#استاد_گنجی
📚 تخصیص خطابات شرعیه به قادرین توسط لا یکلف الله نفسا ؟؟؟!!!!
یکی از اشکالاتی که بر خطابات قانونیه مطرح شده است این است که خطابات شرعیه مقید به قادرین هستند زیرا ایه « لا یکلف الله نفسا الا وسعها» دلالت میکند که خداوند به عاجز تکلیف نمیکند.
در جواب گفته شده است که ایه شریفه ناظر به فعلیت حکم نیست بلکه ناظر به تنجز احکام است و تنجز احکام عاجز را مانع میشود. زیرا در ایه شریفه بحث کلفت مطرح شده است صرف فعلیت قانون که کلفت زا نیست؛ بلکه تنجز حکم است که کلفت اور است
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2063
👨👨👦👦مباحثه، تالار علمی فقاهت🏆🏆
نکات ناب از دروس سطح و خارج فقه و اصول و مطالب آزاد علمی با قابلیت بحث و تبادل نظر
➕ نظارت توسط اساتید و مسئولین مرتبط
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir
آدرس کانال در سروش
👇👇👇👇
https://sapp.ir/mobahathah_ir
آدرس کانال در ایتا
👇👇👇👇
https://eitaa.com/mobahathah_ir
آدرس کانال در بله
👇👇👇👇
http://ble.im/join/NzY3ZTEzYT
آدرس کانال در تلگرام
👇👇👇👇
T.me/mobahathah
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 دو معنای ضرر : آسیب رسانی و آسیب بینی؟؟؟!!!!
ضرر به معنای اسم مصدری یا وصف متقوم به ضار است (آسیب رسانی) یا وصف متقوم به متضرر (آسیب بینی) ؟؟
استعمالات روایی : در برخی از موارد استعمال ضرر، روشن است آسیب رسانی مراد است
1- إِذَا أَدْرَكَ الرُّطَبُ وَ نَضِجَ ذَهَبَ ضَرَرُ الْبَاذَنْجَان به این معنا که زمان خرما پزان، ضرر رساندن
2- امْنَعْنِي مِنْ كُلِّ عَمَلٍ أَوْ فِعْلٍ أَوْ قَوْلٍ يَكُونُ مِنِّي أَخَافُ ضَرَرَ عَاقِبَتِه به معنای ضرر رساندن عاقبت است
3- يَا فُضَيْلُ وَ اللَّهِ لَضَرَرُ هَؤُلَاءِ عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ أَشَدُّ مِنْ ضَرَرِ التُّرْكِ وَ الدَّيْلَم
4- خَيْرُ تُمُورِكُمُ الْبَرْنِيُّ يَذْهَبُ بِالدَّاءِ وَ لَا دَاءَ فِيهِ وَ يَذْهَبُ بِالْإِعْيَاءِ وَ لَا ضَرَرَ لَهُ
اما در طرف مقابل در برخی از استعمالات، به معنای آسیب دیدن است
1- أَرْبَعَةٌ لَا يَدْخُلُ عَلَيْهِمْ ضَرَرٌ فِي الْمِيرَاثِ الْوَالِدَانِ وَ الزَّوْجُ وَ الْمَرْأَةُ.
2- فَأَصَابَهُ ضَرَر به این معنا که تضرر به او وارد شده است.
3- شعر معروف دعبل است: مَا يَنْفَعُ الرِّجْسَ مِنْ قُرْبِ الزَّكِيِّ وَ مَا عَلَى الزَّكِيِّ بِقُرْبِ الرِّجْسِ مِنْ ضَرَر
4- أَصَابَهَا مِنْ ذَلِكَ ضَرَرٌ شَدِيد
در کلام لغوی ها نیز هر دو نوع استعمال وجود ...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2067&pid=7566#pid7566
#استاد_شهیدی
📚 اهل سنت زنا زاده نیستند ؟؟!!!
در صحیحه ابی الحسن الحذاء آمده است: «كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَسَأَلَنِي رَجُلٌ مَا فَعَلَ غَرِيمُكَ قُلْتُ ذَاكَ ابْنُ الْفَاعِلَةِ فَنَظَرَ إِلَيَّ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع نَظَراً شَدِيداً قَالَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُ مَجُوسِيٌّ أُمُّهُ أُخْتُهُ فَقَالَ أَ وَ لَيْسَ ذَلِكَ فِي دِينِهِمْ نِكَاح.»
.... وقتی امام تحمّل نمیکند فرزندِ کسی را که با خواهر خویش ازدواج کرده و صاحب فرزند شده فقط و فقط به خاطر اینکه تدیّن به دین باطلی داشته است که چنین نکاحی را جائز می شمرد، زنا زاده بنامیم آیا در مورد مخالفین می فرماید تمامی اینها زنا زاده اند؟!
اهل سنتی که خمس ادا نمی کنند مانند همان مجوسی هستند، چرا که در دین و اعتقادشان چنین حکمی را قائل نیستند؛ اما اینکه از آن حیث که پولی که متعلّقِ سهمِ امام علیه السلام هست را به مهریه ی زنانشان در آورده اند؛ پس نکاحشان زناء محسوب شود؛ این تفسیری عرفانی است، نه فقهی!!!.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2014
#استاد_لاریجانی
📚 موضوع قاعده ی دفع ضرر محتمل !!؟؟
اگر مراد از ضرر محتمل صرفا عقاب باشد می توان حکم به تقدم قبح عقاب بلا بیان بر دفع ضرر محتمل کرد زیرا احتمال عقاب منتفی است.
اما اگر موضوع اعم از عقاب و ابتلای به مفاسد واقعیه و ترک مصالح واقعیه باشد نمی توان حکم به تقدم قبح عقاب بلا بیان بر دفع ضرر محتمل کرد.
📱 @mobahathah_ir
البته باید این نکته را هم لحاظ کرد که آیا ضرر منجبر به مصالح بالاتر هم عقل حکم به وجوب دفعش می کند مثلا بافرض وجود مصلحت تسهیل، حکم عقل به وجوب دفع ضرر واضح نیست. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1642
#رجال
📚 توثیق معلی بن محمد؟؟؟!!!!
آیت الله شبیری راجع به معلی بن محمد فرموده اند:در وثاقت معلی بن محمد بصری اختلاف است که ما او را ثقه می دانیم؛ زیرا
اولا اکثار روایت حسین بن محمد بن عامر که ثقه واستاد کلینی است
2- احمد بن ادریس هم که از مشایخ کلینی است از او اکثار دارد
3- نجاشی راجع به او گفته است کتبه قریبه یعنی قریب به ثواب است.
بله نجاشی در مورد او فرموده: مضطرب الحدیث و المذهب. اما این کلام مخل به وثاقت نیست زیرا جمع آوری روایات غیر معروف و منکر در کنار احادیث معتبر مخل به وثاقت نیست.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2066
📚📚مجله تا اجتهاد
📃 چکیده مقاله مدت عده در ازدواج موقت
یکی از فروعات مهم در کتاب نکاح مقدار عده زن ذات الاقراء در ازدواج موقت است. با توجه به اینکه خاستگاه اختلاف نظرها، اختلاف روایات و اختلاف در کیفیت جمع میان آنها ست ، لازم است روایات بیان و محور بررسی قرار گیرد. در این مسأله هفت دسته از روایات وجود دارد که کمترین مدت مطرح شده در این روایا ت، یک حیض است. در روایات دیگر، یک حیض و نصف، یک حیض و یک طهر، دو حیض، دو طهر، چهل وپنج روز و چهل وپنج شب ذکر شده است. به نظر می رسد جمع عرفی بین این روایات، حمل آنها بر اختلاف مراتب فضیلت است، به این بیان که عده نگه داشتن به اندازه یک حیض واجب است و افزون بر یک حیض از باب افضل مراتب واجب است و عدم وجوب آن توسط شارع مقدس از باب مصلحت در ترخیص یا مفسده داشتن الزام است...
👇👇👇👇👇
این مقاله در مرکز فقهی امام محمد باقر از دروس خارج فقه آیت الله شبیری به همت آقای سنایی تنظیم شده است و در مجله تا اجتهاد به چاپ رسیده است
#مطالب_علمی
📚 حدیثی صریح در تکلیف کفار به فروع ؟؟؟!!!!
یکی از مبانی موثر در فروع متعدد فقهی، بحث تکلیف کفار به فروع است که برخی علماء (نظیر مرحوم نراقی در عوائد) مستقلا به بحث درباره ی آن پرداخته اند.
ممکن است روایت ذیل صریح در تکلیف کفار به فروع به نظر می رسد:
...فَإِنَّهُ حَدَّثَنِي أَبِي عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سُئِلَ عَمَّا نَدَبَ اللَّهُ الْخَلْقَ إِلَيْهِ أَ دَخَلَ فِيهِ الضَّلَالَةُ قَالَ نَعَمْ وَ الْكَافِرُونَ دَخَلُوا فِيهِ- لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَدَخَلَ فِي أَمْرِهِ الْمَلَائِكَةُ وَ إِبْلِيس...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2081&pid=7614#pid7614
#استاد_سیداحمد_مددی
📚 توضیح بیشتری نسبت به روایت ابان در مورد دیه انگشتان ؟؟؟!!!!
احادیث ما در مدینه تولید و در کوفه تدوین شدهاند و لذا برای فهم آنها با پیشزمینههای ذهنی سائل و چیزهایی که امام (ع) مد نظر داشتهاند باید فقه اهل سنت در این 2 شهر را بدانیم و بر آن مسلط باشیم: برای مدینه فقه مالک و برای کوفه فقه ابوحنیفه. این را هم بنده اضافه کردم که وقتی شخص به محضر امام (ع) مشرف شده و حکمی را سؤال میکند قاعدتاٌ سؤال وی به تعبیر امروزی در خلأ شکل نگرفته و متأثر از اجواء فقهی معاصران اوست.
ابان نیز در کوفه تنها از این سنت پیامبر (ص) خبر داشته که دیۀ زن نصف دیۀ مرد است و گمان میکرده این امر مطلق است (هم در دیۀ نفس و هم در دیۀ اطراف و هم در دیۀ منافع) و امام (ع) با گفتن اینکه: «مهلا، يا أبان! هكذا حكم رسول الله (ص) أنّ المرأة تعاقل الرجل إلى ثلث الدية، فإذا بلغت الثلث رجعت المرأة إلى النصف» او را متوجه سنت دیگری که در این زمینه از رسول خدا (ص) وجود دارد میفرمایند که در دیۀ اطراف و منافع دیۀ زن و مرد تا ثلث دیۀ مرد یکسان است
توضیح این نکته هم ضروری است که جناب استاد معتقدند «قیاس» در عبارت «يا أبان، إنك أخذتني بالقياس، والسنة إذا قيست محق الدين» هیچ ربطی به قیاس اصطلاحی ندارد و منظور از قیاس در این جا قاعدۀ کلی است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2058
#استاد_قائینی
📚 جواز لمس بدن بیمار نامحرم با دستکش؟؟!!!
مرحوم تبریزی فرموده است پزشک و پرستار می تواند با دستکش پزشکی بدن بیمار نامحرم را لمس کند. استاد قایینی می فرمایداصل در این مسأله نصوصی است که در مقام وارد شده است.
📱 @mobahathah_ir
استاد قایینی می فرماید کلام مرحوم تبریزی قابل التزام نیست. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1868&pid=7071#pid7071
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 نقلهای مختلف حدیث لا ضرر ؟؟!!!
آیت الله سیستانی حفظه الله با تتبع حیرت انگیزی که در حدیث لا ضرر آنهم قبل از ابزار کامپیتری داشتند هشت نقل برای لا ضرر پیدا کردند که ما نیز چند مورد به آن اضافه می کنیم که در مجموع سیزده نقل میشود :
۱.لا ضرر و شق النخل : ان نخله کانت بین رجلین فاختصما فیهما الی النبی صلی الله علیه و سلم فقال احدهما اشققها نصفین بینی و بینه فقال النبی صلی الله علیه و سلم لا ضرر فی الاسلام یتقاومان فیها.
2.لا ضرر و حدیث شفعه : قضی رسول الله بالشفعه بین الشرکاء فی الارضین و المساکن و قال لا ضرر و لا ضرار و قال اذا رفت الارف و حدت الحدود فلا شفعه(و نقلهای شبیه این)
3. لا ضرر و قضیه معروف سمره بن جندب : ان سمره بن جندب کان له عذق فی حایط لرجل من الانصار... کان یمر الی نخلته و لا یستاذن ...فقال رسول الله للانصاری اذهب فاقلعها و ارم بها فانه لا ضرر و لا ضرار(و نقلهای شبیه آن)
4. لا ضرر و عذق ابی لبابه : کانت لابی لبابه عذق فی حایط رجل فکلمه فقال انک تطأ حایطی الی عذقک فانا اعطیک مثله فی حایطک فاخرجه عنی فابی علیه فکلمه النبی صلی اللخ علیه و سلم فیه فقال یا ابا لبابه خذ مثل عذقک فضمها الی مالک اکفف عن صاحبک ما یکره فقال ما انا بفاعل قال فاذهب فاخرج له عذقا مثل عذقه الی حایطه ثم اضرب فوق ذلک بجدار فانه لا ضرر فی الاسلام و لا ضرار.
5. لا ضرر و منع فضل ماء : قضی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بین اهل المدینه فی مشارب النخل انه لا یمنع نفع الشی و قضی فی اهل البادیه انه لا یمنع فضل ماء لیمنع به فضل کلاء و قال لا ضرر و لا ضرار.
6.لا ضرر هدم جدار : سئل عن جدار لرجل و هو ستره فی ما بینه و بین جاره سقط فامتنع عن بنائه قال لیس یجبر علی ذلک الا ان یکون وجب ذلک لصاحب الدار الاخر بحق او بشرط فی اصل الملک و لکن یقال لصاحب المنزل استر علی نفسک فی حقک ان شئت قیل له فإن کان الجدار له لم یسقط و لکنه هدمه او اراد هدمه اضرارا بجاره لغیر حاجه منه الی هدمه قال لا یترک ذلک ان رسول الله ص قال لا ضرر و لا اضرار فان هدمه کلف ان یبنیه.
7.لا ضرر و لا ضرار تنها.
8. لا ضرر و قتل بهایم : جاء رجل الی عمر بن الخطاب و معه رجل فقال ان بقره هذا شقت بطن جملی فقال عمر قضی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فیما فیما قتل البهایم انه جبار و الجبار الذی لا دیه له و لا قود. فقال امیر المومنین علیه السلام قضی النبی ص لا ضرر و لا ضرار ان کان صاحب البقره ربطها علی طریق الجمل فهو له ضامن فنظروا فاذا تلک البقره جاء بها صاحبها من السواد و ربطها علی طریق الجمل فاخذ عمر برایه علیه السلام و اغرم صاحب البقره ثمن الجمل.
9. لا ضرر و جعل الخشب علی الجدار : قال رسول الله صلی الله علیه و سلم لا ضرر و لا ضرار و للرجل ان یجعل خشبه فی حایط جاره و الطریق المیتاء سبعه اذرع.
10. ان النبی صلی الله علیه و سلم قال لا ضرر و لا ضرار و ان رسول الله ص قضی فی مشارب النخل بالسیل الاعلی علی الاسفل یشرب الاعلی و یدور الماء الی الکثیر ثم یسرح الماء الی الاسفل و کذلک حتی ینقضی الحوایط و یفنی الماء.
11. لا ضرر و لا ضرار من ضار ضاره الله و من شاق شق الله علیه.
12. لا ضرر و نخله لرجل فی حایط قوم : کانت نخله لرجل فی حایط قوم فارادوه ان یبیعهم فابی فذکر ذلک لرسول الله صلی الله علیه و سلم فقال لا ضرر فی الاسلام.
13. لا ضرر و عتق عبد مشترک : من اعتق شرکا له فی عبد اعتق علیه و اقیم علیه لان رسول الله صلی الله علیه و سلم قال لا ضرر و لا ضرار.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1945
#استاد_شهیدی
📚 کراهتِ در روایات، به چه معنا است؟؟!!!؟؟
برخی لفظ کراهت در روایات را ظاهر در کراهت مصطلحِ فقهی میدانند؛ از همین رو مرحوم محقق داماد برای اثبات کراهت محاذات زن و مرد در نماز به روایت إِنَّمَا سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ لِأَنَّهُ يَبْتَكُّ فِيهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاءُ- وَ الْمَرْأَةُ تُصَلِّي بَيْنَ يَدَيْكَ وَ عَنْ يَمِينِكَ- وَ عَنْ يَسَارِكَ وَ مَعَكَ وَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ- وَ إِنَّمَا يُكْرَهُ فِي سَائِرِ الْبُلْدَان استدلال کرده است.
به نظر استاد شهیدی این مبنی ناصحیح است؛ چرا که لفظ کراهت در روایات قطعاً ظهور در کراهت اصطلاحیه در مقابل حرمت نداشته است؛ کراهت در روایات به معنای لغوی یعنی «مبغوض بودن» استعمال شده که با حرمت نیز سازگار است.
به طور مثال در قرآن کریم اموری چون زنا و قتل نفس و أمثال آن را نزد خداوند متعال مکروه دانسته است: ﴿كُلُّ ذلِكَ كَانَ سَيِّئُهُ عِنْدَ رَبِّكَ مَكْرُوهاً﴾ و یا در روایتی بیان شده است که امیرالمومنین علی علیه السلام از معاوضهی دو وسق خرمای نامرغوب در مقابل یک وسق خرمای مرغوب_ که ربا است_ کراهت داشتهاند
نتیجه آن که «کراهت» در روایات قطعاً ظهور در کراهت اصطلاحیه ندارد و لاأقل ظهور آن در کراهت اصطلاحیه محرز نیست؛ بلکه آقای سیستانی ادعا دارند که کراهت در روایات ظهور در حرمت داشته است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1938
#رجال
📚 انصراف عنوان مشترک به فرد صاحب کتاب؟؟؟!!!!
مبنای مرحوم آقای خویی این است که در عناوین مشترک، این عنوان مشترک به صاحب کتاب انصراف دارد
استاد شبیری فرمودند: این مبنا بر چند مقدمه مبتنی است:
1- هر کس که صاحب کتاب است، معروف می باشد؛ اما این مقدمه صحیح نیست؛ زیرا کتابی که مشهور نیست باعث معروف شدن مولفش نمی شود.
2- شخصی که صاحب کتاب نیست، معروف نمی باشد. این مقدمه هم صحیح نیست؛ زیرا افراد معروفی بوده اند که صاحب کتاب نبوده اند. شهرت اصحاب معروف امام صادق علیه السلام مثل زراره، محمد بن مسلم، فضیل و ... به خاطر کتاب نیست؛ کتاب داشتن یکی از عوامل اشتهار می باشد.
3- اطلاق عنوان به خاطر مشهور بودنش بوده است. این مطلب کلیت ندارد؛ زیرا گاهی ممکن است اطلاق عنوان به خاطر ذکر مشخصات راوی در سندهای سابق باشد؛ مانند....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1999
#استاد_لاریجانی
📚 نبود مقتضی برای تحریک عبد در ظرف شک؟؟؟!!!
مرحوم نائینی فرموده در ظرف شک مقتضی برای تحرک عبد به سوی تکلیف مولا فراهم نیست لذا اگر مولا در فرضی که تکلیف او اقتضای تحریک نداشته عبد را بازخواست کند که چرا حرکت نکردی، عقاب او قبیح خواهد بود. در امور تکوینی هم همین طور است شخص تشنه ای که از وجود آب در مکانی خاص بی اطلاع است حرکتی نمی کند.
شهید صدر درنقد کلام ایشان فرموده: ما دو نوع محرک داریم یکی محرک تکوینی که منشأش وجود یک غرض تکوینی است و یکی هم محرک تشریعی
نسبت به محرک تکوینی غالبا اشیاء به لحاظ وجود واقعی خود بدون علم ما محرک نیستند اما گاهی اوقات غرض و رغبت ما آنقدر زیاد است که با احتمال شئ هم حرکت میکنیم مثل فردی که خیلی تشنه باشد؛ اما در محرک تشریعی اگر دائرهی حقالطاعة را موسع ببینید، حتماً اقتضای حرکت عبد هم در فرض شک در تکلیف وجود دارد.
استاد دردفاع از مرحوم نائینی فرمودند.....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2028&pid=7482#pid7482
#مطالب_علمی
📚 مخالفت شدید پدر شیخ صدوق با حسین بن منصور حلاج ؟؟؟!!!!
پدر شیخ صدوق برخورد بسیار شدیدی با حسین بن منصور حلاج انجام دادند.حلاج در نامه ای پدر صدوق را به سمت خود دعوت کرده و خود را به جای حسین بن روح نائب امام زمان علیه السلام معرفی کرده است.
درکتاب الغیبه آمده است: أَنَّ ابْنَ الْحَلَّاجِ صَارَ إِلَى قُمَّ وَ كَاتَبَ قَرَابَةَ أَبِي الْحَسَنِ يَسْتَدْعِيهِ وَ يَسْتَدْعِي أَبَا الْحَسَنِ أَيْضاً وَ يَقُولُ أَنَا رَسُولُ الْإِمَامِ وَ وَكِيلُهُ قَالَ فَلَمَّا وَقَعَتِ الْمُكَاتَبَةُ فِي يَدِ أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ خَرَقَهَا وَ قَالَ لِمُوصِلِهَا إِلَيْهِ مَا أَفْرَغَكَ لِلْجَهَالاتِ... فَقَالَ لَهُ أَبِي فَأَنْتَ الرَّجُلُ إِذًا.ثُمَّ قَالَ يَا غُلَامُ بِرِجْلِهِ وَ بِقَفَاهُ فَخَرَجَ مِنَ الدَّارِ الْعَدُوُّ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَ تَدَّعِي الْمُعْجِزَاتِ عَلَيْكَ لَعْنَةُ اللَّهِ أَوْ كَمَا قَالَ فَأُخْرِجَ بِقَفَاهُ فَمَا رَأَيْنَاهُ بَعْدَهَا بِقُمَ
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2083
#استاد_شهیدی
📚 نهی از نمکر غیبت در چه صورت لازم است ؟؟!!!
در نهی از منکر لازم است که احراز کنیم شخص غیبت کننده علی وجه محرم غیبت کرده است؛ اما اگر احتمال بدهیم مسوغی داشت برای این غیبت نهی از منکر واجب نیست، مثل اینکه احتمال بدهیم که مظلوم است میخواهد در دفاع از خودش غیبت کند یا تخیل میکند که مظلوم است، اما اگر احراز کنیم وقوع غیبت را علی وجه منکر باید نهی از منکر بکنیم با شرائط آنکه یکی از شرائط احتمال تاثیر هست.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2016
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 عدم انتساب فقه الرضا علیه السلام به امام رضا علیه السلام؟؟!!!
استاد در مورد کتاب فقه الرضا فرمودن: نقلهای این کتاب معتبر نیست چون همانطور که مرحوم سید حسن صدر تحقیق کرده اند احتمالا این کتاب در واقع کتاب التکلیف شلمفانی بوده و یک کتاب حدیثی به شمار نمیرود.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1954
#استاد_قائینی
📚 ثمرات متعدد بحث مشتق؟؟؟!!!!
بحث مشتق ثمرات متعدد و مهمی دارد که جز با بررسی دلالت مشتق تبیین نخواهد شد
1- در بحث قصاص گفته شده مسلمان با قتل عمد ذمی، قصاص نمی شود؛ حال اگر کسی سابقا ذمی باشد و سپس مسلمان شده باشد، در صورت وضع مشتق برای اعم از متلبس، بر او ذمی صادق است و قصاص برای قاتل او ثابت نخواهد شد...عین همین مساله در مورد کسی که سابقا مجنون باشد نیز مطرح است
2- اگر مردی زنی را به قتل برساند، مشهور بین فقها این است که مرد را می توان با پرداخت ما بقی دیه، قصاص نمود؛ حال اگر کسی تغییر جنسیت بدهد طبق قول به وضع مشتق بر اعم، همه احکام قصاص و ... که بر مرد و زن مترتب است، بر او مترتب شده و ادله در حق او متعارض خواهد بود.
3- ربای معاوضی معدود جائز است و ربای معاوضی مکیل و موزون حرام است؛ حال کالایی که سابقا مکیل و موزون بوده اما فعلا معدود است؛ یا بلعکس؛ محکوم به حالت سابق است یا محکوم به حالت فعلی است؟
4- محرمیت مادر زن به اجماع در مورد کسی که به فعل مادر زن او است ثابت است اما اگر زنی طلاق داده شود، حال اگر مشتق برای اعم از متلبس وضع شده باشد، بر او مادر زن صدق شده و محرم خواهد بود
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2065
#استاد_لاریجانی
📚 علم شرط فعلیت تکلیف؟؟؟!!!!
مشهوراصولیون علم مکلف به حکم را شرط تنجیز می دانند؛ اما مرحوم اصفهانی وصول را شرط فعلیت تکلیف می داند؛ زیرا تکلیف، انشاء به داعی جعل داعی برای مکلف است به گونه ای که امکان باعثیت محقق باشد، پس تکلیف فرع بر وصول است.
استاد سه نقد به کلام ایشان دارند:
اولا ثمره ی عملی ندارد زیرا اشتراک احکام بین عالم و جاهل هم که به قوت خود باقی است و استحقاق عقاب هم که خود ایشان هم قبول دارند که باید حکم واصل شود...
ثانیا ایشان جعل حکم را انشاء به داعی جعل داعی در مکلف می دانند به صورتی که امکان باعثیت باشد اما می توان گفت منقاد بودن عبد هم لازم است
ثالثا دربرخی کلمات دیگر ایشان تناقضاتی وجود دارد، مثل...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2070
#رجال
📚 توثیق راویان کتاب المزار ابن مشهدی ؟؟؟!!!!
ابن مشهدی د رمقدمه مزار فرموده: دراین کتاب روایاتی متصل از ثقات پیرامون زیارات مشاهد مشرفه و ترغیب به مساجد مبارکه و ادعیه را جمع آوری کردم.
مرحوم خویی فرمودند این کلام صریح در این است که راویان تمام روایات این کتاب ثقه هستند اما به دو جهت نمی توان به آن اعتماد کرد.اول اینکه اعتبار خود این کتاب معلوم نیست و ثانیا ابن مشهدی هویت مشخصی ندارد ثالثا توثیقات متاخرین مفید نیست زیرا مبتنی بر حدس می باشد
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2069
#استاد_لاریجانی
📚 انکار قبح عقاب بلا بیان توسط مرحوم روحانی ؟؟؟!!!!
مرحوم روحانی صاحب منتقی الاصول منکر برائت عقلی است
ایشان فرموده: باید دید عقاب اخروی چه کیفیتی دارد در این زمینه سه قول وجود دارد...
مسلک اول تجسم اعمال است حال عمل نسبت به ثواب و عقاب اخروی مثل بذری است که بعد به کمال میرسد و به تعبیر ایشان تجسم پیدا میکند. بنابراین معصیت متجسم میشود و مثلا عقرب میشود.
مسلک دومی که ایشان تبیین کرده اثر وضعی بودن عقاب است شبیه موتی که مسبب از سم باشد
مسلک سوم هم قرار دادی بودن عقاب است که عقاب فعل اختیاری مولا است ...
طبق مبنای اول و دوم قاعده ی قبح عقاب بلا بیان اساسی ندارد زیرا اصلا عقاب فعل اختیاری مولا نیست تا متصف به قبح شود بلکه امری تکوینی است ... طبق مبنای سوم نیز ما ملاک جعل عقاب مولا را نمیدانیم؛ زیرا در دنیا ملاک عقوبتها تأدیب است ... اما این ملاک برای عقاب در آخرت معقول نیست... تشفی خاطر هم که در حق باری تعالی محال است.
کسانی هم که بنای عقلاء را از باب مشهورات می دانند، برای حفظ نظام عقلاء منشی خاص دارند مرادشان نظام دنیاست لذا نمی توان برای نفی عقاب در آخرت به آن تمسک کرد.
علاوه بر اینکه بازگشت قبح عقاب بلا بیان به قبح ظلم است وظلم در جایی متصور است که تضییع حقی صورت بگیرد و عباد نسبت به خدای سبحان هیچ حقی ندارند لذا عقاب آنها مصداق ظلم نیست.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2079
#مطالب_علمی
📚 مصباح الشریعه کتاب روایی نیست ؟؟؟!!!!
برخی فقها مصباح الشریعه را کتاب روایی ندانسته و آن را نوشته عالم صوفی می دانند؛ مثلا مرحوم صاحب وسائل فرموده است: « ما ثبت عندنا كونه غير معتمد، فلذلك لم ننقل منه من ذلك: كتاب مصباح الشريعة المنسوب إلى الصادق »
مرحوم بروجردی و مرحوم امام نیز آن را کتاب روایی ندانسته و نوشته عالم صوفی می دانند
اما در مقابل برخی این کتاب را روایی می دانند، مثلا مرحوم نوری صاحب مستدرک فرموده است: « بالجملة فلا أستبعد أن یکون المصباح هو النسخة التی رواها الفضیل، و هو على مذاقه و مسلکه، و الذی اعتقده أنّه جمعه من ملتقطات کلماته علیه السلام، فی مجالس وعظه و نصیحته » ....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2076
#استاد_شهیدی
📚 جواز تعجیز نفس از نماز اختیاری ؟؟!!!؟؟
شخصی مضطر به مسافرت یا مسافرت در فلان ساعت مشخص نیست، با این حال سفر خود را به گونهای تنظیم کرده که در سراسر وقتِ نماز داخل هواپیما بوده و بالطبع از نماز اختیاری عاجز است؛ آیا تعجیز از نماز اختیاری بر چنین مکلفی جائز است؟
جواب از این سوال مرهون بحث از مقدمات مفوته (مقدماتی که اگر انسان قبل از دخول وقت تکلیف واجب، آنها را مهیا نکند، در داخل وقت از تحصیل آنها عاجز بوده و بالطبع تکلیف واجب نیز از وی فوت خواهد شد) در اصول فقه است.
برخی همچون محقق خوئی، مرحوم آقای تبریزی، و آقای سیستانی قائل به عدم وجوب تحصیل مقدمات مفوته و جواز تعجیز نفس قبل از دخول وقت و یا حصول شرط شدهاند....
استاد معظم همانند مرحوم امام (ره) مبنای مذکور را مخدوش و تحصیل مقدمات مفوته را به ارتکاز عقلائی لازم میداند؛ مؤید این مطلب دو روایت صحیحهای است که حضرت در جواب از سؤال از کسی که به مکانی می رود که آب برای وضوء در آنجا وجود نداشته و مجبور به تیمم است فرمودهاند: «َ لَا أَرَى أَنْ يَعُودَ إِلَى هَذِهِ الْأَرْضِ الَّتِي تُوبِقُ دِينَه»
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1924
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 مبانی اعتماد به نسخه ؟؟!!!؟؟
۱. باید به صحت نسخه اطمینان پیدا کرد.
۲. برای صحت نسخه میتوان به اصول عقلایی همچون اصل عدم خطا اعتماد کرد.
۳ چون باید اطمینان حاصل کرد و راه اطمینان بسته است لذا از باب انسداد صغیر باید به ظن قوی عمل کرد که بعید نیست همین مبنا درست باشد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1894