«پاییز را دوست دارم»
این را به من گفت
و من از آن روز شروع به ریختن کردم…
🌴 @ModamQom
هدایت شده از کانال معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم
🔰کانون ادبی پرنیان با همکاری کانون ادبی مدام برگزار می کند :
💠همایش بزرگ" فروزان" به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی
#ویژه_خواهران
🔸به همراه نقالی شاهنامه توسط استاد خوشحال پور و سخنرانی استاد عباسی از دانشگاه اصفهان
🔺همراه با تقدیر از برگزیدگان مسابقه تضمین شعر و خوانش اشعار برگزیده
🔸وعده دیدار:دوشنبه ۲۵ اردیبهشت؛ ساعت ۱۶
🔹مکان: دانشگاه قم _ سالن شهید بهشتی
◽معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم
@moavenat_farhangi_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استاد مسلّم ادبیات فارسی، دکتر بدیعالزمان فروزانفر
#فرزند_ایران
🌴 @ModamQom
30.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 خانم دکتر ژاله آموزگار...
🔹اهمیت زبان فارسی
🌴 @ModamQom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ استاد شادروان مجتبی مینوی طهرانی
🔰 از اهمیت فردوسی و شاهنامه برای ایرانیان و صحت نقلقولهای درباره آنها سخن میگوید...
______________
بهمناسبت ۲۵ اردیبهشت، بزرگداشتِ حکیمِ توس، فردوسیِ بزرگ.
🌴 @ModamQom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۸ اردیبهشت بزرگداشت خیام نیشابوری
🔹
محمدعلی اسلامی ندوشن
🌴 @ModamQom
منظور خیام، این نیست که مردم بنشینند پای سبزه و گل و آب تماشا بکنند و شراب بخورند و مست بشوند. شکایت او این است که عمق زندگی را بر وفق مراد انسان نمیبیند. یک نوع واکنش در برابر تاریخ ایران هم هست. در واقع جواب به این تاریخ است. اگر در وضع زمان خیام توجه بکنیم، یعنی عصر سلجوقی که بعد از غزنویها آمدند و ترکها حاکم شدند بر کشور، ایران دو فرهنگی شد یا سه فرهنگی شد. برخورد فرهنگ بومی ایران با فرهنگ ترک، با فرهنگ عرب عباسی و این اتحاد میان عباسیهای بغداد و حکومت ترکها، در واقع وضعی ایجاد کرده است که یک بحران روانی به همراه داشته باشد، و این خواه ناخواه فرد روشنبین و هوشمندی مثل خیام را در مقابل سؤالهایی قرار میداد که
این چه زندگی است؟
به کجا میخواهد برسد؟
وقتی که افراد یک ملت از چارهجوییهای اجتماعی، از چارهجوییهای کلی ناامید بشوند، طبعاً پناه میبرند به اینکه وقت را غنیمت بشمارند، و از این لذائذ مشروع زندگی بهره بگیرند. اینها چه هستند؟
این لذائذ مشروع از نظر خیام و حافظ و همه روشنبینان تاریخ ایران البته
یکی بهرهوری از طبیعت است چون طبیعت ایران طوری بوده است، به خصوص بهار، که ربایش داشته. بهار دعوتکننده بوده، گل، سبزه، آب و هوای خوش که البته هوای آن زمان فرق داشته با آنچه که امروز با آلودگیها همراه است، یعنی هوای خالص، هوای جوهردار،
و دومی آن زیبایی است. بهرهوری از همه نوع آن، از زیبایی انسانی تا زیباییهای دنیای بیرون،
و سومی البته آنچه که مورد نیاز خیام است، روشنبینی است. یعنی کوشش بر اینکه انسان از این خیالهای باطل و اندیشههای بیهوده که اطراف را گرفته است، فارغ بماند. او میآید به عمق مسایل.
روشنبینی در واقع چیزی است که نزد بسیاری از این متفکران ایران جریان دارد و اینها را به خود مشغول داشته به اینکه ببینند واقعیت امور چه هست. به کجا انسان باید بیاویزد، برای آنکه به خود بگوید که گول نخورده.
در پایان تکرار کنیم که این تصور عوامانهای که درباره خیام پیدا شده، باید به دور افکنده شود. از غم دنیا خارج شدن، مسئولیت انسانی را از خود دور کردن، به عیش و نوشهای سبک گذراندن، به هیچ وجه حرف خیام نیست، بلکه یک اندوه عمیق در اوست. میخواهد که نوعی نوشداروی ضد تاریخ، ضد مصائب بیابد. گذران زندگی بشر درخشان نبوده، میخواهد بداند چرا چنین است. میخواهد آن را بکاود. هدف، روشنبینی است. انسان بداند که کی هست و چه هست. تمام اینها را به عنوان سمبل، به عنوان کنایه به کار میبرده.
متن: از رودکی تا بهار
فیلم: مستند خیام نابغه پرسشگر
🌴 @ModamQom
Mohammad Reza Shajarian - 02 - Sazo Avaz.mp3
10.6M
نیکیّ و بدی که درنهاد بشر است
شادیّ و غمی که درقضا و قدر است
باچرخ مکن حواله کاندر رهِ عقل
چرخ از تو هزاربار بیچارهتر است
🔆
ای دل چو زمانه میکند غمناکت
ناگه برود ز تن روان پاکت
برسبزه نشین و خوش بزی روزی چند
زان پیش که سبزه بردمد از خاکت
🔆
گر کارِ فلک به عدل سنجیده بُدی
احوال جهان جمله پسندیده بُدی
ور عدل بُدی بهکارها درگردون
کی خاطرِ اهلِ فضل، رنجیده بُدی
🔆
ای دوست بیا تا غمِ فردا نخوریم،
وین یکدمِ عمر را غنیمت شمریم؛
فردا که ازین دیْر کُهَن درگذریم؛
با هفتهزارسالگان سربهسریم.
🔆
____
برگرفته از کتاب ترانههای خیام
باصدای محمدرضا شجریان
____
🌴 @ModamQom
🎞 معرفی انیمیشن مرد کاغذی
قرار نیست همیشه اتفاقهای بزرگ، تصویر تازهای به زندگیمان بدهند؛ گاهی اتفاقهای کوچک و پیشپاافتاده، قدرت این را دارند تا ما را در مسیری قرار دهند که پیش از این تجربه نکردهایم. یک اتفاق کوچک مثل پرواز کردن تکه کاغذی در هوا!
«مردِ کاغذی» داستانِ روزمرگیهای کارمند جوانی است که با دستهای برگهی اداری در ایستگاه قطار ایستاده که با وزش باد و پرواز یکی از برگههای توی دستش، رخوتِ جهانِ خاکستری و بیاتفاقاش شکسته میشود و خون تازهای در رگهایش جریان مییابد. واقعیت انکارنشدنی همین است، «عشق»، همیشه بیچون و چرا رنگ تازهای به زندگی میبخشد و اغراق نیست که قشنگترین رنگ زندگی همین است.
انیمیشن «مرد کاغذی» داستانِ دلباختن کارمند جوانی است که با عاشق شدن، زندگیِ بیاتفاقاش دستخوش ماجراها و چالشهای تازهای میشود. او با ایدهها، راهها و روشهای خلاقانهای تمام تلاشش را برای رسیدن به دختر کمر باریک و خوشخندهی توی ایستگاه قطار میکند، تلاشی استثنایی و منحصربهفرد که بیشک هیچ کسی جز خودش از پس انجامش برنمیآید.
انیمیشن «مرد کاغذی» صامت است و هیچ کلمه و دیالوگی وجود ندارد تا ذهن مخاطب را درگیر کند. تصاویر و شخصیتهای داستان بیآن که به کلمهای متوسل شوند، تنها با موسیقی فوقالعاده و هنرمندانهی کریستف بک ( Christophe Beck) ببینده را مجذوب و تا پایان داستان، همراهیاش میکند. یکی دیگر از ویژگیهای این انیمیشن، سیاه و سفید بودنش است. این «سیاه و سفید» بودن، بیننده را بیآن که خودش با خبر شود، میبرد به سالهای دور، به سال ۱۹۴۰. به روزگاری که در هیچ نقطهای از دنیا، گوشی همراه و ایمیل و اینترنتی نبود (یا اگر بود، مثل این روزها نبود) تا آدمها به محض عاشق شدن، انواع نشانیهای و دسترسیهای شخصیشان را با هم رد و بدل کنند؛ و وقتی انسان محدود باشد، به کمترین و دمِ دستترین امکانات چنگ میزند برای ایدهپردازی و خلاقیت...
این انیمیشن کوتاه هفت دقیقهای به کارگردانی جان کاس ( John Kars) که محصول سال ۲۰۱۲ شرکت والت دیسنی است، نامزد هشتاد و پنجمین جایزهی اسکار بهترین انیمیشن ِکوتاه و برندهی بهترین انیمیشن کوتاه جایزهی Annie شده.
____________________________________
تحلیل و بررسیِ بیشتر انیمه را از این لینک ببینید. http://textandcritic.blogfa.com/post/417
🌴 @ModamQom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞
مرد کاغذی: یک افسانه عاشقانه شهری
(۲۰۱۲) Walt Disney 📽
🌴 @ModamQom
💠
ليلا دوباره قسمت ابن السلام شد
عشق بزرگم، آه چه آسان حرام شد
مي شد بدانم اين که خط سرنوشت من
از دفتر کدام شب بسته وام شد؟
اول دلم فراغ تو را سرسري گرفت
وآن زخم کوچک دلم آخر جزام شد
گلچين رسيد و نوبت با من وزيدنت
ديگر تمام شد گل سرخم، تمام شد
شعر من از قبيله خون است خون من
فواره از دلم زد و آمد کلام شد
ما خون تازه در تن عشقيم و عشق را
شعر من و شکوه تو، رمز دوام شد
بعد از تو باز عاشقی و باز، آه نه
اين داستان به نام "تو" اينجا تمام شد
حسین منزوی
📷 : ضلع شرقی مسجد الغدیر، دانشگاه قم
🌴 @ModamQom
🔹 تجدّد پرستی علامتِ بیچون و چرای «تمدّن» شناخته شده. امروز در دنیا، بخصوص در کشورهای عقب مانده، تعداد زیادی آدم پیدا شدهاند که حاضرند همه چیز خود را از دست بدهند، به شرط آنکه آنها را «متمدّن و متجدّد» بشناسند! غافل از آنکه در این هُردودی* که برای رسیدن به قافلهی تمدّن میکشند، احتمال آن است که همهی مظاهرِ زیبایی و فرهنگ و تمدّن و حتّی انسانیّت را زیر پا لِه کنند.
(*هُردود کشیدن: بطور دسته جمعی وارد جایی شدن)
#جام_جهانبین
زندهیاد دکتر محمّدعلی اسلامی نُدوشن
🌴 @ModamQom
🔷 تمدّن و آزادی و فرهنگ، بذرهایی هستند که در شورهزارِ فقر و ستم و جهل نمیرویند؛ اگر ما ایمان پیدا نکنیم که شاخصیّت و برازندگیِ این کشور و بقای نامِ ایران، و تا حدّ زیادی سلامت روحی و سعادت نسلهای آینده، بستگی به حفظ فرهنگ اصیل ایران دارد، توفیق میسّر نخواهد شد. دفاع از فرهنگ ملّی بدان معنا نیست که درِ خود را به روی فرهنگهای بیگانه ببندیم. ما نه میتوانیم و نه مصلحت هست که سدّی در برابر فرهنگهای دیگر ایجاد کنیم؛ منتها حرف بر سر این خواهد بود که چه بگیریم و چگونه بگیریم.
#فرهنگ_و_شبهفرهنگ
دکتر محمّدعلی اسلامی نُدوشن
🔹
پ.ن: وقتی میگویم توجه به ملیگرایی، توجه به ارزشها و داراییها و فرهنگ اصیل ملی، میگویند شما ناسیونالیست اید شما شوونیست فارس اید و میخواهید عربیزدایی کنید، باستانگرا اید میخواهید چپ و راست از کوروش بگویید؛ ولله اینطور نیست، حرف همین است که زندهیاد اسلامی ندوشن گفت، فرهنگ ملی را بیشتر بشناسیم و بیشتر جدی بگیریم و مراقب باشیم از بیگانگان چه میگیریم و چگونه میگیریم.
🌴 @ModamQom
هدایت شده از انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
🖋انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم برگزار میکند:
📍فراخوان ارسال شعر با موضوع آزاد
🔰آثار خود را به همراه نام صاحب اثر و شماره تماس برای ما ارسال کنید.
🎁اشعار برتر در نخستین نشست نقد شعر چامه (۹ خرداد)، خوانش و به اثر برتر هدیه نقدی تقدیم میشود.
📩مهلت ارسال آثار: دوشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲
پلهای ارتباطی جهت ارسال آثار:
@SoheilSaberi
@Hanie_yousefi
جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانیهای زیر مراجعه کنید:
@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
@anjomaneadabi
🌴 کانون ادبی مُدام برگزار میکند:
📽 اکران مستند فریادِ روزها
(علامه محمدرضا حکیمی)
🔻 بهروایت دکتر محمدرضا موحدی
🔹 کارگردان: وحید موحدی
▫️با حضور کارگردان و سخنرانی روایتگر مستند
🔸زمان: دوشنبه ۸ خرداد ساعت ۴ عصرگاه
🔹مکان: دانشگاه قم، دانشکده علوم پایه، سالن شهید چمران
▫️ویژه برادران
🌴 @ModamQom
🖋انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم برگزار میکند:
💠سلسله نشست نقد شعر چامه💠
(نوبت خرداد ماه)
📌با حضور کارشناس: جناب آقای صدرا کاوه
▪️جهت ارسال شعر خود و شعرخوانی در روز همایش با شناسههای زیر از طریق پیامرسان ایتا در ارتباط باشید.
@SoheilSaberi
@Hanie_yousefi
🔻لینک ثبت نام در همایش:🔻
https://formafzar.com/form/minzx
🕰 زمان برگزاری: سهشنبه ۹ خرداد
ساعت ۱۵:۰۰
📍مکان برگزاری: دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن همایش شهید مطهری
.