🔅انتخابات مجمع نمایندگان طلاب یا پیامهای عبرتآموز
🔹روز چهارشنبه و پنجشنبه پیش رو انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب برگزار خواهد شد.شواهد نشان میدهد که متاسفانه استقبال سردی از این انتخابات شدهاست. کاهش قابل توجه کاندیداهای ثبتنامی که در برخی از حوزههای انتخاباتی حتی کمتر از میزان نماینده مورد نیاز است پیام مهمی را با خود دارد.
🔹مجمع نمایندگان در دور نخست به عنوان یکی از بازوهای مهم تصمیمگیری حوزه علمیه قم تلقی میشد. در دیدارهای مکرر نمایندگان طلاب با رهبر معظم انقلاب ایشان بر نقش فعال این مجمع تاکید داشتند و به عنوان یکی از امیدهای ایشان در حوزه میتوان نام برد.
اما متاسفانه در یک دهه اخیر به دلایل گوناگونی - که باید پیش از بررسی و آسیبشناسی میشد- نقش این مجمع هر روز کمرنگتر از گذشته شد. پیش از این مباحثات به بهانههای مختلفی به بررسی نقش این مجمع وارائه برخی راهکارهای تحولی مجمع نمایندگان طلاب پرداخته بود.
🔹امیدواریم انتخابات پیش رو با استقبال طلاب برگزار شود اما چنانچه این امر محقق نشد قطعا باید متولیان عالی حوزه و همچنین مدیران مجمع نمایندگان طلاب ابتدا پیام این استقبال سرد را دریافته و به جای دخیل دانستن عوامل بیرونی! به آسیبشناسی عملکرد خود یپردازند.
🔸 مشاهده مطالب پیشین مباحثات درباره مجمع نمایندگان طلاب:
♻به مناسبت برگزاری انتخابات مجمع نمایندگان طلاب
دموکراسی در حوزه با نقشآفرینی طلاب و اساتید
• پنجشنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
https://mobahesat.ir/2329
///////////////
♻به بهانه برگزاری انتخابات هفتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب؛
نگاهی به مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه
• شنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
https://mobahesat.ir2341
/////////////
♻بهمناسبت انتخابات مجمع نمایندگان طلاب
مجلس بیاختیار
• شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
https://mobahesat.ir/15909
//////////////
♻مجمع نمانیدگان طلاب در پیچ وخم تحول
• چهارشنبه، ۹ تیر ۱۴۰۰
https://mobahesat.ir/23425
///////////////
♻مجمع نمایندگان طلاب، از انتخابات الکترونیک تا لزوم تحول در منتخبین
• چهارشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۰
https://mobahesat.ir/23525
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅رادیکالیسم اسلامی در ایران معاصر، شهید نواب صفوی و جمعیت فدائیان اسلام
🔹به مناسبت ساگرد شهادت
🖊دکتر عبدالوهاب فراتی
مبارزات نواب صفوی و فدائبان اسلام، فصل قابل توجهی از فرآیند مبارزات ملت مسلمان ایران برای پایهریزی حکومت اسلامی بوده و بیتردید بخشی از تفسیرها و تأویلات نگرش اسلامی در حوزه سیاست میباشد.
دکتر عبدالوهاب فراتی در این مقاله به دنبال آن است که پدیده رادیکالیسم اسلامی، علل و عوامل شکلگیری و جریانهای مؤثر در این پدیده را مورد بحث و بررسی قرار دهد و در ادامه نیز به تبیین افکار و اندیشههای شهید نواب صفوی، به عنوان اولین پایهگذار این دیدگاه و جمعیت فدائیان اسلام بپردازد.
مشاهده متن کامل مقاله:
https://mobahesat.ir/23989
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی میراثبان تشیع
⚡️خاطراتی از استاد رضا مختاری به مناسبت سالگرد رحلت
🔹در ابتدا یک نکتهی کلی عرض کنم که ایشان هر نقدی که داشتند از آنجائی که براساس تکلیفگرایی و شرعمحوری و برپایهی خلوص و دلسوزی بود هیچکس از این انتقاد دلخور نمیشد و ادبیات بیان و محتوای فرمایشات ایشان هم به گونهای بود که بهانه به دست دشمنان و مخالفان نمیداد.
🔹ایشان هیچ مانع نفسانی برای تشویق از کارهای خوب و حسنه نداشت. گاهی اوقات افراد را نمیشناختند و تنها با دیدن آثار خوب با صاحبان آن تماس گرفته و تشویق میکردند. چه بسا برخی مواضع آن فرد را هم قبول نمیداشتند اما برای یک اقدام خاصی که نیاز به تشویق بود تماس میگرفتند .این کار ایشان واقعا سرمایه بزرگی برای این افراد بود. حتی این تشکر ایشان شامل غیرشیعیان یا غیرمسلمانان میشدند.
🔹حدود ده سال پیش خدمتشان عرض کردیم نزدیک به سی نسخه خطی ارزشمند در اختیار یک فردی است که احتمال زیادی هست به خارج از کشور منتقل شود.ایشان از بنده و یکی از دوستان به عنوان کسب نظر تخصصی سوال فرمودند که به نظر شما آیا هزینهکردن و خرید این کتابها در راستای حفظ میراث تشیع است؟ بنده عرض کردم قطعا همین طوراست. بلافاصه دستور دادند مبلغ مورد نیاز که در زمان خود بسیار قابل توجه بود پرداخته شد و این آثار را خریداری کردیم و پس از تصویربرداری وقف کتابخانه آستان قدس رضوی نمودیم. انشاءﷲ فهرست این سینسخه در شمارهی جدید مجلهی شیعهشناسی منتشر خواهد شد.
🔹در خرداد سال ۱۳۹۱که زندگینامه «شیخ آقابزرگ تهرانی» را منتشر کردیم ایشان در نهایت بزرگواری میزبانی مراسم رونمائی از این اثر و چند اثر تازه منتشره این موسسه را قبول کردند و مراسم رونمائی از این اثر در دفتر ایشان و با حضور مبارکشان انجام شد و برخی دیگر از اساتید مانند آیتﷲ استادی هم سخنرانی کردند. خوشبختانه گزارش کامل این برنامه در شماره چهارم مجله تخصصی کتابشناسی شیعه منعکس شدهاست.
🔹مورد بعدی این بود که گاهی درخواست میکردیم برای کتابی تقریظی بنگارند و ایشان با جان و دل این درخواست ما را اجابت میکردند. برای نمونه تقریظ بر کتاب « زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» تالیف محقق ارجمند جناب آقای محمودی گلپایگانی است این کتاب حدود پانصد صفحه است و تمامی نسخ موجود درباره زیارت عاشورا را با درج تصاویر آنان بررسی نموده و به این نتیجه رسیده است که متن زیارت عاشورای فعلی صحیح است و به جز چند کلمهی جزئی مانند «امام هدی» یا «مهدی» عملا تغییری نسبت به نسخه اصلی ایجاد نشده و اگر احیانا برخی نسخهها به خط علما با اختلاف قابل توجه در فرازهای زیارت عاشورا وجود دارد بخاطر رعابت تقیه بودهاست.
🔹ایشان در تاریخ هشتم جمادیالآخر سال ۱۳۴۳ یعنی حدود یکماه پیش از وفاتشان است این تقریظ را نوشتند و نیازی نیست که این نکته را عرض کنیم همین نمونه نشان دهندهی قوت حافظه و تسلط ایشان بر مسائل علمی و …. تا روزهای پایان عمر شریفشان است.رفتار یک مرجع تقلید در سن یکصد سالگی بدون هیچگونه ملاحظات جایگاه و مقام و … واقعا برای همهی اساتید و علمای فعلی درسآموز است و نشاندهنده اوج دغدغهی ایشان برا حفظ دین و کیان تشیع است.
🔹از جمله توفیقات ما که جبران کوچکی برای الطاف آیتﷲالعظمی صافی گلپایگانی بود، انتشار زندگینامهی خود نوشت ایشان در شمارهی یازده و دوازده مجلهی کتاب شیعه و زندگینامهی خود گفتهی ایشان در شمارهی سیزده و چهاردهم همین مجله است.لازم میدانم به همهی طلاب و اساتید محترم مطالعهی این زندگینامهها را توصیه کنم که واقعا تاثیر معنوی و علمی بسیار زیادی دارد.
🔹مناسب است این نکته را عرض کنم که مرحوم آیتﷲالعظمی صافی گلپایگانی در عین تصلب در دفاع از حریم تشیع و اهلبیت، طرفدار بین تقریب مذاهب و اتحاد مسلمین و طرفدار ارتباط حسنه بین کشورهای اسلامی مانند ایران و مصر و عربستان و .. برای قدرتمند شدن جامعه مسلمانان بودند و همین موضوع را بارها به مسئولان متذکر شده بودند. همینجا لازم است تعبیر جناب آقای مبلغی که در مراسم بزرگداشت ایشان یاداوری کنم :«مرحوم آیتﷲالعظمی صافی گلپایگانی فقیه پیوند و تعایش بود»
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23738
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🖍 نشست علمی باعنوان:
"مدل حل مسئله در احکام فقهی ناسازگار با حقوق شهروندی زنان "
⚫️ برگزار کننده: گروه فقه حقوق و تکالیف شهروندی
🔴 ارائه دهنده : سرکار خانم دکتر زهرا اخوان صراف
🟢 ناقد : دکتر محمود حکمت نیا
🕒 زمان: پنجشنبه 6 بهمن ماه ۱۴٠۱
ساعت 16 الی 18
🌐لینک ورود به جلسه از طریق اسکای روم :
https://www.skyroom.online/ch/asef2020/riicj
علاقمندان میتوانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site: https://riicj.com
⚡️آراء کاندیداهای ریاست نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
1. اقای رضوی تعداد رای 102
2. اقای نبوی تعداد رای 73
3. اقای گودرزی تعداد رای 9 رای
🌀 حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر با رأی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به عنوان رئیس مجمع نمایندگان طلاب انتخاب شد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
▫️پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت
▪️با همکاری مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
برگزار می کند:
🔰افتتاحیه سلسله نشستهای
«حوزهِ انقلاب»
▫️با حضور
آیت الله حسینی بوشهری
حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی
🔻به همراه گفت و گوی چندجانبه پیرامون چیستی شاخصه های حوزه انقلابی
👤حجج اسلام ایزدهی، قنواتی، موسوی
▪️با دبیری حجت الاسلام اسدپور
🗓 سه شنبه 18 بهمن ساعت 14:30
📌سالن همایشهای مدرسه علمیه معصومیه
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
هماکنون
حضور پرشور مردم بویژه حوزویان و جوانان در راهپیمایی ۲۲ بهمن قم
🔻🔻🔻
@mobahesat
هماکنون
جلسه هفتگی بنیاد قمپژوهی با موضوع معرفی کتاب « تحولات فکری حوزه علمیه قم ۱۳۰۱-۱۳۵۷»
🔻🔻🔻
@mobahesat
🎤در گفتوگو با حجتالاسلام وحید نجفی بررسی شد/
سازمانوارگی در روحانیت
🔸گفتوگوی ذیل با هدف جمعآوری دیدگاههای مختلف درباره پایاننامهای با موضوع «بررسی آثار و پیامدهای سازمانوارگی روحانیت بر نظام آموزشی حوزه» است که با حجتالاسلام وحید نجفی از پژوهشگران موضوع حوزه و روحانیت است.
🔹اول قرن حاضر، طلبههای قم ۵۰۰ نفر بودند. یککمی میآید جلوتر مثلاً فکر کنم در دهه ۴۰ میشود حدود ۲۰ هزار نفر. تا اوایل انقلاب و یکی دو سال قبل از انقلاب آمار طلبهها حدود مثلاً بیستوپنج، شش هزار نفر است. این آمار قابل استناد هست چون تلاش کرده بودند طلبهها را ذیل آموزشوپرورش ببرند و آنجا آمارگیری کرده بودند و به خاطر ابزارها و اهرمهای قدرت که داشتند، توانسته بودند آمار را بگیرند والان که تا صدوچند ده هزار نفر آمار رشد یافته است. پس ما یک بستری داریم که در آن اتفاقاتی میافتد. یکی این است که تعداد طلبهها خیلی زیاد میشود.
🔹یکی هم همزمانی با بحث مدرنیته و پیروزی انقلاب اسلامی است. این دو تحولات
بزرگی هستند که در این قرن رخداده. حوزه با مسئله مدرنیته مواجه شده که میتوانیم بگوییم تأسیس حوزه علمیه قم در پاسخ به همین مسئله بوده است. اتفاق بزرگتر و اتفاق دوم، پیروزی انقلاب اسلامی است. این دو تا اتفاق حوزه را وارد دوره جدیدی میکند.
🔹یک ضربه بزرگ دیگری هم که سازمان زد این بود که ساختار جای اراده انسانی را گرفت؛ یعنی مثلاً من میگفتم طلبه شدم تا هدف دینی را محقق کنم و بتوانم به جامعه فلان فایده را برسانم و این اراده اثرات زیادی داشته اما این سازمانی شدن خواسته از بالا من را کنترل و مدیریت کند، درنتیجه من یادم رفته که خودم، خودم را کنترل کنم. درنتیجه کمکم بهجایی میرسم که اگر امتحان هم میدهم، تقلب میکنم. پایاننامه هم مینویسم، دزدی علمی میکنم. یادم میرود که اصلاً برای چه آمدم حوزه و این درسها را میخوانم؛ یعنی آن انگیزههای شخصی به دلیل نوع مدیریت سازمانی یکجاهایی ذبح میشود.
🔹اگر روند سازمانی شدن را بنگرید درمانی بوده برای دردی که بارها تکرار شده بود و آسیب رسانده بود؛ اما چون سرعت تحولات درگذشته کم بود، این آسیبها خیلی مهم نبود. کسی دردش نمیگرفت تا بیاید درمان کند؛ اما الآن چون سرعت تحولات بالا رفته دردشان گرفته، میخواهند درمان کنند؛ مثلاً بعد از آقای حائری مراجع ثلاث بودند و وقتی مرجعیت یکپارچه نیست، حوزه دچار افول جدی میشود. حتی آمار طلبهها را هم نگاه کنید؛ کم میشوند. مرجعیت واحد نیست یعنی چه؟ یعنی هم تواکل هست هم موازیکاری هست. هر جا کار سخت میشود میگوید من که تنها مسئول نیستم آن آقای فلانی هم هست. هر جا کار آسان میشود همه میخواهند با هم باشند.
🔹ما خیلی از اشکالات را به سازمان حوزه میکنیم، اما گاهی این اشکال به سازمان بودن حوزه نیست، بلکه به کامل نبودن سازمان حوزه است؛ یعنی سازمان حوزه اگر کامل بشود، مشکل حل میشود. حوزه سازمان ندارد که این مشکل پیشآمده است. برخی معایب ممکن است غالبی باشد؛ یعنی مثل نظام بروکراسیاش و عدم درک درست از صحنه و اینکه کارمند ضعیف حاکم میشود و … اما باید ببینیم سازمانهای مدرن خودشان را بازسازی نکردند؟ یعنی مدیریت در کشور ما اینطوری فهمیده میشود که همه کارها دست من باشد، اما خب این دارد بازسازی میشود نمونهاش بحث مجوزهای کسبوکار است. قبلاً میگفتند من باید کامل تو را چک کنم بعد مجوز دهم، الآن دیدند کار قفلشده، میگویند تصدیگری نکن. بلکه در مسند سیاستگذاری قرار بگیر.
🔹برخی از این مباحث را در کتاب تعامل حوزه با نظام جمهور اسلامی گفتهام. اول از ضرورت ایجاد سازمان برای روحانیت گفتم، بعد بحث دلایل و عوامل مخالفت با سازمان فراگیر را گفتم مثل آنکه مسئولیتپذیری افراد کم میشود، هزینههای حفظ سازمان زیاد است و …
البته سازمان ممکن است خطا بکند؛ مثلاً در پژوهش آسیبزده، معاونت پژوهش دیده طلبهها روش پژوهش بلد نیستند، روش پژوهش یاد داده اما از آنطرف مقالات از محتوا تضعیف شده، همه فرم را بلدند که چه جور بنویسند، اما محتوا ضعیف شده است.
🔅مشاهده متن کامل:
https://mobahesat.ir/24009
🔻🔻🔻
@mobahesat
🖊مسمومیت دختران یا بیهوشی رسانهای مسئولان؟
🔹ماجرای مسمومیت دانشآموزان در قم و پس از آن در برخی شهرها اگرچه بیشتر جنبهی اجتماعی داشته است اما با اظهارات روز گذشتهی معاون وزیر بهداشت مبنی بر عمدی بودن و احتمالا انجام آن از سوی برخی محافل خاص مخالف تحصیل دانشآموزان دختر ابعاد عمیقترامنیتی و دینی به خود گرفتهاست.
🔹اگرچه برخی رسانههای مختلف احتمال تعمدی بودن آن را مطرح میکردند اما تا روز گذشته مقامات رسمی این احتمالات را رد کرده بودند و طبیعیتا هرگونه اظهارنظر یا پرداختن به این موضوع دامنزدن به شایعات و نشر اکاذیب محسوب میشد.
اما آنچه که دغدغهی نگارنده بوده و هست عدم اطلاعرسانی دقیق و شفاف مسئولان امر است که پیام آن نوعی «تحیر و بلاتکلیفی» است. از زمان اعلام نظر رسمی عمدی بودن موضوع توسط معاون وزیر بهداشت تاکنون 24 ساعت میگذرد و متاسفانه ازمسئولان ذیربط از جمله استاندار و فرماندار و نهادهای امنیتی که شأنیت اظهارنظر و ورود به مسئله را دارند هیچ واکنشی منتشر نشدهاست.
🔹دقیقا در همین زمان هم انبوهی از تحلیلهای دغدغهمندانه و در برخی موارد همراه با عناد اشخاص و رسانهها را شاهد بودیم که ماحصل همهی آنها عدم شفافیت و اطلاعرسانی دقیق از ماجراست.
🔹پرسش یا پیشنهاد درباره مسائل امنیتی از عهده نگارنده خارج است اما میتوان این سوال و مطالبهی جدی را مطرح کرد که اولا این موضوع امنیتی چرا توسط یک مقام بهداشتی برای نخستین بار باید علنی شود؟ در حالیکه اطلاع مقامات استان بویژه استاندار و .. ازموضوع قطعا دقیقتر از معاون وزیر است.
🔹دوم آنکه پس از اظهارات رسمی مقام وزارت بهداشت هیچ نظر سلبی و ایجابی از مقامات استان قم را مشاهده نکردهایم. آیا مشاوران رسانهای این مقامات برآیند این سکوت در افکار عمومی را فهم کرده و به مسئولان منعکس میکنند؟ آیا قضاوت افکار عمومی مبنی بر اینکه «مسئولان درصدد مخفی کردن واقعیت هستند» به اطلاع مقامات رسیده است؟
🔹براساس آمارهای موجود انقلاب اسلامی ایران بزرگترین تحول را در آموزش و ارتقای فرهنگی دختران و بانوان ایجاد کردهاست اما این سکوت و عدم شفافیت میتواند بهانهای برای رسانههای معاند و به نوعی همراهی جمهوری اسلامی با جریانهای سلفی و مخالف آموزش و رشد دختران قلمداد شود و ضربهی بزرگی به سرمایه و دستاورد انقلاب اسلامی ایران است.
🔹امید است مراجع ذی صلاح استانی هرچه سریعتر با درک صحیح مسائل رسانهای و افکار عمومی و همچنین عمل به تکلیف در قبال خانواده و جامعه فرهنگیان، اطلاعرسانی دقیقی در این زمینه انجام دهند.
https://mobahesat.ir/24016
🔻🔻🔻
@mobahesat