eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.6هزار دنبال‌کننده
890 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 تسامح در تطبیق؟؟!!! معنای لفظ باید با در نظر گرفتن مسامحات عرفی در مفهوم لحاظ شود؛ یعنی اگر جایی عرف در مفهوم مسامحاتی داشته باشد،همان معنا با آن مسامحات معنای لفظ خواهد بود. 📱 @mobahathah_ir این در مقابل تسامح در تطبیق است که مسامحات عرفی در تطبیق مفاهیم حجت نیست. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1834
📚 بررسی حسین بن موسی، در روایت دال بر شرطیت عدم اکراه!!!!؟؟ برخی از فقهاء به این روایت برای شرطیت عدم اکراه استدلال کرده اند: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى عَنْ بُرَيْدٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنِ اشْتَرَى طَعَامَ قَوْمٍ وَ هُمْ لَهُ كَارِهُونَ قُصَّ لَهُمْ مِنْ لَحْمِهِ يَوْمَ الْقِيَامه برسی سندی افراد این سند تا علی بن عقبۀ از اجلاء هستند. بعد از آن حسین بن موسی قرار دارد، مراد از وی حسین بن موسی بن سالم الحناط است که توثیق خاصی ندارد. یک راه وثاقت ایشان این است که ایشان مروی عنه ابن ابی عمیر است؛ چرا که مرحوم شیخ طوسی در کتاب اصولی خویش می فرماید که چند نفر هستند که به جز از ثقه نقل روایت نمی کنند، یکی از آن افراد ابن أبی عمیر است.... همچنین روایت در کافی وارد شده است.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1712
📚 تحلیل کار بایع و مشتری از منظر استاد سید احمد مددی ؟؟!!!؟؟ هر کدام از بایع و مشتری در معامله بیع دو کار را انجام میدهند که یکی از انها اصلی و دیگری تبعی است. پس بایع دو کار را انجام می¬هد یکی تملیک مبیع است که کار اصلی بایع است و دیگر تملک ثمن است که کار فرعی بایع است. مشتری نیز یک کار اصلی انجام می¬دهد که همان تملک مبیع است و یک کار فرعی انجام می¬دهد که همان تملیک ثمن است. البته تذکر این نکته لازم است که این تحلیل مبتنی بر این است که کار اعتباری بایع و مشتری را در نظر بگیریم؛ اما اگر بخواهیم واقع را در نظر بگیریم هدف اصلی و غرض اقصی بایع همان تملک ثمن است. پس چیزی که در عالم اعتبار فرعی بود، به حسب غرض اقصی و واقع، اصلی شود.... 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1873
📚 تفاوت حسن و قبح با مصلحت و مفسده !!!!؟؟ ملازمه‌ بین حسن و قبح و وجوب شرعی یک بحث است، و ملازمه بین مصلحت و مفسده با وجوب و حرمت شرعی بحثی دیگر است. باب مصالح و مفاسد باب عقل نظری است، ولی باب حسن و قبح باب عقل عملی است. مصلحت و مفسده امر تکوینی هستند مثل درد دل در اثر خوردن فلان چیز؛ ولی حسن و قبح این گونه نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1709
📚 تحلیل خاص خمس!!!!؟؟ خرید و معامله با مال متعلق خمس، علی القاعده معامله‌ای فضولی خواهد بود؛ ؛ ولی از بعضی روایات صحت آن برای منتقل الیه شیعه استفاده می شود« عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلٌ مِنَ الْقَمَّاطِينَ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ تَقَعُ فِي أَيْدِينَا الْأَرْبَاحُ وَ الْأَمْوَالُ وَ تِجَارَاتٌ نَعْرِفُ أَنَّ حَقَّكَ فِيهَا ثَابِتٌ وَ إِنَّا عَنْ ذَلِكَ مُقَصِّرُونَ فَقَالَ ع مَا أَنْصَفْنَاكُمْ إِنْ كَلَّفْنَاكُمْ ذَلِكَ الْيَوْمَ» «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لَهُ رَجُلٌ وَ أَنَا حَاضِرٌ حَلِّلْ لِيَ الْفُرُوجَ فَفَزِعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ لَيْسَ يَسْأَلُكَ أَنْ يَعْتَرِضَ الطَّرِيقَ إِنَّمَا يَسْأَلُكَ خَادِماً يَشْتَرِيهَا أَوِ امْرَأَةً يَتَزَوَّجُهَا أَوْ مِيرَاثاً يُصِيبُهُ أَوْ تِجَارَةً أَوْ شَيْئاً أَعْطَاهُ قَالَ هَذَا لِشِيعَتِنَا حَلَالٌ» برخی فقهاء از جمله مرحوم خویی، مرحوم تبریزی و آقای سیستانی با توجه به این روایات فرموده اند: اگر شخصی مالی را که خمس آن پرداخت نشده است را در ضمن هبه یا بیع و... به دیگری انتقال دهد؛ خمس از عین مال مذکور به ذمه‌ی منتقل منه، انتقال یافته و در نتیجه تصرفات منتقل الیه حلال است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1680
📚 احتمال وجود معارض مانعیتی ایجاد نمی کند ؟؟!!!؟؟ درمورد سن یائسگی عبد الرحمن بن الحجاج هم شصت سال را نقل کرده و هم پنجاه سال را نقل کرده است بزنطی هم در روایتی پنجاه سال را نقل کرده است. استاد فرمودند: اگر به اطمینان برسیم که عبدالرحمن بن الحجاج فقط یکی از دو نقل پنجاه سال یا شصت سال را داشته است و خطا در راویان طبقه‌ی بعد بوده است، در این صورت معارض داشتن مرسله‌ی بزنطی مورد تردید است، یعنی هم احتمال دارد که معارض داشته باشد و هم احتمال دارد که بدون معارض باشد؛ احتمال معارض داشتن موجب سقوط حجیت نمی شود. بنابراین مرسله‌ی بزنطی حجت است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1799
📚 اثبات صحت نسخه به وسیله ی شهادت شیخ طوسی!!!!؟؟ استاد شبیری در تبیین راه صحیح برای اثبات صحت نسخه فرمودند: صحت نسخه را شهادت شیخ طوسی تضمین می کند و البته باید شهادت اساتید شیخ طوسی به صلاحیت شیخ طوسی که نسخه شناس است و می تواند روایات صحیح را تشخیص دهد، هم در نظر گرفت.آن چه مصحح صحت انتساب کتاب به مولف است، شهادت شیخ طوسی می باشد... البته صلاحیت شیخ طوسی از طرق دیگر هم برای ما ثابت شده است. در نتیجه این طرق در اثبات اعتبار نسخه ای از مصادر که در اختیار افرادی مثل شیخ طوسی بوده، هیچ اعتباری ندارد و فرقی هم بین کتب مشهوره و کتب غیر مشهوره نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1726
📚 نقش عرف در احکام؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب می فرماید: عرف عند الکل مشرع نیست و نقشی همانند کتاب سنت و عقل ندارد. ولی از آنجا که عرف در حوزه تعیین مفاهیم عند الکل و در حوزه تطبیقات فی الادله اللفظیه مرجعیت دارد، تغییرات عرفی می توانند موجب تغییر موضوع شده و مصداقی را از موضوع حکم شرعی خارج کرده و در موضوع حکم شرعی دیگری داخل کنند.جايگاه عرف در استنباط احكام شرعى در سه جهت است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1898
📚 وجوب تبعیت از دستورات شارع نه اغراض ؟؟!!!؟؟ شهید صدر معتقد است وجوب تبعیت، تنها از دستورات شارع بوده واغراض شارع مادامی که به مرحله ی دستور نرسیده باشد وجوب امتثال ندارد. طبق این مبنا استاد شب زنده دار دربحث حق الطاعه پاسخ به شهید صدر فرمودند :اغراض و اهداف با دستورات و اوامر فرق می کند و فقط دستورات موضوع حق الطاعه هستند، بنابراین اگر چیزی مورد اهتمام شارع باشد ولی به مرحله دستور نرسیده است چگونه می تواند موضوع حق الطاعه قرار بگیرد؟ ممکن است شهید صدربگوید: حق الطاعه مربوط به دستورات و اوامر و نواهی شارع است نه مربوط به اهتمامات و اغراض مولا. فیه اولا اگر نکته ی اصلی مسلک حق الطاعه رعایت احترام مولا به جهت خالقیت و منعمیت باشد فرقی بین دستورات و اغراض لزومی که به مرحله ی دستور نرسیده باقی نمی ماند ثانیا در جایی که محتمل الوجوب و الاباحه هست ما احتمال جعل چنین اباحه ی اقتضایی را می دهیم همان طور که احتمال جعل وجوب را می دهیم وشهید که احتمال را منجز می داند باید جمع تنجیز و تعذیر درمورد واحد را قبول کند 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1869
📚 گناه صغیره عدالت را از بین نمی برد ؟؟!!! استاد شهیدی فرمودند: دلالت التزامیه تعدادی از آیات این است که ارتکاب صغائر مخلّ به عدالت نیست. این آیات عبارتند از: الف: ﴿إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَريما﴾ ب: ﴿وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلَّذينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ وَ الَّذينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُون‏‏﴾ ج:﴿يَجْزِيَ الَّذينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى الَّذينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَة﴾ وقتی عرف در مورد مرتکب صغیره که از کبائر اجتناب می کند، این آیات را ملاحظه می کند که خداوند گناهان او را بخشیده و وارد بهشت کرده و جزای احسن به او می دهد، چنین فردی را فاسق و فاجر نمی داند. لااقل ارتکاز متشرعی ایجاد می شود که از ادله شرطیت عدالت، اجتناب از صغیره فهمیده نمی شود مخصوصا اینکه شارع برای عدالت احکام متعددی اعم از مستحبات و واجبات جعل کرده است که عبارتند از: الف: پذیرش شهادت دو مرد، چهار زن در صورت عادل بودن. ب: بطلان طلاق بدون دو شاهد عادل.....و.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1514
📚 اشکال شهید صدر به علامیت تبادر؟؟!!! شهید صدر معتقدند بنابر مسلک مشهور در حقیقت وضع، تبادر نمی‌تواند از علائم وضع باشد به این دلیل که تبادر موقوف به علم به وضع است نه خودوضع 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید کلام ایشان ناتمام است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1820
📚 معنای حجیت متوسطه شهرت فتوائیه از منظر مرحوم علامه ؟؟!!!؟؟ استاد سید احمد مددی فرمودند: در میان فقها، علامه قائل به حجیت متوسطه شهرت فتوائیه است. مراد از حجیت متوسطه این است که شهرت فتوائیه مقتضی حجیت را دارد. یعنی اگر دلیل بر خلافی برای آن یافت نشود، حجیت دارد؛ بر خلاف حجیت تام که در صورت تحقق دلیل بر خلاف، تعارض به وجود می¬آید... 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1880
📚 مراد از ابی جعفر مطلق در نقل حجاج بن ارطاه ؟؟!!!؟؟ استاد شبیری فرمودند : حجاج بن ارطاه در هیچ جا از غیر امام باقر ع با تعبیر ابی جعفر نقل نکرده است. از سویی دیگر، در یک مورد با تعبیر ابی جعفر به صورت مطلق، حجاج بن ارطاه روایت را نقل کرده که در نقل های دیگر، همین روایت از امام باقر ع نقل شده است و این مورد اخیر دلیلیت روشن تری دارد بر این مراد از ابی جعفر در نقل مشکوک نیز امام باقر علیه السلام است . 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1876
📚 تفصیل بین حکم ایجابی و سلبی در استصحاب حکمی ؟؟!!!؟؟ مرحوم آقای خویی استصحاب در شبهات حکمیه را به خاطر تعارض استصحاب عدم جعل زائد و استصحاب بقای مجعول جاری نمی داند در شبهات حکمیه باید بین حکم ایجابی و حکم سلبی تفصیل قائل شد، یعنی در شبهات حکمیه‌ی سلبی استصحاب جاری است؛ زیرا مانع مذکور وجود ندارد... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1828
📚 دو عقاب برای تفویت ملاک اباحه ؟؟!!!؟؟ شهید صدر دربحث تزاحم حفظی احتمال اباحه ی اقتضایی که ملاکش اقوی از وجوب یا حرمت باشد را قبول کرده.استاد معتقدند اگر قرار باشد احتمال منجز باشد احتمال چنین اباحه ای هم تکلیفی متوجه عبد می کند و آن عدم نقض آزادی است . شخصی که می داند حکمش اباحه است ولی برای خودش الزام کند، مرتکب تشریع محرم شده آقای حائری در نقد بر ما نوشته اند که این جا ها به دلیل تشریع عقاب می شود و در نفس مخالفت با اباحه مشکلی نیست. ما می گوییم هم تشریع محرم است وهم ملاک اباحه را تفویت می کند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1829
📚 جعل احکام وضعیه مستقیما از طرف شارع ؟؟!!! در باب احکام وضعیه دو مسلک وجود دارد: 1- برخی مانند شیخ أنصاری قائل به تبعیت احکام وضعیه از احکام تکلیفیه هستند. یعنی می فرمایند: صدور احکام وضعیه مستقیما از جانب شارع امکان پذیر نیست و از احکام تکلیفیه انتزاع می شوند. 2- عده ای مانند محقق اصفهانی قائل به امکان صدور احکام وضعیه مستقیما از جانب شارع هستند. ..... 📱 @mobahathah_ir از ظاهر کلام استاد استفاده می شود که ایشان قائل به امکان صدور احکام وضعیه مستقیما از جانب شارع هستند و اینگونه نیست که حتما لازم باشد احکام وضعیه از احکام تکلیفیه انتزاع شده باشند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1546
📚 حدیث لا تعاد در شرایط عقلی جاری نمی شود؟؟!!! مرحوم آیت الله شاهرودی فرموده اند: حدیث لاتعاد ناظر به أجزاء و شرایط شرعی نماز بوده و نظارتی بر احکام دیگر ندارد. بنابر این اگر مکلف با جهل به مغصوب بودن ساتر در آن نماز گذارد، نمی توان نماز وی را با جریان حدیث لاتعاد تصحیح کرد؛ چرا که حدیث لاتعاد یا می‌بایست رافع شرطیّت اباحه ساتر باشد، یا رافع حرمت غصب و یا رافع شرطیت ستر تا نماز تصحیح شود، و رفع هیچ یک از این سه ممکن نیست؛ زیرا 1- اباحه ساتر حکم شرع نیست، بلکه حکمی است عقلی که از اجتماع «صل متسترا» و «لا تغصب» انتزاع می‌شود و این حکم عقلی مادامی که دو حکم مذکور وجود دارند، موجود خواهد بود و رفع آن محال خواهد بود. 2- این‌که با حدیث لا تعاد دلیل نهی از غصب رفع شود تا در نتیجه حکم عقلی مذکور، سالبه به انتفاء موضوع شده و منتفی گردد، صحیح نیست؛ ؛ زیرا لا تعاد نظارتی بر احکام تکلیفیه‌ای چون حرمت غصب ندارد تا آن را رفع کند. 3- رفع شرطیّت ستر نیز ناصحیح است؛ زیرا مازاد بر عذر مکلف می‌باشد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1539
📚 دلالت امر به مقدمات شرعیه بر وجوب شرعی داشتن مقدمه؟؟!!!؟؟ یکی از دلیل های مرحوم آخوند در بحث وجوب مقدمه این است که در شریعت یک برخی اوامر به مقدمات تعلق گرفته است و با ضمیمه ای این مطلب که ظاهر امر در مولویت است، نتیجه گرفته میشود که مقدمات واجبات، وجوب شرعی دارند. بعضی مانند مرحوم خویی و مرحوم اصفهانی اشکالی مطرح کرده اند که چنین اوامری ظهور در مولویت ندارند بلکه ظهور در ارشادیت دارند ؛ زیرا اگر امر به خصوصیتی از خصوصیات مرکب تعلق بگیرد ظهور در ارشادیت دارد مثل لا تصل فی وبر ما لا یوکل لحمه. یا لا تبع ما لیس عندک. 📱 @mobahathah_ir استاد فرمودند: دلیلی نداریم که وقتی امر به خصوصیتی تعلق بگیرد ظهور در ارشادیت دارد. به نظر استاد اگر بیان شرط و مقدمات را با قالب امر بیان کند ظهور در مولویت دارد. مثلا اگر پدری بگوید این درس را قبل از غذا بخوان فرق میکند با این بیان که بگوید اگر قبل از غذا این درس را بخوانی تاثیر دارد و از صیاغت اول اعمال مولویت میفهمیم. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1883
📚 نماز کرونایی در مسجد باطل است؟؟!!!؟؟ مرحوم سید در شروط مکان مصلی می فرماید: الخامس أن لا يكون مما يحرم الوقوف و القيام و القعود عليه‌كما إذا كتب عليه القرآن و كذا على قبر المعصوم ع أو غيره ممن يكون الوقوف عليه هتكا لحرمته. یعنی نماز خواندن مکلف نباید در جایی باشد که وقوف و قیام و قعود در آنجا حرام است.. حال اگر کسی با قاعده ی لاضرر، رفتن انسانی که مبتلا به کروناست را به مسجد حرام دانست، نماز خواندن او در آنجا مصداق مسئله ی مزبور خواهد بود و طبق نظر سید باطل است. البته محقق داماد و محقق خویی بطلان را در مسئله ی مذکور نپذیرفتند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1892
📚 تعیین کننده قاضی در دعاوی؟؟!!! مرحوم خویی فرموده است:ولایت بر تعیین قاضی بر عهده مدعی است ایشان استشهاد کرده به جریان انبیاء که اگر کسی ادعای نبوت کرد مردم حق طلب معجزه دارند ولی حق ندارند بگویند چه معجزه ای باید بیاوری و نوع معجزه را خدا تعیین می کند فقط باید معجزه بودن آن نزد مردم ثابت شود. 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید قیاس ما نحن فیه به بحث معجزات انبیاء، قیاس مع الفارق است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1893
📚 اشکال به آقای سیستانی در جمع آوری منابع ؟؟!!!؟؟ آقای سیستانی فرموده: قید فی الاسلام فقط در نهایه ابن اثیر نیست. سه منبع حدیثی در عامه و در کتب حدیثی شیعه دو منبع فقیه و عوالی اللئالی، نیز قید فی الاسلام را ذکر نموده اند. در کتب فقهی عامه در بدائع الصنائع، مبسوط سرخسی، شرح خراج برخی از حنفیه متأخر، وارد شده و در کتب فقهی شیعه در خلاف شیخ طوسی و تذکره علامه آمده است. در برخی از کتب لغت نیز روایت با قید فی الاسلام نقل شده است. اما به نظر می رسد، جمع آوری منابع به این سبک در کنار هم مفید نبوده و منابع باید ارزش گذاری شوند. اولا: ارزش منابع حدیثی با منابع غیر حدیثی در نقل روایات، تفاوت داشته و نوعا منابع غیر حدیثی، ارزش پژوهشی خاصی نداشته و غالبا از منابع حدیثی اخذ شده و استقلال ندارند. دوما: منابع قدیمی با منابع متأخر باید تفکیک شود .... مگر با نقل منابع متأخر به دنبال اثبات اتحاد نسخ باشیم. 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1865
📚 شواهد تشریفاتی بودن اسناد صاحب وسائل؟؟!!!؟؟ 1- در کتاب أمل الآمل که تألیف صاحب وسائل است، در مورد شیخ راوندی تعبیر: «قد رأیت له کتاب قصص الانبیاء أیضا »به کار برده است که تعبیر «رأیت له» با اینکه کتاب از طریق استاد از استادش به صورت یداً فی ید تا صاحب کتاب باشد سازگار نیست. 2- یکی از کتبی که صاحب وسائل به آن طریق نقل می کند، کتاب نوادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری است که صاحب وسائل در ابتدای این کتاب تعبیر کرده اند: «قد وجدت لهذا الکتاب نسختین صحیحتین علیهما آثار الصحة و الاعتماد ثم إنّی تتبّعت ما فیه من الأحادیث فوجدت أکثرها منقولة فی کتب الأربعة و أمثالها من الکتب المشهورة المتواترة و الباقی قد روی فی الکتب المعتمدة مایوافق مضمونه فلا وجه فی التوقّف فیه» 3- علّامه مجلسی کسی است که در طریق صاحب وسائل به علّامه حلّی نسبت به کتاب شیخ راوندی قرار دارد و لذا صاحب وسائل در طریق به کتاب شیخ راوندی به علّامه مجلسی اشاره کرده است، در حالی که خود علّامه مجلسی در بحار الانوار در مورد اینکه کتاب قصص الانبیاء کتاب شیخ راوندی یا سید راوندی است، اجتهاد کرده و تعبیر کرده است که «لا يبعد أن يكون تأليف فضل الله بن علي بن عبيد الله الحسني الراوندي» 4- صاحب وسائل در وسائل فرموده اند: «و مصنفات الصدوق، و أكثر الكتب التي ذكرناها، و الباقي منها علم بالأخبار المحفوفة بالقرائن و ذكرها علماء الرجال، و غيرهم، في مؤلفاتهم و وجدت بخطوط ثقات الأفاضل.و رأينا على نسخها خطوط علمائنا المتأخرين، و جمع من المتقدمين، بحيث لا مجال إلى الشك في صحتها، و ثبوتها عن مؤلفيها» یعنی صاحب وسائل معتبر بودن نسخه برخی کتب را به جهت خطوط علماء تشخیص داده اند. 5- مرحوم شهید ثانی طبق نقل مستدرک الوسائل فرموده اند: اجازات العلماء کانت لمجرد التیمن و التبرک» 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1910
📚 اعتبار علو در معنای امر ؟؟!!!؟؟ مرحوم آخوند از جمله کسانی است که قائل است برای تحقق معنای امر علو لازم است و اگر شخص علو نداشته باشد هر چند که مستعلی باشد کفایت نمیکند و یا اگر علو داشته باشد ولی خفض جناح داشته باشد باز هم امر است؛ چرا که اگر کارمندی به رئیس خودش آمرانه کند عقلا او را تقبیح و توبیخ میکنند. همین توبیخ و تقبیح شاهد بر این است که استعلا کفایت نمیکند و از ان طرف اگر رئیسی به کارمند خود بگوید لطفا فلان کار را انجام بده به خاطر علوّی که دارد امر محقق میشود. مرحوم امام از جمله کسانی است که قائل به اعتبار علو و استعلاء است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1900
📚 قاعده من ادرک ؟؟!!!؟؟ مرحوم سید فرموده اند:اگر کسی داخل زمین غصبی است و اگر خارج شود تنها یک رکعت را خارج زمین درک می کند، باید در حال خروج و به صورت ایمایی نماز بخواند. استاد در اشکال به مرحوم سید فرمودند: نسبت به این شخصی که مصداق قاعده من ادرک است، دلیل بر مشروعیت ایماء به رکوع و سجود در حال خروج نداریم اما اطلاق قاعده من ادرک رکعة‌ من الصلاة فقد ادرک الصلاة شامل او خواهد بود چون ادرک رکعة من الصلاة الاختیاریة و جواز تاخیر این نماز هم تا ضیق وقت بخاطر این است که او مجبور است برای ادراک رکعت اختیاریه صبر کند تا از این مکان خارج بشود و اکتفاء‌ به این رکوع و سجود ایمایی در حال خروج دلیل بر مشروعیت ندارد. این عذر مسوغ تاخیر نماز است تا خروج از این مکان مغصوب و ادراک یک رکعت از نماز اختیاریه در وقت در خارج این مکان. 📱 @mobahathah_ir برخی طلاب اشکال نموده اند که این مطلب با مبنای استاد در قاعده من ادرک ناسازگار است. این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1867&pid=7070#pid7070
📚 ناصواب بودن تقسیم اباحه، به از طرف شرع یا از طرف عقل و شرع ؟؟!!!؟؟ استاد حائری اباحه را به دو قسم تقسیم کردند قسم اول اینکه آزادی از طرف شرع باشد قسم دوم اینکه آزادی از طرف عقل و شرع باشد. استاد لاریجانی درنقد این تقسیم فرمودند: خود الزامات شرعی یا ترخیص ها تابع ملاک هستند...اینکه عقل ترخیص می دهد در ترخیص دادن عقل نمی توان گفت ملاک است؛ زیرا احکام عقلی طریق هستند و توصلی اند و تابع ملاکات هستند. مانند الزام شرعی یا ترخیص شرعی که تابع ملاک است. شارع نگاه به فعل و ترک عبد می کند می بیند که آزاد بودن او ملاک دارد می گوید تو مرخص هستی. پس نباید بحث را برگرداند و گفت که فعل به لحاظ آزادی و عدم الزام عقلی ملاک دارد یا ندارد..... اینکه آقای حائری فرمودند که اگر اباحه فقط از طرف شرع باشد با حکم عقل به وجوب احتیاط قابل جمع است کلام درستی نیست زیرا وجوب احتیاط که نتیجه ی حق الطاعه است ویک حکم عقلی است؛ در کنار ترخیص شارع لغو می شود. ... 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1875