eitaa logo
مدافعان ظهور
389 دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
3.9هزار ویدیو
74 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یــاایـهاالـعزیـز🖤 نیـامـدے...ۅ...درنبـودِ تــۅ... چــہ گـل هـا ڪہ پـرپـر شـدند💔 چـہ گـل هـا ڪہ... آسـمـانے..شـدند🖤 🌱 ³¹³
recording-20221103-164311.mp3
2.8M
۳ ⭕️ چه اتفاقاتی افتاد که برخی جوانان این مملکت از داعش ها بدتر شدند؟ حاج آقا حسینی کانال مدافعان ظهور👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur
مقدمات سیاسی ظهور.mp3
8.7M
⭕️مقدمات سیاسی ظهور 👤استاد پناهیان کانال مدافعان ظهور👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur
🔸چگونه می‌شود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ 🔸اگر از صلح امام‌حسن(ع) بگوییم اما از خیانت یارانش نگوییم، خیانت کرده‌ایم 🔻 آن‌قدر که با حرف صحیح می‌شود علیه حق قیام کرد، با حرف غلط نمی‌شود. آن‌قدر که انسان با اطلاعات صحیح و ظاهراً سالم، می‌تواند ظلم کند، با حرف دروغ و غلط، نمی‌تواند ظلم کند، به‌ویژه در جامعۀ دینی، از متن دین بیشتر می‌شود علیه دین سوءاستفاده کرد. 🔻 امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ حرف صحیحی که علیه جبهۀ حق از آن استفاده می‌شود، فرمود: «کَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» اما چگونه می‌شود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ یک ترفند این است که بعضی از حرف‌های صحیح را بیان کنند بدون ذکر حرف‌های صحیح دیگری که باید در کنارش بگویند. 🔻 مثلاً می‌گویند: «پیامبر(ص) اهل تحمل و مدارا و عفو بود.» یا «امیرالمؤمنین(ع) به حرف مردم گوش کرد و کوتاه آمد» یا «امام‌حسن(ع) صلح کرد و سخن مردم را شنید» به چنین کسی باید گفت: این حرف‌ها درست است اما ناقص است، همه‌اش را بگو! وقتی نصفش را نمی‌گویی، معلوم می‌شود یک قصد و غرضی پشت سرش هست. 🔻 بله، پیامبر(ص) در مقابل منافقین جامعه، مدارا می‌کرد، اما چاره‌ای نداشت جز اینکه در مقابل آنها کوتاه بیاید، چون مردم زمان ایشان، سطح فهم و ظرفیت لازم را نداشتند که ایشان بتواند با برخی از منافقین برخورد محکم‌تری کند. 🔻 چرا پیامبر(ص) و علی(ع) و امام‌حسن(ع) در برخی موارد کوتاه آمدند؟ به‌خاطر وجود منافقینی که موجب انحراف افکار عمومی بودند، و به‌خاطر وجود مؤمنین ضعیفی که موجب تحمیل اقدام ناصحیح به ایشان شدند. 🔻 می‌گویند «ببینید امام‌حسن(ع) صلح کرد!» خُب بقیه‌اش را هم بگویید که یارانش خیانت کردند و ایشان را تنها گذاشتند و همین خیانت‌ها بود که حضرت را وادار به صلح کرد. کسی که از صلح امام‌حسن(ع) حرف بزند اما از خیانت یاران امام‌حسن(ع) حرف نزند، خائن است؛ همه‌اش را بگو! گفتنِ یک قسمتی از حق و نگفتن بقیۀ حق، بدتر از گفتن سخن باطل است. 🔻 کسی مخالف صلح نیست، اما صلح حقیقی نه صلح تحمیلی! صلح تحمیلی هم مثل جنگ تحمیلی بد است. صلح تحمیلی ناپایدار است و به دنبالش قتل عام جبهه حق است؛ همانطور که در کربلا شاهد بودیم. 👤علیرضا پناهیان 🕊أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🕊 کانال مدافعان ظهور👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 (ع) ♨️سفارش راهبری امام عسکری(ع) 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام کانال مدافعان ظهور👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur
🔻«خوب‌شدن» رسیدن به یک وضع باثبات نیست؛ واردشدن به یک سلسله تغییر‌پذیری‌هاست 🔘محافظه‌کاری؛ قتلگاه انقلاب، تحول‌خواهی؛ گام دوم انقلاب(ج۳) ➖ خیلی‌ها در تربیت انسان، نگاه‌شان این است که می‌گویند «آدم خوبی بشویم!» در واقع این تعبیر غلط است، چون خوب‌بودن به‌معنای «رسیدن به یک جایی و دیگر تمام!» نیست، نگاه خداوند هم این نیست که «بندۀ من انسان خوبی شد و دیگر تمام!» ➖ خوب‌شدن یعنی واردِ بازی شدن، یعنی از غفلت، از مُردگی، از بی‌تحرکی در آمدن و وارد یک جنگ و گریز شدن، وارد یک اوج و فرود شدن، خوب‌شدن یعنی وارد شدن به یک سلسله تغییر‌پذیری‌ها تا ابد! ➖ انسان و جامعه، وقتی خود را در معرض دین قرار می‌دهد می‌فهمد که خدا از او تحول می‌خواهد. از نگاه دین، خوب‌شدن، رسیدن به یک وضع باثبات نیست، واردشدن به یک‌سلسله تغییرات است؛ هم در بیرون زندگی و هم در درون خود. ➖ اینکه کسی دنبال یک وضع باثبات باشد، غلط است. اصلاً وضع باثبات در این دنیا وجود ندارد، در واقع انسان‌ها هیچ‌وقت به چنین شرایطی نمی‌رسند. هرچه جلو می‌روند امتحانات جدیدی سر راه‌شان قرار می‌گیرد. ➖ در وضعیت جسمی انسان هم اگر تأمل کنیم می‌بینیم که همیشه شرایط‌مان در حال تغییر است، تا می‌آییم در یک سنی به یک ثباتی برسیم از آن سن عبور می‌کنیم و مسائل جسمیِ سنین بالاتر را می‌بینیم. ➖ آدم‌ ساده‌لوح و نادان می‌خواهد این وضع بی‌ثبات زندگی را نبیند و خیالبافانه به‌دنبال یک وضعیت باثبات برود. هر آدم خوبی که دنبال تغییر و تحول نباشد و به وضع خودش راضی بشود، دچار «عُجب» می‌شود؛ و هر آدم بدی که تغییر را از ذهنش خارج کند، متکبر و قسی‌القلب می‌شود. 👤علیرضا پناهیان کانال مدافعان ظهور👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur
✨﷽✨ 🔴وقتی عمل نمیکنی،دوباره نپرس! ✍یکی از علما می‌فرمود: «سال‌ها پیش، یک روز خدمت آیت‌الله العظمی بهجت(ره) رفته بودیم. به ایشان گفتم: «راهی به ما نشان دهید تا آدم شویم.» آقای بهجت(ره) فرمودند: «نمازتان را اول وقت بخوانید!» ✅ این عالم بزرگوار می‌گوید: «در دلم گفتم حاج آقا ما را تحویل نگرفت. ما که خودمان نماز اول وقت می‌خوانیم!» یک‌سال از آن ماجرا گذشت. قرار بود به یک جلسه مهمانی بروم و در آن مهمانی دوباره خدمت آقای بهجت(ره) برسم. در راه به خودم گفتم: «این دفعه از آقا سوال کنم، ببینم اگر بخواهد راهی معرفی کند تا من به همه‌جا برسم، چه راهی را معرفی می‌کند؟» وقتی خدمتشان رفتم، همراه جمعی بودیم و ایشان داشتند صحبت می‌کردند. هنوز هیچ سخنی نگفته بودم که ایشان وسط صحبتشان فرمودند: «بعضی‌ها پیش ما می‌گویند چکار کنیم تا آدم شویم و رشد پیدا کنیم؟ به ایشان می‌گوییم نماز اول وقت بخوانید. می‌روند سال بعد می‌آیند، پیش خودشان می‌گویند حاج آقا ما را تحویل نگرفت که چه باید بکنیم؟ همان حرف بنده را دقیق گوش نکردند و رعایت نکردند، حالا دوباره می‌خواهند سؤال کنند! بابا جان، جواب همان است، همیشه جواب همان است.» این عالم بزرگوار می‌فرماید: «من دیگر هیچ حرفی نزدم. آقای بهجت(ره) راست می‌گفتند. من برخی از نمازهایم را به وقتش نمی‌خواندم. شروع کردم و آن را هم درست کردم.» سپس بر اثر مراقبت بر نماز اول وقت آن عالم بزرگوار کم‌کم به جاهایی که دلش می‌خواست و حتی فوق تصورش بود، رسید... 📚 بخشی از کتاب "چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟" اثر علیرضا پناهیان کانال مدافعان ظهور👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur
26.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ دشمن رو باید از دور دید.... 💥 کلیپ ویژه استاد پناهیان کانال مدافعان ظهور👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه 💠 انسان حقیقت واحده است که بطور کلی به چهار مرحله‌‌ی روح، قلب، خیال و طبع تقسیم می‌‌شود. ♻️ او را در هر مرحله، حُکمی است. و حُکم مرحله‌‌ی عالی، بدون تجافی، در دانی ساری است. 💠 لذا لَمسِ انسانی، لمسی عقلانی و انسانی است. همچنین سَمع و بَصَر و شَمّ و دیگر قوای مُدرکه، و مطلقِ جنودِ عمّاله در مملکت عظیم انسانی او. ♻️ هر مرحله‌‌ی عالیه‌‌ی آن (انسان)، بیانگر مرحله‌‌ی دانیه‌‌ی او است به نحوِ اَتمّ 💠 و مرحله‌‌ی دانیه حاکی از (مرحله‌‌ی) عالیه‌‌ی او، در حَدّ سِعِه‌‌ی وجودی خود، است. ♻️ این حقیقت واحده (یعنی انسان) هم عقل است، هم قلب، هم خیال، هم طبع و همه‌‌ی قوا و جوارح و اعضای خود. حتی بدنش روحِ مُتجَسِّد و مُتَجسِّم است و (جسم)، جَسَدِ مُتروّح است. 💠 این حقیقت واحده یکپارچه علم، شعور، ادراک و حیات است. حتی روحِ بُخاری که مَطیعه‌‌ی اُولای نفس است و حاملِ قوی و واسطه‌‌ی ربطِ روح عالی به بدن است، (همه) حَیّ و شاعر و مُدرِک است. بدن مرتبه‌‌ی نازله‌‌ی نَفْسْ است. 📘 منبع: هزار و یک نکته، نکته ۱۵، صفحه ۴۰ کانال مدافعان ظهور👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur
🌷 حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی ▪️باب نبوّت، هدایت ۵ سخنان و حالات رسول الله، دلالت بر حقّانیّت او دارد. 🌸 اگر کسی، به احوالِ پیامبر اسلام، و اَخباری که در امور گوناگون از ایشان رسیده است، خوب نظر و مشاهده کند، به حقانیّت آن جناب یقین پیدا می‌‌کند؛ 🍀 به امور و اَخباری که بر اخلاق، افعال، احوال، عادات و سَجایای او و سیاست ایشان نسبت به اَصنافِ خلق(= گروه‌‌های مردم) دلالت می‌‌کند؛ و نیز اَخباری که بر هدایتِ ایشان به ضبط و نگهداریِ آن اصناف، و اُلفتِ بین آنها، و رهبری آنان به سوی اطاعت او، دلالت می‌کند؛ 🌸 و نیز آنچه که از جواب‌‌های عجیب ایشان در سؤال‌‌ها، نوآفرینی و تدابیر او در مصالحِ خلق و اشارات ایشان در تفصیلِ مسائل شرعی حکایت می‌‌کند، که فقهاء و فضلاء از ادراکِ آن در طول عمر خویش عاجز مانده اند؛ 🍀 اگر کسی به همه‌‌ی این امور نظر کند، برای او شکّ و رِیبی باقی نمی‌‌ماند که این امور را به حیله کسب نکرده است که با قوّه‌‌ی بشری بر آنها قدرت یافته باشد؛ بلکه همه‌‌ی این‌‌ها را به استمداد از تائیدات آسمانی و الهی می‌‌یابد و تصوّر می‌‌کند. 🌸 اینگونه امور هرگز برای دروغگوی کذّاب و غلط انداز مُتصوّر نمی‌‌شود. این مطلب را حتی عربِ جاهل هم تصدیق می‌‌کند و به مجرّد دیدنِ شمایِل و جمالِ مبارکِ ایشان، به صداقت او شهادت می‌‌دهد. 🍀 همه‌‌ی این امور را خداوند به پیامبر(ص) داده است، بدون اینکه او با علم مُتعارف مُمارست داشته یا کتاب‌هایی مطالعه کرده باشد. 🌸 او دائماً بین جاهل‌‌ترین اَعراب بصورت یتیم و ضعیف بسر برده بود. پس این‌‌همه مَحاسنِ اخلاق و آداب به فقه و معرفت نسبت به خدا و ملائکه و رسولانِ الهی از کجا حاصل شده بود؟! 🍀 از پیامبر(ص) معجزات و آیات و علاماتی هم ظاهر شد که هیچ محصّلی در (نبوّت) او شک نمی‌‌کند؛ همانند: اِنشقاقِ ماه، جوشیدن چشمه بین انگشتان مبارک ایشان، با مقدار کمِ غذا، تعداد زیادی را سیر کردن، و غیر اینها که به شمارش درنمی‌‌آید. 📗 منبع: ،صفحه ۱۹۳، ۱۹۴ کانال مدافعان ظهور👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎞 زندگی نو 💬 صلی الله علیه و آله فرمودند: «چهار نفر ، عمل (زندگی) را از نو آغاز می کنند 🔸بیمار هنگامی که بهبود یابد. 🔹مشرک هنگامی که اسلام می آورد. 🔸حج گذارنده، هنگامی که از مناسک آسوده شود. 🔹آنکه بعد از گذراندن باز می گردد.» 🙂نماز جمعه فردا فراموش نشه! # https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ جلسه چهاردهم - صبحِ روزِ هفتم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۰ 🔸 در بحث پیرامون حدیث شریف امام رضا (ع) به مسأله‌ی بُکاء و گریه و رموز آن تا حدّی اشاره شد. 🔹 مهم‌ترین رمز گریه کردن، آن است که گریه، چشم برزخی انسان را باز می‌کند. چه اینکه بُکاء و گریه در پیشگاه الهی از باب خوف از حق متعال، خصیصه‌‌ی تمامی اولیاء الله، انبیاء، مُرسَلین و اوصیای آن‌هاست. 🔸 در طول تاریخ، نمونه‌های بارزی از بزرگانی که اهل بُکاء و گریه بودند، وجود دارد. یکی از آن‌ها حضرت آدم (ع) است که بعد از کشته شدن فرزندش هابیل، جزء بَکّائین قرار گرفتند و یا حضرت نوح (ع) که بسیار گریه می‌کردند. راجع به حضرت داوود (ع) نیز آمده که اهل بُکاء و گریه بودند تا جایی که از ایشان تعبیر به "أوّاه مُنِیب" می‌شد. 🔹 آنچه که راه ملکوت و ماوراء طبیعت را برای این بزرگواران باز کرد، گریه بود. چه بسا هنگامی که حضرت آدم (ع) برای فرزندش هابیل که توسط قابیل کشته شده بود، گریه می‌کرد، همین گریه باعث شد که ایشان به عالم ذرّ راه یابند. 🔸 عالم ذرّ، عالم برزخ نفوس انسانی است که شخص از طریق آن می‌تواند نسل و ذرّیّه‌‌ی خود را مشاهده کند و از احوال و اوضاع آن‌ها باخبر گردد. 🔹 از دیگر مواردی که گریه باعث شد چشم برزخی حضرت آدم (ع) باز شود، هنگامی بود که خداوند دستور خارج شدن از بهشت را به حضرت آدم و حوا صادر فرمود که حضرت آدم بعد از خروج از بهشت، به نعمت بُکاء و گریه در پیشگاه الهی متلبّس شد. 🔸 درست است که انسان کامل، مُعَلَّم به تمامی اَسماء الله است امّا مادامی که در عالم طبیعت با بدن عنصری تشریف دارند، احکام عالم طبیعت بر ایشان حکم‌فرماست. 🔹 از جمله‌‌ی این احکام، احکام اسم شریف "ظاهر" است و در صورتی باطن برای ایشان مکشوف خواهد شد که توجه به باطن کنند. 🔸 نکته‌ای که باید به آن توجه شود آن است که انسان کامل حتّی اگر به باطن توجه کنند و از غیب نیز باخبر گردند، باز در نشئه‌‌ی طبیعت، بر اساس اسم "ظاهر" عمل خواهند کرد زیرا دولتِ نشئه‌‌ی طبیعت، دولتِ اسم ظاهر است. 🔹 لذا حضرت آدم (ع) بعد از خروج از بهشت، به وِفق عالَم طبیعت، بسیار اندوهناک شدند و گریه‌ کردند که این گریه، برکات فراوانی برایشان داشت. از جمله این برکات، فرزنددار شدن و تکثیر نسل حضرت آدم و حضرت حوّا بود. 🔸 چه اینکه همین گریه موجب تلقّی کلمات الهی از سوی ایشان شد. "فَتَلَقّی آدَمُ مِن رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتَابَ عَلَیهِ" (بقره ــ ۳۷) 🔹 حضرت آدم (ع) با گریه توانستند کلمات سَبعه‌‌ی طیّبه را تلقّی کنند که این کلمات سَبعه‌ی طیّبه عبارت‌اند از اسامی شریف محمّد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع)، حسین(ع)، جعفر(ع) و موسی(ع) که جعفر، نام مبارک امام صادق(ع) و موسی، نام مبارک حضرت کاظم(ع) است.
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ جلسه چهاردهم - صبحِ روزِ هفتم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۰ تا دقیقه ۱۹ 🔸 در الهی‌نامه‌ی حضرت علّامه حسن‌زاده (ره) آمده است که: "الهی! گریه، زبان کودک بی‌زبان است، آنچه خواهد از گریه تحصیل می‌کند، از کودکی راه کسب را به ما یاد داده‌ای" انسان هرچه می‌خواهد، باید از گریه بگیرد مثل کودکی که هر آن‌چه می‌خواهد، از راه گریه تحصیل می‌کند. 🔹 حال از آن جایی که گریه در بین خانم‌ها بیشتر است، لذا آن‌ها در این جنبه موفق‌تر هستند. 🔸 در این باره مطلبی از حضرت امام زین العابدین (ع) نقل شده که ایشان فرمودند در شب عاشورا وقتی امام حسین (ع) ابیات زیر را می‌خواندند که "یا دَهْر! اُفٍّ لَکَ مِن خَلِیلِی کَم لَکَ بِالإشراقِ وَ الأصیِلِی" عمه جانم حضرت زینب (س) گریه‌شان را بیرون ریختند و آن را اظهار کردند امّا من گریه‌ام را فرو خوردم. 🔹 با اینکه حضرت کأنّه می‌خواستند بفرمایند که انسان باید سعی کند فقط در پیشگاه خداوند گریه خود را اظهار کند نه در پیشگاه مردم، امّا در عین حال فرمودند که گریه کردن، شأن زنان است. 🔸 بیان شد که برکات زیادی از طریق گریه، برای حضرت آدم (ع) حاصل شد. زمانی که فرزندشان هابیل، توسط قابیل کشته شد، ایشان به شدّت گریه کردند زیرا هابیل، وصیّ و جانشین حضرت آدم بود و با کشتن او نبوّت و امامت مُنقطع می‌شد. به همین دلیل حضرت آدم آنقدر گریه کردند تا خدای متعال به ایشان "شیث" را عطا فرمود. 🔹 از دیگر مواردی که حضرت آدم بسیار گریه کردند، زمانی بود که نسل و ذرّیّه خود را در عالم ذرّ مشاهده نمودند و دیدند که اکثر آن‌ها فقط سیر افقی دارند و صرفاً در تلاش برای کسب امور دنیایی‌اند. لذا بسیار ناراحت شدند و آنقدر گریه کردند که خدای متعال ذوات خمسه‌ی طیّبه را به ایشان نشان داد. 🔸 نکته‌ای که حائز اهمیّت است آن است که حضرت آدم "اَسماء عینیِ" خمسه‌ی طیّبه را مشاهده کردند نه اَسماء لفظی و مفهومی آن‌ها را. لذا امیدوار شدند و بذر امید در دل ایشان کاشته و نهادینه شد. 🔹 بکاء از خَشیّت الهی، برکات زیادی برای انسان می‌آوَرَد. حضرت آدم اوّلین بَکّاء نظام هستی بودند. چه اینکه حضرت نوح نیز جزء بَکّائین قرار داشتند.
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ جلسه چهاردهم - صبحِ روزِ هفتم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۹ تا دقیقه ۲۸ 🔸 حضرت نوح (ع)، در حدود دو هزار و سیصد سال زندگی کردند که نُهصد و پنجاه سال از عمر مبارکشان را پیغمبر بودند و دوران پیغمبری ایشان همواره با خون دل خوردن، گریه کردن و همّ و غم همراه بود علاوه از اینکه از ناحیه همسر و فرزندشان هم بسیار اذیت شدند تا جایی که وقتی جناب خاتم انبیاء، برخی از همسرانشان را به دلیل اعمال نامناسبشان بر خود تحریم می‌کنند، حق متعال، با یادآوری گرفتاری‌ها و سختی‌های حضرت نوح (ع)، پیغمبر اکرم (ص) را دلداری می‌دهد. 🔹 پسر حضرت نوح (ع) هم تا آخرین لحظه در برابر نصیحت‌های پدر مقاومت کرد و همراه ایشان سوار بر کشتی نشد و برای اینکه در امان بماند، به بالای کوهی پناه برد امّا آب، نوک قلّه را هم فرا گرفت و او را در خود غرق کرد که حضرت نوح (ع) در این ماجرا بسیار گریستند. 🔸 به زیر آب رفتن نوک قلّه‌‌ی کوه، نشان می‌دهد که وسعت و مقدار آب، بسیار زیاد بود چرا که توانست کوهی را در خود غرق کند. 🔹 دوران زندگی و پیغمبری حضرت نوح (ع) آن‌چنان با همّ و غمّ و گریه همراه بود که ایشان نیز همانند حضرت زکریّا و حضرت آدم (ع) جزء بَکّائین قرار گرفتند. 🔸 حضرت آدم (ع) که اوّلین بَکّاء بودند، بعد از تلقّی کلمات سَبعه‌‌ی طیّبه، هنگامی که می‌خواستند نام مبارک امام حسین (ع) را به زبان بیاورند، بغض گلوی ایشان را می‌گرفت در حالی که در نام بردن سایر اسامی، چنین حالی برایشان پیش نمی‌آمد. 🔹 تمام انبیاء (ع) هنگامی که امام حسین (ع) را یاد می‌کردند، بغض راه گلویشان را می‌بست و به گریه می‌افتادند که به تعبیری اصلاً امام حسین (ع) گلوگیر شده است. 🔸 اگر گریه، آن‌چنان راه گلو را ببندد که شخص، نتواند به راحتی آن را اظهار کند به نحوی که دچار سکسکه شود و احساس خفگی به او دست دهد، در این صورت گریه گلوگیر شده است که ظاهراً امام زین العابدین (ع) در شب عاشورا دچار چنین حادثه‌ای شدند. 🔹 گریه بر امام حسین (ع) هنگامی که گلوگیر شود و شخص را به جزع و فزع بیندازد، از جمله راه‌هایی است که ملکوت را به روی انسان باز می‌کند و برای او صعود برزخی می‌آورد. 🔸 لذا در حدیث چهارم از چهل حدیث کتاب نَفَس المهموم آمده است که امام صادق (ع) به مَسمع کُردین فرمودند: حالا که نمی‌توانی به زیارت قبر حسین (ع) بروی، آیا یاد می‌کنی آن‌چه با او کردند؟ او در پاسخ گفت: بله. امام فرمودند: آیا جزع می‌کنی؟ فرمود: ای واللهِ چنان گریه گلوی مرا می‌گیرد که کسانِ من، آثار آن را در من مشاهده می‌کنند و از طعام باز می‌ایستم و این اندوه در روی من ظاهر می‌شود.
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ جلسه چهاردهم - صبحِ روزِ هفتم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۸ تا آخر 🔸 تمام انبیاء و ائمه (ع) از ناحیه گریه و بکاء از خشیت الهی، به بسیاری از حقایق و اَسرار دست یافتند که به تعبیری هر چه گرفتند، از راه گریه گرفتند. 🔹 بسیاری از حوادث کربلا هم در حال گریه، بر خاتم انبیاء (ص) مکشوف شد. به عنوان مثال روزی امّ سلمه دیدند که جناب رسول الله (ص) بسیار گریه می‌کنند. زمانی که علّت را از ایشان جویا شدند، حضرت فرمودند: نوه‌ی من حسین را در کربلا می‌کُشند. بعد هم مقداری خاک را در شیشه‌ای ریختند و به امّ سلمه دادند و فرمودند: هر گاه این خاک قرمز شد و به صورت خون درآمد، بدان که حسین کشته شد. 🔸 از دیگر مصیبت‌های سنگین جناب رسول الله (ص) تهمتی بود که از سوی مخالفین به یکی از همسران ایشان زده شد. زمانی که ماریه قِبطیّه، فرزندی را به نام ابراهیم، برای جناب رسول الله (ص) به دنیا آوردند عدّه‌ای از مخالفین در مدینه شایعه کردند که همسر پیغمبر، این فرزند را از ناحیه مرد دیگری باردار شده است. 🔹 این ماجرا آن‌چنان برای پیغمبر سنگین بود که وقتی فرزند عزیز ایشان در سنین خردسالی از دنیا رفت، جناب رسول الله (ص) بسیار گریستند تا جایی که دیگران، حضرت را دلداری می‌دادند و می‌گفتند چرا این قدر گریه می‌کنید؟ 🔸 حضرت هم می‌فرمودند گریه‌ی من از سر دلسوزی و عاطفه پدری است وگرنه در برابر اراده‌ی حق متعال و تصمیم تکوینی الهی، تسلیم هستم و هرگز در مقابل عالم، چون و چرا نمی‌کنم. 🔹 لذا گریه‌ی پدر و مادر در فراق فرزند و یا به طور کلی گریه‌ برای از دست دادن عزیزی، امری کاملاً طبیعی و ضروری است که نباید جلوی آن را گرفت چرا که این گریه، راه ارتباطی شخص را با عزیز از دست رفته‌اش باز می‌کند. 🔸 حالا اگر مواردی هم پیش آمده است که مثلاً شخص میّت، از گریه‌ی عزیزانش ناراحت شده، معلوم است که گریه‌ی آن‌ها مبنای توحیدی ندارد و به نحوی از حق متعال و نظام تکوین گله‌مندند که موجب زجر میّت شده است و گرنه گریه، راه ارتباط است. 🔹 امام زین العابدین (ع) هنگامی که به تکّه‌ پاره‌‌های استخوان‌ پدر بزرگوارشان رسیدند و آن صحنه‌های فجیع و دردناک را مشاهده کردند، آن‌چنان غم و اندوه و گریه، وجود مبارکشان را فراگرفت که حضرت زینب (س) احساس خطر کردند و دیدند که اگر آقا جان به گریه خود ادامه دهند، قطعاً قالب تهی می‌کنند و از این نشئه منصرف می‌شوند. لذا خود را به سرعت به برادرزاده رساندند تا ایشان را به این سو انصراف دهند و به محضر آقا عرض کردند که داری با این نحوه گریه، از دست ما می‌روی و حال اینکه تو، بقیّه‌ی بزرگواران ما هستی و تنها چشم امید مایی. 🔸 راجع به جناب ابن عبّاس و امّ سلمه هم نقل شده است که در عصر عاشورا، جناب خاتم انبیاء را زیارت کردند در حالی که حضرت، سراپا غبارآلود و آشفته موی بودند و در شهادت فرزند عزیزشان امام حسین (ع) به شدّت گریه می‌کردند که از ناحیه همین گریه‌ها، برکات فراوانی نصیب حضرت شده است. 🔹 چه اینکه سایر انبیاء نیز از راه گریه و به خصوص گریه بر امام حسین (ع)، هر آن‌چه را که می‌خواستند، تحصیل می‌کردند. 🔸 درست است که امام حسین (ع) در زمان انبیای گذشته هنوز به نشئه‌‌ی طبیعت اِجلال نزول نفرمودند امّا به این معنا نیست که در نظام هستی موجود نیستند بلکه ایشان در عالم مِثال مُنفَصِلِ نزولی، عالمِ عقل و بالاتر، در ذات مقدّس الهی به صورت علمِ ذاتی، علم اَسمائی و علم شهودی حق متعال موجودند. والحمد لله ربّ العالمین
فردا هرکه نیامد! در کربلا ، بی طرف ایستاده! سکوت و بی طرفی یعنی: با یزیدیان بودن! یا حسینی هستی!! یا یزیدی!! این قصه حد وسط ندارد ! 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا