🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب دوازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۴✨
💢جلسه نوزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت پنجم⬇️⬇️
(از دقیقه ۳۵)
❇️ اگر امیرالمومنین و جناب رسول الله اینهمه بر قرائت قرآن اِهتمام داشتند، برای این بود که میدانستند مردم احادیث را از بین می برند. و حق قرآن بود که اهتمام گذاشته بشود وگرنه همین قرآنی که ما در محضر مبارک آن تشرف داریم هم تحریف میشد و آیاتش را برمیداشتند
✅ در تاریخ آمده است در یک مقطعی یکی از کاتبان قرآن ، یک واو را در هنگام نوشتن قرآن جابجا کرد. متوجه شد یک واو، یک حرف ، یک کلمه کلیدی است و اگر جابجا شود، یک اصلی از اصول دین که در آن آیه مطرح شده بود از دست می رود.
🔴 در بحثِ امامت نوعاً چند آیهی قرآن خیلی شاخص است .
🔹یکی آیهی "وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ رَبُّه بِکلماتٍ فَأتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَمِنْ ذُرّیتی قالَ لاینالُ عَهدی الظّالِمینَ ﴿۱۲۴﴾" سوره بقره
🔸یکی هم آیهی "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً ﴿۵۹ نساء﴾"
این دو آیه تقریباً تنصیصی ترین( نص، تصریح ) آیات قرآن راجع به اهل بیت است می خواهیم امامت را از اصول دین اقتباس کنیم، تمام بحث روی این آیات ، بخصوص در "اِنّي جاعل" روی کلمه جاعل متمرکز میشود.
🔶 بحث بین مفسرین روی همین کلمه است که آیا این کلمهی "جاعِل" که اسم فاعل از مادهی جَعل است و جعل دو مفعولی است، آیا اسم فاعل آن (جاعِل) هم دو مفعول میگیرد؟
🔶 اگر کسی نتواند ازعهده بحث ادبیاتی آن برآید، وقتی به این آیه میرسد، اُدَبایی مثل نیسابوری ها (اهل نیشابور) که خودشان درعلم ادبیات عرب جزء دانشمندان هستند، در این آیه گفتند اینجا امامت به معنای همان نبوت است.
🔶 زمخشری که صاحب کشّاف است که هیچ مفسری در قرآن به اندازه زمخشری در تفسیر کشّاف برای علم معانی و بدیع و بیان و بلاغت قرآن ،زحمت نکشیده است ؛ زمخشری عالِم سنّی ِ به این عظمت ، وقتی این آیه را معنا میکند میگوید امامت همان معنای نبوت است چیزی جدا نیست.
🌺 ما آموختیم؛ درست است که امامت و نبوت در طول هم هستند ولی هر دو ، دو تا اصل از اصول دین هستند.
حال چگونه اثبات کنیم ؟؟!
❇️ اهل سنت قائلند که سُنّت، فقط قول و فِعل و تَقریر جناب رسول الله است. ولی ما میگوییم سنّت یعنی فعل و قول و تقریر جناب رسول الله و دوازده جانشین ایشان تا امام زمان، و حتی کلام فاطمه زهرا را سنت میدانیم.
💢 تفاوت بین ما در این است که آنها سنت را بسیار محدود میگیرند اما سنت ما مُوَسّع است.
🔶 مشکل آنها در چیست؟ در این که معتقدند بعد از اینکه نبوت پیغمبر منقطع شد، عصمت هم منقطع شده است و دیگر معصوم نداریم و سنت مال معصوم است.
🌺 اما به نظر ما سنت ادامه دارد و اگر توفیق ادراک حضور حضرت بقیةالله را پیدا بکنیم قول آن حضرت نیز برای ما حجّت است.
✅ پس وقتی بعد از پیامبر، عصمت اِنقطاع پیدا نکرد و ادامه داشت، همانگونه که قول و فعل و تقریر پیامبر حجّت است، بعد از پیامبر، فعل و قول و تقریر علی هم حجت است.
❇️ مفسِّر حقیقی قرآن بعد از پیغمبر، امیرالمومنین است. پیغمبر برای تنزیل قرآن بیست و سه سال زحمت کشید تا چیزی از قرآن در غیب نماند و از علمُ الله بیاید تا نشئه طبیعت برسد. و به امیرالمومنین فرمود: علی جان از این به بعد تو باید این قرآن را برای مردم تاویل و تفسیر کنی ، شرح کنی.
#رمضان_1400
#جلسه_نوزدهم_شب_4_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب دوازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۴✨
💢جلسه نوزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت ششم⬇️⬇️
(از دقیقه ۴۶)
❇️ وقتی دیدند نمی توانند قرآن را تحریف کنند، آمدند ویراستاری کردند در این ویراستاری ها یک جوری آیات را جهت میدهند. مثلاً در اینجا فلان آیه را وقف کن آنجا را وصل کن .... علامت گذاری کردند.
✅ (در حروف سجاوندی ) مثلاً "میم تفید لزوم الوقف" فایده حرف میم روی آیات این است که وقف لازم است اگر جایی روی کلمه ای "میم" نوشته شده یعنی باید، توقف کنی . "لا تفید نهی عن الوقف" اگر حرف "لا" روی آیه نوشته شده نباید توقف کنی. "قلی" هم معنای وقف و توقف را میرساند.
🔴 از طرفی قرآن آیات محکم دارد و آیات متشابه. آیاتی که معنی این آیه مشتبه است و هر جور میشود معنا کرد. اما آیهی محکم ، یعنی معنایش واضح است روشن و محکم است.
🔶 شاید اکثر آیات قرآن کریم در مسائل اصول عقائد در توحید و معارف حالت تشابهی دارد یعنی امر مشتبه می شود که کدوم طرف را بگیریم.
🔶 "اَطیعوُا الله وَ اَطیعوا الرّسول وَ اُولیِ الاَمرِ مِنکُم" (نساء - ۵۹) به اولی الامر که رسیدیم مشتبه میشود که اولی الامر چه کسانی هستند؟
و یا آیهی " اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُم الرِّجسَ اَهلَ البَیت" (احزاب - ۳۳) منظور از اهل بیت چه کسانی اند. این آیه هم جزء متشابهات است.
🔶 میگویند اهل بیت زنان پیغمبر را هم شامل است. بعد روایتی درست میکنند که بله ابوبکر و عمر هم در آن وارد است.
🌺 حال این که فقط علی و فاطمه و حسن و حسین با پیغمبر اکرم خمسه طیبه هستند
✅ اگر یک آیه ای متشابه است و نمیدانید معنای آن کدام است، میگوییم ای آیه را باید ببریم به سمت آیه ای که معنایش محکم است.
✅ چطور در مسائل منطقی میگوییم تصور و تصدیق بدیهی و روشن داریم و آن را مقدمه برای کشف تصورات و تصدیقاتِ مجهول قرار میدهیم؟
✳️ کانَّهُ محکمات قرآن شبیه تصور و تصدیقات روشن و بدیهی است که معنایش آشکار است بعد باید آیاتی را که مقداری مُشتَبه هستند ببریم بسمت محکمات تا روشن بشود.
❇️ حال این کارِ ، "روشن کردن متشابهات از طریق محکمات" ، را چه کسی باید انجام بدهد؟ این کار نیاز به تاویل دارد. چه کسی علمِ به تاویل دارد؟
💢 آیه می گوید "وَ ما یَعلمُ تاویلَه اِلّا الله وَ الرّاسِخوُنَ في العِلم" (آل عمران - ۷)
🔴 این تاویل را چه کسی میداند؟ اگر بگویید "و ما یعلم تاویله الا الله" فقط خدا میداند. غیر از خدا چه کسی؟ پیغمبر؟ ایشان که مرحوم شدند و به او دسترسی نداریم.
🔶 ادامه آیه دارد که " والراسّخون في العلم "
اینجا تحریف را از طریق حروف وقف انجام دادند. دیدند نمیتوانند این "راسخون فی العلم" را بردارند. آمدند ویراستاری کردند.
🔶 یعنی در آیه بین جمله اول؛ "وما یعلم تاویله الا الله" و جمله دوم آیه "والراسخون فی العلم" حرف "قلی" گذاشتند یعنی بعد از قسمت اول آیه توقف کن و در اینصورت معنی آیه این میشود که : تاویل را جز خدا نمیداند.
❇️ ولی اگر "قلی" را برداریم و بگوییم به عکس قضیه ، اینجا اصلاً جای توقف نیست ادامه آیه را هم بخوان. یعنی تاویل قرآن را جز خدا و راسخون در علم نمیدانند.
🌺 حدیث امام صادق و اهل بیت میگویند "نَحنُ الرّاسِخونَ فِي العِلم" راسخون در علم ما هستیم. و متشابهات قرآن را اهل بیت باید با محکمات تفسیر کنند.
✳️ گفتند اینجا یک "قلی" میگذاریم و میگوییم وقت قرائت ، اینجا بایستید. یعنی غیر از خدا و پیغمبر که مرحوم شد، کسی تاویل قرآن را نمیداند. و این که شیعه ها میگویند اهل بیت راسخون فی العلم هستند؛ نخیر راسخون در علم هم تاویل قرآن نمیدانند. با یک کلمه، یک حرف به تحریف معنای قرآن رفتند.
🔴 علمای ما چقدر زحمت کشیدند؛ در زندان ، در تبعید ، تنها ... و بالاخره الحمدالله این همه جوامع روایی را نوشتند مثل کلینی ها، شیخ طوسی ها، شیخ صدوق ها، شیخ مفید ها، علامه مجلسی محدث کبیر و دیگران .... جان به لب آوردند تا این معارف برای ما حفظ کردند.
#رمضان_1400
#جلسه_نوزدهم_شب_4_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
11-400-2-6 legha alla j 22maghame hazrate khadijh=.mp3
13.9M
🌸 جلسه ۲۲ شرح « رساله لقاء الله »
🔸 دو شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
✅روز ِ سیزدهم ماه مبارک رمضان
🌺 استاد صمدی آملی
@modafeanzuhur
روضه خانگی - امام حسن(ع) - 396.mp3
14.26M
🎙محتاج دستهای کریمانهات کَرم...
🔻روضه #امام_حسن(ع)
⏱ #بیش_از_ده_دقیقه | 13:38
👤حجت الاسلام سید بهاءالدین #ضیائی