عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 #تقوای_سیاسی؛ رئیس الاخلاق 🔻سلسله مطالب #اخلاق_سیاست - 4 4️⃣ چهارمین مؤلفه اخلاق سیاست، تقوای سیا
🔴 #کرامت_انسانی
🔻 سلسله مطالب #اخلاق_سیاست - 5
🔻پایه مباحث حقوقی، ارزشهای اخلاق است. اینکه چه چیزی خوب است یا بد، باعث شکل گیری حقوق می شود که باید و نبایدها را شکل می دهد.
5️⃣ پنجمین مؤلفه اخلاق سیاست در تفکر اسلامی، رعایت حقِ کرامت انسانی است. کرامت انسانی را میتوان اخلاقی ترین عنصر اخلاق سیاسی دانست. کرامت انسانی مبحث گسترده ای است که دستورالعمل های اجرایی آن در جمهوری اسلامی تدوین و به اجرا در نیامده؛ بیشتر مسئولین سعی کرده اند آن را در حد حرف و شعار نگه دارند.
🔹حقوق مردم، حقوق شهروندی، حقوق کودک، حقوق زنان، حقوق بشر و انواع حقوق که هرکدام جنبش و جریانی است در جهان فعلی، همه ذیل کرامت انسانی در نظام سیاسی اسلام تعریف می شوند اما ما اصل –کرامت انسانی- را گم کرده ایم و گرفتار مکاتب مختلفی اعم از فمنیسم، حقوق کودک، حقوق شهروندی با مبانی سکولاری و پلورالیسم شده ایم.
🔸«وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً». (آیه 70 سوره اسراء) ما فرزندان آدم را گرامی داشتيم و آنها را در خشکی و دریا (بر مرکبها) سوار کردیم و از انواع روزيهاي پاكيزه به آنها روزي داديم و آنها را بر بسياري از موجودات كه خلق كرده ايم، برتري بخشيديم.
اين آيه با كمال صراحت و روشني، كرامت ذاتي را براي انسانها ثابت میکند، بنابراين همة افراد بشر بايد اين كرامت و حيثيت را براي همديگر، به عنوان يك حق بشناسند و خود را در برابر آن مكلف بداند.
🔹حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک می فرماید: ای مالک مردم دو دسته اند، یا در دین با تو مشترک اند یا در انسانیت. لذا باید کرامت آنها رعایت شود.
🔸کرامت انسانی، فارغ از دین، مکتب، نژاد، ملیت، رنگ، جغرافیا و جنسیت انسان ها، برگرفته از فطرت انسان هاست. صفات و فضائل اخلاقی که در همه جوامع، فارغ از دین و مکتب، خوب اند و مورد تأیید عموم بشر هستند. حال مسئولین -سیاستمداران- در نظام اسلامی موظف اند به رعایت این کرامت انسانی که زیباترین جلوه های اخلاقی را در بردارند.
🔹میتوان اینها را جلوه های کرامت انسانی دانست: رفاه نسبی، شهوت گريزي، حسن ظن به دیگران، دگردوستي و گذشت، نفي عيب جويي و پرده دري، اجتناب از دروغ و تهمت، چشم پوشي، نفي خودپسندي، انتقاد خيرخواهانه، عزت و شرافت و آزادي. اینها مواردی اند که در هر دین و مکتبی مورد تأیید قرار گرفته اند؛ حالا دین اسلام آنان را جزو کرامت انسانی می داند که حاکمان اسلام باید مراعات کنند و در جامعه سرریز شود چرا که فرهنگ مردم، سرریز فرهنگ حاکمان است.
🔻رعایت کرامت انسانی افراد، بر حاکمان و سیاستمداران واجب است و مولای متقیان، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، همیشه بر حفظ کرامت ذاتی انسان ها تأکید می کرد که سعی می کنیم به برخی اشاره کنیم:
1. حضرت، زمامداران را از «شهوترانی» بر حذر می داشت و می فرمود: بر سياست مدار است كه از شهوات و طغيان گري هاي نفس خود جلوگيري کند.
2. در نامه 23 نهج البلاغه، «حسن ظن به دیگران» را مایه رفع گرفتاری ها و مشکلات می داند و ریشه سوء ظن به افراد را بخل و حرص و ترس می خواند. سوءظن باعث اختلاف و خشم و نزاع در بین مردم می شود.
3. «گذشت و دگر دوستی» ده ها بار در گفتار و خطبه ها و نامه های علی بن ابی طالب علیه السلام آمده و عفو و گذشت و فروخوردن خشم را مایه امنیت و آرامش جامعه و احترام انسان ها به همدیگر می داند.
4. «رفاه نسبی» جزو بدیهیات هر حکومت و دولت است و سیاستمداران موظف اند که خوراک، پوشاک و مسکن مردم تحت حکومت را تأمین کنند.
5. «عزت و شرافت و آزادی» سه مؤلفه مهمِ اخلاق سیاست است و حکومت و مردم باید تحت هر شرایطی این سه مؤلفه را تأمین کنند. بی نیازی از دیگران و بی نیازی از حکومت های بیگانه شرط اساسی عزت و شرف و آزادی مردم هر کشور است. آزادی انتقاد از مسئولین، آزادی پرسش سوالات و ابهامات و انتقادات خود از علمای دین و سیاسیون، آزادی بیان و آزادی پس از بیان همه ذیل کرامت انسانی افراد است و همه موظف اند به رعایت کرامت انسانی افراد.
6. رعایت حقوق مردان و زنان و کودکان، رعایت حق همسایه، رعایت حق مردم در جامعه با هر دین و تفکری، جزو کرامت انسانی است.
⭕️ كرامت، یکی از مؤلفه های اخلاق سیاست است كه وجود آن براي همة انسانها تضمين شده است و باید در سیاست ورزی و کشورداری به تحقق آن جداً اقدام شود. حکومت و سیاستمداری که کرامت مردم و زیردستانش را رعایت نکند، عمر خود را کوتاه می کند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
DooriAzAkhlaghSiasat.mp3
6.05M
3️⃣ دوری از اخلاق سیاست
#آسیب_شناسی_جریان_انقلاب
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 هرساله در ماه رمضان، چندصد یا چندهزار دانشجو با رهبر عزیز انقلاب دیدار دارند و رهبری مهمترین و انقلابیترین و تندترین بیانات خود را در انتقاد به مسئولین و جریانات سیاسی کشور و همچنین علیه سیاست های آمریکا ایراد میکنند.
🔹ضمن اصل پربرکت این جلسات و خوبیهای این جلسه، یکی از انتقادات جدی به چگونگی اجرای آن، گزینشی بودن دانشجویان بوده. همیشه از سوی نهاد رهبری به تشکلهای دانشجویی -خاصه همسو- و یکسری مجموعهها سهمیههایی داده میشد و دانشجویان تشکلی و سهمیهای به دیدار میرفتند. بماند که در گزینشی بودن همان دانشجویان تشکلی هم باز تبعیضهایی صورت میگرفت.
🔹حالا حجتالاسلام رستمی، رئیس جوان و انقلابی نهاد رهبری در دانشگاهها این سیستم گزینشی را برهم زده و مکانیزمی برای آن تعریف کرده. بدین شکل که یک سایت جهت ثبت نام عموم دانشجویان از سراسر دانشگاههای کشور معرفی شد. دانشجویان با هر سلیقه فکری و سیاسی، در سامانه ثبت نام کردند و سپس بین عموم ثبتنامیها قرعهکشی انجام شده و تعدادی به قید قرعه انتخاب شدند.
⭕️ الحمدلله، از برکات مدیریت جوان و انقلابی، انجام همچنین طرحهای ساده ولی عادلانه است که منجر به امیدواری همه اقشار دانشجویان شده.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
دم از اتحاد بزن و اختلاف بیافکن...
کاری که برخی از آقایون در جبهه انقلاب میکنن. به هیچ مکانیزمی هم پایبند نیستن مگر اینکه حرف و منافع اونا تامین بشه!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 مختار، مردی که باید از نو خواند!
🌷امروز ۱۴ رمضان، مصادف است با شهادت ابواسحاق مختار ابوعبیده ثففی در ۱۴ رمضان سال ۶۷ هجری قمری.
تاریخنویسان خلافتی از مختار بد نوشتند و بد گفتند، اما متاخرین شیعه مختار را ستودهاند.
🔹 چند نقل از علمای متاخر شیعه:
1⃣ مقدس اردبیلی: «در حسن عقیده مختار سخنی نیست و علامه حلی رحمه الله او را مقبول شمرده و امام باقر جمعی را که مختار را به بدی یاد کردند از این کار منع فرمود و امام صادق(علیه السلام) بر او رحمت فرستاد و امام زین العابدین (علیه السلام) وی را به دعای خیر یاد کردند» (حدیقه الشیعه، صص۵۰۶ – ۵۰۵).
2⃣ حاج شیخ عباس قمی: ایشان بعد از نقل روایتی درباره شاد کردن دل مؤمن واعانت به مسلمانان می فرماید:«چگونه خواهد بود حال مختار که این سیرت مرضیه او بود و اخبار معتبر در باب ادخال سرور در قلب مؤمن بیش از آن است که احصاء شود. پس خوشا به حال مختار که دل های حزون و ماتم زده اهل البیت رسالت را شاد کرد و دو دعای امام سجاد به دست او مستجاب شد» (منتهی الآمال، ج۱، ص۴۵۱).
3⃣ علامه مامقانی: «این مرد (مختار) مذهبش امامی ومعتقد به امامت ائمه معصومین (:) و حکومت او با اجازه امام بوده است گرچه وثاقت او ثابت نیست.(تنقیح المقال، ج۳، ص۲۰۶).
4⃣ علامه عبدالرزاق مقرّم: مقام مختار از هرگونه تهمت و ناروا منزه است و دل او سرشار از محبت ولایت خاندان پیامبر(ص) بود و روایات و سخنانی که حاکی از تهمت های ناروا به ساحت اوست همه دروغ و باطل بوده است (تنزیه المختار، ص۲).
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 بیاد انتخابات سال۹۶
🔺 تاجزاده، یکی از تندروهای حامی روحانی در جواب این سوال که آیا مردم با توجه به عملکرد روحانی و لیست امید، دیگه به اصلاح طلبا رای میدن، گفته: "مردم ایران به گذشته رای نمیدن بلکه به آینده رای میدن!". بله حرف کاملاً دقیقی زده.
1⃣ مردم ایران سال ۷۶ از ترس هاشمی و فرار از سیاستهای وی، به خاتمی رای دادن. نه بخاطر گذشته خاتمی، بلکه بخاطر شعار توسعه سیاسی و آزادی و وعدههای آینده! مردم اما گذشته خاتمی و همراهی وی با هاشمی را ندیدند و حمایت کارگزاران سازندگی و خانواده هاشمی از خاتمی را نخواستند ببینند.
2⃣ مردمی که از هاشمی و سیاستهایش ناراحت و نگران بودند اما تاریخ را فراموش و در سال۹۲ از وی و نامزد مورد حمایت وی یعنی روحانی حمایت کردند. گذشته روحانی را ندیدند.
3⃣ مردم، جنایت های آمریکا در حق ایران طی دهها سال را فراموش کردند، تعطیلی هستهای از ۸۲ تا ۸۴ را از یاد بردند و از مذاکره با آمریکا و برجام استقبال کردند و نتیجهش را هم دیدند.
4⃣ همون مردم ۴ سال اول روحانی را دیدند اما باز بخاطر شعارها و وعدههای آینده، گذشته را فراموش کردند...
5⃣ حالا باز همان مردم، از برجام تحربه کسب نکردند و میگویند: "ما دیگه رای نمیدیم"، اما این جملهشان یعنی اینکه حاضریم به بدتر از روحانی هم رای بدیم ولی انسانهای لایقتر نه!
❗️بله مردم ما حافظه تاریخی ضعیفی دارند و به گذشته رای نمیدن بلکه به آینده رای میدن! به شعارها، به وعدههای توخالی، به دروغها و به کسانی که آنقدر دارند و سیر هستن که دیگه نیازی ندارن!!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
AzadAndishi.mp3
5.43M
5⃣ ترس از آزاداندیشی
#آسیب_شناسی_جریان_انقلاب
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 ای بابا، بازار #جنگ_مذاکره هم دیگه کساد شده 😅😅
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
BarkhordSathi.mp3
4.94M
6⃣ برخورد سطحی و احساسی با مسائل
#آسیب_شناسی_جریان_انقلاب
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 آقای روحانی چرا به صراحت نمیگی منظورم از #اختیارات_ویژه چیه؟!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 #کرامت_انسانی 🔻 سلسله مطالب #اخلاق_سیاست - 5 🔻پایه مباحث حقوقی، ارزشهای اخلاق است. اینکه چه چیزی
🔴 #مردم_داری
🔻 سلسله مطالب #اخلاق_سیاست – 6
خشنودی عوام در برابر ناراحتی خواص!
🔹مردم داری ششمین رکن #اخلاق_سیاست است. جایگاه مردم در نظام اسلامی، شرط تحقق حکومت است و در نظام های غیراسلامی مشروعیت حکومت. هیچ نظام سیاسی بدون معیت و همراهی مردم به نتیجه نمی رسد.
🔸برخی فقط برای ظاهرکاری دم از مردم می زنند و فقط برای فریبکاری و رسیدن به منافع و مطامع دنیوی مدام "مردم مردم" می کنند وگرنه عمیقاً به مردم باور ندارند. برخی برای مردم نقش حداقلی قائل اند و تا اندازه ای حضور مردمی را می پذیرند. بر همین اساسی حکومت های دیکتاتوری، سلطنتی، جمهوری، دموکراسی و ... بوجود آمده؛
🔹اما در مکتب مولای متقیان مردم نقش اساسی دارند. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، حضور آنان را دلیل پذیرفتن حکومت می داند: «فقط به اصرار مردم حكومت را پذيرفتم تا در احقاق حق آنان تلاش كنم » خطبه 92 نهج البلاغه. (البته این بدین معنا نیست که حضرت مشروعیت را حضور مردم می داند بلکه ایشان شرط تحقق مشروعیت می داند.)
🔻اگر می خواهید اخلاق مسئولین و سیاستمداران را بسنجید باید این ویژگی ها را در آنان ببینید:
1️⃣ اول) فروتنی در برابر مردم؛ همانگونه که امام علی (علیه السلام) می فرماید: «پر و بالت را برابر رعیّت بگستران، با مردم گشاده روی و فروتن باش و در نگاه و اشارهی چشم، در سلام کردن و اشاره کردن با همگان یکسان باش، تا زورمندان در ستم تو طمع نکنند و ناتوانان از عدالت تو مأیوس نگردند». (نهجالبلاغه، نامه 46)
2️⃣ دوم) پرهیز از امتیازخواهی و برتری جویی؛ حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «مبادا هرگز در آنچه که با مردم مساوی هستی امتیازی خواهی و از اموری که بر همه روشن است، غفلت کنی». (نهج البلاغه، نامه 53)
3️⃣ سوم) لزوم انتقادپذیری؛ حضرت در فرمان خویش به مالک اشتر، استیضاح را حق مردم و پاسخگویی را وظیفهی حکمران و زمامدار قلمداد کرده و میفرماید: «و هرگاه رعیّت بر تو بدگمان گردد، عذر خویش را آشکار با آنان در میان بگذار، و با این کار از بدگمانی نجاتشان ده، که این کار، ریاضتی برای خودسازی تو، و مهربانی کردن نسبت به رعیّت است، و این پوزش خواهی تو آنان را به حق وا میدارد». (نهج البلاغه، نامه 53)
4️⃣ چهارم) ارتباط مستقیم با مردم و پرهیز از فاصله گرفتن؛ مولای متقیان در این باره می فرماید: «هیچ گاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار که پنهان بودن رهبران، نمونهای از تنگ خویی و کم اطّلاعی در امور جامعه میباشد. نهان شدن از رعیّت، زمامداران را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است باز میدارد. جز زبانت چیز دیگری پیام رسانت با مردم و جز چهره ات، دربانی وجود نداشته باشد و هیچ نیازمندی را از دیدار خود محروم مگردان». (نهج البلاغه، نامه 67)
5️⃣ پنجم) شریک بودن در سختیهای مردم و نزدیک کردن خود به طبقهی مستضعف؛ «آیا به همین رضایت دهم که مرا امیرمؤمنان خوانند و در تلخیهای روزگار با مردم شریک نباشم و در سختیهای زندگی الگوی آنان نگردم! آفریده نشده ام که غذاهای لذیذ و پاکیزه مرا سرگرم سازد، چونان حیوان پرواری که تمام همّت او علف و یا چون حیوان رها شده که شغلش چریدن و پر کردن شکم بوده و از آینده خود بی خبر است». (نهج البلاغه، نامه 45)
6️⃣ ششم) محبت و احترام به مردم؛ «قلب خویش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف کن و همچون حیوان درندهای نسبت به آنان مباش که خوردن آنان را غنیمت شماری». (نهج البلاغه، نامه 53)
7️⃣ هفتم) جلب رضایت مردم بجای راضی کردن خواص! امام به مالک اشتر چنین میفرماید: «همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص (نزدیکان) را از بین میبرد؛ امّا خشم خواص را خشنودی همگان بی اثر میکند. خواصّ جامعه، همواره بار سنگینی را بر حکومت تحمیل میکنند؛ زیرا در روزگار سختی یاریشان کمتر و در اجرای عدالت از همه ناراضی تر و در خواسته هایشان مصرّتر و در عطا و بخششها کم سپاس تر و به هنگام منع خواستهها دیر عذر پذیرتر و در برابر مشکلات کم استقامت تر میباشند. در صورتی که ستونهای استوار دین و اجتماعات پر شور مسلمانان و نیروهای ذخیره دفاعی، عموم مردم میباشند». (نهج البلاغه نامه 53)
8️⃣ هشتم) عفو و گذشت نسبت به مردم؛ حضرت در نامه به مالک می فرماید: «دستهای برادر دینی تو، و دستهی دیگر همانند تو در آفرینش میباشند. اگر گناهی از آنان سر میزند یا علّتهایی بر آنان عارض میشود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهی مرتکب میگردند، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر، آن گونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد». (نهج البلاغه، نامه 53)
🔹 اگر این ویژگی ها را در منش و روش سیاستمداری دیدید بدانید که سیاست وی اخلاقی است و لاغیر.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3