا، فقط در سه صورت است: الف: خرید از مالک ب: خرید با رضایت مالک ج: خرید به أمر مالک و از آنجایی که بیع فضولی مشمول هیچ کدام از این موارد نمی شود، لذا باطل می باشد. مرحوم خوئی به این استدلال پاسخ داده اند و اتفاقاً این توقیع را از جمله ادلۀ مثبته صحت بیع فضولی شمرده اند. استاد شب زنده دار به پاسخ مرحوم خوئی دو اشکال اساسی وارد نموده اند به این بیان که.... 📚درس خارج فقه 1400/12/17 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2496 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 ممنوعیت اخذ تمام روایات بنو فضال 🔻 شیخ انصاری در بحث اوقات نماز به هنگام مواجهه ی با روایت مرسله ی داود بن فرقد فرموده: سند روایت اگر چه مرسل است اما چون تا حسن بن علی بن فضال سند صحیح است و ما امر به اخذ کتب و روایات بنو فضال شده ایم می توان بدان استشهاد کرد. آیت الله خویی در نقد کلام شیخ فرمودند...... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2528 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نقش سیاق در کلام قرائن ظهورساز یکی از مباحث مهم علم اصول است که نقش به‌سزایی در فهم قرآن و روایات معصومین علیهم السلام دارند. تأثیر و نقش‌آفرینی قرائن در کلام مورد پذیرش همه قرار گرفته؛ اما آنچه منشأ اختلاف است، بحثی صغروی و در راستای تعیین مصادیق قرائن کلام است. سیاق به عنوان خصوصیت و فضای معنایی که از قرار گرفتن کلمات و جملات در کنار هم حاصل می‌شود، یکی از مواردی است که به عنوان مصداق برای قرائن کلام ذکر شده است و در مورد آن، بحث و گفتگو شکل گرفته است..... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19426/#ZOsoulK ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠وجه صحیح عدم تمسک به اصالة العموم برای اثبات تخصص 👤 فرض کنید که امام فرموده باشند که «یجب اکرام الفقراء» ما در خارج می‌دانیم که اکرام زید واجب نیست. آیا می‌توان به «یجب اکرام الفقراء» تمسک کرد و گفت که خروج زید به تخصص است نه به تخصیص یا نمی‌توان؟........ 📚 درس خارج اصول،11 تا 15 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2516 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تسامح در شرطیت اتصال سیرۀ متأخر از زمان معصوم(ع)، به زمان شارع(ع) 👤 📝 یکی از مستندات احکام شرعی سیره عقلاء می باشد. سیره های مستحدته در زمان شارع به شرط عدم ردع یا امضاء شارع(ع)، حجت می باشند. و بحثی در آن وجود ندارد. اما اگر سیره ای متأخر از زمان شارع(ع) در بین عقلاء پدید آمد، در صورتی حجت می باشد که آن سیره به زمان شارع(ع) اتصال داشته باشد و شارع هم از آن ردعی نکرده باشد. استاد شب زنده دار ضمن پذیرفتن این شرط، می فرمایند که در این شرط تسامحی وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد و به آن توجه شود... 📚درس خارج فقه 1400/11/30 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2491 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir