eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
806 عکس
1 ویدیو
30 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت 👤 🔻 مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن واژه قذر در حدیث کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفته اند. به عقیده ما مجموعه قرائنی که در مورد این حدیث وجود دارد منشا اطمینان به نادرست بودن این احتمال می باشد. یکی از شواهد نادرست بودن این احتمال آن است که هیچکس (جز عده اندکی همچون شهید صدر) چنین احتمالی را مطرح نکرده است که شاهد عرفی نبودن این احتمال است. شاهد دیگر ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٨ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تلفظ صحیح ضاد 📝 در نماز و قرائت، تبدیل حروف به یکدیگر جائز نیست؛ اما در مورد چگونگی تلفظ ضاد و تفاوت آن با ظاء، خصوصاً بین اهل عراق با مصری‌ها، لبنانی‌ها و حجازی‌ها اختلافاتی وجود دارد؛ اهل عراق، ضاد را با کنارهٔ زبان و با رخوت بیان می‌کنند؛ ولی مصری‌ها، لبنانی‌ها و حجازی‌های امروزی، ضاد را به صورت دال مفخم و با شدت تلفظ می‌کنند؛ البته برخی عراقی‌های معاصر، ضاد را کاملاً مانند ظاء تلفظ می‌کنند که در این بحث مورد نظر نیست؛ زیرا هرچند از ابا عمر - که امام در لغت است - نقل شده که ضاد و ظاء یکی هستند و ادله و شواهدی نیز مطرح کرده‌اند؛ اما آیت الله سیستانی فرموده‌اند: «مسلم و اتفاقی است که ضاد و ظاء دو حرف هستند، آنچه محل نزاع است این است که آیا تبدیل هر کدام جای دیگری در تکلم جایز است یا خیر؟» بنابراین متمایز بودن این دو حرف، مورد اتفاق است. مصباح المنیر می‌گوید: برخی از عرب ضاد و ظاء را در جای یکدیگر استعمال می‌کند و این کار در لغت نقل شده و در تکلم جائز است؛ اما در قرائت قرآن این جواز نقل نشده است؛ لذا در قرآن نمی‌توان حرف ضاد را به ظاء یا بالعکس تبدیل کرد. ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عنوان‌های صحیح در بحث علم اجمالی 👤 بحث باید در دو مقام صورت بگیرد: به لحاظ و به لحاظ . مشهور به جای مخالفت قطعیه و احتمالیه، به سراغ قطعیه و احتمالیه رفته‌اند؛ ولی از لحاظ فنی باید روی مخالفت‌ها بحث شود؛ زیرا سؤال از منجزیت قطع اجمالی، یعنی آیا مخالفت مقطوع بالاجمال، می‌آورد یا نه؟ موافقت قطعی یا احتمالی لازمهٔ این بحث است. 📚 درس خارج اصول، ۲۸ آبان ۱۴۰۱. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 احتمال صحت عمل مجوز اخذ اجرت در مقابل اعمالی که مباشرت در آن‌ها شرط است 👤 در بحث نیابت مرحوم خویی فرموده است اصل عدم مشروعیت است چرا که ظاهر خطابات در مباشرت است مگر این که دلیلی بر خلاف بیاید. طبق مقتضای اصل اولی اخذ اجرت در مقابل آن‌ها اکل مال به باطل است. استاد گنجی فرمودند هر چند ظاهر خطابات مباشرت است ولی معنای آن عدم مشروعیت نیست لذا شک می‌کنیم مشروعیت دارد یا نه، احتمال صحت برای اکل مال کفایت می‌کند و باطل نیست. شاهدش این است که اگر کسی برای نماز قضای احتمالی میت اجرت پرداخت کند صحیح است هر چند که ممکن است اصلا نماز قضایی نداشته باشد. 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۰، ۱ خرداد ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 اشکال آیت الله سیستانی در پذیرش حکم حکومتی در کلام مرحوم امام در لا ضرر 👤 🔻 آیت الله سیستانی در کتاب لا ضرر متعرض کلام مرحوم امام در ذیل لاضرر شده است که ایشان با توجه به حکم حکومتی قائل به عدم ضمان در قضیه سمره شده اند. مقدمۀ‌ سخن آنکه در قضیۀ سمرة بن جندب، تزاحم، محدود به حکم تکلیفی است چرا که هر دو طرف پذیرفته‌اند که این درخت از سمرة‌ است و مطابق لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه، نمی‌توان در درخت تصرف کرد، ولی چون مالک درخت می‌خواهد به صورت پیوسته به درخت رسیدگی کند، این عمل ، با آبروی انصاری، تزاحم پیدا می‌کند. تزاحم، با رفع حکم تکلیفی حرمت تصرف برداشته می‌شود؛ یعنی .... 📚 خارج اصول،جلسه ۴۸، ۷ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2676 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
⚜《پیاده‌روی اربعین از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است》 آیت الله العظمی شبیری زنجانی: در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار  واجب است. اما امروز این پیاده روی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب  مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است. محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم شکوهی ویژه بخشید، و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 قرائتی متفاوت از حدیث طهارت و نتایج آن 👤 🔻مستند قاعده طهارت روایت "کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر" می باشد که در آن واژه قذر معمولا به شکل وصف قرائت می شود. مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن این واژه را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفته‌اند. ایشان می فرماید احتمال دارد این واژه فعل ماضی باشد که به معنای حدوث قذارت است در نتیجه مفاد حدیث به این شکل می شود: همه چیز پاک است مگر آنکه علم به حدوث قذارت در موردش حاصل شود. طبق این معنا شیئی که می دانیم سابقا نجس شده و مجرای استصحاب نجاست است ذیل غایت حدیث طهارت قرار گرفته و اساسا منافاتی با استصحاب نجاست پیدا نمی کند بلکه ذیل حدیث طهارت به نوعی دال بر استصحاب نجاست خواهد شد. نتیجه دیگری ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٩ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
(شماره پنجم) 💠 شماره جدید سالنامه علمی تخصصی "پژوهش نامه اصول فقه اسلامی " منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1️⃣ بازخوانی منجزیت علم اجمالی در سایۀ عقل و نقل نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی 2️⃣ کنکاش در اثربخشی دو نظریۀ قضایای شرطیه و خطابات قانونیه بر پذیرش انحلال نویسندگان: حسین سلیمانی امیری، سید مهدی محمدی 3️⃣ حقیقت حکم شرعی از منظر شهید صدر نویسنده: عقیل رهبر کلیشمی 4️⃣ بازشناسی مفهوم و کارکردهای «امتنان» با تأکید بر کاربست‌های کتب امامیان نویسندگان: حسن رضایی صرمی، محمدصادق بدخش، مسیح بروجردی 5️⃣ ارزیابی نظریۀ جریان‌ناپذیریِ تضاد میان احکام در اندیشۀ محقق اصفهانی نویسنده: محمد علی اسماعیلی 6️⃣ واکاوی کاربردهای اصل عملی استصحاب در دانش رجال نویسنده: سید رضا حسنی ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://osoul.mfeb.ir/volume/5 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جواز غرر در مهر عقد دائم 👤 در صحیحه محمد بن مسلم از امام باقر (ع) آمده است که «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ زَوِّجْنِي فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ لِهَذِهِ فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ زَوِّجْنِيهَا فَقَالَ مَا تُعْطِيهَا فَقَالَ مَا لِي شَيْ‏ءٌ فَقَالَ لَا قَالَ فَأَعَادَتْ فَأَعَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَلَامَ فَلَمْ يَقُمْ أَحَدٌ غَيْرُ الرَّجُلِ ثُمَّ أَعَادَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي الْمَرَّةِ الثَّالِثَةِ أَ تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْئاً قَالَ نَعَمْ فَقَالَ قَدْ زَوَّجْتُكَهَا عَلَى مَا تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ فَعَلِّمْهَا إِيَّاهُ» ظاهر صحیحه آن است که غرر در مهر عقد دائم جایز است. زیرا ... 📚 درس خارج فقه، ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2705 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حل یک اختلاف فقهی بر اساس تحلیل درست «دلالت التزامی» 👤 اینکه آیا معاطات، عقد است یا نه، یکی از اختلافات فقهی است. محقق نائینی معتقد است که معاطات عقد نیست. حضرت امام(ره) با استفاده از تبیین حقیقت «دلالت التزامی» نشان میدهد که استدلال محقق نائینی ناتمام است... 📚 درس خارج مفاهیم، جلسۀ ۲ آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2704 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 دلالت تعبیر "رضی الله عنه" بر تشیع و وثاقت راوی 👤 گاهی مشاهده می‌شود که در مورد یک راوی پس از ذکر نام او، تعبیر "رضی الله عنه" به کار رفته است. آیا می‌توان از این تعبیر و همچنین آن راوی را استفاده نمود؟ به نظر می‌رسد قبل از بحث از این مساله، به یک سوال مهم باید پاسخ داد: آیا لزوما این تعبیر توسط استفاده شده است؟ از این جهت که احتمال اضافه شدن این گونه تعابیر توسط و ، جدی است، این زاویه از بحث باید مورد توجه واقع شود‌.... 📚 درس خارج فقه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2921 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir