11-400-2-5legha alla j 21=.mp3
13.27M
🌸 جلسه ۲۱ شرح « رساله لقاء الله »
🔸 یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
✅شب ِ سیزدهم ماه مبارک رمضان
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
@modafeanzuhur
🌷🌹🌺🌸
🌸🌷🌹
🌷🌹
🌸
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی،روز یازدهم ماه مبارک رمضان۱۴۴۲ ه .ق
برابربا 1400/2/4 🌟
💢جلسه هجدهم«شرح رساله لقاء الله » 💢
🌸در آداب سالک الی الله اولین بحث ، قرآن و تلاوت آن مطرح شد،ازباب اینکه قرآن شرح حقیقت محمدیه (ص) است.
🔸گاهی شایدشرح یک مطلبی باعث تاریک ترشدن آن مطلب می شود. شرح و تفسیر آیات قرآن براساسِ علم فکری موجب مجهول ترشدن آیات می شود.
🔸شیخ اکبرمی فرماید: روز قیامت قرآن به صورت باکره و بکر ظهورمی کند. بکر یعنی پرده ی کشیده شده.
🔸یکی از درخواستهای ما هنگام تلاوت قرآن ( حالا در خواب یا بیداری ) این باشد که به محضر امام عصر (عج ) برسیم و از اسرار و لطایف الهی بهره بگیریم. تمام قرآن خواندن های ما در دنیا و مس و تجوید،زمینه این است که قابلیت یابد و قیامتش قیام کند.
🔸پیامبر(ص) درزمان عمرمبارکشون ، معراج داشتند و الان هم امام عصر عج دائم المعراج اند. معراج و قیامت توأمان اند. دوبرادردوقلویندکه از یک پستان شیر می خورند.
معراج ومعاد عِدْل هم اند، جناب امام عصر عج که صاحب المعراج و وارث المعراج نبی است. ایشان دائما قیامتشان برپاست. این یکی از اسرار معراج است.
🔸تاکید تلاوت قرآن در پاسی از شب هم زمینه قیام قیامت شخص می شود.
قیامت در امتداد زمانی و نسیه را ، قرآن نگفته ؛ بلکه قیامت ، همیشه حاضر است؛ جزانفس عمل است.
🔸قیامت ظهور آنچه در دنیاست، می باشد نه حدوث آنچه دردنیاست.
خواب هم یک نحوه قیامت هست، هرچه می بینی انشا ء و منشئآت خودت هست.
قیامت برای اکثری، بعد موت طبیعی شان حاصل می شود.
🔸حمل توحیدصمدی کار آسانی نیست، وقتی به حضرت فاطمه ۹ تا ۱۸ ساله مدام جبرئیل نازل می شود و درباره فرزندانش می گوید، اینها در حقیقت تفسیر عالم ذر ّ ِ فاطمی است.
حضرت آقاجان به این توحید رسیده که « محبوب قلوب » است.
خوانی ازسرّ حسن سَر در بیاری
دون که من بنده فرمانبر آل پیمبر هَسّمه
آقای ما راه موت اسود را انتخاب فرمودند. و مهمترین آن بحث وحدت وجود است.
🔸اگرکاری برای رضای خدا انجام دهی که مردم فحش دهند و تو تحمل کنی ، اینجا عزیزالله می شود. وگرنه اگر راه ژنده پوشی درپیش گیری و مردم برایت دلسوزی کنند، این تعلق می آورد و توحید پیاده نمی شود.
🔸توحیدالصمد قرآنی راهش این است که حتما باید به موت اسود برسی، همه ی ائمه باموت اسودبه امامت رسیدند.
#رمضان_1400
#جلسه_هجدهم_روز_4_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب دوازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۴✨
💢جلسه نوزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت اول⬇️⬇️
❇️ اگر به توفیق الهی قرآن را تلاوت کنیم و این تلاوت موجب حشر ما با قرآن کریم باشد، هنگامی که قیامت ظهور کند، به قاری قرآن گفته میشود که " اِقراء وَارقَ"
✅ آنوقت انسانِ قاری ِ قرآن میتواند به همهی درجات بهشت بر اساس عدد آیات قرآن نائل شود.
البته به رتبهی انبیاء و صدیقین از جنبهی "ادب مَعَ الِانسان الکامل" نمیرسد.
🌺 انبیاء و صدیقین که مصداق اَتمّ صدیقین، ائمه علیهم الصلوة و السّلام هستند مقامی دارند که از باب ادبِ مَع الله به ما گفته شد مقام آنها را طلب نکنیم.
💢 یکی از موارد هفتگانه در ادب مع الله این است که ما رتبهی پیغمبر و اهل بیت را طلب نکنیم.
✅ در حدیث امیرالمومنین داریم که《فَلا یَکون فِي الجَنّة بَعد النبیّین وَ الصّدیقین اَرفعَ دَرجة مِنهُم》
در بهشت بعد از درجهی صدّیقین و نبیین، کسی درجهای رفیع تر از درجهی قاری قرآن ندارد. امام در این حدیث انبیاء و صدیقین را استثناء فرمودند.
🔴 پیغمبر و اهل بیت ما را به سوی خودشان دعوت کردند مثل جناب امیرالمومنین که فرمودند:
"اَعییوني بِوَرَع وَ اِجتهاد"
شما بر اساس ورع و تقوا، اجتهاد و تلاش ،ما را کمک کنید، بالا بیایید.
ولی به ما فرمودند : ادب اِقتضا میکند مقام آنها را طلب نکنیم.
🔶 کانه ما میگوییم در بهشت در محضر جناب رسول الله باشیم.
این طلب، طلب خوبی است.
مثل اینکه در زمان حضور هر انسان کاملی در نشئهی طبیعت، ادب این است که انسان به محضر انسان کامل تشرف حاصل کند.
🔶 در دعای روز هشتم ماه رمضان از خدا میخواهیم که صحبت و همنشینی با کِرام (جمع کریم) را به ماعطا بفرماید.
✅ امام رضا (علیه السلام) به اِبن شَبیب فرمودند:
اگر بخواهی در بهشت در آن غرفهای که ما هستیم، بیایی "فَلیَبکِ لِلحسین" (علیه السلام) بر امام حسین گریه کنید و بر قاتلان امام حسین لعن بفرستید
"فَالعَن عَلی اَعداءِ الحُسین"
✳️ ما حق نداریم بگوییم بارالها مرا به رتبهی امیرالمومنین برسان. این تقاضا خلاف ادب است. نه اینکه به تعبیری حرام شرعی باشد اما ادب اقتضا می کند که آدم اینطوری حرف نزند .
✅ دعا کنیم که توفیق داشته باشیم در محضر آقا امیرالمومنین و در محضر امام صادق باشیم در محضر امام زمان باشیم.
❇️ بعد از خروجِ ما از نشئهی طبیعت و تَطَوُّرِ ما از طورِ مادی به طورِ مِثالی و طورِ عقلی، از خدای متعال بخواهیم که انشاءالله به محضرشان مشرف شویم و از محضرشان استفاده کنیم و آنها همچنان فیض الهی را بر ما افاضه بفرمایند و قرآن را برای ما شرح و تفسیر کنند و به شهود ، به ما بچشانند.
🔶 همهی اینها ممدوح است اما انسان هرگز نباید طلب کند که من در رتبهی امیرالمومنین قرار بگیرم.
مثلاً وقتی نزد بزرگواری مشرف میشویم ادب اقتضا میکند ما نسبت به او در یک رتبه پایینتر بنشینیم.
🔴 جناب رسول الله فرمود:
"اَدَّبَنی رَبّی" و " اَحسَنَ تَادیبی"
رب و پرورش دهندهی من، خیلی نیکو مرا ادب کرد.
🔶 دائماً جناب رسول الله ادب مع الله دارند. امیرالمومنین ادب مع الله دارد و از لوازم ادب مع الله، ادب با رسول الله است.
🔶 تمام ائمه(علیهم السّلام) همه ادب دارند هم با خدا و در محضر خدا، هم با جناب رسول الله، هم با امیر المومنین و امام قبل از خود و مادرشان حضرت فاطمه زهرا ، ادب دارند.
✅ کسی بخواهد بیادب باشد یقین بداند چیزی به او نمیدهند. شک نکنید. ادب با خدا، ادب با پیغمبر، ادب با امام معصوم باید مراعات شود.
هر کجا از این محدوده های آداب بیرون رفتیم یقیناً بدانید که فیض الهی نصیب ما نخواهد شد. چون فیض به قابلین داده میشود.
❇️ پس تلاوت قرآن باعث میشود آن قابلیّت را پیدا کنیم که : اولاً قیامت در ما ظهور کند. و در همین طور دنیایی که هستیم ، آخرت، همینجا بر ما تجلّی کند و در این تجلّیِ آخرت، این توفیق را داشته باشیم که به ما بفرمایند اِقراء وَ ارقَ.
#رمضان_1400
#جلسه_نوزدهم_شب_4_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب دوازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۴✨
💢جلسه نوزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت دوم⬇️⬇️
❇️ از ائمه معصومین فرمایشات فراوانی به ما رسید. اما حضرت امام صادق(ع) بر اساس یک فرجهای که برای ایشان پیش آمد، در حدود دو سال و نیم و بیش از ۴۰۰۰ شاگرد محضر حضرت جمع شدند.
✅ به لطف خدا ، امام صادق بیشترین حرف را زدند و در کتابهای شاگردان ایشان نوشته شد و به دست ما رسید. ولی اگر به حضرت فرصت بیشتری میدادند در طی سالهای عمرشان همچنان شاگرد پروری میکردند.
✅ اگر به جد بزرگوارش امیرالمومنین تا امام حسن عسگری تا حضرت بقیةالله که الآن بیش از هزار ویکصد و هشتاد سال است که غایب است فرصت میدادند، سفرهی علم ائمه گسترش پیدا میکرد آن علم جمّشان در اجتماع رواج پیدا میکرد. الآن ما آنقدر غرق در معارف قرآن بودیم که در هیچ جای قرآن معطّلی نداشتیم.
🔶 ولی دشمن از همان اول ،اهل بیت را محاصره کرد و درشان را بست و نگذاشتند.
🔶 عنایت بفرمایید با اینکه ائمه در بین مردم بودند و مردم مختلف از ائمه احادیث هم نقل کردند ؛ اما همیشه پراکنده حرف زدن، پراکنده شاگردی کردن ، خیلی نتیجه نمیدهد.
🔴 همین دو سال و نیم امام صادق شاگردانی پرورش دادند و این شاگردها افراد عادی نبودند چه شیعه و چه سنّی! که یکی از آنها ابو حنفیه و یکی دیگر اَنَس بنِ مالِک است که هر دو سنّی، شافعی و مالکی بودند.
✅ معلوم میشود کلاس، درس، بحث حساب دیگری دارد.
آدم باید کلاس و استاد ببیند و حرف بشنود. وگرنه پیرزن و پیرمرد ما که هفتاد سال پای منبر است و مقیّد هم هست ولی مطالب منسجم ندارد. حتی نمیتواند بنویسد و بخواند.
✅ اما بچه هایی که برای تحصیل به مدرسه میروند ، بعد از دورهی ابتدایی ، میخوانند و مینویسند.
(پایان دقیقه ۱۵)
#رمضان_1400
#جلسه_نوزدهم_شب_4_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب دوازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۴✨
💢جلسه نوزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت سوم⬇️⬇️
❇️ امام صادق در منزل برای چند نفر از شاگردانشان کلاس درس داشتند. چون در زمان حکومت اُمَوی و مدت کمی در دوران حکومت بنیعباس، مراکزی، از جمله مسجد در دست حکومتیها بود و به امام صادق اجازه نمیدادند که داخل مسجد کلاس بگذارند.
✅ لذا امام در منزل اصحابی مثل محمدبن مسلم و زرارة بن أعیَن ،که از اصحاب و شاگردهای خصّیص و سطح بالای آقا بودند، تدریس میکردند. در این زمان بیش از ۶۰۰۰ جلد کتاب توسط شاگردان آقا نوشته شد. از جملهی شاگردهای حضرت، عیاشی بود که تفسیر عیاشی از ایشان هست.
🔴 در حال حاضر، میبینید که در تفاسیری نظیر المیزان ، تبیان ، مجمع البیان وهمچنین تفاسیر دیگر، نوعاً ذیل هر آیه ای و یا سوره ای؛ از تفسیر عیاشی نکته ای ذکر میشود. آقای عیاشی از شاگردان شیعهی آقا امام صادق است.
🔶 بین چهارهزار شاگرد آقا هم سنی و هم شیعه بودند. آنهایی که قائل به امامت ایشان بودند ، شیعه و آنهایی که قائل به امامت آقا از نظر اصول دین واصول مذهب نبودند ، سنی گفته میشد. اما هر دو گروه در محضر آقا پرورش یافتند.
❇️ عیاشی ، بیش از ۲۰۰ جلد کتاب تالیف کرده است که یک دوره از کتابهایش، تفسیر قرآنی هست که در آن احادیثی از امام صادق و امام باقر و همچنین از ائمه قبل از این دو بزرگوار را ، که سینه به سینه رُوات نقل کردند، در تفسیر عیاشی آورده شده است.
❇️ علی بن ابراهیم ، استادِ معروف شیخ کلینی (رضوان الله تعالی علیه) تفسیری نوشت که برگرفته از تفسیر عیاشی است.
تمام برکاتی که ما الان از اهل بیت داریم ، به جهت این مقطع از تاریخ و شاگردان آقا امام صادق هست که در محضر آقا شاگردی کرده و از درس های حضرت یاداشت برداری میکردند.
🔴 این چهارصد جلد کتاب از زمان امام صادق تا زمان کلینی (غیبت صغرای امام زمان ) ماند. که به اصول اَربعَ مِائَه معروف است.
اما متاسفانه توسط باز ماندگان مولفین این کتابها که اهل فن نبودند ، واز کتابها محافظت نکردند، ازبین رفت.
🔶 مرحوم کلینی از این چهار صد کتاب و منابع دیگر ، دوره اصول کافی و فروع کافی و روضه کافی را نوشت ،که اسمش جامع کافی است. (کتاب الکافی)
💢 روضه کافی راجع به آداب و سنن و مستحبات و سیر و سلوک و اذکار است. (روضه یعنی باغچه)
🔶 تعداد زیادی از این چهارصد جلد کتاب از حدود پانصد سال قبل، تا زمان علامه مجلسی رضوان الله علیه بودند. اما بعد از آن ، با سوزاندن کتاب ها و دزدیدن آنها ، بخصوص از زمانی که وهابیت قدرت گرفت و ابن تیمیه (حدود ۷۵۰ سال قبل) نظریات ضد شیعه وحتّی ضد اهل سنت را رواج داد و گروه افراطی سلفی ها و هابی ها قدرت گرفتند، از بین رفت.
(پایان دقیقه ۲۵)
#رمضان_1400
#جلسه_نوزدهم_شب_4_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب دوازدهم
ماه مبارک رمضان ۱۴۴٢ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۴✨
💢 جلسه نوزدهم شرح رساله لقاءالله 💢 قسمت چهارم⬇️⬇️
(از دقیقه ٢۵ تا ٣۵)
❇️ از حدود هفتصد و پنجاه سال قبل مکتب ابن تیمیه نظر خود را ، که بر علیه شیعه و حتی اهل سنت است مطرح کرد بعد از آن محمد بن عبد الوهاب این نظرات را در ده الی پانزده نظر بصورت اِشکال بر شیعه وارد نمود.
✅ حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب کشف اسرار پاسخ این اشکالات (مربوط به محمد بن عبدالوهاب در رَدّ مذهب تشیع) را دفع کردند. امّا متاسفانه این کتاب در حا ل حاضر پیدا نمیشود.
❇️ کتابی از وهابیّت تحت عنوان "مِنهاج السّنة نبوّیه" چاپ شد و در کل جهان در حال پخش شدن است ، در این کتاب حرف های ناشایستی در مورد اهل بیت و ائمه طاهرین شیعه زده شده است ، امّا اگر یک عالِم تشیع بخواهد پاسخ علمی به اینها بدهد با کمال تاسف وِزارت ارشادِ ما اجازه چاپ کتاب او را نمیدهد .
✅ عبدالحمید مولوی با وهابیت عربستان قرار میگذارد تا شیعیان ایران را به دست قاتلین سنتِ پیغمبر بدهد ، این کار نتیجهی برداشت نادرست و رعایت غیراصولی وحدت بین شیعه و سنی در جامعه کنونی ما است.
🔴 ما با کسی دعوا نداریم بحث ما ، یک بحث علمی است آنها اشکالات خودشان در ردِّ مبانی تشیع مطرح کردند ما هم در پاسخِ آنها کتاب علمی مینویسیم امّا اجازه چاپ نداریم.
🔶 در حالیکه آنها کتاب های خود را کنار قبرستان بقیع به دست حجاج ما میدهند و ذهن شیعه را خراب میکنند ولی ما برای حفظ وحدت بین شیعه و سنی باید ساکت بمانیم این از مظلومیت اهل بیت است.
🔶 همین تفکرات باعث شد شاگردان امام جعفرصادق(ع) بیش از شش هزار و ششصد جلد کتاب بنویسند ، ولی این کتابها از بین میرود تا زمان جناب کلینی چهار صد جلد و تا زمان جناب مرحوم علامه مجلسی حدود صد الی دویست جلد از این کتابها ماند.
🔶 حدود صد سال قبل، زمان مرحوم میرزا حسین نوری صاحب مستدرک المسائل ، (استاد جناب شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان) حدود دو تا پنج جلد از این کتابها مانده بود.
تقریباً همه این کتابها از بین رفته است.
✅ وقتی که میخواهیم به اشکالات پاسخ دهیم به ما میگویند: باید سند ارائه کنید!! شما که همه اسناد ما را از بین بردید همه نسخه های اصلی شیعیان را آتش زدید. در یکی از شهر ها حدود شش ماه تینَکِ حمامها را(محل سوزاندن سوخت حمام) از سوزاندن کتابهای اصیل تشیع گرم کردند اینها جنایت در حق اهل بیت است.
✅ در بین کتابها اگر یک کتابی معتبر و نسخه اصلی باشد. به بهانه تصحیح کردن در مقابل پولی که دریافت میکنند، آن را تحریف مینمایند متاسفانه در همین کشور خودمان این اتفاق افتاده است.
📚 در کتاب شرح بر نهج البلاغه "ابن ابی الحدید" به نقل از استاد خود "ابن مَتویه" از کتاب الکفایه می آورد : استاد ما گفت در بین صحابه پیغمبر اکرم(ص) فقط حضرت علی(ع) صاحب عصمت بود و هیچکس دیگر (اولی ودومی و سومی) صاحب عِصمت نبودند.
🌺 جناب علامه حسن زاده حفظه الله (محبوب القلوب) میفرمایند: همین یک جمله کتاب "ابن ابی الحدید "به نقل استاد شان برای عِصمت جناب امیرالمومنین کافی است.
🔴 یکی دیگر از مشکلات در این حوزه ، عدم توجّه کافی در امر کتاب خوانی و مطالعه از جانب شیعیان میباشد و این یک ضعف است. شرقی ها معروف هستند که بسیار اهل گوش کردن هستند تا مطالعه کردن.
🔶 خدا را شکرگزاریم که حدود ده الی بیست سال است که توفیق الهی یار اینجانب شد (استاد گرامی) و درسهای معرفت نفس در کشور شروع شد و باعث گردید کسانی که وارد این درس و بحث شدند به کتاب خوانی و مطالعه و خرید کتاب روی آوردند.
#رمضان_1400
#جلسه_نوزدهم_شب_4_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب دوازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۴✨
💢جلسه نوزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت پنجم⬇️⬇️
(از دقیقه ۳۵)
❇️ اگر امیرالمومنین و جناب رسول الله اینهمه بر قرائت قرآن اِهتمام داشتند، برای این بود که میدانستند مردم احادیث را از بین می برند. و حق قرآن بود که اهتمام گذاشته بشود وگرنه همین قرآنی که ما در محضر مبارک آن تشرف داریم هم تحریف میشد و آیاتش را برمیداشتند
✅ در تاریخ آمده است در یک مقطعی یکی از کاتبان قرآن ، یک واو را در هنگام نوشتن قرآن جابجا کرد. متوجه شد یک واو، یک حرف ، یک کلمه کلیدی است و اگر جابجا شود، یک اصلی از اصول دین که در آن آیه مطرح شده بود از دست می رود.
🔴 در بحثِ امامت نوعاً چند آیهی قرآن خیلی شاخص است .
🔹یکی آیهی "وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ رَبُّه بِکلماتٍ فَأتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَمِنْ ذُرّیتی قالَ لاینالُ عَهدی الظّالِمینَ ﴿۱۲۴﴾" سوره بقره
🔸یکی هم آیهی "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً ﴿۵۹ نساء﴾"
این دو آیه تقریباً تنصیصی ترین( نص، تصریح ) آیات قرآن راجع به اهل بیت است می خواهیم امامت را از اصول دین اقتباس کنیم، تمام بحث روی این آیات ، بخصوص در "اِنّي جاعل" روی کلمه جاعل متمرکز میشود.
🔶 بحث بین مفسرین روی همین کلمه است که آیا این کلمهی "جاعِل" که اسم فاعل از مادهی جَعل است و جعل دو مفعولی است، آیا اسم فاعل آن (جاعِل) هم دو مفعول میگیرد؟
🔶 اگر کسی نتواند ازعهده بحث ادبیاتی آن برآید، وقتی به این آیه میرسد، اُدَبایی مثل نیسابوری ها (اهل نیشابور) که خودشان درعلم ادبیات عرب جزء دانشمندان هستند، در این آیه گفتند اینجا امامت به معنای همان نبوت است.
🔶 زمخشری که صاحب کشّاف است که هیچ مفسری در قرآن به اندازه زمخشری در تفسیر کشّاف برای علم معانی و بدیع و بیان و بلاغت قرآن ،زحمت نکشیده است ؛ زمخشری عالِم سنّی ِ به این عظمت ، وقتی این آیه را معنا میکند میگوید امامت همان معنای نبوت است چیزی جدا نیست.
🌺 ما آموختیم؛ درست است که امامت و نبوت در طول هم هستند ولی هر دو ، دو تا اصل از اصول دین هستند.
حال چگونه اثبات کنیم ؟؟!
❇️ اهل سنت قائلند که سُنّت، فقط قول و فِعل و تَقریر جناب رسول الله است. ولی ما میگوییم سنّت یعنی فعل و قول و تقریر جناب رسول الله و دوازده جانشین ایشان تا امام زمان، و حتی کلام فاطمه زهرا را سنت میدانیم.
💢 تفاوت بین ما در این است که آنها سنت را بسیار محدود میگیرند اما سنت ما مُوَسّع است.
🔶 مشکل آنها در چیست؟ در این که معتقدند بعد از اینکه نبوت پیغمبر منقطع شد، عصمت هم منقطع شده است و دیگر معصوم نداریم و سنت مال معصوم است.
🌺 اما به نظر ما سنت ادامه دارد و اگر توفیق ادراک حضور حضرت بقیةالله را پیدا بکنیم قول آن حضرت نیز برای ما حجّت است.
✅ پس وقتی بعد از پیامبر، عصمت اِنقطاع پیدا نکرد و ادامه داشت، همانگونه که قول و فعل و تقریر پیامبر حجّت است، بعد از پیامبر، فعل و قول و تقریر علی هم حجت است.
❇️ مفسِّر حقیقی قرآن بعد از پیغمبر، امیرالمومنین است. پیغمبر برای تنزیل قرآن بیست و سه سال زحمت کشید تا چیزی از قرآن در غیب نماند و از علمُ الله بیاید تا نشئه طبیعت برسد. و به امیرالمومنین فرمود: علی جان از این به بعد تو باید این قرآن را برای مردم تاویل و تفسیر کنی ، شرح کنی.
#رمضان_1400
#جلسه_نوزدهم_شب_4_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب دوازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۴✨
💢جلسه نوزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت ششم⬇️⬇️
(از دقیقه ۴۶)
❇️ وقتی دیدند نمی توانند قرآن را تحریف کنند، آمدند ویراستاری کردند در این ویراستاری ها یک جوری آیات را جهت میدهند. مثلاً در اینجا فلان آیه را وقف کن آنجا را وصل کن .... علامت گذاری کردند.
✅ (در حروف سجاوندی ) مثلاً "میم تفید لزوم الوقف" فایده حرف میم روی آیات این است که وقف لازم است اگر جایی روی کلمه ای "میم" نوشته شده یعنی باید، توقف کنی . "لا تفید نهی عن الوقف" اگر حرف "لا" روی آیه نوشته شده نباید توقف کنی. "قلی" هم معنای وقف و توقف را میرساند.
🔴 از طرفی قرآن آیات محکم دارد و آیات متشابه. آیاتی که معنی این آیه مشتبه است و هر جور میشود معنا کرد. اما آیهی محکم ، یعنی معنایش واضح است روشن و محکم است.
🔶 شاید اکثر آیات قرآن کریم در مسائل اصول عقائد در توحید و معارف حالت تشابهی دارد یعنی امر مشتبه می شود که کدوم طرف را بگیریم.
🔶 "اَطیعوُا الله وَ اَطیعوا الرّسول وَ اُولیِ الاَمرِ مِنکُم" (نساء - ۵۹) به اولی الامر که رسیدیم مشتبه میشود که اولی الامر چه کسانی هستند؟
و یا آیهی " اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُم الرِّجسَ اَهلَ البَیت" (احزاب - ۳۳) منظور از اهل بیت چه کسانی اند. این آیه هم جزء متشابهات است.
🔶 میگویند اهل بیت زنان پیغمبر را هم شامل است. بعد روایتی درست میکنند که بله ابوبکر و عمر هم در آن وارد است.
🌺 حال این که فقط علی و فاطمه و حسن و حسین با پیغمبر اکرم خمسه طیبه هستند
✅ اگر یک آیه ای متشابه است و نمیدانید معنای آن کدام است، میگوییم ای آیه را باید ببریم به سمت آیه ای که معنایش محکم است.
✅ چطور در مسائل منطقی میگوییم تصور و تصدیق بدیهی و روشن داریم و آن را مقدمه برای کشف تصورات و تصدیقاتِ مجهول قرار میدهیم؟
✳️ کانَّهُ محکمات قرآن شبیه تصور و تصدیقات روشن و بدیهی است که معنایش آشکار است بعد باید آیاتی را که مقداری مُشتَبه هستند ببریم بسمت محکمات تا روشن بشود.
❇️ حال این کارِ ، "روشن کردن متشابهات از طریق محکمات" ، را چه کسی باید انجام بدهد؟ این کار نیاز به تاویل دارد. چه کسی علمِ به تاویل دارد؟
💢 آیه می گوید "وَ ما یَعلمُ تاویلَه اِلّا الله وَ الرّاسِخوُنَ في العِلم" (آل عمران - ۷)
🔴 این تاویل را چه کسی میداند؟ اگر بگویید "و ما یعلم تاویله الا الله" فقط خدا میداند. غیر از خدا چه کسی؟ پیغمبر؟ ایشان که مرحوم شدند و به او دسترسی نداریم.
🔶 ادامه آیه دارد که " والراسّخون في العلم "
اینجا تحریف را از طریق حروف وقف انجام دادند. دیدند نمیتوانند این "راسخون فی العلم" را بردارند. آمدند ویراستاری کردند.
🔶 یعنی در آیه بین جمله اول؛ "وما یعلم تاویله الا الله" و جمله دوم آیه "والراسخون فی العلم" حرف "قلی" گذاشتند یعنی بعد از قسمت اول آیه توقف کن و در اینصورت معنی آیه این میشود که : تاویل را جز خدا نمیداند.
❇️ ولی اگر "قلی" را برداریم و بگوییم به عکس قضیه ، اینجا اصلاً جای توقف نیست ادامه آیه را هم بخوان. یعنی تاویل قرآن را جز خدا و راسخون در علم نمیدانند.
🌺 حدیث امام صادق و اهل بیت میگویند "نَحنُ الرّاسِخونَ فِي العِلم" راسخون در علم ما هستیم. و متشابهات قرآن را اهل بیت باید با محکمات تفسیر کنند.
✳️ گفتند اینجا یک "قلی" میگذاریم و میگوییم وقت قرائت ، اینجا بایستید. یعنی غیر از خدا و پیغمبر که مرحوم شد، کسی تاویل قرآن را نمیداند. و این که شیعه ها میگویند اهل بیت راسخون فی العلم هستند؛ نخیر راسخون در علم هم تاویل قرآن نمیدانند. با یک کلمه، یک حرف به تحریف معنای قرآن رفتند.
🔴 علمای ما چقدر زحمت کشیدند؛ در زندان ، در تبعید ، تنها ... و بالاخره الحمدالله این همه جوامع روایی را نوشتند مثل کلینی ها، شیخ طوسی ها، شیخ صدوق ها، شیخ مفید ها، علامه مجلسی محدث کبیر و دیگران .... جان به لب آوردند تا این معارف برای ما حفظ کردند.
#رمضان_1400
#جلسه_نوزدهم_شب_4_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
11-400-2-6 legha alla j 22maghame hazrate khadijh=.mp3
13.9M
🌸 جلسه ۲۲ شرح « رساله لقاء الله »
🔸 دو شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
✅روز ِ سیزدهم ماه مبارک رمضان
🌺 استاد صمدی آملی
@modafeanzuhur
روضه خانگی - امام حسن(ع) - 396.mp3
14.26M
🎙محتاج دستهای کریمانهات کَرم...
🔻روضه #امام_حسن(ع)
⏱ #بیش_از_ده_دقیقه | 13:38
👤حجت الاسلام سید بهاءالدین #ضیائی
#امام_زمان_شناسی
سر درس مهدویت
قسمت۵۸
ولادت مهدی در نظر برخی دانشمندان سنی
پارت۲
متن زیر مطالعه شود👇👇👇