eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.7هزار دنبال‌کننده
935 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 بقای محتویات کتب قدما بعد از آتش سوزی کتابخانه ی شیخ طوسی؟؟؟!!!! مرحوم آقا بزرگ تهرانی معقتدند که تالیفات شیخ طوسی از سایر مولفات ممتاز است چرا که شیخ به مصادر قدیمی فراوانی دسترسی داشته است.در آتش سوزی کتابخانه ی شیخ درمحله ی کرخ بغداد فقط هیئت و ماده ی کتب از بین رفته اما محتوای آنها باقی بوده چرا که مدت بسیار زیادی قبل از آتش سوزی، شیخ به این کتابخانه دسترسی داشته واز مصادر قدیمی استنساخ نموده علاوه که ایشان به کتابخانه ی استاد خود سید مرتضی که مشتمل بر 80هزار جلد کتاب بوده دسترسی داشته است.شیخ کتاب تهذیب و استبصار و کتب دیگر در عبادات و ادعیه و کلام و تفسیر را از همان مصادر قدیمی نگاشته است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2100
📚 اینکه در عروه واجبات نماز را یازده عدد دانسته است، صحیح نیست ؟؟؟!!!! مرحوم سید واجبات نماز را یازده عدد می داند(نیت و قیام و رکوع و سجود و ترتیب و موالات و تشهد و...) و پنج تای اول را رکن می داند که زیاده و نقیصه آن مبطل نماز است. اما به این مطلب اشکال شده؛ زیرا مراد از واجبات نماز، واجبات جزئی و مستقل و در عرض هم است و به همین جهت شرایط لباس و مکان و ... درآن وارد نشده است؛ در حالیکه ایشان نیت قربت را که جزء نماز نیست بلکه یا شرط نماز است و یا شرط حصول اثر، در واجبات شمرده است و ترتیب و موالات را که شرط نماز است را نیز بر شمرده است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2111&pid=7684#pid7684
📚معرفی کتاب رجالی امامیه؟؟!!! کتاب الجامع فی الرجال تالیف شیخ محقق زنجانی از مهمترین تالیفات رجالی نزد امامیه است. مولف این کتاب به خاطر معرفت کامل به جمیع احادیث فقهی و اخلاقی و تفسیری و تاریخی و غیر آن از روایات، همه روات را به همراه تقویم و جرح و تعدیل آن با اسلوب علمی خاصی استخراج کرده است. 📱 @mobahathah_ir مهمترین ویژگی های این کتاب عبارتند از: ذکر ترجمه و برخی روایات راوی، رعایت اسلوب رجالی در ذکر عناوین روات، بررسی وثاقت راوی طی سه مرحله، استفاده از منابع معتبر تشیع و اهل سنت، بررسی اتحاد روات، استناد به مصادر عامه، توجه به ذکر روات در صحیحین، تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2123
📚 عام و خاص های تحلیلی ؟؟!!! گاهی اوقات، در نسبت سنجی میان دو دلیل، با تحلیل یک دلیل، نسبت آن با دلیل دیگر عموم و خصوص می شود و اقدام به تخصیص یک دلیل با دلیل دیگر می شود. مثلا در باب عده ی طلاق، روایات بسیاری، عده ی حامل مطلقه را وضع حمل معرفی کرده است (مطابق آیه ی قرآن) در یک روایت عده ی چنین زنی اقرب الاجلین بین وضح حمل و گذشتن سه ماه معرفی شده است. برخی فقهاء فرموده اند که دسته ی دوم دسته ی اول را تخصیص می زند؛ چرا که دلیلی که می گوید عده، به اقرب الاجلین است در واقع می گوید که اگر وضع حمل، اقرب بود، عده به وضع حمل است و اگر ثلاثۀ اشهر اقرب بود، عده به ثلاثۀ اشهر است. بنا بر این، دسته ی اول می گوید عده ی حامل مطلقا به وضع حمل است و این دسته می گوید عده ی حاملی که وضع حملش زودتر از ثلاثۀ اشهر باشد به وضع حمل است. بنا بر این دسته ی اول به دسته ی دوم تخصیص می خورد و نتیجه، همان اقرب الاجلین می شود. 📱 @mobahathah_ir به نظر می رسد که اساسا این نحوه تحلیل ها و عام و خاص درست کردن ها عرفیت ندارد. یک خطاب می گود معیار، وضع حمل است و خطاب دیگر می گوید معیار اقرب الاجلین است. عرف این دو معیار را متباین می داند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2122&pid=7704#pid7704
📚 اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز لازم است؟؟؟!!! مشهور از متوسطین از علما هنگام شروع نماز، اخطار نیت به ذهن را لازم می دانند؛ اما متاخرین نپذیرفته و صرف نیت قربت ذهنی را کافی می دانند به گونه ای که اگر از او سوال شود، بتواند بدون تامل پاسخ دهد. مرحوم خویی در استدلال بر عدم لزوم اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز علاوه بر نبود دلیل بر یان مدعا، به روایت «الصلاه اولها التکبیر و آخرها التسلیم» استدلال نموده است چرا که طبق این روایت اولین جزء نماز تکبیر است نه خطور ذهنی نیت. اشکال به مرحوم خویی این است که اولا این عبارت در هیچ روایتی وجود ندارد، بله روایت «مفتاح الصلاه التکبیر» میتواند بر این مدعا دلالت کند که اولین جزء نماز تکبیراست... ثانیا: اخطار به ذهن، جزء قبل از تکبیر نیست؛ بلکه شرط مقارن تکبیر است بنابر این مهمترین دلیل بر عدم وجوب اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز نبود دلیل بر آن است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2128&pid=7717#pid7717
📚 سابقه تاریخی بحث از اصول محرزه ؟؟!!! ظاهرا اصول محرزه را اولین بار نایینی به کار برده است که باید بررسی و فحص بیشتری صورت بگیرد. و در کلمات برخی دیگر مثل امام و غیره اصول محرزه به کار رفته است. دوستان تتبع کنند در مورد این که کسانی که اصل محرز را بحث نکرده اند و اصطلاح آن را نیاورده اند چگونه دو خاصیت (حکومت و جایگزینی از قطع موضوعی طریقی) را ثابت کرده اند؟ البته شیخ در بحث قطع موضوعی طریقی می فرماید که استصحاب جانشین قطع موضوعی طریقی می شود ولی اصطلاح اصل محرز را ندارد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1584&pid=6486#pid6486
📚 دقت در تطبیق نظریه ی اصول متلقاه ؟؟؟!!!! استاد مروی فرمودند: در تطبیق نظریه اصول متلقاه باید دقت کرد که در موارد وجود فتوای مشترک بین تمام قدما این اشتراک نتیجه ی تمسک به قواعد نباشد به عنوان مثال اجیر شدن زن در فرضی که اجاره منافی استمتاع شوهر است نزد قدما محکوم به بطلان است اما این فتوا ممکن است به خاطر مبنای اصولی امر به شی مقتضی نهی از ضد باشد لذا نباید این را اصل متلقاه حساب کرد 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2098
📚وجوب تحفظ بر شرط واجب و عدم وجوب تحفظ بر شرط وجوب؟؟!!! استاد قائینی (حفظه الله)می فرماید اگر زن کاری کند که امروز حائض شود مانعی ندارد و دلیل وجوب صلات نمی گوید حتما تحفظ بر طهارت کن. البته طهارتی که موضوع حکم است، نه طهارتی که متعلق حکم است. زن اگر تحفظ بر موضوع نکند مانعی ندارد ولی مرد حق ندارد بعد از اینکه وقت داخل شد وضو نگیرد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2170
📚وجه اضمار در روایات؟؟!!! آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله فرموده اند:صاحب معالم در مقدّمه "منتقی الجمان" بحثی را مطرح نموده است که از آن بحث، نکته اضمار روایات استفاده می‌شود. 📱 @mobahathah_ir ایشان می فرماید: افراد دقیق به نکته مذکور دقت دارند و این نکته را مراعات می‌کنند، لکن افرادی که این دقت را ندارند به این مسئله توجه نکرده‌اند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2124
📚 استفاده از تعبیر لا تکلیف الا بعد البیان درمقابل قبح عقاب بلا بیان درکلمات برخی از علماء از قاعده ی برائت تعبیر به لا تکلیف الا بعد البیان شده است تا جایی که مرحوم نراقی آن را روایت حساب کرده است و مرحوم شبر و میرزای قمی و مرحوم فیض کاشانی و بحر العلوم نیز از اصاله البرائه همین گونه تعبیر کرده اند. ؟؟؟!!! در روایت محمد بن حکیم معرفت را صنع خدای متعال دانسته اند ودر روایت برید بن معاویه وظیفه ی خدای سبحان را بیان و وظیفه ی عباد را قبول آن معارف معرفی کردند درروایت عبدالاعلی تصریح شده که بیان به عهده ی خداوند است عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى قَال‏: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَصْلَحَكَ اللَّهُ هَلْ جُعِلَ فِي النَّاسِ أَدَاةٌ يَنَالُونَ بِهَا الْمَعْرِفَةَ؟ قَالَ فَقَالَ لَا. قُلْتُ فَهَلْ كُلِّفُوا الْمَعْرِفَة؟َ قَالَ لَا عَلَى اللَّهِ الْبَيَان مرحوم ملا خلیل قزوینی درشرح این روایت فرموده واجب است بر خداوند که حکم تکلیفی را بیان کند به وسیله ی رساندن امر به مکلفین. استاد درنقد کلام مرحوم قزوینی فرمودند:این روایت پیرامون معرفت حق تعالی و رسول اکرم است وتعدی به تمامی معارف از جمله احکام تکلیفی دشوار است. ثانیا این روایت صرفا دلالت بر نفی تکلیف دارد اما استنباط قاعده ای عام «لا تکلیف الا بعد البیان» از آن نمی شود..... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1983
📚 ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده ؟؟؟!!! یکی از مسائل مستحدثه در مباحث عده، عده ی زنی است که رحم خود را خارج کرده است. مرحوم آقای مومن معتقدند چنین زنی عده ندارد استاد کلام ایشان را نپذیرفته ویکی از ادله ی ثبوت عده را آیه ی چهارم سوره ی طلاق می دانند. معنای آیه چنین است: زنی که دچار یاس شخصی شده است و خون حیض نمی بیند اما شک دارد که به سن یائسگی رسیده است، باید سه ماه عده نگه دارد. در واقع تا وقتی که یاس شرعی زن اثبات نشده است،باید عده نگه دارد. این که شارع احتمال عدم یاس را برای وجوب عده‌ی سه ماهه کافی دانسته است به طریق اولی در جایی هم که زن یقین دارد به سن یاس نرسیده است، حکم همین است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1988
📚 ائمه اطهار ولایت بر اموال و نفوس مومنین دارند ؟؟!!!؟؟ مرحوم آقای تبریزی می‌فرمودند: وجوب اطاعت‌ اوامر و نواهی انبیاء و معصومین علیهم‌السلام ثابت است، لکن تصرف در اموال مردم، بدون وجود اسباب شرعی حتی نسبت به انبیاء و ائمه علیهم السلام دلیلی ندارد. و روایت نوفلی اذا حضر سلطان من سلطان الله جنازة فهو احق بالصلاة علیها ان قدمه ولی المیت و الا فهو غاصب، دلالت بر عدم ولایت وضعیه دارد؛ چرا که طبق این روایت سلطان الهی اگر بدون اذن ولی میت مقدم شده و نماز میت را به جا آورد، نسبت به حقِ ولی میت غاصب است. فلذا معلوم میشود سلطان الهی فاقد ولایت وضعیه است. لکن مدعای ایشان مخدوش است به این‌که: اطلاق ﴿النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم﴾ علاوه بر ولایت تکلیفی، ولایت وضعی را نیز شامل می‌شود. و اما استناد ایشان به روایت نوفلی عجیب است؛ چرا که مرجع ضمیر «هو» در فقره «فهو غاصب»، ولی میت است و نه سلطان الله؛ و معنای روایت این است که اگر سلطان الله در تشییع حاضر شود و ولی میت وی را مقدم نکند، ولی میت حق سلطان الله را غصب کرده است. تقدم سلطان الله در نماز میت در معتبره طلحة بن زید نیز آمده است اذا حضر الامام الجنازة فهو احق الناس بالصلاة علیها... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1774
📚 تایید کتاب نهایه شیخ طوسی توسط امیرالمومنین درخواب ؟؟؟!!!! .... شیخ ابوطالب استر آبادی گفت جماعتی از ثقات اصحاب نقل کردند که عده ای از شاگردان شیخ طوسی کتاب نهایه را مباحثه می کردند هرکدام از آنها به نهایه ایراد می گرفتند بعد تصمیم گرفتند که به زیارت امیرالمومنین در نجف بروند وسه روز روزه بگیرند وشب جمعه غسل کنند و نماز بخوانند و دعا کنند تا نسبت به این اختلافات و ایراداتی که به نهایه داشتند امیرالمومنین آنها را راهنمایی کنند.بعد از انجام این اعمال حضرت امیر را در خواب دیدند که فرمودند: درفقه آل محمد کتابی بهتر از نهایه به عنوان معتمد و الگوی محل رجوع نوشته نشده است وعلت این امر این است که مصنف این کتاب اعتماد به اخلاص نیت خود برای خداوند کرده است پس در آنچه که مصنف این کتاب نوشته تردید نکنید و به آن عمل کنید و مسائل آن را اقامه کنید.درنگارش این کتاب جمیع اطراف مسائل دیده شده است.بعد که به محضر شیخ آمده بودند قبل از آنکه چیزی بگویند شیخ به آنها می گوید که اونیز چنین رویایی دیده است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2096
📚 حجیت تعبدی خبر واحد در توثیق روات؟؟؟؟!!! مرحوم وحید بهبهانی، روایت صفوان از جعفر بن سماعه را موجب وثاقت ایشان دانسته اند؛ اما طریق تا صفوان محل بحث است و ممکن است کسی آن را نپذیرد اشکال: اگر وثوق به طریق این روایت (حتی بر فرض صحت طریق) حاصل نشود و بخواهیم بر مبنای حجیت تعبدیه ی خبر واحد مشی کنیم، آیا دلیل حجیت تعبدیه شامل چنین آثاری می شود؟ استاد شبیری فرمودند: دلیل حجیت تعبدیه شامل خبری که دلالت بر حکم دارد و همچنین خبری که نتیجه ی آن در طریق اثبات حکم قرار می گیرد می شود. شاهدش این که یکی از عمده ادله ی حجیت تعبدیه همان اجماعی است که شواهدش را شیخ طوسی در عده طرح کرده اند و یکی از این شواهد این است که طائفه، کتاب رجال می نوشته اند و افرادی که بر خبرشان اعتماد می شده را از غیرشان تفکیک می کرده اند... 📱 @mobahathah_ir اشکال و جوابهایی در این بحث ذکر شده است که تفصیل آن در تالار علمی است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2144&pid=7759#pid7759
📚 رد واقفی بودن سماعۀ بن مهران ؟؟!!! استاد شبیری فرمودند: در دو موضع از فقیه و همچنین در رجال مرحوم شیخ، سماعه بن مهران واقفی معرفی شده است؛ با این حال به نظر می رسد که چنین نسبتی خطا بوده و سماعه، صحیح المذهب بوده است. اولا طبقه ی سماعه اساسا به زمان وقف نمی خورد... ثانیا نجاشی سماعه را توثیق کرده و اشاره ای به فساد مذهب او نکرده؛ که دلالت بر صحت مذهب می کند و هم از جهت این که نجاشی ملتزم به ذکر قدح های راویان شده دلالت بر صحت مذهب می کند. ثالثا اعتبار رجال شیخ در مورد وقف، محل اشکال است... مجموعا می توان گفت واقفی نبودن سماعه محرز است. اما این که منشا این انتساب چه بوده است؟ چند عامل می تواند موثر بوده باشد: 1- دو نفر از راویان اصلی سماعه واقفی بوده اند، یکی زرعه که بعد از سماعه به جای او نماز می خواند و دیگری عثمان بن عیسی که از رئوس وقف بوده است هر چند بعدا توبه کرد. 2- تشابه در عنوان سماعه با افرادی چون حسن بن محمد بن سماعه و جعفر بن سماعه که واقفی بوده اند و ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2125&pid=7713#pid7713
📚 تفصیل در آثار شیخ مفید ؟؟؟!!!! استاد مروی فرمودند: آقای بروجردی شیخ مفید را علی الاطلاق جزو افراد داخل در دایره ی اصول متلقاه می داند اما به نظر همان دقتی که ایشان در کتب شیخ طوسی به خرج داده اند باید در آثار شیخ مفید نیز ملاحظه شود ایشان نهایه ی شیخ طوسی را از کتبی که به شکل اصول متلقاه نوشته شده می داند به خلاف مبسوط شیخ که به صورت تفریع فروع است.درآثار شیخ مفید به عنوان مثال مقنعه و احکام النساء ایشان جزو اصول متلقاه هست بخلاف تحریم ذبائح اهل الکتاب که به سبک همان تفریع فروع است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2090
📚 آیا همه روایات کتاب من لا یحضره الفقیه صحیح السند است!!!!؟؟ دو فقره در ابتدا فقیه، وجود دارد که ممکن است به آنها استناد شود. 1- «وَ لَمْ أَقْصِدْ فِيهِ قَصْدَ الْمُصَنِّفِينَ فِي إِيرَادِ جَمِيعِ مَا رَوَوْهُ بَلْ قَصَدْتُ إِلَى إِيرَادِ مَا أُفْتِي بِهِ وَ أَحْكُمُ بِصِحَّتِهِ وَ أَعْتَقِدُ فِيهِ أَنَّهُ حُجَّةٌ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَ رَبِّي » فتوا دادن و حکم به صحت روایت و حجت بودن بین شیخ صدوق و خداوند، تنها در صورتی ممکن است که تمام روایات موجود در فقیه، از نظر سندی اعتبار داشته باشند. اما این استدلال صحیح نیست ؛ زیرا امکان دارد حکم به صحت روایات فقیه، به علت قرائن خارجیه باشد. بله اگر راوی مکرّر در فقیه وارد شده باشد، می توان حکم به وثاقت راوی به معنای اعم کرد که این حکم به وثاقت، با فساد مذهب راوی قابل جمع است. 2- « وَ جَمِيعُ مَا فِيهِ مُسْتَخْرَجٌ مِنْ كُتُبٍ مَشْهُورَةٍ عَلَيْهَا الْمُعَوَّلُ وَ إِلَيْهَا الْمَرْجِعُ» در این عبارت، شیخ صدوق مصادر فقیه را از کتب مشهوری دانسته که «علیها المعول و الیها المرجع». وجود این خصوصیات در کتابی، نشانگر ثقه بودن صاحب کتاب است. کبرای این قضیه صحیح بوده و اعتماد به کتاب، نشانه اعتماد به صاحب کتاب است؛ ولی مشکل اینجاست که..... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1669
📚 جواز مصرف امانت در صورت قدرت بر وفاء ؟؟!!!؟؟ در صحیحه حبیب خثعمی آمده است: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ الرَّجُلُ يَكُونُ عِنْدَهُ الْمَالُ وَدِيعَةً يَأْخُذُ مِنْهُ بِغَيْرِ إِذْنِ صَاحِبِهِ قَالَ لَا يَأْخُذْ إِلَّا أَنْ يَكُونَ لَهُ وَفَاءٌ...» بر اساس این روایت انسان در صورتی که توان وفاء را داشته باشد، می‌تواند بدون خبر و اجازه از مبلغ أمانتی و ودیعه برداشته و بعداً مبلغ مذکور را عودت دهد... اعراض مشهور از این مطلب ثابت نبوده و معارضی نیز برای این روایت پیدا نشده است؛ لذا وجه عدم ذکر در فتاوا واضح نیست. البته امانت از اموال عمومی و دولتی بدن اجازه مالکین.(اختلاس)... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1783&pid=6870#pid6870
📚 مفاد ماده امر در نظر مرحوم اصفهانی ؟؟؟!!!! مرحوم آخوند معانی غیر طلب از ماده امر را به معنای شیء دانسته است و معانی دیگر را ناشی از خلط مفهوم با مصداق دانسته... محقق اصفهانی اشکال نموده اند که اولا در برخی امثله مانند« ما امر فرعون برشید» ماده امر در معنای طلب است زیرا قبلش آمده است« فاتبعوا امر فرعون و ما امر فرعون» و ثانیا خلط مفهوم با مصداق در مواردی است که مصداق بما هو مصداق با مفهوم خلط شود یعنی حمل اولی با حمل شایع خلط شود در حالیکه در این امثله، مفهوم امر( شیء) با مصداق آن خلط نشده بلکه با ملازمات و اوصاف مصداق خلط شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2114&pid=7687#pid7687
📚 فهرست ابن بطه و فهرست حمید بن زیاد ازمنابع فهرست شیخ هستند؟؟؟!!! افرادی مثل ابن بطه و حُمید بن زیاد صاحب فهرست بوده اند و با بررسی فهرست شیخ طوسی مشخص می شود که فهرست ابن بطه و حُمید بن زیاد از منابع شیخ طوسی می باشند. برای مثال از رقم 635 تا رقم 648 همه‌ی طرق تا ابن بطه مشترک است و از ابن بطه به بعد متفاوت می شوند.همچنین از رقم 665 تا رقم 689 در طریق همه‌ی آن ها حُمید وجود دارد این که حُمید یا ابن بطه پی در پی در ترجمه‌ی افرادی آمده است، اتفاقی نیست؛ بلکه نشان دهنده‌ی این است که فهرست ابن بطه و حُمید بن زیاد از منابع شیخ طوسی بوده است، اما اطلاعاتی که در فهرست حُمید بن زیاد می باشد با آن چه که در فهرست شیخ طوسی می باشد، متفاوت است.... به نظر می رسد فهرست حُمید بن زیاد در اختیار شیخ طوسی نبوده است و فهرستِ فهرست حُمید در اختیار شیخ بوده است.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2018
📚 تحلیل ماهیت حکمت(در مقابل علت) ؟؟!!!؟؟ یکی از تفاوتهای حکمت با علت در اینست که در علت حکم اثباتا و نفیا دایر مدار علت است فلذا گفته میشود العله تعمم و تخصص بخلاف حکمت. توضیح مطلب این است که: حکمت دایر مدار ثبوتی نیست و به علت روشن نبودن ملاک و وجود ابهام در آن، زمینه برای جهل یا ادعای جهل موجود است. به همین دلیل، شارع موضوع ثبوتی را تغییر می دهد تا ابهام از بین برود. البته این بحث ریزه کاری هایی دارد که باید در بحث حکمت و علت به آن پرداخت. علاوه بر اینکه گاه جعل حکم در مواردی که مشتمل بر ملاک نبوده اشکالی نداشته و تنها بدون ملاک است نه آنکه ملاک عدم داشته باشد. مثلا ملاک جعل حق شفعه، جلوگیری از تضرّر شریک در برخی از موارد فروش حصّه شریک به دیگری بوده و در مواردی که شریک متضرّر نمی شود، ملاکی برای ثبوت حق شفعه یا عدم آن وجود نداشت باشد. در این موارد، حتی وجود ملاک برای ثبوت حق شفعه در موارد اندکی حتی در حدود 5 درصد باعث می شود، شارع در تمام موارد فروش حصّه شریک به دیگری، حق شفعه را جعل کند.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1761
📚 تحلیل لفظ قضا و ما فات از جانب مرحوم نائینی؟؟؟!!! مرحوم نائینی در بحث تبعیت قضا از ادا می فرماید: تعبیر اقض ما فات کما فات، دلالت دارد بر این که امر اولی کلا ساقط شده است. زیرا اگر امر اولی باقی است که قضا معنا ندارد ... تعبیر ما فات هم این گونه است...پس امر جدید کشف از سقوط امر اول میکند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=2219
📚 راه های تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی؟؟ ؟؟؟!!! راه اول؛ قرض دادن طلا و دلار به جای پول مقرِض به جای پول -که تورم دارد- دلار و طلا قرض دهد. این طریق در غالب اوقات که تومان مبتلی به مشکل تورم است راه دوم؛ فروش طلا و دلار به قیمت دلخواه مکلف به جای دادن قرض، طلا و دلار را به هر قیمتی که اراده کند نسیه بفروشد؛ به طور مثال هزار دلار را که در این زمان معادل سی میلیون است را به پنجاه میلیون یک ساله بفروشد. راه سوم؛ هبه¬ی مشروط به هبه زید خطاب به عمرو بگوید: ده میلیون تومان به تو هبه می¬کنم مشروط به این¬که در انتهاء سال پانزده میلیون به من هبه کنی. راه چهارم؛ هبه¬ی مشروط به قرض هبه¬ی مشروط به قرض به این¬که زید به عمرو پنج ملیوم هبه می کند مشروط بر اینکه عمرو به او بیست ملیوم قرض دهد راه پنجم؛ جعاله بر قرض جعاله ی بر قرض راه بعدی است به این صورت که مقترض بگوید: «هرکسی به من ده ملیوم قرض بدهد من به او دو ملیوم جعل خواهم داد»؛ مقرض عمل به جعاله کرده و مستحق جُعل خواهد شد. راه ششم؛ ارجاع به واسطه و... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2190
📚 نجات غیر شیعه از جهنم؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب (دام عزه) می فرماید : جاهل قاصر نجات می یابد، هر چند شیعه نباشد. از قاعده عقلى قبح عقاب بلا بيان كه در اصول فقه مورد استناد فقها قرار مى‏گيرد و نيز متونى كه چنين مفهومى را مورد تأييد قرار مى‏دهد استفاده مى‏شود كسانى كه به حقانیت شیعه دسترسى نداشته‏اند، گرفتار عذاب الهى نمى‏شوند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2006&pid=7451
📚 تقیه ی امیرالمومنین ؟؟!!! حضرت امیر با این که حاکم بودند آیا تقیه می کردند؟ درجواب از این سوال نقل قولی از رجال کشی نقل می شود تا فضای زمان حضرت بیشتر معلوم شود در مقدمه‌ی رجال کشی چنین آمده است: امام باقر فرمود امیرالمومنین با دشمنانش می جنگید و حال آنکه دربین اصحابش 5نفر به حق معرفت وامامت ایشان آگاه بودند. صاحب قاموس الرجال درذیل این حدیث نقل می کند که درجنگ صفین منادی اهل شام می گفت به همراه ما طیب فرزند طیب است عبید الله ابن عمر. ودرسپاه امیرالمومنین منادی اهل عراق می گفت به همراه ما طیب ابن طیب است محمد بن ابی بکر.لذا تقیه ی حضرت امیر هم وجیه است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1984