eitaa logo
مبلغان
5.2هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
561 فایل
☑ کانال تخصصی محتوایی مبلغان 🔹ارسال محتوای بین الصلاتین روزانه و مناسبتی 🔹ارسال فیش منبر روشمند مناسبتی و اقتضایی ✍️ انتقاد و پیشنهاد به محتوای کانال @Habib_shahid_hadi 🤝تبادل (فقط کانال طلاب ) و تبلیغ کانال @efefefef
مشاهده در ایتا
دانلود
حکم فرد 🔹 پرسش: 👇👇 ➖ در خانه فکر می کنم همه چیز است یا مثلا می روم یک غسل را چند بار انجام می دهم اما باز فکر می کنم غسل ام صحیح نیست و درهنگام لباس فکر می کنم تمیز نمی شوند. الان دیگر مریض شده ام . من را راهنمایی کنید و راهی به من نشان دهید. 🔹 پاسخ اجمالی: 👇👇 ➖ شما دچار بیماری وسواس شده اید و همه مراجع معتقدند، افراد باید به حدی که دیگران به پاک شدن یقین پیدا می کنند اکتفا کنند حتی اگر خود به پاک شدن پیدا نکنند. یعنی اگر فرد وسواسی با نیم دقیقه شستن لباس زیر شیر آب یقین به پاک شدن نمی کند چون فرد عادی به این مقدار اکتفا می کند و آن را پاک می داند . جسم نجس فرد وسواسی نیز با همین مقدار شستن پاک می گردد و نیاز به تکرار شستن و دقت بیشتر نیست.(۱) همچنین امام خمینی ره می فرمایند: وسواسی نباید به شک خود کند و اگر اعتنا کند کار حرامی مرتکب شده است.(۲) از سوی دیگر بعضی از کارهایی که وسواس ها خود را ملزم به رعایت آن می دانند به حرام می انجامد؛ معصیت های بزرگی مثل اسراف، وهن دین ، قطع رحم و قطع ارتباط با دیگران و متهم کردن آنان به فسق. 🔹 چند نکته 👌 ✔️ ۱. از القائات است و تشدید پذیر است و باید سریعا درمان گردد. ✔️ ۲. از لحاظ شرعي هر چيزي كه قبلا پاك بوده، تا يقين به نجاست آن نداشته باشيم، پاك است و نبايد آن را نجس فرض كرد، زيرا مخالف شريعت است. ✔️ ۳. به خدا توكل كنيد و از او استعانت بجوييد تا هر چه زودتر بر مشكل وسواس فايق آييد. ✔️ ۴. (لا اله الاالله) و ( لاحول و لا قوة الابا الله) اذکاری هستند که با تکرار آنها انشاءالله وسواستان خاتمه می یابد. ____________________ 📚 منبع 👇👇 ۱. توضیح المسائل (المحشى) [همراه با رساله های دیگر مراجع]، ج1، ص: 134، موسسة النشر الاسلامی التابعة لجامعة المدرسین، قم، چاپ هشتم، 1424 ه.ق . ۲. استفتائات امام خمینی، گرفته شده از سایت درگاه پاسخگویی به مسائل دینیwww.porsojoo.com/fa/node/71741
🌀آیا «تبلیغ دین» نیاز به دانش دارد؟ 🔻توانایی حقیقی در «تبلیغ»، مساوی است با «عالم» و اندیشمند شدن. اگر کسی در تبلیغ توانمند شود، ازنظر علمی، عالم‌تر خواهد بود از کسی که صرفاً مجموعۀ از گزارهای علمی را در طبقه‌بندی‌های علمی، در ذهن خودش جمع کرده است. 🔻امام علی (ع) فرمود: فقیه حقیقی کسی است که در مقام «تبشیر و تنذیر»، نه ذرۀ خوف مردم را بر شوق آنان با مأیوس کردن غلبه دهد و نه ذرۀ شوق مردم را بر خوف آنان، با امید بی‌جا دادن، غلبه دهد.«الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّه وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّه»(نهج البلاغه، ح90) 🔻اگر «مبلغ»، بخواهد در مقام تبشیر و تنذیر، خوف و شوق، امید و یاس مردم را مدیریت کند. این کار پیچیده و عالمانه‌ای است وگرنه حضرت نمی‌فرمود فقیه آن‌هم به معنای واقعی کلمه، کسی است که چنین توانایی را پیداکرده است و معلوم می‌شود تبلیغ نیاز به فقاهت و فعالیت علمی دارد. 🔻ذهنیت غلطی که در برخی حوزویان وجود دارد این است که هرکسی که به درد فعالیت علمی نمی‌خورد، برود سراغ فعالیت تبلیغی. این شیوه برخورد عوامانه با تبلیغ، موجب شده نگاه عالمانه به تبلیغ دین در حاشیه قرار گیرد و تبلیغ دین دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود. «تبلیغ غیر عالمانۀ دین»، بیشتر شبیه «تحریف دین» است تا تبلیغ دین. 👤 علیرضا پناهیان 🌐منبع: کانال تخصصی «دانش تبلیغ دین» 🆔https://eitaa.com/Daneshetabliqedinhttps://eitaa.com/moballeghan
هدایت شده از 
🔰آگاهی «مبلغ» از دین، لازم است بسیار وسیع تر و عمیق تر از «فقیه» به معنای رایج کلمه باشد! 🌀 | ⭕️ بخش اول: اصول مربوط به «پیام دهنده و مبلغ» 🔻«اصول تبلیغ» را می توان در یک تقسیم بندی به اصولی که درباره 1⃣- پیام دهنده و مبلغ 2⃣- پیام گیرنده و مخاطب 3⃣- محتوای پیام 4⃣- شیوه های انتقال پیام 5⃣- زمان و محیط انتقال پیام است، طبقه بندی کرد. ✅1⃣«آگاهی جامع و اشراف نسبی به تمام معارف دینی» 🔻اما اصول مربوط به پیام دهند و مبلغ؛ اولین ویژگی مبلغ، اشراف نسبی به تمامی معارف دین است. فرمود:«کسی نمی تواند به دین خدا کمک کند مگر آنکه دین را از همه جوانب محافظت کند؛ إنَّ دينَ اللّهِ تَعالى لَن يَنصُرَهُ إلّا مَن حاطَهُ مِن جَميعِ جَوانِبِهِ.»(كنز العمّال: 10/ 171/ 28886.) لازمه محافظت دین از همه جوانب، شرط اول، آگاهی از تمام جوانب دین است. 🔻👌آگاهی مبلغ از دین، لازم است بسیار وسیع تر و عمیق تر از فقیه به معنای رایج کلمه باشد. فقیه برای فتوا دادن نیاز به اشراف به تمامی آیات قرآن ندارد ولی مبلغ برای تبلیغ دین نیاز به اشراف به تمامی آیات قرآن دارد. فقیه به روایات غیر فقهی نیاز چندانی ندارد. فقیه متجزی، می تواند اجتهاد خودش را در بخشی از موضوعات فقهی بدون اطلاع از کلیت معارف دینی به دست آورد. ولی مبلغ باید به عموم روایات اشراف جامع و نسبی داشته باشد. 🔻اگر مبلغ اشراف به کلیات دین و احکام دینی نداشته باشد، ممکن است در بیان دین، دچار خطای متعدد شود. چرا که بیان مبلغ از دین، پیوسته مستند به «نگاه کلان» او به تمام دین است. مبلغ لازم است بتواند از معارف دینی «جمع بندی»کند. لازمۀ جمع بندی، اشراف نسبی به معارف دینی است. 👤 علیرضا پناهیان ✅کانال تخصصی «دانش تبلیغ دین» 🆔https://eitaa.com/Daneshetabliqedin
base.apk
4.82M
صلوات جهت تعجیل در فرج مولا ❤️💐 💐دانلود کنید 💐 🅾فیش جامع ماه رمضان🅾 شامل: ⭕️فیش منبر روشمند ⭕️منبر سخنرانان مشهور ⭕️فیش مرثیه و روضه ⭕️فیش مدیحه و مولودی ⭕️قرآن به سر ⭕️ لیالی قدر @moballeghan
زندگی به سبک مقربین.pdf
1.44M
💠مناسبت: ماه رمضان 🔻سخنرانی «سلسله ای و چند جلسه ای» 🌀عنوان: "زندگی به سبک مقربین" ✅کانال تخصصی محتوایی مبلغان(طلاب) https://eitaa.com/moballeghan
🌀 انتقال ویژگی های شخصیتی مبلغ با سخن! 💠 مبلغ، ویژگی‌های شخصیتی مثبت و منفی، خودش را به مخاطب منتقل می‌کند. فرمود:«المَرءُ مَخبوءٌ تَحتَ لِسانِهِ، فَإِذا تَكَلَّمَ ظَهَر؛ انسان در زير زبانش پنهان است؛ چون سخن گويد، آشكار مىشود»(الأمالي للطوسي: ص 494 ح 1082) 💠 مبلغ منفی نگری، مثبت نگری،شجاعت و ترس خودش را، حتی اگر موضوع سخنرانی چیز دیگری باشد، به مخاطب منتقل می‌کند. مبلغان باید از برجسته‌ترین ویژگی‌های شخصیتی برخوردار باشند. 👤 علیرضا پناهیان 🌐منبع: کانال تخصصی «دانش تبلیغ دین» 🆔https://eitaa.com/Daneshetabliqedinhttps://eitaa.com/moballeghan
🌀چگونه با کسانی که را نقض کرده‌اند برخورد کنیم؟ 🔰مانند بر سر آنها فرود آی! 🔸 إنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ(55) الَّذينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ في كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ(56) فإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ(57) 📖، ، آیات 55 الی 57 🔸: 💠 به يقين، بدترين جنبندگان() نزد خدا، كسانى هستند كه كافر شدند و ايمان نمىآورند. 💠 همان كسانى كه با آنها پيمان بستى() سپس هر بار عهد و پيمان خود را مىشكنند() و (از پيمان شكنى و خيانت،) پرهيز ندارند. 💠 اگر آنها را در (ميدان) جنگ بيابى،«بايد از موضعگيرىهاى آنها به سرعت و با دقت آگاه شوى و پيش از آنكه ترا در يك جنگ غافلگيرانه گرفتار كنند مانند صاعقه بر سر آنها فرود آيى!»1 ()كه جمعيّتهايى كه پشت سر آنها هستند، پراكنده شوند شايد متذكّر گردند. 1- ترجمه تفسیرالمیزان، علامه طباطبایی، ج7،ص 217 ✅کانال تخصصی محتوایی مبلغان(طلاب) https://eitaa.com/moballeghan
زندگی به سبک مقربین.pdf
1.44M
💠مناسبت: ماه رمضان سخنرانی «سلسله ای و چند جلسه ای»👆👆 🌀عنوان: "زندگی به سبک مقربین" ✅کانال تخصصی محتوایی مبلغان(طلاب) @moballeghan
تنها مسیر_30 جلسه سخنرانی.rar
11.01M
💠مناسبت: ماه رمضان 💢30 جلسه سخنرانی موثر | حاصل بیش از 30 سال تبلیغ در 30 سخنرانی 🌀عنوان: "تنها مسیر" _ علیرضا پناهیان 🌐 منبع: «سایت بیان معنوی» http://bayanmanavi.ir/post/1460 ✅کانال تخصصی محتوایی مبلغان(طلاب) https://eitaa.com/moballeghan
✍فهرست مطالب منتشر شده در هفته گذشته: «درس: » 🔰آیا «تبلیغ دین» نیاز به دانش دارد⁉️ 📚https://eitaa.com/Daneshetabliqedin/11 🔰آیا «ادبیات رایج» در درس‌های حوزۀ علمیه، برای تبلیغ دین کافی و کارآمد است⁉️ 📚https://eitaa.com/Daneshetabliqedin/20 🔰چرا آگاهی مبلغ، از معارف دینی، باید از مجتهد گسترده تر باشد⁉️ 📚https://eitaa.com/Daneshetabliqedin/27 🔰چگونه با سخنرانی، ویژگی های شخصیتی مبلغ منتقل می شود⁉️ 📚https://eitaa.com/Daneshetabliqedin/30 🔰آسیب نگاه غیر نظام مند به دین چیست⁉️ 📚https://eitaa.com/Daneshetabliqedin/36 🔰رمز موفقیت مبلغ چیست⁉️ 📚https://eitaa.com/Daneshetabliqedin/39 🌐منبع: کانال تخصصی «دانش تبلیغ دین» 🆔https://eitaa.com/Daneshetabliqedinhttps://eitaa.com/moballeghan
چگونه برای ماه رمضان آماده شویم؟.pdf
388.7K
💠مناسبت: قبل از ماه رمضان 🌀عنوان: "چگونه برای ماه رمضان آماده شویم؟ " ✅کانال تخصصی محتوایی مبلغان(طلاب) https://eitaa.com/moballeghan
نیاز به حامی_ وفات حضرت خدیجه س _ حمایت از کالای ایرانی.pdf
383.1K
💠مناسبت: ویژه ماه رمضان _ 🌀عنوان: "نیاز به حامی" ⭕️پیام: حمایت از کالای ایرانی ✅کانال تخصصی محتوایی مبلغان(طلاب) https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
افزار_مبلغان نرم افزار مبلغان جهت بهره برداری منتشر شد .‌ در این نرم افزار محتوا با موضوعات مختلف جمع آوری شده که بصورت آفلاین امکان دسترسی موجود میباشد . با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان این نسخه منتشر شده که با عنایت خداوند متعال و لطف امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در حال محتوا نویسی و تکمیل تر شدن نرم افزار هستیم . در این نسخه فیش ها بارگزاری نشده ولی در بروزرسانی بعدی ان شاءالله موضوعات و فیش های منبر اضافه خواهد شد . مبلغ بسیار ناچیزی جهت کار فرهنگی و خیر برای نرم افزار تعیین شده که به هیچ قصد انتفاع مالی نیست . عزیزان برای دریافت نرم افزار به لینک ذیل مراجعه نمایند . لطفا با دادن ستاره از مجموع عملکرد چندساله ما حمایت کنید لینک دریافت 👇 http://cafebazaar.ir/app/?id=m.oballegha.n&ref=share
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ وقتی سید بحرالعلوم نماز شب را برای طلاب اجباری می کند؟! 💠آیه: و الذين يبيتون لربهم سجدا و قياما فرقان/64 آنانكه در حال سجود و قيام، براى خدا شب زندهدارى مي‌كنند. 💠حکایت؛ ملا زین العابدین سلماسی که از شاگردان برجسته مرحوم سید مهدی بحرالعلوم بود، نقل کرده که بحر العلوم هر شب در میان کوچه های نجف می گشت و برای فقرا نان و غذا می برد. پس از مدتی درس خود را تعطیل کرد وگفت؛ دیگر درس برگزار نمی گردد. طلاب مرا شفیع و واسطه قرار دادند، خدمت آن جناب رفتم و عرضه داشتم، چرا درس را تعطیل کرده اید؟! فرموده اید؟ فرمود: دیگر درس نمی گویم. بعد از چند روزی دوباره طلاب اصرار کردند سبب تعطیلی درس را بدانند، بار دیگر خدمت ایشان رسیده و سوال طلاب را عرضه داشتم، سید بحر العلوم فرمود: من در اکثر شبها در کوچه های نجف می گردم، ولی هرگز نشنیدم این طلاب در نصف شب به تضرع و زاری و مناجات صدایشان بلند شود، چنین طالب علمی را استحقاق نیست که برایشان درس بگویم . چون طلاب این سخن را شنیدند همه به خود آمدند وبه تضرع و زاری دردل شب روی آوردند و آن عالم زاهد دیگر بار به تدریس مشغول گردید.1 شب خیز که عاشقان به شب راز کنند گرد در و بام دوست پرواز کنند2 1. با اقتباس و ویراست از کتاب داستانهائی از علماء 2. ابوسعید ابوالخیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠مرد ناشناس زن بیچاره مشك آب را به دوش كشیده بود و نفس نفس زنان به سوی خانه اش می رفت. مردی ناشناس به او برخورد و مشك را از او گرفت و خودش به دوش كشید. كودكان خردسال زن چشم به در دوخته منتظر آمدن مادر بودند. در خانه باز شد. كودكان معصوم دیدند مرد ناشناسی همراه مادرشان به خانه آمد و مشك آب را به عوض مادرشان به دوش گرفته است. مرد ناشناس مشك را به زمین گذاشت و از زن پرسید: «خوب، معلوم است كه مردی نداری كه خودت آبكشی می كنی، چطور شده كه بی كس مانده ای؟» . - شوهرم سرباز بود. علی بن ابی طالب او را به یكی از مرزها فرستاد و در آنجا كشته شد. اكنون منم و چند طفل خردسال. مرد ناشناس بیش از این حرفی نزد، سر را به زیر انداخت و خداحافظی كرد و رفت، ولی در آن روز آنی از فكر آن زن و بچه هایش بیرون نمی رفت. شب را نتوانست راحت بخوابد. صبح زود زنبیلی برداشت و مقداری آذوقه از گوشت و آرد و خرما در آن ریخت و یكسره به طرف خانه ی دیروزی رفت و در زد. - كیستی؟ . - همان بنده ی خدای دیروزی هستم كه مشك آب را آوردم، حالا مقداری غذا برای بچه ها آورده ام. - خدا از تو راضی شود و بین ما و علی بن ابی طالب هم خدا خودش حكم كند. در باز گشت و مرد ناشناس داخل خانه شد. بعد گفت: «دلم می خواهد ثوابی كرده باشم. اگر اجازه بدهی، خمیر كردن و پختن نان یا نگهداری اطفال را من به عهده بگیرم». - بسیار خوب، ولی من بهتر می توانم خمیر كنم و نان بپزم. تو بچه ها را نگاه دار تا من از پختن نان فارغ شوم. زن رفت دنبال خمیر كردن. مرد ناشناس فورا مقداری گوشت كه خود آورده بود كباب كرد و با خرما با دست خود به بچه ها خورانید. به دهان هر كدام كه لقمه ای می گذاشت می گفت: «فرزندم! علی بن ابی طالب را حلال كن اگر در كار شما كوتاهی كرده است». خمیر آماده شد. زن صدا زد: «بنده ی خدا همان تنور را آتش كن». مرد ناشناس رفت و تنور را آتش كرد. شعله های آتش زبانه كشید. چهره ی خویش را نزدیك آتش آورد و با خود می گفت: «حرارت آتش را بچش، این است كیفر آن كس كه در كار یتیمان و بیوه زنان كوتاهی می كند». در همین حال بود كه زنی از همسایگان به آن خانه سر كشید و مرد ناشناس را شناخت. به زن صاحبخانه گفت: «وای به حالت! این مرد را كه كمك گرفته ای نمی شناسی؟ ! این امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب است». زن بیچاره جلو آمد و گفت: «ای هزار خجلت و شرمساری از برای من! من از تو معذرت می خواهم». - نه، من از تو معذرت می خواهم كه در كار تو كوتاهی كردم [1] [1] .📚 بحارالانوار ، جلد 7، باب 103، صفحه ی 597. 📚منبع: داستان راستان،شهید مطهری،جلد اول.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 سوال : 1-دختری که از سن 9 تا 15 سالگی به دلیل اهمیت ندادن پدر مادرش نماز نخوانده و روزه نگرفته است الان که چندسال از آن موقع میگذرد و بعد از سن 15 سالگی نماز و روزه هایش را کامل خوانده و گرفته تکلیفش چیست؟ 2-آیا کفاره هم لازمه ؟ ✍ پاسخ : ✍ آیت الله خامنه ای: ج1و2) روزه بر او از زمان بلوغ واجب بوده، و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جايز نبوده است، بنابراین اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر او باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم واجب است. و کفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان براى هر روز عبارت است از شصت روز روزه يا اطعام شصت فقير و يا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مدّ طعام (تقريباً 750 گرم گندم يا نان مثلاً) است. ولى اگر روزه گرفتن براى او ضرر داشته، افطار براى او جايز بوده همچنين اگر تحمل آن برایش همراه با مشقت زياد بوده، و وقتى دچار حرج م مشقت مى‌شده افطار مي‌نموده، افطار جايز بوده است و در هر دو صورت باید قضای آن را بجا می آورد. و هر مقدار یقین دارد روزه نگرفته قضا کند؛ و اگر تا ماه رمضان بعدى بدون عذر شرعى و بلکه بر اثر سهل انگارى قضا را نگرفته، علاوه بر قضا، برای هر روزه 750 گرم طعام به فقیر بدهد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: دختران با تمام شدن نه سال قمري (8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسي) بالغ مي شوند، ولي چنانچه قادر بر انجام برخي از تکاليف مثل روزه نباشند، انجام آن براي آنها واجب نيست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاي آن هم نباشند، قضا نيز ندارد، ولي براي هر روز بايد فقيري را سير کنند. اما کسي که عذر شرعي ندارد، اگر عمدا روزه نگيرد يا روزه خود را باطل کند بايد علاوه بر يک روز روزه قضا به دستور کفاره عمد نيز عمل نمايد. در کفاره عمد براي هر روز، ميان دو چيز مخير است: دو ماه روزه گرفتن، يا شصت فقير را سير کردن (و اگر به هر کدام يک مد که تقريبا 750 گرم (معادل حدودا 2000 تومان) است گندم يا جو يا مانند آنها بدهد کافي است). به جاي گندم ميتواند مقدار ناني بدهد که گندم آن به اندازه يک مد است و پرداخت پول بجاي مد کافي نيست مگر اينکه يقين داشته باشد فقير، آن را صرف نان مي کند. و در صورتی که روزه خود را به اجبار والدین افطار کرده است باید قضا کند و احتیاط آن است که والدین کفاره او را بدهند. ✍ آیت الله سیستانی: اگر احتمال مى دهد كه در آن وقت مفهوم تكليف را نمى فهميده يا اينكه احتمال مى دهد كه آن وقت مطمئن بوده كه خوردن جايز است قضا كافى است ✍ آیت الله وحید: نماز و روزه ها را قضاء نماید و اگر میدانسته باید روزه بگیرد و مسامحه کرده و نگرفته کفاره هم دارد. ✍ آیت الله شبیری : 1و2) باید نماز را قضا کند و در این مدت روزهایی که قادر به روزه گرفتن بوده، روزه هایش را قضا کند و اگر احتمال می داده این کار جایز نباشد برای هر روز شصت مسکین را طعام دهد یا دو ماه روزه بگیرد و هر روزی که قضایش را تا رمضان سال بعد بجا نیاورده، برای هر روز یک مد طعام(حدود 900گرم) به مسکین بدهد. البته قضای غیر سال اخیر و پرداخت کفاره وجوب فوری ندارد و می تواند به تدریج بجا آورد. ✍ آیت الله فاضل : قضای نمازها و روزه هایی که دختر از سن 9 تا 15 سالگی نگرفته واجب است، نسبت به سال اول یا دوم سنبلوغ که دختر مسئله را متوجه نبوده و یا ضعف جسمی داشته، تنها قضای روزه کفایت می کند ولی نسبت بهسال های بعد که دختر می فهمیده باید روزه را بگیرد و توان روزه گرفتن داشته و عمدا روزه نگرفته است علاوه بر قضا، کفاره نیز برای هر روز بر دختر واجب است، برای کفاره يا بايد دو ماه روزه بگيرد که 31 روز آن پي در پي باشد يا شصت فقير را سير كند يا به هر كدام يك مد كه تقريباً ده سير است، طعام يعنى گندم يا جو و مانند اينها بدهد، و چنانچه برايش ممكن نباشد مخيّر است بين اينكه هيجده روز روزه بگيرد، و يا اينكه هرچند مد كه مى تواند بفقرا اطعام بدهد، و اگر نتواند بدهد، بايد استغفار كند اگر چه مثلا يك مرتبه بگويد استغفر الله، و در اين صورت که فقط استغفار کرده است‌) احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد. 📚 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠قال على (علیه السلام): «اِنَّ فى جَهَنَّمَ رَحىً تَطْحَنُ، اَفَلا تَسْئَلُونى ما طَحْنُها؟ فَقیلَ لَهُ: فَما طَحْنُها یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ؟ قَالَ: اَلْعُلَماءُ الْفَجَرَةُ، وَ الْقُرّاءُ الْفَسَقَةُ، وَ الْجَبابِرَةُ الظَّلَمَةُ، وَ الْوُزَراءُ الْخَوَنَةُ، وَ الْعُرَفاءُ الْکَذَبَةُ ...»; «در جهنّم آسیابى وجود دارد که همواره کار مى کند. آیا نمى پرسید که چه چیزى را خرد مى کند؟ پرسیده شد: خوراک این آسیاب چیست؟ حضرت فرمود: دانشمندان فاجر و منحرف، قاریان فاسق، حکمرانان ستمگر، وزیران خائن و کارشناسان دروغگو، خوراک آن آسیاب هستند!»(1). 🔶شرح و تفسیر آتش دوزخ براى مجازات گنهکاران کافى است. آتشى که از درون دل ها به بیرون زبانه مى کشد (اَلَّتى تَطَّلِعُ عَلَى الاَْفْئِدَةِ)(2). ولى براى برخى از جهنّمیان، از جمله گروه هاى پنج گانه فوق، عذاب هاى فوق العاده اى بر آن افزوده شده، که علّت آن ـ در مورد گروه هایى که در این حدیث مطرح شده ـ این است که از مقام و موقعیّت خویش سوء استفاده کرده اند. توجّه کنید: اِنَّ فى جَهَنَّمَ رَحىً تَطْحَنُ: در جهنّم آسیابى وجود دارد که پنج گروه از انسان ها را، همانند گندمى که تبدیل به آرد مى شود، خرد مى کند! آیا نمى پرسید که چه کسانى خوراک این آسیاب هستند؟ مردم پرسیدند: اى امیرمؤمنان! این آسیاب چه کسانى را آسیاب مى کند؟ حضرت در جواب پنج گروه را برشمرد: 1ـ اَلْعُلَماءُ الْفَجَرَةُ: اوّلین گروه، عالمانى هستند که چراغ در دست دارند و راهزن دین و ایمان و عقاید و اعتماد مردمند، عالم فاجر و منحرف همانند دزدى است که چراغ در دست دزدى مى کند چو دزدى با چراغ آید *** گزیده تر برد کالا! 2ـ وَ الْقُرّاءُ الْفَسَقَةُ: دومین گروهى که خوراک آن آسیاب هستند، قاریان فاسق مى باشند. تفاوت «علماء فاجر» و «قاریان فاسق» در این است که قاریان فقط معلّمان مردم در قرآن بودند، ولى علماء فاجر شامل معلّمان مردم در سایر علوم نیز مى شود. این ها اگر فاسق باشند خطرات زیادى خواهند داشت و چون پست آن ها مهم است و با روح و قلب مردم، مخصوصاً جوانان سر و کار دارند عذابشان هم شدید است. 3ـ وَ الْجَبابِرَةُ الظَّلَمَةُ: جابران ستمکار سومین گروهى هستند که خوراک آن آسیاب مى باشند. خطر این گروه در مرحله بعد از علماء فاجر و قاریان فاسق است; چون آن ها عقیده مردم را دگرگون مى سازند، ولى زمامداران ستمکار بر جسم مردم ستم مى کنند. 4ـ وَ الْوُزَراءُ الْخَوَنَةُ: وزیران جابران ستمکار هم در آن آسیاب خرد مى شوند. علّت این که به وزراء، خائن و به زمامداران، ظالم گفته شده این است که: این وزراء هم به پیشوایانشان خیانت مى کنند و بیراهه را به عنوان راه به آن ها نشان مى دهند و هم به خویشتن و ملّت خویش خیانت مى کنند. 5ـ وَ الْعُرَفاءُ الْکَذَبَةُ: منظور از «عرفا» در این جا کارشناسان مى باشد. بنابراین پنجمین گروه، کارشناسان و خبرگزاران و اهل خبره دروغگو هستند. تمام رسانه هاى جمعى که به نوعى آلوده به دروغ و ارائه خلاف حقیقت هستند مشمول این تعبیر مى باشند; رسانه هایى که باید معرّف خوبى ها و معروف ها و صراط مستقیم باشند، آلودگى ها و دروغ ها و بى بندوبارى ها را ارائه مى کنند و مردم را غافل و گرفتار انواع بدبختى ها مى سازند. در ضمن از این حدیث معلوم مى شود که جامعه بر محور این پنج گروه دور مى زند، اگر این ها اصلاح شوند تمام جامعه اصلاح مى شود و اگر منحرف شوند همه جامعه تباه مى گردد. و نقطه انحراف تمام این ها یک چیز است و آن مقدّم داشتن منافع شخصى بر منافع اجتماعى و ارزش هاى مادّى بر ارزش هاى الهى! ا--------------- 📚1. میزان الحکمة، باب 620، حدیث 2922، (جلد دوم، صفحه 173). 2. سوره هُمزه، آیه 7. 3. مشروح این روایت را در مثال هاى زیباى قرآن، جلد اوّل، صفحه 230 مطالعه فرمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠سر و دیگر اعضاء اگر کسی که چهره اش یوسف وار و در اوج زیبایی است به خواب رفته و سر خود را بر دوش ما نهاده باشد هر چه بیشتر بگذرد احساس رنج و سنگینی بیشتری داریم حال آن که هیچگاه چنین احساسی حتی برای یکبار نسبت به سر یا اعضای دیگر خود نداشته و نداریم و این از آن رو است که سر یا اعضای دیگر ما جزء ماست. حال یادمان باشد که نماز نیز با همه زیبایی که دارد اگر جزء زندگی ما نباشد به قول قرآن کریم ، کبیره است و انسان با آن احساس سختی و سنگینی می کند چنانکه گویی باری بر دوش دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا