#پرسش_پاسخ_مهدوی
چرا از اول امامت، غیبت کبرا شروع نشد؟
غیبت صغرا، زمینه ساز غیبت کبراست. در واقع غیبت اول به منظور آمادگی مردم برای پذیرش غیبت کبرا رخ داد؛ زیرا غایب شدن در زمانی طولانی، امری بس غریب و نامأموس و باور آن برای مردم دشوار است. به همین جهت امام هادی(ع) با مردم کمتر معاشرت می کرد و جز با اصحاب خاص خود با کسی ارتباط نداشت. وقتی امام حسن عسکری(ع) به امامت رسید، در اکثر اوقات از پشت پرده با مردم سخن می گفت تا مردم برای پذیرش غیبت امام دوازدهم مهیا شوند.
علاوه بر این، اگر غیبت کبرا از همان اول صورت می گرفت، وجود مقدس امام زمان(ع) مورد غفلت واقع می شد و کم کم به فراموشی می پیوست. بنابراین غیبت صغرا آغاز شد تا شیعیان در آن ایام به وسیله نواب با امام خود تماس داشته و در وجود حضرت تردید نداشته باشند.
♦️دادگستر جهان، ص225؛ یک صد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان، علیرضا رجالی تهرانی، ص81؛ اثبات الوصیه، مسعودی، ص206؛ نشانی از امام زمان غایب7، دکتر محمد مهدوی رکنی، ص15؛ سیمای آفتاب، ص88.
#امام_زمان
#مهدوی
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
#پرسش_پاسخ_مهدوی
: آیا حضرت مهدی(ع) از ابزار جنگی استفاده می کند؟
در روایات کمتر سخن روشنی در این باره به چشم می خورد و تنها سلاح مورد اشاره در کلام معصومان(ع) «سیف» (شمشیر) است.(الکافی، ج8، ص50، ح13، عیون اخبار الرضا، ج1، ص59، ح29؛ کمال الدین ، ج1، ص321، ح3؛ الغیبة، ص164، ح5 و ده ها کتاب دیگر)
1. عده ای بر این باورند که استعمال کلمه «شمشیر» در معنای حقیقی و ابزار برنده جنگی خاصّ است. البته این گروه درباره غالب شدن حضرت با این سلاح بر دشمنان، توجیهات متفاوتی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:
الف) بعضی می گویند: اگر چه حضرت با شمشیر قیام می کند، ولی خداوند در آن شمشیر قدرت و اعجازی قرار داده که تمامی سلاح های موجود را مقهور نیروی خود می سازد.(الخصال، صدوق، ج2، ص649، ح43.)
ب) دسته دیگر می گویند: خداوند در عصر ظهور تمامی تسلیحات پیشرفته را از کار انداخته، مردم به ناگزیر در جنگ از همان سلاح های ابتدایی (شمشیر و مانند آن) استفاده می کنند و بنابراین حضرت مهدی(ع) با همان شمشیر می جنگد.
ج) به رغم آنکه تمامی تسلیحات در اختیار حضرت قرار می گیرد، ولی از آنجایی که استفاده از آنها به ناگزیر ظالمانه نیز خواهد بود، حضرت تنها از سلاح شمشیر بهره خواهد برد؛ زیرا یکی از خصوصیات مهم و اساسی قیام و حکومت حضرت «عدالت» و «دادگری» است و در بسیاری از روایات از ایشان به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت یاد شده است، و یکی از اهداف ادیان الهی و به خصوص اسلام و مذهب شیعه، حاکمیت بخشیدن به صلح و آرامش در جامعه جهانی است تا در سایه آن، همه افراد بشر به کمال انسانی خویش دست یابند.
د) برخی دیگر گفته اند: به سبب جنگ های خونین فراوانی که در آستانه ظهور به وقوع می پیوندد، تمامی سلاح های پیشرفته از بین خواهد رفت و از آن پس، در جنگ تنها از ابزارهای ساده استفاده می شود.(سیمای آفتاب، حبیب الله طاهری، ص371 )
یکی از دلیل های این جمع، این است که روایات فراوانی می گوید: «شمشیر آن حضرت همان شمشیر پیامبر است» و وقتی چنین شد، نمادین بودن آن مشکل خواهد بود.(الکافی، ج1، ص234، ح2)
البته هر کدام از اینها به دسته ای از روایات استشهاد می کنند و عمدتاً دلیل این گروه این است که علّت استفاده از سلاح های ساده همچون شمشیر بر خلاف بهره گیری از سلاح های پیشرفته عادلانه بودن مبارزه با آن است.
2. دسته ای دیگر بر این اعتقادند که: شمشیر در این روایات، کنایه از قدرت و نیروی نظامی است. این گروه شواهد متعددی بر این ادعا ذکر می کنند؛ همان گونه که کلمه «قلم» کنایه از علم و فرهنگ است. ولی آنچه ایشان را به این قول وادار کرده، پیشرفت روز افزون تجهیزات نظامی و فنّاوری دفاعی است. از آنجا که صاحبان این قول نتوانسته اند بین شمشیر و سلاح های فوق پیشرفته نسبتی بر قرار کنند، به چنین توجیهی دست زده اند.
آنان شمشیر را نماد قدرت و جهاد مسلحانه دانسته، می گویند: هر ابزاری که قدرت حضرت را به نمایش بگذارد، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.(سیمای آفتاب، دکتر حبیب الله طاهری، ص370.)
3. با توجه به تکامل خارق العاده علم در آن زمان، ممکن است سلاح هایی فراهم آید که هرگز در تصور انسان های امروز قابل درک نباشد، بنابراین، آن به اهلش و اگذاشته شده است.
ضمن اینکه قیام آن حضرت، قیامی است متکی بر قدرت الهی، و آن قدرتی است فوق حدّ تصور که فرشتگان الهی هم همه به یاری وی می پردازند. البته در برخی کتب آمده: زمان قیام، سلاح های پیشرفته از کار می افتد. آنچه متیقن است، اینکه قدرت الهی در قیام امام زمان(ع) متجلی می شود.
#امام_زمان
#منبرک
#مهدوی
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
هدایت شده از ره توشه مبلغین
سفارش ۳ نوع حجاب توسط قرآن کریم
خواهران، برادران و عزیزان محترمه که در سرتاسر ایران این متن را می خوانید. قرآن کریم به خانم ها سفارش سه نوع حجاب را می کند. چرایش را حالا می گوییم. برای کرامت و ارزش زن است.
سه مدل حجاب سوره نور و احزاب بیان کرده است. فقط حجاب به لباس نیست.
۱- حجاب لباسی و پوششی
۲- حجاب گفتاری: بعضی خانم ها چادری و محجبه هستند. ولی حجاب گفتاری ندارند.
۳- حجاب رفتاری و برخوردی
۱- حجاب پوششی:
دو آیه در قرآن می فرماید: ۱- به خانم ها در سوره نسا می فرماید: خمار بپوشید. خمار یعنی روسری بلند. زن های عرب جاهلیت یک روسری هایی می پوشیدند و می انداختند پشت گوششون و گره می زدند. سینه و گردن و زینت ها همه پیدا بود. الان بعضی از روسری ها را نمی شود گره زد. انقدر کوچک هستند که ثل شال فقط روی سر را می پوشانند و همه بدن پیداست. اما آن روسری ها بلند بود و از پشت سر می انداختند روی کمرشان و هیچ چیز روسری نمی آمد جلوی سینه و پیدا بود و در خیابان می رفتند و جوان ها اذیتشان می کردند. آیه نازل شد: با استحکام روسری بلند را بر روی سینه ببندید( دلیل بر اینکه سر و مو کاملا پوشیده باشد. خطاب این آیات به زنان پیغمبر است ولی خصوصیت ندارد و احکام برای همه است.
۲- در آیه دیگر( ۵۹ احزاب) می فرماید: ای پیغمبر به زنانت و دخترانت و زن های مردم بگو وقتی از خانه بیرون می آیید جلابیب بپوشید. جلابیب یعنی لباس بلند و گشاد. یک لباسی که غیر از روسری تمام بدن را بپوشاند و برجستگی های بدن پیدا نباشد. به این جلباب می گویند. اول می گوید خمار و بعد می گوید جلابیب پوشش باشد و نازک نباشد. این لباس باعث می شود زن ها شناخته شود و بفهمند این زن مسلمان و آزاده و با حریم است و بدکاره نیست. یک وقتی اسما خواهر عایشه آمد پیش پیغمبر(خواهر زن به داماد نامحرم است. اما بعضی ازواج می کنند خواهر زن بدون حجاب جلوی داماد می آید و می خندد. ولی خواهر زن نامحرم است) اسماخواهرزن پیغمبر با لباس نازک آمد نزد پیغمبر. تا وارد شد پیغبر روی خود را برگرداند و فرمودند که برو و لباس کلفت بپوش و فرمودند نمی دانید فقط می شود به کف و صورت زن نامحرم نگاه کرد؟ اگر از روی شهوت باشد که حرام است. اما به طور عادی در خانه، اداره، مهمانی صورت و کف لازم نیست پوشیده باشد. حدیث داریم هر کسی لباسش نازک باشد دین اش نازک می شود. کسی چادر نازک بپوشد و شلوار تنگ بلوز کوتاه است. این مثل عدم است. پوشش های عریان است و پیغمبر فرمودند: دو گروه اهل آتش هستند. پوشش های عریان. حضرت از کنار قبرستان بقیع رد می شد یک خانم آمد سوار مرکب بود. یک دفعه پای مرکب خانم رفت درون یک چاله.محکم افتاد زمین. پیغمبر صورت خودش را برگرداند. اولا یک ادب یک خانم چادرش افتاد صورت خود را برگردانید و نگاه نکنید. زن شلوار گشاد پاش بود. یکی گفت حضرت شلوار گشاد پایشان است. حضرت لبخندی زد و فرمود: بر خانم ها باد شلوار های پوشش دار. بعضی شلوارها محرک است و باعث کشش نامحرم می شود.
حجاب پوششی در همه دین ها است.در دین مسیح مادر عیسی محجبه بوده است. از روزی که آدم از بهشت بیرون آمد قرآن می فرماید: اولین کاری که کردن خودشان را با ورق درخت پوشاندند. حجاب با حیات بشر بوده. حجاب در همه ادیان است.
پس حجاب پوششی کاپشن و شلوارها، مانتوهای کوتاه و شلوارهای تنگ نیست. حجاب دینی خمار و جلابیب است.
۲- حجاب گفتاری:
خانم ها دو مدل می توانند با تلفن و نامحرم حرف بزنند.
یک: گفتار خضوع و با ناز و عشوه.
دو: گفتار معمولی و عادی که محرک نباشد.
در قرآن کریم به زنان پیغمبر می فرمایید: صداهای خود را نازک نکنید. با نزول این آیه بعضی دست در دهان می کردند تا صدایشان خشن شود. آیه گفت این کارها را نکنید و افراط و تفریط خوب نیست. الان برادرشوهر خانه می آیید یا تلفن می زند و می خواهید با او صحبت کنید یک طوری حرف نزنید که متوجه نشود. عادی حرف بزنید. محرک نباشد. چقدر گفتار ها باعث فساد و کشش نامحرم به سوی خانم ها شده است. سرکلاس درس، در برخوردها، گفتگوها، رفت و آمدهای فامیلی این ها همه حجاب گفتاری است.
۳- حجاب رفتاری:
مرحوم شهید مطهری یک کتابی دارد به نام حجاب. در این کتاب یک جمله قشنگی دارد. ایشان می نویسد رفتارها زبان دارند. شما یکی دیدن شما می آیید به او می گویید دیشب نخوابیدی؟ می گوید مگه من حرف زدم؟ میگه قیافه ات داد می زنه. از این چشم های باد کرده و خستگی معلوم دیشب نخوابیدی. پسرت رفته مدرسه کارنامه بگیره. همچین در می زنه و در رو هنوز باز نکردید می گید بچه قبول شده. میگه مگه گفت. بهش می گید از در زدنش و کفش کندن و دوییدن و قیافه معلومه که قبول شده. شهید مطهری می گویند: رفتارها زبان دارند. وقتی می گویید از چشم هات معلومه دروغ می گی و آدم دروغ گو چشم هایش داد می زند. از قیافه معلومه که ترسیدی. این ها همه رفتار هستند. گاهی با
هدایت شده از ره توشه مبلغین
گوشه چشمت کسی را مسخره می کنی. تمسخر می کنی با حرکتت.
شهید مطهری می گوید: بعضی از خانم ها رفتارشان داد می زند که نامحرم بیا به سوی من. بیا با من رفیق شو و دلت با من باشد. میگه: بیابیابیا…. این رفتار بعضی از خانم ها است.حرف نمی زند. اما تیپ اش می گوید بیا. ماشین من را سوار کن.
بعضی از رفتارها فریاد می زند. میگه حق نداری به من نگاه کنی. خجالت بکش. چشمت را ببند و غیرت داشته باش.
آیه دیگه می گوید: پاهایتان را محرک زمین نکوبید. می گوید خانم وقتی راه می روی یک جوری راه نرو که نامحرم تحریک شود. پس راه رفتن و تبرج و خود را نمایان کردن. خانم هایی را می شناسیم که چهار یا شش یا هشت سال قم زندگیشان بوده اما دانشگاهش مشهد، ایلام، ارومیه، بندرعباس. یک بار نامحرم به خودش اجازه نداده که به او نگاه کند. برای اینکه تیپش می گوید نیا و من برای همسرم هستم. من غیور هستم. این تیپ اجازه نمی دهد.
اگر یک خانمی حجاب پوششی، رفتاری، گفتاری داشت این یک ارزش است
#تیر
#حجاب
#عفاف
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
روش بيان حديث(5)
شيوه داستانى
يكى از شيوههاى بيان حديث، شيوه داستانى است كه جاذبه خاصى دارد. در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود.
1. على بن حمزه مىگويد: دوستى داشتم كه در دستگاه بنىاميه به شغل نويسندگى اشتغال داشت.
روزى به من گفت: از امام صادق عليه السلام براى من وقت ملاقات بگير. من از آن حضرت وقت ملاقات گرفتم و او نزد آن حضرت آمد.
سلام كرد و نشست و گفت: قربانت گردم، من مدتى در دستگاه بنىاميه دفتردارى كردهام، و از اين راه مال بسيارى به دست آوردهام و در پيدا كردن آن اموال مقيّد به حلال و حرام نبودم. امام فرمود: اگر بنىاميه كسانى امثال شما را نمىيافتند كه براى آنها دفتردارى كنند و ماليات وصول كنند، و با سپاهيان آنها به جنگ بروند و در اجتماعاتشان شركت كنند، آنها نمىتوانستندحق ما را غصب كنند واگر مردم آنها را بهحال خود وامىگذاشتند چيزى جز آنچه به طور اتفاق دستشان مىرسيد به چنگ نمىآوردند.
جوان گفت: قربانت، اكنون من راه نجاتى دارم؟
حضرت فرمود: اگر بگويم انجام مىدهى؟
عرض كرد: آرى انجام مىدهم.
حضرت فرمود: از هرچه در دستگاه آنها به دست آوردهاى چشم بپوش، هر مالى را كه صاحب آن را مىشناسى به او برگردان و هرچه صاحبش را نمىشناسى برايش صدقه بده و درعوض، من براى تو بهشت را از طرف خدا ضمانت مىكنم.
جوان سر به زير انداخت و بعد سر برداشت و عرض كرد: قربانت، انجام مىدهم.
آنگاه جوان با ما به كوفه برگشت و هرچه داشت انفاق كرد، حتى لباسهاى خود را. من پولى جمع كرده و لباسى برايش تهيه كردم و بقيه را براى مخارج او به نزدش فرستادم.
چندماهى گذشت، جوان مريض شد. ما روزها به عيادت او مىرفتيم. روزى ديدم در حال جان دادن است. چشمش را باز كرد و به من گفت: «يا على، وَفى لى والله صاحِبُك» يعنى هرچه امام صادق عليه السلام وعده داده بود وفا كرد. اين را بگفت و مُرد، و ما او را به خاك سپرديم.
بعد كه من به محضر امام رسيدم، حضرت فرمود: اى على ما به وعدهاى كه به رفيق تو داديم وفا كرديم. «1»
______________________________________________
(1). وسائل الشيعه، ج 12، ص 144.
محمود اکبری، مهارت هاى بيان حديث، ص: 80
#روش_تبلیغ
#روش_بیان_حدیث
كانال ره توشه مبلغين
@mobaleqin20
🌸🍃﷽🍃🌸
🔻راضی باشیم🔻
✍ بعضیها هستند که وقتی امکانات و دارائیهای دیگران رو میبینند، آهِ حسرت میکشند.
خونه🏠
ماشین🚙
تحصیلات👨🎓
قیافه👱♀
استعداد
و...
🙁مُدام #حسرتِ داشتههای دیگران رو میخورن.
✅کلا این بزرگواران وقت نمیکنند از داشته های خودشان لذت ببرند.
قرآن کریم میفرماید: به آنچه که خدا بهتون داده راضی باشید، و از روی #حسادت، آرزویِ داشتههای دیگران رو نداشته باشید.☝️
✅️ بلکه به جای چشم داشت به داشتههای دیگران، به فضل و لطفِ #خدا چشم داشته باشید.😍👇
🕋 وَ لَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَیٰ بَعْضٍ... وَ اسْأَلُوا اللهَ مِن فَضْلِهِ، إِنَّ اللهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا (نساء/۳۲)
💢 امتیازات و برتریهایی را که خداوند برای بعضی از شما نسبت به بعضی دیگر قرار داده است، #آرزو نکنید.
💢 و از #فضل_خدا، برای رفع گرفتاریهای خود کمک بگیرید، زیرا خداوند به هر چیز داناست.
❌ پس اگر دیدیم یه نفر امکاناتی داره، آهِ #حسرت نکشیم.
😌 شاید ما چیزهایی داشته باشیم، که او نداشته باشه.💯
⚠ و شاید هم، اگر ما اون امکانات رو داشته باشیم به ضررمون تموم بشه.😳
و باعث طغیان و سرکشیِ ما بشه:👇
🕋 وَ لَوْ بَسَطَ اللهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ، لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَلَٰکِن یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ، إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ. (شوری/۲۷)
💢 اگر خداوند #روزی را برای بندگانش وسعت بخشد، در زمین #طغیان و سرکشی میکنند.
💢 ولی به مقداری که میخواهد و صلاح میداند، نازل میکند.
💢 چرا که او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست.
👌 پس به خدا اطمینان داشته باشیم، و #توکل کنیم.
👌✅👈بذارید یک قاعده کلی بتون بگم از ما یادگاری داشته باشید ان شاالله: در مسائل معنوی همیشه خودمان را با بالا دستی ها مقایسه بکنیم(که غرور نگیردمون) و در مسائل مالی خودمون را با پایین دستی(کسی که وضع مالیش خوب نیست) مقایسه بکنیم(که همیشه شاکر باشیم)🌿
#معارف_قرآن، #خدا، #رزق، #روزی، #رزق_و_روزی، #حسرت، #حسادت، #آرزو، #طغیان، #توکل. #قرآن
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
@darshainabazqoran
💠نیلوفر آبی که یکی از زیباترین گل هاست در لجن رشد می کند.
و این بدین معناست که لجن کثیف هم می تواند در خود چیزی زیبا داشته باشد.
پس لجن کثیف را هم بی ارزش نشمار، زیرا در خود نیلوفرهایی دارد. و تو نمی توانی درک کنی که این گل زیبا، این گل لطیف، با چنین رایحه ای، با چنین رنگ و رویی از میانه لجنی سر بر آورده باشد.
انسان هم در شکل لجن بدنیا می آید اما او در خود یک گل نیلوفر نهان دارد که هنوز یک بذر است.
انسان را نباید طرد کرد، باید او را پذیرفت و متحولش ساخت.
🔸همینطوردنیا را نباید طرد کرد، زیرا دنیا در خود چیزی بسیار زیبا نهان داردو این زیبایی آشکار نیست. باید آشکارش ساخت.
هر آنچه هستی به ما داده با ارزش است. اگر از درک ارزش آن عاجزیم، تقصیر ما و نگاه محدود ماست.
دومین چیزی که در مورد گل نیلوفر باید به خاطر داشته باشی آن است که این گل در آب زندگی می کند اما آب هیچ تماسی با آن ندارد. گل نیلوفر چنان گلبرگهای لطیفی دارد که گاه حتی قطره ای آب روی آن ها جمع نمی شود و آنها از آب جدا می مانند.
و این درس نیلوفر است که در دنیا زندگی کن اما نگذار که دنیا وارد تو شود.
در دنیا باش اما از دنیا مباش. دنیا کلاس درس هستی است و موقعیتی برای رشد کردن و بلوغ یافتن است.
#منبرک
#تمثیلات
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
💠 مادامى که سيب با چوب باريکش به درخت متصل است
همه عوامل در جهت رشدش در تلاشند..
باد باعث طراوتش میشود
آب باعث رشدش میشود
و آفتاب پختگی و کمال ميبخشد
اما ...
به محض منقطع شدن از درخت
و جدايى از "اصل",
همان آب باعث گندیدگی
همان باد باعث پلاسیدگی
همان آفتاب باعث پوسیدگی
و ازبين رفتن طراوتش میشود
قصه انسان و خدا قصه سیب و درخت است.
آدمی تا با خداست همه چیز در خدمت اوست .
خواه قدرت ، خواه شهرت ، خواه ثروت
و اگر از خدا برید همه به زیان اوست.
#منبرک
#تمثیلات
@mobaleqin20
﷽؛
🔥 سستی کننده نماز به پانزده بلا مبتلا می شود 🔥
💠 رسول اللَّه صلى الله عليه و آله- لِابنَتِهِ فاطِمَةَ عليها السلام لَمّا قالَت لَهُ: يا أبَتاه، ما لِمَن تهاوَنَ بِصَلاتِهِ مِنَ الرِّجالِوالنِّساءِ؟-: يا فاطِمَةُ، مَن تَهاوَنَ بِصَلاتِهِ مِنَ الرِّجالِ والنِّساءِ ابتَلاهُ اللَّهُ بِخَمسَ عَشَرَةَ خَصلَةً: سِتٌّ مِنها في دارِ الدُّنيا، وثَلاثٌ عِندَ مَوتِهِ، وثَلاثٌ في قَبرِهِ، وثَلاثٌ فِي القيامَةِ إذا خَرَجَ مِن قَبرِهِ.
💠 فَأمَّا اللَّواتي تُصيبُهُ في دارِ الدُّنيا: فَالاولى يَرفَعُ اللَّهُ البَرَكَةَ مِن عُمُرِهِ، ويَرفَعُ اللَّهُ البَرَكَةَ مِن رِزقِهِ، ويَمحُو اللَّهُ عز و جل سيماءَ الصّالِحينَ مِن وَجهِهِ، وكُلُّ عَمَلٍ يَعمَلُهُ لا يُؤجَرُ عَلَيهِ، ولا يَرتَفِعُ دُعاؤُهُ إلَى السَّماءِ، والسّادِسَةُ لَيسَلَهُ حَظٌّ في دُعاءِ الصّالِحينَ.
💠 وأمَّا اللَّواتي تُصيبُهُ عِندَ مَوتِهِ: فَأَوَّلُهُنَّ أنَّهُ يَموتُ ذَليلًا، والثّانيَةُ يَموتُ جائِعًا، والثّالِثَةُ يَموتُ عَطشانًا؛ فَلَو سُقيَ مِن أنهارِ الدُّنيا لم يَروَ عَطَشُهُ.
💠 وأمَّا اللَّواتي تُصيبُهُ في قَبرِهِ: فَأَوَّلُهُنَّ يُوَكِّلُ اللَّهُ بِهِ مَلَكًا يُزعِجُهُ في قَبرِهِ، والثّانيَةُ يُضَيَّقُ عَلَيهِ قَبرُهُ، والثّالِثَةُ تَكونُ الظُّلمَةُ في قَبرِهِ.
💠 وأمَّا اللَّواتي تُصيبُهُ يَومَ القيامَةِ إذا خَرَجَ مِن قَبرِهِ: فَأَوَّلُهُنَّ أن يُوَكِّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكًا يَسحَبُهُ عَلى وَجهِهِ والخَلائِقُ يَنظُرونَ إلَيهِ، والثّانيَةُ يُحاسَبُ حِسابًا شَديدًا، والثّالِثَةُ لا يَنظُرُ اللَّهُ إلَيهِ ولا يُزَكّيهِ ولَهُ عَذابٌ أليمٌ.
📚 بحار الأنوار: ج 83 ص 21
✨ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله- در پاسخ دخترش فاطمه كه پرسيده بود: اى پدر! مردان و زنانى كه نمازشان را سبك مى شمرند، چه [جزايى] دارند؟
✨ اى فاطمه! هر كس از مردان يا زنان، نمازش را سبك بشمرد، خداوند، او را به پانزده خصلت مبتلا مى كند: شش خصلت در دنيا، سه خصلت هنگام مرگش، سه خصلت در گورش و سه خصلت در قيامت، هنگامى كه از گورش بيرون مى آيد.
🔥 امّا آنچه در دنيا به او مى رسد:
خداوند، بركت را از عمر و روزى اش بر مى دارد،
نشان صالحان را از چهره اش مى زدايد،
به هر عملى كه انجام مى دهد، پاداشى داده نمى شود،
دعايش به آسمان نمى رود
و ششم اين كه براى او در دعاى صالحان نصيبى نيست.
🔥 امّا آنچه هنگام مرگش به او مى رسد:
نخست، خوار، دوم گرسنه و سوم، تشنه مى ميرد. و اگر از نهرهاى دنيا به او بنوشانند، سيراب نمى شود.
🔥 امّا آنچه در گورش به او مى رسد:
نخست، آن كه خداوند، فرشته اى مى گمارد تا او را در گورش بيازارد،
دوم اين كه گورش را بر او تنگ مى كند
و سوم اين كه گورش تاريك است.
🔥 امّا آنچه روز قيامت هنگام بيرون آمدن از گورش به او مى رسد:
نخست، آن كه خداوند، فرشته اى مى گمارد تا او را با صورت [روى زمين] بكشد، در حالى كه مردم به او مى نگرند،
دوم اين كه بازخواست سختى مى شود
و سوم اين كه خداوند به او نمى نگرد، وپاكش نمى سازد و عذابى دردناك دارد.
📚 بحار الأنوار: ج 83 ص 21
#حدیث_نماز
#منبرک
#نماز
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
@namazmt
﷽؛
🔥 عواقب سبک شمردن نماز 🔥
☀️ عن أبي بصير: دَخَلتُ عَلى امِّ حَميدَةَ اعَزّيها بِأَبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام، فَبَكَت وبَكَيتُ لِبُكائِها، ثُمَّ قالَت: يا أبا مُحَمَّدٍ، لَو رَأَيتَ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام عِندَ المَوتِ لَرَأَيتَ عَجَباً! فَتَحَ عَينَيهِ ثُمَّ قالَ: اجمَعوا لي كُلَّ مَن بَيني وبَينَهُ قَرابَةٌ، قالَت: فَلَم نَترُك أحَداً إلّا جَمَعناهُ، قالَت: فَنَظَرَ إلَيهِم ثُمَّ قالَ: إنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلاةِ.
🍀 ابو بصير : بر امّ حميده (همسر امام صادق عليه السلام) وارد شدم تا او را در رحلت ابو عبد اللَّه (امام صادق عليه السلام) تسليت دهم. پس او گريست و من نيز از گريه او گريستم.
🍀 سپس گفت: اى ابو محمّد! (كنيه ديگر ابو بصير) اگر ابو عبد اللَّه را هنگام مرگ مى ديدى، به شگفت مى امدى. چشمانش را باز كرد و سپس فرمود: «هر كس را ميان من و او پيوند خويشاوندى است، گرد آوريد».
🍀 [امّ حميده] گفت: هيچ كس را رها نكرديم، مگر اين كه او را گرد آورديم. امام عليه السلام به آنها نگريست و سپس فرمود: «همانا شفاعت ما به سبك شمارنده نماز نمى رسد».
📚 بحار الأنوار: ج 47 ص 2
#حدیث_نماز
#منبرک
#نماز
@mobaleqin20
@namazmt
﷽؛
☀️ فقط نماز می خواندم ... داستانی زیبا از تأثیر مشاهده نماز خوبان در تغییر رفتار انسان ☀️
🌹 سید علی اکبر ابوترابی ۲۶ آذر ۱۳۵۹ در عملیات شناسایی در تپه های الله اکبر به اسارت درآمد. او ۲۰۰متر در قلب نیروهای دشمن نفوذ کرده بود.
ابوترابی هنگام اسارت خود را به مرگ زده بود تا تیر خلاص کارش را تمام کند. اما نیمه جان به درون نفر بر انداخته شد و با سر به کف آن خورد. او در زندان وزارت دفاع حزب بعث بارها و بارها تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت.
خاطره ای از تاثیرگذاری نماز ایشان را از زبان خودشان بخوانید :
🌺 تصمیم قطعی بر کشتن من داشتند. لذا مرا در وزارت دفاع از جمع جدا کردند و به یک پادگان نظامی که اسیر ایرانی هم آنجا نبود، بردند. دیدم اینجا آخر خط به معنای واقعی است.
جایتان خالی از صبح که بلند می شدم نماز قضا می خواندم تا ظهر. ۳ دقیقه بین نمازهایم فاصله نمی گذاشتم. بکوب نماز، تا ظهر و ظهر نیم ساعتی چرت می زدم و بعد از آن می خواندم تا غروب آفتاب. بعد از نماز مغرب تا ده شب [هم] بکوب نماز می خواندم.
🌹 آنجا کسانی بودند که با ایرانی سر و کار نداشتند. غذا را برایم با لگد می آوردند. خیلی برخورد بدی داشتند. بعد از ۳روز-که سلول هم انفرادی بود و یک روزنه ای داشت- نگهبان دید صبح رد می شود من دارم نماز می خوانم، یک ساعت دیگر، دو ساعت دیگر هم همین طور.
از روز سوم غذا را دو دستی گذاشت جلوی من. شب چهارم و پنجم در را باز کرد و آمد خیلی مودب گفت: انت عابد؛ زاهد؟ تو عابدی؟ تو زاهدی؟ چه هستی؟
🌹 گفت: ما شنیده ایم ایرانی ها مجوسند و آتش پرستند. تو را از کجا به نام ایرانی آوردند. گفتم: به هرحال اگر ایرانی ها مجوسند، من هم مجوسم و اگر نماز می خوانند من هم نماز می خوانم.
🌹 از روز دوم که دید نمازم قطع نمی شود، خجالت کشید که با من آن گونه برخورد کند. از آن شبی که به من گفت: انت زاهد، انت عابد، دیگر می آمد در سلول را دو، سه ساعت باز می گذاشت که هر وقت می خواهم بروم دستشویی و وضو بگیرم. نماز رفتار اینها را عوض کرد.
بعد از ۱۶روز صحنه عوض شد. مرا دوباره بردند وزارت دفاع [ و از کشتن من صرف نظر کردند]
📚 کتاب تسبیح ابوترابی ؛ حسن شکیب زاده ؛ ص 78 ؛ خاطره سید علی اکبر ابوترابی
(الگوی مرحوم حجت الاسلام ابوترابی امام کاظم علیه السلام بودند، ایشان با عبادت خود در زندان زن بی عفت و بدکاره ای را که از طرف هارون الرشید مأموریت کثیفی داشت را متحول و اهل عبادت کردند)
#منبرک
#نماز
@mobaleqin20
@namazmt
#پرسش_پاسخ_مهدوی
در روایات آمده، زمانی امام زمان «عجّلاللهتعالیفرجهالشریف» میآید که همهجا را فساد گرفته باشد، پس برای اینکه امام زودتر بیاید باید فساد کنیم؟
پاسخ :
باید بین علامت ظهور و شرایط آن تفاوت قائل شد. علامت ظهور، یعنی چیزی که نشانۀ ظهور است و اتفاق افتادن آن نشان میدهد ظهور نزدیک شده است؛ اما علت ظهور نیست و باعث نمیشود که ظهور اتفاق بیفتد و فقط هردو در یک زمان اتفاق میافتند، اما شرط ظهور، یعنی آنچه زمینهساز ظهور است و اگر آن شرط باشد ظهور میشود و اگر نباشد ظهور اتفاق نمیافتد.
حال که این تفاوت معلوم شد، باید دانست روایتی که هنگام ظهور را فراگیر شدن جهان از ستم و فساد برمیشمرد، علامت ظهور را بیان میکند، نه شرط آن را؛ پر شدن زمین از فساد، از شرایط ظهور نیست که ظهور وابسته به آن باشد، بلکه فساد علامت ظهور است؛ یعنی در زمان ظهور وضع دنیا چنین خواهد بود و در چنین وضعی امام ظهور خواهد کرد.
افزون بر این، مگر هماکنون زمین پر از ظلم و فساد نیست؟ مگر در تمام کشورهای عربی که مدعی اسلام هستند، مشروبفروشیها و مراکز فساد، رسماً فعالیت نمیکنند؟ مگر امریکا به نام حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، کشورها را به آتش نمیکشد؟ مگر کشوری هست که از ظلم و فساد ننالد؟ بنابراین در پر بودن دنیا از فساد شکی نیست و اگر این امر علت ظهور بود، حتماً تا حال ظهور پدید آمده بود.
اما شرط ظهور، وجود یاران واقعی و آمادگی اکثریت مردم برای قبول عدالت و حقیقت است، یعنی عدالت را هرچند به ضررشان باشد بپذیرند و آن را فقط برای سود خود نخواهند. اگر میخواهیم امام زودتر ظهور کند، باید برای پرورش انسانهای صالح و باتقوا کمک کنیم و جامعه را آمادۀ پذیرش حکم خدا کنیم. این کار با ترک گناه، فساد و ظلم امکان دارد، نه با ترویج فساد و ظلم و بیعدالتی.
پس نه تنها افراد نیکوکار مانع ظهور نیستند، بلکه زمینهساز ظهور نیز به شمار میآیند و اگر تعداد آنها زیاد شود، امید به ظهور بیشتر خواهد شد.
منبع: hawzah.net
#امام_زمان
#منبرک
#مهدوی
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20