eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
830 عکس
1 ویدیو
32 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 جریان ترتب در مستحبات ؟؟؟!!! در بحث ترتب اختلافی وجود دارد که ایا در مستحبات ترتب جاری میشود یا نه؟ مثلا اگر کسی نزدیک طلوع فجر صادق به جای نماز شب خواندن قران بخواند، ایا این قران خواندن امراستحبابی دارد یا نه؟ استاد فرمودند: صاحب کتاب منتقی الاصول فرموده است: در مستحبات ترتب جاری نیست زیرا ترتب فرع بر تزاحم است و در مستحبات تراحمی وجود ندارد استاد فرمودند: هر چند که در مستحبات ترخیص در ترک وجود دارد اما نکته باب ترتب در این جا هم جاری است زیرا در مستحبات هم مطارده هست، مثلا لحظه قبل طلوع فجر هم طلب نماز شب دارد و هم قران خواندنو هر یک دیگری را طرد خواهد کرد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2183
📚 داعی الهی در قلوب انسان، علت تامه اختیار است؟؟؟!!! اختیار، علت تامه افعال انسان در فرض قدرت است؛ اما اشکال شد که خود عزم و قصد هم حادث و نیازمند به علت است که اصلی‌ترین قسمت حل شبهه جبر و دفع تفویض در همین نقطه است. در پاسخ گفتیم علت قصد و عزم، نفس است اما تحقق اختیار یک طرف، منوط به داعی است و تأثیر این دواعی در تحقق عزم و قصد به نحو حتم است اما این داعی اختیار را سلب نمی‌کند یعنی تأثیر این داعی به گونه‌ای نیست که نفس تمکن از ترک آن نداشته باشد مثلا... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2182
📚 نماز و عبادت برای استجابت تقاضای دنیوی دعا باطل است؟؟؟؟!!! صاحب عروه فرموده اند: اگر عباداتی مانند نماز به صورت معاوضه ای باشد یعنی قصد معاوضه داشته باشد حتی قصد معاوضه با بهشت و..؛ آن عبادت باطل است و خیلی از شراح نیز آن را تایید کرده اند. محقق ایروانی فرموده اگر کسی عبادت را برای تقرب به خدا انجام دهد و لی غرض اصلی، امردیگری است، در حقیقت همان امر که غرض اصلی است محرک و مقصود او بوده و لذا اگر آن غرض الهی باشد مانند ثواب، عبادت صحیح است اما اگر آن محرک اصلی دنیوی باشد، عبادت باطل است. 📱 @mobahathah_ir به نظر ما این مطلب که کسی خدا را برای تقرب عبادت کند تا به ثواب برسد و یا از عقاب دور شود، در حقیقت قصد تقرب نداشته و صرفا قصد داعی اصلی که همان ثواب و دفع عقاب است دارد و لذا صدق عبادت لله نمی کند؛ اما سیره متشرعه و ارتکاز قطعی و روایاتی مانند «ان قوما عبدوا الله خوفا....» دلالت بر ایندارد که در مورد عبادات، قصد وجه الله توسعه داده شده و صرف اضافه به خداوند تذللا برای تحقق عبادت کفایت می کند؛ حتی اگر قصد او از تذلل برای خداوند، حاجات دنیوی باشد، مانند نماز حاجت یا نماز استسقا و... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2129&pid=7719#pid7719
📚 تزاحم ضررین در جاییکه لازمه تصرف مالک در ملکش اضرار به غیر باشد؟؟؟!!! درجاییکه مالک با تصرف در ملکش باعث اضرار به غیر است این بحث مطرح است که اگر چنانچه قایل باشیم منع مالک از تصرف در مالش ضرر بر اوست این بحث میشود مصداق تزاحم ضررین. شهید صدر در این بحث ضابطه ای را بیان میکند به اینکه اگر عقلا در تصرف مالک حقی برای او قایل باشند منع از تصرف میشود مصداق ضرر مالک و ضررین تزاحم میکند و لکن اگر عقلا چنین حقی قایل نباشند ضرر تنها در یک طرف بوده و تزاحم نمیشود. استاد در تکمیل این بیان به حدیث سمره اشاره کردند که سمره به استناد مالکیتش نسبت به نخله میگفت من استیذان نمیکنم ولی نبی اکرم صلوات الله علیه و آله حق را به انصاری دادند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2171
📚تعبیر از ابن ابی عمیر به محمد بن زیاد؟؟!!! استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی (دام عزه) می فرماید: محمّد بن زیاد همان ابن ابی عمیر معروف است که واقفی‌ها از او به محمّد بن زیاد یاد می‌کنند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2153
📚 عدم اعتناء مرحوم بروجردی درنظریه ی اصول متلقاه به نظرات سید مرتضی و قدیمین ؟؟؟!!!! استاد مروی از قول مرحوم آقای بروجردی نقل کردند که ایشان درنظریه ی اصول متلقاه به ابن جنید و ابن ابی عقیل وسید مرتضی اعتناء نمی کند زیرا معتقد است اصول متلقاه و کتب روایی کامل در اختیار ایشان نبوده است و هم چنین به سید مرتضی اعتناء ندارد زیرا آثار سید به صورت تفریع فروع است و بسیار به فقه عامه نظارت دارد 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2086&pid=7622#pid7622
📚 جریان ترتب در مواردی که قدرت شرعی اخذه شده است ؟؟؟!!! در جایی که در یکی از دو واجب، شرط شرعی قدرت شده باشد، ترتب جریان دارد یا نه؟ مراد از قدرت شرعی این است که قدرت ناحیه موضوع اخذ شده است و در غرض دخیل است قدرت عقلی این است که در اصل غرض دخیل نیست بلکه در استیفای ملاک دخیل است. ... حال اگر یک آب داریم و دو خطاب. یکی میگوید اب باید صرف در حفظ نفس بشود و دیگری میگوید وضو برای نماز واجب است و وقت داخل شده است. بعضی میگویند: در این جا جای ترتب نیست. یعنی نمیتوان گفت اگر کسی اب را صرف در وضو کرد، وضو با امر ترتبی صحیح است. زیرا ترتب در جایی است که دو واجب ملاک داشته باشند در حالی که با وجود خطاب حفظ نفس، قدرت و ملاک برای وضو گرفتن باقی نمی ماند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2187
📚 تطبیق احدهما بر جامع یا فرد اخف؟؟؟؟!!! مثلا اگر زید عمرو را مجبور کند به یکی از دو مال خودش ضرر بزند ولی عمرو ضرر بیشتری را انتخاب میکند. آقای سیستانی می فرماید: زید با اینکه عمرو رامجبور کرده ولی هیچ ضامن نیست؛ زیرا اجبار بر احدهما بوده و احدهما تعیین ندارد و ضمان بردار نیست و برای تعیین آن نیاز به متمم جعل داریم تا احدهما را بر یکی از طرفین تطبیق دهد که به حکم عقلا این احدهمای مضمون بر ضرر اخف منطبق میشود؛ پس اگر شخص با اختیار ضرر اشد را انتخاب کرد ضرر مضمون را انتخاب نکرده لذا ضمانی برای غیر ثابت نمیشود همانطور که اگر شخصی مضطر به ارتکاب احد الحرامین شود و حرام اشد را انتخاب کند عقوبت از وی مرتفع نمیشود. استاد شبیری در اشکال به بیان ایشان میفرمودند: در هر دو مثال مقدار مشترک بین ضرر یا حرمت مکره است و آن مقدار مضمون بوده و یا عقاب آن مرتفع خواهد بود؛ زیرا عرفا اجبار به جامع صورت گرفته است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2156
📚عدم معقولیت دلالت امر بر وجوب بالاطلاق؟؟!!! مرحوم آقا ضیاء فرموده است که دلالت امر بر وجوب بالوضع نیست بلکه بالاطلاق است. ممکن است گفته شود قول به دلالت اطلاقی در امر معقول نیست چون اطلاق به معنای سریان و شمول است و این در مواردی قابل تصور است که امر دائر بین ضیق و سعه باشد مثلا رقبه که می تواند مقید به قید ایمان باشد. ولی در مواردی که امر دائر بین سعه و ضیق نیست مثل موارد دوران امر بین متباینین، اطلاق موضوع ندارد 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2168&pid=7814#pid7814
📚 چاره ای برای حلال بودن رهن خانه وجود ندارد؟؟ ؟؟؟!!! در رهن خانه گفته شده نباید برای قرض، شرط اجاره قرار داده شود تا مستلزم ربا باشد؛ بلکه برای اجاره شرط قرض بگذارد و بگوید اجاره دادن مشروط به قرض الحسنه است این کار که نوعی حیله در ربا است طبق نظر مرحوم امام و هرکسی که حیل ربا را ممنوع می داند باطل است؛ اما علاوه بر ایشان، آقای سیستانی و شهید صدر نیز که حیل ربا را می پذیرند؛ در اینگونه رهن خانه اشکال می کنند اشکال این است که اجاره مشروط به قرض و قرض مشروط به اجاره عرفا تفاوت ندارد و روایات مانعه شامل هر دو فرض می شود ... یکی از روشها این است که مستاجر خطاب به صاحب خانه بگوید: "سه دانگ خانه را یکساله را به مبلغ پنجاه میلیون (همان مبلغ رهن) از شما می خرم همراه خیار یکساله، و سه دانگ دیگر را به مبلغ هر ماه صد هزار تومان، اجاره می¬کنم"... با رسیدن انتهای اجاره، صاحب خانه پنجاه میلیون را به مستاجر پرداخت کرده و بیع الخیار را فسخ می-کند. راه های دیگری نیز پیشنهاد شده است مثل قرارداد صوری امضا شود و از آنجا که مستاجر و صاحب خانه راضی به تصرف هستند؛ تصرفات صحیح باشد؛ البته تصرف اعتباری مانند بیع و... در پول رهن صحیح نیست اما می تواند معامله کلی در ذمه کند و پول رهن را به عنوان اداء دین پرداخت کند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2191
📚 برتری شیعه فاسق از سنی عادل؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب (دام عزه) می فرماید: شیعه فاسق نسبت به غیر شیعه ای که به آنچه می داند، عمل می کند، برتر است. به دلیل روایاتی که در این زمینه وارد شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2010
📚 حکم ظاهری عقل؟؟؟!!! در بحث اصاله الحظر و الاباحه، برخی فرمودند که بحث در حکم ظاهری عقل است ومراد از عدم استقلال به حسن یا قبح حکم واقعی است... اما مرحوم شیخ حکم ظاهری عقل را درست نمی دانند چرا که محال است عقل از حکمی که دارد غافل شود و در آن شک کند بنابراین عقل در حکم خود شک نمی کند تا نسبت به آن حکم ظاهری جعل کند. استاد در نقد مرحوم شیخ فرمودند: اگر مراد از حکم عقل حکم شخصی است ممکن است این حرف درست باشد اما اگر مراد از حکم عقل به مصلحت یا مفسده نوع عقلا باشد شک قابل تصویر است یعنی فردی شک کند که فلان فعل از نظر نوع عقلا آیا دارای مفسده هست یا خیر؟در چنین فضایی عقل او حکم به حظر یا اباحه کند. موضوع حسن و قبح مدح و ذم نوع عقلا است نه شخص مکلف 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2176
📚 توضیحی پیرامون خلاصه الاقوال علامه ی حلی ؟؟؟!!!! مرحوم خویی معتقدند اشخاصی که در قسم اول خلاصه واقع می شوند جزو کسانی هستند که علامه قول آن ها را به طور قطع یا ظن پذیرفته است ؛اما چون علامه قائل به اصاله العداله بوده است( اگر درحق راوی امامی قدحی وارد نشده باشد او ثقه هست) توثیقات علامه نافع نیست. مرحوم تستری فرموده است: علامه افرادی را که اماره‌ی توثیق دارند، در قسم اول آورده است و افرادی که اماره‌ی تضعیف دارند، در قسم دوم آورده است؛ گر چه گاهی اماره‌ی تضعیف را نمی پذیرد یا در اماره‌ی توثیق مناقشه می کند؛ بنابراین مجرد ذکر فردی در قسم اول بیان گر توثیق علامه نمی باشد؛ مثلا ابراهیم بن مهزیار را درقسم اول ذکر کرده است و روایتی از رجال کشی برای توثیق او آورده اما در طریق این روایت ضعف دیده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2060
📚 کشف وثاقت؟؟؟!!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب (دام عزه) می فرماید:یکی از راه‌هایِ کشفِ وثاقتِ راویِ مشکوک الثقة این است که 1- در ابتداء باید سراغِ هم دوره‌ای یا هم عصرهایِ راویِ مشکوک الثقة برویم تا مطّلع شویم که آنها نسبت به راوی مشکوک الثقة چه نظری دارند 2- اگر مطّلع شدیم که هم دوره‌ای هایِ راویِ مشکوک الثقة اختلاف در توثیق و تضعیف دارند اینجا مبحث وثاقت و عدم وثاقت، اجتهادی میشود. 3- آیا تضعیف کننده، موردِ اعتمادِ ما هست یا نه؟ اگر مُعتمد ما باشد که وجودِ "قدح" در راویِ مشکوک الثقة را احراز میکنیم و حکم به تضعیف می کنیم{ لذا کشفِ وثاقت نشده و سراغِ مراحل بعدی نمیرویم}. 4- اگر تضعیف کننده، موردِ اعتماد ما نباشد در اینجا باید سراغِ کسایی برویم که از مشکوک الثقة روایت نقل کرده‌اند 5- اگر توانستیم اثبات کنیم که أجلّاء از راویِ مشکوک الثقة زیاد روایت نقل کرده‌اند و قدحی هم ثابت نشد، کشفِ_وثاقت شده. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2104
📚 بقای محتویات کتب قدما بعد از آتش سوزی کتابخانه ی شیخ طوسی؟؟؟!!!! مرحوم آقا بزرگ تهرانی معقتدند که تالیفات شیخ طوسی از سایر مولفات ممتاز است چرا که شیخ به مصادر قدیمی فراوانی دسترسی داشته است.در آتش سوزی کتابخانه ی شیخ درمحله ی کرخ بغداد فقط هیئت و ماده ی کتب از بین رفته اما محتوای آنها باقی بوده چرا که مدت بسیار زیادی قبل از آتش سوزی، شیخ به این کتابخانه دسترسی داشته واز مصادر قدیمی استنساخ نموده علاوه که ایشان به کتابخانه ی استاد خود سید مرتضی که مشتمل بر 80هزار جلد کتاب بوده دسترسی داشته است.شیخ کتاب تهذیب و استبصار و کتب دیگر در عبادات و ادعیه و کلام و تفسیر را از همان مصادر قدیمی نگاشته است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2100
📚 اینکه در عروه واجبات نماز را یازده عدد دانسته است، صحیح نیست ؟؟؟!!!! مرحوم سید واجبات نماز را یازده عدد می داند(نیت و قیام و رکوع و سجود و ترتیب و موالات و تشهد و...) و پنج تای اول را رکن می داند که زیاده و نقیصه آن مبطل نماز است. اما به این مطلب اشکال شده؛ زیرا مراد از واجبات نماز، واجبات جزئی و مستقل و در عرض هم است و به همین جهت شرایط لباس و مکان و ... درآن وارد نشده است؛ در حالیکه ایشان نیت قربت را که جزء نماز نیست بلکه یا شرط نماز است و یا شرط حصول اثر، در واجبات شمرده است و ترتیب و موالات را که شرط نماز است را نیز بر شمرده است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2111&pid=7684#pid7684
📚معرفی کتاب رجالی امامیه؟؟!!! کتاب الجامع فی الرجال تالیف شیخ محقق زنجانی از مهمترین تالیفات رجالی نزد امامیه است. مولف این کتاب به خاطر معرفت کامل به جمیع احادیث فقهی و اخلاقی و تفسیری و تاریخی و غیر آن از روایات، همه روات را به همراه تقویم و جرح و تعدیل آن با اسلوب علمی خاصی استخراج کرده است. 📱 @mobahathah_ir مهمترین ویژگی های این کتاب عبارتند از: ذکر ترجمه و برخی روایات راوی، رعایت اسلوب رجالی در ذکر عناوین روات، بررسی وثاقت راوی طی سه مرحله، استفاده از منابع معتبر تشیع و اهل سنت، بررسی اتحاد روات، استناد به مصادر عامه، توجه به ذکر روات در صحیحین، تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2123
📚 عام و خاص های تحلیلی ؟؟!!! گاهی اوقات، در نسبت سنجی میان دو دلیل، با تحلیل یک دلیل، نسبت آن با دلیل دیگر عموم و خصوص می شود و اقدام به تخصیص یک دلیل با دلیل دیگر می شود. مثلا در باب عده ی طلاق، روایات بسیاری، عده ی حامل مطلقه را وضع حمل معرفی کرده است (مطابق آیه ی قرآن) در یک روایت عده ی چنین زنی اقرب الاجلین بین وضح حمل و گذشتن سه ماه معرفی شده است. برخی فقهاء فرموده اند که دسته ی دوم دسته ی اول را تخصیص می زند؛ چرا که دلیلی که می گوید عده، به اقرب الاجلین است در واقع می گوید که اگر وضع حمل، اقرب بود، عده به وضع حمل است و اگر ثلاثۀ اشهر اقرب بود، عده به ثلاثۀ اشهر است. بنا بر این، دسته ی اول می گوید عده ی حامل مطلقا به وضع حمل است و این دسته می گوید عده ی حاملی که وضع حملش زودتر از ثلاثۀ اشهر باشد به وضع حمل است. بنا بر این دسته ی اول به دسته ی دوم تخصیص می خورد و نتیجه، همان اقرب الاجلین می شود. 📱 @mobahathah_ir به نظر می رسد که اساسا این نحوه تحلیل ها و عام و خاص درست کردن ها عرفیت ندارد. یک خطاب می گود معیار، وضع حمل است و خطاب دیگر می گوید معیار اقرب الاجلین است. عرف این دو معیار را متباین می داند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2122&pid=7704#pid7704
📚 اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز لازم است؟؟؟!!! مشهور از متوسطین از علما هنگام شروع نماز، اخطار نیت به ذهن را لازم می دانند؛ اما متاخرین نپذیرفته و صرف نیت قربت ذهنی را کافی می دانند به گونه ای که اگر از او سوال شود، بتواند بدون تامل پاسخ دهد. مرحوم خویی در استدلال بر عدم لزوم اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز علاوه بر نبود دلیل بر یان مدعا، به روایت «الصلاه اولها التکبیر و آخرها التسلیم» استدلال نموده است چرا که طبق این روایت اولین جزء نماز تکبیر است نه خطور ذهنی نیت. اشکال به مرحوم خویی این است که اولا این عبارت در هیچ روایتی وجود ندارد، بله روایت «مفتاح الصلاه التکبیر» میتواند بر این مدعا دلالت کند که اولین جزء نماز تکبیراست... ثانیا: اخطار به ذهن، جزء قبل از تکبیر نیست؛ بلکه شرط مقارن تکبیر است بنابر این مهمترین دلیل بر عدم وجوب اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز نبود دلیل بر آن است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2128&pid=7717#pid7717
📚 سابقه تاریخی بحث از اصول محرزه ؟؟!!! ظاهرا اصول محرزه را اولین بار نایینی به کار برده است که باید بررسی و فحص بیشتری صورت بگیرد. و در کلمات برخی دیگر مثل امام و غیره اصول محرزه به کار رفته است. دوستان تتبع کنند در مورد این که کسانی که اصل محرز را بحث نکرده اند و اصطلاح آن را نیاورده اند چگونه دو خاصیت (حکومت و جایگزینی از قطع موضوعی طریقی) را ثابت کرده اند؟ البته شیخ در بحث قطع موضوعی طریقی می فرماید که استصحاب جانشین قطع موضوعی طریقی می شود ولی اصطلاح اصل محرز را ندارد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1584&pid=6486#pid6486
📚 دقت در تطبیق نظریه ی اصول متلقاه ؟؟؟!!!! استاد مروی فرمودند: در تطبیق نظریه اصول متلقاه باید دقت کرد که در موارد وجود فتوای مشترک بین تمام قدما این اشتراک نتیجه ی تمسک به قواعد نباشد به عنوان مثال اجیر شدن زن در فرضی که اجاره منافی استمتاع شوهر است نزد قدما محکوم به بطلان است اما این فتوا ممکن است به خاطر مبنای اصولی امر به شی مقتضی نهی از ضد باشد لذا نباید این را اصل متلقاه حساب کرد 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2098
📚وجوب تحفظ بر شرط واجب و عدم وجوب تحفظ بر شرط وجوب؟؟!!! استاد قائینی (حفظه الله)می فرماید اگر زن کاری کند که امروز حائض شود مانعی ندارد و دلیل وجوب صلات نمی گوید حتما تحفظ بر طهارت کن. البته طهارتی که موضوع حکم است، نه طهارتی که متعلق حکم است. زن اگر تحفظ بر موضوع نکند مانعی ندارد ولی مرد حق ندارد بعد از اینکه وقت داخل شد وضو نگیرد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2170
📚وجه اضمار در روایات؟؟!!! آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله فرموده اند:صاحب معالم در مقدّمه "منتقی الجمان" بحثی را مطرح نموده است که از آن بحث، نکته اضمار روایات استفاده می‌شود. 📱 @mobahathah_ir ایشان می فرماید: افراد دقیق به نکته مذکور دقت دارند و این نکته را مراعات می‌کنند، لکن افرادی که این دقت را ندارند به این مسئله توجه نکرده‌اند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2124
📚 استفاده از تعبیر لا تکلیف الا بعد البیان درمقابل قبح عقاب بلا بیان درکلمات برخی از علماء از قاعده ی برائت تعبیر به لا تکلیف الا بعد البیان شده است تا جایی که مرحوم نراقی آن را روایت حساب کرده است و مرحوم شبر و میرزای قمی و مرحوم فیض کاشانی و بحر العلوم نیز از اصاله البرائه همین گونه تعبیر کرده اند. ؟؟؟!!! در روایت محمد بن حکیم معرفت را صنع خدای متعال دانسته اند ودر روایت برید بن معاویه وظیفه ی خدای سبحان را بیان و وظیفه ی عباد را قبول آن معارف معرفی کردند درروایت عبدالاعلی تصریح شده که بیان به عهده ی خداوند است عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى قَال‏: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَصْلَحَكَ اللَّهُ هَلْ جُعِلَ فِي النَّاسِ أَدَاةٌ يَنَالُونَ بِهَا الْمَعْرِفَةَ؟ قَالَ فَقَالَ لَا. قُلْتُ فَهَلْ كُلِّفُوا الْمَعْرِفَة؟َ قَالَ لَا عَلَى اللَّهِ الْبَيَان مرحوم ملا خلیل قزوینی درشرح این روایت فرموده واجب است بر خداوند که حکم تکلیفی را بیان کند به وسیله ی رساندن امر به مکلفین. استاد درنقد کلام مرحوم قزوینی فرمودند:این روایت پیرامون معرفت حق تعالی و رسول اکرم است وتعدی به تمامی معارف از جمله احکام تکلیفی دشوار است. ثانیا این روایت صرفا دلالت بر نفی تکلیف دارد اما استنباط قاعده ای عام «لا تکلیف الا بعد البیان» از آن نمی شود..... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1983
📚 ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده ؟؟؟!!! یکی از مسائل مستحدثه در مباحث عده، عده ی زنی است که رحم خود را خارج کرده است. مرحوم آقای مومن معتقدند چنین زنی عده ندارد استاد کلام ایشان را نپذیرفته ویکی از ادله ی ثبوت عده را آیه ی چهارم سوره ی طلاق می دانند. معنای آیه چنین است: زنی که دچار یاس شخصی شده است و خون حیض نمی بیند اما شک دارد که به سن یائسگی رسیده است، باید سه ماه عده نگه دارد. در واقع تا وقتی که یاس شرعی زن اثبات نشده است،باید عده نگه دارد. این که شارع احتمال عدم یاس را برای وجوب عده‌ی سه ماهه کافی دانسته است به طریق اولی در جایی هم که زن یقین دارد به سن یاس نرسیده است، حکم همین است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1988