eitaa logo
مدافعان ظهور
389 دنبال‌کننده
10.3هزار عکس
3.9هزار ویدیو
74 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🎥 می‌دانستید تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، چنین معنای قشنگی‌ دارد؟‌ 🔰 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حجت الاسلام پناهیان 🔸بهشت ما تماشای حسین(ع) است 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
مدیا راسخون.mp3
5M
🎥حجت الاسلام پناهیان 🌹بهشت ما تماشای حسین(ع) است 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
4_381897131771823159.mp3
5.83M
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌼 عالم بدنی دارد و روحی دارد . روح عالم باطن است بدن عالم ظاهر است اگر ظاهر بدن عالم کاری انجام بدهد که مطابق طبع عالم نباشد باطن عالم تاثیر می پذیرد و متاثر میشود و لذا فرمودند فرشتگان در آن محدوده ای که بی نماز است وارد نمیشوند معلوم است به آنجایی که بی نماز قدم بر میدارد آنچنان بر باطن عالم تاثیر میگذارد که فرشتگان از آن نقطه متنفر میشوند تاثیر بد پذیرفتند . اگر فرشتگان بخواهند برجایی تاثیر بگذارند ، آن مکان دارای روحانیت خاصی میباشد . اگر روح و جان ما طهارت پیدا کند ، رزق معنوی زیاد میشود اگر جسم ظاهری ما طهارت پیدا کند رزق مادی ما زیاد میشود . 🔸 هرکسی روزی میخواهد پاک باشد 🔸 هرکسی مال میخواهد طهارت داشته باشد روزی تقسیم شده است . هرکسی را نظام عالم به اندازه وسع وجودی اش برایش روزی تقسیم کردند . چه در امور معنوی و چه در امور مادی. اگر شخصی بیش از اندازه اش بدست آورد اون مالی که بدست آورد ، جدا از رزق و روزی میباشد . آن چه که رزق ظاهری را تنظیم می کند ، طهارت است و آن در صورتی ناظم است که مخلوق به خالق رازقش اطمینان داشته باشد . یکی از دلایل عمده ی بیشتر امراض و ناراحتی های جسمانی مان این است که خودمان برای بدن مان سه وعده غذا تنظیم کرده ایم. برنامه ای که انسان برای شکمش می گذارد حاکم بر شکم می شود ، لذا بدن مقهور انسان می گردد و از آن جا که ما نمی دانیم به چه مقدار غذا نیاز داریم و قدرت برنامه ریزی آن را نیزنداریم ، و همچنین از جزئیات آلات قوای جسمانی مان هم بی خبریم بدین ترتیب با برنامه ریزی خود مشکلات عدیده ای را برای بدن مان می آفرینیم . برنامه ریزی بدن را باید به دست خود بدن سپرد در غیر این صورت رزقی که بدست آمده ، بی طهارت خواهد بود . 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
من کیستم/علامه حسن زاده آملی روزى در آمل در كنار خيابانى قريب يك ساعت در انتظار اتومبيل بودم كه به تهران روم چه ساعت با سعادتى برايم بود از آمد و شد مردمان گوناگون شهرى و دهاتى، غنى و فقير، مرد و زن، و از عبور و مرور وسائل نقليه به فكر فرو رفتم كه اينها كيستند از كجا آمدند و به كجا مى ‏روند، و عاقبت كارشان چه خواهد بود، كى اينها را آورده و براى چه در تلاشند و ...؟! چون در مقابل آيينه مى‏ ايستم و خويشتن را در آن مى‏ بينم به فكر فرو مى‏ روم و سخت در خود مى‏ نگرم كه تو كيستى يعنى چه تو كيستى كجا بودى و كجا مى ‏روى ديدن يعنى چه چطورى مى‏ بينى چه كسى تو را به اين صورت درآورده كه اين چشم است و آن گوش، اين دست است و آن پا، اين سر است و آن گردن، اين زبان است و آن دندان؟ چرا دندان پيشين تيشه‏ اى است و پسين پهن و دنده دنده دارد؟ چرا تنت گرم است اين آتش از كجاست و در كجاست؟! چطور از دهنت آب شيرين مى‏ جوشد، از چشم آب شور آن هم در شادى سرد و در اندوه گرم، آبهاى گوناگون ديگر كه از منافذ مختلف بدن به در مى‏ زند. اين عرق است و آن بول، اين اشك است و آن آب بينى و آن آب گوش چرا اين تلخ است و آن شيرين چرا يكى گرم است و ديگرى سرد و ...؟! در پيرامون همين حالتم اين چند بيت را به عنوان من كيستم گفتم: اى دوستان اى دوستان من كيستم من كيستم ‏اى بلبلان بوستان من كيستم من كيستم؟ لفظ حسن شد نام من از گفت باب و مام من‏ گر لفظ خيزد از ميان من كيستم من كيستم  بگذشته ‏ام از اسم و رسم مر خويش را بينم طلسم‏  آيا شود گردد عيان من كيستم من كيستم  ‏اطوار خلقت را ببين انوار رحمت را ببين  ‏در اين جهان بيكران من كيستم من كيستم‏ گاهى چرا آشفته ‏ام گاهى چرا بشكفته‏ ام‏  گاهى نه اين هستم نه آن من كيستم من كيستم‏ شادان و خندانم چرا گويان و بريانم چرا  بهر چه خواهم آب و نان من كيستم من كيستم‏ دست و دهان و گوش چيست عقل و شعور و هوش چيست‏  در حيرتم از جسم و جان من كيستم من كيستم‏ اين است دائم پيشه ‏ام كز خويش در انديشه ‏ام‏ گشته مرا ورد زبان من كيستم من كيستم‏    اين درس و بحث و مدرسه افزود بر من وسوسه‏  دردم بود اى همرهان من كيستم من كيستم‏  اى آسمان و اى زمين اى آفتاب نازنين  ‏اى ماه و اى ستارگان من كيستم من كيستم  ‏اى صاحب دار وجود اى پادشاه فضل و جود اى از توام نام و نشان من كيستم من كيستم‏ دست من و دامان تو گوش من و فرمان تو از بند رنجم وارهان من كيستم من كيستم‏  تا كى حسن نالد چو نى تا كى بگريد پى به پى‏ گويد به صد آه و فغان من كيستم من كيستم؟! 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت ۱۶: پیرامون مقام رضا 🌸 مراد از رضا، ترک سخَط است. خداوند در قرآن فرمود: "خدای از آنان راضی است و آنان هم از خدا راضی‌‌اند." 🍀 و مراد از سخط آنچه را که به قضای الهی نیست را، یاد آوردن است و قضای الهی هم آن است که خداوند به آن سزاوارتر است. 🌸 و برای بنده‌‌اش در آنچه که فساد و صلاح خود را یقین ندارد، اصلاح می‌‌سازد و این نحوه سخط حرام است که از آن نهی شده است. 🍀 در حدیث هم آمده است: "کسی که به قضای من رضایت ندارد، و بر بلای من صبر نمی‌‌کند، و نعمت‌‌های مرا شُکر نمی‌‌ورزد، پس باید از زمین و آسمان من بیرون رود و برای خود، یک پروردگار دیگری را برگزیند." 🌸 در خبر نقل شد که یکی از پیامبران الهی نسبت به مکروهی که به او رسیده بود، پیش خدا شکایت کرد! خداوند تعالی به او وحی کرد: آیا شکایت مرا می‌کنی و حالیکه من اهل ذمّ و شِکوه نیستم ولی تو اهل ذمّ و شکوه‌‌ای. حتمیّت و شأن تو در علم غیب اینچنین است؛ 🍀 پس به قضای من بر تو سخط نکن، آیا تو می‌‌خواهی که من دنیا را مخصوص تو قرار دهم! و لوح محفوظ را به سبب و وسیله‌‌ی تو مبدّل سازم. 🌸 پس به آنچه که خودت اراده کردی حکم کن غیر آنچه که من اراده دارم، و بر همانی که خودت دوست داری باش نه بر آن‌‌که من دوست دارم. 🍀 پس به عزّتم قسم خوردم که اگر یک بار دیگر تو این خواطر را به دلت بگذرانی، حتماً حتماً حتماً تو را از لباس پیامبری خلع کنم و درون آتش نمایم و از این کارم هم باکی ندارم. 🌸 گفته شده که باید عاقل این شلاق بزرگ و ترساندن به آن را بشنود که وقتی خداوند با پیامبران و دوستانش اینچنین برخورد می‌‌کند، پس با غیر آنان چگونه خواهد کرد؟ 🍀 آنگاه بشنود که خداوند در این حدیث قدسی به آن پیامبر فرمود: "اگر یک بار دیگر این خاطرات را در دلت بگذرانی ...." 🌸 وقتی خداوند با حدیثِ نَفْسْ، و تردیدِ قلبی اینگونه برخورد می‌‌کند، پس با کسی که این ناملایمات را تصریح می‌کند و فریادرس می‌‌طلبد، و شِکوه و زاری می‌کند، و با ویل و ناله کشیدن، نسبت به پروردگار کریمِ نیکوکار در میانِ مردم، ندا می‌‌دهد و برای خود اعوان و اصحاب می‌‌گیرد، چه خواهد کرد؟!. 🍀 وانگهی با آن پیامبر که یک بار بر خدا سخط کرد، اینچنین سخت برخورد کرد، پس با کسی‌که همه‌‌ی عمرش در سخط بر خداست چه خواهد کرد؟! 🌸 و تازه با پیامبری که به خود خداوند شِکوه کرد، اینجوری روبرو شد، با کسی‌که به غیر خدا شِکوه می‌‌کند چه خواهد کرد؟ از شرور نَفْسْ‌‌هایمان و از بدی‌‌های اعمال‌‌مان به خدا پناه می‌‌بریم. [ ادامه دارد ....] 📗 منبع: ، صفحه ۲۹۶ و ۲۹۷ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه بیست و چهارم - شبِ بیست و هفتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۴ 🔸 بحث طلوع آفتاب از مغرب، هم درباره قیام ساعة مطرح است و هم راجع به ظهور و قیام حضرت بقية‌الله (عج). 🔹 خودِ قیام حضرت بقية‌الله (عج) نیز یکی از شرایط قیام ساعة است. به تعبیری، ساعة و قیامت، زمانی برپا می‌شود که حضرت بقية‌الله (عج) ظهور فرموده باشند و حضرت نیز زمانی ظهور خواهند کرد که آفتاب از مغربش طلوع کند. 🔸 به طور کلّی قیام حضرت بقية‌الله (عج)، علامات و شرایطی دارد. بعضی از چیزها جزء شرایط ظهور اند مثل همین مسأله طلوع آفتاب از مغرب و بعضی از امور نیز، از علامات و نشانه‌های ظهور محسوب می‌شوند و مؤمنین با ادراک آن‌ها توفیق تشرّف به محضر شريف حضرت را پیدا خواهند کرد. 🔹 حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره) به تناسب این بحث، ذیل درس بیست و هشتم دروس معرفت وقت و قبله، احادیث مربوط به ظهور حضرت بقية‌الله (عج) و همچنین مهم‌ترین شرط ظهور که طلوع آفتاب از مغرب است را مطرح فرمودند. 🔸 ایشان حدیثی را از کتاب الجهاد جامع کافی از امام صادق (ع) نقل کردند که حضرت فرمودند مردی از پدرم راجع به جنگ‌ها و به اصطلاح حُروب امیرالمؤمنین (ع) سؤال کرد. 🔹 پدرم فرمودند پیغمبر اکرم (ص) با پنج شمشیر مبعوث شدند که سه شمشیر، شاهِره اند یعنی علیه مشرکین عرب، اهل ذمّه و حکّام ظالم عجم، دائماً از غلاف بیرون آمدند امّا نه در طیّ سیزده سالی که حضرت در مکه بودند. چون ایشان نمی‌خواستند حریم مکه شکسته شود بلکه زمانی که در مدینه بودند، این شمشیرها را از غلاف بیرون آوردند. 🔸 غیر از این سه شمشیر، یک شمشیر نیز مَغمود است منتها امام امیرالمؤمنین (ع) به جهت تأویل قرآن مجبور شدند این شمشیر را از غلاف بیرون بیاورند که در واقع جَمَلیّون، باعث ظهور این شمشیر شدند. علاوه بر جَمَلیّون، اهل صفّین و نهروانی‌ها نیز حضرت را مجبور کردند که این شمشیر را از غلاف بيرون بیاورند. 🔹 در این حدیث، کد و رمزی به شیعیان داده شده است و آن اینکه شیعیان همیشه در قعر معرکه‌ی دشمن خواهند بود و دشمن هیچ‌گاه از آن‌ها دست‌بردار نیست. 🔸 در حدیث آمده "لاتُغمَد إلى أن تَضَعَ الحَربُ أوزارَها" شمشیرهایی که از غلاف بیرون آمدند، هیچ‌گاه به غلاف نمی‌روند تا اینکه جنگ فروکش کند و جنگ‌ نیز فروکش نخواهد کرد مادامی که آفتاب از مشرق طلوع کند. 🔹 یعنی تا زمانی که آفتاب از مشرق طلوع می‌کند هیچ‌گاه جنگ تمام نمی‌شود و مردم در امنیّت قرار نمی‌گیرند چه اینکه از هزار و چهارصد سال قبل تا به الان نیز به همین صورت بوده است. 🔸 "وَ لَن تَضَعَ الحَربُ أوزارَها حتّى تَطلعَ الشَّمس مِن مَغرِبِها" هیچ‌گاه جنگ فروکش نمی‌کند که در عبارت، حرف "لَن" آمده. "لَن" نفی ابد است یعنی ابداً جنگ فروکش نخواهد کرد مگر اینکه آفتاب از مغرب طلوع کند. 🔹 "فَإذا طَلَعَتِ الشَّمسُ مِن مَغرِبِها أمِنَ النّاس كلّهم فى ذلِك اليَوم" هنگامی که آفتاب، به جای مشرق، از مغرب طلوع کند، در آن صورت کلّ مردم در امنیت خواهند بود. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه بیست و چهارم - شبِ بیست و هفتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۴ تا دقیقه ۲۹ 🔸 حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره)، راجع به عبارت "طُلوعُ الشَّمسِ مِن مَغرِبها" عبارتی دارند که در اینجا برای شوراندن ذهن، اشاره‌ای به آن می‌کنیم و دوباره به بحث خودمان برمی‌گردیم. 🔹 ایشان فرمودند "وَ یُمکِنُ أن یَکونَ المُراد مِنَ الشَّمس، شَخصُ القائِم (عج)" که شاید مراد از آفتاب، خودِ حضرت بقية‌الله (عج) است. "وَ مِن طُلوعِها، قیامُه" و منظور از طلوع آفتاب نیز، قیام حضرت باشد. 🔸 در ادامه، راجع به معنای طلوع از مغرب فرمودند "وَ مِن کَونِ الطُّلوع مِنَ المَغرِب جهت المَغرِب بالنّسبة إلى أرضِ السّائِل" شاید مراد از مغرب، جهت مغرب نسبت به شخصِ سائل باشد. 🔹 باتوجه به این عبارات، بحث‌ها و پرسش‌های جدیدی، پیرامون این موضوع مطرح می‌شود که فهم آن‌ها نیازمند تأمّل و تفکّر بسیاری است. 🔸 برگردیم به ادامه بحث، از جنبه‌ی ظاهری ما فعلاً بیش از یک آفتاب در نزدیکی‌های زمین نمی‌بینیم. حال اگر غیر از این آفتابی که در منظومه‌ی شمسی است، آفتاب‌های دیگری نیز در کهکشان راه شیری و همچنین در سایر کهکشان‌های بی‌نهایت وجود داشته باشد، این حدیث را چگونه باید معنا کرد؟ 🔹 یا اگر اثبات شود غیر از زمینی که ما در آن زندگی می‌کنیم، زمین‌های دیگری نیز وجود دارد و انسان‌های دیگری در آن‌ها زندگی می‌کنند، "طُلوع الشّمس مِن مَغرِبِها" نسبت به آن‌ها چگونه محقّق خواهد شد؟ 🔸 اگر چنین اموری اثبات شوند، هزاران مسأله‌ی دیگر نیز مطرح می‌گردد. مثلاً قرآنی که ادّعا می‌کنیم برای کلّ بشر است، آیا برای انسان‌های دیگر در کهکشان‌های بی‌نهایت دیگر نیز خواهد بود؟ یا بحث‌های مربوط به حضرت بقية‌الله (عج) فقط مختصّ به ماست؟ 🔹 به همین دلیل است که حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره) می‌فرمودند هرچه فکر می‌کنیم، هرچه در عالم، غرق می‌شویم و بالاتر می‌رویم، می‌بینیم که عالَم، هیچ‌گاه تمام‌شدنی نیست و همه هم، همین یک حرف است که "هُوَ الأوّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الباطِن" 🔸 حضرت علّامه نقل فرموده بودند که در یک نماز واجبی، وقتی پیشانی را روی مُهر به جهت تعفیر گذاشته بودند، آنقدر عوالم و کهکشان‌ها طی کردند که تمامی نداشت. لذا در بحث تناهی ابعاد، قائل شدند به اینکه بُعد، نامتناهی است. 🔹 با اینکه بیش از شش، هفت هزار سال نظر دانشمندان و علما بر تناهی ابعاد بود و حدود نُه دلیل نیز بر این مطلب اقامه فرموده بودند امّا حضرت علّامه در هزار و یک نکته، به تمامی آن نُه دلیل، اِشکال وارد کردند و همه را اِبطال نمودند و نهایتاً نامتناهی بودن ابعاد را اثبات فرمودند. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه بیست و چهارم - شبِ بیست و هفتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۹ تا دقیقه ۴۰ 🔸 بر اساس حدیث امام باقر (ع)، تا روزی که آفتاب از مغربش طلوع نکند، گویا مردم در امنیت و آرامش نیستند و دائماً بین آن‌ها، جنگ و درگیری و کشمکش برقرار است. 🔹 و لذا ممکن است این سوال پیش بیاید که سِرّ خلقت در چیست؟ و چرا حق متعال، انسان را آفرید؟ انسانی که همواره به دنبال اختلاف‌افکنی و جنگ و نزاع است. 🔸 اولین اختلاف هم بعد از خلقت حضرت آدم (ع)، بین ایشان و ابلیس به وقوع پیوست و همین امر، موجب هُبوط حضرت آدم (ع) به زمین شد. 🔹 بر اساس برخی از آیات، ابلیس، از جنّیان است و ظاهراً آن‌ها نیز همانند انسان، بعد از دحوالارض پدید آمدند چرا که جنّیان، از مارِج و شعله‌ی آتش‌اند و قبل از دحوالارض و پدید آمدن سطح خشکی، مارِجِ آتش تحقّق ندارد زیرا کره‌ی زمین، در دل کره‌ی آب قرار گرفته است و تنها، آب دریاها و اقیانوس‌ها موجود است. 🔸 بر این اساس، گویا جنّیان نیز بعد از دحوالارض و پدید آمدن خاک، تحقّق یافتند البته خلقت آن‌ها می‌تواند مقدّم بر خلقت انسان باشد زیرا با پدید آمدن خاک و گسترش یافتن سطح خشکی زمین، مارِج و شعله‌ی آتش، می‌تواند از بسیاری از چیزها مثل درخت‌ها و سنگ‌ها پدید بیاید. 🔹 بنابراین جنّیان، به تعبیر قرآنی، از مارِجِ نار یعنی شعله‌های زبانه کشیده‌ی آتش تحقّق یافتند و با اینکه حرارتِ برخی از لایه‌های پنجگانه‌ی هوا، به دو هزار درجه هم می‌رسد، امّا ظاهراً جنّیان نمی‌توانند از آن حرارت‌ها پدید بیایند زیرا آن حرارت‌ها، مارج و شعله‌ی آتش نیستند. 🔸 از آن جایی که جنّیان، بعد از دحوالارض، در سطح خشکی زمین تحقّق یافتند، لذا بهترین مکان برای زندگی آن‌ها، همین سطح خشکی زمین است. و لذا آن‌ها نیز همانند انسان نمی‌توانند در دریاها یا در هوا زندگی کنند زیرا شاکله‌‌شان از مارج و شعله‌ی آتش است. 🔹 به همین دلیل در برخی از آیات قرآن آمده است که جنّیان می‌خواستند به سوی آسمان‌ها بالا بروند، امّا شاکله‌ی آن‌ها به گونه‌ای بود که با حرارت‌های سنگین لایه‌های بالایی، سازگاری نداشتند و نتوانستند از آن‌ها عبور کنند و لذا برگشتند. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه بیست و چهارم - شبِ بیست و هفتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۰ تا آخر 🔸 بیان شد که اولین اختلاف، بعد از خلقت حضرت آدم (ع)، بین ایشان و ابلیسی که به تعبیر قرآن، از جنّیان بود، به وقوع پیوست و این امر موجب هبوط حضرت آدم (ع) و استقرار ایشان در زمین گردید. 🔹 تمام کلمات قرآن، رمز است. این طور نیست که با خواندن ظاهرِ آیات، گمان کنیم که به فهمِ قرآن دست یافته‌ایم. تمام قِصَص قرآنی و داستان‌هایی که راجع به انبیای الهی از جمله حضرت آدم، حضرت موسی، حضرت عیسی و ... در قرآن آمده است، همه، رَمزند که به تعبیر جناب مولوی: ▪️ای برادر! قصّه چون پیمانه است ▪️معنی اندر وی بسان دانه است ▪️دانه‌ی معنا بگیرد مرد عقل ▪️ننگرد پیمانه را گر گشت نقل 🔸 که این اشعار جناب مولوی، در واقع همان معنای آیه‌ی "وَ تِلکَ الاَمثالُ نَضرِبُها لِلنّاسِ وَ ما یَعقِلُها اِلَّا العالِمون" است. 🔹 سرّ خلقت در چیست؟ چرا خدای متعال، انسان و عوالم وجودی بیکران را آفرید؟ آن هم انسانی که دائماً در کشمکش و نزاع است. 🔸 بر اساس ظاهر برخی از آیات، بعد از اینکه حق متعال، حضرت آدم (ع) و زوج او را خلق کرد، خطاب به ایشان فرمود: "یا آدَمُ اسکُن أنتَ وَ زَوجُکَ الجَنّةَ وَ کُلا مِنها رَغَداً حَیثُ شِئتُما" ای آدم! تو و همسرت در بهشت منزل کنید و از هر جا که می‌خواهید، به فراوانی بخورید امّا "وَ لاتَقرَبا هذه الشَّجَرَة" به آن درخت نزدیک نشوید. 🔹 بعد در روایات آمده است که شیطان، به صورت مار در آمد و ابتدا حضرت حوّا را گول زد و بعد، از ناحیه‌ی ایشان، به سراغ حضرت آدم (ع) رفت و نهایتاً موجب هبوط ایشان به زمین گردید 🔸 که خداوند، در آیات سوره‌ی مبارکه‌ی بقره می‌فرماید بعد از اینکه شیطان، آن دو را لغزانید، به آن‌ها خطاب کردیم "اِهبِطُوا" به زمین هبوط کنید که "لَکُم فِی الاَرضِ مُستَقَرٌّ وَ مَتاعٌ اِلی حینٍ" در زمین، برای شما، تا مدّتی، قرارگاه و معیشتی خواهد بود. 🔹 از طرفی، در آیات دیگری هم می‌بینیم که اراده‌ی الهی به جَعل خلیفه در زمین تعلّق گرفته است چرا که حق متعال خطاب به ملائکه فرمود "اِنّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَلیفَة". و لذا خلیفة الله باید در زمین باشد. پس تا زمانی که دحوالارض نشود و خاک پدید نیاید، در مقام خلق و جعل، خلیفةالله تحقّق نمی‌یابد. 🔸 حال چطور باید این آیات و روایات را با یکدیگر جمع کرد و به فهم معنای آن‌ها دست یافت؟ به همین دلیل است که فرموده‌اند فهم روایات و آیات، صَعب مُستَصعَب است و هر کسی، نمی‌تواند علم را حمل کند و به تعبیر امام باقر (ع)، حَمَلةی علم باشد. 🔹 از همین جا، بزرگانی همچون شیخ اکبر و حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) در کتاب‌هایشان، مبحث عرشیِ ولایت مَحبوبی و ولایت مُحِبّی را مطرح کردند و فرمودند که انسان کاملِ به ولایت مُحِبّی، به قضیه‌ی دحوالارض و پدید آمدن از خاک بر می‌گردد و گرنه انسان کاملِ به ولایت مَحبوبی، همان است که جناب رسول الله (ص) فرمودند "کُنتُ نَبِیّاً وَ آدمُ بَینَ الماءِ وَ الطّین". 🔸 غرض، اوّلین اختلاف بعد از دحوالارض و خلقت حضرت آدم (ع) به وقوع پیوست و طولی نکشید که حضرت آدم (ع) گرفتار مصیبتِ سنگینِ قتلِ یکی از فرزندانشان به دستِ فرزند دیگر شدند و بنای اختلاف و کشمکش در میان بشر نهاده شد تا جایی که هیچ یک از انبیاء و ائمه (ع) در طول تاریخ، سرِ آسوده نداشتند و این اختلافات و درگیری‌ها، تا به امروز نیز همچنان ادامه دارد. وَالْحَمدُللهِ رَبّ الْعالَمین 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توقیعات و روایات امام زمان(عج) مهدویت در کلام امام باقر(ع) سی نفر همراه امام زمان در زمان غیبت در روایتی که از امام محمد باقر(ع) نقل شده است، در این زمینه چنین می‌خوانیم: «صاحب این امر [امام مهدی(ع)] ناگزیر از کناره‌گیری است و او در [زمان] کناره‌گیری خود ناگزیر از [داشتن] نیرو و توانی است. او با وجود آن سی نفر هیچ هراسی ندارد. چه خوب جایگاهی است [مدینه] طیبه.»(۱) از این روایت برمی‌آید که در دوران غیبت، حداقل سی نفر در خدمت امام مهدی(ع) هستند و آن حضرت را یاری می‌کنند. در روایت دیگری که از آن بزرگوار نقل شده است، ایشان به ترکیب یاران آن حضرت اشاره کرده، می‌فرماید: «سیصد و اندی به عدد اهل بدر، بین رکن و مقام با قائم بیعت می‌کنند. در میان آنها، برگزیدگان (نجبا) از اهل مصر، مردان صالح و پرهیزکار (ابدال) از اهل شام و نیک مردان (اخیار) از اهل عراق وجود دارند.»(۲) اگرچه این روایت درباره زمان ظهور است، ولی از برخی کلمات بزرگان می‌توان استفاده کرد که همین گروه‌ها در دوران غیبت هم در خدمت آن حضرت هستند. شیخ کفعمی(ره) در حاشیه کتاب «المصباح» خود در شرح بخشی از دعای «ام داوود» که در آن از «اوتاد» و «ابدال» سخن به میان آمده است،(۳) مطلبی نقل می‌کند که در زمینه پرسش مورد نظر ما بسیار راهگشاست. ایشان می‌گوید: «گفته شده است زمین هرگز از [یک] قطب، چهار نفر از اوتاد، چهل نفر از ابدال، هفتاد نفر از نجبا و سیصد و شصت نفر از صالحان خالی نمی‌ماند. پس قطب همان مهدی است که درود خدا بر او باد. اوتاد هم کمتر از چهار نفر نخواهند بود؛ زیرا جهان مانند خیمه‌ای است و [امام] مهدی مانند عمود این خیمه و اوتاد طناب‌های آن هستند. البته گاهی اوتاد از چهار نفر هم بیشتر می‌شوند. ابدال بیش از چهل نفر، نجبا بیش از هفتاد نفر و صالحان بیش از سیصد و شصت نفرند. چنین به نظر می‌رسد که خضر و الیاس از اوتاد و پیوسته پیرامون قطب هستند.»(۴) گفتنی است، محدث نوری(۵) و شیخ عبّاس قمی(۶) نیز در کتاب‌های خود این مطلب را از شیخ کفعمی نقل کرده‌اند. حضرت آیت الله ناصری نیز درباره گروه‌های مختلف یاران امام عصر(ع) می‌فرماید: «همواره پنج گروه از اولیا در محضر آن ولی مطلق به سر می‌برند و در خدمت ایشان از جانو دل می‌کوشند. اینان اوتاد، نجبا، نقبا، رجال الغیب و صلحا هستند.»(۷) پی‌نوشت‌ها: ۱. محمد بن یعقوب الکافی، ج۱، ص ۳۴۰، شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص ۱۰۲؛ محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳، ح ۶. ۲. بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۳۴، ح ۶۴. ۳. در بخشی از این دعای شریف که از امام صادق(ع) نقل شده و از اعمال روز نیمه رجب به شمار می‌آید، چنین آمده است: «اللّهمّ صلّ علی الأبدال و الأوتاد و السیّاح و العبّاد و المخلصین و الزّهاد و أهل الجدّ و الإجتهاد و… ؛ خدایا بر ابدال، اوتاد، روزه‌داران، عبادت‌کنندگان، مخلصان، زاهدان و اهل کوشش و تلاش [در راه اطاعت خدا] درود فرست و… » (شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال نیمه رجب و دعای امَ داوود). ۴. ابراهیم بن علی کفعمی، المصباح، قم، الرضی و زاهدی، ۱۴۰۵ ق، ص ۵۳۴. ۵. میرزا حسن نوری، جنـه المأوی، مندرج در: بحارالأنوار، ج ۵۳،ص ۳۰۱. ۶. شیخ عباس قمی، سفینـه البحار، چاپ اوّل، دارالاسوه، ۱۴۱۴ ق،ج ۷، ص ۳۲۷. ۷. آب حیات: مجموعه سخنرانی‌های حضرت آیت الله ناصری در مورد امام زمان(ع)، گردآوری: مجید هادی زاده، چاپ چهارم: قم، خُلُق، ۱۳۸۶،ص۳۵۹. منبع:ماهنامه موعودشماره۱۱۰ @modafeanzuhur
«قبرستان بقیع» یا «جنة البقیع» یا ... ؟! می‌دانیم که امام رضا علیه‌السلام در کنار هارون و امامین جوادین علیهماالسلام در مقبره‌ای به نام «مقابر قریش» دفن شده‌اند؛ ✅ اما نه تنها کسی مدفن ایشان را «قبرستان قریش» نمی‌خواند بلکه همگان از مدفن ایشان با تعابیر سراسر احترام و همراه با عظمت یاد می‌کنند. مقبره هارون با دفن یک امام به «حرم» نام‌بردار شد و مقابر قریش با دفن جوادین به «حرم کاظمین» شناخته می‌شود، اما بقیع با وجود آنکه مسکن امیرالمؤمنین علیه‌السلام، مدفن چهار امام علیهم‌السلام، مدفن جمع زیادی از اصحاب پیامبر اعظم و اصحاب ائمه معصومین علیهم‌السلام و شماری از فقهای برجسته فریقین است کماکان با تعبیر ناشایست و تحقیر آمیز «قبرستان بقیع» یاد می‌شود؛ ‼️ 💠 👈 به نظر شما آیا شایسته نیست به حرمت ائمه مدفون در بقیع، قداست آن زمین طیب و طاهر را پاس داشته و آنجا را «حرم بقیع» بخوانیم؟ تصویر: مسجد فاطمه (بیت الاحزان) و بقعه ائمه بقیع علیهم السلام شنبه ۸ شوال یکصدمین سالروز تخریب بقیع است. @modafeanzuhur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
می رسد روزی که بر بام بقیع خنده کنان پرچم نَحنُ مُحبّینُ الحَسَن را می زنیم... آستان_قدس_حسنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا