eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.6هزار دنبال‌کننده
887 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ثمره بحث از معنای حرفی در واجب مشروط و معلق !!؟؟ شیخ انصاری فرموده اند: معنای هیئت «أکرمه» به جهت معنای حرفی بودن، جزئی است و به همین جهت قابل تقیید نیست؛ لذا در تعبیر «ان جاءک زید فأکرمه»، مجیء زید نمی تواند قید برای هیئت «أکرمه» باشد بلکه قید ماده خواهد بود. با رجوع قید به ماده وجوب فعلی خواهد بود که همان واجب معلق می شود. @mobahathah_ir استاد شهیدی در پاسخ فرموده اند: 1- معنای حرفی جزئی حقیقی نیست بلکه جزئی طرفی است. 2- تقیید احوالی در مورد معنای جزئی ممکن است. 3- تعلیق در معنای حرفی ممکن است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=1629
📚 بعد از گذشت 1400 سال فهم دینی ما چقدر معتبر است؟؟!!! تبادری که الآن وجود دارد کاشف از وضع فعلی است اما این فهم و تبادر باید در زمان صدور آیات و روایات نیز وجود داشته باشد پس تبادر این زمان باید کاشف از تبادر و وضع در زمان ائمه باشد تا ملاک در فهم متون دینی قرار گیرد؛ زیرا احتمال این وجود دارد که معنا در طول زمان، نقل و تغییر پیدا کرده باشد؛ ولی این احتمال با اصاله الثبات که متکفل اثبات عدم نقل در لغات و در سیره متشرعه و عقلائیه است اثبات می شود.... اصاله الثبات دو مدرک دارد 1- قطعا اگر معنای لغتی تغییر کرده بود باید نقطه عطفی برای آن ذکر می شد و در کتب لغت و مانند آن تصریح به این می شد که معنای این لغت در زمان خاصی تغییر کرده همانطور که لغویون در کلماتی که اصاله عربی ندارند تصریح کردند که در چه زمانی وارد در تکلمات عربی شده است. 2- قوام فهم و افهام و قوام نظامات عقلائیه بر مبنای اصل مذکور است و سیره عقلائی بر آن در طول تاریخ وجود داشته و شارع نیز از آن ردع نکرده است پس این اصل، سیره عقلائی و مورد امضای شارع است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1589&pid=6506#pid6506
📚 نیازمندی امتثال اباحه به قصد ؟؟!!!؟؟ استاد سید علی اکبر حائری دردفاع از شهید صدر در مقابل این اشکال که اگر صرف احتمال منجز است احتمال اباحه ی اقتضایی مسئولیتی را متوجه عبد می کند به استاد لاریجانی اشکال می کنند که مقصود شما از این که انجام یا ترک فعل از سر ازادی مصلحت دارد اگر این است که عبد باید به قصد اطلاق عنان فاعل یا تارک باشد درحالیکه چنین قصدی در اباحه لازم نیست. اباحه مثل عبادیات نیست که قصد خاص بخواهد. واگر مقصود این است که خود فعل متصف به اختیاری بودن باشد، این معنا هم به نفس جعل اباحه درست می شود.استاد لاریجانی در پاسخ برروی این نکته تمرکز دارند که علت این اشکالات تصور نکردن نقض اباحه است چرا که با این تصویر این ایراد وارد نیست بله ما هم قصد را مطرح نمی کنیم اما مسئولیت عبد را عدم نقض می دانیم 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1842
📚 نکته لطیفه در مورد تبعیت مقدمه از ذی المقدمه ؟؟!!!؟؟ یک بحثی در مورد تبعیت مقدمه از ذی المقدمه وجود دارد که مقدمه از حیث اطلاق و اشتراط از ذی المقدمه تبعیت میکند. مثلا اگر وجوب ذی المقدمه مطلق است، وجوب مقدمه نمیتواند مشروط باشد بلکه باید مطلق باشد. همچنین اگر وجوب ذی المقدمه فعلی است وجوب مقدمه هم باید فعلی باشد لذا در مواردی که وجوب ذی المقدمه فعلی نیست اما وجوب مقدمه فعلی است به توجیهاتی مثل وجوب تهیئ نفسی پرداخته اند مرحوم اصفهانی در این رابطه میفرماید: لازم نیست تا این حد وجوب مقدمه از وجوب ذی المقدمه تبعیت کند. بلکه به این مقدار کفایت میکند که اگر مولا شوق به ذی المقدمه داشته باشد به مقدمه هم باید شوق داشته باشد... استاد گنجی میفرماید: حتی در شوق نیز نیاز به تبعیت ندارند.... 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1857&pid=7045#pid7045
📚 عدم صحت قاعده «الصلاه لا تسقط بحال» ؟؟!!!؟؟ «الصلاة لاتسقط بحال» از أدله استفاده نمی شود؛ زیرا تنها یک روایت در این زمینه در باب استحاضه وجود دارد که بدین صورت نقل شده است: ..... فَهِيَ مُسْتَحَاضَةٌ تَصْنَعُ مِثْلَ النُّفَسَاءِ سَوَاءً ثُمَّ تُصَلِّي وَ لَا تَدَعُ الصَّلَاةَ عَلَى حَالٍ فَإِنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ الصَّلَاةُ عِمَادُ دِينِكُمْ. مفاد این روایت این است که نفساء به قدر حیضش صبر می کند و دو روز هم استظهار می کند و اگر قطع نشد مستحاضه خواهد بود و اعمال مستحاضه را انجام می دهد و مستحاضه کثیره باید سه غسل انجام دهد و لباسش را تمیز کند و پنبه را عوض کند. و چون این اعمال مشقت دارد و سخت است حضرت در انتهاء فرمودند «لاتدع الصلاة علی حال فان النبی قال الصلاة عماد دینکم» یعنی مبادا این سختی باعث شود نماز را رها کنید زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله نماز را ستون دین معرفی نموده است. چنانچه معلوم است روایت ظهوری در این که نماز در صورت عجز از أجزاء و شرایط نیز ساقط نمی شود، ندارد و از این صحیحه استفاده نمی شود که به طور مثال فاقد الطهورین نیز باید نماز بخواند.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1826
📚 نقد کلمات غربی ها در شرطیت قصد در معامله؟؟!!! أولا: اینکه مکتب «کامن لا» می گویند: از آنجایی که راهی به اراده ی باطنیه نیست باید تمام الملاک را اراده ی ظاهری قرار دهیم، ناتمام است؛ زیرا اگر هیچ اماره ای برای کشف اراده ی باطن نداشتیم این کلام صحیح بود، لکن فرض این است که در بسیاری از امور می توان با ظواهر الفاظ و امارات دیگر پی به اراده ی باطنیه برد. به عنوان مثال ...... از این جهت مرحوم امام در مورد بانک هایی که بدون اشتراط زیاده قرض نمی دادند، فرموده اند که شخص می تواند بدون اینکه قصد زیاده را کند امضاء کند و قرض را بگیرد.... ثانیا: اینکه گفته می شود اراده ی باطنیه از تحمیل دیگران مصونیت دارد و باید ملاک را بدین دلیل اراده ی باطنیه قرار داد تمام نیست؛ اتفاقا این همه تبلیغات که موجب می شود اراده و تصمیم درونی شخص عوض شود.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1545
📚 اقسام ظهورات و تزاحم آنها با یکدیگر !!!!؟؟ اگر دو ظهور اثباتی با هم درگیر شوند بایکدیگر تزاحم نموده و باید ظهور آقوی را سنجید و لکن اگر یک ظهور اثباتی با ظهور سکوتی درگیر شود با توجه به توقف اقتضای ظهور سکوتی بر سکوت و عدم القرینه با آمدن ظهور اثباتی سکوت از بین می رود؛ مثلا: ظهور لفظ ثقه بر صحت مذهب به دلالت سکوتی است . بنابراین بیان مثلا در عبارت: سال العیاشی عن ابراهیم بن ابی سمال الواقف ؟ فقال ثقه. بنابر ظهور واقف بر واقفی بودن اصلا ظهوری برای لفظ ثقه شکل نمی‌گیرد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1739
📚 گزینشی بودن برخی کتب ؟؟!!!؟؟ بعضی از کتب حدیثی گزینشی هستند. یعنی صاحب کتاب، انها را با قرائنی که دلالت بر حجیت داشتن بوده است انتخاب کرده است. مصنَّف بودن در میان اهل سنت به معنای یکتب و لا یحتج به است؛ اما در تشیع مصنَّف به این معنا است که یا برای صاحب کتاب آن روایات حجیت دارند و یا صلاحیت برای احتجاج دارند. مثلا روایت لا تنقض الیقین بالشک در نسخه حریز است در حالی که این روایت را نه مرحوم کلینی و نه مرحوم صدوق نقل نکرده است. در قرن پنجم مرحوم شیخ طوسی آورده است و از کتب حسین بن سعید آن را آورده است. شاید حسین بن سعید آن را قبول نداشته است ولی مرحوم شیخ آن را آورده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1824
📚 سهل بن زیاد ؟؟!!!؟؟ نجاشی در مورد سهل بن زیاد چنین آورده است كان ضعيفا في الحديث، غير معتمد فيه. و كان أحمد بن محمد بن عيسى يشهد عليه بالغلو و الكذب و أخرجه من قم إلى الري شیخ طوسی ضَعِيفٌ جِدّاً عِنْدَ نُقَّادِ الْأَخْبَارِ وَ قَدِ اسْتَثْنَاهُ أَبُو جَعْفَرِ بْنُ بَابَوَيْهِ فِي رِجَالِ نَوَادِرِ الْحِكْمَة ... نظر آقای زنجانی بر این است که از آن‌جا که قمی‌ها نسبت به غلوّ حساس بوده‌اند، سریع افراد را متّهم به غلو می کردند و تضعیفات سهل نیز ناشی از اتّهام به غلوّ بوده است و الا سهل بن زیاد از ثقات است. شاهد این مطلب آن است که شیخ کلینی در کافی با واسطه «عدة من اصحابنا» که از أجلاء بوده اند، بیش از دو هزار روایت از سهل نقل کرده است و مسلما کلینی کتاب خود را با نقل از انسان کاذب غیر ثقه‌ای، بی اعتبار نمی کند. استاد شهیدی در جواب گفتند: کثرت نقل از جانب کلینی در کافی کاشف از آن است که ایشان سهل بن زیاد را قبول داشته است؛ لکن توثیق عملی کلینی با تضعیف بزرگان فوق الذکر تعارض کرده و قرینه‌ای بر این‌که تعبیر «کذب» در عبارت «یشهد علیه بالغلو و الکذب» از جانب نجاشی، کذب ناشی از اتهام غلو بوده است، وجود ندارد؛ خصوصا که نجاشی از قمیین نبوده است.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1788&pid=6876#pid6876
📚 نماز بدون اجازه در خانه اقوام و... ؟؟!!!؟؟ آیه﴿لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ...﴾ اکل از بیوت مذکورین در آیه‌ی شریفه را تجویز کرده است. حال سؤال این است که آيا می‌توان به استناد این آیه شریفه، نماز در بیوت ایشان را نیز تجویز نمود؟ مرحوم بروجردی قائلند اذن در أکل تلازمی با اذن به نماز خواندن ندارد؛ مگر این که ظاهر حال مالک، رضایت به نماز در منزل باشد. مرحوم داماد فرموده اند: بین جواز أکل و تصرفات یسیره ملازمه عرفیه وجود دارد و لذا چند رکعت نماز خواندن اشکال ندارد، ولی نمی تواند به مدت زیاد مشغول خواندن نماز استیجاری یا نماز جعفر طیار شود.... به نظر استاد شهیدی انصاف آن است که حق با مرحوم داماد است؛ فلذا ملازمه‌ای بین جواز أکل و تصرفات غیر یسیره وجود ندارد.... و این‌که: «تجویز أکلی که موجب اتلاف مال است به طریق اولی دلالت بر تجویز تصرفات غیر از أکل -مثل جلوس و نماز- که سبب اتلاف مال نیست، دارد»، نا تمام است؛ چرا که هر چند نماز و جلوس موجب اتلاف مال نیست و أکل موجب اتلاف مال است، ولی شاید أکل، خصوصیت داشته باشد... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1793&pid=6884#pid6884
📚 ثمره بحث از حقیقت شرعیه در باب خمس؟؟!!!؟؟ مورد اول: مشهور در زمینی که ذمی از مسلمان خریده است، گفته اند که: ذمی باید خمس زمین را خارج نموده و به مصارف خمس برساند.... اما در مقابل، برخی از فقها فرموده اند که این خمس، به معنای اصطلاحی نیست بلکه همان زکات است و مصارف آن نیز مانند زکات است پس متعلق به عین مال نیست، بلکه متعلق به زراعات زمین است... مورد دوم: در مال مختلط به حرام اگر خمس، حقیقت شرعیه باشد، مصرف این خمس همانند مصرف خمس غنائم است و به مصرف خمس غنائم می رسد و مشهور بین فقهاء همین است؛ اما در مقابل برخی گفته اند که خمس در این روایت به معنای اصطلاحی نیست و لذا مصرف آن مانند مصرف مجهول المالک، صدقه یا مبتنی بر نظر حاکم است.... مورد سوم: نسبت به اموری که به وسیله غوث از دریا خارج می شود از کلمه خمس استفاده شده است. گفته شده ظاهرا خمس در آن همان خمس مصطلح باشد به قرینه اینکه اولا نصابی مغایر با زکات جعل شده است و ثانیا در فرض تحقق نصاب نیز مقدار پرداختی آن از زکات که یک چهلم است بیشتر است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1789
📚 تبیین وصیت امام صادق جهت تعیین امام بعدی ؟؟!!!؟؟ امام صادق علیه السلام پنج نفر را به عنوان وصی تعیین کردند. خلیفه، امیر مدینه، همسرش، عبدالله افطح و امام موسی کاظم علیه السلام.اصحاب از این نحوه وصیت کشف می کنند که وصی حضرت، امام موسی کاظم علیه السلام است.خلیفه و امیر مدینه به خاطر تقیه ذکر شده است.از طرفی امام باید مرد باشد، پس همسرش هم وصی نیست.اگر قرار بود عبدالله افطح امام باشد، فرزند کوچک تر یعنی امام موسی کاظم علیه السلام ضمیمه نمی شد.پس وصی، امام موسی کاظم علیه السلام است و ضمیمه‌ی پسر بزرگ تر جنبه‌ی پوششی برای امام موسی کاظم علیه السلام دارد؛ برخی مثل ابوحمزه ی ثمالی از نحوه ی وصیت حضرت امام بعدی را کشف کرد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1815&pid=6951#pid6951
📚 اجرای برائت دردوران امر بین محذورین !!!!؟؟ مرحوم آقا ضیاء فرموده: مجرای برائت شک در اصل تکلیف است. ان قلت: دردوران امر بین محذورین که مجرای تخییر است عدم البیان نیز محقق است و موضوع برای اباحه ظاهریه می شود لذا این تقسیم بندی مجاری اصول عملیه درست نیست. قلت: اینجا عقل یک ترخیص و یک لاحرجیت دارد که می گوید فاعل نمی تواند فاعل و تارک باشد، بنابراین حرجی بر او نیست واگرچه لابیان محقق است ولی مجرای برائت شرعی و عقلی نیست؛ زیرا در مرتبه سابق عقل ترخیص داده... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1702
📚 حکم شرعی حرکات خروجیه از مکان مغصوب ؟؟!!!؟؟ کسی که با سوء اختیار وارد مکان مغصوب شده است؛ عقلا باید فوراً از مکان مغصوب خارج شود؛ ولی حکم شرعی خروج محل اختلاف است. قول اول: بنابر نظر محقق عراقی، مرحوم امام، بروجردی و آقای سیستانی، اطلاق قانونِ حرمت غصب، شامل خروج مذکور نیز می باشد... قول دوم: بنابر نظر صاحب مدارک، شیخ انصاری و محقق نائینی خروج از مکان مغصوب حتی در غصب به سوء اختیار نیز، خارج از دلیل حرمت غصب بوده و از ابتدا حرام نبوده است... قول سوم: بنابر رأی ابی هاشم جبائی از سران معتزله و ظاهر کلام اکثر فقهای متاخرین بنابر نقل میرزای قمی خروج مذکور در عین حرمت وجوب نیز دارد... قول چهارم: بنابر رای صاحب فصول خروج از مغصوب از باب مقدمه واجب، واجب فعلی است؛ هر چند خروج مذکور قبل از دخول، حرام بوده است... قول پنجم: بنابر نظر محقق خراسانی و محقق خوئی خطاب حرمت در فرض عجز از امتثال، مشمول حرکات خروجیه نمی شود؛ لکن شخص استحقاق عقاب را داراست؛ زیرا الامتناع بالاختیار لاینافی الاختیار. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1804
📚 جریان استصحاب عدم وجوب مقدمه عند الشک فی الوجوب ؟؟!!!؟؟ مرحوم آخوند می¬فرماید: مقتضای اصل عملی در صورت شک در وجوب مقدمه، این است که استصحاب عدم وجوب مقدمه جرای است. مثلا مکلف شک دارد که وضو و غسل و ... وجوب شرعی دارد یا ندارد، استصحاب عدم وجوب جاری است. زیرا یک زمانی که ذی المقدمه وجوب نداشت، مقدمه نیز وجوب نداشته، حال که شک شده است، استصحاب عدم وجوب جاری است. در ادامه استاد فرمود: اصل برائت جاری نیست؛ زیرا برائت در جایی جاری است که استحقاق عقابی در کار باشد و در مقدمات، استحقاقی در کار نیست تا با برائت آن را برداریم. 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1856&pid=7029#pid7029
📚 حل مشکل جهالت طریق شیخ صدوق به جمیل ؟؟!!!؟؟ آیت الله زنجانی فرموده اند: در صدوق یک طریق عطفی به محمد بن حمران و جميل بن دراج و يك طريق به محمد بن حمران به تنهايى ذكر شده است، ولی طریقی به روایت جمیل نیست.... و مرحوم خويى فرموده است صدوق از بيش از صد نفر در (در آغاز اسناد) فقيه روايت كرده ولى طريق به آنها را در مشيخه نياورده كه برخى روايات بسيار هم دارند همچون ابو عبيده و بريد و جميل بن صالح و لذا روایت صدوق از اینها مقبول نخواهد بود. پاسخ آیت الله زنجانی به مرحوم خویی اولًا: مرحوم شيخ در فهرست با طريق صحيح به وسيله خود صدوق كتاب جميل را نقل مى‌كند.... ثانياً: كتاب جميل از كتب بسيار معروف و مشهور و مسلم الانتساب است... 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1881&pid=7118#pid7118
📚 اصل عدم انتساب به قبیله خاص ؟؟!!!؟؟ مرحوم حاج آقا رضا همدانی می فرماید: مسلم است در موارد شک در قرشی بودن زن، حکم به عدم قرشیت می شود. دلیل ایشان اصالت عدم انتساب و سیره ی عقلا است... مرحوم آقای خویی به استصحاب عدم ازلی تمسک می کند؛ علاوه بر اینکه مطلب اجماعی است... 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1850
📚 جواز تعطیلی مساجد و حرم های مطهر به خاطر کرونا؟؟!!! آیا شایسته است به بهانه‌ی بیماری‌های واگیردار ، مساجد و مشاهد مقدسه را ترک کنیم؟در روایت آمده است: روِيَ أَنَّهُ إِذَا وَقَعَ الطَّاعُونُ فِي أَهْلِ مَسْجِدٍ فَلَيْسَ لَهُمْ أَنْ يَفِرُّوا مِنْهُ إِلَى غَيْرِهِ 📱 @mobahathah_ir روایات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1884&pid=7122#pid7122
📚 حرمت معاوضه پول با پول به زیاده در فرض نسیه ؟؟!!!؟؟ آقای سیستانی به تبع شیخ مفید، شیخ طوسی و... فروش پول به پول بیشتر را فقط در بیع نقدی جائز دانسته و در فرض نسیه ای بودن معامله باطل دانسته اند. دلیل اول؛ صحیحه حلبی ... مَا کَانَ مِنْ طَعَامٍ مُخْتَلِفٍ أَوْ مَتَاعٍ أَوْ شَیْ‏ءٍ مِنَ الْأَشْیَاءِ یَتَفَاضَلُ فَلَا بَأْسَ بِبَیْعِهِ مِثْلَیْنِ بِمِثْلٍ یَداً بِیَدٍ فَأَمَّا نَظِرَهً فَلَا تَصْلُحُ دلیل دوم؛ صحیحه زراره«... الْبَعِیرُ بِالْبَعِیرَیْنِ وَ الدَّابَّهُ بِالدَّابَّتَیْنِ یَداً بِیَدٍ لَیْسَ بِهِ بَأْس» دلیل سوم؛ موثقه عبدالرحمن بن ابی عبدالله« ... لَا بَأْسَ بِالْحَیَوَانِ کُلِّهِ یَداً بِیَدٍ». قید «یدا بید» در دو روایت اخیر برای احتراز از نسیه است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=1837
📚 تسامح در تطبیق؟؟!!! معنای لفظ باید با در نظر گرفتن مسامحات عرفی در مفهوم لحاظ شود؛ یعنی اگر جایی عرف در مفهوم مسامحاتی داشته باشد،همان معنا با آن مسامحات معنای لفظ خواهد بود. 📱 @mobahathah_ir این در مقابل تسامح در تطبیق است که مسامحات عرفی در تطبیق مفاهیم حجت نیست. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1834
📚 بررسی حسین بن موسی، در روایت دال بر شرطیت عدم اکراه!!!!؟؟ برخی از فقهاء به این روایت برای شرطیت عدم اکراه استدلال کرده اند: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى عَنْ بُرَيْدٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنِ اشْتَرَى طَعَامَ قَوْمٍ وَ هُمْ لَهُ كَارِهُونَ قُصَّ لَهُمْ مِنْ لَحْمِهِ يَوْمَ الْقِيَامه برسی سندی افراد این سند تا علی بن عقبۀ از اجلاء هستند. بعد از آن حسین بن موسی قرار دارد، مراد از وی حسین بن موسی بن سالم الحناط است که توثیق خاصی ندارد. یک راه وثاقت ایشان این است که ایشان مروی عنه ابن ابی عمیر است؛ چرا که مرحوم شیخ طوسی در کتاب اصولی خویش می فرماید که چند نفر هستند که به جز از ثقه نقل روایت نمی کنند، یکی از آن افراد ابن أبی عمیر است.... همچنین روایت در کافی وارد شده است.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1712
📚 تحلیل کار بایع و مشتری از منظر استاد سید احمد مددی ؟؟!!!؟؟ هر کدام از بایع و مشتری در معامله بیع دو کار را انجام میدهند که یکی از انها اصلی و دیگری تبعی است. پس بایع دو کار را انجام می¬هد یکی تملیک مبیع است که کار اصلی بایع است و دیگر تملک ثمن است که کار فرعی بایع است. مشتری نیز یک کار اصلی انجام می¬دهد که همان تملک مبیع است و یک کار فرعی انجام می¬دهد که همان تملیک ثمن است. البته تذکر این نکته لازم است که این تحلیل مبتنی بر این است که کار اعتباری بایع و مشتری را در نظر بگیریم؛ اما اگر بخواهیم واقع را در نظر بگیریم هدف اصلی و غرض اقصی بایع همان تملک ثمن است. پس چیزی که در عالم اعتبار فرعی بود، به حسب غرض اقصی و واقع، اصلی شود.... 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1873
📚 تفاوت حسن و قبح با مصلحت و مفسده !!!!؟؟ ملازمه‌ بین حسن و قبح و وجوب شرعی یک بحث است، و ملازمه بین مصلحت و مفسده با وجوب و حرمت شرعی بحثی دیگر است. باب مصالح و مفاسد باب عقل نظری است، ولی باب حسن و قبح باب عقل عملی است. مصلحت و مفسده امر تکوینی هستند مثل درد دل در اثر خوردن فلان چیز؛ ولی حسن و قبح این گونه نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1709
📚 تحلیل خاص خمس!!!!؟؟ خرید و معامله با مال متعلق خمس، علی القاعده معامله‌ای فضولی خواهد بود؛ ؛ ولی از بعضی روایات صحت آن برای منتقل الیه شیعه استفاده می شود« عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلٌ مِنَ الْقَمَّاطِينَ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ تَقَعُ فِي أَيْدِينَا الْأَرْبَاحُ وَ الْأَمْوَالُ وَ تِجَارَاتٌ نَعْرِفُ أَنَّ حَقَّكَ فِيهَا ثَابِتٌ وَ إِنَّا عَنْ ذَلِكَ مُقَصِّرُونَ فَقَالَ ع مَا أَنْصَفْنَاكُمْ إِنْ كَلَّفْنَاكُمْ ذَلِكَ الْيَوْمَ» «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لَهُ رَجُلٌ وَ أَنَا حَاضِرٌ حَلِّلْ لِيَ الْفُرُوجَ فَفَزِعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ لَيْسَ يَسْأَلُكَ أَنْ يَعْتَرِضَ الطَّرِيقَ إِنَّمَا يَسْأَلُكَ خَادِماً يَشْتَرِيهَا أَوِ امْرَأَةً يَتَزَوَّجُهَا أَوْ مِيرَاثاً يُصِيبُهُ أَوْ تِجَارَةً أَوْ شَيْئاً أَعْطَاهُ قَالَ هَذَا لِشِيعَتِنَا حَلَالٌ» برخی فقهاء از جمله مرحوم خویی، مرحوم تبریزی و آقای سیستانی با توجه به این روایات فرموده اند: اگر شخصی مالی را که خمس آن پرداخت نشده است را در ضمن هبه یا بیع و... به دیگری انتقال دهد؛ خمس از عین مال مذکور به ذمه‌ی منتقل منه، انتقال یافته و در نتیجه تصرفات منتقل الیه حلال است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1680
📚 احتمال وجود معارض مانعیتی ایجاد نمی کند ؟؟!!!؟؟ درمورد سن یائسگی عبد الرحمن بن الحجاج هم شصت سال را نقل کرده و هم پنجاه سال را نقل کرده است بزنطی هم در روایتی پنجاه سال را نقل کرده است. استاد فرمودند: اگر به اطمینان برسیم که عبدالرحمن بن الحجاج فقط یکی از دو نقل پنجاه سال یا شصت سال را داشته است و خطا در راویان طبقه‌ی بعد بوده است، در این صورت معارض داشتن مرسله‌ی بزنطی مورد تردید است، یعنی هم احتمال دارد که معارض داشته باشد و هم احتمال دارد که بدون معارض باشد؛ احتمال معارض داشتن موجب سقوط حجیت نمی شود. بنابراین مرسله‌ی بزنطی حجت است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1799