🌸#نکات_طبی🌸
📝 #مزاج_شناسی
( #قسمت_اول)
🔷 علایم جسمانی مزاجها👇👇
♻️علایم افرادی که دارای مزاج گرم و مرطوب ( #دموی ) هستند:👇👇
✨ پوست نرم ،سرخی ،و برافروختگی چهره ، چروک پوست ندارد ، تعریق فراوان (عرق گرم )، رگهای آشکار و برجسته دست ،
🔻 ادرارزیاد ،میل جنسی بالا ،توان جنسی بالا ، توان جنسی بالا در کمیت ،
🔺موهای سیاه خرمایی تیره و روشن ، موی درشت و قابل انعطاف، پرمو ، بعضی از انها طاسی فرق سر وبعضی پرمو ،
🔻دارای ابروهای پر پشت ،قرمزی اسکلرا (سفیدی چشم )،مردمک میشی تیره و سیاه ، چشمهای درشت
🔺بینایی معتدل ،بم بودن صدا ،دربرخی افراد درصورت غلبه دم مزه دهانشان شیرینی صبحگاهی دارد ،گرایش به ترشی دارد ،
🔻اشتهای زیاد و خوراک خوب ، عطش نسبی ، قار و قور شکم ندارد ، نفخ ندارد ،گرایش به شیرینی کم دارد ، گرایش به شوری ندارد، رنگ زبانشان قرمز است ،
🔺 بوی دهان ندارد ،درشت اندام و تنومند ، قدبلند ، عضلات قوی و تنومند ، سینه های پهن و گشاد ، چهارشانه ، چانه درشت ، لبهای بزرگ از طول وعرض ، بزرگترین سرها را دارند ، پیشانی بلند و بزرگ ، گردن درشت و عضلانی.✨
♻️علایم افرادی که دارای مزاج گرم و خشک ( #صفرا ) هستند:👇👇
✨پوست خشک ، زردی چهره و چشم ، چروک خشک ، تعریق کم ، رگهای دست گاهی آشکار و گاهی کم آشکار ،
🔸ادرارکم ، میل جنسی بالا و تیز ، توان جنسی در کمیت بالا و درکیفیت ضعیف ، برخی زودانزالی گرم دارند ، موها سیاه خرمایی ، موی خشک و ضخیم و برجسته ، پرمو ، وگاهی طاسی جلوی سر ،
🔹 ابروها نسبت به دموی ها کم و نسبت به بقیه پر پشت تر ، زردی اسکلرا ، مردمک میشی روشن ، چشم بادامی ، تیزبینی چشم ،
🔸گاهی تلخی صبحگاهی دهان ، گرایش به ترشی زیاد ، اشتهای کم ، عطش فراوان ، قار و قور شکم ندارد، نفخ ندارد گرایش به شیرینی ندارد ، گرایش به شوری ندارد ،
🔹 زبان متمایل به زردی ، بوی بد دهان و مدفوع ندارد ، لاغری و خشکی اندامها ، قدبلند ، عضلات کشیده و باریک ،
🔸سینه کفتری ، تند و سریع حتی در گوش ، چانه درشت ، لبها از طول کشیده باعرض کم ، اندازه سر از لحاظ طول درشت ، گردن لاغر و دوکی شکل.✨
🌸#نکات_طبی🌸
📝 #مزاج_شناسی
( #قسمت_دوم)
🔷 علایم جسمانی مزاجها👇👇
♻️علایم افرادی که دارای مزاج سرد و خشک ( #سودا ) هستند:👇👇
✨پوست خشک ، سیاهی پراکنده چهره ، پوست چروکیده ، تعریق کم ، رگهای دستشان پنهان ،
🔻 ادارکم و ناپیوسته ، میل جنسی کم ، موی سیاه مات و جو گندمی و خشک و ضخیم و گاها سیمی شکل موهای کم پشت ، ریزیش مو ندارند ،
🔺 کدربودن سفیدی چشم ، مردمک میشی و قهوه ای ، چشم تنگ و ریز ،
🔻 کاهش دید و پیری چشم ، زیر بودن صدا ، شور مزه صبحگاهی ، گرایش به ترشی ندارد ،
🔺اشتهای زیاد با خوراک کم ، تمایل به آب کم ، قار و قور شکم دارد ، معده نفاخ دارد ، گرایش به شیرینی وشوری دارد ، زبان تیره و حتی بنفش ،
🔻 بوی دهان دارد ، لاغری و خشکی اندامها ، قدشان کوتاهتر از صفراوی هاست ، عضلات باریک و کشیده و عضلات ضعیف ، سینه کوچک وتخت (کتابی )، بی حالی و ضغف شانه ها ،
🔺خستگی زود رس ، چانه کوچک ، لبهای نازک و کوچک ، سرهای کوچک ، کوچکترین پیشانیها ، گردن لاغر و بدون عضله .✨
♻️علایم افرادی که دارای مزاج سردوتر ( #بلغم ) هستند:👇👇
✨پوست نرم ، مرطوب و سفید ، چروک براثر لختی ، تعریق فراوان (عرق سرد )، رگهای دست پنهان ،
🔻نگهداری ادرارشان کم می شود ، میل جنسی ضعیف ، توان جنسی کمی و کیفی کم ، رنگ مو زرد و بور خرمایی روشن و سفید و نرم و نازک و لخت ، مویشان کم پشت است اما ریزش ندارد ،
🔺ابروان نازک و کم پشت ، سفیدی و بی فروغی رنگ چشم ، مردمک آبی ، چشم درشت ،
🔻پیر چشمی ، صدای زیر ، بی مزگی دهان و یا شیرین ، گرایش به ترشی ندارد ،
🔺اشتهای زیاد با خوراک زیاد ، میل به اب بسیار کم، قار و قور شکم دارد ، نفاخ تر از همه ، گرایش به شوری و شیرینی دارد ، رنگ زبانشان پریده متمایل به شیره ای و سفید ،
🔻 بوی بددهان ، اندام چاق وشحمی ، عضلات شل و سست ، سینه آنها کمی درشت اما برجسته نیست ، گردن درشت و شحمی دارند.✨
🔰بسم الله الرحمن الرحیم🔰
🌸#نکات_طبی🌸
📝 #مزاج_شناسی
( #قسمت_سوم)
🔷ساختار شناسی:👇👇
👌ارکان و عناصر :
۱_مزاج
۲_اخلاط
🔴 تعریف ارکان:
🔹ارکان در اصطلاح حکما اجسام بسیطی هستند که غیر قابل تقسیم به اجسام مختلفه ، که اجزاء اولیه بدن انسان و غیر انسان را تشکیل میدهند .
🔮آتش: گرم و خشک
🔮خاک: سرد و خشک
🔮آب: سرد و تر
🔮هوا :گرم و تر
🔴 تعریف مزاج :👇👇👇
هرگاه اجزاء این ارکان با یکدیگر درآمیزند ،به نوعی که یکی در دیگری اثر کند ،به قوتهای خود که ضد هم اند و هریکی تیزی دیگری را بشکند و همانندی و فعل و انفعال در اجزاء آن مرکب بحدی برسد که در همه اجزاء کیفتی یکسان پیدا گردد این کیفیت مرکب را «مزاج » گویند.
🌸 مزاجها را به صورت ۹ مزاج دسته بندی کرده اند:👇👇
۱_معتدل
۲_گرم
۳_سرد
۴_خشک
۵_تر
۶_گرم و خشک
۷_سرد و خشک
۸_گرم و تر
۹_سرد و تر
🔴 تعریف اخلاط:👇👇
در اصطلاح جسم تر و روانی را گویند که غذا نخست بار بدان تبدیل میشود.
☢️صفرا _آتش _گرم و خشک
⚫️ سودا _خاک_ سرد و خشک
🔴 دم _هوا _باد _گرم و تر
⚪️ بلغم _آب _سرد و تر
✅ چگونگی تشکیل اخلاط:👇👇
✨غذایی که ما میخوریم هضم آن از دهان آغاز می شود و در معده و روده هضم اصلی صورت می گیرد .
✨پس از هضم مواد غذایی که حالتی چون کشکاب دارد و به آن « کلیوس » می گویند از طریق عروق بسیار ریزی که به روده ها پیوسته اند ، جذب شده و از طریق ورید باب به کبد وارد میشوند.
کبد روی این مواد غذایی هضم دومی را انجام میدهد و تغییراتی در آن ایجاد می کند که حاصل آن را « کیموس » می گویند.
#سلام_صبحگاهی
کامم را شیرین میسازم
هر روز صبح
با بردن نامتان !
عجب شهدی است نام شما !
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ
سوال
قرآن به عنوان
«تبیانا لکل شیء»
یعنی همه چیز درونش بیان شده است، چه تعریفی از مهدویت به عنوان مهمترین اصل شیعه ارائه داده است؟ مفهوم مهدویت در زبان قرآن و روایات به چه صورت است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پاسخ
بله، قرآن «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء»
هست شکی در این نیست، به همین خاطر پیغمبر خدا فرمود؛ قرآن ظهری (ظاهری) دارد و بطنی (باطنی) دارد. اینکه ما از ظاهر قرآن فکر کنیم همه چیز به دست می آید خُب نه! باطنی هم دارد. این باطن چه طور به دست می آید؟ از طریق روایات
«لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» [79/ واقعه]
به باطن قرآن نمی تواند دست پیدا کنند جزء افراد معصوم. یکی از تفاسیر آیه همین است که انسانهای معصوم می توانند به باطن قرآن دست پیدا کنند. پس اگر می خواهیم
«تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء»
قرآن را درک کنیم باید به روایت ها هم رجوع بکنیم.
اما اینکه می گویید قرآن چه تعریفی از مهدویت دارد.. وقتی سه جای قرآن داریم
«لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ» که اسلام کل جهان را می گیرد.. خُب باید فکر کنیم این چه زمانی قرار است صورت بگیرد؟ وقتی خدای متعال در آیه [55] سوره نور می گوید صالحین جانشینان روی زمین می شوند یا [5] سوره قصص ما مستضعفان را وارثان روی زمین قرار می کنیم، تمام اینها یک نگرش مهدویست.
🔹صراحت آیه قرآن آیه [16] سوره حدید می گوید؛
«لا یَکُونُوا کَالَّذینَ أُوتُوا الْکِتاب» شبیه اهل کتاب یک وقتی شما مسلمین نشوید
«فَطالَ عَلَیْهِمُ الأَمَد...»
پس زمان بر آنها طولانی شد
«فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ»
قساوت قلب پیدا کردند. این آیه چه چیزی را دارد می رساند؟
می گوید مثل اهل کتاب نشوید که موسی (ع) سی شب رفت کوه طور، ده شب دیگر به آن اضافه کردیم در آن ده شب قوم بنی اسرائیل دیدند منجی یشان نیامد منحرف شدند، می گوید شما مسلمانها یک وقتی مثل اینها نشوید، شما منتظران! مثل اینها یک وقتی نشوید فکر کنید زمان طولانی شد. قرآن این طور دارد مهدویت را تبیین می کند.
از آن طرف اصل عنوان امامت را قرآن مطرح کرده وقتی می گوید «أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولی الأمرِ»
صراحتا اولی الامر را اینجا کنار خدا و رسول آورده، یعنی یکی هست مثل اینها باید مطلقا از او اطاعت بکنید! فخر رازی از مفسرین بزرگ اهل سنت می گوید که این اولی الامر جزء انسان معصوم کس دیگری نمی تواند باشد.
📖وقتی خدا در آیه [4] سوره قدر می گوید؛ «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ»
خُب، این ملائکه و روح شب قدر به چه کسی نازل می شوند برای کل امر. اینها تبیین های مهم بحث مهدویت است که در قرآن صورت گرفته و ما بالای سیصد آیه مهدوی داریم که باید رویش کار بشود و متأسفانه سخنران های ما زیاد سمتش نمی روند. اگر تبیین شود فوق العاده نجات بخش است اینها از کلیات بحث است.
اما اینکه مفهوم مهدویت در زبان قرآن و روایات به چه صورت است.. خود کلمه مهدی که اسم مفعول است، یعنی مورد هدایت واقع شده. یعنی خدا این فرد را هدایت کرده. مهدویت هم که یک مصدر جعلی است، جعلی منظور حدیث جعلی نیست! بحث مصدر جعلی قواعد صرف و نحو عربی است، مصدر جعلی از باب هدایت که مورد هدایت شده و مواردی که مربوط به مباحث آخرالزمان و حکومت صالحان و اینها هست را مهدویت می گویند.
🔅مفهموم مهدویت در قرآن همان بحث حکومت صالحان است که قرآن ذکر کرده، خُب حکومت صالحان کی هست؟ چه زمانی قرار است؟
آیه [5] سوره قصص «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمُ أَئِمَّه و نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ» آیه بعدی [6/قصص] «وَ نُرِی فِرْعَوْنَ وَ هَامان..»
فرعون و هامان را نشان می دهیم. چه را نشان می دهی؟ حکومت مستضعفین را. این حکومت کی قرار است شکل بگیرد؟ حکومت مهدوی و آخرالزمانیست.
📄در روایات هم که متعدد ذکر شده. آیه [17] سوره حدید «اعْلِّمُوا أَنَّ اللهَ یُحْیِ الأَرْض بَعدَ مَوْتِها..» بدانید خدا زمین را زنده می کند.. امام صادق (ع) می گوید زنده کردن زمین بعد از مرگ مراد زمان غیبت است که خدا از طریق عدالت زمین مرده را زنده می کند اینها حکومت مهدویست. اینها ذکر شده.
پس این طور نیست بگوییم قرآن هیچ چیزی نیاورده! اصلا آیاتی از قرآن جزء حکومت امام زمان (عج) امکان ندارد صورت بگیرد، مخصوصا سه بار تکرار می کند «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ» که اسلام تمام زمین را خواهد گرفت. خُب این آیه چه موقع می تواند به فعلیت برسد؟ زمان ظهور.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پاسخ دهنده:
استاد_احسان_عبادی
(جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
#مولاجانم
🌱ای نسخه پایانیِ دست خداوند
هر درد درمان می شود وقتی بیایی...
🌱 دل ها شده بازار سردی از عواطف
دل ها بهاران می شود وقتی بیایی...
#العجلمولایغریبم
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
🌷امام مهدی شناسی 🌷
زیارت آل یاسین
🌹اَنَا وَلیُُّ لَکَ بَرئُُ مِن عَدُوِّک🌹
🌼 امام صادق در جواب سوال از اینکه آیا حب و بغض جزء ایمان است؟فرمودند:"ایمان چیزی جز حب و بغض نیسـت.سـپس این آیه ی شریفه را تلاوت فرمودند:"خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهایتـان زینـت بخشیده و به عکس کفر و فسق و گناه را منفورتان قـرار داده اسـت. کسـانى کـه داراى ایـن صفاتند هدایت یافتگانند"
تولی و تبری، دو روی یک سکه
🌼به امام صادق گفتند فلانی شما را دوست دارد ولی نسبت به برائت از دشمنان شـما ضـعف دارد .حضرت در جواب فرمودند:"هیهات، کسـی کـه ادعای محبت ما را دارد، ولی از دشمنان ما بیزاری نمی جوید، دروغ می گوید."
🌼 امام رضا علیه السلام فرمودند:"کمال دینداری، ولایت مـا و بیزاری از دشمنان ما است.
معیار تولی و تبری، محبت امیرالمومنین علیه السلام
🌼 پیامبر خدا : به یکی از یاران خود فرمودند هیچ کس طعم ایمان را نمی چشد هر چند نمـاز و روزه بسیار داشته باشد مگر اینکه حب و بغض در راه خدا داشته باشد. آن صحابی پرسـید:چگونـه بفهمم که اینگونه دوستی و بغض را دارم حضرت با اشاره به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:"دوست علی دوست خداست، پس بـا او دوسـتی کـن و دشـمن علـی ابـن ابی طالب دشمن خداست، پس با او دشمنی کن. با ولی علی دوست باش هرچند قاتل پـدر و
فرزندت باشد و با دشمن او دشمن باش ولو پدر یا فرزندت باشد."
اهمیت تولی و تبری در دوران غیبت امام زمان عجل الله فرجه🌷
🌼اشرف کائنات پیامبر خاتم در توصیف منتظران ظهور حضرت مهدی علیه السلام فرمودند:" خوشا به حـال کسـی کـه قـائم اهـل بیت مرا درک کند در حالی کـه در دوران غیبـتش او را امـام خـود قـرار داده و دوسـتان او را دوست دارد و با دشـمنان او دشـمنی مـی کنـد . او در روز قیامـت از دوسـتان و نزدیکـان مـن و از گرامی ترین افراد امت من خواهد بود."
🌸❤️🌸
❣ #سلام_امام_زمانم ❣
📖 السَّلامُ عَلی وَلِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ اَوْلِیآئِهِ...
🌱سلام بر تو ای مولایی که همچون پدران پاکت، بر ذره ذره این عالم ولایت داری.
سلام بر تو و بر روزی که زیر پرچم ولایت تو جهان آباد خواهد شد.
📚 بحار الأنوار، ج99، ص 117.
#اللهمعجللولیکالفرج
#امام_زمان
#سلام_صبحگاهی
شما
تنها کسی هستید
که
با آدم ها به خوبی خودتان رفتار میکنید
نه به بدی خودشان...
به خوبی خودتان
ما را و کوتاهی هایمان را ببخشید...
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَدَلِيلَ إِرادَتِهِ
🌷امام مهدی شناسی 🌷
زیارت آل یاسین
🌹فَالْحقُّ ما رضیتُموه و الْباطلُ ما اَسخطْتُموه و الْمعرُوف ما أَمرْتُم بِه و الْمنْکَرُ ما نَهیتُم عنْه🌹
⭐️این چهار جمله در قسمت های پایانی زیارت نشان از نقطه صعود و اوج معرفت زائر دارد.
این جملات هم بـر اساس ظاهری زیبا و دلنشین و هـم محتوای زیبا در هم آمیخته شده است.
🍀رودررویی دو جریان حق و باطل و تقابل منکر و معروف ملاک گـذاری مـی شـوند. در ایـن عبـارات پرمغـز،شاخص اصلی دو جریان فکری و عقیدتیِ همیشه جاری در جهان و نیز ملاک روشنی و تیره گی هر عملـی در این دنیا به زیبایی بیان شده است.
☘مفهوم حق و باطل
کلمه حق و باطل نقیض یکدیگرند و هر کدام را به ضد دیگری معنـا کـرده انـد مفهـوم حـق دارای ابعاد گوناگون و گسترده ای است و در ضمن اکثر آن ثبات و مطابقت با واقع لحاظ شده اسـت.
🌿حـق در حوزه ی اعتقادات و معرفت به معنای مطابق با واقع است و از آن به حقیقـت تعبیـر مـی شـود.
🍀در عرصه ی جزا و حقوق،حق به معنای چیزی است که صاحب آن شایستگی و لیاقت آن را داشـته باشـد و گاهی هم به معنای وجود بی نقص و کامل است.
🍂باطل نقیض حق و چیزی است که ثبـات و قـوام ندارد.
🍂صفت حق و باطل دو صفتى است که در اصل، مختص به اعتقاد بوده، و اگر غیر اعتقـاد را هـم به حق و یا باطل خوانده اند،با توجه به ارتباط با اعتقاد و در معنای مجازی بوده است .
🌼مفهوم معروف و منکر
معروف به معنای شناخته شده و هر چیزیست که عقل و فطرت سلیم با آن آشنایی دارد، و منکر معنای ناشناس، چیزیست که به دور و بر کنار از عقل و دین است.چون شناخت همه جانبه و علمى این مفاهیم و تطبیق آن بر موارد گوناگون از عهده ی افراد معمولی بر نمی آید؛ لذا دین ، معروف و منکـر را تبیین و مشخص مى کند.این دو صفت معمولا در امور عملی و جنبه های رفتاری بکار می روند.
🌸امام، محور، معدن و مرجع حق
در این قسمت تاکید بر محوریت ولایت در حق و حقیقت و چرخش معروف و منکر برمعیار رضـایت امام است.همـان جملـه مشـهور پیـامبر کـه در حـق امیـر حـق مـدار، مـولای موحـدین
🌷امیرالمومنین فرمودند:"علی با حق است و حق با علی..."
در زیارت جامعه کبیره می خوانیم:" و الْحقُّ معکُم و فیکم و منکم و الیکم و انتم اهله و معدنه"
🍂حق با شما و در خاندان شماست و مبدأش شما و مرجعش به سوی شماست و اهل حق و معـدن حـق شمائید"
🌼این فراز از زیارت تسلیم بودن در مقابل امام و حجت خدا را می رساند. در این قسمت به مولای خـود عـرض می کنیم، کاملا تسلیم شما هستم.هرچه شما به آن راضی باشید حق است و هرآنچه از آن بیزار باشید باطـل
است.
🌷 ویژگی یک شیعه این است که چشم در لبان مبارک امام خود دارد و هرآنچه او امـر کنـد را بـه عنوان معروف می پذیرد و همه چیز را وابسته به امر و نهی امام و رهبر خود می داند.
اطاعت امام، اطاعت از خداست🌷
🌸این معرفت و تسلیم نسبت به امام و حجت خدا در واقع همان چیـزی اسـت کـه قـرآن از مـومنین نسبت به پیامبر صلوات الله علیه و آله می خواهد.
🌼 آنچه امامان به آن امر و نهی می کنند چیزی جز امر و نهی خدا نیسـت و اهـل بیـت در واقـع آشکار کنندگان و تبیین کنندگان امر و نهی خداونـد متعـال هسـتند.
🍂خلاصه اینکه در این مقام به شئون و برخی وظایف امام در روی زمین اقرار می کنیم. امـام چـون نماینـده و منصوب از طرف خداست، اراده و خواست او همان معروف اسلام است و او از هرچه اظهار تنفر کند، همان در دین الهی منکر و مبغوض خواهد بود .
🌿🌺❤️🌺❤️🌺🌿
#مدعیان_دروغین_مهدویت
فصل۲
مدعیان مهدویت اسماعیل
قسمت۲۲
متن زیر مطالعه شود⬇️⬇️
مدافعان ظهور
#مدعیان_دروغین_مهدویت فصل۲ مدعیان مهدویت اسماعیل قسمت۲۲ متن زیر مطالعه شود⬇️⬇️
#مدعیان_دروغین_مهدویت
فصل۲
مدعیان مهدویت اسماعیل
قسمت۲۲
فرقه ای موسوم به اسماعیلیه عقیده دارند که اسماعیل فرزند امام صادق علیه السلام وفات نکرده است؛ بلکه از باب تقیه، نسبت مرگ به وی داده شده است؛ او رجعت خواهد کرد و جهان را از عدل و داد پر خواهد ساخت و او را مهدی و قائم منتظر می دانند. (نجم ثاقب، نوری، ص ۲۱۵)
شخص اسماعیل از افکار و رفتار رهبران اسماعیلی منزه می باشد. شیخ مفید دربارهِ او می گوید: اسماعیل بزرگترین پسر امام صادق علیه السلام بود و امام او را بسیار دوست داشت و نسبت به او بیش از دیگران نیکی و محبت می کرد؛ ولی اسماعیل در زمان حیات پدر از دنیا رفت و مردم جنازه اش را به مدینه نزد پدر آوردند و در قبرستان بقیع دفن کردند. حضرت در مرگ او بسیار بی تابی می کرد؛ به گونه ای که با پای برهنه و بی ردا به دنبال تابوت او می رفت؛ و دستور فرمود تابوت او را پیش از دفن، چندین بار به زمین نهادند و هر بار حضرت می آمد و پارچه از روی صورتش بر می داشت و در روی او نگاه می کرد؛ و مقصودش از این کار این بود که مرگ او را پیش چشم آنان که گمان امامت و جانشینی او را پس از پدر بزرگوارش داشتند، قطعی کند و شبهه آنان را درباره زنده بودن اسماعیل، برطرف سازد و به آنها بفهماند که اسماعیل از دنیا رفته است. (الارشاد، شیخ مفید، ص ۵۵۴-۵۵۳)
با این تدبیر امام، افرادی از اصحاب از این عقیده بازگشتند و گروهی اندک – که نه در زمرهِ نزدیکان امام بودند و نه از راویان حدیث آن بزرگوار و بی خبر از مسأله امامت بودند – گفتند: اسماعیل زنده است و امام پس از پدرش است؛ و به این عقیده باقی ماندند. (همان)
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur